Lucasfilm kondigt drie Star Wars-films aan en toont trailer van Ahsoka-tv-serie

Er komen drie nieuwe Star Wars-films uit. Lucasfilm heeft nog geen releasedata of titels naar buiten gebracht, maar wel enkele details over de verhalen van de films gedeeld. Daarnaast is een trailer gepubliceerd van de komende tv-serie genaamd Star Wars: Ahsoka.

Lucasfilm heeft de komst van de drie nieuwe films in het kader van het in Londen gehouden Star Wars Celebration-evenement aangekondigd. Het gaat om live-actionfilms die geregisseerd worden door James Mangold, Dave Filoni en Sharmeen Obaid-Chinoy.

Mangold, onder meer bekend van Indiana Jones, maakt een Star Wars-film die zich richt op de opkomst van de jedi. Filoni's film gaat over de New Republic en wat het verhaal betreft sluit deze film aan bij de Disney+-series The Mandalorian, The Book of Boba Fett en Ahsoka. Voor de film van Obaid-Chinoy keert actrice Daisy Ridley terug als Rey Skywalker om de Jedi Order opnieuw op te bouwen na de gebeurtenissen van de The Rise of Skywalker.

Verder heeft Lucasfilm bekendgemaakt dat de tv-serie Ahsoka in augustus uitkomt op Disney+. Daar is ook een trailer van gepubliceerd. Het personage Ahsoka was te zien in het tweede seizoen van The Mandalorian nadat ze voor het eerst verscheen in de geanimeerde Star Wars-series. Voor Star Wars: Ahsoka keert actrice Rosario Dawson terug om de rol van Ahsoka te vertolken.

Ahsoka wordt niet de enige nieuwe spin-offserie in het Star Wars-universum. The Acolyte komt volgend jaar uit op Disney+ en speelt zich af rond het einde van de High Republic en de opkomst van de dark side, zo'n honderd jaar voor de gebeurtenissen van Star Wars: Episode I.

Door Joris Jansen

Redacteur

07-04-2023 • 17:38

132

Reacties (132)

132
125
94
13
0
4
Wijzig sortering
Wat een hoop negatieve reacties, ik vind mijzelf een redelijke die hard fan, heb alle comics en boeken en ik kan er eigenlijk geen genoeg van krijgen. Ja de één is beter dan de ander maar ik kijk er alsnog graag naar.

Ik zie veel mensen hangen op “alleen de originele trilogy is goed en de rest is k**.

Trailer van Ashoka vind ik er gaaf uitzien, Thrawn oh yeah.
Zelfde hier, laat maar komen :) Ik ben het wel eens met opmerkingen zoals dat de Mandalorian op het moment niet zo sterk is als in het begin, maar ik geniet er nog steeds van. Ik denk dat de meeste TV-series wel zo'n periodes hebben. Met Favreau en Filoni aan het helm komt het meeste wel goed.

Het "Fandom" is nog steeds heel giftig, en dat laten veel reacties hier ook wel weer zien. Vooral de haat jegens Rey, wauw. Mag wel iets minder.
Eens. SW-fans gedragen zich vaak als voetbalsupporters: weten altijd beter wat goed is voor hun club.

Ik hou van Star Wars en hoeveel de laatste trilogie niet kan tippen aan het orgineel, heb ik me prima vermaakt. Maar dat mag je bijna niet meer zeggen in het openbaar...
Laatste trilogie vond ik eigenlijk de laatste wel goed terwijl iedereen die kut vond. Eerste twee vond ik dan weer niks.

En Rogue One vond ik echt super.
SW-fans gedragen zich vaak als voetbalsupporters
Je begrijpt dus wel hoe die 'SW-fans' zich voelen, maar je hebt er geen begrip voor?
En laat me even benadrukken dat er genoeg fans zijn die zich wel normaal kunnen uitdrukken, dat dat soort gedrag regelmatig te zien is waar het een grote hoeveelheid 'fans' betreft die teleurgesteld worden en dat dit soort dingen bovendien ook enorm uitgelicht worden door de pers (en de studios zelf).
heb ik me prima vermaakt. Maar dat mag je bijna niet meer zeggen
Tuurlijk wel. Net zoals 'fans' hun kritiek mogen hebben.
Het is helemaal prima dat je je vermaakt hebt met de films. Ik kan ook best begrijpen waarom. Maar net zoals er 'fans' zijn die alles helemaal k** vonden zijn er ook mensen die het allemaal fantastisch vonden en lijnrecht ingaan tegen objectieve kritiek van overduidelijk aanwezige minpunten.

Ik vind het persoonlijk erg vreemd dat het overduidelijke gebrek aan nieuwe ideeën, het gebrek aan fatsoenlijke karakterontwikkeling, het gebrek aan consistentie in het verhaal en de karakters over de films heen en daarmee de vreselijke opbouw naar het absurde einde toe door mensen niet wordt erkend als slecht. Daarbovenop komt dan nog dat de fans van het eerste uur zich stoorden aan hoe er met de 'oude helden' omgesprongen werd, dat the force opeens een soort superheldenkracht is die mogelijkheden geeft waar het script om vraagt en het algemene feit dat Abrams in mindere mate maar Johnson veel meer afweek van Lucas in vorm en stijl.
Vanaf het begin was de trilogie organisatorisch een rommeltje met wisselende regisseurs en schrijvers en dat ging vrolijk door terwijl er gefilmd werd. .

De opzet van de studio was duidelijk. Ze hadden een franchise in handen gekregen die miljarden kostte maar voornamelijk hing op oudere fans. De nieuwe films moesten een nieuw, jonger publiek aanboren die ook weer massaal merchandise zou gaan kopen.
De studio heeft er min of meer bewust voor gekozen met de 2e film het 'oude' publiek achter zich te laten.

Disclaimer: ik ben geen Star Wars fan. Ik ben wel in het algemeen een fan van alles science fiction en fantasy. Ik heb nog geen enkele van de Star Wars series gezien omdat ze me gewoon niet interessant genoeg lijken om ze op de lijst van nog te kijken dingen erg hoog te zetten.
Mee eens. Ik vind het ene verhaal of serie beter dan de ander, maar ik geniet van ze allemaal.
Ik snap die haat richting episode VII t/m IX ook niet. Ik heb wel kritiek, maar ik heb ook genoten van die films.
Haat is een groot woord maar de films waren duidelijk beneden verwachting. Een grote copy/paste fest van de originele trilogie. VII = deathstar moet kapot. VIII = Battle for Hoth terwijl we naar Yoda ehh Luke zoeken. IX = Emperor met zijn doom device moet weer kapot.

Rogue One die erna kwam daar in tegen is mogelijk stiekem mijn favo geworden.
Daar zeg je het al ‘verwachting’. Veel zogenaamde fans hadden al helemaal in hun hoofd hoe het verhaal verder zou gaan … vaak op basis van de EU verhalen. Maar waar ligt dan het probleem, bij LucasFilm of bij de fans … die waarschijnlijk allemaal een ander beeld voor ogen hadden?
Mijn verwachting was niet heel hoog. Het hoeft niet de boeken met Thrawn te gebruiken of de Yuuzhan Vong, het maakte mij niet uit. Maar iets anders dan letterlijk ep. IV V en VI kopieren is toch niet te veel gevraagt?
VIII heeft voor mij persoonlijk Star Wars verpest, IX was ok maar heeft het niet kunnen repareren wat VIII stuk heeft gemaakt. Vond VII nog wel ok, was een copy pasta maar vond nog vermakelijk en een mooie opwarmer voor de rest, toen kwam Rogue One en dat was gewoon een hele goede Star Wars film.

VIII was ik bijna de bios uitgelopen, bleef zitten omdat ik met Familie mee was maar de hele film was gewoon ruk, van de comedy tot de enorm stomme plot met bijna geen bezine meer en waarom zou jij je beste piloot niet je plan vertellen en een liefde verhaal wat knullig is ect ect. Was goed te merken dat JJ Abrams niet de regiseur was iig.

Heb door VIII ook geen zin meer om ff lekker Star Wars te kijken, Mandalorian S1 nog gezien maar betrapte mezelf erop dat ik een beetje met tegenzin keek.
Dr. Emmett Brown in de Mandelorian maakt seizoen 3 alweer goed :P

Het is inderdaad iets minder sterk maar het blijft vermakelijk. Met die andere series heb ik wel helemaal niks, Boba Fett enzo.

Obi-Wan nog heel even bekeken maar kon me ook niet zo bekoren.
Eens hoor. Mandelorian is top, Andor ook. Obi-Wan had momenten. Alleen Boba bleef wat hangen.
Ik vond Obi Wan heel goed, totdat ik de originele trilogie terugkeek. Volgens mij hebben de makers van de serie die niet gezien want het sluit totaal niet aan. Leia kent Obi Wan helemaal niet maar heeft wel een lange periode aan life changing events met hem meegemaakt.
Ja moet het altijd maar perfect aansluiten en kloppen dan? Ik vind dat zo'n gezever. Het is Star Wars, pure fictie.

Je kunt het ook te serieus nemen, dan kun je nergens meer naar kijken. Ik heb wel eens iemand gehad die zei dat de schaduw van de grot niet klopte met het moment van de dag, nou als je zo naar iets moet kijken ga je niks leuk vinden.
Wat verhaal betreft hoort het wel aan te sluiten imho. Tuurlijk mag er wel een detail verkeerd zijn, maar in grote lijnen moet het wel kloppen.
Of ze laat niet weten dat ze hem kent, zo slim is ze ook wel. Of ze was in shock omdat Alderaan opgeblazen was. Of ze weet welk pad Luke nog moet bewandelen en ze laat hem het zelf uitvogelen. Of ze weet dat Obi Wan niet echt dood is want de Force.
Ja, het is kennelijk stoer om alleen maar te zeiken. Je ziet het eigenlijk bij elke fanbase. Ze lijken ook vaak de overhand te hebben, omdat ze zo hard schreeuwen. Als zegt dat je Star Wars fan bent en dat je van elke film in de Skywalker-saga wel enigszins hebt genoten (ik ben heus niet niet krtiekloos), dan moet je zo ongeveer branden in de hel.
Scifi-fans (en dat omvat helaas zowel Trekkies als Star Wars-fans) hebben er een handje van om alles dat niet honderd procent met hun verwachtingen overeenkomt meteen neer te zetten als het slechtste sinds Hitler.
Da's best jammer, want het betekent al snel dat de fanbase niet echt meer serieus wordt genomen door producenten omdat ze toch nergens blij mee te maken zijn. Ja, Mando seizoen 3 is minder goed dan 1 en 2. Gebalanceerde en gefundeerde kritiek kan helpen om op problemen te wijzen. Maar door het meteen schuimbekkend af te slachten bewijs je niemand een dienst.
Helemaal mee eens, laat ze maar komen die Star Wars films- en series. De één is inderdaad beter dan de andere maar overall geniet ik er toch elke keer weer van als die hard SF liefhebber.
Ik vraag me af of de Power Rangers (of dergelijk) weer gaan opduiken....
@Koekiemonsterr volgens mij klopt je derde alinea niet helemaal. Mangold doet de film over de 'dawn of the Jedi'; Filoni doet de New Republic film die aansluit op The Mandalorian.
Mangold, onder meer bekend van Indiana Jones, maakt een Star Wars-film die zich richt op de opkomst van de jedi en wat het verhaal betreft aansluit bij de Disney+-series The Mandalorian, The Book of Boba Fett en Ahsoka. Filoni's film gaat over de New Republic en voor de film van Obaid-Chinoy keert actrice Daisy Ridley terug als Rey Skywalker om de Jedi Order opnieuw op te bouwen na de gebeurtenissen van de The Rise of Skywalker.
origineel:
James Mangold's movie will go back to the dawn of the Jedi, while Dave Filoni's will focus on the New Republic, and close out the interconnected stories told in The Mandalorian, The Book of Boba Fett, Ahsoka, and other Disney+ series. Sharmeen Obaid-Chinoy's film will be set after the events of Rise of Skywalker, and feature Daisy Ridley back as Rey as she builds a new Jedi Order.
True, aangepast, dank.
Dus we krijgen:
-Een trilogie over de slechtste geschreven 'Jedi' dat er ooit heeft rondgelopen
-Een ashoka serie met een cast dat ze gevonden hebben in de Aldi (Thrawn is wel super cool)
-Een Mandalorian film nadat de serie compleet geflopt is

Ik ben bang voor de toekomst van Star Wars want het ziet er echt triestig uit zo.
Acolyte klinkt alleszins wel heel interessant uit, can't wait for The High Republic Era, veeeeel interessanter!

EDIT: Seizoen 3 van Andor is gecancelled... Seizoen 2 zal het laatste zijn. Hebben ze eindelijk een pracht van een concept en dan gaan ze er niet mee verder, jammer dit.

[Reactie gewijzigd door Zeezot op 23 juli 2024 09:49]

Hoe kom je erbij dat The Mandalorian compleet geflopt is? Book of Boba Fett was niet het beste, maar desalniettemin vermakelijk. En waar lees je dat het over een trilogie gaat? Tenslotte slaat je Aldi opmerking nergens op, wat is het voor nutteloze analogie?
door alle kritiek op Book of Boba Fett had ik het kijken op de lange baan geschoven, maar ik vond toen ik het uiteindelijk keek heerlijk vermakelijk. Niet te groots, episch zoals de films al zijn. Kon er persoonlijk echt van genieten.
De les is vooral niet te blind te staren op de mening van het brede publiek, maar zelf een oordeel te vormen. Anders verzand je uiteindelijk in een brij van napraterij en giftigheid die jezelf ook niks goeds brengt.
Andor is niet gecancelled. Het plan om 5 seizoenen van 12 afleveringen te maken werd al snel gewijzigd tijdens het filmen van het eerste seizoen. Nu worden het twee seizoenen van 12 afleveringen elk. Maar het verhaal wordt gewoon afgerond, gelukkig. [Bron]
Nee, we krijgen:
- 1 film die zich afspeelt ná de laatste trilogie. Met Rey.
- 1 film over 'The New Republic' die aansluit op The Mandalorian
- 1 film over de aller aller eerste Jedi(s).

Qua series:
- Ahsoka
- The Acolyte
- Skeleton Crew
- Andor S02
- Mandalorian S04
EDIT: Seizoen 3 van Andor is gecancelled... Seizoen 2 zal het laatste zijn. Hebben ze eindelijk een pracht van een concept en dan gaan ze er niet mee verder, jammer dit.
Ja, Andor is veruit de beste SW-serie tot nu toe. Maar er is nooit een 3de seizoen bevestigd geweest. Er was altijd wel praat over mogelijk 5 seizoenen maar vorig jaar werd het al aangekondigd dat het 2de direct het laatste zal zijn.
"Originally we thought 'oh, maybe we'll do five seasons', but it's just the scale of the show," Gilroy revealed. "I think when the show comes out everybody will forgive us for not doing that. The show is huge and it's just physically impossible. So then we were like 'what are we going to do?' And then the answer turned out to be incredibly elegant and perfect because we knew where we wanted to go. Every now and then you get really lucky and the solution turned out to be really fortunate for us."
We krijgen voor Seizoen 2 nu 12 afleveringen waarin elke 3 episodes 1 jaar vertegenwoordigen. Dus eigenlijk 4 Andor films, ook mooi :)
The next season of "Andor" is expected to unfold in a much different format from Season 1. Luna is returning, along with Stellan Skarsgård, Genevieve O'Reilly, Kyle Soller, Adria Arjona, Denise Gough, Faye Marsay and Varada Sethu. But rather than take place over a year, the 12-episode season will take place over four years leading up to right before the events of "Rogue One," in three-episode pods written and directed by the same team. Each of those pods will encapsulate a successive number of days within one of those years.

[Reactie gewijzigd door Carn82 op 23 juli 2024 09:49]

Als wat in dit artikel staat klopt gaat er maar één film over Rey? En ja die film mogen ze houden want Rey is puur trash, maar de rest van wat je zegt heb ik ook nogal mijn twijfels bij... Geen idee over de cast van Ahsoka, zo diep zit ik er echt niet in, maar wat je zegt over the Mandalorian slaat helemaal nergens op.
Sowieso valt het wel op, de Star Wars/Disney haat hier, ook bij het eerdere artikel. Het lijkt gewoon in de mode te zijn om het te haten. Persoonlijk vind ik de series over het algemeen wel geslaagd. Sommige kunnen beter, maar de haat die sommigen laten zien snap ik echt niet... Misschien next level fandom en val je naar de dark side? :+
Rey is puur trash
Wat is er gebeurd met enige nuance? Ik help je even: "Ik vond Rey niet zo'n goed personage"
Nuance betekent niet dat je alleen nog maar verwaterde neutrale meningen mag hebben he... De films zijn wat mij betreft nog best kijkbaar, maar ja, ik vind Rey echt het slechtste wat Star Wars ooit is overkomen (met dan wel als nuance :+ dat ik niet pretendeer alles van Star Wars te kennen, maar gezien hoe slecht het karakter is imho en dat het zo prominent in de main film reeks gebeurde denk ik dat de stelling wel overeind blijft).
ik vind Rey echt het slechtste wat Star Wars ooit is overkomen
Jar Jar Binks gemist?
Nee, en was ook zeker geen fan... Maar Jar Jar Binks was geen main character die één grote grap maakt van alles wat we wisten van Jedi's.
Dat is ook wat ik bedoelde met mijn tussen haakjes... Het zou best kunnen dat er misschien elders slechtere karakters in de hele collectie aan Star Wars verhalen kan bestaan, maar door hoe prominent en centraal Rey staat in de 3e trilogie, dé hoofdlijn van films waar de rest allemaal omheen draait, dat maakt het dat ze zo'n slechte impact heeft. Een eventueel slechter personage wat makkelijker te negeren is omdat het niet zo'n groot bereik heeft of omdat het niet de bestaande lore compleet omver schopt heeft minder 'reach' en dus in totaal minder slechte invloed.
Rey is puur trash
Ieder zijn meug. Ik vind Rey dikke prima (al vond ik haar zelfgekozen achternaam te ver gaan), maar Kylo Ren heb ik altijd een beetje uit de toon gevonden. Te emotioneel, te breekbaar, te beïnvloedbaar door Rey.

[Reactie gewijzigd door Bergen op 23 juli 2024 09:49]

Ziet er leuk uit, maar dat is het ook wel. Ridley is als actrice prima, maar de manier waarop Rey werd neergezet was zwak. Door het schrijfwerk, of gewoon actrice en producers die uit sync waren. De hele verhaalvertelling was daarnaast ook zwak en reden dat de sequels erg zwak zijn en het character Rey staat hier centraal in.
En ook Kylo Ren had ik niets mee. Achtergrondverhaal niet interessant, maakte fysiek geen indruk (de voornaamste apprentice van de darkside, maar kan niet fatsoenlijk met een lightsaber omgaan?), emotioneel gewicht dat ze eraan probeerden te geven had geen meerwaarde.
Finn was op zich wel een interessant idee, maar de uitwerking daarvan had ook weinig om het lijf. Dus de sequels werden een herhaling van zetten plus wat onzinnige plottwists die me niets interesseerden.
Allemaal met je eens hoor, maar Mandalorian serie geflopt?
Ik had het over de laatste 2 afleveringen van Seizoen 2 en dan Seizoen 3 wat geflopt is.
Seizoen 1 en het meeste van Seizoen 2 was enorm geapprecieerd.
Ze kunnen de serie beter "The Grogu" noemen.
Laatste seizoen is gewoon compleet ruk en cringe.
Ik vind het wel leuk vermaak. En de episode van deze week speelt Jack Black mee!
Ik vond het veel verrassender dat Christopher Lloyd in de aflevering zat!
En die was gewoon prima. Sure, het is Lloyd die we allemaal heel goed kennen, maar hij zette zijn rol eigenlijk prima neer. Jammer dat we dat character waarschijnlijk niet meer terug gaan zien en dit verhaal over de sympathie voor de Seperatisten/Dooku waarschijnlijk niets meer over gaan horen.
Dat vond ik dus erg storend, omdat Black gewoon altijd een variant van dezelfde idioot speelt. En Lizzo was simpelweg geen goede actrice. Heel dat verhaallijntje haalde mij compleet uit de serie :(
Ik vond het een behoorlijk vermakelijke aflevering. En dat Jack Black erin zat was een mooie bonus.
De laatste aflevering met Jack Black was absoluut een dieptepunt wat mij betreft. Geef dan maar weer Boba fett met random Mando afleveringen. Zo zonde dit allemaal.. :'(
Mwah, die 2e of 3e (met die wetenschapper) was erger; die met Jack Black was ergens wel een leuke poging tot een ‘detective noir in 30min’ maar in feite had je de hele aflevering in 10min kunnen afronden want pure filler….
The Mandalorian serie compleet geflopt ? Ik vind dit net een van de betere series, maar smaak en meningen kunnen verschillen zeker.
Vond de eerste 2 seizoenen ook goed en aan de 3e moet ik nog beginnen, maar dat wij een overdosis van Star Wars krijgen is toch wel duidelijk ondertussen? Andor ging ook nog wel, maar de rest van de Disney series waren gehaaste ongeinspireerde bagger projecten wat mij betreft en kwa films is het ook niet best geweest de afgelopen 20 jaar.

Disney blijft lekker melken en de fans proberen er wat van te maken. Een serie als The Expanse zet ik zo boven alles wat er van Star Wars is uitgekomen sinds de eerste 3 films.
Shoutout naar The Expanse! Inderdaad een hele toffe serie. Wel een beetje jammer van het afgeraffelde einde.
Ja, een van de weinige series die ik vermakelijker vond dan de boeken waarop het gebaseerd is.
Vond de serie zo leuk en schijnbaar gaat het verhaal in de boeken verder dat ik daar aan begonnen ben. Het vierde boek is echt niet doorheen te komen. Wordt het daarna weer beter?
Ik vind van wel. Hoewel ik het einde van de serie niet echt bevredigend vind als ik heel eerlijk ben.
Mooi! Dan ga ik door.

Meestal zijn eindes van lange series niet zo goed. Ik heb het idee dat je er zo veel in geïnvesteerd hebt, dat het meestal tegenvalt.
Tsja je gaat zelf verzinnen hoe jij de serie zou eindigen als je zelf de auteur zou zijn en als het dan niet zo gaat is het een beetje teleurstellend. Althans dat is bij mij het geval. De enige auteur die het goed doet is Brandon Sanderson imo.
Ja dat heeft te maken met het tijdsverloop van de boeken (wil geen spoilers droppen) dus daar kunnen ze weinig aan doen. Geeft mij weer een reden om boeken te lezen :+
Dus het wordt later beter?
Zou het niet kunnen zeggen. Heb eerst de short storeys gelezen en ben nu pas halverwege deel 1
Melk. Enige wat telt voor Disney. Het verkoopt toch wel, zeker als je alle merchandise erbij optelt is dit goud waard. Maar voor de Star Wars fans van de eerste 3/6 films is dit helemaal niet meer interessant. Ik vind sowieso veel films die Disney uitgeeft niet goed.
Disney heeft er ook goud voor betaald. George Lucas werd in één klap miljardair.
Uhh de serie Mandalorian is FAR van geflopt.
Kan geen bron vinden voor het annuleren van Andor.
Sorry maar: wtf lul je, graag bronnen en voor de rest VIND jij dit.

Persoonlijk hoor ik meer geluiden en op fora dat Seizoen 3 (geflopt) is maar ik vind het totaal niet zo.
Er worden allerlei argumenten gegooid waarbij er "te weinig" Mando is. Ik zou zeggen ik ben blij dat Mando in verschillende series gaat opduiken en dat dat iets ten koste gaat van eigen tentoonstelling in z'n eigen serie. Geen probleem! het maakt "character binding" over verschillende series (boba fett) heen alleen maar beter in mijn optiek.

Tuurlijk er zijn altijd minpunten. Maar over het algemeen vind ik dit 1000x beter dan de laatste Trilogie.
Nee, we krijgen:
- 1 film die zich afspeelt ná de laatste trilogie. Met Rey.
- 1 film over 'The New Republic' die aansluit op The Mandalorian/Ahsoka/Boba
- 1 film over de aller aller eerste Jedi(s).

Qua series:
- Ahsoka
- The Acolyte
- Skeleton Crew
- Andor S02
- Mandalorian S04

[Reactie gewijzigd door Carn82 op 23 juli 2024 09:49]

Drie nieuwe films. Het zat er aan te komen.
Nu hebben we The Mandalorian, Book of Boba Fett, Andor. en The Bad Batch.
Volgend jaar komt daar The Acolyte bij én Ahsoka.
Ik ben een beetje bang voor overdaad. Maargoed, Disney ruikt natuurlijk geld dus pompen ze de ene na de andere high budget serie uit. Ik hoop dat ze de kwaliteit hoog kunnen houden. En ik neem aan dat ze geleerd hebben van Episode VII-IX waar vooral de laatste tenenkrommend slecht was. Please Disney...
Ik ben er ook bang voor, de gemiddelde kwaliteit daalt, en er zitten soms leuke afleveringen bij in zo een serie hoor je dan. Eerste helft van een seizoen is wel even doorbijten, maar je moet doorzetten. Ik begrijp er maar weinig van, films en series moeten gewoon door en door goed zijn, anders zoek ik ander entertainment dat dat wel is.
Behoorlijk fan van Star Wars, maar enorm triest dat Empire strikes back nog altijd het beste ooit lijkt uit de serie, en tientallen jaren nieuwere technologie in een science fiction universum nog weinig beters heeft opgeleverd. En dan kun je zeggen, zoiets legt de lat wel erg hoog, maar tegelijk is de letterlijke lat bij hoogspringen op de Olympische spelen toch ook echt hoger vandaag vergeleken met toen. De wauw factor van The Matrix of Avatar moet je ook in het Star Wars universum opnieuw kunnen beleven. Disney moet verdorie gewoon hoger springen ;)

[Reactie gewijzigd door OruBLMsFrl op 23 juli 2024 09:49]

Ik heb enkel nog maar de non animated series van starwars gezien. Zijn series als the bad batch ook goed, Of zijn de animated reeksen meer op kinderen gericht ?
Clone Wars heeft imho een stroef begin, maar het bekijken met https://teddit.adminforge..._clone_wars_but_you_dont/ als leidraad is van harte aan te raden (sla ook echt gerust de episodes die niet genoemd worden over, die zijn daadwerkelijk niet de moeite waard, ook niet achteraf nog).

De series finale (laatste 4 episodes) is qua pacing, tension en cinematografie (!) het beste wat ik ooit heb gezien van Star Wars.

[Reactie gewijzigd door guillaume op 23 juli 2024 09:49]

thx voor deze link! ivm aanstaande ouderschapsverlof zocht ik nog iets om te kijken (met korte episodes); dit lijkt me een mooi project voor tussendoor :o
Ik vind dat de animatieseries vaak de achtergrond verschaffen bij de films.
Zo vind ik dat je door de Clone Wars betr leert begrijpen waarom Anakin voor de Dark Side kiest. In de films vind ik de overgang een beetje te vlot waardoor je het idee krijgt dat de keuze voor de Dark Side wel erg makkelijk gemaakt wordt. In de animatie serie zie je zijn frustratie over de regeltjes van de Jedi beetje bij beetje opbouwen en zie je Darth Vader in een heel ander daglicht.
Ook in de Bad Datch zie je meer over het ontstaan van de Empire na order 66 en de overgang van clone troopers naar dienstplichtigen.
Persoonlijk vind ik de animatieseries wellicht nog wel beter dan de laatste zes uitgebrachte films.
Clone Wars en Rebels zijn erg goed. Er zitten wel wat kinderachtigere afleveringen bij maar ook hele goede storylines. Zeker bij Clone Wars kun je soms makkelijk even een aflevering overslaan. Het zijn allemaal korte story arcs die 3 - 4 afleveringen duren. Daarna volg je weer andere characters voor 3 - 4 afleveringen. Trekt de Jar Jar story arc je niet? Dan kun je die vaak gewoon overslaan. Ook wordt het pas echt goed vanaf seizoen 3 dus even doorbijten!

Bad Batch wordt ook wel goed ontvangen maar persoonlijk vind ik de main characters erg irritant.

De nieuwe Ahsoka serie gaat trouwens verder met de characters uit Rebels. Ik zou bijna verwachten dat het verplichte kost is.

[Reactie gewijzigd door raiders op 23 juli 2024 09:49]

En waarom vind jij dat niets dan?
Vreemdste take die ik in een lange tijd gelezen heb
Buiten de films om doen ze het tot nu toe best goed, maar ja. Sowieso hadden die films echt geen richting. VII was nog te vergeven, was vooral in bekende voetstappen treden maar als de vervolgen maar goed waren dan kon dat wel. En toen kwamen dus de vervolgen....

Ik kwam laatst nog wel wat lore tegen die de vervolgen stiekem toch wel beter maakten. Maar alles wat er goed aan is zit puur in die lore die je achteraf moet opzoeken en dus totaal niet in de films. Dus welk doel dienen die films dan?

[Reactie gewijzigd door Amanoo op 23 juli 2024 09:49]

Prachtig om te zien hoe Star Wars wederom laat zien dat mensen niet kunnen discussiëren.

De recentste trilogie heeft de kijkers verdeeld: zij die het 'ok' vinden en zij die het 'heiligschennis' vinden.
Beide meningen zijn absoluut valide en moeten gerespecteerd worden!

De toxic / giftige mentaliteit komt voort uit het feit dat men elkaars mening niet kan accepteren: 'de films waren verschrikkelijk dus jij mag ze niet leuk vinden!'

De voor én de tegenkampen kunnen allebei giftig zijn, niet alleen de 'hardcore fandom'. Zodra je elkaars mening niet respecteert, ben jij toxic bezig. Je kunt prima elkaars mening over en weer uitten en het er over hebben, maar je kunt nooit zeggen dat de andere mening 'fout' is.

Ikzelf gruwel absoluut van de Rey Palpatine verhaallijn en ik vind de recenste trilogie inderdaad heiligschennis. Maar als jij ze tof vindt, prima, even goede Tweakers.

Dat is het echte jammere dat de moderne Star Wars entertainment blootlegt: de onverdraagzaamheid van mensen om andere meningen te kunnen accepteren. /r
Het valt me op dat de meeste toxiciteit komt van de fans van de Disney trilogie. Als je deze niet leuk vindt ben je een seksist, racist, andere -ist of foob.

Terwijl verreweg de meeste fans aan de andere kant die ik zie hun meningen (luid) verkondigen over de films, maar nooit een andere hun mening ontzeggen of bovenstaande labels opplakken.

Goed voorbeeld van hoe toxisch, giftig en intolerant de nieuwe fans zijn is hoe er met Gina Carano is omgegaan. 2 tweets met een mening waren genoeg om haar hele leven kapot te maken, voor deze groep.
Anoniem: 221563 7 april 2023 17:55
Nog meer Mary Sue? Nee dank je. Ashoka en acolyte kijk ik dan wel weer naar uit.
Nog meer Mary Sue? Nee dank je. Ahsoka (...) kijk ik dan wel weer naar uit.
Does not compute.
Rey wordt vaak gezien als Mary Sue omdat ze vrijwel zonder training in ene zeer krachtig is, dingen kan die zelfs de beste Jedi in de canon niet konden, en veel moeilijke Jedi trucks gelijkt onder de knie krijgt door het een keertje te proberen. Ahsoka is een goede Jedi, maar heeft daar een heel leven voor getraind (er was een gehele serie over zelfs, waar ook genoeg fout ging ;) ), dus die kan je niet bepaald een Mary Sue noemen. Wel getalenteerd en goed getrained, maar dat is toch echt wat anders.

Het is natuurlijk wel de vraag of dat in deze serie nog zo wordt, Disney is aardig de weg kwijt met de Jedi.
Er zijn twee problemen met Rey waar mensen over vallen... Er is geen verhaal als je alles ineens kan een je onoverwinnelijk bent en altijd gelijk hebt. Je krijgt dan een aaneenschakeling van gebeurtenissen, en geen verhaal met ontwikkeling van het hoofdpersonage. Daarnaast zet je hierdoor al het vorige in een ander daglicht. Nou is dat opzich niet heel erg, maar door dit is het hele verhaal van bijvoorbeeld Luke totaal irrelevant. Als je een Jedi wil worden dan ga je even een kwartiertje mediteren en je bent de beste Jedi ooit. Of de redemption van Anakin. Daarnaast zet het bewust de vorige geschiedenis in een kwaad licht. Ik heb het toch liever dat mensen omhoog komen drijven door hun eigen krachten ipv andere dingen maar beneden te trappen.

[Reactie gewijzigd door milte001 op 23 juli 2024 09:49]

We vergeten dat Rey wel eventjes een "Palpatine" was. Die zitten van zichzelf al dik in de Dark Side. ;)
Ik vond haar ook wel erg stoer, maar dat ge-emo van die Kylo Ren...
Disney is aardig de weg kwijt met de Jedi.
Niet alleen daarmee; ze doen mee met de "woke narrative" van white man bad, everything else is good -marrative die momenteel de VS in haar greep houdt; alle blanke mannen rollen worden door vrouwen of minderheden vervult, en daarbij willen ze niet laten zien dat ze zwak kunnen zijn of ooit zwak waren; Ze vergeten dat niemand dat soort karakters sympatiek vind, en door de tegenvallende kijkers wordt er gezegd dat de fans (die toch wel zouden komen kijken) vrouenhaters of racisten zijn, terwijl ze vergeten dat goed geschreven vrouwelijke personages daar geen last van zouden gehad hebben (denk aan Ripley van Alien, the Bride in Kill Bill, Black widow in de marvel universe, wonder woman (alleen in de eerste film)....
Een ander goed voorbeeld is Galadriel in die nieuwe LOTR serie van Amazon: ze hebben haar krachtig willen laten overkomen door haar altijd dwars en kwaad op iedereen te laten zijn. Ze is daarom onuitstaanbaar. Terwijl de originele Galadriel juist al heel erg krachtig over kwam, maar wel vrouwelijk. Misschien dat dat laatste tegenwoordig niet meer mag?

Ik snap dat soort herschrijven van karakters niet. Het pakt nooit goed uit.
denk aan Ripley van Alien, the Bride in Kill Bill, Black widow, wonder woman
En dan in een topic over Star Wars niet Leia noemen.
goed geschreven
Dit is wat het belangrijkst is. Het moet gewoon een goed verhaal zijn met goede karakters.
Dat hele diversiteitsgebeuren is al sinds de jaren 60 of zo aanwezig. Je hebt gegarandeerd series en films gezien waar ergens een vertegenwoordiger van een minderheid of een 'sterke vrouw' in aanwezig is zonder dat je dat als zodanig hebt ervaren.
Het probleem van deze tijd is dat ze het er veel te dik bovenop leggen of er gewoon niet realistisch mee om kunnen gaan, er een verplichting van hebben gemaakt (om bijvoorbeeld voor een Oscar nominatie in aanmerking te kunnen komen) en het zelfs van te voren aankondigen om maar vooral de beer te porren voor wat gratis publiciteit.
Het zijn politieke statements geworden die helemaal niets met het verhaal te maken hebben en niet eens leiden tot meer publiek (ook omdat een groot deel kwalitatief niet bijzonder is).
[...]
En dan in een topic over Star Wars niet Leia noemen.
Vergeleken bij de andere dames is haar rol summier.
Maar dat is natuurlijk niet wat een "Mary Sue" is...
Er is geen definitieve definitie, maar... https://tvtropes.org/pmwi.../Main/CommonMarySueTraits
She will always be superior to the canon characters, regardless of what canon has established they can do or whether it makes any sense. Her powers will often be similar to those of the existing characters, only with all the downsides and limitations removed. If the characters need a new skill, she'll often already have it. And even if she does need to learn it, she'll pick it up in no time.

Relatedly, there's no effort to her skills. She never actually trains or learns anything to become more powerful; she just wins the Super Power Lottery, or is a freakish natural learner, or is just Inexplicably Awesome. The author rarely finds it necessary to explain why Mary Sue is as powerful as she is, and they're certainly not going to stop the action to show her training.

She’s uniquely intelligent, often to the point of being a Child Prodigy or a Teen Genius.
Ahsoka is een goede Jedi, maar heeft daar een heel leven voor getraind (er was een gehele serie over zelfs, waar ook genoeg fout ging ;) ), dus die kan je niet bepaald een Mary Sue noemen. Wel getalenteerd en goed getrained, maar dat is toch echt wat anders.
Eh, meningen verschillen. Ahsoka is wellicht geen Mary Sue, maar wel een author's pet. Ze had al veel eerder het onderspit moeten delven.
Het is natuurlijk wel de vraag of dat in deze serie nog zo wordt, Disney is aardig de weg kwijt met de Jedi.
Van al het goede (canon) materiaal dat de laatste zoveel jaar is uitgekomen, is alles waar Jedi centraal in staan nog wel het minst interessant. Het beste doet Disney daar in de tijd rond de OT niets meer mee. De toekomst erna hebben ze aardig verpest. Het beste dat ze kunnen doen om de situatie te redden is de ST non-canon verklaren.

Het enige met Jedi wat interessant was, waren een paar afleveringen van het non-canon Visions. :+

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 23 juli 2024 09:49]

ach vroeger was alles beter bla bla ik heb de eerste drie delen in de bios gezien de eerste in 1977 geloof ik? uiteraard vind ik alles daarna niks uitzondering Rogue One

maar er kijkt nu een andere generatie naar deze delen en die vinden het prachtig mooi toch?
Die generatie gaat niet met veel genot terugkijken op de films die nu uitkomen, uitzonderingen daargelaten. Dat is het grote verschil met de originele trilogie denk ik. De houdbaarheid.

Ik vond marvel films vroeger ook het einde toen ze uitkwamen; laatst Thor weer eens opnieuw gekeken en ik stierf van cringe. De nieuwe die uitkomen hoef ik niet eens meer te gaan zien in de bios.
Ik ben ook gestopt met Marvel maar meer omdat ik heeeelemaal klaar ben met superhelden films.
Die superheldenfilms vind ik al geen Science Fiction meer. Is puur fantasy.
Van de eerste tot de laatste film geniet ik er altijd weer enorm van. Ik ben van de generatie die de eerste in de bios heeft gezien.
Ben benieuwd of deze films wél uit gaan komen... Een lijstje met gecancellelde films, sinds Disney de baas is (met hier de context):
1. Solo by Phil Lord and Chris Miller
2. A Star Wars movie done by Zach Snyder
3. Star Wars 1313
4. A Boba Fett movie done by Josh Trank
5. Star Wars Detours
6. A Rian Johnson Star Wars trilogy
7. Rangers of the New Republic
8. Star Wars Episode IX by Colin Trevorrow
9. The Force Awakens written by Michael Arndt
10. An Obi-Wan Kenobi Film Trilogy
11. A David Benioff and D.B. Weiss Star Wars film
12. Patty Jenkins’ Rogue Squadron
13. A J.D. Dillard movie
14. Gareth Edwards’ Rogue One
15. Star Wars Underworld
16. James Mangold’s Boba Fett movie
Je hebt toch hopelijk wel in de gaten dat een groot deel van je lijst gewoon is gemaakt maakt dan met een andere regisseur of als serie i.p.v. film?
Alle toekomstplannen die gemaakt zijn onder Kathleen Kennedy's clubje zijn na Episode IX sowieso in de kliko gegaan.
Ik dacht al dat er zo'n reactie zou komen, vandaar de link met de context. Nee, een groot deel is niet gemaakt op een andere manier. Tenzij jij het volledig herschrijven van een script van a tot z "gewoon gemaakt" vindt.
Het gedoe met regisseurs en scripts voor met name de trilogie en Solo zouden bekend moeten zijn.
Solo is gewoon gemaakt met hetzelfde script maar dan door een regisseur die geen 'artistieke meningsverschillen' veroorzaakte.
Jij noemt het gecancelde films maar het zijn geruchten en onbevestigde 'plannen' die nooit van de grond zijn gekomen.
Iedere franchise die uitgemolken wordt heeft dit.
Het feit dat we van al deze gefaalde plannen op de hoogte zijn is dan ook een extra bevestiging dat de studio hun shit niet op orde had.
Geen idee of ze dat nu wel hebben maar ze hebben er nu tijd genoeg voor gehad om iets fatsoenlijks te verzinnen.
Dit is Star Wars, een melkkoe, zij wordt helemaal leegezogen, totdat ze op is en afgedankt.
Dat lukt ze inmiddels bijna 50 jaar, ik vermoed dat ze dat nog wel 50 jaar lukt (of tot de werkelijkheid de fictie heeft ingehaald)
Het Star Wars universum is zo groot, daar kan nog genoeg over verteld worden. Iedere keer weer nieuwe verhalen en ruimteschepen... Heerlijk.
//nerd en te enthousiast alert

Thrawn en mogelijk jorus cbaoth? Dan kan t zowaar nog wat worden mits Timothy Zahn zijn input kan geven!
Tentijde van uitkomen van zijn boeken leek mij Steven Seagal perfect om thrawn te spelen. Haha.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.