Volition gaat na elf jaar de belabberde pc-port van Saints Row 2 fiksen

Volition komt met een performance-update voor het elf jaar oude Saints Row 2, dat wordt gezien als de belabberdste pc-port aller tijden. De game krijgt ook ondersteuning voor Steamworks, en krijgt dlc-pakketen die voorheen alleen op consoles beschikbaar waren.

De update werd aangekondigd tijdens de Saints Row 2 11th Anniversary-stream, en moet de erbarmelijke prestaties en crashes die de pc-versie plagen, eindelijk fiksen. Gamespy wordt daarnaast vervangen door Steamworks, waardoor online multiplayer in Saints Row 2 weer mogelijk wordt. De game krijgt daarnaast betere draw distances, verbeterde audiokwaliteit en ondersteuning voor meer schermresoluties. De ontwikkelaar gaat ook dlc-pakketen toevoegen die voorheen alleen op consoles beschikbaar waren. De nieuwe versie van Saints Row 2 wordt gratis beschikbaar gesteld voor alle Steam-gebruikers, maar komt uit onder een nieuwe Steam-id. Het spel zal dus als een aparte game in Steam-bibliotheken van gebruikers verschijnen.

Saints Row 2 kwam zo'n elf jaar geleden uit en wordt tot op heden gezien als een van de beroerdste pc-ports aller tijden. Een andere ontwikkelstudio was verantwoordelijk voor de port, waardoor de broncode van Saints Row 2 na het faillissement lange tijd onvindbaar was. Hierdoor was het onmogelijk om de technische problemen op te lossen, maar na een lange zoeksessie is de code op 'mysterieuze wijze' weer boven water gekomen. Hiervoor heeft Volition contact opgenomen met ontwikkelaars die aan de pc-port hebben meegewerkt. Volition kan na elf jaar dus eindelijk uit de voeten met de pc-versie van Saints Row 2. Hiervoor heeft de studio een team van twee man samengesteld, bestaande uit communitydeveloper Mike Watson en freelancer Thomas Jepp. Het is onduidelijk wanneer de update, die door Watson een 'labor-of-love' wordt genoemd, moet uitkomen. "It's done when it's done."

Saints Row 2 is een soort gekke variant op GTA en kwam vlak na de release van het meer introspectieve en dramatische GTA IV uit. Hoewel de game duidelijk minder succesvol was dan GTA IV, werden de consoleversies goed ontvangen door critici op Metacritic. Helaas ontving de pc-variant door zijn jammerlijke prestaties minder lof. De game heeft diverse fixes en mods, die door de community zijn gemaakt, nodig om speelbaar te zijn. Een officiële update is dus meer dan welkom, zelfs al komt hij elf jaar te laat.

Door Daan van Monsjou

Redacteur

16-10-2019 • 12:03

38 Linkedin

Submitter: CriticalHit_NL

Reacties (38)

38
37
19
0
0
11
Wijzig sortering
Van mijn vrienden altijd met veel lof over gesproken, maar keek altijd op tegen de stigma dat de game een groot bugfeast is en eigenlijk niet de moeite waard, misschien na die patches eens opnieuw naar kijken.

Ben zelf groot fan van Saints Row 3 en 4
Zeg er van wat je wilt, maar heb niet eerder een open world free roam game gespeeld die zo lekker drop-in
& drop-out PvE gameplay heeft en verder er prima uitziet, lekker speelt en gewoon niet teveel poespas. Gewoon lol.

Met deel 2 waren ze naar zeggen ook veel serieuzer in de verhaal lijn, met een aantal best wel lompe plot points en op een "andere manier" over de top. Waar 3 en 4 echt alle realisme uit het raam gooien kwa plausibele situaties is dat bij deel 2 naar zeggen allemaal wat meer "down to earth", maar wel brutal.

[Reactie gewijzigd door NEO256 op 16 oktober 2019 12:09]

Vreemd. Weet dat ik dit toch een behoorlijk eind gespeeld had.
En ik kan me geen extreme bugs herinderen ?

Verder ben ik het met je eens. SR3 en 4 zijn 2 van de leukste open wereld spellen die ik ken.
GTA is miscchien mooier, verhalender en realistischer. Maar wat betreft pure lol overtreft SR hem ver wat mij betreft.

Alleen jammer dat de laatste (Gat out of Hell ) wat mij betreft een vrij gemiste kans was.
Hopelijk dat er nog een goed vervolg komt !
Ik vond persoonlijk Gat out of Hell beetje mager, maar zeker vermakelijk.
Met een maat geprobeerd wat te rekken door behoorlijk wat van die collectables and side quests dingetjes te doen, maar heb er ook niet veel voor betaald. Minder dan 10 euro volgens mij.
Met "Gentlemen of the Row" was Saint's Row 2 ook goed te spelen. Die mod fixte zo'n beetje alle issues. Zonder GotR kreeg ik de game niet eens aan de praat...

Blij dat ze SR2 onder een nieuwe id fixes in ieder geval. Ik verwacht niet dat de mod hier nog op wordt aangepast. :p
Het mooie is, Mike Watson, is de gene die Gentleman Of The Row heeft gemaakt.
Mee eens, ik begon zelf pas bij de 3de game omdat ik ervoor GTA4 kocht en dat draaide voor geen meter op mijn laptop, maar toen zag ik een artikel over Saint Row The Third die net uitkwam en kocht dat (en ja GTA4 was toen al een poosje oud, maar SR3 draaide wel probleemloos op mijn toenmalige laptop)

Leuke spel, 2de heb ik wel gespeeld maar nooit uitgespeeld omdat m'n save plots corrupt raakte.
Persoonlijk vond ik deel 1 en 2 het leukst, op de 360 destijds. Deel 3 en 4 zijn veel meer een SF kant opgegaan en dat trek ik niet. Hoop nog steeds op een deel voor de huidige generatie die meer neigt naar de eigenschappen van de eerste twee delen. Inderdaad GTA met een humoristisch\absurdistisch randje.
Saint Row 1&2 en Crackdown waren voor mij toch wel de hoogtij dagen van de Xbox 360.
Deel 3 was voor mij de juiste mix. 4 was erg fun maar way over the top :)
Van wat ik mij nog herinner was het een port van de Xbox 360 versie. Tenzij je een CPU had die op een vergelijkbare kloksnelheid liep als de 360 was de snelheid van het spel incorrect, met alle gevolgen van dien. Gentlemen of the Row was een mod die dat oplost en nog veel meer zaken corrigeerde, maar er was nooit een officiële oplossing.

Wel goed dat er nu eindelijk een echte oplossing komt. Het spel is nog steeds erg leuk in co-op.

[edit]
Mike Watson is IdolNinja, de ontwikkelaar van de Gentlemen of the Row mod. Met hem hierachter komt het wel goed.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 16 oktober 2019 12:21]

Wel fijn dat Mike nu van Volition meer dan de erkenning krijgt die hij verdient! Is weer eens wat anders dan een cease and desist letter...
Zelfs met GOTR was het op mijn pc onspeelbaar. 6600k + gtx1070. Auto’s besturen was op zich al heel frustrerend maar ik kwam geregeld glitches en onzichtbare muren tegen waar er helemaal geen hoorden te zijn. Als het gefixt is nog eens proberen want het concept van het spel zelf is wel leuk.
Of er zit een nieuwe Saint Row in de pipeline en dit is een proefballontje om te zien of het aan gaat slaan.
Ik zou wel graag een nieuwe Saint's Row willen zien die qua toon meer richting deel 2 gaat dan 3 en 4. De toon die deel 2 aansloeg was vrijwel perfect: Over the top en zeker geen GTA clone meer, maar nog steeds down to earth. 3 was meer 'jumping the shark' en 4 was 'nuking the fridge'. :P

Wat wel jammer was, die toon kwam echt goed naar voren in de eerste (tweede, eigenlijk) SR3 trailer:

https://www.youtube.com/watch?v=kxQsCNontmI

SR3 had echt goede elementen, maar de stad voelde meer aan als een checklist dan een karakter, zoals in de tweede, en het hele zombie / militaire coup plot van de tweede helft van de game was echt een heel stuk minder geslaagd dan de eerste helft. Ook was het toch iets minder brutaal.

De eerste game was trouwens wél een lame GTA rip-off, dus die laten we buiten beschouwing :)
Daarom werken er ook maar twee man aan. de rest is bezig met de nwe SR. hebben ze notabene in de stream gezegd :)
Of er zit een nieuwe Saint Row in de pipeline
Yup.
Ik weet niet meer waar ik het zag staan maar ik had gelezen dat er inderdaad aan SRV gewerkt zou worden, ik denk Gameplay magazine (voorheen bekend als PC Gameplay). Een snelle google search brengt me... Oh, The Zep Man linkte het artikel al, effe m'n reactie editen :P Ik wacht er in ieder geval al sinds SR4 op, er moest gewoon wel een 5 komen alleen kon je niet anders dan afwachten omdat er immers helemaal niks over gezegd werd. Maar stilletjes bleef ik hopen.

Over proefballonnetje gesproken, nu ik erover denk zou het best kunnen dat Volition Agents of Mayhem maakten als test voor een nieuwe engine, die gebruikt gaat worden in SR5? Anders hadden ze net zo goed meteen SR5 kunnen maken, lijkt me. Die test versie begon vervolgens meer en meer op een nieuwe game te lijken en zo was Agents of Mayhem ontstaan. Met gastrol voor Johnny Gat, overigens :D Die zat er vast niet voor niets in...

Grappige referentie naar Company of Heroes trouwens, in het plaatje. Company of Gyros :P

[Reactie gewijzigd door Armselig op 16 oktober 2019 20:23]

Hebben ze de broncode eindelijk teruggevonden? Virtual Programming heeft de Linuxport destijds gedaan zonder dat ze de beschikking hadden over de broncode, die was namelijk kwijt, waarbij ze er desalniettemin in slaagden de meest vervelende bug op te lossen. Heel soepel liep het niet, maar het was speelbaar als je PC meer dan 6 hardwarethreads had.

[Reactie gewijzigd door dmantione op 16 oktober 2019 12:50]

Hebben ze de broncode eindelijk teruggevonden?
Kennelijk, maar het zou niet makkelijk zijn geweest.
Virtual Programming kijkt voor zover ik weet nooit naar de broncode van een game om het te porten naar Linux of MacOS. Ze verpakken de Windows binaries en libraries in hun eON software dat vergelijkbaar is met Wine en doen daarna optimalisaties om het zo soepel mogelijk te laten lopen. Ik kan me dus niet voorstellen dat VP significante bugs heeft gefixt in Saints Row 2.
Dat is een slecht begrip van Eon. Wat Eon kan, is een Windows-exe in het geheugen laden. Met in het geheugen laden ben je er natuurlijk nog niet: Het programma verwacht onder Windows te draaien en doet daartoe allerlei aanroepen naar bijvoorbeeld Direct3D DLL's.

Onder Eon staan twee mogelijk heden open: Men kan de betreffende aanroep nabootsen, net zoals Wine doet, of runtime-patches uitvoeren, waardoor code van de exe die in het geheugen geladen is, daarna wordt overschreven: een routine in het spel wordt vervangen door een routine die speciaal voor de Linuxport is geschreven.

Ports van Virtual Programming gedragen zich als nette Linux-applicaties. Als in een spel bijvoorbeeld in de Windows-versie "Exit to Windows" gebruikt wordt, dan is die tekst in de Linuxversie aangepast. Ook wat betreft savegames en dergelijke wordt netjes met de Linuxdirectorystructuur gewerkt en dat komt door runtime-patches en doordat de implementatie van routines niet generiek is zoals bij Wine, maar spelspecifiek.

Saints-Row 2 onder Linux fixt exact één vrij cruciale bug t.o.v. de Windows-versie en ik veronderstel dat dit door middel van een runtime-patch gedaan is.
Ik ben nu wel benieuwd juist wat er bedoeld wordt met dat GTA IV introspectief is. :P Wat maakt een satirische game minder introspectief?!
GTA IV ben ik tot drie keer toe aan begonnen maar vond het gewoonweg niet leuk om de rol van pispaal te spelen.
Lange tijd geleden dat ik dit spel heb gespeeld, maar ik vond de bugs nog wel meevallen. Het ergste van het spel was de handling van auto's. Ik kon er gewoon niet fatsoenlijk mee rijden.
Hiervoor heeft de studio een team van twee man samengesteld, bestaande uit communitymanager Mike Watson en freelancer Thomas Jepp. Het is onduidelijk wanneer de update, die door Watson een 'labor-of-love' wordt genoemd, moet uitkomen. "It's done when it's done."
Niet teveel mensen die elkaar voor de voeten lopen en er kan rustig aan gewerkt worden, wat de kwaliteit verbeterd. Mooie zet :)

Ik heb toch wel wat uren op Saints Row IV en vind het een zeer leuke franchise.
Saints Row 2 fixes én Postal 4. Het was een goede dag.
Goed initiatief. Zelf geen Saints Row 2 speler maar ik bezit wel een aantal oude fps op Steam die krakkemikkig zijn (e.g. Quake, Star Wars Republic Commando). Vaak geen ondersteuning voor moderne resoluties, crashen bij opstarten of zijn buggy. Dat is jammer want een hoop oude fps zijn zeker nog de moeite waard.
Beetje laat om het spel uit 2008 nu nog te fixen. Als ze toch bezig zijn, doe er dan gelijk even Ray-Tracing bij. :)
Ik zou zeggen, liever laat dan nooit. :D
Zelfs Half Life 1 krijgt nog wel eens een update van Valve.

Vergeet overigens Age of Empires niet, die ook al meerdere keren heruitgegeven is en gefixed.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee