Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 129 reacties

Dat de E3, de jaarlijkse gamesbeurs in Los Angeles, de E3 niet meer is, heb ik al vaker geuit in mijn columns, maar dit jaar is daadwerkelijk een overgangsjaar. En niet alleen omdat de hele opzet veel kleinschaliger is, ook de boodschap die dit jaar werd uitgedragen, is anders.

Als we uitgaan van de persconferenties van de grote drie - Microsoft, Nintendo en Sony - dan ging het dit jaar meer dan ooit over communities, avatars, videocontent, on demand diensten, online chatten, karaoke, laagdrempeligheid, partygames, vrolijke gamers en spellen voor de hele familie.

Natuurlijk, op de beursvloer waren meer dan genoeg 'traditionele' games te spelen, en er komen dit najaar zeker dertig games uit die ik per se moet spelen. Wat dat betreft gaan we weer prachtige maanden tegemoet. Maar dat de verbreding is ingetreden en meer wordt uitgebuit, is een feit. Nintendo-fans hebben zich er de afgelopen dagen massaal over beklaagd dat er voor hen geen 'echte' game is aangekondigd in Los Angeles. Waar was Kid Icarus? Waarom geen glimp van een nieuwe Zelda, Pikmin of Metroid?

Tja, geef Nintendo eens ongelijk. De DS- en Wii-consoles vliegen nog steeds de deur uit en door een aankoopargument te creren (van Wii Fit word je fitter, van Brain Training word je slimmer) vallen ook bejaardenhuizen, opvoeders en de Libelle-lezeressen als een blok voor de Nintendo-machines. Uitermate slim van Nintendo, al zal de trouwe volgeling niet heel blij worden van Wii Music en Wii Sports Resort.

En dan de pc. Hoe staat het er daar mee? Welnu, de pc's hebben de laatste jaren behoorlijk ruimte moeten maken voor consoles op de beursvloer en dit jaar was dat meer het geval dan ooit. Vooral Microsoft liet het keihard afweten op hun eigen persconferentie. Wel ging de presentatie voor een groot deel over de nieuwe interface van Xbox Live (vleugje Apple?), avatars (wel heel erg lijkende op de Mii's van Nintendo) en partygames (vleugje Buzz). Waar was Games for Windows? Waar was de nieuwe strategie voor Live Anywhere? Twee jaar geleden op de E3 aangekondigd als ultieme troefkaart door Bill Gates zelf, kunnen we nu reeds concluderen dat Live Anywhere keihard geflopt is. Xbox 360- en pc-gamers die tegen elkaar zouden kunnen gaan gamen: het was een briljant concept. Shadowrun ondersteunde deze feature, alsook de sciencefiction strategygame Universe at War. De studio die Shadowrun maakte, heeft inmiddels zijn deuren gesloten en als er vijf games zijn die Live Anywhere ondersteunen zijn het er veel.

Toch is de pc als gaming platform zeker nog niet dood. Want de oogst uit Los Angeles was rijkelijk. Met Spore, Prince of Persia, Empire - Total War, Space Siege, Warhammer: Online, DC World Online, Red Alert 3, Rise of the Argonauts, Wolfenstein, Call of Duty: World at War, Quantum of Solace, Left 4 Dead, Fallout 3, Dark Void, Dead Space, This is Vegas, Far Cry 2, Red Faction: Guerrilla, Borderlands, Brothers In Arms: Hell's Highway, The Agency, Project Origin, Sacred 2, Mercenaries 2 en Aliens: Colonal Marines hoef je je als pc-gamer niet te vervelen de komende anderhalf jaar. En dan doet straks Blizzard, die officieel niet op de E3 stond, met Wrath of the Lich King, Starcraft 2 en Diablo 3 ook nog flinke duit in het zakje.

Toch is het klimaat wel degelijk aan het veranderen want bijna alle titels die ik hierboven noem zijn multiplatform. Id Software's John Carmack gaf recentelijk toe dat het voor zijn bedrijf niet meer interessant genoeg is om pc only titels te maken. De ontwikkelkosten zijn gestegen en piraterij is groter dan ooit. En dus komt Rage, de hybride shooter-racer van Id Software in 2009 ook naar de Xbox 360 en de Playstation 3 (en waarschijnlijk ook de Mac). Er komt dus nog genoeg uit op pc, het platform heeft alleen niet meer de exclusieve voorkeur van veel ontwikkelaars.

Lees meer over

Gerelateerde content

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (129)

Toch valt dat allemaal best wel mee. Kijk maar 'ns naar onderstaande E3 2008 EA lineup. Wat valt je op? Dat ca. 60% van deze spellen (ook) voor de PC uitkomt.
Dead Space (Xbox 360, PS3, PC)
FaceBreaker (Wii, Xbox 360, PS3)
HASBRO FAMILY GAME NIGHT (Wii, PS2)
LITTLEST PET SHOP (Wii, DS, PC)
Madden NFL 09 (every system under the sun)
Mercenaries 2: World in Flames (Xbox 360, PS3, PC)
Mirror's Edge (Xbox 360, PS3, PC)
The Sims 2 Apartment Pets (Nintendo DS)
Zubo (Nintendo DS)
MySims (PC)
MySims Kingdom (Wii, Nintendo DS)
Spore (PC)
Tiger Woods PGA TOUR 09 (Xbox 360, PS3, Wii, PSP)
Warhammer Online: Age of Reckoning (PC)
Command & Conquer Red Alert 3 (PC)
Crysis Warhead (PC)
Harry Potter and the Half-Blood Prince (Wii, PS3, 360, PS2, PSP, DS, PC, Mac)
The Lord of the Rings: Conquest (multi)
SimCity Creator for (Wii)
NBA LIVE 09 (Xbox 360, PS3)
NCAA FOOTBALL 09 (multi)
Skate It (Wii, DS)
Rock Band 2 (Xbox 360, PS3, Wii)
Left 4 Dead (Xbox 360, PC)
Madden NFL 09 (every system under the sun)
Niet helemaal EA heeft de PC versie van Madden 09 al gecanceld:
http://arstechnica.com/ne...version-of-madden-09.html
Tja, als EA ook de spellen offline haalt zodra de EULA het toelaat.
Zelf het downloaden van de sportspellen van EA vind ik t niet waard met een dusdanige waardeloze ondersteuning. EA heeft helemaal boter op het hoofd, want als er wel 1 uitgever is die creativiteit en nieuwigheden uit de gameswereld heeft geblazen is het EA wel.
De Wii en 360 zijn al gekraakt, dus als ze consequent willen blijven ontwikkelen ze alleen voor de ps3 want dat is de enigste console op dit moment die alleen orginele spellen speelt.
Maak een fatsoenlijk spel en mensen betalen er wel voor. Zie Oblivion. Die 13 in een dozijn meuk, tja dat word wat minder interressant.
Voorbeeldjes: Haze, Turok, the Club Army of 2. De ontwikkelaars dachten dat the next big thing hadden maar het is allemaal van die grijze middenmeuk en zal dus ook niet top verkopen.
Om over Age of Conan nog maar te zwijgen. En dat AoC t zo slecht doet na de 1e maand kun je echt niet aan piraterij toeschrijven.
Maar wat zit hierbij voor de echte PC gamer, waar de PC zich kan ondersheiden door controls en unieke gameplay en waarvan je weet dat de PC versie de beste zal zijn:

- Spore
- Left 4 Dead
- Crysis Wrhead
- C&C RA3

Mooie titels, maar toch niet zoveel imho
En Spore hoeft niet eens in dat rijtje thuis te horen. Als de controls van dat spel zoals in de Creature Creator is (lees: eenvoudig), dan zal het ook goed op een console gaan werken.
maar Blizzard. een van de enige pc only game makers stond niet eens op de E3. Zo ook ID software die veel voor pc gaming doen (al gaan ze nu multi platform).

Als je de grootste pc only game makers weghaalt dan is het natuurlijk wel een vertekend beeld.

-Starcraft 2
-Wow - WOTLK
-Diablo 3 (al is dat eind volgend jaar pas waarschijnlijk)

dat erbij is het toch wel een leuk lijstje imo.
Consoles zijn in mijn ogen ook veel goedkoper, zeker als je ook je pc-games in de winkel koopt. En daarbovenop heb je geen gezever met besturingssystemen en installaties, het is gewoon schijfje erin en gamen maar.

Als je echt wil gamen op je pc en het maximum uit een spel halen qua graphics moet je elke 2 jaar een nieuwe videokaart van om en bij de 400 kopen om nog maar te zwijgen van de andere updates die misschien nog nodig zijn. Als je dit vergelijkt met consoles kan je elke 2 jaar een nieuwe console kopen, de games zijn wel een beetje duurder maar je bent er wel zeker van dat je systeem er het maximale kan uit halen.

Daarentegen zal de pc nooit helemaal verdwijnen qua games, naar mijn smaak is de pc nog steeds de enige manier om bijvoorbeeld een shooter te spelen of een RTS. Gewoonweg omdat de muis veel accurater is dan de joysticks van de verschillende gamepads, de enige die misschien ooit in de buurt komt is de Wii als Nintendo erin slaagt een zr goede controller in de vorm van een 9mm te maken en de rest van de spelbediening dan ook nog eens intutief te laten verlopen want hoe ga je nog lopen als ge je wapen met 2 handen vast moet houden om snel n gericht te schieten (we zijn niet allemaal sneller dan onze schaduw)
Pcś zijn in mijn ogen veel goedkoper dan spelletjescomputers, zeker als je de games in de winkel koopt betaal je veel meer voor de games van een spelletjescomputer.
Gezever met besturingsysteem? Je bedoelt opstarten en het werkt en spelletje spelen met de muis en toetsenbord, lekker snel en nauwkeurig.

Als je echt wilt gamen op een spelletjescomputer moet je regelmatig elke twee jaar toch wel een nieuwe aanschaffen omdat de spelletjescomputer dan meestal compleet versleten is (zie ik regelmatig bij verschillende mensen).

Ik zelf geloof nog steeds niet in de spelletjescomputer, maar h iedereen zijn meug.
Dat je in 2 jaar een "spelletjes computer" versluit is onzin. Een Xbox 1, Cube, PS2 en PS3 koop je en blijft vele jaren draaien (er zijn heel wat orginele PS2's die nog steeds werkten na jaren intensief gebruik), enige wat je verslijt is een controller (en zelf dat valt wel mee).

Tja je kan er niet in in geloven maar dan hou jejezelf toch voor de gek. Helaas is het toch zo dat het gros van de spellen op PC ports zijn en publishes hoofdzakelijk hun geld verdienen op consoles, losstaand of dit nu goed is of niet goed is en kwaliteit van spellen daargelaten.

[Reactie gewijzigd door Kura op 20 juli 2008 16:57]

Ik heb een twee dagen geleden een PC samengesteld voor 299Eur. waarmee cod4 op high te spelen is op 1440x900 (is dan wel ex monitor) wat ik toch een hele prestatie vind en vooral niet duur. Ding kan ook veel meer dan een xbox360, is flink stiller en een heel stuk kleiner vooral!

http://tweakers.net/ext/p...2C156960%2F1%2C215803%2F1
cod4 op high? vergeet het maar met een 3650....
Ben het nu toch echt aan het spelen hoor. Geen AA, maarja, dat hoeft ook niet altijd.
Een PC kun je inderdaad om de 2 jaar vernieuwen. Maar een "consolegeneratie" duurt ongeveer 5 jaar. Als de consolegeneratie nog "jong" is, dus in de eerste 2,5 jaar zit, zoals nu, dan hoor je vaker dat de PC heeft afgedaan. Maar daarna zien de nieuwste spellen op de PC er weer zoveel beter uit dat die geluiden weer verstommen.
400 euro voor een videokaart ? Wanneer heb jij voor het laatst de markt bekeken voor videokaarten, een jaar of 2 terug misschien ?

Je koopt tegenwoordig een uitstekende 8800gt kaart, die voor alle games meer dan voldoende kracht in huis heeft, voor onder de 100 euro.

Daarbij is pc gaming niet zo duur, als je ervan uitgaat dat je toch een pc hebt staan. Daar hoeft dan meestal alleen een leuke grafische kaart in, zoals geschreven van onder de 100 euro. Zo is pc gaming zelfs stukken goedkoper dan een console van 250-400 euro...
en vergeet de dure hd-tv niet die je voor consoles nodig hebt om meer als ~600x~800 resolutie wilt hebben.
Natuurlijk heeft piraterij invloed op het ontwikkelen en maken van games, doe niet zo dom: 1+1=2 als je als software ontwikkel bedrijf je cijfers bekijkt, en je weet dat meer dan 70% winst door je neus wordt geboord vanwege piraterij, kan je die (misgelopen) winst natuurlijk ook niet investeren in het ontwikkelen van nieuwe games, dus het moet allemaal met minder gedaan worden.
Wat zou jij doen als je wist dat je 50 tot 70% meer winst kon maken door hetzelfde te doen ( lees investeren) maar dan voor een andere markt???

Natuurlijk stap je over!

En daarbij is het natuurlijk ook nog een keer VEEL gemakkelijker om je op een, twee of drie programmeer platforms te concentreren, dan PC's waar je met 100.000 verschillende hard en software configuratie's rekening moet houden.
Het enige voordeel wat ik zie, is dat elke softwaremaker geld wil verdienen, is de markt voor de spellen/software voor gameconsoles te druk, zullen er altijd weer sofwareontwikkelaars zich op PC software en games storten, want het is en blijft en gigantische markt! :)

just my 5 cents
ik kan me niet voorstellen dat dit de laatste stuiptrekkingen zijn van de pc games. als ik kijk hoeveel nieuwe videokaarten de winkel uitvliegen (nieuwste ati kaarten bijvoorbeeld), dan vind ik dit echt een bizar groot aantal. de 10 miljoen mensen die actieve spelers zijn in WoW, de miljoenen extra die nog steeds online starcraft spelen, de 10k servers voor CoD4 die dedicated online staan, puur voor de pc spelers. de counter-strike servers die nog steeds werken en nog steeds vol blijven, alle mensen die battlefield spelen op de pc en noem het maar op.

pc gaming is blooming.

ik heb een grote afkeer van console games, op een serie na, en dat is die waar je een aparte controller hebt om muziek te maken. (guitar hero/rock band etc). dat is de enige reden dat ik binnenkort (binnen 3 maanden) een xbox 360 ga kopen. de rest van de spellen boeien mij totaal niet. misschien dat ik in de loop van de tijd een keer een racegame ga kopen, maar dan moet die wel zeer goed zijn. die spellen kan ik namelijk wel op zo'n controller spelen. maar spellen als halo, call of duty, battlefield, en dan met een controller spelen? nee dank je. ik snap de logica er niet van, en ik zit binnen een half uur met kramp in mijn polsen, armen en schouders op een bank, en dan geef ik het op. ik ben gek op games, maar op een console gaan schietspellen gewoon niet werken, en laat ik nou het meerendeel van de tijd schietspellen spelen.
Mijns inziens wordt de neerwaartse spiraal waarin het PC-als-gaming-platform zit nogal overhyped. Nintendo, Sony en Microsoft pompen miljoenen in marketing voor hun platforms, maar er is geen bedrijf dat dat doet voor PC. Het is dan ook makkelijker voor M, S en N om te verkondigen dat de PC als gaming platform verdwijnt omdat er geen marketingmachine is die die woorden weerlegt.

Het valt niet te ontkennen dat de markt voor PC-games gekrompen is. Het grote verschil met voorheen is dat er nu wel een serieus alternatief voor pc-gaming is (ja, er waren voorheen wel een PS2, xbox, n64, maar die waren niet bij machte de hegemonie van het PC-platform te doorbreken). Een deel van de PC-gamemarkt zal dus inderdaad verdwijnen, puur omdat er concurrentie is, maar lang niet alles.

Veel games worden eerder gereleased op consoles omdat daar meer geld te halen valt. Klopt, maar als de PC-markt niet winstgevend zou zijn, waarom worden console-games dan na zes maanden toch op de PC uitgebracht? Als het niet winstgevend zou zijn zou het helemaal niet gedaan worden. Sterker nog, het zou de winst in de budget-markt tenietdoen 'omdat iedereen al een illegale kopie heeft'.

Ik denk dat het nog wel even duurt voordat de PC als game-platform de handdoek in de ring gooit.
Het is diep triest op dit moment wat PC gaming betreft. Het is gewoon zo normaal geworden voor mensen om games te kopieren dat vrienden me raar aan staan te kijken als ik zeg dat ik Bioshock heb gekocht "je gaat toch geen singleplayer games kopen" "ik ga geen games kopen die korter zijn dan 15 uur" "Er is geen demo, dus ik download hem en als hij leuk is koop ik hem" (waarna niemand het ook echt koopt) "Piracy is niet het probleem van gaming, er zijn gewoon niet genoeg goede games" "50 euro is te duur een game moet 20 euro zijn" en meer van die lulsmoesjes. En mensen ook nog los gaan op een dev die hun platform 'verraad' volgens vele (zoals Epic) omdat ze er geen brood meer in zien.

Als er straks iemand doorheeft hoe hij een goede MMO moet realiseren op een console dan is het voorbij voor PC en zal zelfs Valve en Blizzard moeten switchen.
Leuk dat je er epic bij haalt die ver na de release op de Xbox360 GoW poort (en slecht ook nog) naar de pc. Inmiddeld heeft iedereen door dat het een middelmatigge game is van korte duur met een bagger MP, de hype is voorbij, de prijs is nogsteeds zo hoog als toen ie net uit was en dan denken dat die game nog gaat verkopen?

Nee de console markt is een stuk vergevender en epic had een excuus nodig om zijn fanbase niet kwijt te raken. Nu kunnen ze matigge games maken van korte duur, alles ophypen en verkopen voor de volle mep van 60 euro.

De PC markt heeft veel piracy maar waar zij het meest mee kampt is het buisness model van de publishers.

Kijk hoevaak er word geroepen mensen willen kortere games etc etc.
Wij willen geen korte games net zo min als jij in de supermarkt 50% minder voor de zelfde prijs wil zien staan. Of het zelfde wil betalen in de aldi als in de albert hein.
Ok, dan vul je voor Epic Bioware, Monolith, Lionhead, Bethesda, Irrational etc. etc. in.

Wat moet volgens jou aan het business model aangepast dan worden? Steam vs. retail? Alleen multiplayer en geen singleplayer?

Mensen wil wel degelijk kortere games. Als je naar de demografie kijkt, dan zie je dat de gemiddelde leeftijd van de 360 en PS3 gamer steeds ouder aan het worden is, full time baan, sociale verplichtingen, eventueel gezin etc. Ik zit niet meer te wachten op een 80 uur lang durende game maar geef de voorkeur aan een spel dat misschien 10 uur is, maar wel ontzettend goed en waar ik ook het einde nog van kan zien. Ik heb Zelda, GTA IV, STALKER, FF 12 nog niet afgerond terwijl ze al tijden uit zijn.

[Reactie gewijzigd door Kura op 20 juli 2008 16:56]

Moet je de game dan perse binnen een maand uit spelen?
Ook al speel je niet zoveel, dan lijkt het mij toch leuk dat je een game kan blijven spelen (zolang die goed is)... ik heb die extreme drift niet dat ik een spel MOET uit spelen, als het gaat vervelen voordat ik die uitgespeeld is laat ik het gewoon links liggen tot dat ik er weer zin in heb, en dan vind ik het leuk om verder te kunnen met nieuwe stukken binnen de game i.p.v. het geen wat ik al ken opnieuw te doen.
Wat (voor mij) het probleem dan is, als ik een maand stop met een spel ken ik echt alle NPC's niet meer, wat voor deel ze uitmaken van het verhaal. Een Zelda moet je imo toch in 1x doorheen anders ben je uren aan het backtracken als je na een paar maanden weer gaat spelen.
Jij wil kortere games omdat je ze niet snel genoeg uitgespeeld krijgt?
Ik dacht dat het leuke aan games het spelen er van was. Hoe langer je speelt hoe meer plezier (genomen dat het een goeie game is) en of je 2 of 20 uur speelt dat maakt niets uit sinds ze de save functie hebben uitgevonden.
Met een console kun je nog steeds niet een private server huren voor clanplay, allang mogelijk maar jammer genoeg nog steeds geen optie omdat de bedrijven zich met andere dingen bezig houden, zoals online content huren/kopen.

Daarbij komt dat online gamen nalatig weinig aandacht verdiende van de gamedeveloppers, cheaten heeft online gamen stuk gemaakt en niet de piraterij waardoor gamen op de PC minder interessant is geworden, after all, wil je online gamen dan heb je niks aan een illegale kopie, SP alleen is niet interessant, mede omdat er te weinig game uren uit valt te halen voor 60 euro.

Aangaande de PC graphics, we hoeven niet om het half jaar een nieuwe GPU maar we worden min of meer "gedwongen" om zo de bedrijven in stand te houden en meer te laten verdienen. Ik speel nu nog steeds met plezier CS 1.6, heb ik niet de nieuwste hardware voor nodig. En consoles zullen het op termijn alleen niet redden voor gamen, zeker niet omdat ze het steeds meer in de markt zetten als multi media device maar amper codecs ondersteunen, om een muziekje af te spelen toch steeds je scherm aan moet zetten inplaats van een concept alla Squeezebox of Sonos te hanteren en er zijn vele videostreamers die alles aankunnen, met name .iso files afspelen is prettig.

Kortom, er is markt voor alle platformen maar door exclusieve titels uit te brengen word het een stuk moeilijker om een game goed gevuld online te spelen. Een game voor alle platforms waardoor iedereen met elkaar kan spelen zorgt er in ieder geval voor dat we beter gevulde servers krijgen om te gamen. Clanwars met een console is een must, onbegrijpleijk dat het nog niet is ingebouwd. En Garmack mag ook wel eens toegeven dat hij Doom3 slecht heeft gemaakt, zelfreflectie en iet de piraterij de schuld, even als Crysis van Crytek, ook een slechte game en geven ook alleen maar de piraterij de schuld.

Sony en MS kunnen eens om de tafel gaan zitten om voor eenzelfde platform te kiezen, onafhankelijk van de gebruikte hardware, daarmee zullen ze samen, zowel op de console als op de PC gamen bloeiend houden en een ieder kan zijn eigen concept in de console verwerken. Sony houd een stukje marktaandeel met zijn Vaio's en MS met zijn OS. Als Steve Jobs zich nu ook eens hard maakte voor gamen dan kan een ieder die wil gamen zijn eigen hardware kiezen en spelen met iedereen in de wereld.

Misschien een utopia maar ze zullen toch op de 1 of andere manier met elkaar samen moeten gaan werken, zo niet dan zal denk ik op termijn de PC juist alleen overleven en de console verdwijnen, immers, een beetje leuke PC op een Full HD kun je ook leuk mee gamen maar ook tevens op surfen, streamen, downloaden, filmpje kijken naar keuze en je bent klaar als media centrum in een huiskamer.

We zullen zien waar het schip strand, ik houd het wel bij gamen op de PC, juist omdat ik dat meer kan, voldoende servers, een wedstrijd spelen of skins van de community gebruiken of custom maps, wat verders allemaal niet kan op een console :)
De PC verliest aandacht door veel meer dan alleen piraterij of online play. Wat zo moeilijk is aan het gamen op een PC is de zoveel verschillende hardware types. Als je er vanuit gaat dat er maar (op het moment) 3 types xbox360 en (uit mijn hoofd) 2 types PS3 zijn, tegen een oneindig aantal PC's, is het veel makkelijker voor een console coderen.

Iedere hardware configuratie moet apart worden ondersteunt! Nu klopt het dat Windows met zijn DirectX (9 of 10) een abstractie laag erover aan brengt, maar als nog brengt dat verschil met zich mee. Windows (XP of Vista) doet niks anders dan voor een programmeur iedere hardware er 'hetzelfde' uit te laten zien, door middel van een API beschikbaar gesteld door (bijvoorbeeld) DirectX. Dit betekent dat in in theorie dat een spel hetzelfde reageerd op alle computers (aangezien ze allemaal 'gelijk' zouden zijn).

Maar dit is in praktijk helemaal niet zo, als je er al vanuit gaat dat NVidia videokaarten heel anders reageren als Ati videokaarten. Dus zal je in ieder geval op beide kaart merken je spel moeten proberen. (Om nog maar te zwijgen over andere in- en output apparaten...)

Wat ik hiermee wil zeggen is dat je meer kosten maakt om een game op PC uit te brengen, dan dat je hebt om het op een console uit te brengen. Een bedrijf die puur uit winst oogmerk kijkt (en dat zijn er veel!) zal dus eerder kiezen voor een console, ondanks de licenties die het met zich mee brengt.

Dit hierboven was een algemene reactie, nu even op jouw stukje. Je spreek jezelf nogal tegen. Eerst zeg je
... En consoles zullen het op termijn alleen niet redden voor gamen, zeker niet omdat ze het steeds meer in de markt zetten als multi media device maar amper codecs ondersteunen...
Maar hierna zeg je
... zo niet dan zal denk ik op termijn de PC juist alleen overleven en de console verdwijnen, immers, een beetje leuke PC op een Full HD kun je ook leuk mee gamen maar ook tevens op surfen, streamen, downloaden, filmpje kijken naar keuze en je bent klaar als media centrum in een huiskamer...
Wat jij hier beschrijft is precies de definitie van een multimedia device. Met andere woorden jij wil juist een apparaat dat meer kan dan alleen gamen of tv kijken. Dus de keuze van Microsoft of Sony om een multimedia device op de markt te zetten is super handig, omdat dat nou is wat mensen willen.

Verder heb je het over
... Sony en MS kunnen eens om de tafel gaan zitten om voor eenzelfde platform te kiezen, onafhankelijk van de gebruikte hardware ...
Als we even Sony buiten het spel laten en ons focussen op Microsoft, dan zijn ze daar al heel hard mee bezig. Ik zeg niet dat de manier waarop goed is, maar ze proberen het wel. Je hebt tegenwoordig het platform dat heet 'Games for Windows' wat uitsluiten werkt op Windows Vista. Hiervoor heb je weer een Live abbonement nodig, maar je kan wel met (veel) games tegen de Xbox360 spelen. Ook kan je je Gamertag van de Xbox360 overhalen en deze koppelen en zo op zowel PC als Xbox360 je 'achievements' halen.

Dis in principe gaat jou wens al in vervulling. Misschien zit je niet te wachten op 60,- op jaarbasis om online te mogen spelen, maar spelen tegen een ander platform is dus wel mogelijk en komt eraan!

Edit: Tiepvouden verbeetert!

[Reactie gewijzigd door KilZone op 19 juli 2008 23:26]

Tegen een ander platform online kan al heel lang en nog gratis ook.

Need For Speed: Underground op de PS2 kon al tegen PC spelers bijv.

Die 60 euro per jaar is pure geldklopperij.
Voor een MMO betaal je ook gemiddeld 15 eu per maand maal 12 is 180 eu gemiddeld op jaarbasis. En daar hoor je niemand over klagen. Daar is 60 eu nog een koopje bij als je het mij vraagt?! Zowiezo een serverpark onderhouden kost ook geld, dus ik vind het nog niet eens zo gek dat men daarvoor een bijdrage vraagt. Tenslotte als je een goldcard koopt voor XBOX360 doe je eigenlijk hetzelfde. Ook Sony zal waarschijnlijk wel geld gaan vragen voor zijn online diensten in de toekomst. In feite betaal je nu ook voor een netwerkverbinding om hier een berichtje te plaatsen en daar hoor je ook niemand over zeuren :)
Allemaal leuke argumenten, maar het blijft een feit dat je met een spelletjescomputer jarenlang aan dezelfde kwaliteit graphics vastzit.
Terwijl je bij een pc voor niet al te veel geld elke twee jaar een nieuwe videokaart kunt kopen (sneller is echt niet nodig).
Daar ben ik het niet mee eens. De spellen die net uitkwamen toen de eerste PS2's van de band rolden zagen er toch veel minder goed uit dan een God of War 1&2, Okami, Silent Hill 2, Soul Calibur 3, Killzone, Ico, Shadow of the Colossus etc.

En dan hebben we het over machine van meer dan zeven(!) jaar oud die de laatste spellen nog prima kan draaien (met hier en daar een framedrop maar dat is sporadisch)

Probeer met een pc van zeven jaar oud nog maar eens CoD4 fatsoenlijk te draaien. Hoe langer een console uit is, hoe beter men daarvoor ontwikkeld.
Ik zie de PS2 CoD4 ook niet fatsoenlijk draaien ;)
Dit zat er gewoon aan te komen.Vooral door de piraterij.
Ik snap niet dat mensen de games downloaden omdat je vaak dan niet eens online kan.
Ik koop gelukkig al me games wel in de winkel en hoop dat de piraterij afneemt en toch
de pc weer wat meer in trek komt.
Want k heb wel een aardig duur gamebakkie staan hier maar der is gewoon niet veel meer wat ik leuk vind of nog niet gespeeld heb.
Piraterij heeft er niks mee te maken. Als dat zo was, dan was PC gaming al 10 jaar geleden uitgestorven. En dan hadden bedrijven als Stardock, die alleen games op de PC uitbrengen en geen DRM toepassen ook al lang het loodje gelegt. Toch krijgt Stardock het voor elkaar om een honderdduizenden stuks per jaar te verkopen, terwijl hun games niet gericht zijn op het mainstream publiek. Zie http://forums.sinsofasolarempire.com/304331 ; Zonder DRM, zonder kopieerbescherming, zonder veel marketing, pc-only.
Het heeft wel degelijk te maken met piraterij. De pc heeft meerdere voordelen tegenover de consoles, o.a. geen licentie kosten voor het platform en er zijn vele malen meer PC
s dan console's.
Het grote nadeel is dat games makkelijker te downloaden zijn voor de PC. CoD 4 bijvoorbeeld heeft zowat meer illegale dan legale servers. Gears of war verkoopt op de PC ook bagger.

En dan heb je van die mensen die zeggen: "Ja ik zal het spel toch niet kopen, dus ze verliezen er ook niet op", blijf er dan van af!! Ik jat toch ook geen BMW omdat ik hem niet kan kopen? En het lijkt mij niet dat je anders nooit een spel zou kopen. Dat zijn van die redenen die je bedenkt NA dat je gaat downloaden, om het maar goed te praten.
Het heeft wel degelijk te maken met piraterij. De pc heeft meerdere voordelen tegenover de consoles, o.a. geen licentie kosten voor het platform en er zijn vele malen meer PC
s dan console's.
Het grote nadeel is dat games makkelijker te downloaden zijn voor de PC. CoD 4 bijvoorbeeld heeft zowat meer illegale dan legale servers. Gears of war verkoopt op de PC ook bagger.

En dan heb je van die mensen die zeggen: "Ja ik zal het spel toch niet kopen, dus ze verliezen er ook niet op", blijf er dan van af!! Ik jat toch ook geen BMW omdat ik hem niet kan kopen? En het lijkt mij niet dat je anders nooit een spel zou kopen. Dat zijn van die redenen die je bedenkt NA dat je gaat downloaden, om het maar goed te praten.
En dan vergeet je de piraterij op de consoles maar even zeker? Ook bij de consoles is piraterij te vinden. Je moet er alleen meer moeite voor doen, maar het is zeker mogelijk. En reken maar dat veel mensen dat ook niet uit de weg gaan.

Altijd maar dat kortzichtige over PC-gaming, het is de piraterij zijn schuld... True, daar lopen bedrijven veel geld door mis, de consolses zijn anders ook geen heilig boontje, ook dr gebeurd piraterij. Er zijn immers sites genoeg waar je ISO's kan vinden voor console games en anders zijn de nieuwsgroepen er nog wel.

De reden dat developpers multi platform gaan ontwikkelen is gewoon omdat de kosten er dan makkelijker uit te halen is, want het bedrijf moet wel winst blijven maken, anders zijn de aandeelhouders niet (meer) tevreden.
Maar wie zegt dat het grote aantal illegale servers in CoD4 geen bewuste zet was van Activision? Je kunt best een game maken, waarbij het online gedeelte het best is en waarbij mensen het spel moeten kopen omdat ze anders niet online kunnen spelen (zie Battlefield2).

Mensen spelen Call of Duty op illegale servers, raken eraan verslaafd en kopen het spel. Dus ik denk dat piraterij helemaal niet slecht is voor de PC-Game-markt. Het maakt de markt toegankelijk voor iedereen, dus de totale markt groeit ook mee.

Ik koop in ieder geval elk spel wat ik redelijk vaak speel, bijvoorbeeld Battlefield of GTR. En om elk spel te kopen wat ik maar heel even speel, vind ik ook overdreven. Dat zouden maar heel weinig mensen doen.

Vandaar dat ik de vergelijking tussen games en de BMW een beetje scheef vind lopen. Als jij een BMW steelt, dan heb je iets tastbaars, waarvoor de firma BMW, naast onwikkelingskosten, ook veel grondstoffen heeft moeten betalen. Bij games ligt dat toch net even wat abstracter.
Hier moet toch een kleine nuance worden gemaakt: als je een BWM steelt is er fysiek eigendom ontvreemd, wat direct materiele schade berokkent bij de eigenaar daarvan. Het 'stelen' van games zorgt voor indirect materieel verlies, maar dit is moeilijk uit te drukken in absolute waarden.

Voor ontwikkelaars is het heel simpel: geen geld, geen ontwikkeling. Als er geen hoge rendementen op de investeringskosten voor games zitten, is het voor investeerders minder interessant om geld in ontwikkeling te steken. Dit zorgt er op termijn voor dat de ontwikkeling stil komt te liggen. Piracy en vertrouwen in distributiesystemen vormen belangrijke beslisfactoren voor investeerders. Het is dus goed mogelijke dat het uitsterven van pc-games deels veroorzaakt wordt door piracy, en dat investeerders meer vertrouwen hebben in de (compleet gecrackte ;) ) consolemarkt.

[Reactie gewijzigd door huboz0r op 20 juli 2008 00:43]

Het verschil tussen piraterij en het stelen van een auto is dat de pakkans zoiezo 0% is, en dat je eigenlijk niet een BMW steelt die je eigenlijk niet kan betalen, maar dat je een kopie maakt van de BMW die iemand anders al eerder heeft gekocht en daarna open heeft gesteld...

Ik denk ook dat er nog steeds wel geld te verdienen is aan PC gaming, kijk naar Steam waar veel games voor uit worden gebracht, en games die enkel op steam uitkomen worden wel gekraakt maar door de aantrekkelijke prijs en het feit dat nagenoeg alle steam games online functies bezitten die slecht of niet speelbaar zijn op gepirateerde versies worden er toch wel wat games verkocht op het platform.
Dat gears of war slecht verkoopt is ook niet zo gek. Het is een beetje laat uitgekomen voor de PC. Net zoals Bioshock voor de PS3. Het is gewoon te laat.
En daarnaast stikt Gears of War van de bugs op de PC
op de gameplay liet ik de game tot 3 keer toe crashen terwijl ik gewoon speelde.
en ik ben ook van mening dat piraterij het grote probleem is maar, via mods kan je je console ook download playable maken. dus het heeft weinig om het lijf maar ja.
maar ja het dlen van spellen en muziek is legaal in nederland. althans ze maken geen jacht op je. Ik weet er is nu jurisprudentie dat ze je kunnen veroordelen, daarom zeg ik dit.
een pc vol gedownloade thuiskopieen vind ik geen probleem.

en ga nou niet zeggen, ja maar daar schaad je de studio mee. nou ze wisten van te voren dat dit ging gebeuren. en wij stelen minder dan de overheid met zijn vliegtaks en andere stomme belastinkjes.
Moet even kwijt dat ik vooral dat laatste erg netjes gezegt vind. Kan er werkelijk waar niks aan toevoegen :*)

Nou heeft dat natuurlijk alleen te maken met Nederland. Maar in het buitenland is er toch ook piraterij? Het heeft er degelijk mee te maken, de PC is hierdoor gewoon minder-aantrekkelijk geworden. Toch ben ik bang dat er hetzelfde met de consoles gaat gebeuren.
Dit kan ik bevestigen, ik heb 'm wel uitgespeeld maar het kostte zeker doorzettingsvermogen door die crashen en bugs. Nog nooit zo'n "on-af" spel gespeeld.
Probeer Crysis eens :+

Het werkt wel, maar met name de Multiplayer is zeer buggy!

[Reactie gewijzigd door Cyw00d op 22 juli 2008 13:12]

Kleine opmerking:
Gears of War op de PC is een directe poort vol met bugs (zelfs de X-Box 360 knoppen waren nog in de menu's te zien toen ik het even speelde)... geen wonder dat niemand die koopt...
Niet heel direct. Draait op een nieuwere versie van de engine, en heeft een flink stuk aan speeltijd extra. Die extra levels konden niet eens makkelijk teruggeport worden naar de 360, vanwege die incompatibiliteit. Verder was de game zeker een kopie, al doet MS dat wel een beetje bewust heb ik het idee (met dus Live Anywhere, en de 360 controller for windows)
Ja daarom deed bioshock het zeker ook zo slecht? (the publisher thinks BioShock is “one of the fastest selling games in video game history.”)
En van COD4 werd ook zo weinig verkocht h? (Call of Duty 4: Modern Warfare has officially sold over 9 Million copies worldwide (april 2008) since it’s release in 2007)

Dat is 9 miljoen keer gemiddeld 50 euro...

Dus ze moeten niet zeiken.
Dat was op de consoles. COD en BIOSHOCK verkocht niet zo veel op pc
Piraterij heeft er alles mee te maken. Maar je moet het meer zien als een factor die samen gaat met andere,
Het ontwikkelen van games wordt steed complexer en duurder.

De hardware kan steeds meer. Kan dus ook meer doen en dat moet ook maar gemaakt worden om die groei in content complexiteit en features te kunnen leveren.
Daar zijn grote teams voor nodig die niet al te lange singleplayer speel duur creeren Kwaliteit vs kwantiteit. Wat vooral geld voor grote highprofile AAA titles.

Dat zijn de highprofile games van 'n rond de 100mil investering. Die kunnen door hun investment niet zomaar om piraterij heen. Voor hun is het missen van dat groot niet betalende aandeel juist desastreus om PC exclusief te zijn. Het risiko is veel groter.

Voor 10mil projecten is PC groot genoeg ondanks piraten. Zolang je maar iets goed leverd kan je ook nogsteeds goed winst maken. Het betalende aandeel als target markt is dan ruim voldoende.

COD4MW Crysis doet Piraterij pijn. Maar voor COD4MW geld het zijn port kosten dat is te doen. Crysis Exclusive PC Moet het echt van die betalende aandeel hebben en die is 'n heel stuk kleiner dan bij de leidende high-end console.
Nu ziet een dev en publisher twee dure projecten en de ene verkoopt veelvoud dan de andere omdat het crossplatform is. Nu zien ze uiteraard ook aan de online aktiviteit hoe groot priaterij minimaal is. Dat zien de publishers ook plus devs.

Dus consoles ondanks de kleinere markt het betalend aandeel daarvan veel groter is.
Dat komt omdat bij consoles de online infrastruyctuur gecentraliseerd is. En dus warez gebruik gevolgen kan hebben voor de gebruiker. Bij PC is dit vaak zonder gevolgen. Omdat de Piraten vaak met de game ook de server side in bezit hebben. Het hosten van games is vaak ook onderdeel van de cleint pack.

Dus voor Crytech is Piraterij 'n gegronde reden. Omdat cash return risiko groter is met hun grote projecten. En hun juist dat piraten aandeel missen.
Die sin of een solar impire is klein schalig en voor hun heeft Piraterij geen impact omdat de investeringen laag is. en dus voldoende hebben aan het betalende deel.
Mits men wat goed opleverd. Kan men toch leuke winst halen.
Voor hun is 500.000 units sold een sucses meer nog beter. 2 mil.
Maar voor crysis kan 1mil juist 'n sucsesje of break even point zijn maar bij 2 mil begind het pas winst te maken en meer is dan pas een hit.

Dus die het hardste weg rennen van PC zijn de big aaa titels. Met dank aan priacy en het duurder worden van games produceren. En het op grote schaal afwezig van dwang maatregelen zoals online controles of voordeel mechanismen die betalen voor games aantrekkelijker maken. Dus gevolg en voordeel aan het betalen van games. Dus niet copieer beveiligingen maar online controle. En dat server side beheerd gecentraliseerd is voor goede controle mogelijkheden waar ook gebruik van wordt gemaakt.


Dus piraterij is een grote factor die sterk samen speeld met andere factoren.
En met een niche markt, niet te vergelijken. Laatst was er een interview met de mensen van Stardock (EGM Live! podcast dacht ik) en dan zie je ook wel dat zo'n studio niet te vergelijken is met een Insomniac, Bioware, Bethesda etc.

Ze zijn al jaren aan het schreeuwen over uitsterven van pc gaming, maar het verschil tussen nu en toen is dat publishers en developers die altijd exclusief voor PC's ontwikkelen/uitbrachten destijd gewoon op PC verder gingen maar dat je nu ziet dat ze allemaal echt verschuiven naar consoles. 10 jaar terug hadden we het erover, maar als je toen zei dat Epic, ID en Bioware spellen gingen ontwikkelen met console als lead platform werd je voor gek verklaard terwijl nu de PC versies van het gros van de games een afterthought is.

Daarnaast was vroeger een paar honderduizend stuk genoeg om de ontwikkelkosten terug te verdienen. Games zijn vele malen (letterlijk) duurder geworden om te produceren.

[Reactie gewijzigd door Kura op 19 juli 2008 17:20]

niche markt? ze verkopen anders honderduizenden games!
niche markt? ze verkopen anders honderduizenden games!
dat is op een totale markt van 56 miljard dollar (2006) een aandeel van 0,01% ofzo :) Dat is tamelijk niche. (een leuke niche, waar je een erg goede boterham aan kunt verdienen welliswaar, maar een niche)
als je het zo bekijkt is elke game een nice, weinig games die meer dan een procent van de hele omzet van de industrie weten te halen. het zijn gewoon strategie games, dat onderdeel van de markt vormt zeker geen niche.
Piraterij is wel een makkelijk (en populair) excuus om je meer op de consolemarkt te richten. Alsof piraterij alleen voorkomt op de PC-markt bestaat.
Waarom zou een publisher een excuus moeten hebben om voor een ander platform te gaan ontwikkelen? Publishers kijken alleen naar geld en niet wat ze het leuks vinden om te doen.
Hoezo door piraterij, alsof de meeste xbox en ps2 gamers alles legaal kopen.
Ugh, word al een tijdje moe van het doom geroep(o.a. AMD,ATI,Nvidia,PC gaming). Gelukkig zijn er ook tegen geluiden!

http://www.eurogamer.net/...?article_id=160866&page=1
&
http://adrianwerner.wordpress.com/

[Reactie gewijzigd door Reinman op 19 juli 2008 21:42]

Je kan ook niet verwachten dat Valve over PC verkopen gaat zeuren terwijl ze zelf het online distibutie platform hebben draaien en willen promoten.
beetje net zoiets als dat de makers en fans van consoles er belang bij hebben het tegendeel te roepen?
Halflife en consorten komen ook uit voor de consoles hoor. Valve zit niet alleen op de PC.
Die consolespelletjes worden toch net zo hard gekopieerd? Hoe kan het nou dat die nog wel rendabel zijn?
Playstation 3 is nog niet mogelijk om te kopieeren.
Maar persoonlijk vind ik de noodzaak ook niet meer zo hoog en ik zal vertellen waarom:
-Firmwareupdates en content downloaden is een zeer waardevolle aanvulling
-Door vrij veel Demo's kan je al proeven aan een spel
-Ik koop alleen maar games die voor mij erg interessant zijn, de selectie procedure is kritisch(er).
-Als ik die uitgespeeld heb, verkoop ik het spel makkelijk voor de helft van de nieuwprijs

Ik heb dan een topgame gespeeld voor 30 euro, ik heb de game dan niet meer, maar al die uren vermaakt in verhouding met de prijs is dan grofweg 10x goedkoper dan een bioscoop bezoekje.

Andersom doe ik het ook, als ik nog genoeg te gamen heb wacht ik met de nieuwe titels en koop die dan later 2e hands.

Met een gehackte firmware kan je geloof ik niet meer online met de xbox/psp*, dat is zo'n enorme achilleshiel dat ik het niet interessant vind.

*Correct me if i'm wrong

[Reactie gewijzigd door Gman op 20 juli 2008 11:06]

Ja ehh maar als iedereen zijn spellen overkoopt van een ander verdient Sony natuurlijk ook niks. Maar dat kopieeren komt nog wel, dat weet ik zeker.
Omdat ze wel gekopieerd worden, maar niet zoveel als PC spellen. Bij PC's is het een kwestie van downloaden, installeren en crack kopieren, bij consoles moet 'ie al naar een figuur die er een modchip in pleurt, of moet je een nieuwe firmware erop of iets dergelijks. Voor de grote meerderheid van de mensen is dat gewoon een stap te ver.
Omdat ze wel gekopieerd worden, maar niet zoveel als PC spellen. Bij PC's is het een kwestie van downloaden, installeren en crack kopieren, bij consoles moet 'ie al naar een figuur die er een modchip in pleurt, of moet je een nieuwe firmware erop of iets dergelijks. Voor de grote meerderheid van de mensen is dat gewoon een stap te ver.
Ik kan me anders iets herinneren van een XBOX 360 met Benq drive en een firmware... ;) Das dus minder ver dan een modchip (laten) installeren in je console... ;)
precies, ga maar eens op nieuwsgroepen kijken, staan net zo veel xbox360 games op dan pc games, alleen de ps3 blijft achter, om dat er niks te downloaden valt op de ps3 (te weinig games) verder stikt het van de ps2/ xbox spellen
Sorry, maar dat van de PS3 heeft niks te maken met te weinig games. De PS3 is nog niet eens gehacked.
Tja , dat is niet eens zo moeilijk te raden, waarom de PS3 nog niet gehackt is. Dit omdat de Cell CPU nouwelijks nog onder controlle te krijgen is. Ook third party developers hebben ontzettend veel moeite om de juiste programmeer taal te vinden voor hun games te porten na de PS3 Alleen Sony's eigen games divisie en MGS4 halen de ware kracht al uit de PS3. Dus laat staan dat een of andere amateur hacker even de Cell CPU kraakt.
Voor de DS is het een slot-1 flashkaart (nog geen 40 euro en dan heb je er al 1) en een 1/2/../32GB MicroSD kaartje voor de games. Vaak nog makkelijker dan een spel downloaden en de juiste crack zoeken.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True