Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Hands-on toont Noord-Koreaanse smartphone

Er is een zeldzame hands-on verschenen van een Noord-Koreaanse smartphone. De Arirang 151 draait op een zwaar aangepaste versie van Android 4.4.2, waarbij de overheid mee kan kijken met gebruik van het apparaat en voorkomt dat gebruikers een internetverbinding opzetten.

De Arirang 151 heeft een 5"-scherm met een resolutie van 1280x720 pixels en draait vermoedelijk op een oudere MediaTek-processor. De baseband wijst op een MediaTek MT6582, een quadcore met vier Cortex A7-processorkernen op 1,4GHz met Mali 400MP2-gpu van ARM. Het gaat waarschijnlijk om een Chinese smartphone, waarvan de Noord-Koreaanse overheid de firmware heeft aangepast.

De smartphone kwam in handen van de Deense ontwikkelaar Christian Budde Christensen tijdens een recente reis door Noord-Korea. Hij wil niet zeggen hoe hij aan de smartphone is gekomen, vermoedelijk om degene die hem gaf niet in problemen te brengen. Hij schrijft over zijn ervaringen in een post op Medium.

Het is mogelijk om vanaf een pc bestanden op het apparaat te zetten, maar die openen niet en verdwijnen vermoedelijk. Eerdere Noord-Koreaanse apparaten bleken een beveiliging te hebben tegen het openen van bestanden die niet op het apparaat zelf gecreëerd waren.

Op het apparaat met 4GB opslag staat een introductievideo van de telefoon met een grootte van 500MB, die Christensen op YouTube heeft gezet. De smartphone heeft geen wifi en als gebruikers er een simkaart in stoppen die niet van een Noord-Koreaanse provider is, gaat hij uit. Christensen meldt verder dat hij bij Noord-Koreanen fitnesstrackers heeft gezien.

Vorige maand publiceerde The Wall Street Journal een videoreportage over Noord-Koreaanse technologie. Daarin is te zien dat Noord-Koreanen langzaamaan doorkrijgen dat de overheid de smartphones gebruikt om de bevolking in de gaten te houden en een vrouw die recentelijk het land ontvluchtte zegt dat steeds meer mensen de telefoons in een lege kamer lieten liggen als ze negatieve dingen over het regime wilden zeggen.

Noord-Korea heeft momenteel een totalitair regime onder leiding van Kim Jong-un. Het land is heel gesloten, maar desondanks komt er af en toe informatie over technologie in het land naar buiten. Zo presenteerde een staatsbedrijf vorig jaar een iPad en ook is buiten Noord-Korea het op Fedora gebaseerde Red Star OS te installeren.

Arirang 151 uit Noord-Korea

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

12-01-2018 • 10:28

166 Linkedin Google+

Reacties (166)

Wijzig sortering
Het topic op reddit, Christian Budde beantwoord daar ook wat vragen. https://www.reddit.com/r/...rth_korean_android_phone/

[Reactie gewijzigd door Dacuuu op 12 januari 2018 10:46]

Deze video was ook interessant op Hackaday over de nieuwste technologieën in Zuid-Korea: "34C3: NORTH KOREA’S CONSUMER TECHNOLOGY".

Link gevonden op Reddit tread.
Hier een verhaal op Tweakers over datzelfde omgebouwde linux OS, ruim 2 jaar eerder dan dat HaD artikel :P
Interessante link. Ook daar zijn vragen over de herkomst, ze denken dat het een tweedehandsje is.
Hij wil niet zeggen hoe hij aan de smartphone is gekomen, vermoedelijk om degene die hem gaf niet in problemen te brengen.
Ik betwijfel of hij met alle media-aandacht de oorspronkelijke eigenaar echt beschermt. Deze telefoon lijkt me vooral bedoeld om de bevolking in de gaten te houden. Ik neem aan dat de overheid van elke telefoon zorgvuldig de gevoerde gesprekken, locaties etc. bijhoudt. Als er een uit het netwerk verdwijnt is het dus een klein kunstje om te achterhalen van wie deze telefoon eerder is geweest.
Het is ook mogelijk dat toestel ofwel nooit gebruikt werd, gestolen werd of verloren is geraakt. Er zal sowieso wel iemand sneuvelen maar ik denk dat ze daar in Noord Korea gewoon random wat mensen executeren om de baas tevreden te houden.
Dat ze daar niet aan democratie doen staat buiten kijf, maar dan maar aannemen dat ze zomaar mensen executeren omdat er een smartphone is verdwenen is wel een beetje sneue blik op hoe het daar gaat, ik hoop dan ook dat je dit gekscherend bedoelde.
Ze kunnen Tweakers niet eens lezen, ik vermoed dat deze telefoon alleen beschikbaar is voor de elite.
Al die spelletjes die erop staan, zullen ook niet Factory standaard zijn. Wellicht een app markt? Daarvoor zullen ze toch online moeten.
Weet niet hoe het nu gaat, maar in elk geval een paar jaar geleden konden gebruikers naar een fysieke winkel om apps aan te wijzen in een catalogus. De verkoper zette die vervolgens via een kabel van een pc op het toestel.
Is nog steeds zo volgens dit artikel van afgelopen december.

Ook boeiend: telefoons en tablets bevatten ge-encrypteerde PDF e-books om te leren over Java, Linux etc.

Het is trouwens niet de eerste telefoon die wij westerlingen te zien kregen: zo werden onder meer al de Arirang AS1201 en de Pyongyang 2407 ook getoond (ook gebaseerd op eerder verschenen Chinaphones).

Er is ook een boeiende talk geweest over DPRK consumer technologie bij het laatste CCC congres. Je kan een opname hier bekijken:
https://media.ccc.de/v/34c3-9279-dprk_consumer_technology
Interesant! Ook daar hebben ze tegenwoordig devvers nodig, :Y)
Ben ook wel benieuwd of de gebruikers bijv. Apk's naar elkaar kunnen bluetoothen/met sd over kunnen zetten; maar wss is dat helemaal dichtgetimmerd gok ik.
Dat is nog eens service.
Lijkt me van niet, je zag bijvoorbeeld Mario Odyssey in de video staan (Nintendo Switch). Je weet nu al dat dat nooit gaat werken
Ehm even over deze zin in het artikel:
als gebruikers er een simkaart in stoppen, gaat hij uit.

Wat heb je aan een telefoon als je er niet mee kunt bellen?
Of zie ik iets over het hoofd?
Allicht hebben ze geen SIM nodig om het netwerk op te komen. Ik gok dat ze de relevante data om op een netwerk te komen ergens in Android al hebben gestopt.
Ik vermoed: Als je er een niet-Noord-Koreaanse sim-kaart in stopt gaat hij uit.
Laatst wel gezien in een documentaire dat ook in eigen land er niet gebeld word (wellicht wel wat ouder).
De Zuid-Koreanen hebben zelfs al nauwelijks contact met Noord, dit is vorige week pas weer eens tot stand gekomen na 2 jaar stilte. Dus heel vreemd zou het niet zijn.

https://www.theguardian.c...munications-channel-seoul

[Reactie gewijzigd door Bazzz op 12 januari 2018 10:46]

Ik wilde vorig jaar vanuit Zuid Korea (waar mijn vriendin vandaan kwam en we naar famillie zouden gaan) naar Noord afreizen, waardoor ik me er toen goed in verdiept heb begin 2016. Op dat moment kon je alleen naar buiten-de-grens bellen met een prepaid-kaart die je bij de grens kan kopen. Intern in het land bellen zou helemaal niet mogelijk zijn. Alleen voor een elite van enkele tientallen mensen.

De prepaids voor toeristen schijnen dan weer continu gemonitord te worden vanaf de beruchte mysterieuze -niet bestaande- 5e verdieping van het Yanggakdo hotel. (Daarop googlen geeft wat mooie reportages van bezoekers van dat hotel en die verdieping).

Op verzoek van mijn werkgever heb ik het plan losgelaten omdat wij nogal veel vliegen en een stempel uit NK in je paspoort niet echt helpt. Achteraf heb ik god op mijn knieen gedankt dat ik niet ben gegaan toen het verhaal over de Amerikaans student Otto Warmbier naar buiten kwam. Uiteindelijk heeft overigens de hele relatie de reis niet gehaald :-)

[Reactie gewijzigd door Dennisdn op 12 januari 2018 11:58]

Beetje offtopic, maar Otto Warmbier heeft iets strafbaars gedaan en is daarom gepakt.
Als je je normaal gedraagt als toerist zijnde, hoef je je (volgens mij) geen zorgen te maken.

Dus ik weet niet wat je van plan was te doen daar, maar als je doet wat mag en geen gekke dingen, kan je er gewoon naar toe..
Jawel, hij heeft zeker iets strafbaars gedaan. Als je daar naartoe gaat, zou je moeten weten dat diefstal erg tricky is. Of ze het meenemen van een propaganda poster nou zien als diefstal of als belediging maakt daarin niet uit.

Ik geloof niet dat ik zoiets doms zou doen. Ik zou zelf alleen maar in de voetsporen van de begeleiding blijven lopen.

Maar het is nou ook weer niet iets waarvan je verwacht in een strafkamp te moeten of het zelfs met je leven moeten bekopen. Misschien kan ik het me zelfs wel voorstellen dat je dat graag mee zou nemen. Maar dan zou ik er netjes om vragen bij de autoriteiten.

Zelf wilde ik er heen omdat ik wel een fascinatie heb voor surrealistische omgevingen. Verlaten pretparken, Tjernobyl en NK staan dan echt wel op mijn shortlist. Ik heb soms gedacht dat in het zwartste scenario je eigen overheid of de VS je wel komt ophalen met een paar Apachies, maar dat was erg naïef gedacht.

[Reactie gewijzigd door Dennisdn op 12 januari 2018 11:52]

Blijf als toerist gewoon een uit NK. Je steunt het regime hiermee. Je wordt gebruikt voor propaganda en van het land kom je niks te weten.

Het is echt Orwelliaans dat ze deze telefoon in een andere kamer leggen als ze iets onwelvalligs over het regime in privé sfeer willen zeggen. In 1984 gaat de hoofdpersoon ook in een hoekje staan waar de telescreens geen zicht hebben. Daar kan hij even kijken hoe hij wil. NK is 1984. 1984 is geschreven door iemand die na het zien van de ware aard van het Stalinistische Communisme zwaar teleurgesteld en ontgoocheld raakte.
In NK is fictie realiteit geworden.
En het nummer van Muse Resistance gaat daar dan weer over.
Daar ga ik niet mee akkoord. Ja, een toerist wordt ook gebruikt voor Propaganda ("vanuit de hele wereld komen mensen om de grote leider te eren") maar het geeft bepaalde mensen waarmee je in contact komt ook de mogelijkheid om interactie te hebben met mensen van buiten de DPRK. In de hoofdstad zal je dat niet lukken, maar ga je naar het noordoosten van het land, tegen de russische grens waar men opener is, dan lukt dat wel.
Ik lees, spreek en volg al 2 decennia over Noord Korea, China, Indonesië, Japan en WO2. Ik ben tot de conclusie gekomen dat wij westerlingen en dan met name de generatie na 1990:
- de oosterse mentaliteit/cultuur niet snappen
- niet weten wat het is om onderdrukt te worden
- dat je met 5 minuten Google niet alwetende bent
- dat je na een uur zoeken nog steeds niet alwetende bent
De rooskleurige berichten van toeristen die naar Noord Korea gaan en dan zeggen dat het zo'n leuk land is... Het is alsof je door Nazi Duitsland loopt een daar alle grootsheid te zien krijgt, dat je zelfs een dagje Auswitz erbij krijgt waar je onderkomens van het kamp personeel te zien krijgt. Hartstikke mooi, inclusief bar, restaurant en bioscoop. Dan vervolgens heel hard gaan roepen dat het zo'n leuk en vriendelijk land is en dat het allemaal mee valt.
We zullen het maar niet over de concentratiekampen, foltering, experimenten , ondervoeding, misbruik, uitbuiting, beperking in vrij bewegen, manipulatie, onderdrukking hebben.
Dat regime steun je door dat land te bezoeken als naïeve hipster.
Of Guantanamo Bay en extrajudicial rendition en foltering.
Allemaal absoluut waar, daarom ook blij dat ik nooit gegaan ben.

Al vind het met de telefoon in andere ruimte leggen wel het minst spannende. Dat kan en doet onze eigen overheid ook al sinds de jaren 80.
Aan de ene kant heb je gelijk, aan de andere kant is je reactie kort door de bocht.
Er zijn namelijk veeeeel meer landen waar dingen gebeuren waarvan wij soms denken kan dit wel door de beugel, en die worden ook volop bezocht..
Het is maar net hoe je er tegenaan kijkt. Ik denk dat elk contact met andere volkeren voor de mensen daar positief is en dat toerisme daar positief aan bijdraagt. Bovendien zou je volgens die logica nergens meer naartoe kunnen reizen.
Ik ben in Noord-Korea geweest en je krijgt bewust geen stempel. Voor mij als reiziger een teleurstelling, maar soms zijn stempels behoorlijk lastig (ook die van de VS). Dus haal je een nieuw paspoort. Onze (Ierse) gids hield zich ook bezig met het bemachtigen van NK tech, zo liet hij bij onze eerste meeting in Beijing trots een tablet zien. Deze zijn veel waard op Ebay en de toch redelijk hoogwaardige techniek fascineerde hem.

Ik vond het één van de meest memorabele reizen die ik heb gemaakt. Het is echt intens om in "lockdown" de grens over te gaan en er dan achter te komen dat iedereen super aardig is. We hadden een Europeaan bij ons die Zuid-Koreaans sprak en daarmee vaak het ijs brak. Zo konden we via hem met soldaten, serveersters en locals praten. De gidsen lieten dit wel degelijk toe, al waren andere dingen weer bijna onmogelijk (500m ongepland over staat lopen; 1,5 uur telefoneren met 4 ministers). Je komt inderdaad in hotels waarbij er meer verdiepingen zijn dan liftknopjes en ja je ziet de beste kant van NK. Met trots presenteren ze een filmpje over hun "succesvolle" raketlanceringen (satelliet, geen ICBM) en je ziet de Paint skills er aan af. Het driehoekige wolkenkrabber hotel is ook een nationale trots. Gek dat er 's nachts geen licht in brandt... Sommige dingen kun je niet faken. Zo zaten we de eerste avond in de botsautootjes in een '50 pretpark. Bleek dat ze het daar als "rijles" gebruiken en alle kinderen (als passagiers bij ons toeristen in) begonnen te huilen toen wij als idioten op elkaar in begonnen te botsen. Wat voelden wij ons schuldig.

In de korte tijd dat ik daar was leer je veel meer over het land dan via onze media. En andersom leren de Noord-Koreanen ook van ons. Het toerisme is inderdaad een inkomstenbron voor het regime, maar de uitwisseling tussen ons zorgde ook voor wederzijds begrip en (gevaarlijke) kansen. Zo heeft een reisgenoot post meegesmokkeld die voor een naar ZK gevluchte dochter was bestemd (vroeg me af hoe ze het adres wist en of onze verhalen over "de familie wordt gestraft" waar zijn. Of misschien was de post nep). Terug in China werden we opgewacht door een man die ook al op de heenreis onze interesse aan het peilen was om mee te werken aan het terug halen van ZK militair stoffelijk overschot. Maar het gekste blijft wel dat je als toerist gewoon op een trein naar de rest van de wereld kunt stappen en dan niet "kom een keer bij ons langs" kunt zeggen. TL;DR

[Reactie gewijzigd door Par Avion op 12 januari 2018 15:29]

Ik zeg niet dat zijn straf terecht was o.i.d. maar ik vermoed dus dat als je je netjes gedraagt dat je niet heel veel zorgen hoeft te maken.

Ik ben er ook wel enigszins door gefascineerd om een keer heen te gaan, maar denk dat ik het ook niet durf. Maar toch trekt het wel..
Je zegt nu al 5 posts lang dat z'n straf niet terecht was, MAAR ...
Daarmee bagatelliseer je het probleem; die meneer die zogenaamd een vlag gestolen heeft is 17 maanden gemarteld voordat ie als kasplantje in coma raakte en overleden is. Wie zegt dat die man een vlag gestolen heeft ? Oja, die martelende dictatuur; je bent gewoon een speelbal van politieke wil daar, als zij zeggen dat je vlag gestolen hebt, dan ben je gewoon de sjaak, ook als je gewoon die nacht braaf lag te dromen !
Oh, heb je daar bewijs van dan? De video die ze als bewijs gebruikten was zo wazig dat je hem er niet op kon herkennen. Ben benieuwd naar je bewijs dan. Overigens was zijn "misdaad" het afpakken van een vlag van een muur...
Als je te gast bent in een ander land heb je je aan de wetten van dat land te houden. Even los ervan of hij het gedaan heeft of niet, want ik vind ook dat het hele zaakje stinkt.
Dat klopt, hoe achterlijk wetten ook zijn, als je daar gast bent, hou je je er aan, of je gaat er niet heen. Zo simpel is het. Het probleem echter met landen als NK is wel dat er een kans bestaat dat je opgepakt kan worden zonder een wet te verbreken. De kans op een eerlijk proces is dan ook al heel klein.
Punt is natuurlijk wel dat er nogal veel strafbaar is daar. Otto Warmbier stal een poster, werd beschuldigd van spionage, is gemarteld en uiteindelijk daaraan overleden. Ik heb de details daarover gelezen en die zijn gewoon verschrikkelijk(geen tanden/nagels meer, geestelijk gehandicapt).

Nog verder off topic:
Bij dit soort nieuws moet ik altijd denken aan mensen die Trump vergelijken met het regime in Noord Korea. Die vlieger gaat gewoon niet op.
Zoals hier boven geplaatst ;

Ik zeg niet dat zijn straf terecht was o.i.d. maar ik vermoed dus dat als je je netjes gedraagt dat je niet heel veel zorgen hoeft te maken.

Overigens, jij vindt dat de straf in verhouding tot zijn misdaad niet correct is, maar in Maleisie staat op de verkoop van drugs de doodstraf. (En zo nog vele landen in Z-O Azie). In Nederland krijg je met wat geluk een taakstraf en een tik op de vingers.

Het land wat jij bezoekt, bepaald de wetten, en daar dien je je aan te houden. Of die straffen nou in verhouding staan of niet. Juist als je weet dat een land zo ontiegelijk para is, dan doe je dat soort dingen niet.
Woei, had ik daar even een Déjà vu moment. :)
Dan bestaat er nog zoiets als relatieve straf, Zijn straf(17 maanden gevangenschap en een deel ervan in coma) staat natuurlijk niet in verhouding tot zijn misdaad. Alleen omdat iets niet mag betekent niet dat een buiten proportionele straf gerechtvaardigd is. Helaas is dit een symptoom van een dictatuur.
Ik zeg niet dat zijn straf terecht was o.i.d. maar ik vermoed dus dat als je je netjes gedraagt dat je niet heel veel zorgen hoeft te maken.

Overigens, jij vindt dat de straf in verhouding tot zijn misdaad niet correct is, maar in Maleisie staat op de verkoop van drugs de doodstraf. (En zo nog vele landen in Z-O Azie). In Nederland krijg je met wat geluk een taakstraf en een tik op de vingers.

Het land wat jij bezoekt, bepaald de wetten, en daar dien je je aan te houden. Of die straffen nou in verhouding staan of niet. Juist als je weet dat een land zo ontiegelijk para is, dan doe je dat soort dingen niet.
Ik zeg niet dat zijn straf terecht was o.i.d. maar ik vermoed dus dat als je je netjes gedraagt dat je niet heel veel zorgen hoeft te maken.
Misschien heb ik inderdaad iets te snel die conclusie getrokken :P
15 jaar gevangenisstraf, gemarteld worden en uiteindelijk doodgaan vind ik anders wel behoorlijk uit proportie voor het jatten van een vlag. Dus ik kan me de onzekerheid van Dennisdn enigszins voorstellen.
Zoals hier boven geplaatst ;

Ik zeg niet dat zijn straf terecht was o.i.d. maar ik vermoed dus dat als je je netjes gedraagt dat je niet heel veel zorgen hoeft te maken.

Overigens, jij vindt dat de straf in verhouding tot zijn misdaad niet correct is, maar in Maleisie staat op de verkoop van drugs de doodstraf. (En zo nog vele landen in Z-O Azie). In Nederland krijg je met wat geluk een taakstraf en een tik op de vingers.

Het land wat jij bezoekt, bepaald de wetten, en daar dien je je aan te houden. Of die straffen nou in verhouding staan of niet. Juist als je weet dat een land zo ontiegelijk para is, dan doe je dat soort dingen niet.
@iketot
"Het land wat jij bezoekt, bepaald de wetten, en daar dien je je aan te houden. Of die straffen nou in verhouding staan of niet."

Dat kan. Of je kiest er voor om niet aan dat systeem deel te nemen, door er helemaal niet naar toe te gaan ;-)
Klopt, en dat is dan helemaal de betere optie. Gewoon niet gaan dan.
Ik denk dat je schromelijk onderschat wat het betekent om onder zo'n regime te leven. Iedere fout die je maakt, bewust of onbewust, door jouw of iemand anders schuld of volledig buiten jouw invloedssfeer om, kan als gevolg hebben dat niet alleen jouw leven een hel is (en vroegtijdig op een vervelende manier eindigt), maar indien mogelijk ook van jouw familie en vrienden. Ik denk dat wij in het vrije Westen daar wel eens wat vaker stil bij mogen staan als we weer eens openlijk, niet mis te verstane en volstrekt zonder argumentatie een publiek figuur aan de schandpaal nagelen. Of ongezouten kritiek op politici en bestuurders geven. Of op welke bevolkingsgroep dan ook.
Zonder kritiek eindig je juist in een dictatorschap als NK.
Het grootste goed is het vrije woord. Ben je het met de kritiek niet eens, mag ook jij daar kritiek op leveren.
;) Eens, maar ik zeg altijd: met grote vrijheden komen grote verantwoordelijkheden. En dat nemen van verantwoordelijkheid mis ik nog wel eens in het publieke debat. Laat staan dat mensen de moeite nemen zich te informeren over een kwestie voordat ze gaan roeptoeteren. Niet persoonlijk naar jou :)
Ja, dat herken ik ook wel :/
Jij hebt het nu over hoe erg het is om onder zo een regime te leven. Hij woonde daar niet, was daar als toerist, dus hij heeft waarschijnlijk onderschat en gedacht dat ze niet zo streng zullen zijn en heeft dat met de dood moeten bekopen.

Overigens weet ik voldoende van "zulke regimes", want een ander die vaak in hetzelfde straatje gezet wordt (niet terecht overigens) is Cuba. En ik werk al 10+ jaar dag in dag uit met Cuba. Sta vaak genoeg stil bij alle moois wat wij hier in het vrije westen hebben.
Onderschatten wat de gevolgen zijn met zulke consequenties vind ik al een duidelijk symptoom van een totalitaire maatschappij en hoe vreselijk mis dat is.
Cuba is inderdaad vergelijkbaar maar toch heel anders. Prachtig land, mooie mensen. En zet je ook zeker aan het denken.
Het probleem zit hem in dat de cultuur verschillen zo enorm zijn dat je ze kunt beledigen zonder dat je er erger in hebt. Wat voor jou normaal en netjes is hoeft daar helemaal niet zo ervaren te worden. De straffen zijn daargewoon buiten proporties
Dat is ook zo, en daarom is het soms beter, om bepaalde landen gewoon te vermijden denk ik..
Als er een beetje politieke spanning is tussen NK en het land waar je vandaan komt, kan het zomaar zijn dat je ineens iets strafbaars gedaan hebt. Misschien was het vantevoren niet strafbaar, maar erna dan wel. :)
Ik bedoel eerder dat je gedrag wat eerst niet strafbaar is, naar hun voorkeur ineens wel strafbaar kan worden omdat dat hun beter uitkomt. Zoiets als rechtspraak, scheiding van de machten, feiten e.d. bestaat daar helemaal niet. Dus of je strafbaar bezig bent is daar meer een kwestie van hoe het hun het beste uitkomt.
Dat kan.. Maar dat zullen we nooit weten ben ik bang voor..
Heeft hij wel een vlag gestolen? Het bewijs tegen hem is totaal niet sluitend en de rechtszaak zelf was meer een optreden.
Wie zal het weten..
En deze telefoon meenemen zouden ze ook als stelen zien. Als deze gast gepakt was, was hij net zo zwaar de lul.

Exact en heb daar dan ook mijn vraagtekens bij. Of deze gast is ontzettend dom en ontwetend of hij is levensmoe. Derde mogelijkheid is dat hij de boel verdraait en dat de telefoon wellicht uit NK komt maar niet door hem uit het land gesmokkeld is.
Als ik hem was zou ik zelfs nog steeds bang zijn, ook in eigen land. Er worden wel vaker moorden gepleegd vanuit NK in het buitenland. Zelfs verhalen bekend dat mensen ontvoerd zijn en mee terug genomen worden naar NK.

[Reactie gewijzigd door Dennisdn op 12 januari 2018 14:24]

Wellicht zelfs nog erger de lul.. Of hij is er viavia aangekomen buiten NK zelf.
Maar zoals Dennisdn zegt, zou ik ook buiten NK nog bang zijn..
Maar ja dan kan het maar zo opeens blijken dat het strafbaar is om niet te glimlachen. Het is niet zo dat je daadwerkelijk iets gedaan hoeft te hebben als ze besluiten dat ze je op willen pakken om de regering van je land van herkomst iets duidelijk te maken.
Ik vergelijk niet wat hij heeft gedaan met drugs, het gaat erom dat verschillende landen verschillende regels hebben.

Als ze in Belgie zeggen vanaf nu is BOE roepen strafbaar en ga je 10 jaar de cel in, dan moet je geen BOE roepen. Daar gaat het om.
Ik heb je aangehaalde artikel gelezen en bekeken. En het enige wat er staat is dat niemand het verhaal verteld alleen NK zelf. En dat een mede reisgenoot (welke hem dus enkel via de reis kent) het raar vind dat hij zo iets zou doen omdat hij tijdens de reis heel erg voorzichtig was.. MAAR wel erbij zeggende dat hij de randjes opzocht, dus is hij wel zo onschuldig als jij nu hoog en laag schreeuwt ? Hoe weet jij zo zeker dat de aanklacht is verzonnen en dat hij de vlag niet echt heeft gestolen. Je weet het blijkbaar zo zeker.. Waarom liet de familie geen volledige autopsie doen ? Als het mijn kind was, zou ik alles laten uitzoeken. Ook raar, je haalt hem er niet mee terug, maar krijgt misschien wel antwoorden.

En de reden waarom ik Maleisie erbij haal, is omdat er wordt gezegd dat 15 jaar cel voor het stelen van een vlag/poster idioot is.

Ik zeg ook nooit dat het een terechte of niet idiote straf is, maar zo heeft Maleisie de doodstraf op drugshandel (ook bij minimale hoeveelheden) en dat vind ik ook idioot. Dus wat ik bedoelde te zeggen is dat sommige landen idiote straffen hebben en daar hoef je het niet mee eens te zijn, maar zo is het wel.
Er heeft nog nooit een Europeaan vastgezeten in Noord-Korea. Otto Warmbier is een enorm slecht voorbeeld omdat het een Amerikaan is. Natuurlijk kunnen ze daar vanwege de geschiedenis niet wachten tot een Amerikaan iets fout doet, maar als Europeaan heb je er weinig te vrezen. Een Duitse vriendin van me komt er regelmatig, kan zelfs foto's Instagrammen.

Er heersen daar helemaal geen anti-Europeaanse sentimenten. De afkeer is tegen de Amerikanen en dat is ook niet geheel onlogisch sinds de Koreaanse oorlog.
Ik stelde hem niet als voorbeeld als algemene buitenlander zijnde, maar meer hoe het met je af kan lopen als je iets (in onze ogen) redelijk onschuldigs doet.

Op zich is het wel redelijk veilig, er gaan dagelijks georganiseerde reizen het land in. Alleen zou ik al bang zijn dat ik per ongeluk de verkeerde kant op kijk.
Reizen naar zulke landen doe je dan ook niet op je primair paspoort, daarvoor heb je een secundair, net hetzelfde als voor naar Israel, en daarna naar het Midden-Oosten.
Dit klinkt wel logisch, anders kan de telefoon immers niet gebruikt worden voor spionage van de bevolking. Hiervoor is een draadloze verbinding nodig, en bij gebrek aan wifi moet dit wel 2/3/4G zijn.
Dat vermoed ik ook. Als je het filmpje bekijkt zie je ze er heel duidelijk een sim kaart in stoppen.
Foto's maken, video's schieten, stappenteller/fitnesstracker, (offline) navigatie en algemeen spioneermiddel voor de overheid.
Als je het filmpje bekijkt zie je dat er wel een telefoonlijst besproken lijkt te worden (sorry, mijn Koreaans is ook niet meer wat het geweest is ;)) en dat er verschillende emoji naar een nummer gestuurd worden.
Dus wellicht dat het inderdaad een goedgekeurde SIM moet zijn zoals @skoozie vermoed?
Als je hem daarna maar weer aan kan zetten toch? :p
Dan kunnen ze ook niet verder dan hun eigen land met dat ding. Of komen er super goede aanbiedingen voor de sim om in het buitenland goedkoper te bellen/sms'en etcetera.
Wat mij opvalt aan het filmpje zijn de moderne gebouwen en kleurrijk geklede vrouwen. Het straatbeeld van Noord-Korea (als dit realistisch is) komt in ieder geval zeer zeker niet overeen met mijn verwachtingspatroon.

Ook hier zal wellicht het nodige aan censuur en beeldbewerking aan te pas zijn gekomen.

edit:
Na wat googlen blijken deze gebouwen dus echt te bestaan: klik hier

[Reactie gewijzigd door markvw op 12 januari 2018 11:13]

Ik heb diverse documentaires gezien over Noord-Korea. De laatste die ik heb gezien was met die oogarts die liefdadigheidswerk ging doen in N-K om de blinde bevolking weer zicht te geven. Het gros van het land is ondervoed en ongeschoold. Enkel de elite mag in Pyongyang wonen en werken.

Tegenover de camera wordt er massaal toneel gespeeld omdat men doodsbang is in een strafkamp te worden gegooid. Volgens mij vreest iedereen daar voor zijn / haar leven.

Op Netflix staat (of stond) ook een documentaire, genaamd "The Propaganda Game". Volgens mij was daar ook een Spanjaard te zien die daarheen was verhuisd en als een soort van ambassadeur werkt. Die man was ook helemaal gehersenspoeld.
De laatste docu die ik gezien heb was er 1 die was gemaakt met medewerking van het regime. Alleen zijn ze erin geslaagd om veel meer beeldmateriaal het land uit te krijgen dan datgene wat goedgekeurd was en krijg je dus ook een "behind the scenes" en hoe alles gecontroleerd en gedirigeerd werd door mensen van de partij. De docu stak goed in elkaar en geeft een goede blik op de propaganda machine. Kan hem alleen niet direct terugvinden.
Ik vermoed dat Blokker_1999 The Propaganda Game bedoelt. Staat op Netflix.
De Spanjaard die je bedoeld is Alejandro Cao de Benós de Les y Pérez.
(Met grote regelmaat in de Spaanse media gebruikt omdat hij als een van de weinige westerlingen van binnen uit zijn “mening” kan ventileren)

Daarnaast is hij Catalaan en bemoeit hij zich ook met het Catalaanse probleem en heeft hij beweerd dat Noord-Korea en Catalonië gesprekken hebben gevoerd over het onafhankelijkheids thema. Wat daarvan waar is is echter gissen daar beide partijen ontkennen.


Ik heb een reportage over hem in Noord-Korea gezien op de Spaanse t.v (La Sexta)en het is inderdaad merkwaardig hoe hard hij liegt en vragen probeert te ontwijken. Er werd hem bijvoorbeeld gevraagd wat 1 kilo rijst kost, dat kon hij echter niet vertellen omdat zo iets staatsgeheim is 8)7 .De filmploeg interviewde op een ander moment stiekem enkele Koreanen op een (toeristische) paardenmanage omdat een van ze even uit zijn gezichtsveld was ontsnapt, je zag hoe onnatuurlijk de gesprekken gingen en hoe Alejandro Cao toen hij er achter kwam dat ze met ze spraken min of meer duidelijk maakte dat ze niet zomaar iedereen konden ondervragen.

Hij was gedurende de documentaire constant bezig met wat wel en niet op de camera mocht,

[Reactie gewijzigd door Jeffrey88 op 12 januari 2018 13:53]

Dat zo zo bezig zijn met wat op beeld mag is op zich te begrijpen. Uit alle docus en reisverslagen blijkt dat de verplichte begeleiders echt extreem bizar angstig zijn. Waarschijnlijk zullen zij en wellicht al hun familie verdwijnen als er iets niet goed gaat.
Precies, en op die manier versterkt de censuur zichzelf ook. Door die angst zullen ze vrijwel alles verbieden. Sterker nog, ze zullen ook heel heel ver gaan in het verborgen houden van misstanden aan hun superieuren. Ook Kim Jung Un is niet blij met bijv. hongersnoden (het is immers simpelweg in zijn nadeel) en zal de omvang ervan niet geheel weten omdat zijn onderdanen zeer bang voor hem zijn. Degene die verantwoordelijk is voor de voedselvoorziening zal een zo rooskleurig mogelijk beeld scheppen bij De Grote Leider, puur uit eigenbelang. Hoe het precies zit is natuurlijk gissen, maar dit soort situaties deden zich bijv. ook voor in Cambodja tijdens regime van Pol Pot.
Ik heb er ook aardig wat gezien. Wat veel westerse documentaires doen overkomen is dat mensen in Noord Korea helemaal geen lol hebben, dat er geen vertier of plezier is - dat er geen westerse (lees Chinese) luxe producten zijn. Noord Korea is een land met een enorme zwart handel, vooral mobiele telefoons, mp3 spelers, films (videos en spelers) computers en andere vooral uit China afkomstige electronica wordt flink verhandeld.

Het s een land met enorme tegenstellingen.Er is genoeg te krijgen als je maar een bepaalde positie hebt. In de Hamyong provincies is bittere armoede en eten mensen letterlijk gras om te overleven (aldus de beelden van een Japanse documentaire) terwijl in Pyongyang er restaurants zijn waar er een keur is aan vooral Chinese luxe producten.

Noord Korea heeft een vreselijk regime, vergeet daarnaast niet dat het westen (VS) en China er belang bij heeft dat het land blijft bestaan zoals het nu is
vergeet daarnaast niet dat het westen (VS) en China er belang bij heeft dat het land blijft bestaan zoals het nu is
Van China wil ik het nog aannemen, maar hoe zou het Westen er mee gediend zijn?
De VS is er in zoverre meegediend dat in ieder geval hun enorme aanwezigheid in de regio als excuus kan gelden zolang Noord Korea als dreiging geldt. China wil absoluut niet dat Noord Korea zich aansluit bij Zuid Korea
Wat mij opvalt aan het filmpje zijn de moderne gebouwen en kleurrijk geklede vrouwen. Het straatbeeld van Noord-Korea (als dit realistisch is) komt in ieder geval zeer zeker niet overeen met mijn verwachtingspatroon.
Je bedoelt de vrouwen in een door de staat gesubsidieerd/gemaakt introductie filmpje van ene telefoon waarmee je (constant) afgeluisterd/tracked kan worden?
Ook hier zal wellicht het nodige aan censuur en beeldbewerking aan te pas zijn gekomen.
Ik denk dat het wellicht hier welllicht weggehaald kan worden ;)
Dat komt omdat ze alleen laten zien wat ze willen dat je ziet.
En datzelfde geldt voor Westerse media :)
De hoofdstad van DRK ziet er aardig uit. Daar woont dan ook de elite, ik geloof dat je speciale toestemming moet hebben om daar te wonen. De rest van het land is in principe afgesloten voor buitenlandse pottenkijkers.
Tja je krijgt van beide zijden natuurlijk propaganda. Er zijn echt wel mensen in Noord-Korea die een quasi goed leven zullen hebben. Je snapt toch ook wel dat die Kim Jong Un in een moderne stad wil wonen zoals wij in het westen. Hij wil zeker niet onderdoen voor ons dus zal er wel een gedeelte van het volk een moderne levensstijl gegund worden om als decor te dienen voor de grote leider. De rest van het land zal waarschijnlijk wel zijn zoals de beelden die wij kennen.

Ik vind het wel interessant te zien hoe technologie wordt ingezet in Noord-Korea omdat het ook je eigen beeld op de wereld in vraag stelt. Wij kijken naar die Noord-Koreanen alsof het domme onderdrukte wezens zijn die niets weten en zij hebben momenteel nu datzelfde gevoel als wij hadden toen de smartphone uitkwam. Misschien zijn wij even onderdrukt en dom als zij maar net zoals zij beseffen we dat ook niet. Op Netflix is er daar zo'n goede tinfoil hat documentaire over (Unacknowledged). (je moet die documentaire wel helemaal uitzien om mijn punt te snappen)

[Reactie gewijzigd door monojack op 12 januari 2018 12:32]

Je moet eens wat boeken lezen en getuigenissen horen van mensen die het land zijn ontvlucht. De enige mesen die het echt goed zijn dat is de elite. Heel het land heeft nog een soort van kastensysteem waarbij het heel moeilijk tot soms onmogeiljk is om je op te werken maar heel eenvoudig om naar beneden te vallen. Maak je een zware fout dan wordt niet alleen jij gestraft maar ook heel je familie. Recent nog het boek "In Order To Live" gelezen. Een echte aanrader.
Er zijn er ook veel die naar zuid korea zijn gevlucht, maar weer terug proberen te gaan naar Noord-Korea.
De Arirang 151 draait op een zwaar aangepaste versie van Android 4.4.2, waarbij de overheid mee kan kijken met gebruik van het apparaat.
Ok, maar wat is er dan precies aangepast? :+

[Reactie gewijzigd door Topicstarter op 12 januari 2018 10:29]

Bij de originele Android kan Google ook meekijken, en nu niet :P
Hmm, dan is het wel een kanshebber om m'n lumia te vervangen als die stuk gaat :Y)
Conclusie: het toestel is zo ontwikkeld dat je het eigenlijk geen smartphone meer kan noemen gezien het gebrek aan connectiviteit, restricties op opslag etc.
Het verhaal is niet helemaal compleet. Als je het filmpje bekijkt, dan wordt er in uitgelegd hoe je de simkaart erin moet doen en waar je hem moet plaatsen.

Waarschijnlijk gaat hij uit als er een sim in geplaatst wordt die hij niet herkend (ik vermoed dat de Deen een deense sim heeft geprobeerd).

Artikel is inmiddels aangepast. Er staat nu specifiek bij dat de sim van een noord koreaanse provider moet zijn.

[Reactie gewijzigd door Fabbie op 12 januari 2018 11:13]

Het heeft geen sim kaart en geen wifi. Hoe kan er dan mee gebeld worden?
Blijkbaar ben ik 1 van de weinige die het filmpje gekeken heeft :)
Als je het filmpje bekijkt, dan wordt er in uitgelegd hoe je de simkaart erin moet doen en waar je hem moet plaatsen.

Waarschijnlijk gaat hij uit als er een sim in geplaatst wordt die hij niet herkend (ik vermoed dat de Deen een deense sim heeft geprobeerd).

Artikel is inmiddels aangepast. Er staat nu specifiek bij dat de sim van een noord koreaanse provider moet zijn.

[Reactie gewijzigd door Fabbie op 12 januari 2018 11:13]

Zit een state of the art e-sim in naturellement, slogies
Zonder simkaart kun je probleemloos 112 bellen, dus er zal ongetwijfeld ook een manier zijn om zonder simkaart de gsm chip een 3G/4G verbinding op te laten zetten.
Lijkt erg op een Xiaomi toestel
Ben ik de enige die zie dat er in de applijst een Huawei-app staat? In het artikel staat ook al genoemd dat het "vermoedelijk"om een Chinees toestel gaat met aangepaste firmware.
Xiaomi is natuurlijk ook Chinees. Maar Huawei zou goed kunnen, maar zo te zien app van fitness hardware, hoeft dus niet te betekenen dat telefoon een Huawei is.

De onderkant doet erg lijken op https://cdn2.gsmarena.com/vv/pics/xiaomi/xiaomi-mi2.jpg

[Reactie gewijzigd door kr4t0s op 12 januari 2018 16:35]

Noord-Korea was al big brother maar weet dus straks ook altijd waar je bent, met wie je daar was, waar je het over had en wat je hartslag was.
Eén 'foute' discussie en je verdwijnt.
This phone and the owner will destruct itself in ... :+
Daarvoor hebben ze enkel een voorraadje Galaxy Note 7 accu's nodig van hun zuiderburen :Y)
Meer dat je locatiegegevens je leven lang bewaard worden en wanneer nodig tegen je gebruikt. Dit land doet echt zijn best 1984 te worden.
Waarschijnlijk bedacht door de 'grote Kim Jong-un' zelfe!
Niet zo vreemd. Noord Korea kan op het gebied van technologie niet achterblijven. De grote leider heeft tenslotte computerchips, geheugen, de smartphone, WiFi, 4G, 5G én Bluetooth uitgevonden.

Ik doe er vaak lachwekkend over, maar eigenlijk is het diep triest dat dit soort regimes in deze tijd nog bestaan. Niet dat onze overheid echte vrijheid kan/wil bieden, maar wat in dat soort landen gebeurt is echt mensonterend.
Eens, vind het echt vreemd dat er nog geen één land iets er tegen heeft gedaan...
Geen één land iets tegen heeft gedaan? Volgens mij is de halve wereld al 50 jaar bezig iets aan Noord-Korea te doen maar ligt het nogal gevoelig met China en Rusland als buren/medestanders.
Andere landen hebben juist al teveel maatregelen genomen tegen Noord-Korea. We moeten eens leren onze normen en waarden niet op te leggen aan andere landen door middel van strafmaatregelen. Dit leidt zelden tot een verbetering, en alleen maar tot problemen die nog moeilijker op te lossen zijn.

Je moet landen belonen voor goed gedrag, niet straffen voor slecht gedrag. De bevolking van Noord-Korea is al decennia lang de dupe van de boycots van -met name- het Westen. En het geeft het regime alleen maar meer legitimiteit om zich af te zetten tegen het buitenland en binnenlands een repressief beleid te voeren. Had het Westen geen boycots ingevoerd en normaal handel gedreven met het land, dan had de bevolking een veel minder onmenselijk bestaan gehad, en kans op modernisering en verandering. De dictatoriale regime van Noord-Korea is de schuldig aan de onmenselijke situatie. Maar het Westen is al jarenlang de voedingsbodem hiervoor.
Dat komt door het bestaan van China. Het land is nu een buffer tussen China en 'Het Westen' van ZK. China wil heel graag die buffer behouden, tot op het punt waarbij ze aangeven de VS aan te vallen als die besluit de aanval op NK te openen (tenzij NK zelf eerst aanvalt).
De verhouding tussen China en het Westen is de afgelopen twee decennia drastisch veranderd. China heeft geen enkel belang meer bij het instandhouden van het huidige regime in Noord-Korea. Sterker nog, je kunt het inmiddels wel een hoofdpijndossier noemen voor China. De kans is groot dat China het komend decennium een einde maakt aan de huidige impasse. De huidige situatie op het wereldtoneel leidt ertoe dat er geen simpele oplossing is. Waar Noord-Korea wellicht over zal struikelen is het kernwapenprogramma. Dit wordt ook voor China uiteindelijk te gevaarlijk om te hebben als buurman.
Dan nog heeft China de zomer van 2017 nog toegezegd NK te verdedigen als de VS als eerste een aanval zou openen, en enkel neutraal te blijven als NK de VS zou aanvallen.
Simpel; er valt niks te halen. Als blijkt dat Noord-Korea op een gigantische oliebron zou zitten waren de Amerikanen er al lang binnen gevallen.

Nu willen ze dat risico niet nemen omdat de atoommachten Rusland en China connecties hebben met het Kim-regime. Bovendien weet de VS hoe bloederig de Korea oorlog was en zijn ze Vietnam ook niet vergeten.

De baten moeten uiteindelijk wel opwegen tegen de kosten. Daarom wordt er nu enkel ingezet op spierballentaal en damage control.
Niet dat onze overheid echte vrijheid kan/wil bieden
Ga toch flyeren.

offtopic:
Ik heb geen enkele aanwijzing dat de overheid bestaat uit iets anders dan mensen. Mensen zoals jij en ik, maar met als verschil dat (in elk geval de gekozen vertegenwoordigers) zij zich hebben ingezet voor hun politieke partijen, of er zelf eentje op hebben gezet, en zodoende op zijn geklommen tot raadslid/kamerlid/minister/premier.
- Of mensen die door de achternaam een voorkeurspositie krijgen. Iets met "Oranje" geloof ik ;-)

De overheid als instituut heeft een geweldsmonopolie en biedt de inwoners, op emigratie na, geen andere keuze dan het accepteren van het burgerschap. Dat is per definitie geen vrijheid maar wél een betere optie dan anarchie in de samenleving van nu. Het overgrote deel van de bevolking kan namelijk niet omgaan met de verantwoordelijkheid.

Dus niet goed, maar beter dan het alternatief :-)
En van wie krijgen ze een voorkeursbehandeling? In mijn geval: van mensen die ik gekozen heb omdat ik te beroerd ben het werk zelf te doen.
Het probleem is dat het functioneert.

Hoe luguber ook, het werkt, en het werkt wonderbaarlijk.


De grote vraag die we moeten beantwoorden,
ondanks westerse inspanningen,

of juist dankzij alle westerse inspanningen waarbij er een grote vijand is gecreëerd die in stand is gehouden.


Kim Jung On kan niet functioneren als daaronder geen fundamentele bureaucratie zit die in hetzelfde gelooft.
ho hO Bluetooth, heeft een nederlander uitgevonden hoor !
De techniek zelf is ontwikkeld door de Nederlander Jaap Haartsen die bij Ericsson in dienst was in Emmen.
Helemaal in zijn eentje?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S9 Dual Sim Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True