Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Fallout 3-modificatieproject dat Fallout 4-engine gebruikt is weer opgestart

De makers van een Fallout 4-mod, genaamd Fallout 4: Capital Wasteland, laten weten dat er weer wordt gewerkt aan het project. Het werk kwam vorig jaar stil te liggen, omdat het team vreesde dat het te maken zou krijgen met juridische problemen door het gebruik van officiële, originele audio.

De makers laten weten dat er alweer enige tijd gewerkt wordt aan het herscheppen van Capital Wasteland. Daarbij heeft het team besloten niet langer gebruik te maken van de originele, uit Fallout 3 afkomstige gesproken conversaties en andere officiële audiobestanden. In plaats daarvan worden alle gesproken teksten opnieuw ingesproken. Dit zou risico's moeten wegnemen om geconfronteerd te worden met eventuele auteursrechtelijke claims.

In maart 2018 had het team nog contact met Bethesda over de intentie om het officiële stemmenwerk uit Fallout 3 in de mod te gebruiken. Tijdens die gesprekken werd duidelijk dat dit onvoorziene gevolgen met zich mee zou kunnen brengen, waarna het team besloot het project van de mod te staken. De projectleider van de mod stelde dat hij persoonlijk aansprakelijk zou zijn voor eventuele claims, een risico dat hij niet langer wilde lopen, schreef Polygon. Voor zover bekend heeft Bethesda overigens nooit een claim ingediend.

Het team achter de mod moet nu de ongeveer 45.000 gesproken zinnen uit Fallout 3 opnieuw inspreken. Mede omdat dit nogal wat extra werk met zich meebrengt, zoekt het team stemacteurs, maar ook bijvoorbeeld ontwerpers. Het is onduidelijk wanneer de makers de mod naar verwachting zullen uitbrengen.

Capital Wasteland is in feite een remaster van Fallout 3 met de grafische capaciteiten van Fallout 4. In januari vorig jaar meldden de makers van de modificatie nog dat ze behoorlijk wat progressie hadden geboekt en dat destijds zeker veertig procent van de wereld uit Fallout 3 was nagebouwd.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

03-01-2019 • 16:14

27 Linkedin Google+

Reacties (27)

Wijzig sortering
Dit is wel heeeel erg vet nieuws!

Ik keek hier heel erg naar uit en was diep bedroefd toen het gestaakt werd.
Het missen van de echte stemmen gaat wel even pijn doen, maar misschien is iemand wel zo lief om een patch vrij te geven waarmee het alsnog kan?

Bij veel andere games die zo'n soort remake krijgen heb je de mogelijkheid om de originele data te gebruiken. Wie weet. :)
Het missen van de echte stemmen gaat wel even pijn doen, maar misschien is iemand wel zo lief om een patch vrij te geven waarmee het alsnog kan?
Precies. Laat de gebruiker dat doen met geautomatiseerde tooling. Voorbeeld: A Tale of Two Wastelands. Dat gebruikt (alle) assets uit Fallout 3 in Fallout: New Vegas. Er zal mogelijk wat meer omheen geprogrammeerd moeten worden door het grote verschil in engines, maar het is zeker mogelijk om de gebruiker met een druk op de knop de benodigde assets uit Fallout 3 te laten rippen om deze op de juiste plaats te zetten voor Fallout 4.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 3 januari 2019 16:43]

weet niet exact hoe het zit maar het converten / rippen is juist wat problemen geeft.

bij tale of two wastelands zijn de engine's van FO3 en new vegas zo dicht bij elkaar dat ze elkaars assets kunnen gebruiken, nu moet fo3 wel wat esp's en esm's hebben om het 100% te laten werken maar de basis resources worden niet uitgepakt of aangepast alleen geladen.

de reden dat ze gestopt zijn is als ik me het goed herriner omdat er veel bekende stem acteurs in FO3 zitten en bethesda een licentie heeft om hun werk onder fallout 3 uit te brengen en dus niet de toestemming heeft om dat door modders te laten gebruiken zoals ze willen.

nou zou bethesda zelf misschien geen takedown tegen de mod sturen maar als 1 van de stem acteurs er zin in heeft kan hij dat wel doen en krijgt het mod team en zou denken ook bethesda mogelijk problemen. was een gevalletje better safe then sorry.

[Reactie gewijzigd door anub1s17 op 4 januari 2019 10:32]

Ik denk dat rippen dus precies het probleem is. Misschien mag Bethesda daar niets meer over zeggen, omdat de licentie verlopen is (aan de andere kant mogen ze FO3 nog wel verkopen, hmmm). Onduidelijkheid...
Ik denk dat rippen dus precies het probleem is. Misschien mag Bethesda daar niets meer over zeggen, omdat de licentie verlopen is
Bethesda heeft alleen wat te zeggen over distributie van hun/in licentie zijnde assets. Als die niet gedistribueerd worden, dan is er niets aan de hand.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 3 januari 2019 17:05]

Heb je hier een bron voor? Ik heb namelijk het idee dat de wetten complexer zijn dan jij voorspiegelt. Sowieso is maar de vraag welke wetten gelden voor de game. Misschien is het allemaal gebaseerd op jurisprudentie.
Ja precies, dat is meestal een prima manier om copyrighted materiaal te hergebruiken zonder het te verspreiden. OpenRA, opensource Red Alert engine remake, vraagt om originele cd/iso/download om de graphics/geluiden/muziek uit te plukken.
De assets los hebben van het project zelf is sowieso wel slim, in het ergste geval kunnen ze een cease and desist richting de assets gooien, maar het project zelf blijft buiten schot.
Het missen van de echte stemmen gaat wel even pijn doen, maar misschien is iemand wel zo lief om een patch vrij te geven waarmee het alsnog kan?
Misschien dat mensen uit eigen beweging hun stem(men) opnieuw inspreekt/inspreken. Het is al eens gebeurd, met de fanmade games van King's Quest I en II . . .
Het missen van de echte stemmen gaat pijn doen? Ik had nou nooit echt het idee dat de voice acting in FO3 nou zo speciaal was?
En dan zullen VEEL fouten er wel uit gehaald zijn al van te voren, en niet zo als met Fallout 76, die VOL staat met fouten en gewoon nog Beta is toen hij te koop was.
In plaats daarvan worden alle gesproken teksten opnieuw ingesproken. Dit zou risico's moeten wegnemen om geconfronteerd te worden met eventuele auteursrechtelijke claims.
Hoe zou het opnieuw inspreken van de teksten die probleem omzeilen ? Op de tekst zelf zal nl. ook gewoon copyright zitten. Heeft Bethesda hier dan een licentie op gegeven ?
Mogelijk liggen (deel van) de rechten van sommige van de gesproken texten bij de performers (waar het, in principe, in beginsel al ligt).
Er zitten wat bekende namen tussen zoals Liam Neeson, dus het kan wel wat gezeik opleveren. Ik snap de keuze wel.
Ja, precies, daar ga je al. :)

Uiteindelijk gaat het om welke deal Beth heeft met de stemacteurs.
Zo ook leveldesign, verhaallijn of sowieso de naam Fallout 3.
Ze hebben met Bethesda gesproken, dus ze zullen wel weten wat wel en niet mag.
Aan een kant vet project, maar vind het toch een beetje overbodig. Het is nu niet zo dat Fallout 3 alweer onspeelbaar lelijk is geworden. Die kan je nog prima doorspelen, het is geen HL1. Ik vind het verschil met FO4 nu niet groot genoeg eerlijk gezegd. En dan moet het ook nog maar goed gaan met de nieuw ingesproken stemmen.

Maarja goed, als het er is wel weer een mooi excuus om FO3 door te spelen. Maar New Vegas is toch wel echt de betere game.
Nou een mooiere Fallout 3 kan geen kwaad, zeker niet als de engine dan wat beter mee kan op een modern OS. Om Fallout 3 fatsoenlijk aan de praat te krijgen op Windows 10 moet je heel wat toeters en bellen uithalen, en helemaal stabiel krijg je het helaas nooit.
Uhm, ik ben nu met Fallout 3 bezig op de laatste versie van Windows 10. Gewoon de GOG versie... Nul problemen...

[Reactie gewijzigd door MeMoRy op 3 januari 2019 17:17]

Ik vind het verschil met FO4 nu niet groot genoeg eerlijk gezegd.
Dat ligt wel meer aan het feit dat FO4 er niet echt fantastisch vernieuwend uitzag op grafisch vlak, niet? Toen ik de game opstartte voor het eerst hier, was ik al flink teleurgesteld, eigenlijk.
Ik vond FO4 ook teleurstellend, maar niet zozeer door de graphics, meer door het volledig om zeep geholpen dialoog systeem (voor mij toch wel heel belangrijk onderdeel van de fallout games). En dan ook nog een versimpeld skill systeem, en wat we ervoor terug krijgen is het in mijn ogen volledig overbodige base building. Maar goed wordt wel een beetje off topic zo.

Misschien dat ik hem is een keer opnieuw speel met een dialogue mod.

[Reactie gewijzigd door mac-rolec op 4 januari 2019 11:14]

Hmm, de bekende mod "Tale of Two Wastelands" zorgt ervoor dat je Fallout 3 kan spelen met de Fallout New Vegas engine. De mod draait op een kale originele installatie van FO3 eni FNV, en herbruikt dus de content van FO3. Dat wordt blijkbaak geraccepteerd, waaom voor deze mod niet?

De originele audio heeft ook mijn voorkeur, omdat in mijn ervaring de vervangende -gratis- stemacteurs niet echt overtuigend zijn. Ik heb recentelijk de mod Fallout New California (voor FNV) gespeeld -> die overigens erug goed is <- maar daar waren een aantal stemacteurs echt ondermaats. Dat verpest voor mij de 'immersion'. Het valt in dialogen tussen NPCs ook duidelijk op dat de opnames niet op dezelfde manier zijn gedaan: de één zit met de microfoon zo'n beetje in z'n mond, terwijl de andere opname ruimtegalm heeft.
Deze 'mod' gebruikt niet de originele textures/modellen maar de gehele 'Capital Wasteland' krijgt een redesign op veel hogere kwaliteit. Ze wilden de originele audio meeleveren om het als een geheel aan te bieden, ipv dat mensen verplicht het originele spel moeten hebben.
Dank je voor de info. Nou dan begrijp ik wel waarom Bethesda zo doet. Het is geen simpele mod meer, maar zit tegen IP theft aan.
Hoe zou het zo kunnen zijn dat je Fallout 3 kan spelen zonder het te kopen?
Plus FO3 is intussen vaak voor ~10 euro te krijgen op GOG.com dat is toch een koopje voor een goed spel?
Je kunt natuurlijk, wanneer dit project afgerond is, alsnog zelf de originele stemmen inladen, vooropgesteld dat ze geen wijzigingen doen aan de teksten.
Op https://tesrenewal.com/ zie je dat voor Skyrim een dergelijk project ook al jaren bezig is. Ook hiervoor zijn alle zinnen ingesproken door vrijwilligers.

Voor Fallout begrijp ik heel goed om de remake weer op te pakken na de "flop" van Fallout 76...
Weet iemand of deze mod ook voor fallout 4 op ps4 uitkomt? Ben namelijk erg hyped


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True