Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Kart met vr-uitrusting rijdt op echte baan in virtuele omgeving

Intel heeft samen met vr-softwareontwikkelaar Master of Shapes en motioncapturebedrijf BlackTrax een elektrische kart uitgerust met een vr-apparatuur. Hierdoor kan de bestuurder racen op een echte kartbaan, terwijl hij of zij naar een virtuele werkelijkheid kijkt.

YouTube-kanaal VRScout laat in een video zien dat de positie en snelheid van de kart worden gevolgd met camera's en infraroodleds. De hardware en randapparatuur bestaan uit een Oculus Rift en een NUC van Intel. Daarnaast bevat de uitrusting een Arduino-bord. Deze registreert wat de kart doet, zoals remmen en gas geven. De bestuurder krijgt dan gelijk visuele feedback in het vr-spel.

Master of Shapes heeft het vr-spel gebaseerd op de Unreal Engine. De bestuurder kan in het spel power-ups en speedboosts oppakken. Wanneer er een boost wordt opgepakt, gaat de kart daadwerkelijk sneller. Om het racen in vr zo accuraat mogelijk te krijgen, is het nodig om de baan van te voren te scannen.

In totaal heeft het zes weken geduurd om de uitrusting samen te stellen en de software te ontwikkelen. De kart wordt nog getest op een baan in Gardena, CaliforniŽ. De partijen zijn van plan om nog meer vr-karts te produceren en deze naast elkaar te testen. De vr-baan en de karts zijn in de loop van 2019 toegankelijk voor het publiek.

Door LoÔs Franx

Stagiair nieuwsredactie

07-11-2018 • 14:19

57 Linkedin Google+

Reacties (57)

Wijzig sortering
Zelf een jaar geleden aan een project gewerkt met een Hololens op de kartbaan. Erg vet om te doen: Filmpje
Hadden een 'soort van' Mario in gedachte dat je muntjes etc. op de baan kon scoren. Dit werkte allemaal, echter is het project nooit verder opgepakt. Erg jammer.

Heel leuk om hier mee bezig te zijn (met volledige VR ook) en heeft ook een hoop potentie (vr-karten).
In BelgiŽ is er een soort van 'Mariokart' maar met projectoren, ziet er ook best leuk uit:
https://www.battlekart.eu/nl/startpagina
https://www.youtube.com/watch?v=Ty8ycqgbax0
De karts worden effectief vertraagd, gestopt of moeilijker bestuurbaar gemaakt.

[Reactie gewijzigd door D-Three op 7 november 2018 15:06]

Moest inderdaad meteen denken aan een realistische mario kart. Nu alleen nog het kunnen blokkeren of ronddraaien van de karts wanneer er een banaan op de weg gelegd wordt of wanneer men shells schiet op tegenstanders.

Grootste nadeel is echter wel dat niet iedereen tegen een VR-bril kan en dat men compleet afgezonderd is van de echte wereld. Maar bijvoorbeeld een doorzichtige bril met AR technieken is eerder iets wat we kunnen gaan zien in de nabije toekomst.
"Grootste nadeel is echter wel dat niet iedereen tegen een VR-bril kan en dat men compleet afgezonderd is van de echte wereld."

Dit probleem komt vooral doordat de bewegingen van de echte wereld niet overeen komen met de virtuele wereld. Het gaat hier in principe om een soort wagenziekte.

Aangezien de bewegingen in deze VR ervaring hetzelfde zijn als in de echte wereld lijkt me dat je hier weinig tot geen last van zult hebben gezien alle bewegingen die in VR gebeuren ook in het echt gebeuren, maar dit weet ik niet zeker.
Alleen lag of framedrops lijken me erg vervelend.
He he lag. Ik zie het al voor me: ben je heel druk bezig met je inhaalactie, glitcht hij door de muur heen een bocht verder en zit jij in de muur. Maar verder wel een gaaf idee.
Daar was ik ook aanwezig maar in het andere team. Wij waren verantwoordelijk voor de onscreen snelheidsmeter en minimap. De indoor gps die ze hadden was echter bagger ingesteld maar dat terzijde. Onwijs gaaf project!

Helaas dat we er zo weinig tijd voor hadden. Volgende keer minder karten en daadwerkelijk gaan programmeren ;-)
Zonder helm karten? Max 25km/u dan zeker? Kan me niet voorstellen dat je dit in NL kan doen met alle regels. Doe me dan maar een AR bril met de ideale lijn en tips voor het rijden. Karten is al actie genoeg zonder gamebeelden.
Wat doet een helm dan bij een kart behalve gewicht toevoegen aan je nek als je een klap maakt?
Karten met een helm is schijnveiligheid, als het ding op zijn kop ligt heb je andere problemen dan je hoofd.

Die hoogwerker op de baan daarentegen is wel levensgevaarlijk, frontaaltje daarop en je bent klaar. staat waarschijnlijk ook niet gemapped in de game.

Edit: waarom zijn er zoveel mensen tegenwoordig die een tegenstaande mening wegmoderen?

[Reactie gewijzigd door j-jk op 7 november 2018 20:35]

Zoals boven je reactie staat voorkomen dat lang haar vast komt te zitten, bij een volle crash je hoofd beschermen tegen je stuur, opspattende steentjes (dus klep dicht) De laatste keer dat ik aan de 100 mile van Genk mee deed lag er zelfs iemand bewusteloos op het asfalt, maar ja daar hoef je dan weer geen gordel om wat ook een dikke afrader is. Hij was wel blij met zijn helm :p

[Reactie gewijzigd door Beakzz op 7 november 2018 16:16]

Ik zal eerlijk zijn, ik ben niet echt thuis in de kartwereld.
ken alleen indoorbanen en karts die uitgerust zijn met 4 puntsgordels.

Vandaar mijn mening. een bril zou genoeg moeten zijn.

vast met haren, sja... elastiekje netje iets.. toezicht is natuurlijk een ding.
ondanks dat het maar 25kmh is. daarentegen je mag ook 30 op je snorfiets, wat naar mijn mening gevaarlijker is als op een kartbaan in een riem te zitten in een kart die bijna niet kan omvallen.
Wat doet een helm dan bij een kart behalve gewicht toevoegen aan je nek als je een klap maakt?
Als je het op zijn kop krijgt gekiepert, is er iemand zwaar onveilig bezig geweest. Een race-incidentje kan gebeuren, maar zoiets ondersteboven krijgen is best een indrukwekkende prestatie. Kart al 14 jaar bijna wekelijks, ook competitie, en heb het nog nooit meegemaakt. Verder ben ik zeer blij met mijn fiber helm. Weegt zo goed als niets (heb ook een hulk-nek van het headbangen EN racen), heeft HANS bevestigingpunten, en als je *uit* je kart geslingerd wordt, is die helm je reddende engel.

[Reactie gewijzigd door Tokkes op 7 november 2018 20:28]

AR bril met de ideale lijn
Neen dank je, toch niet buiten trainingen. Niet in het minste omdat deel van de "kunst" is je lijn, rempunten enz te kennen. Ook is jouw lijn niet per se mijn beste lijn. Mijn afstelling kan net anders zijn, of mijn voorkeur is anders. Ook is zo'n lijn gewoon gigantisch afleidend als je in een duel terecht komt. Dan wil je een bocht of 2 op voorhand al anticiperen op de snelste lijn voorbij je voorligger. Of als je wil verdedigen, schuift je lijn ook gigantisch mee op.

Zelf merk ik op in racegames dat ik mij meer focus op de lijn dan op de baan en de visuele indicators voor rempunten. Die lijn gebruik ik dan omdat het wat meer feedback geeft over je snelheid en de grip (zit momenteel zonder stuurtje dus met controller is dat wel handig) maar tegelijk focus ik er teveel op.

Kan mij enkel voorstellen dat het 'away from keyboard' in een competitie niet zeer gewenst is. Zoals ik zei, voor trainingen zie ik het nut zeer zeker, tesamen met een telemetrie uitslag.
Trainingen bedoelde ik inderdaad. Het kan je wel laten zien welke snelheid een ander de bocht in neemt op welke lijn als je bijvoorbeeld een ghost kan projecteren. uiteindelijk moet je de baan natuurlijk eigen maken zonder hulpmiddelen en tijden een race hoogstens laptijden als je naar je stuur kijkt of zoiets.
Een ghost lijkt mij ideaal!
Lijkt me sowieso helemaal niks om de baan niet te kunnen zien als je gaat rijden... Ja, je krijgt een virtuele baan te zien die hetzelfde zou moeten zijn, maar als daar iets mee mis gaat? Brr... mij niet gezien. Een game crash wordt dan gelijk een echte crash :+
Ja en dan ga je ook als een slappe vaatdoek de muur of nog erger met gespannen armen aan het stuur. Nope die bril blijft gewoon veilig in mijn racrig :) Als het goed is krijgt Kartcraft ook vr support dus dat vind ik beter nieuws ;)
In Walibi is afgelopen jaar nog een ernstig ongeluk gebeurd met gevolg van niet dragen van helmen met een haar netje.
"Volgens omstanders was het haar van het slachtoffer vast komen te zitten in de kart."

Bron: https://www.looopings.nl/...-bij-kartbaan-Walibi.html

Ook met 25 km/u kan zoiets gebeuren dat los haar ergens tussen komt.
Waarom zou je uberhaupt een track maken op de kartbaan?
Kunt toch gewoon een gigantisch fabriekshal zonder enige boarding nemen en dan volg je toch wel de baan in VR :)
en wat houd je dan tegen als je de bocht uit vliegt?
Uh, niets? Maar dat kun je dan toch via de VR regelen?

Out of bounds --> geen gaspedaal response meer (of iets dergelijks)
De muur :+

[Reactie gewijzigd door D-Three op 7 november 2018 15:04]

Goeie opmerking eigenlijk! Volgens mij omdat je op een duur gaat denken dat het toch niet uitmaakt waar je rijdt, alsof je in een game met cheats door muren kan lopen, dat zou gevaarlijk kunnen zijn voor de andere racers :)
Helemaal waar, maar ik zou het niet zo prettig vinden om iemand tegen 30 km/h bv vol in m'n zij te krijgen.
Precies wat ik ook dacht. Dit is veel te gevaarlijk. Gewoon met bakens werken. Te ver uit de baan? Dan gaat automatisch de rem erop. Sowieso de buitenste 5 meter. Je kunt dan zelfs verschillende banen inladen. Zelfs hoogteverschillen zijn dan nog steeds mogelijk.

Gemiste kans..
https://www.youtube.com/watch?v=Ty8ycqgbax0

Battlekart.eu

Zag ik in bovenstaande comments voorbijkomen ;-) Geprojecteerde kartbaan met "echte" consequenties, maar ook powerups, attacks, etc. Ziet er wel tof uit.
Opzich wel vet maar ik vind het ook wel erg gevaarlijk. Sowieso heeft hij al geen helm op, en op het moment dat er ergens iets mis gaat zie je dus niet meer waar je heen gaat.

Zo iets wil je toch liever doen met een hololens achtige bril zo dat je tenminste altijd ziet waar je rijd.
Als ik met een 80's kostuum vol glitters en spiegeltjes wil rijden, zie ik die positie-bepaling wel eens volledige de mist in gaan.
Niet als je 80's kostuum vol glitters en spiegeltjes virtueel is. Als iedereen op de kartbaan een VR headset op heeft, wat maakt het dan nog uit wat je in het echt draagt?
Ik vind het ook een leuk, maar ietwat gevaarlijk idee. Juist door de VR kan je misschien wel vergeten dat je niet echt in een spel zit, en dat ongelukken wel degelijk gevolgen kunnen hebben...
Ook met een helm op zie je nog steeds niet waar je heengaat als het misgaat. ;) :P
Met Hololens wel, zoals @LOTG voorsteld.

Hololens kijk je DOORheen, het is namelijk AR (Augmented Reality) ipv VR (Virtual Reality). Waar het laatste een complete "eigen" wereld creŽert, zorgt AR voor een extra laag op de echte wereld.
Sowieso heeft hij al geen helm op, en op het moment dat er ergens iets mis gaat zie je dus niet meer waar je heen gaat.
Het was slechts een knipoog naar de zinsopbouw en de daardoor gesuggereerde causaliteit. ;)
Mario Kart!!!!! Rainbow Road!!!
En dan die super sprong direct na de start om de helft van het level af te snijden..., ging alleen vaker fout dan goed ;)
Glitch in de matrix: persoon stuitert spontaan met kart en al over de baan.
Doet me denken aan een video van waterloo labs waarin ze de dit deden met behulp van zenders en fysieke objecten https://youtu.be/w1Iat_WmvrIAls . Als het tracken van de positie van objecten en spelers door software gedaan word zijn de fisieke objecten niet meer nodig, aleen nog wat handbewegingen voor het gebruiken van de verzamelde power ups. Dan nog de vr bril combineren met de helm en het word redelijk compleet.
Kijk, dat wordt leuk. Natuurlijk is een mario kart circuit een super ervaring, maar wat dacht je van micromachines oid? Karten op de maan,of zon..... ghost laps :) Alles is mogelijk. Nog een paar jaar wachten.....
Kijk, dat wordt leuk. Natuurlijk is een mario kart circuit een super ervaring, maar wat dacht je van micromachines oid?
Er zijn plaatsen waar je in een race-stoel kan plaatsnemen, VR bril opzetten, stuur vastnemen.... en een 'echte' RC-auto over een circuitje laten scheuren ;)
Kijk dat lijkt me veiliger. Hoeft maar een kleine hickup te zijn en je ligt zo in de kant. Dan liever een bestuurbaar autootje dan zelf in een kart. Doe er nog wat echte special effecten bij als wind en een stoel die beweegt en je merkt er niets meer van dat je niet echt rijdt.
Gaaf ja, hygienisch nee
Nadat die attractie een maand in gebruik is kun je net zo goed een toiletbril van een amsterdams openbaar toilet op je hoofd zetten.
Er zijn al genoeg attracties die met een VR bril werken en die worden gewoon iedere keer schoongemaakt.
Een helm bij karten is niet anders naar mijn idee...
inderdaad een rede om niet te gaan.. vind bowlingschoenen en bowlingbal al tever gaan..
Ik zou ook maar stoppen met het aanraken van deurknoppen en trapleuningen, zitten ook vol ziektekiemen.
Toetsenborden, muizen, vorken, ...

Millenia lang onszelf blootgesteld aan onbekende elementen, en nu gaan we vrijwillig ons lichaam onbekend maken met vreemde dingen. Het kan er bij mij niet echt in.
Voor de meeste VR brillen heb je gewoon van die hygienepads die je tussen de bril en je gezicht hebt.
Jij denkt dat dat met een helm anders is?
Hť, dit is een nieuwe! Tot nu toe waren bezwaren tegen nieuwe ontwikkelingen voornamelijk van technische aard, maar deze komt uit de zachte hoek.
Wss is veiligheid nog wel een puntje. Een crash met zo’n oculus rift op je neus lijkt me niet fijn.
Een crash zonder helm is sowieso niet fijn, of je nu wel of niet een Oculus gebruikt.
Dit schreeuwt MARIO KART. Gaaf!
Dit is wel heel gaaf :) . Nu wachten tot er een real-life mario kart simulatie mogelijk is :+ .


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True