Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Disney-patent: computerspelletjes spelen op eettafel met bord als stuurwiel

Door , 38 reacties

Disney werkt aan een systeem om van eettafels een systeem te maken voor augmented reality. Gebruikers zouden op tafel geprojecteerde spelletjes kunnen spelen en daarbij fysieke objecten kunnen gebruiken als controller, zoals een bord om de koers van een virtueel schip te bepalen.

Disney werkt aan de techniek om de spelletjes op tafel met handen te besturen, 'omdat een gamecontroller niet altijd voorhanden is', vermeldt de patentaanvraag. Het lijkt de bedoeling dat het computersysteem de positie van de armen en handen waarneemt en die weergeeft in de gamewereld die diezelfde computer projecteert op tafel. Bovendien moeten fysieke objecten bruikbaar zijn in de virtuele wereld. Omdat de spelletjes werken met een mix van fysieke en virtuele elementen noemt Disney het een augmented reality-systeem.

Het is onbekend waarvoor Disney de techniek zou willen gebruiken, maar het zou bijvoorbeeld passen in de themaparken die de filmstudio heeft. Bezoekers zouden bijvoorbeeld op tafels in restaurants tijdens het wachten op het eten spelletjes kunnen spelen waarin het bestek een rol heeft.

Zelf geeft de patentaanvraag het voorbeeld van een schip dat de computer op tafel projecteert. Spelers zouden het schip kunnen besturen door het bord dat op tafel staat te gebruiken als wiel van het schip. Het is onbekend of en wanneer Disney het systeem in gebruik zou willen nemen.

Er zijn al veel implementaties van projectoren die besturing mogelijk maken via de handen, bijvoorbeeld via een aanraakgevoelig gedeelte van het oppervlak. Het gebruik van fysieke objecten bij die besturing is een zeldzamere techniek.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (38)

Reactiefilter:-138038+116+21+30Ongemodereerd15
Maar zo heel erg nieuw is dit toch niet?
Ik kan me herinneren dat bij de McDonalds in Rotterdam (op de Beurs) hadden ze een tafel staan waar een projector en sensor boven hing. De projector toonde de spelletjes op de tafel en je kon vervolgens met je handen of met je friet/burger bakje de boel bedienen.
Dit gaat volgens mij ook meer om een claim te leggen op dit idee zodat anderen dit niet mogen gebruiken. Innovatief of nieuw is dit niet. Beetje variatie op hetzelfde.
Als het al eerder getoond is, is het maar zeer de vraag of het patent stand houdt wanneer het aangevochten zou worden. Maar goed, dat hangt af van veel details, en je weet ook niet wanneer dit patent aangevraagd is (het duurt vaak lang tot het toegekend wordt).
Als het al eerder getoond is, is het maar zeer de vraag of het patent stand houdt wanneer het aangevochten zou worden.
Zolang een echte innovator niet de middelen heeft om het patent aan te vechten houdt het patent stand. Dat is wat de grote bedrijven zoals Apple, en in dit geval Disney op aansturen. Dan kunnen zij rustig hun ding doen en komt er een kleine speler die kan niet meer innoveren.
Maar goed, dat hangt af van veel details, en je weet ook niet wanneer dit patent aangevraagd is (het duurt vaak lang tot het toegekend wordt).
Meestal duurt het lang voordat het gepubliceerd wordt, toekenning daarna komt meestal redelijk snel, zeker in vergelijking met het tijdverschil tussen aanvraag en publicatie.
Of juist andersom, een claim leggen en ervan uitgaan dat het geen stand gaat houden. Jij kunt je product maken, en je concurrent kan niet claimen dat je inbreuk maakt op hun patenten (want jij bent de eerste geweest). Mocht het vervallen/ongeldig zijn dan kan je concurrent nog steeds niet inbreuk claimen.
Patenten worden heel gemakkelijk goedgekeurd, vervolgens moet je een kostbare rechtzaak beginnen om een kans te maken en Disney kan heel veel invloed kopen en de zaak jarenlang rekken.
Het is inderdaad geen nieuw concept, Microsoft heeft iets dergelijks al eens getoont met Pixelsense op de Surface table, en Sony met de atracTable
Inderdaad. In Zwolle heb je dit ook bij de McDonalds. Maar groot verschil is daar wel dat dat systeem enkel een beweging ziet. Van hand of voorwerp (maar vooral hand). Dus aan bijvoorbeeld een bord draaien gaat bij dat systeem niks doen!
Dus aan bijvoorbeeld een bord draaien gaat bij dat systeem niks doen!
Dan gebruik je een bord met een geblokte rand. Dan is de beweging weer zichtbaar.
Gebeurt er nog steeds niks... Dat systeem ziet enkel een object, niet een eventuele (draai)beweging van dat object op de plaats. En dat is dus nieuw aan dit systeem van Disney.
Met een geblokte rand zou de draaibeweging zichtbaar moeten zijn.
Als het systeem dat niet kan, da dan houdt het op.

En Disney heeft nog helemaal geen systeem alleen een idee dat ze gepatenteerd hebben, zo lees ik althans het artikel. In Europa moet je in ieder geval ook de technische uitwerking erbij bedenken.
Het zou moeten kunnen ja, maar het huidige systeem zoals bv. in veel McDonalds restaurants kan dat dus nog niet ;)
Dus dit gepatenteerde idee is daarmee nieuw. Bij een patent is er meer dan een idee maar ook een (idee voor een) feitelijke uitwerking . Anders zou je nu alvast alles uit de gemiddelde sci-fi kunnen patenteren en als iemand de techniek dan ooit ontwikkeld geld gaan vragen ;)
.... Anders zou je nu alvast alles uit de gemiddelde sci-fi kunnen patenteren en als iemand de techniek dan ooit ontwikkeld geld gaan vragen ;)
Sommige Apple software-patenten zijn niets meer dan dat.
Een deel daarvan is daadwerkelijk in de iPhones gerealiseerd en een deel ook niet.

Ja het Amerikaanse patent-systeem is bagger.
Ja het Amerikaanse patent-systeem is bagger.
Goed punt ;)
Ik hoor de teleurgestelde ouders al: 'daar gaat het laatste onbedorven gezinsmoment!'
Nou, dt valt op zich wel mee, maar onze policy dat je geen speelgoed aan tafel mag, wordt iets lastiger te verdedigen.

(En iedereen in ons gezin gamed fanatiek; ik, m'n vrouw, en beide kinderen (6 en 9)) ... qua techniek vind ik dit ook rg leuk .. maar ....
als ze de tracking markers op het midden van het bord drukken stimuleert dat wel om je bord leeg te eten. Wat voor veel kinderen die groentefobie hebben nog wel eens een uitdaging kan zijn :)
Zoals m'n vader altijd zegt:

"Neus dichtknijpen, wachten tot de mond opengaat, lepel erin. Werkte vroeger k prima".

Toegegeven, m'n vader is wel een aanmerkelijk stuk ouder dan ik ben ;-)
Haha, herkenbaar ;)

Echter zijn we nu een generatie verder en is er binnen de psychologie voldoende literatuur dat wetenschappelijk aantoont dat een beloningsmechanisme veel beter werkt en minder traumatische impact heeft op de geestelijke gezondheid van een kind.

En omdat wij er groot mee zijn geworden wil dat niet altijd zeggen dat dat de beste manier was :).
Nee, maar veranderen puur om het veranderen is k niet alles. Soms moeten dingen nou eenmaal omdat ze op de lange termijn goed voor je zijn. Kinderen snappen dat (nog) niet. Groenten eten is daar n van.

Maar ach. Ik snap 't ook wel hoor. Ze mogen hier 's ochtends zoetigheid op brood, 's middags eten ze op school (school regelt de lunch) dus daar hebben we minder controle over maar er wordt wel aandacht besteed aan wt ze op brood mogen/nemen.

Verder sporten ze bijzonder veel (2x gym, korfbal, paardrijden, zwemles) dus beweging genoeg. Dan mogen ze ook bst wel eens een middagje met een tablet/Nintendo spelen of gewoon oldskool (teken)filmpjes kijken.

Buitenspelen is k belangrijk, en dat doen ze ook graag - maar ik wil ze echt niet weghouden van de 'digitale wereld' aangezien dt ook belangrijk voor ze zal zijn. De oudste heeft sinds deze week de grootste lol met het programmeren van Micro:Bits en maakt geweldig leuke spreekbeurten met Prezi, het zijn tch zaken die ze later ook zullen moeten beheersen.

Kortom: alles met mate. Punt is, veranderen om het veranderen is niet altijd nodig - iets dat vroeger werkte kn nu ook gewoon goed werken, maar wel in de juiste dosering.
Dat is het mooie van wetenschap. Het gaat niet om het veranderen puur om het veranderen. Maar veranderen door nieuw inzicht.

Maar ik begrijp ook wel dat je niet kinderen puur op feiten kunt opvoeden (kheb er zelf ook 3), gevoel speelt daar ook een grote rol in welke soms haaks op de feiten staan, mede door je eigen referentiekader dat mede is gevormd door je eigen ouders. En idd alles in balans en met mate :)
Liever langs de hele rand. Anders eten ze alleen het midden van het bord leeg. Liever dat ze een beetje in het midden laten liggen.
Hebben ze wel vieze handen tijdens het sturen ;)
Och, dat hebben ze ook zonder dat spelletje nog wel.
leuk dat er ontwikkeling is binnen de bordspel industrie, zouden ze op deze manier gamers willen aansporen om sociaal te doen :P
Gamers zijn over het algemeen vl socialer dan niet-gamers ... ;-) ligt er even aan wt je speelt natuurlijk, maar als je online shooters speelt of mmo's spreek je meer mensen op 1 dag dan hl veel anderen.
Het ligt eraan hoe je hen spreekt .... in die games meestal niet op een normaal sociaal acceptabele wijze ...
Binnen de context van de game vaak wl. En tuurlijk, het ligt eraan hoe serieus je het neemt. Ik heb een tijdje in het flight sim wereldje gezeten, en daar gaat het op volstrekt normale, zelfs soms erg formele manier.. CoD zijn vaak gillende Franse kindjes.
Ik weet nog de goede oude tijd dat ik wow speelde, geen feestje of avond stappen die kan tippen aan de lol die ik heb gehad met mijn guild
Precies dat. Als je een goeie groep gevonden hebt is het al gauw makkelijk om sociaal te doen.

En tuurlijk heb je dan mensen die zeggen "Jaaaaa maar persnlijk contact is veel beter, want ... <etc>". Maar - nee, dat is het niet. Dat gaat puur om de vorm, en niet de inhoud van de communicatie. Inhoud is belangrijker, niet de verpakking.
Inderdaad, zelf zit ik in een guild met mensen uit meerdere landen en het is echt een sociale aangelegenheid.

Dat bordspel vind ik trouwens een leuk idee. Mijn dochter neemt vaak vriendjes en vriendinnetjes mee, ik zie ze al aan tafel zitten. Buitenspelen heeft wel nog altijd de voorkeur maar voor de regenachtige dagen? :)
Ik denk eerder dat dit voor in een attractive park is ,

Als je dit thuis gaat doen ben je als ouder fout bezig. Kinderen zou toch al snel afgeleid tijdens het eten en in bepaalde leeftijds categorien hebben sommige kinderen toch al eet problemen door de moderne wereld dus lijk het geen goed idee om tijdens die momenten ook nog een VR of AG aan te gaan bieden.

Ik vraag me alleen af hoe dit gaat met het patenten system, Je kan geen patent afgeven op het gebruik van ecchte objecte in AG wereld. Dan heb je meteen alle AG onder jouw patent. en individuele oobjecten zoals de tafel kan ook niet dan moet de volgende game maken de keuken nemen en de volgende de woonkamer etc.

[Reactie gewijzigd door Scriptkiddie op 7 april 2017 08:01]

...
Als je dit thuis gaat doen ben je als ouder fout bezig. Kinderen zou toch al snel afgeleid tijdens het eten en in bepaalde leeftijds categorien hebben sommige kinderen toch al eet problemen door de moderne wereld dus lijk het geen goed idee om tijdens die momenten ook nog een VR of AG aan te gaan bieden.
Dat is jouw invulling ervan. Je kunt het ook als beloningsmethode gebruiken zoals ik hierboven al zei doordat je pas kunt meespelen wanneer je bijv. je bord leeg hebt. En ook daar is weer een tijdslimiet op te zetten. Sociale interactie is ook makkelijk toe te voegen zodat het spel een toevoeging wordt ipv een vervanging, ligt maar net aan hoe je dat implementeert. Beetje kort door de bocht om daar meteen een plaatje bij te schetsen om vervolgens als een soort tunnelvisie daar alles op te bashen.
Ik vraag me alleen af hoe dit gaat met het patenten system, Je kan geen patent afgeven op het gebruik van ecchte objecte in AG wereld. Dan heb je meteen alle AG onder jouw patent. en individuele oobjecten zoals de tafel kan ook niet dan moet de volgende game maken de keuken nemen en de volgende de woonkamer etc.
De technische implementatie als combinatie is in zijn geheel wel te patenteren. De aanname dat het alleen over algemeen gebruik van echte objecten in augmented reality gaat is niet juist.
Ik denk dat dit thuis ook prima toepasbaar kan zijn. En ook zonder 'fout' bezig te zijn. Denk alleen dat het volstrekt onbetaalbaar is en dat het voor Disney commercieel dus helemaal niet interessant is om aan particulieren aan te bieden. Zie inderdaad vooral mogelijkheden binnen attractieparken, hotels, restaurants, etc.
Misschien zou je het thuis wel kunnen gebruiken in de vorm van serious gaming, waarbij het leegeten van je bord een spelelement is.
"Niet spelen met je eten!" krijgt nu een hele andere betekenis.
wat nou als je soep eet en je een racespelletje aan het spelen bent.... ik zou het wel in huis halen, puur voor de lol haha

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch Google Pixel XL 2 LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*