Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
×

Tweakers Awards 18/19

Wat vind jij de beste tech- en elektronicaproducten van het afgelopen jaar? De Tweakers Awards stembussen zijn nog drie dagen open. Laat je stem gelden en ontvang 50 ippies. Bovendien maak je kans op een Sony PlayStation 4 Pro 1TB, GoPro Hero 7 of Sonos One.

Stemmen

Audi gebruikt data van boordcomputer voor vr-bril in auto

Audi werkt aan mogelijkheden om vr-brillen op de achterbank van auto's te gebruiken, waarbij de bewegingen van de auto invloed hebben op het beeld in de virtuele omgeving. De fabrikant denkt in de toekomst ook verkeerssituaties te kunnen integreren.

Audi demonstreert de entertainmenttechniek tijdens de CES in Las Vegas. Het bedrijf heeft daar een elektrische e-tron-voertuig met op de achterbank vr-brillen die de vr-applicatie Marvel’s Avengers: Rocket’s Rescue Run draaien. Zodra de e-tron accelereert, vliegt voor de vr-brildragers het ruimteschip waarin ze zitten sneller en bij bochten maakt het ruimteschip vergelijkbare manoeuvres gedurende zijn tocht door de asteroïdengordel.

De techniek is ontwikkeld door Audi Electronics Venture, dat een aandeel heeft in de startup holoride. Die start-up maakt een software development kit beschikbaar voor andere ontwikkelaars die van de boordcomputergevens gebruik willen maken voor vr-omgevingen. Audi wil de techniek 'zo snel mogelijk' uitbrengen, iets wat volgens holoride binnen drie jaar mogelijk moet zijn. Op termijn denkt Audi via communicatie met infrastructuur zoals stoplichten, allerlei verkeerssituaties te kunnen implementeren in de virtuele wereld.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

07-01-2019 • 19:24

33 Linkedin Google+

Reacties (33)

Wijzig sortering
Sick... |:( Wagenziekte 2.0 vrees ik....
Ja of juist niet, omdat het beeld wat je ziet dan in sync is met wat je voelt.
Wat dus precies datgene is wat wagenziekte voorkomt. Mensen worden wagenziek omdat hun ogen wat anders registreren dan hun evenwichtsorgaan. Met een headset op zie je precies wat je evenwichtsorgaan voelt. De stelling van @Benjamin1987 klopt dus inderdaad niet.
Ligt er aan, ik denk dat je sowieso wel een kleine vertraging hebt. Het ligt eraan hoe groot die vertraging is, maar dat kan dus juist voor wagenziekte zorgen?
Dit inderdaad, het moet zo precies kloppen wil je er niet ziek van worden. Maar, inderdaad, we gaan zien of mensen er vrolijk van worden. Voor de zekerheid maar wat barf-bags mee ;)
Het punt is toch juist dat de VR-bril niets hoeft te voorspellen, het krijgt de data van de boordcomputer. Daarnaast gaat dit niet over een specifieke VR-bril, het gaat juist om de technologie en interfacing om dit soort ervaringen mogelijk te maken.
Dat half uur zat je dan stil denk ik? Dat is wat voor dat gevoel zorgt, je ogen zien dat je beweegt, en je lichaam voelt dat niet. In de auto voel je wat je ook ziet in de virtuele wereld (als ze de beweging identiek gemaakt hebben). De vertraging zal ook wel meevallen. Misschien dat je last gaat krijgen bij veel scherpe bochten.
Op zich zou ik het niet zo gek vinden met name 's nachts op slecht verlichte wegen om een soort van gefilterde omgeving te zien. Steeds meer auto's worden uitgerust met zeer sterke koplampen en steeds meer van die nieuwe auto's zijn SUV's met als gevolg dat het is alsof die mensen met groot licht achter je rijden. Ik heb best prima ogen maar daar heb ik echt enorm last van. Als het donker meer opgekrikt is en het lichte wat gedempt dan heb je veel beter beeld.
Meer een soort HUD met infrarood die geprojecteerd wordt op de voorruit lijkt me dan logischer...
Maar het zou dan niet met een vr bril moeten gebeuren. Als die niet exact gelijk loopt met de realiteit ga je problemen krijgen. Beter zou zijn als ze gewoon het probleem zelf oplossen, dus niet van die veel te felle koplampen (die ook nog wel eens te hoog staan gericht). Een HUD zou ook een idee zijn, waar bijvoorbeeld de weg en obstakels/andere weggebruikers verduidelijkt worden, maar ook dat moet dan exact kloppen.
Wat is er mis met lekker ouderwets door het raampje naar buiten kijken.. hoewel dat met al die geluidsschermen tegenwoordig wel minder boeiend is dan toen ik een ukkie was.
idd, ook al geen koeien meer in de wei tegenwoordig...lekker saai.
Ze hebben het hier over de gegevens van je boordcomputer om de bewegingen van beide werelden synchroon te laten lopen. Als ze ook de navigatiekaart gebruiken, kunnen ze ook een wereld inladen die overeenkomt met de naarbijgelegen omgeving waar de auto rijd!
Dan kun je net zo goed naar buiten kijken 😜

Alleen daar zijn de NPC’s en sidequests een stuk minder interessant.

[Reactie gewijzigd door DigitalExcorcist op 7 januari 2019 22:32]

Als je die optie aanvinkt, krijg je dan standaard een chauffeur erbij !?
Ik wil em, maar dan kan ik nimeer zelf met de wagen rijden !!! :D
Allemaal gillende en schreeuwende mensen achterin...NO thnx
Gezien de bewegingen overeen moeten komen met die van de auto, zegt dit mogelijks meer over je rijstijl.. :)
Kwestie van een paar goed schudden met het stuur en ze zijn denk ik wel weer rustig :P
Scheelt hopelijk een boel wagenziekte. Ik kan al geen boek op de achterbank lezen, laat staan met iets werken dat mijn zicht en gevoel helemaal van elkaar los koppelt :X.
Dan zou dit juist voor je kunnen werken. Het probleem met een boek lezen op de achterbank is dat je lichaam alle kanten op gaat maar je boek op je benen blijft liggen. Bij VR zit je met hetzelfde probleem. Jou zicht doet totaal wat anders dan de rest.

Dit combineert juist beide. De auto gaat door een bocht naar rechts, en jou VR wereld draait ook naar rechts. Dit kan een achtbaan zijn zoals in dit voorbeeld. Maar het kan ook totaal anders. Je rijd daadwerkelijk in de stad, maar op beeld zie je de meest mooie kustweg voor je.
Er zijn tabletjes voor he. Werken prima en geen bijwerkingen. Ik stond afgelopen zomer op een gehuurde boot om op zee in Lissabon te gaan vissen: ik heb nog nooit zoveel gekotst als toen 😂
Werkt dus niet zo goed kennelijk 😜
Nee had ik die tabletjes maar genomen 8)7
Ik dacht dus serieus dat je het over de elektronica-tabletjes had en niet over medicijnen...
Ik werd er echt mottig van - en als ik de prijs zou kennen nog mottiger. :X
Dit idee maar dan de mogelijkheid om met Google Streetview oid je auto te 'ontstijgen' om rond te struinen in de omgeving waar je rijdt (voor de bijrijder) lijkt me ideaal. "Schat, zie jij de McDonalds al?".... ;-)
Denk dat een deel van de wagenziekte dat dit zou veroorzaken te maken zal hebben met anticiperen. Je kan bewegingen van de auto synchen met de vr wereld, maar het lijkt me verdomd lastig om de weg voor je synchroon te laten lopen zodat de bocht die je ziet aankomen met de snelheid die je rijd te kunnen anticiperen. Want onbewust ga meestal al een beetje hangen in de bocht als je ziet dat je wat harder rijd. Dat wordt lastig


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True