Netflix toont nieuwe teaser van Ghost in the Shell-serie die donderdag uitkomt

Netflix heeft op zijn Japanse YouTube-kanaal een nieuwe teaser van Ghost in the Shell getoond. Dat is een nieuwe animatieserie in dezelfde franchise als de gelijknamige, klassieke animatiefilm uit 1995. De serie staat aan de vooravond van zijn release, op 23 april.

In de teaser is de hoofdpersoon, Major Motoko Kusanagi te zien, terwijl ze een zogenaamde deep dive uitvoert: een 'duik' in het bewustzijn van een andere kunstmatig augmented mens. De spraak in de teaser is in het Japans, wat het volgen van het verhaal hier voor de gemiddelde Nederlander moeilijk maakt. In de trailer zijn ook exosuits te zien, eveneens een gewoon verschijnsel in het GitS-universum.

De Ghost in the Shell-animatieserie, getiteld Ghost in the Shell: SAC_2045, is vanaf 23 april op Netflix te zien. Aan het roer staat Production I.G, hetzelfde productiebedrijf dat in 1995 de bekende film uitbracht. De serie moet twee seizoenen van ieder twaalf afleveringen krijgen.

Door Mark Hendrikman

Redacteur

21-04-2020 • 18:00

75

Reacties (75)

75
68
45
9
1
17
Wijzig sortering
Wellicht een kwestie van smaak, maar de tekenstijl in het korte fragment staat mij toch echt heel erg tegen. Ik vind het origineel uit 1995 toch echt beter qua stijl. Check deze fragment bijvoorbeeld waar ze top van de tank er af probeert te rukken. Prachtig getekend!
Ik ben het zeker eens dat de tekenstijl niet overeenkomt met de 1995 versie van GITS.

What mij echter meer stoort is de sfeer maar nog erger de houterige animatie die het allemaal heel onnatuurlijk aan laat voelen.

Met CGI kan ik vaak nog wel leven maar slecht geanimeerde en sfeerloze CGI gewoon niet.
Helemaal mee eens, de animatie is zo statisch dat ik er jeuk van krijg. Deed me denken aan een serie die ik vroeger keek: Reboot. Dat werd uitgezonden van 1994 tot 2001...
Nu je het zegt ja! Dat was overigens wel een toffe serie. Volledig terug te kijken op youtube.
Hier dacht ik ook aan inderdaad, echt jaren 90 kwaliteit.
Het probleem is dat de Japanse animatie studio's hun 2D animatie technieken op 3D proberen toe te passen. 2D anime is ook houterig. In een heleboel scènes van een gemiddelde anime staat het beeld stil en beweegt alleen de mond en de ogen. Alleen de platte stijl leent zich daar perfect voor dus dan erger je er niet aan. Bij CGI is het niet om aan te zien omdat de characters niet meer plat zijn. En ze gebruiken nooit squash, stretch and smear technieken bij CGI wat ze wel bij 2d gebruiken. Dus dan lijkt het gewoon of je naar een poppenkast kijkt.

Zelfs een studio als Studio Ghibli maakt vreselijke CGI. Ze hebben 3 jaar geleden een serie die Ronja the Robber's Daughter heet uitgebracht. En die ziet er echt niet uit. https://www.youtube.com/watch?v=7IuQs_Fl-dE en dat het een low budget serie is, is geen excuus. Want zelfs Maya de Bij van Studio 100 ziet er vele malen beter uit.

[Reactie gewijzigd door ashwin911 op 23 juli 2024 12:11]

Het probleem is dat de Japanse animatie studio's hun 2D animatie technieken op 3D proberen toe te passen. 2D anime is ook houterig.
Dat ligt aan de gekozen stijl. Ik zou iets als Redline niet houterig noemen. Zeker niet ten opzichte van wat getoond wordt in de trailer van dit artikel.

[edit]
Kijk in de trailer in dit artikel naar 0:43 - 0:48. Het model is statisch en wordt enkel om een as gedraaid. Het ziet er niet uit.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 23 juli 2024 12:11]

Redline is een film en niet een serie. Daar zit een veel hogere production value in. Vergelijk het met een serie. Een gemiddelde Naruto aflevering zit bomvol met statische animatie waar de camera een beetje panned en alleen de mondjes bewegen. Natuurlijk zijn er uitzonderingen zoals Cowboy Bebop. Maar dat zijn uitzonderingen. Deze GITS serie is er gewoon enorm snel uitgeperst zoals elke low budget anime serie.
Mijn opmerking ging over:
Het probleem is dat de Japanse animatie studio's hun 2D animatie technieken op 3D proberen toe te passen. 2D anime is ook houterig.
Dat is een brede uitspraak die de scheiding tusssen films en series overstijgt.

Aan het einde van de dag heeft het met budget te maken, absoluut. Het is echter niet zo dat 2D anime/animatie per definitie houterig is.
Ik moet zeggen dat ik de trailer uit je link nog wel aardig vind ogen als je het vergelijkt met andere CGI anime. Het is gewoon jammer dat over de hele wereld handgetekende animatie aan het verdwijnen is.
Ik heb eigenlijk het idee dat die houterige animatie juist bewust is als poging om de stijl uit 1995 te simuleren. Dat was echt een tekenfilm met relatief lage framerate en daardoor soms wat beperkte beweging. Maar vreemd genoeg oogt het in deze animatie inderdaad houterig waar in het origineel de dynamiek er wél is. Wat mij betreft dus een gefaald experiment.
Het valt wel vaak op hoe mensen de 1995 film als 'schoolvoorbeeld voor GitS' noemen terwijl die film juist zeer sterk afwijkt van vrijwel al het andere GitS materiaal :)

GitS 1995 is meer 'een Mamoru Oshii film' dan 'een GitS film' imho, maar smaken verschillen.

Mij stoort de tekenstijl minder, alhoewel ik eerder een echte opvolger op SAC/2ndGig wilde zien. Dat ze wel de cyberspace stijl 1 op 1 hebben overgenomen van de manga en anime series is wel gaaf.
GitS bestaat uit 3 verschillende tijdlijnen en is niet zomaar ''een verhaal''. Deze 3 tijdlijnen wijken ook nog eens van elkaar af waardoor alle 3 de tijdlijnen anders aanvoelen.

Je begint met Ghost in the Shell Arise, deze GitS is zeg maar het begin dat bij alle 3 de tijdlijnen past

Je hebt de originele tijdlijn met de OG GitS en GitS 2 Innocence. De orginele tijdlijn
Je hebt Stand Alone Complex, met The Lauging Man, 2gig, en deze nieuwe CGI film
Je hebt GitS Innocence/Solid State Society.

Alle 3 de tijdlijnen hebben ook hun eigen thema.

De eerste tijdlijn is vooral gebaseerd op het vechten tegen cybercrime, en de wereld zelf.
De tweede tijdlijn is vooral gebaseerd op het automatische kapitalisme in de wereld van GitS
De derde tijdlijn is vooral gebaseerd op psychologische kant van het te ver vervorderen van de technologische wereld (waar stopt het?).

In alle 3 de tijdlijnen komt de vraag ''wat is leven'' altijd wel terug. Maar op een andere manier. Deze film zal qua thema heel erg gelijk zijn op Stand Alone Complex.
Die groepen kloppen niet echt zoals je ze hier noemt, of je hebt het nogal verwarrend opgeschreven.

Je hebt de originele manga van Shirow, GitS en GitS 2.0.
Je hebt de Oshii films, GitS 1995 en GitS Innocence.
Je hebt de Kamiyama series SAC, 2nd Gig en SSS.
Je hebt Arise van Kise/Ubukata.
En nog de 2017 film van Sanders.

Allemaal staan ze volledig los van elkaar. Arise is geen voorloper van iets anders. Het zijn verschillende versies van verschillende makers, met verschillende interpretaties van de thema's en karakters.

De nieuwe serie hoort bij de SAC/2nd Gig/SSS continuity van Kamiyama, maar hoe precies is nog niet bekend.
Is met nagenoeg alles. Filmwerk bij films was tot 1995 veel beter. Kwaliteit van getekende disney films was beter. Het acteerwerk was natuurlijker en beter. Er kwam liefde en romantiek en sex voor. Tegenwoordig lijken de acteurs wel robots.
Geweld daarentegen......
Is zo belachelijk geworden dat t lachwekkend is geworden
Indeed, toen content nog authentiek was. Netflix heeft heel wat 'net niet' content, HBO schiet minder maar vaker raak, vind ik.
Het aanbod is vooral heel groot, dus is het logisch dat er veel rommel tussen zit... Maar pareltjes zijn er nog steeds als je wat beter zoekt! (Weliswaar niet Netflix, maar wel echt een aanrader: 'Undone').
Ik heb sterk het idee dat dit soort computeranimatie inmiddels een stukken goedkoper is om te produceren. Ik wil hiermee niet stellen dat het bij voorbaat slechter is dan moderne getekende animaties maar ik moet zeggen dat in ieder geval deze stijl me niet direct aanspreekt en wat ongeïnspireerd over komt.
Helemaal eens ook, het origineel ziet er ontzettend grimmig en donker uit en zeer mooi en sfeervol getekend. Die nieuwe serie ziet er uit als een low budget computeranimatie met weinig tot geen eigen stijl en soul.
Dit ziet er wel erg mwah uit inderdaad, beetje vergelijkbaar met Appleseed van 6 jaar geleden, hoewel het er voor mijn gevoel nog slechter uit ziet dan Appleseed destijds.
Ik ben het met je eens. Het straalt niets uit! Met alle respect voor de maker maar dit is niveau 3D renderen/tekenen van een pas afgestudeerd animator. Ik word er niet warm van...

Het is maar goed dat er geen geur televisie bestaat, anders rook je kamer naar in rook opgegaan budget.
Ik zal wel erg old school zijn (ik ben opgegroeid met jaren '60 en '70 anime), maar deze stijl van anime vind ik helemaal niks... ja, ik weet dat men inmiddels al vele jaren vrijwel alle anime met de computer tekent, maar als ze niet op handgetekende anime lijken, vind ik ze gewoon niet mooi uitzien. Het verhaal kan natuurlijk veel goed maken, maar dit tekenstijl verperst voor mij de sfeer.
Dit ziet er ook wel heel erg slecht uit. Ik denk dat het ook vooral een budget probleem is, goede CGI kost geld en valt niet op. Een goed voorbeeld is Steamboy maar ook GiTS . Ook Berserk zag er redelijk uit maar de meesten hebben een voorkeur voor het origineel.

Ps. sorry voor de dub.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 23 juli 2024 12:11]

Wow Steamboy 10 jaar productie, maar ziet er ook fantastisch uit.
Als groot GITS (en in general 80s en 90s anime fan) die echt de stijl en feel zwaar teniet doet. Oogt zeer lifeless. Helemaal niet dynamisch en mist ook de karateristieke artstyle wat als 1 van dep opulairdere stromingen binnen de Cyberpunk scene leefde.

Vraag me af wat Shirow Masamune hie rnou van zou vinden.
Sluit me aan bij de rest. Heb een tijd geleden mezelf door Ajin heen moeten slaan omdat het verhaal dus wel goed is en de karakters goed uitgediept, maar die cgi stijl oogt zo plat en lelijk imho. Zonde. Maar ga hem waarschijnlijk toch wel kijken. Hoop niet dat het van het kaliber GITS 2017 wordt.
Totaal sfeerloos. Dan kijk ik tien keer liever SAC weer opnieuw. Zelfs Arise was nog best te pruimen, helemaal in vergelijking met dit.

Het ziet er uit als zo`n snel en goedkoop geproduceerde 3d serie die je wel eens op de kinderzenders voorbij ziet komen. De film was een hit, gauw een 3d serie er achteraan om nog even extra te cashen.

Zonde zonde ;( want een nieuwe GITS serie met een goed verhaal en mooie animaties zou zo tof zijn :9~
Het ziet er uit alsof iemand zijn eerste test-render met een Blender tutorial heeft gemaakt...
Inderdaad, games op de ps4/xbox one zien er beter uit (kijk naar ff7 remake en uncharted etc)... lighting ziet er hard uit en modellen erg low-ploy/low texture

Ze hadden hier echt wel meer tijd aan mogen besteden. Het voelt rushed vooral na de eerste lading kritiek op de render stijl...

Eerste waar ik aan dacht is ‘reboot’ die animatie serie 🤪 (al is het wat overdreven maar heden ten dage)

[Reactie gewijzigd door ultimasnake op 23 juli 2024 12:11]

Je slaat de spijker op zijn kop. Alles er omheen is leeg. En de personen hebben weinig detail en zien eruit alsof ze een telefoonselfie filter er overheen hebben gehad.

Reboot en andere early-computer-animatie series hebben dat ook allemaal. Van die eerste pc gemaakte Transformers series ook. Het ziet eruit alsof er nergens geld voor was. Snel en goedkoop.

Ik laat deze aan me voorbij gaan.
Was dat Transformers Beast Wars die je bedoeld? Eerste waar ik aan dacht toen ik deze trailer zag ;) ondermaatse fletse 3D met een leeg gevoel ;(

Tijd om mss nog eens de films en de Standalone complex serie boven te halen ^^
Hmm denk dat ik deze oversla, de stijl spreekt me geheel niet aan. Of het verhaal moet zo goed zijn dat je daar door kan kijken, maar ik betwijfel het enigsinds.
Voelt inderdaad meer als een cutscene uit een videogame uit 2010
2010? 2004 zal je wel bedoelen.
1995, het origineel van Masamune Shirow. _/-\o_
Dat zag er zelfs moderner uit!
PS2/Xbox graphics ja. Soort Dead or Alive poppetjes lijken het maar dan iets te gepolijst
Dit deed mij ook meteen denken aan de 3D graphics en houterige/statische animatie van OG Xbox en PS2 games
Dat is precies wat ik ook dacht! :o

Ik vind het écht niet passen bij de stijl ;(
Deze sla ik ook over.
Dat is precies wat ik ook dacht! :o

Ik vind het écht niet passen bij de stijl ;(
Deze sla ik ook over.
Voor mij het zelfde, heb Ghost in the Shell (1995) op DVD, en het is een fantastische Manga animatie film, met een heel sterk verhaal, met goede tekeningen, deze nieuwe Ghost in the Shell serie doet me helemaal niks, en hoef ik ook niet te zien.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 23 juli 2024 12:11]

Je kunt, dankzij de EU, altijd nog de pixels gaan tellen.
Beetje als de eerste appleseed qua stijl. Te cartoony achtig. GITS was juist een darkere setting qua manga.
Beetje als de eerste appleseed qua stijl. Te cartoony achtig.
Erm... De eerste Appleseed uit 1988 was niet CGI zoals dit.

GITS manga: Het kleuren deel was heel anders dan het Z/W deel. Persoonlijk vind ik SAC I&II beter dan de originele GITS anime film.

Dit op Netflix vind ik niet strijken met GITS (SAC) zoals ik het ben gewend. Zo een art style is aan te wennen als je er open instapt en geen vooroordelen hebt ivm. eerdere delen van een 'serie'. Kingdom (anime) is voor mij zo een voorbeeld...
Zelf heb ik ook een voorkeur voor SAC I&II
De opening sequence in 3D zag er overigens wel weer goed uit :P

https://youtu.be/QxkMzn4et2U
Dat is dus precies waar Netflix GitS me aan deed denken.

Ik vind de stijl niet super lelijk, maar 't heeft niet bepaald de voorkeur..
Het laatste seizoen van Kingdom (airing ATM.) is daarentegen wel weer heel mooi vindt ik.
Ik ben het eens met anderen hier. Animatieseries is totaal niet mijn ding. De andere Ghost in the Shell versie, de film uit 2017 is daarentegen wel goed gedaan.
De film versie heeft het juist voor mij goed gedaan en hierdoor de andere versies gaan waarderen!
Hmm, ik vind dat de eerdere GitS series en Stand Alone films er een stuk beter uitzien.

Heb het idee dat ik naar een aflevering van Paw Patrol kijk :{

[Reactie gewijzigd door Vrijdag op 23 juli 2024 12:11]

Dat gevoel had ik ook al... De animatie is echt erg houterig en zelfs series als de goedkope spinoffs van Drakenrijders is al veel beter geanimeerd dan dit... :X
Paw Patrol klaar voor actie Ryder meneer!
|:(

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.