13-jarige gamer haalt als eerste 'echte' einde originele Tetris

De 13-jarige gamer Blue Scuti heeft als eerste speler ter wereld het 'echte' einde van de originele game Tetris voor de NES gehaald. Door in level 157 een bepaalde glitch te triggeren, wist de Amerikaan de game te laten crashen en behaalde daarmee het officieuze einde van de game.

Blue Scuti, die eigenlijk Willis Gibson heet, behaalde het record in de Nintendo Entertainment System-game Tetris uit 1989 nadat hij de afgelopen jaren al meerdere wereldrecords behaalde. Tijdens dezelfde recordpoging wist hij ook het hoogste level ooit te bereiken.

Het record kan alleen gehaald worden door het spel ver na level 29 door te blijven spelen. In deze latere levels was het tot voor kort fysiek onmogelijk om de blokkenvormen nog te besturen vanwege de maximale valsnelheid, maar dankzij nieuwe controllertechnieken als 'hypertapping' en 'rolling' konden spelers de afgelopen jaren al veel verder in het spel komen.

Een ander obstakel is de kleurconfiguratie van de blokken. Vanaf een bepaald moment treedt er een glitch op waardoor de NES-game vreemde kleurenpaletten gaat gebruiken, waardoor de blokken nauwelijks meer zichtbaar zijn. Dit obstakel werd in 2021 omzeild door AI, zo legt het kanaal aGameScout uit. In diezelfde periode werd er door de Tetris-community ontdekt dat er vanaf level 155 een probleem met de code van de game kan optreden, waardoor het spel crasht. Blue Scuti wist als eerste mens deze gamecrash te bereiken, wat als het 'echte einde' van Tetris bestempeld wordt.

Door Yannick Spinner

Redacteur

03-01-2024 • 12:49

112

Submitter: vonhell

Reacties (112)

112
105
61
10
0
17
Wijzig sortering
Eigenlijk is level 255 het echte einde, mits men zich kan manoeuvreren door alle crashes heen. Na 255 reset de game en gaat deze terug naar het begin level.

https://www.youtube.com/watch?v=GuJ5UuknsHU Dit filmpje legt het allemaal heel mooi uit (staat ook in artikel zie ik nu)

[Reactie gewijzigd door meowmofo op 22 juli 2024 22:39]

Er zijn verschillende meningen over wat het einde is en er is niet een goed of fout.

Het einde van het spel kan als iets anders gezien worden als het hoogste level of het hoogste punten aantal. Daar zijn apparte leaderboards voor. Het zou beter zijn om te zeggen dat Blue "gewonnen" heeft.

Tetris is een uithoudingsspel. De blokken vallen steeds sneller. Het doel van het spel is om de speler "te laten crashed" tegen het plafond. Het spel is meedogenloos hierin en de speler verliest uiteindelijk altijd. Tot dat Blue het onmogelijke deed.
Blue heeft doorgespeeld tot het spel het niet meer kon uithouden en crashte. Ook hij was (terrecht) meedogenloos. Hij had lief kunnen zijn en het spel een derde kans kunnen geven (want hij miste zijn eerste kans), maar deed dat niet en pakte de zege.

Zowel Blue als het spel hebben gespeeld volgens de regels van het spel zonder valsspelen. Maar uiteindelijk was Blue de last man standing: "He beat the game fair and square"

[Reactie gewijzigd door AJediIAm op 22 juli 2024 22:39]

edit: je post klopt gewoon. In verwarring door de 155-255. Reset na 255.

Klopt niet helemaal. In het filmpje wat jij ook noemt en in het artikel wordt besproken dat level 255 het vroegste moment is dat de game zou kúnnen crashen. In het geval dat de gamer een single (enkele rij) scored. Dat gaat dus ook fout bij Blue Scuti.

Zie dit excelsheet waarin Youtuber HydrantDude het allemaal berekend heeft:
https://docs.google.com/s...4h4ttmrs/edit?pli=1#gid=0

Er zijn momenteel twee goals in de community: De game beëindigen in level 255 en de game manueel (dus niet zoals de hierboven genoemde AI) beëindigen in een zo ver mogelijk level.

[Reactie gewijzigd door DaTiezl op 22 juli 2024 22:39]

Dat klopt niet, en is niet wat er in de video gezegd wordt. Het vrooegst mogelijke moment waarbij de game kan crashen op deze manier is level 155, zie ook het document die jij linkte (Cel H3).

Wat meowmofo zegt klopt echter ook niet helemaal, al snap ik het wel omdat het ind e video zo wordt gezegd. Level 255 is inderdaad het hoogste level die je kan halen. De Game is echter niet wat reset, enkel de level counter. Je kan gewoon nog doorspelen.

Uiteindelijk zijn er meerdere definities die je uit kan leggen als het einde, en ze zijn allemaal even valide (of allemaal even fout):
- Een score van 999999 halen. Dit is de hoogste score die je in het spel kan halen. Met cheats en hacks zijn er manieren gemaakt om hogere scores bij te houden, maar in het originele spel kan je niet hoger en was dit dus ook het "einde" van het spel
- Level 29 halen. Dit level is zo gemaakt dat het onmogelijk zou moeten zijn om ook maar iets te kunnen doen. Waarsschijnlijk was dit level bedoeld als einde van het spel. Spelers zijn echter zo veel beter geworden in de laatste paar jaar dat het ineens mogelijk s
- een score van 1,6 miljoen halen. Doordat de achterliggende code gebruik maakt van HEX, kan je score niet hoger dan F99.999 komen, zelfs met cheats en (simpele) hacks. De score gaat dan terug naar 0.
- zo ver spelen dat het spel onstabiel wordt en uiit zichzelf crasht. Dit is wat er nu is gebeurd
- Zo ver spelen dat je level counter terug gaat naar 0. Dit wordt nu de Rebirth screen genoemd en is waar meowmofo en aGamescout in de video het over hebben.

In de praktijk lijkt het vooralsnog zo dat het spel letterlijk voor euwiig door te spelen is, als je heel goed bent, heel geduldig bent, en je je om de crashes heen manoeuvreert.
dank voor je aanvulling
Bart ® Moderator Spielerij @DaTiezl3 januari 2024 14:07
Nee, de eerste mogelijkheid op een crash is level 154. Daarin miste Blue een single, waardoor hij door moest spelen tot een eventuele volgende crashmogelijkheid. Die haalde hij in level 157. Level 255 is het laatste moment waarop je een crash kunt halen, daarna rolt de game terug naar level 0.
Klopt inderdaad. meowmofo heeft gelijk. Het 155-255 is een beetje verwarrend.. ;)
Dit is nog niet het definitieve einde. Grote kans dat er manieren gevonden worden om het crashen van de game te voorkomen of in elk geval uit te stellen.

Hier trouwens een leuke video die uitlegt waarom de kleuren glitchen.
https://youtu.be/2Lp2yA2wYKI?si=22hFr1XHn1ta5qMb
Tldr overflow die waarden interpreteert als kleur die nooit bedoeld waren als kleur.
Waarom is de NES-versie de "originele" ? De PC-versie is sowieso ouder en daarvoor was er ook nog 1 op een of andere Russische computer.

De PC-versie had de punten in een signed 2 byte integer zitten, dus die 32 duizendzoveel punten was daar al een mooi einde.
Ik begreep dat zijn controller gemodificeerd was om de snelheid van het spel bij te houden?
Er is een manier om de niet gemodificeerde NES controller sneller te gebruiken.

Als je bijvoorbeeld op de backspace van je toetsenbord met maar één vinger steeds indrukt, dan is de bottleneck de snelheid van die ene vinger. Maar wat als je nu met twee vingers snel om en om de backspace indrukt.... dan is de inputsnelheid ineens vergroot x2.

Dit zelfde concept kun je ook toepassen op de NES controller, maar omdat de knoppen vaak te klein zijn, doen mensen het op een andere manier. Met de linkerhand houden zij de controller vast en plaatsen ze de vingers op de knoppen (maar drukken niks in). Met de rechterhand/vingers plaatsen ze de nodige druk om de werkelijke knop in te drukken. En bam volgens het zelfde concept bovenstaande is de input snelheid ook ineens verhoogd.
Dat met twee vingers is toch niet een nieuwe techniek? Dat deden we in de jaren 80 ook al.
Dat klopt opzich wel, maarja niet iedereen is in de jaren 80 geboren ;)
Dit doen ze ook met 5 vingers.
Ik zag zelf dat deze rolling techniek gebruiken met 3 of 4 vingers op de achterkant van de controller te tappen

Edit: oh is meermaals al benoemd

[Reactie gewijzigd door Bulls op 22 juli 2024 22:39]

Nee, dit zijn volgens mij originele controllers, waarbij hij met 1 hand de knoppen aan de bovenkant bedient en met de andere hand aan de onderkant met 4 vingers de controller omhoog 'rolt' (zoals je met je vingers ook kan trommelen op een tafel). Hierdoor kun je in de tijd dat je normaal gesproken 1 buttonclick doet 5 keer clicken (met de vinger aan de bovenkant en 4 aan de onderkant).

Daarbij worden ze wel geholpen dat tot aan level 29 de snelheid oploopt, maar daarna niet meer. Vroeger werd level 29 daarom ook gezien als einde van het spel omdat de blokken dan zo snel naar beneden kwamen dat je het niet kan bijhouden met normale technieken.
Veel spelers spelen niet met originele controllers. In de Classic tetris World Champioship zijn enkele verschillende controllers toegestaan, en de meeste spelers gebruiken controllers van die lijst. Hoewel de originele controller nog veruit het meest gebruikt wordt, zijn er enkele anderen die goedgekeurd worden en veelgebruikt zijn, voornamelijk door mensen die gebruik maken van de Hyperkin Retron console. Overigens biedt geen van de goedgekeurde controllers een Turbo functie of iets dergelijks.

Hier is te zien dat Blue Scuti, in ieder geval in een competitie, een 3rd party controller gebruikt: https://www.youtube.com/watch?v=xYiDMKf8X0s&t=43s

Overigens is deze match sowieso het kijken waard: Hij speelt tegen Sidnev, 1 van de beste spelers (top 4 zeg maar) ter wereld, en een Nederlander!

Daarnaast zijn er ook spelers die gebruik maken van de Goofy Foot controller, een controller waarbij de D-pad aan de rechter kant zit en de Ab en B knoppen aan de linker kant: https://www.8-bitcentral.com/blog/2017/goofyFootNES.html

[Reactie gewijzigd door thefal op 22 juli 2024 22:39]

Nee, geen aangepaste controller.

Hij maakt gebruik van "rolling", een techniek waarbij je niet alleen met je vingers op de knopjes duwt, maar ondertussen ook op de achterkant van de controller tapt (zoals bijvoorbeeld wanneer je met je vingers achter elkaar op de tafel trommelt) terwijl z'n vingers op de knopjes zitten. Hierdoor kun je vaker achter elkaar input "geven" dan anders.
het officiele einde is dus een buffer overflow? hadden ze niet wat bytes kunnen besteden aan een leuk eindschermpje met de tekst 'get a life!' ofzo bij de 999999 score? :D
Dit is meer een einde wat de community ervan gemaakt heeft.. de oneindige modus is niet meer oneindig:)

Overigens heeft de game wel degelijk een einde , eentje is een opstijgende raket, de andere Russische muzikanten en een space shuttle lancering:
https://www.youtube.com/watch?v=ofWVtZ9O0Yc

Ik beschouwde deze als 'echte'eindes, wat deze jongen heeft gedaan zou ik nooit kunnen.
dat is gameboy, maar zo te zien op youtube waren soortgelijke endings er ook op de NES... weer wat geleerd ;) mijn tetris skills waren nooit van het niveau dat ik zo ver kwam :D
Haha ja aangezien ik deze op de GameBoy had was dat mijn eerste keus, maar inderdaad de anderen hadden ook zoiets.
Een best vreemde definitie voor 'echt' einde.
Inderdaad, dat is wat de community er van gemaakt heeft, maar zo ver ik weet is het idee van Tetris juist dat het geen "echt" einde heeft.
Inderdaad.... volgens mij had de originele Russische versie dat niet. Plus, hoe kan het "echte einde" op de NES zijn. Tetris was DE launch titel van de Gameboy en was in eerste instantie niet te krijgen voor de NES als ik me niet vergis.
Ik vind dit raar vooral omdat de Gameboy wel een einde had. Waarbij je volgens mij ook nog een kleinere en een grotere band kon krijgen. Gameboy einde met een volledige band.
https://youtu.be/9XYzqzuJ8OA?si=Ww-qgImW49T6PT9b&t=122

Dit is denk ik het hoogste wat ik ooit gehaald heb. Dus met maar 1 musikant.
https://www.youtube.com/w..._channel=AllNintendoMusic


Voor NES kun je ook een zelfde soort einde halen. Zet je geluid zacht.
https://youtu.be/cgJcS7TWWoA?si=v2OAh6xziY-d_ZNV&t=75

Mogelijk zit er nog verschil in B Type en niet B Type in de eindes.
Tetris op de NES heeft een eind wanneer je B-type speelt, namelijk wanneer je 25 lijnen hebt weggespeeld. Er is ook een geljksoortige cutscreen nadat je game over bent in A-type: https://www.youtube.com/watch?v=6j26zKNek4k

Het verschl is dat je in A-type in principe oneindig door kan gaan. De bedoeling was altijd dat er een eind aan het spel zat, maar ze hebben geen hard eind ingeprogrammeerd. In plaats daarvan zorgden ze dat de Tetrominos zo snel vallen, dat je bijina automatsch game over gaat.

Tot een paar jaar geleden was dat ook zo. Op level 29 kon bijina geen enkele speler nog spelen, en de meesten probeerden het niet eens. Level 29 werd ook wel de killscreen van NES tetris genoemd.

Een paar jaar geleden werden echter nieuwe technieken bedacht en ziijn de spelers beter geworden dan de makers ooit hadden kunnen bedenken. Daardoor kunnen spelers nu bijna eindeloos doorgaan.
Ik zie het inderdaad hier.
https://www.engadget.com/...Kjlk1HCrmIa_a_LbTalFPzI5z

Maar dan heb je dus eigenlijk het normale einde met een filmpje. Daarna level 29 waarbij je het niet meer red met knoppen ingedrukt houden.
En door technieken zoals rolling waarbij je veel sneller kunt drukken, kun je daar nu ook overheen om in level 155 het "echte einde" te halen.
De NES versie kwam in december van 88 uit in Japan, de GB versie in juni van 89. Tetris was inderdaad wel de launchtitel van de GB buiten Japan een maandje later. :)

Edit: De NES versie kwam buiten Japan overigens wel pas veel later op de markt dan de GB versie, in november van 89.

[Reactie gewijzigd door D4NG3R op 22 juli 2024 22:39]

Dan heb ik dat gemist. Bedankt voor de correctie
Wat dat betreft is de film Tetris van afgelopen jaar echte een mega-aanrader. Die gaat over de strijd over de rechten, de verschillende uitgevers en hoe dat spelletje werkt voor het uitgeven op de consoles in die tijd.
En hoe weet je nou dat je in deze specifieke crash zit?
Misschien is er wel een totaal andere crash opgetreden.
ze hebben die code behoorelijk kunnen reverse engineeren, zodat ze zelfs per level welke kans hebben uitgerekend op een crash en of dat dan bij 1 rij is, of 2, 3, of 4 rijen.
Tot dit level komen vergt al extreme concentratie, maar dan ook nog eens alle potentiële crashes onthouden en vermijden zit echt heel dicht tegen het onmogelijke aan.
Pas na 34 jaar een spel uitspelen zit ook in het onmogelijke.

Zie ook deze video, daar komt het allemaal voorbij
https://www.youtube.com/watch?v=GuJ5UuknsHU

De excel waar ik het over had, op 08:00 bijvoorbeeld:
https://youtu.be/GuJ5UuknsHU?si=7gKGZJY-kazwrL92&t=481

[Reactie gewijzigd door AceAceAce op 22 juli 2024 22:39]

Ik maar denken dat ik niet verder kon spelen omdat de game crashed, blijkt het het einde van het spel te zijn.
Ik realiseer mij ineens dat ik veel meer games heb uitgespeeld als ik dacht. :D
Toen ik het artikel las moest ik even fronsen bij het lezen van de "maximaal 29 levels die nog speelbaar zijn". Ik dacht altijd verder gekomen te zijn, niet dus. :+

Man wat was ik verslaafd aan dit spel toen het net uitkwam. :P
Dit is de enige manier dat je van het spel kunt winnen. Tetris is game over ipv de speler.

Men ziet er nu een uitdaging in om nog verder te komen in het spel, zodat het opnieuw begint bij level 0. Dat betekent dat je dus alle crash mogelijkheden moet ontwijken als speler, je eigenlijks dus samen speelt met Tetris om zover te komen.

Ik zou zeggen, zie de video maar eens.

[Reactie gewijzigd door Jittikmieger op 22 juli 2024 22:39]

Maar wie zegt me dat niet de AI zit te spelen en hij gewoon toekijkt en doet alsof hij speelt?
Vroeg ik me ook af, hij filmt zichzelf net verkeerd om eigenlijk. Van achteren was beter geweest, met speler en spel in 1 beeld.

Het is ook echt next level hoe snel dat gaat op het einde, bijna ongelofelijk dat iemand dat kan! Wel top als het zo is.
De grap is dat de snelheid vanaf level 29 gelijk blijft, maar dat werdt dus volgens dat filmpje voor heel lang als het technische einde gezien.
Dan kan ie in ieder geval gaan voor een Oscar.
Hij heeft de afgelopen jaren ook al een aantal live tournaments gewonnen, dus niemand in de Tetris scene twijfelt aan de echtheid.
Hij blijft er wel rustig onder.
Tot level 29 (waar de snelheid maximaal word) kijkt hij nog regelmatig weg van het scherm terwijl de blokken zo snel naar beneden komen dat ik het niet eens zou kunnen bijhouden 8)7
Toen dit spel nog net uit was is er vast iemand ooit terug gegaan naar de winkel om te klagen dat het spel vast liep op latere levels. Maar dit werd vast niet serieus genomen. Die persoon heeft na al die jaren eindelijk zijn gelijk gekregen: tetris op de NES is niet stabiel.
Het zou me niet verbazen als iemand een patch gemaakt heeft voor de ROM zodat je deze bugs niet meer hebt.
Of dus meer geheugen toevoegen aan de NES als een echte tweaker. Als ik het goed begrijp zou hij dan dus (nog) niet moeten crashen. Maar het blijft een prestatie hoor... ik was zelf al behoorlijk trots als ik voorbij level 15 kwam...
tetris op de NES is niet stabiel.
Tja, dat is een leuke discussie: wat is de definitie van stabiele/instabiele software?

Als de software onvoorspelbaar crasht, dan is het zeker instabiel. Maar als je bij voorbaat weet dat de software crasht bij handeling X (of dit nou op een rood knopje klikken is, of een bepaald level in een spel halen), dan is het voorspelbaar en (in mijn ogen) niet instabiel. Je weet wat je moet doen om het in te laten storten.

Een bug, zeker, een situatie die afgevangen had mogen worden... maar reproduceerbaar, dus imho niet instabiel. Maar dit is maar mijn mening.
Toen dit spel nog net uit was is er vast iemand ooit terug gegaan naar de winkel om te klagen dat het spel vast liep op latere levels.
Nou nee, want dat gebeurt pas voorbij level 29 en dat stond decennialang bekend als 'kill screen' waar niet voorbij te komen was. Dat kan men pas in de laatste paar jaar. Nul kans dat men dat in de jaren '80 voor elkaar kreeg.
Behalve Chuck Norris...
dankzij nieuwe controllertechnieken als 'hypertapping' en 'rolling' konden spelers de afgelopen jaren al veel verder in het spel komen
Dat voelt dan toch een beetje als cheaten.
Waarom? Je kan een richtingknop ingedrukt houden of heel snel achter elkaar indrukken, en en als je er goed in bent is dat laatste sneller. Dat is gewoon mogelijk met de originele controller. En als je hem op een aparte manier vasthoudt kun je "rollen", gewoon sneller klikken, maar nog steeds allemaal handmatig.

Bij veel spelletjes heb je mensen die een controller op een "gekke" manier vasthouden en daar voordeel uit behalen. Ik zie niet hoe dat cheaten is.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.