Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 18 reacties

De virtualrealityhandschoen die Manus VR uit Eindhoven heeft ontwikkeld, wordt door NASA gebruikt. De ruimtevaartorganisatie gebruikt de handschoen om astronauten te trainen in zogenaamde mixed reality-systemen.

De handschoen van Manus VR wordt gebruikt bij trainingen van astronauten in een vergelijkbare omgeving als het International Space Station. NASA gebruikt een engineering sample van de handschoen. De omgeving van het ISS is gebouwd met de Unreal 4-engine en wordt aandreven door Nvidia's PhysX.

Manus VR gaat ook meedoen aan het eerste SteamVR-seminar en gebruikmaken van het trackingsysteem van Valve, dat dit bedrijf royalty-free beschikbaar stelt. Met de kennis die opgedaan wordt bij het seminar wil Manus VR een tracking-armband ontwerpen voor nog betere positiebepaling.

Manus VR begon in 2014 als Manus Machinae met een crowdfundingronde om een datahandschoen te maken waarmee gamers spellen met handbewegingen kunnen bedienen. Tweakers maakte daarover in augustus 2014 een videoreport in Eindhoven.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (18)

Wat ik er benieuwd na is hoe is de ervaring van een product vast pakken? Je ziet dat je een product vastpakt, maar in werkelijkheid heb je niks vast. Hoe reageer je daarop? Voor de rest is het een super idee, en een goede training!
Haptic Feedback
The gloves contain a vibration motor. This gives the developers the freedom to add haptic feedback to their games. When a user performs an action, it will be felt on the back of the hand.


https://manus-vr.com/product

Alste! :)

Dit is natuurlijk niet hetzelfde als echt iets vastpakken, waarbij je vingertopppen voelen wat ze aanraken, maar er is wel feedback.

[Reactie gewijzigd door Ninjetsu NL op 12 september 2016 15:21]

Mooi systeem! Ook fantastisch voor dit bedrijf dat NASA nota bene dit product gebruikt. Als ik me niet vergis zijn er meerdere groepen bezig met "Lichaam naar VR" systemen. Het werkelijk overbrengen van kracht naar de vingers is nog een stap te ver maar dit is al een voorzichtige stap in de juiste richting! Valt nog een hoop te halen!

Off-topic: HOLODECK :D :D
Net zoals als je naar iemand kijkt die eet en soms zelf ook mee gaat happen, dit is omgekeerd maar ik denk omdat je al zo vaak iets hebt vast gepakt, gelopen, wind gevoeld dat dit best meevalt en je jezelf kunt voldoen aan het idee/illusie.
had een keer deze gloves mogen uittesten bij nerd-cafe deurne

werkte prima voor de beta versie.
(getest in een shooter game)
de feedback was nog niet realtime-ready. (snelle bewegingen)
Inderdaad Haptic Feedback. Onlangs een demo gehad van Pillow's Willow die ook met de Manus VR handschoen werkt en dat werkte verassend goed. Zie ook https://vimeo.com/173755898
Als NASA het nu pas gebruikt, zal het waarschijnlijk (vanwege kostprijs) nog wel een tijdje duren vooraleer we zoiets in onze huiskamers kunnen gebruiken om te gamen.
Jaren geleden (1989!!!) was het al op de markt. Het heette de Nintendo PowerGloves. Zie ook https://en.wikipedia.org/wiki/Power_Glove
Ze zijn ondanks de vette reclames ( http://cdn0.sbnation.com/assets/3861173/image00.jpg ) nooit echt aangeslagen.

Onderzoekers kennen ze wel; dit is namelijk een van de goedkoopste manieren om een fatsoenlijke handschoen voor dit soort werk te krijgen :)

[Reactie gewijzigd door atlaste op 12 september 2016 15:32]

De prijs van een enkele handschoen is geloof ik 300. Niet bizar duur, maar ook nog lang niet mainstream. Tel daar de Rift bij op, en een systeem wat aan de requirements van de Rift voldoet. Maar goed, als je aan de laatste 2 al voldoet, dan ben je ook al niet meer mainstream bezig.

Ik heb zelf een keer de handschoenen geprobeerd in het demo spelletje wat zij ontwikkeld hebben (Pillow's Willow). De haptic feedback werkt best goed, als in dat je het idee hebt dat je iets beet hebt. Ook de bewegingen met een enkele vinger (in de demo moet je een stukje piano spelen) werkte verbazingwekkend goed. Aangezien het allemaal nog vrij (pre)alpha is, zijn er echt wel leuke toepassingen voor.

Zoals met alles... wacht een paar jaar en mocht concept doorbreken, heb je straks voor 120 euro (natte vinger :)) een setje handschoenen bij je VR bril.
Inderdaad nog niet mainstream ready, maar voor de mensen die veel bezig zijn met VR is het wel een leuke extra. Ik zie wel leuke toepassingen:
  • Race sim waarbij je het stuur, de pook, de handrem etc bediend met de handschoenen.
  • Flight sim waarbij je de stick etc bediend met de handschoenen.
  • FPS waarbij je een wapen 'vasthoud' (ieder wapen heeft een andere vorm dus houd je anders vast.
en zo kan ik nog wel even doorgaan, of dit in de praktijk goed werkt is afwachten tot de handschoenen verder ontwikkeld zijn.
Ze doen mee met Steam VR en het is begonnen als crowdfundingcampagne dus ik denk dat het dichter bij is als wat jeen zult denken!
Ik meen dat je ze kunt preorderen voor 250 euro (dat is een set, dus links en rechts).. Dus de prijs valt nog reuze mee (voor DK's)..
De test ziet er leuk uit.. maar er is 1 probleem. De gebruiker voelt zelf nog steeds zwaartekracht. Hij kan niet even omhoog springen/vliegen voor zijn boutjes en moertjes :P
Daarom trainen astronauten ook met parabool-vluchten, en onder water. Dit is slechts een demo van de handschoen.
Er bestaan naast de paraboolvluchten ook hydraulische systemen om low gravity te emuleren.
De omgeving van het ISS [...] wordt aandreven door Nvidia's PhysX.
Ik dacht even dat dit weer onzin reclame was, maar Nvidia heeft er toch wel een leuke blog over: https://blogs.nvidia.com/...urney-space-will-virtual/
Ben ik de enige die bij het VR gedeelte in het begin van het filmpje aan een "holodeck" uit Star Trek moet denken :+
Nu het surface van de handschoenen nog een softness / veerkracht meegeven. Die schroeven zagen eruit alsof ze van een onbeweeglijk hard oppervlak afketsten.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True