Software-update: HandBrake 1.11.2

HandBrake logo Versie 1.11.2 van HandBrake is verschenen. Dit opensourceprogramma, dat beschikbaar is voor Windows, Linux en macOS, kan filmmateriaal omzetten naar bestanden met onder meer een H.264-, H.265- of MPEG-4-beeldindeling en een AAC-, AC3-, MP3- of Ogg Vorbis-geluidsindeling. Er zijn presets aanwezig voor veelgebruikte apparatuur, zoals een iPad, Apple TV of Android-tablet. Ook kan er rekening gehouden worden met zaken als hoofdstukindeling en ondertiteling. In deze uitgave zijn de volgende veranderingen en verbeteringen aangebracht:

Video
  • Fixed a crash that happened when doing a 2-pass lossless x265 encode
  • Fixed a memory leak that happened when doing a 2-pass MPEG-4/MPEG-2/VP9/FFV1 encode
Audio
  • Updated the list of supported dithers and encoders combinations
  • Fixed the Core Audio AAC encoder 7.1 channel layout
Subtitles
  • Fixed the VobSub palette creation in the MP4 container
Build system
  • Improved build system compatibility with older build tools
Third-party libraries
  • Updated libraries
    • FFmpeg 8.0.2 (decoding and filters)
    • SVT-AV1 4.1.0 (AV1 video encoding)
Linux
  • Added WebM MIME type to the list of the supported formats
Mac
  • Improved handling of unsupported presets
  • Updated Sparkle automatic update library
Windows
  • Improved handling of unsupported presets
  • Improved queue low space pause behaviour
  • Fixed the automatic audio track name generation
  • Fixed the summary description of HDR video

HandBrake 1.5.1

Versienummer 1.11.2
Releasestatus Final
Besturingssystemen Linux, macOS, Windows 10, Windows 11
Website HandBrake
Download https://handbrake.fr/downloads.php
Licentietype GPL

Door Bart van Klaveren

Downloads en Best Buy Guide

07-06-2026 • 23:30

7

Submitter: belkin

Bron: HandBrake

Update-historie

Reacties (7)

Sorteer op:

Weergave:

...en als je de FDK AAC decoder ENcoder wilt gebruiken moet je hem zelf compileren.
Met de instructies in HandBrake Documentation — Building HandBrake for Windows is het mij zonder diepgaande Linuxkennis en gebruikmakend van Windows Subsystem for Linux gelukt.

[Reactie gewijzigd door Opa op 9 juni 2026 16:47]

Ik ben dus niet de enige die dit altijd doet als ik een nieuwe versie in gebruik neem. :)
Hiervoor gebruik ik Ubuntu Desktop die draait als VM in Oracle VirtualBox.

** Toevoeging

Voer na stap: git clone https://github.com/HandBrake/HandBrake.git && cd HandBrake
het volgende commando uit: git checkout tags/1.11.2

Al enkele keren gehad dat niet de juiste versie werd gecompileerd en dan werkt het niet.

Je kan controleren of je de juiste versie hebt door het commano: HandBrakeCLI.exe --version
uit te voeren op je Windows PC.

[Reactie gewijzigd door Redlihcs op 9 juni 2026 18:59]

By default kan Handbrake geen AAC decoderen of waarom wil je deze specifieke decoder gebruiken?
Het gaat hier om encoderen, niet decoderen. Ik zie dat ik het zelf verkeerd omschreven heb. :o
De Fraunhofer encoder is beter dan de standaard ffmpeg encoder, met name bij lagere bitrates onder de 160 kbps voor stereo. Het kan inmiddels verbeterd zijn, maar ik pak nog steeds bij voorkeur de Fraunhofer encoder.
Ik heb geen Dolby Master Audio of 7.2 kanalen thuis dus als ik transcodeer doe ik dat standaard naar 5.1 of 2.0 FDK-AAC q=4 setting in Handbrake afhankelijk van of de bron surround of stereo is. Q=4 komt overeen met 384-448 kbps 5.1 en 100-128 kbps 2.0.

[Reactie gewijzigd door Opa op 9 juni 2026 16:48]

Inderdaad, puur voor de net wat betere kwaliteit.
En nergens staat ergens een x64 Windows build op internet zo te zien. Niet toevallig tegengekomen ? ;-)


Michael Gold bevestigd het verhaal, bij lagere bitrates is de Fraunhofer hoorbaar (stukken!) beter. Vanaf >160 kbps vind ik op een goede installatie, dat er nagenoeg transparantie optreed.
https://michaelgold.xyz/notes/fraunhofer-aac-vs-ffmpeg-aac
Handbrake zelf heeft x64 en ARM64 builds op de website.
Als je de FDK codec bedoelt, dat moet je juist zelf doen omdat die codec niet ready compiled gedistribueerd mag worden maar wel als broncode. In de link in mijn eerste reactie staat hoe je in een Linux omgeving de Handbrake DLL en exe kan compilen met de FDK codec er in.
Je installeert eerst Handbrake met de installer, dan vervang je de exe en de dll door de door jou gecompileerde versies. "A kind can do the wash" :+

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn