Dertig jaar Wolfenstein 3D - Romero had geen zin in meer Commander Keen

Wolfenstein 3D viert zijn dertigste verjaardag. De game van id Software was de grondlegger van de first person shooters zoals die nu nog verschijnen. De serie is in de afgelopen decennia meermaals opnieuw leven in geblazen, maar het origineel was in feite ook al een remake.

Begin jaren negentig behaalde id Software succes met de Commander Keen-2d-platformgames. In 1992 maakte het team een prototype voor een zevende episode, die bewegingsparallax zou gebruiken voor een diepte-effect. Ontwikkelaar John Romero had echter geen zin meer om een Commander Keen-episode te maken en hij stelde voor om in plaats daarvan een nieuwe 3d-game te ontwikkelen.

Castle Wolfenstein, 1981
Castle Wolfenstein, 1981

Id Software had in 1991 naast diverse Commander Keen-episodes ook al Catacomb 3-D en Hovertank 3D uitgebracht. Medeoprichter Tom Hall stelde voor om een opvolger voor Hovertank te maken, maar Romero kwam met een tegenvoorstel: een 3d-remake van Castle Wolfenstein. Die game van Muse Software verscheen in 1981 voor de Apple II-computer. Volgens Romero kreeg zijn idee direct goedkeuring. Hij vertelde daarover in een postmortemsessie op de Game Developer Conference in maart, waar Ars Technica en GameDeveloper verslag van deden.

Wolfenstein 3D
Wolfenstein 3D

Het werk aan Wolfenstein 3D begon al voordat id Software en uitgever Apogee de rechten op de klassieker van Muse Software hadden veiliggesteld. Een optie was om het spel onder een andere naam uit te brengen, maar volgens Romero kon het team geen naam bedenken die 'cool genoeg' was. Muse Software was in 1987 al opgeheven en het was onduidelijk wie de Wolfenstein-rechten bezat. In april 1992, een maand voor de release van de game, ontdekte id Software dat de rechten voor alle Muse-producties in het bezit waren van een persoon die activa van failliete bedrijven opkocht. Zij was bereid om het Wolfenstein-handelsmerk over te dragen voor 5000 dollar.

Zo geschiedde en op 5 mei 1992 werd de eerste episode van Wolfenstein 3D door Apogee gratis uitgebracht als shareware. Ook was direct de originele trilogie bestaande uit drie episodes te koop, al werden de extra episodes pas een paar weken later geleverd. Snel daarna bracht id Software nog drie episodes uit onder de naam The Nocturnal Missions. De twee trilogieën konden toen los aangeschaft worden of als bundel, maar latere uitgaves van Wolfenstein 3D bevatten alle zes de episodes.

Wolfenstein 3D in Famitsu
Wolfenstein 3D in Famitsu

Over de geschiedenis van Wolfenstein 3D en wat er daarna volgde, is al veel geschreven, onder andere op Tweakers. Om stil te staan bij de dertigste verjaardag blikken we terug op hoe de game in de jaren negentig werd ontvangen. 'Een heel erg fout spel', kopt de Volkskrant. Volgens de recensie is het 'verwerpelijk ogende' spel 'uitermate verslavend' en 'zo ongelofelijk fout dat het weer leuk wordt'. De krant bestempelt het 'verhaal' van Wolfenstein tot een van de beste die ooit tot computerspel zijn verheven. Het Japanse tijdschrift Famitsu schrijft een veel drogere review: "Gezien vanuit het oogpunt van het personage. Het is een realistische weergave. De game is makkelijk om te spelen en draait goed. Dit is het enige spel in zijn soort".

Apogee en id Software mikten met Wolfenstein 3D vooral op de Amerikaanse markt. In Duitsland werd de game vanwege de Nazi-symbolen op de zwarte lijst gezet. "We wisten niks over Duitsland. Ook niet dat het toen de grootste Europese afzetmarkt was voor pc-games", zei Romero daarover tijdens zijn GDC-sessie. Ook memoreert hij positieve reacties die de studio kreeg. Zo zeiden Joodse kinderen dat ze het spel graag speelden, omdat ze het gevoel hadden dat ze daarmee wraak namen. En van krijgsgevangen uit de Vietnamoorlog kreeg id Software te horen dat Wolfenstein 3D hun flashbacks had verholpen.

De MS-DOS-versie van Wolfenstein 3D is in de browser te spelen via een emulator op het Internet Archive. De klassieker is ook nog altijd te koop via platforms als Steam en GOG. Achter de schermen wordt al jaren gewerkt aan een nieuwe game. Dat wordt Wolfenstein III, de opvolger van Wolfenstein II: The New Colossus. Bethesda kondigde de komst van het nieuwe spel in 2018 aan, maar een releasedatum is nog niet bekend.

Wolfenstein 3D
Wolfenstein 3DWolfenstein 3DWolfenstein 3D

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

05-05-2022 • 14:31

80

Reacties (80)

80
80
33
5
0
44
Wijzig sortering
Om toch een beetje dat nostalgie-gevoel te hebben, https://js-dos.com/Wolf/
Over nostalgie gesproken, toen is /wolf in je link zag kreeg ik flashbacks van dit spel

Ik heb vorig jaar alles uit de Wolfenstein serie wat ik nog mistte gekocht en gespeeld, het is toch het icoon van mijn generatie, dit was toch veel vetter dan Commander Keen, of JazzJack Rabbit, Lemmings, Ducktales, en zo kan ik nog wel ff door gaan
Flashbacks van de sega 8-bit en een lightgun die ik van mn oom mocht lenen... :)
pfff, ik had in de tijd bijna een moord willen plegen voor zo'n gun... maar nee, consoles kwamen er bij ons niet in (maar we hadden al een PC in de tijd dat je daarbij nog cassete bandjes gebruikte, dus pre 5.25" floppies)
Dan heb je het leuke nog gemist, sega 3D Glasses en een paar Master System spellen die in 3D te spelen waren. De eerste gen met kaart sleuf heb ik hier nog staan. O+
JazzJack Rabbit :o heb daar zoooo veel uren in gestopt samen met vriendjes
Over nostalgie gesproken, toen is /wolf in je link zag kreeg ik flashbacks van dit spel
Zo dat heb ik op de C64 veel gespeeld zeg. Side scrolling shooter game.
En die soundtrack! https://youtu.be/3yNiPPbVbnM?t=195
Haha ik heb de game nog.. Legaal... Bij m'n verzameling staan... Bah ik ben oud 😂
Hetzelfde, ik was tiener, zat in brugklas en heb klassen gemist omdat ik eindelijk een snel genoeg systeem had thuis voor "echte 3d games" zoals Doom, Quake (en later op xp q3a), tie fighter van star wars, wolfenstein, etc. Lange nachten. Raar hoor, 30 jaar zulke games, en er nog steeds van kunnen genieten in 2022, terwijl ik ondertussen ook alweer 45 ben.
IBM AT met Monochrome scherm en 3D naar beneden block tetris in PC DOS bij de buren. Vond ik toen het einde. Was ik zo gelukkig toen ik een Tandy PC kreeg met monitor en Deskmate in rom. Die PC was een stuk krachtiger en in CGA graphics en ik had geluid ook nog. Ik zo fier als ik was kocht ik mijn eerste floppy game Lemmings. Waar is de tijd gebleven. :)
Heerlijk, "I was there, 3000 years ago"...
ooh, toch maar weer even het eerste level gespeeld, ik weet nog 2 secrets te vinden. Blijft een leuk spel.
Je kan goed horen dat dit kort na Commander Keen is gemaakt, sommige geluidseffecten zijn precies dezelfde als die uit CK 4 en 5.
Voor geinteresseerde developers:
Game Engine Black Book - Wolfenstein 3D
Game Engine Black Book - Doom

Boeken van Fabien Sanglard die ze ook gratis als PDF aanbiedt. Een paar jaar geleden gelezen en erg de moeite waard :)
Ik krijg het idee dat John Romero verantwoordelijk is voor het succes van iD Software en niet John Carmack. Hij lijkt telkens met de concepten te komen zoals Wolfenstein, Doom en Quake. Hij ontwierp ook de levels.

John Carmack maakte de engines, briljante engines, maar een engine maakt geen game. Het is nodig, maar bepaalt geen succes. Het is een tool. Zoals Unreal Engine, CryEngine en Unity.
Ze waren absoluut allebij verantwoordelijk. Hoe ik het begrijp uit het boek is dat John Carmack voortdurend op zoek was naar 'the next thing' qua technologie, zijn engine voortdurend verbeterde. John Romero wist vervolgens met zijn goede fantasie games te bedenken die deze technologie benutten. Soms vroeg hij Carmack ook om extra toevoegingen te doen aan de engine omdat hij een cool idee had, zoals bijvoorbeeld de lichtflitsen in Doom. Maar de grote vernieuwingen op technologisch gebied wat de studio de mogelijkheid gaf om zulke vooruitstrevende games te maken kwam van Carmack. Bijvoorbeeld het sidescrollen van Keen, dat heeft hij afgekeken van de NES en een manier gevonden om dit softwarematig mogelijk te maken op de PC. Daar is Keen uit geboren. Natuurlijk was de volgende stap 3D, John Carmack wilde een 3D engine maken welke geschikt was voor snelle actiegames, ID slaagde hier als eerste studio in en Romero had gelijk de grootste ideen wat hiermee gedaan kon worden.

Ze vulden elkaar eigenlijk perfect aan en dat leidde tot deze geweld(ad)ige games. Uiteraard mogen ook de andere leden van het team niet vergeten worden want die waren ook stuk voor stuk onmisbaar.
Ik denk dat je beiden nodig hebt voor een succesvolle game: zowel goed leveldesign als een goede engine. Het leveldesign van Romero kon juist schitteren door de briljante engine die John Carmack maakte.
Blood sweat and pixels gaat hier heel goed op in vind ik. Juist het verschil tussen die twee. Leestip!
Dan gooi ik graag als leestip Masters of doom er in die helemaal over de geschiedenis van beide mannen gaat, erg van genoten ook.
Dank! Ik zal het eens checken.
Of was het de wisselwerking/samenwerking van die twee? De bleeding edge nieuwe technologie van Carmack om mee te experimenteren haalde het beste in Romero naar boven. Zonder Carmack maakte Romero Daikatana.
Daikatana received mostly negative reviews for its outdated graphics, gameplay, repetitive sound effects, and poor artificial intelligence. It also sold only 40,351 copies, becoming one of the biggest major commercial failures of the video game industry.
Volgens veel reviews is de gameplay gewoon niet echt leuk omdat gameplay elementen niet lekker werken. De bekendste is dat de A.I. medespeler die je het hele spel vergezelt meer in de weg zit dan behulpzaam is. Dat zou Carmack nooit geaccepteerd hebben.

[Reactie gewijzigd door Sando op 24 juli 2024 20:25]

Dat geloof ik direct. Wow, ik ben dan 1 van de eigenaren van een Daikatana disc. :Y)
Beide waren hun tijd ver vooruit. Dat staat vast.

Zo ook de graphics, worlds en creaties in de nieuwe doom. Het is _geniaal_
John lennon en paul mccartney. De engine is de basis. Maar bv quake 2 zonder jr vond ik al veel te klinisch cq richting saai.
Vooral Return to Castle Wolfenstein vond ik erg goed. Een waardige opvolger die de franchise nieuw leven inblies.
Vooral de gratis "DLC" Enemy Territory, een spel dat nu nog steeds gespeeld wordt.

Ik mis nog steeds het taunt systeem in moderne games. Smite's VGS is daar een evolutie op, maar verder kom je het eigenlijk nauwelijks nog steeds.

Need a medic!
Dat is nu ET Legacy, en kan zelfs op android gespeeld worden!
LINK
Ik heb heel wat tijd van mijn leven opgeofferd aan ET totdat het doodbloedde. Het spel is deze week op Steam gereleased en ik heb het weer opgepakt.
Et vond ik dan minder, was gewoon anders, artillery spam eens je wat level ups had. Tram bij rtcw …. Hmmm. Spijtig da5 rctw eigenlijk gewoon dood is. Vond ik toch wel ideaal. Gewoon keuze uit een paar dingen en knallen en objective play. Als je nu een shooter speelt zoals vanguard bijvoorbeeld moet je de beste combinaties gebruiken. Sommige vinden dit mosschien leuk, ik vind dit gewoon puur tijdsverlies. Natuurlijk kan je dat een andere speelstijl geven, maar de meesten lopen toch rond met dezelfde layout. Dus in mijn ogen gewoon overbodig. Zo los je ook meteen het probleem op van overpowered attachments omdat je iets een buff hebt gegeven en de impact niet ingeschat omdat er een slimmerik een bizarre combo gebruikt. Et was zeker niet slecht, maar was gewoon anders dan rtcw multiplayer. Sommige vonden et beter, andere niet. De maps vond ik dan persoonlijk te groot voor 6vs6 of 4v4. Ik heb zelfs een hele tijd competitie rtcw gespeeld, maar met de komst van ET ben ik er dan mee gestopt

Maar wist dus niet dat dit nog gespeeld werd
Mee eens, ET was leuk maar RTCW was legendarisch.
Je hebt zelfs RealRTCW dat nog steeds bijgewerkt wordt :*)
Tijdens de eerste lockdown hebben meerdere mensen een nieuwe mod geprogrammeerd voor RTCW (rtcwpro). Tegenwoordig worden er gathers (random mixes) gespeeld op de RTCW EU discord https://discord.gg/SdbZKAZH


Wonder boven wonder heeft er een LAN-toernooi plaatsgevonden van RTCW! 22 t/m 24 april gebeurd in Gent. Zie link voor meer info over het toernooi https://www.rtcw.events/.
Was geweldig om met 8 teams (8x6 spelers) een geweldig weekend te gamen en te lachen over die nostalgische wedstrijden die voorheen plaats hebben gevonden.
Toch sjiek dat een oud spel nog een toernooi georganiseerd krijgt....
castle wolvenstein was idd heel erg leuk en ook de geheime kamers en levels waar veel goud lag en andere sieraden soms bankbiljetten.Een geweldige game vond ik dat vroeger toen die uitkwam.Al 30 jaar geleden ongelooflijk hoe snel de tijd gaat.En hoelang geleden dat wel niet is.Ik vind het zelfs nu nog leuk om te spelen.
Helemaal grijs gespeeld vroeger :) en via GOG voor een paar centen te koop :)
Als fan van Commander Keen vind ik het jammer om te horen dat die niet naar 3d is gebracht. Iemand zin in een remake? Mij lijkt dat voor deel 4 erg tof.
Edit: het is wel een beetje anders dan Wolfenstein 3d. Hier een link naar de tech demo van Keen 6 uit 1992: https://vimeo.com/148926335

[Reactie gewijzigd door Me_Giant op 24 juli 2024 20:25]

Commander Keen... Wauw, wat was dat mijn meest favoriete franchise toen! Ik weet even niet welke deel ik toen het meest speelde maar het was een deel met die schijtende slakken. Als je erop liep, ging je dood. En dan met die vriendelijke maar wel irritante rode stuiterbal en die ene grote boze blauwe vogel hahaha. Die was sterk genoeg om je hoog in de lucht te hijsen. Ik wilde die levels niet halen, enkel lol maken met die irritante characters :P Wat ik toen vaak deed is die vogel expres naar mij laten vliegen en dan 'm bewusteloos neerschieten om te zien hoe ie naar beneden valt :P
Dat is allemaal uit deel 4 :) Ik heb die ook grijs gespeeld en herken me in dit helemaal.
Als je die blije rode stuiterbal neerschoot bleef ie liggen en zag ie sterretjes :p
Hahaha ja die! Wat een tijden! Zo zie je maar dat gameplay nog steeds veel belangrijker is dan graphics. Ik had toen ook een andere Commander Keen, dat was met die robots of zo. Qua levels wel uitgebreider maar fun is wat minder. 4 blijft dus de grappigste. Alleen die blije rode stuiterbal is al genoeg :P De makers hadden wel humor, hoor.
Over humor gesproken, wat dacht je van Dopefish in het onderwater-level. Toen ik die de eerste keer zag schrok ik er van maar daarna lag ik er helemaal dubbel om, met zijn konijnentanden en suffe blik.
HAHAHAHHAHAHAHAHAHAHA omg, dat is de coolste fish ooit :P
Hoe bijzonder is dat, zulke humor en dergelijke. Creativiteit was toen enorm gewaardeerd en de devs hadden er blijkbaar ook enorme zin in! Nu ook nog maar dat allemaal blijft gehinderd door managements.
.oisyn Moderator Devschuur® @SilverRST5 mei 2022 17:05
Om niet te vergeten de hoeveelheid games die een Dopefish referentie bevatten. Mobygames heeft er zelfs een hele pagina over :)
Idd, ik zag al een paar screens met Dopefish in games en vind die van Commander Keen toch veel leuker en grappiger.
.oisyn Moderator Devschuur® @SilverRST5 mei 2022 17:29
Keen 4 is het origineel, voor de rest van de games zijn het slechts easter eggs.
Als je op die blije rode stuiterbal gaat staan kun je hem besturen door iets meer naar links of rechts op zijn hoofd te gaan staan! :)
Oh ja :) dat kan ook nog. Damn *start DosBox op en gaat Keen 4 spelen*
Als fan van Commander Keen vind ik het jammer om te horen dat die niet naar 3d is gebracht.
3D was niet nodig. Een nieuwe trilogie wel. En die is er!
Halt! dat was zo spannend, heel knap gedaan gezien de techniek.
Halt!
Mein Leben!
Oh ik vergeet nooit de eerste keer dat ik dit speelde, met een gloednieuwe soundblaster net vers gekocht op de hcc. Geen boxen, alleen koptelefoon erop, maar volume moest je achter op de kaart op zo'n draaiwieltje instellen.
Eerste deur door die dan na een paar seconden dichtgaat...Ik zat nog net niet tegen het plafond ;)
en de eerste enemy die je neer moest steken.
AAARGH MEIN LEBEN !!!


never forget... was denk een jaar of 5 a 6 toen ik dit voor het eerst speelde...
Heerlijk :)
Nog steeds die-hard Wolfenstein fan
Een PC had pas geluid met games als we een mooie grote Creative Labs Sound Blaster! kaart hadden met gouden stickers erop. Volgens mij zelfs nog op de ISA slots.
Inderdaad isa slot nog, en wat en verschillende met de standaard piepjes :)
Een echte liefhebber had een A3D Vortex kaart in zijn pc zitten als zon Diamond. A3D wordt in oude versies van Q3A nog ondersteund. O+
haha, die ouwe bak heeft het ondertussen helaas begeven. Tevens mijn 2x 3DFX Voodoo2 kaarten retro game machine. Het enige wat ik in huis heb nu is Apple - niet eens een console. Ik mis de ouwe pc bakken echt. Al was het voor de ouwe games.
Commander keen 1,2 en 3 met veel plezier gespeeld. 12 mhz cpu, 512 kb of 1 mb geheugen, ega 16 kleuren. Mooie tijd… :-)
De geschiedenis van id Software leest als een Shakespeare-achtig koningsdrama. Het valt na te lezen in het boek 'Masters of Doom' wat voor iedere game liefhebber aan te raden is.

'Commander Keen' was overigens ook al een technisch hoogstandje omdat de eerste PC's niet krachtig genoeg waren voor 'side scrolling'.
Dat boek ligt hier al jaren op de plank om eens te lezen...toch maar eens doen!
Dat PC's toen niet krachtig genoeg waren voor side scrolling klopt niet, want o.a. Commander Keen bewees het tegendeel. ;)
Rond die tijd kwamen er ook demo's uit die mega vette grafische effecten toonden op 286 DX 16 computers. Denk o.a. aan Panic (1992) van Future Crew, en Dowhackado (1993) van Renaissance. Eerder waren er ook al 'jaw dropping' demo's maar ik weet die namen niet.

Edit: stukje over demo's aangepast en uitgebreid.

[Reactie gewijzigd door Bux666 op 24 juli 2024 20:25]

Dat PC's toen niet krachtig genoeg waren voor side scrolling klopt niet, want o.a. Commander Keen bewees het tegendeel. ;)
Dat bedoelde ik te zeggen: Carmack had toch een manier gevonden (i.e. alleen tekenen wat veranderd was)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.