Duitsland erkent demoscene als cultureel erfgoed waaronder kunst van Nederlander

De Nederlander Piter Pasma, eind jaren negentig actief in de demoscene onder de alias Ritz, is met zijn demokunst onderdeel van de erkenning van de demoscene als immaterieel cultureel Unesco-erfgoed in Duitsland.

Het Duitse ministerie van Educatie en Cultuur heeft deze week de demoscene als Duits immaterieel cultureel erfgoed benoemd en daarmee komt de demoscene op de Unesco-lijst voor cultureel erfgoed, op initiatief van Digitale Kultur e.V. De Groninger Piter Pasma, die in de jaren negentig als negentienjarige jongen actief was in de demoscene en naar demoparties in Duitsland ging, kwam er bij toeval achter dat ook zijn kunst gearchiveerd is en aangezien de hele scene nu cultureel erfgoed is in Duitsland, hoort zijn werk daar ook bij.

Demokunst is digitale kunst, demo's van meestal een paar minuten lang, die bestaat uit door software gegenereerde animaties, muziek, video, tekst en 3d-afbeeldingen. Demoartiesten programmeren de kunst zelf en een deel van hen beperkt zich via size coding, waarbij geprobeerd wordt de programmacode zo slank mogelijk te maken. De bekendste categorieën daarbinnen zijn 4KB, waarbij maximaal 4096 bytes aan geassembleerde code gebruikt mag worden, 64KB, waarbij ze zich beperken tot 65.536 bytes code. Anderen beperken zich door demo's die moesten kunnen draaien op een 8bit-computer, zoals een Atari 800 of Commodore 64, of een 16bit-systeem zoals de Amiga of Atari ST.

Een van de bekendste langere demo's, gemaakt door Future Crew voor de Finse demoparty Assembly in 1993 op een IBM PC:

De demoscene is een grotendeels Europees fenomeen, maar heeft wereldwijde bekendheid. De Duitse scene is een van de grootste, met grote demoparty's als Evoke en Revision, dat tot 2010 Breakpoint heette, en in de jaren negentig Mekka & Symposium. Op die demoparty's komen sinds begin jaren negentig honderden of zelfs meer dan duizend demoartiesten bij elkaar voor een weekend programmeren, feesten en de belangrijke competities, waarbij de beste demo's van het evenement worden gekozen. Die evenementen zijn te vergelijken met grote lanparty's. Niet zo gek ook, want lanparty's zijn voortgekomen uit demo- en copyparty's.

Piter Pasma ging eind jaren negentig, begin 2000 naar dit soort feesten, een aantal in Nederland, maar vooral naar Duitsland. "In 1997 ontdekte ik op een BBS, een bulletinboardsysteem met filesharing, korte intro's waarin de BBS audiovisuele reclame maakte voor zichzelf. Toen ik zeventien was, ging ik zelf wat intro's maken voor dit soort bulletinboards. Onlangs kwam ik erachter dat al die intro's online staan op demozoo.org, inclusief een aantal die ik zelf vergeten was."

Piter Pasma tijdens demoparty Ambience '99 in Venlo. Eigen foto

Pasma begon als 'Ritz' en ontdekte de demoscene. Omdat hij een pc had, besloot hij zich te richten op de 4KB-categorie omdat dat beter te doen was in zijn eentje, al maakte hij ook een aantal demo's met anderen. "In die categorie deed ik mee op verschillende demoparty's in Nederland en Duitsland. Al snel haalde ik steeds de top drie, waaronder op Mekka & Symposium 2000. Dat was cool, want ik werkte een half jaar aan een kunstwerk en dat werd vervolgens op een gigantisch bioscoopscherm getoond, met audio uit huge speakers."

"De 4K die ik daar maakte, Meuk, heeft 1100 bytes aan geluid, de rest is graphics, de letters, en animaties. Het is best wel puzzelen om dat allemaal in 4KB te proppen. Zo'n 4K maakte je zonder software, het is gewoon allemaal echt code." In 2002 stopte Pasma met demoparty's vanwege zijn studie, maar hij stopte niet met het maken van computerkunst. Hij maakt nu generatieve kunst en plotterkunst, dat wordt gegenereerd door een computerprogramma dat hij schrijft, en uitgevoerd door een tekenrobot.

Vorig jaar werd de demoscene in Finland ook al benoemd tot immaterieel cultureel erfgoed. Initiatieven vanuit demoartiesten proberen ook in Frankrijk, Zwitserland en Polen erkenning te krijgen voor de demoscene. In Nederland was in de jaren negentig ook een actieve scene, met als bekendste jaarlijkse evenementen Bizarre en Takeover, en later ook Outline. Die laatste vindt nog steeds jaarlijks plaats.

Pasma is niet de enige Nederlandse demoartiest die actief was bij de demoscene in Duitsland en dus waarschijnlijk ook niet de enige wiens kunst behoort tot het immaterieel cultureel erfgoed van Duitsland. "Bij die party's waren ook andere Nederlanders, zoals de groepen The Black Lotus en Aardbei." Dat de hele Duitse demoscene is erkend, betekent acceptatie van de demoscene als kunstvorm en het kan helpen met subsidies voor het behoud van deze digitale traditie.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Stephan Vegelien

Redacteur

26-03-2021 • 15:41

124 Linkedin

Reacties (124)

Wijzig sortering
Hoi, dit artikel leek me wel een aardige aanleiding om een eerste post te maken op dit forum :)

Ik ben Peter aka havoc, main organiser van Outline demoparty, samen met X de enige overgebleven party in Nederland. Door Covid zullen we helaas ook dit jaar gedwongen zijn onze party online te vieren (in mei, vermoedelijk met Hemelvaart), je kunt de stream dan gratis volgen via https://www.twitch.tv/outlinedemoparty .

Onze website is momenteel niet up-to-date, dat komt omdat we eerst aanstaand weekend nog druk zijn met de Shader Showdown voor Revision demoparty. Shader Showdown is een nieuwe vorm van live coding competitie die we sinds 2014 organiseren op diverse demoparties maar ook bv tijdens de Uitmarkt in Utrecht, of in samenwerking met diverse kunst instanties. Stel je voor, 2 coders op een podium die GLSL shaders zitten te kloppen, een DJ en commentators ertussen, en 25 minuten tijd om de best mogelijke shaders te bakken, waarna het publiek de winnaar bepaalt door te stemmen. Mocht je nog niet zijn afgehaakt na al dat gebazel dan kun je op https://www.youtube.com/watch?v=2-0tpXlJLBM de finale van vorig jaar terugvinden, of volgende week inderdaad de Revision stream op Twitch kijken :)

En wat betreft het originele topic, ook in Nederland zijn er demosceners in gesprek met Unesco om eenzelfde erkenning te regelen zoals eerder Finland en nu ook Duitsland kennen. Sommige mensen denken dat het allemaal een cashgrab is oid maar mocht je tot die groep behoren dan kan ik je verzekeren dat subsidies in de culturele sector niet echt opwegen tegen salarissen in de IT-sector, voor zover je je dat nog niet bewust was. ;) Wat wij vooral voor ogen hebben met zo'n erkenning is dat het deuren helpt openen van instanties en lokaties waar je anders lastiger toegang tot kan krijgen. Niet dat zoiets zonder erkenning onmogelijk is, we werken immers al regelmatig samen met overheden en reguliere culturele instanties. Maar uitleggen wat een demoparty precies is, is soms gewoon erg lastig bij mensen zonder veel achtergrond qua informatietechnologie. Aan ons om daar iets aan te veranderen dus :)
Cool dat ook NL er aan werkt om erkenning te krijgen. Hou me op de hoogte, want dat is wel een nieuwsbericht waard als dat zo ver komt.
Zal ik zeker doen! We zitten in vergelijking met Finland en Duitsland nog aan het begin van het traject maar de communicatie verloopt prettig, dus ik hoop dat we later dit jaar of anders in 2022 nader nieuws te melden zullen hebben :)
Heel cool. Gewoon uit interesse, wat voor software wordt er gebruikt voor die shader showdown?
De tool die we gebruiken heet Bonzomatic, de offline versie vind je hier: https://github.com/Gargaj/Bonzomatic

En de versie voor online gebruik vind je hier:
https://github.com/TheNuSan/Bonzomatic/

Voor even snel uitproberen is de offline versie wat overzichtelijker, de online versie werkt exact hetzelfde maar stuurt de shader code dan via een simpele server (Windows versie zit in de package erbij) naar een andere Bonzomatic instance die we in onze studio renderen tezamen met de livestream van de DJ- zodoende is perfecte sync mogelijk- mits de code klopt natuurlijk ;)
Thanx! Ik ga de niet server variant van het weekend eens uitproberen.
Enjoy! En mocht je onverhoopt/onverwacht toch tegen problemen aanlopen dan help ik je desgewenst gaarne verder op weg :)
Outline is echt een demoparty die ik iedereen die dit leest kan aanraden. Ik maak al een paar decennia demos (Numtek^Guideline, hoi) en ik heb nergens een leukere response gekregen op releases dan hier. Mijn advies zou dan ook zeker zijn: check die stream en kom vooral buurten zodra dat weer fysiek mogelijk is en je zal merken dat de sfeer op demoparties uniek en onvergelijkbaar is met willekeurig welk ander event. Daar is geen woord van overdreven.
Hey Peter! Jij ook hier?
Roel hier van xyce (en cerror) 😂♥️
Hee Cerror, ja na jaren lurken kom ik eindelijk aan de oppervlakte hier ;)
Had jullie graag nog eens willen uitnodigen om te spelen op de nieuwe lokatie (in Ommen ditmaal), maar helaas zal dat nog een jaartje moeten wachten. Of zou je wellicht ook trek in een online gig hebben? :)
Hahaha waarom niet!
Heb je twitter? Communiceert makkelijker 👍
Ik heb Twitter (de party account), post daar slechts een paar keer per jaar, maar slinger 'm voor u gaarne aan :) DM komt eraan binnenkort :)
Awesome! ♥️
demosceners op tweakers? 't lijkt haast alsof ze iets met computers doen!!!!
Whahahahaha hoi!😂
Dude heb jij trouwens m'n frisbee gezien na Outline 2014 of zo? Ben hem kwijt...
Nice! Dit jaar maar eens virtueel volgen, en als alles goed gaat kom ik volgend jaar zeker een biertje doen bij de party. _/-\o_
Je bent van harte welkom natuurlijk, de Grolsch staat koud! Als alles volgens verwachting verloopt kunnen we volgend jaar eindelijk van onze nieuwe lokatie (nabij Ommen) gebruik gaan maken :)
Voor mensen die geinteresseerd zijn in de demoscene.

Komend paasweekend (2-5 April) kun je de livestream van Revision 2021 bekijken op twitch.
https://2021.revision-party.net/start

Normaliter is Revision Party altijd in Saarbrücken met deelnemers over de hele wereld maar vanwege COVID19 net zoals vorig jaar Online only.
scene.org is ook wel een leuke voor mensen die zich er wat in willen verdiepen.

Qua recentere pc demo's is Farbrausch wel een aanrader om eens op te zoeken.
Pouet.net - legendarische site - aanraders zijn sowieso de demo's van de groep Fairlight (ja, echt - die maakten niet alleen cracktro's :) )

[Reactie gewijzigd door SkyStreaker op 26 maart 2021 21:02]

Tegenwoordig maakt die meneer van die goede Fairlight demos op pc trouwens een tool die gebruikt wordt voor live visuals door Disney, Beyonce, Eurovisie Songfestival, Lady Gaga, <insert random namedrop here>

Zie https://www.notch.one/
Jammer, ik woon in Neunkirchen, is 20 min van mij vandaan. Wist er nu pas wat van af. Hopelijk volgend jaar erbij.

Al wilt Saarland na de paasvakantie de lockdown weg doen en alles openen. Ze hebben nu overal van de tenten staan waar je een sneltest/ geldig voor een dag kan doen. Als je dan overal in wilt moet je dat eerst doen. Dat was een beter idee geweest om het nu te doen.
Die mogelijkheden zijn ook overwogen, en lokaal zou je dan inderdaad een kleinere party mogen organiseren. In Rusland is alweer een fysieke demoparty geweest zelfs ("Chaos Constructions", afgelopen januari in St Petersburg). Maar Revision is een evenement met ~1000 bezoekers en ~80 organisatoren vanuit heel de wereld, als alleen de Saarlanders of misschien als het meezit Duitsers zouden mogen komen ben je nog steeds niet half zo groot als voor Covid. En dus kunnen we dan de lokatie (een concerthal waar bv ook AC/DC en Metallica in het verleden hebben gespeeld) niet financieren, het budget voor equipment niet rondkrijgen, etc etc. Om nog maar te zwijgen over aansprakelijkheidsverzekeringen en of de gemeente Saarbrucken uberhaupt een vergunning voor zoiets zou willen verlenen ;)
Wow, die art van Piter Pasma. Dat haalt het echt wel bij de Escher van vroeger!
Dankjewel!! En wauw, vergeleken met Escher worden :D Daar was ik al gefascineerd mee vanaf echt jonge leeftijd :-)
gday (van o.a. Aardbei, Quad en Scene.org) represent! Leuk om te zien dat er nog best veel mensen goede herinneringen hebben aan die goeie ouwe tijd. ‘Rob is jarig’ van Aardbei 🍓 staat hier geregeld nog op voor m’n kinderen. Vorige week nog omdat m’n dochtertje 4 werd, en dan zing ik haar naam ipv die van Rob. :)

Over Rob gesproken: hij wees me vorige week op de iPhone-app 4champ waarmee alle muziek af te spelen is die vindbaar is via Amiga Music Preservation. Het is een leuke throwback om daarin rond te neuzen. Bracht me weer helemaal terug naar de tijd dat vrijwel al je vrije tijd buiten school op ging aan de demoscene.

Het was ook niet slechts een hobby. De demoscene heeft letterlijk mijn levenspad bepaald, en dat zal ook gelden voor veel andere voormalige demosceners.

[Reactie gewijzigd door gday op 27 maart 2021 10:01]

Vergeet de demogroup Farbrausch (https://en.wikipedia.org/wiki/Farbrausch) niet, samen met de vele tools die ze hebben gemaakt om je eigen demo's te maken waaronder de WerkZeug Synthesizer.
Hebben jullie gezien wat die Piter Pasma tegenwoordig maakt?

Zou ik thuis zo aan de muur hangen (voor geld).

Echt héél erg mooi, galerie waardig!
Dankjewel!! :D Als je me even een berichtje stuurt via Instagram, kunnen we dat vast regelen!
Net je instagram bekeken, en inderdaad, Fey heeft gelijk. Nice!
Mocht je er nog niet aan gedacht hebben, zo’n demo is natuurlijk uitermate geschikt om als NFT geveild te worden. Bovendien heb je nu gratis reclame erbij via de erkenning ;)
Ik hou NFTs nauw in de gaten, vooral de verschillende mogelijkheden op verschillende platforms. Maar ben nog niet helemaal uit over het ecologische aspect, dus kijk nog een beetje de kat uit de boom wat dat betreft.

Ik denk alleen niet dat ik een jeugdsentiment als mijn oude demo's in een NFT zou willen verpakken. Ik weet dat ik er op zich niets mee "kwijt" raak, maar toch het idee dat iemand anders met een soort van virtueel echtheidscertificaat ervan rondloopt. Genoeg nieuwer en ongepubliceerd werk om dat eventueel mee te doen.
Sander Focus maakt ook hele mooie dingen voor aan de muur.
Nice, ik ben er nog zijdelings verantwoordelijk voor dat Takeover een aantal jaar in Eindhoven is gehouden. Een paar leden van Nostalgia (iig The Rew en volgens mij JAL) waren Takeover '97 aan het organiseren en zochten een locatie. Ik bedacht dat het auditorium van de TU/e (waar ik toen studeerde) wel een mooie plek zou zijn. Toen zijn ze naar Eindhoven gekomen, en heb ik ze een rondleiding gegeven, waarna zij het verder hebben opgepakt. Was een leuke party!

Mijn werk staat ook op scene.org, dus als het in NL nog een keer zo ver komt wordt dat ook culureel erfgoed!
Takeover 2k1 ook nog meegemaakt (toen mijn naam nog Nestor was) echt geen idee waar ik me mee bezig heb gehouden, vooral kijken wat anderen gemaakt hadden en de sfeer proeven. Dacht dat ons team (Insane, totaal onbekend voor iedereen) uiteindelijk nog wel met een digitale tekening iets had gewonnen in een bepaalde categorie, als ik me niet vergis.

Nadat iedereen van de vriendengroep een baan kreeg of partner merkte je dat contact moeizamer werd en ook samen dit soort evenementen bezoeken af nam. Mis het soms nog wel, maar de interesse verschuift gewoon. Maar het blijft altijd leuk om af en toe wat te spieken wat er leeft in de demoscene en te horen dat het nog altijd leeft.
Dat winnen klopt, 1e plaats in de Surprise Graphics compo :)
https://files.scene.org/v...urprise/grfx/poseidon.zip
Dat is hem inderdaad, blijkbaar was het een echte tekening die ingescand was, niet helemaal typisch demoscenemateriaal, maar goed gevonden 👍
Grappig genoeg is de trend tegenwoordig in de scene om juist meer op "echte" teken skills te focussen. Je kunt niet meer zoals eind jaren 90 een leuke foto ergens rippen en die dan bijschaven in Photoshop totdat het gepixeld lijkt, want je moet "work stages" bij je entry inleveren zodat vast te stellen is dat je echt zelf kan tekenen. Dus in die zin waren jullie op je tijd vooruit ;)
Komt dat doordat de tekenskills nu zo veel belangrijker zijn geworden, of omdat er gewoon veel meer aandacht is gekomen voor zaken zoals copyright? Het 'jatten' van andermans bronmateriaal voor demo's was immers in de jaren 90 heel normaal.
Het is denk ik van die beiden allebei een beetje, om goede moderne pc demos te maken zijn art en direction nog veel belangrijker geworden dan in de 80s en 90s toen je niet of nauwelijks om kennis van assembler en low level hardware heen kon als je kans wilde maken op een hoge ranking en design vaak een afterthought of gelukkige bijkomstigheid was. Tegenwoordig is het ook vrij normaal dat de artist de lead neemt en besloten wordt om bijvoorbeeld Unity (oid) te gebruiken en als je dat echt goed doet kun je wellicht zelfs een (meestal kleinere) pc demo compo met zo'n prod te winnen. Maar de scene is inderdaad ook gewoon volwassener geworden en vele oude piraten zijn inmiddels zelf hun brood gaan verdienen in sectoren waar je met copyrights te maken krijgt. En dan ligt een eerlijkere handelwijze natuurlijk voor de hand. Waarmee ik zeker niet bedoel dat de scene geheel afstand neemt van "remix culture", maar wel dat "credit where credit is due" tegenwoordig de norm is.

Tenzij je als party zoals bv Revision groot en georganiseerd genoeg bent om onder wetgeving te vallen waardoor je gedwongen wordt specifieke regels te stellen waardoor GEMA (=Duitse Buma Stemra) leden niet meer aan compos mogen meedoen, sampling van audio en visuele elementen absoluut verboden is, je een fee vooraf moet aftikken voor het geval dat een van de DJ's het in zijn hoofd haalt een licensed plaatje op te zetten, en meer van dat soort ellende. Maar in bijvoorbeeld Nederland zijn de parties nog steeds prive initiatieven waardoor je gelukkig dat soort gedoe goeddeels kunt omzeilen. En dus mag je bij Outline ook gewoon nog je nagepixelde Boris Vallejo plaat inleveren, of een demo met vaporwave Andre Hazes remix soundtrack. Maar als je zoiets inlevert dan wel graag even Boris en/of Andre ff netjes crediten voor hun deel van de klus, da's wel zo eerlijk :)
Scene.org wordt gehost in Rotterdam maar is een Finse non-profit, dus de positieve denker zegt dat je werk reeds erkend cultureel erfgoed is :)
Ja jammer dat dat maar enkele keren was :(
Enkele is 5 jaar. In 97,98 en 99 als vrijwillige STACK-er de boel proberen te ondersteunen en in het gareel te houden (het ging redelijk netjes voor zover ik herinner).
97 en 98 was ik erbij, het was druk, maar gemoedelijk. Erg leuk, wel vermoeiend.
Met de pot pindakaas en peuk op de lip achter de computer kunst maken. Wat een mooie tijden toen :)
En al die lui maar minitowers en CRTs heen en weer slepen... _/-\o_
En vergeet de flessen cola niet.
Ik was jaren later nog eens op een 'lanparty' van werk. Alles geïnstalleerd, en knallen maar. Zegt er eentje rond 23:30, zo, het is al laat, ik ga maar 's naar bed. En tot mijn stomme verbazing waren alle pc's vijf minuten later uit behalve de mijne :-)

Nee dat ging in de jaren 90 anders haha. We mochten blij zijn als we zaterdagochtend rond 03:00 het ipx coax netwerk hadden lopen en dan gingen we door tit het zondagochtend licht begon te worden (dat geluid van die vogels was gewoon terror).
Werd tijd, de demoscene was al een grote kunst eind jaren 80s en jaren 90, om zulke mooie demo video's te maken op jaren 80s computers, zo als de Commodore Amiga computers waar het super populair was.

Zo als Spaceballs - State of the Art, wat er toen super goed uit ziet, waar toen me mond van open viel toen ik het zag in begin jaren 90s.

En Spaceballs - 9 Fingers, ook zo eentje.

En Hardwired By Crionics & The Silents was een goeie.

En Andromeda - Nexus 7.

En dan Vision By Oxygene was ook goed.

Top 6 Amiga 80s 90s Demos Red Sector, Kefrens, Crionics, Silents, Ephidrena, Megademo, Madonna

En een nieuwe The Black Lotus - Eon, gemaakt in 2019 en draait soepel op een Amiga 500 met 1 MB RAM, en 7MHz Motorola 68000 CPU.

En er zijn er nog veel meer goede oudjes op de Amiga.

Edit spel foutjes

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 27 maart 2021 22:09]

Vaak gingen alle pc's uit als er een vertrok want dan trokken ze plompverloren de stekkers van andere stekkerblokken uit die van hun.
Vaak gingen alle pc's uit als er een vertrok want dan trokken ze plompverloren de stekkers van andere stekkerblokken uit die van hun.
Precies, gebeurde bij onze Lan Party ook wel is ja, erg vervelend kan dat wezen, ben jammer genoeg al een lange tijd niet meer geweest op een Lan Party, maar de gene waar ik naar ging is veel te groot geworden, vroeger toen ik er heen ging met vrienden en familie waren er maximaal 25 man, nu is het ruim over de 100 geworden, en dan is het voor mij minder persoonlijk, mis het wel, waren leuke tijden, VEEL Red Bull drinken en de hele nacht doorgaan, heb er zelf ook twee georganiseerd met mijn neef bij mij thuis, ook met 15 a 20 man of zo allemaal bij elkaar gepropt, en me neef de gebouw van de padvinderij gehoord had en we daar heen gingen met 25 man, ook een paar keer gedaan, was ook leuk.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 29 maart 2021 02:37]

Dat is mij in de 90s ook wel eens overkomen helaas ja, tegenwoordig leggen de meeste demoparties gelukkig vooraf ~om de tafel alvast een grote stekkerdoos neer zodat je alleen je eigen blokje eruit hoeft te trekken bij vertrek.

Ook wel grappig in dit verband, voor Outline gebruiken we nog steeds een aantal stekkerdozen die we circa 2006 via een voormalige Takeover orga in bruikleen hebben gekregen van die party :)
Maar hoe krijgen ze die performance zonder RGB? :P

Ik zat in die tijd nog volledig in de Amiga-scene; iedere maand naar de club hier in Nijmegen. Daar werden de nieuwste demo’s ook driftig geruild.

Jesus on E’s is erg indrukwekkend op de Amiga
Hangt er van af, ik heb op Bizarre '96 (geloof ik) had iemand de semi-pro video-camera van zijn pa meegenomen. Zo een die je op je schouder moet leggen. Ergens tijdens het weekend blijft die gozer met zijn voet achter een kabel haken en knalt die camera op de harde tegelvloer in stukken.

Die had niet zo'n mooie tijd :).

[Reactie gewijzigd door jeroen94704 op 26 maart 2021 16:45]

Demozone op Campzone, wat een leuke tijd. En niet te vergeten Breakpoint. 'Hallo.....Wass....!'
Heh, nooit geweten dat de demoscene ook flink aanwezig was op de PC! Dacht dat dat meer iets van de Commodore 64 & Amiga was.
In het begin wel, omdat PC's ver achterliepen qua grafische mogelijkheden. Maar vanaf begin jaren '90 begon dat te veranderen, en uiteindelijk heeft de PC demoscene de rest ingehaald.
Het grappige is, dat de C64 demoscene weer aan het groeien is momenteel. Veel oud-sceners van Amiga en PC komen zelfs naar C64 toe en dat levert verrassend mooie resultaten op!
Dat heeft natuurlijk ook te maken met de opleving van retrocomputers de laatste paar jaar. En ik vind de demoscene op die oude machines juist enorm leuk, omdat je dan juist creatief moet zijn door de beperkingen van de machine zelf.
En als je dan bedenkt met wat voor audiovisuele beperkingen men in PC-land leefde, zijn het helemaal huzarenstukjes.
In den beginne, maar vanaf eind 1991 was daar de Sound Blaster Pro (SBP) en een jaar later kwam de Gravis UltraSound (GUS). Zeker met de GUS erbij was elke voorsprong op welk platform dan ook verdwenen en werd deze kaart, met o.a. wavetable, standaard 512 KB RAM en 32 kanaals audio, dé de facto standaard voor demo scene producties (intro, demo, tracker, game).

Op grafisch gebied was dit niet anders. Omstreeks dezelfde tijd kwamen zaken als Mode X, SVGA en veel RAM beschikbaar en werd er gretig gebruik gemaakt van 24-bits kleuren (16,7 miljoen) en 32-bits protected mode.
Op mijn Amiga's 500 en 1200 heb ik veel genoten van demo's, vooral Jesus on E's was briljant! Dat later de PC demo-scene zo groot geworden is komt op mij over als een verrassing, om eerlijk te zijn.
Echt veel AGA demo's heb ik nooit gezien, omdat ik met de 1200 maar zo'n 3 jaar gespeeld heb. Duurde best wel lang voordat er fatsoenlijke AGA demo's kwamen, in mijn beleving. Misschien ook doordat ik toen een stuk ongeduldiger was...
Om eerlijk te zijn, het is wel een beetje een vertekend beeld. De betere AGA demos die hier gelinkt worden hebben behalve AGA ook een 68060 op 50mhz nodig. Dan heb je het dus over niet 1 maar 2 of 3 generaties later qua performance. Zelf kom ik uit de Atari ST hoek, daar zie je een vergelijkbaar patroon, de beste Falcon demos hebben ook een accelerator nodig.

Maar de laatste jaren focust de oldskool scene zich gelukkig weer meer op demos voor de originele basis configuraties. Zie bv deze recente en nogal botte demo voor 1mb A500 machines: https://www.youtube.com/watch?v=i1O4_58HVIg :)
> nogal botte demo

haha laatste keer dat ik iemand iets 'bot' hoorde noemen was geloof ik Iele van Aardbei op Ambience
Ik kon altijd erg genieten van Polka Brothers ( https://youtu.be/LS3vH2NNGFo ), Virtual Dreams & Fairlight ( https://youtu.be/yVyw_qHIvBk ) en Melon ( https://youtu.be/8cVnKWrTtak ).

Wat ik altijd grappig heb gevonden is dat ik later Melon hier weer tegenkwam: https://youtu.be/45cYwDMibGo
Yes... hele goede herinneringen aan. Heb samen met mn vrienden toen een aantal demo's gemaakt Vocal Attack I II en III, Plasmutex en nog een paar. Met goeie muziek erbij (mods van 350kb) had je in die 512kb Chip geheugen was het altijd een kunst om er grafisch nog iets leuks uit te halen. Fijn ook dat je die weer kan afspelen met de WinUAE simulator :-)
Prima demos inderdaad maar ik denk toch dat de meeste mensen bij TFA eerst aan asm-one denken, ik in ieder geval wel :)
Ik ook wel ;-). Weet nog dat de broncode op een gegeven moment te groot werd voor m'n Amiga om te bouwen... Mn interne geheugen met 512kb fast en 512kb chip was onvoldoende. ik heb de broncode volgens mij hier nog liggen... Asmone was geschrven in... Asmone :-)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee