Software-update: LibreOffice 7.3.3

LibreOffice logo (75 pix) De Document Foundation heeft versie 7.3.3 van LibreOffice uitgebracht. Dit opensource-officepakket is ontstaan als afsplitsing van OpenOffice en wordt geleverd met tekstverwerker Writer, spreadsheetprogramma Calc, presentatieprogramma Impress, tekenprogramma Draw, databaseprogramma Base en Formula, een applicatie om wetenschappelijke notaties mee te maken.

Versie 7.3 maakt het onder meer mogelijk om hyperlinks aan vormen (shapes) te koppelen en de veranderingen die zijn aangebracht, worden beter bijgehouden. Ook kunnen we prestatieverbeteringen verwachten en de gebruikelijke verbeteringen met betrekking to het importeren en exporteren van Microsoft Office-bestanden. Versie 7.3.3 is verder een bugfix-uitgave en kende twee releasecandidates, waarin in totaal 88 verbeteringen zijn aangebracht.

Bugs fixed in version 7.3.3 RC1:
  • ofz#45488 get WW8+ calculation of sprmTDefTable length right
  • ofz#45524 string is presumed to be at least length 1
  • ofz#46526 abrt
  • rhbz#2069486 content of the textbox in help index cannot be deleted
  • tdf#53970 EDITING: avi file lost when save presentation to PPTX (PPT)
  • tdf#95706 FILEOPEN: RTF import doesnt interpret ascii text encoding with windows code pages
  • tdf#96389 Default tab size wrong on pptx import
  • tdf#104390 FILEOPEN RTF Courier New erroneously replaced with fallback font, when file does not contain \pard\plain
  • tdf#104927 Text Import - fixed width mode not adjusting csvtablebox for multi-byte fonts
  • tdf#111675 IFS() and SWITCH() should short-cut evaluation like IF() and CHOOSE()
  • tdf#111851 FILEOPEN: RTF: table's shading ignored
  • tdf#111924 Focus lost on context menu
  • tdf#113066
  • tdf#116358 Writer doesn't keep a table row with the next in RTF documents
  • tdf#117159 REPORTBUILDER - Trying to edit chart leads to crash of whole LO
  • tdf#117162 REPORTBUILDER - Chart isn't shown in report
  • tdf#118047 FILEOPEN RTF: In page header "spacing below paragraph" is 0.35 cm, should be 0
  • tdf#128610 "Import MathML from Clipboard", is broken on linux ( steps in comment 19 )
  • tdf#131234 RTF import: numbering in list has wrong font size
  • tdf#135220 Different number of pages/ layout after CTRL+X undo
  • tdf#139687 Certain footnotes are only partly rendered (missing top/bottom have of the text) after undo or cut paste (footnote spacing appears to be off)
  • tdf#140222 Split button popup windows are docked incorrectly using ctrl+shift+F10
  • tdf#141578 Libreoffice unusable with fractional scaling on multimonitor (on plasma+wayland)
  • tdf#141671 FILESAVE: RTF: Incorrect font properties after RT in Word
  • tdf#142204
  • tdf#142902 FILESAVE DOCX Remove personal information from change tracking and comments
  • tdf#143135 Impress crashes when switching to another application then back (kf5 / qt5 with IM)
  • tdf#143216 Hyperlinks with Basic Auth (https://user:password@example.com/) get lost in PDF export
  • tdf#144563 Fields referencing numbered lists now have "." in the generated text where they did not before
  • tdf#144585 button popups don't open with KF5 VCL on Wayland
  • tdf#145954 Unable to access Math menus using Tabbed interface on Kf5
  • tdf#146174 ALT no longer usable for hotkeys, goes to dropdown menu now (started in 7.2.3) (gtk3 only)
  • tdf#146851 The logic of Cross Reference representing Paragraph Numbering is different between MSOffice and LibreOffice
  • tdf#147014 FILEOPEN XLSX: Images anchored to cells are missing
  • tdf#147285 Pasting from Firefox results in raw code (\uXXXX) instead of Chinese text under kf5 (cairo+wayland)
  • tdf#147309 Firebird: Deleting an old view and creating a new view with same name works only after restarting Base
  • tdf#147310 The undo action isn't visible on screen (only save & reload will show it worked)
  • tdf#147347 Deleting rows with track changes enabled behaving kind of strange
  • tdf#147414 Space is add after the cursor not before (so cursor doesn't move when pressing space) with track & changed enabled
  • tdf#147416 Track changes prevents spell suggestions to appear in right click context menu
  • tdf#147523 unable to expand formula region in calc using mouse in 7.4 (kf5)
  • tdf#147546 Transliteration with punctuation marks
  • tdf#147641 OPTIONS DIALOG: Configuring default font size for captions always reset to 12 points
  • tdf#147760 DOCX export: Writer adds timestamps to the anonymized tracked changes
  • tdf#147761 Record macro, does not record "sort"
  • tdf#147782 Macro recorder: After start windowlet takes keyboard focus. Keystrokes don't go to the document.
  • tdf#147876 Crash in Macros with Import dialog if OS file dialog used
  • tdf#147905 LibreOffice Calc 7.3.1: PROPER function in long table leads to wrong capitalization
  • tdf#147921 Filesave DOC: wrong layout and then all missing from 7.3
  • tdf#147925 Cursor scrolling back to comment when clicking outside of comment since LO 7.3
  • tdf#147978 FILESAVE PPTX Cloud shape loses fill after RT
  • tdf#148033 Loss of precision in /MediaBox: `nMediaBoxWidth` and `nMediaBoxHeight` in `PDFWriterImpl::emitCatalog()` should be `double` in accordance with `PDFPage::emit()`.
  • tdf#148052 FILEOPEN DOCX: Date(fixed) or Time(fixed) fields with has a '.' in the Date Format are updated dynamically in Writer
  • tdf#148054 Fixed width CSV import and "Text to Columns" function hidden columns' data is not hidden but trailing data may, or may get appended
  • tdf#148111 FILEOPEN: DOCX: Text Field is empty
  • tdf#148160 Return carriage in a cell in Calc breaks french autocorrect
  • tdf#148227 Writer track changes: missing Undo of tracked row deletion in Hide Changes mode
  • tdf#148228 Writer track changes: missing Undo of tracked table deletion in Hide Changes mode
  • tdf#148235 No longer possible to switch XForm to design mode from "Form Design" toolbar
  • tdf#148253 LibreOffice 7.3 conversion can no longer convert .pptx to .html unless with filter or .htm
  • tdf#148273 FILEOPEN DOCX: Empty paragraph formatting before section break leaks to the bullets
  • tdf#148310 Firebird: copy complete rows, CLOB field, last character lost
  • tdf#148338 Writer Mail Merge Failure with one-letter domain names
  • tdf#148342 FILESAVE DOCX Shape 'puzzle' is exported as rectangle
  • tdf#148345 Writer track changes: not visible Reject Changes of tracked table row deletion in Hide Changes mode
  • tdf#148361 FILEOPEN: DOCX: Incorrect information in placeholder
  • tdf#148382 "To" is empty in "Email merged document" dialog
  • tdf#148384 "Sending Email messages" dialog does not stay open upon errors
  • tdf#148397 Crash on font features dialog opening with EB Garamond
  • tdf#148423 The width of columns with a long word collapses after opening a TSV
  • tdf#148445 Exchanging data source in mail merge wizard causes crash (kf5)
  • tdf#148481 Wrong mouse pointer shown for hyperlinks when pressing Ctrl
  • tdf#148491 Close document X button doesn't close (qt5 and kf5 only)
Bugs fixed in version 7.3.3 RC2:
  • tdf#135978 Undo deletes images not even inside the scope of changes (track & changes enabled)
  • tdf#142151 Red cast rendered in 16 bit TIFF image
  • tdf#143615 Impress: Crash when slide transition = 0sec ( steps in comment 10 )
  • tdf#146460 webdav: website fails to load from open file dialog
  • tdf#147472 CHAPTER NUMBERING: Unintentional dot added as before separator
  • tdf#147723 CRASH: after pasting twice
  • tdf#148115 Tooltips are being rendered with artifacts (flashing, blinking, zooming...)
  • tdf#148122 Celtic MD font appears wrong
  • tdf#148197 LibreOffice crashes when I try to dock floating Navigator window (GTK3)
  • tdf#148313 CRASH: Basic IDE crashing while resizing dialog
  • tdf#148429 Link external data doesn't work anymore due to web server not permitting "curl" user agent
  • tdf#148551 Inserting Statistics Fields defaults to A B C format
  • tdf#148620 Crash in Draw and Impress when using Format > Lists > Move Down
  • tdf#148654 Audio from interaction click does not stop when exiting slideshow (gtk3-only)
  • tdf#148699 kf5: No tooltips for shapes in Impress's "Basic Shapes" toolbar item (and others)

Versienummer 7.3.3
Releasestatus Final
Besturingssystemen Windows 7, Linux, macOS, Windows 8, Windows 10, Windows 11
Website Document Foundation
Download https://nl.libreoffice.org/download/libreoffice-fris/?type=win-x86_64&version=7.3.3&lang=nl
Licentietype Voorwaarden (GNU/BSD/etc.)

Door Bart van Klaveren

Downloads en Best Buy Guide

05-05-2022 • 20:13

33

Submitter: sebati

Bron: Document Foundation

Reacties (33)

33
33
28
0
0
5
Wijzig sortering
Blijft mijn favoriete office programma :)
Kan er net zoveel mee, als met duur betaalde software, soms wat omslachtig maar met een fijn eindresultaat en daar gaat het tenslotte om _/-\o_
Het enige wat helaas niet kan is: mailen. Maar daar gebruik ik icm EM Client.
Wellicht bouwen ze dat nog in, in de nabije toekomst :)
Ze blijven het programma door ontwikkelen, dus je weet maar nooit
Gelukkig maar! LibreOffice is voor documenten, mailen doe je in een aparte e-mailclient zoals Thunderbird.
Je kan er ook niet in video bewerken, muziek maken en ga zo maar door... ;)
Het is maar net wat je bij 'office' vind passen. Als je bij microsoft opzoekt wat zij allemaal als onderdeel van 'office' beschouwen... En dan bedoel ik niet alleen de opties die consumenten zien als ze op zoek gaan naar msOffice. Maar ook zaken als exchange, sharepoint en tegenwoordig heel msTeams. Natuurlijk, het zijn allemaal zaken die ze op kantoor gebruiken. Maar als dat het doel is, dan zijn ze voorlopig de koffiemachine vergeten.

Email: Thunderbird.
Agenda: sinds 'kort' ook thunderbird.
web-opslag: voor mijn eigen opslag een eigen nas en web-opslag in NL. Voor publieke opslag, de provider die het doel het beste past. (blogger, google-drive, whatsapp, facebook...)
"Kan er net zoveel mee (..)" Nou... dat zou ik graag zo zien, maar helaas. OneDrive, Outlook, Teams... Als een office pakket niets meer is dan een tekstverwerker en iets wat lijkt op Excel, ja, dan heb je gelijk. LibreOffice is sympathiek en aardig maar voldoet simpelweg niet meer anno 2022. Het blijft een hobbyproject. voorbeeld? Probeer OneDrive maar eens te koppelen met een Nederlandstalige LibreOffice Writer configuratie. Wazige foutmeldingen (het opgegeven apparaat is ongeldig) en de Help-knop gaat naar een prachtige 404 pagina.
Echt, ik sta te springen om van dat ellendige MS Office 365 af te kunnen maar het is helaas zo dat ik (en met mij velen) zijn veroordeeld tot Microsoft. Geluk bij een ongeluk is dat mijn werkgever de Office 365 licentie voor rekening neemt.
Echt, ik sta te springen om van dat ellendige MS Office 365 af te kunnen
Ik denk niet dat je er naar moet streven een enkel open source project te vinden dat alle O365/Google functionaliteit bied. Dat is er niet en zal er ook nooit komen, om de simpele reden dat ook Microsoft Office en andere onderdelen binnen O365/M365 een collectie van verschillende producten met verschillende oorsprong zijn. De term "Office" gaat terug naar de tijd dan dit een tekstverwerker, spreadsheet een presentatieprogramma omvatte, door de tijd aangevuld met [vul maar in].

Dat er niet een enkele open source oplossing is is een vloek en een zegen; er valt dus wat te kiezen. Verschillende leveranciers zullen oplossingen bieden die geheel of gedeeltelijk open source zijn.

Een van die oplossingen is Nextcloud. Nextcloud (Drive) met Libreoffice voor offline en Collabora Online (==Nextcloud Office, geïntegreerd). Alternatief, deels closed source, is bijvoorbeeld Owncloud.
Stel nou dat Microsoft zich aan de toezegging zou hebben gehouden om voornamelijk gebruik te maken van open standaarden, dan zou het veel makkelijker zijn voor de alternatieve producten om volledig te kunnen functioneren i.c.m. de Office omgeving. Laat dan de 'server' kant volledig leunen op Microsoft technologie maar laat de clients kiezen met welk programma de omgeving wordt benaderd.
Ik ben het overigens niet met je eens dat de definitie te breed is geworden en dat we moeten vasthouden aan wat 20 jaar geleden werd uitgespookt op computers. Office is inderdaad (oa) een tekstverwerker, maar ook de evolutie richting meer samenwerken, het gebruik van internet etc. Koop anders gewoon een typmachine.
Stel nou dat Microsoft zich aan de toezegging zou hebben gehouden om voornamelijk gebruik te maken van open standaarden, dan zou het veel makkelijker zijn voor de alternatieve producten om volledig te kunnen functioneren i.c.m. de Office omgeving.
Realiteit is dat ze dat niet hebben gedaan. Ze hebben het proces van acceptatie van een open standaard (ODF) zelfs ondermijnd door snel met een eigen standaard (Strict OOXML) op de proppen te komen. Een standaard die in de praktijk niet wordt gebruikt want iedereen werkt [meestal onbewust] met Transitional OOXML. Microsoft had en heeft geen belang bij ondersteuning van een open standaard omdat gebruikers dan MS Office niet meer nodig hebben. Dat is nou net een product waaraan ze de afgelopen decennia ontzettend veel aan hebben verdiend. Ook de belangrijkste reden voor klanten om naar MS365 (licentie model) te migreren.
Laat dan de 'server' kant volledig leunen op Microsoft technologie maar laat de clients kiezen met welk programma de omgeving wordt benaderd.
Als alle formaten en protocollen open standaarden zijn, dan is er ook geen noodzaak voor een Microsoft backend. Klanten die MS Office en Exchange gebruiken/ten zijn logischerwijs overgestapt naar MS365. Voor MS de ultieme vendor lockin. Wanneer je dit met open source applicaties zou kunnen benaderen, dan kun je die die backend dus ook vervangen en is MS niet meer relevant. Dat zie ik MS niet doen, omdat het niet in hun belang is.
Ik ben het overigens niet met je eens dat de definitie te breed is geworden en dat we moeten vasthouden aan wat 20 jaar geleden werd uitgespookt op computers. Office is inderdaad (oa) een tekstverwerker, maar ook de evolutie richting meer samenwerken, het gebruik van internet etc. Koop anders gewoon een typmachine.
Ik zeg niet dat de definitie te breed is geworden. Wat mij betreft is het prima dat "we" alles wat een gebruiker nodig heeft onder "office" software plaatsen. Waar het mij om ging is dat in de tijd dat OpenOffice en MS Office opkwamen de bundel "office" beperkt wat tot een aantal producten; een project als LibreOffice legt de focus nog steeds op dat aantal modules omdat zijn tot doel hebben ODF . Outlook was ook ooit een los product en is pas later aan de MS Office bundel toegevoegd. Outlook is ook een communicatie product en heeft niets met documentformaten te maken als in OOXML/ODF.
Microsoft of Google leveren nou eenmaal een bundel van producten, daar moet je het dan ook mee doen. Reden van een bundel heeft natuurlijk met ondersteuning te maken.

Dat is wat bedrijven meestal voldoende vinden, maar is het ook de beste oplossing, of zijn het echt de beste producten? Punt is dat je verschillende open source projecten hebt die iets vergelijkbaars bouwen, maar dan weer niet allemaal mooi met elkaar integreren of er hetzelfde uitzien, je zult in dat geval een compromis moeten sluiten. Vandaar ook mijn opmerking over het "streven" naar 1:1 oplossing van closed source tov open source bundel.

Natuurlijk is het mogelijk dat LibreOffice een mail client zou kunnen toevoegen, of een messenger, een teams oplossing etc etc., deze discussie wordt met enige regelmaat gevoerd binnen het project. Probleem is alleen dat je daarvoor wel ontwikkelcapaciteit moet hebben. Nog belangrijker is dat er een een vraag naar moet zijn, ofwel betalende klanten die de ontwikkeling ervan willen sponseren. Is die er niet dan heeft het geen prioriteit omdat het dan ten koste gaat van het ontwikkelen van functionaliteit die nodig is om relevant te blijven. Tegelijkertijd zijn der veelal voldoende alternatieven die ook open source zijn, dus waarom zou je het dan opnieuw gaan bouwen met alle risico's van dien. Wellicht wil je ook ongezonde concurrentie tussen projecten voorkomen (is niet een doel op zich); maar heel praktisch, hoe trek je bijvoorbeeld voldoende ontwikkelaars aan die betreffende functionaliteit niet alleen kunnen bouwen maar ook willen onderhouden. Integraties tussen projecten is om die reden dus veel relevanter en dat is dan ook waar de focus van de meeste projecten ligt. Ander praktisch probleem is bijvoorbeeld in het geval je een Microsoft backend hebt en LO zou een mail client gaan bouwen dan moet je nog wel goed kunnen integreren daarmee en dat is over het algemeen ook een lastig verhaal omdat je niet zomaar toegang krijgt tot hun API's. Kun je dan ook wel van dezelfde API's gebruik maken als Microsoft dat zelf doet? Je moet developer agreements e.d. ondertekenen en is de code dan wel daardoor wel helemaal open source te maken? Brengt ook kosten met zich mee en kan betekenen dat je een deel dus niet open source en/of gratis ter beschikking kunt stellen (ook niet perse een doel op zicht). Dergelijke integraties zijn al heel wat projecten op gestrand.
Jammer dat je niet helemaal tevreden bent over LO.
Maar om het af te doen als een hobbyproject vind ik wat tekort doen aan al die werkers die echt een goed product proberen neer te zetten en dat geheel kosteloos voor de gebruikers.
En natuurlijk zullen er altijd wensen zijn ter verbetering, maar dat geldt net zo voor MS Office.
Miljoenen gebruikers wereldwijd zijn denk ik tevreden gebruikers met LO en dat met dank aan alle ontwikkelaars van LO :)
Ik had wat moeite met Writer. Maar na wat experimenteren heb ik nu een prima werkende template voor rapportages.

Vooral in het begin bij de omschakeling van Word naar Writer is het een kwestie van doorzetten en vooral niet opgeven.
Inderdaad soms even wennen aan de lay-out maar eenmaal ermee bekend is het fijn werken en ook niet onbelangrijk er komen met grote regelmaat updates :)
Ik kan er ook prima mee overweg, maar ben er wel zeker van dat mijn collega's gaan stijgeren als we MS Office met LibreOffice zouden vervangen. Al is dat denk ik ook gewenning. Op Linux sowieso mijn go-to optie. Heb verschillende MS Office versies prima draaiend gekregen onder Wine, maar dat is onzin als je LibreOffice hebt. En andere alternatieven vallen er inderdaad bij in het niet naar mijn mening.
Inderdaad soms even doorbijten en uitzoeken hoe een en ander precies werkt, maar dan heb je ook een office pakket wat net zo fijn werkt als MS office :)
En soms juist helemáál niet omslachtig, maar veel simpeler dan met MSO. Ik gebruik het ook in 99% van mijn kantoortijd. Privé zelfs 100%. En wat je zegt: een fantastisch kantoorpakket! :)
:) Gelukkig zijn er wereldwijd heel veel tevreden gebruikers :)
Ik gebruik het ook graag en doneer af en toe een paar tientjes. Ik betaal er graag voor omdat ik het dagelijks gebruik.
Jarenlang tevreden gebruiker. Ik raad het ook telkens aan. Ik vind het een prachtig voorbeeld van een succesvolle opensource project.
De updateprocedure vind ik wel wat heavy; hzt zijn niet echt updates, maar telkens opnieuw het pakket herinstalleren.
Ik heb nu eenmaal wat shortcuts aangepast naar wat conformiteit met andere programma's. Geen zin om dat te dijkwijls opnieuw te doen. Dus sla ik wel wat updates over .
Wat in dit prachtig project wat achterblijft is Impress. (Base mss ook, maar geen ervaring mee). Impress is nog lang niet zo uitgebreid als powerpoint, vind ik
Incrementele updates zou zeker een uitkomst zijn in Windows zoals Firefox dat al doet. Aan de andere kant merk ik weinig van LibreOffice updates in mijn daily driver Linux, die worden gewoon zonder uninstal-gedoe in 1x via een enkele update-opdracht meegenomen met alle andere systeemupdates.
Ik weet niet welke Linux je gebruikt, maar bij Manjaro Gnome hoor je je custom shortcuts in je $HOME/.local/applications map te zetten. Die zullen dan automatisch de systeemshortcuts vervangen en worden dus niet na een update overschreven.
Impress loopt inderdaad iets achter op de huidige PowerPoint, maar daar is prima omheen te werken met een beetje creativiteit. Waar het mij écht om gaat is de uitwisselbaarheid naar MS Office. Ik maak tegenwoordig bijna wekelijks presentaties voor mijn werk, en ik doe dat standaard in LibreOffice Impress. Niet omdat dat per sé moet, maar omdat ik dat nu eenmaal veel leuker vind om dat in LibreOffice te doen. Enige dat is doe is het opslaan als .odp, en ik maak een kopie in .pptx om naar het werk te sturen. Ik hoef naderhand geen trucs meer uit te halen om de boel in PowerPoint recht te breien, want LibreOffice heeft het prima "vertaald" naar een PowerPoint-bestand.

Veelal zijn het sheets met data en cijfers, die er - vind ik zelf en mijn collega's - best gelikt uitzien. Niemand heeft door dat het in Impress is gemaakt. Enige voorwaarde is - en ik kan het niet genoeg herhalen - om de fonts die in Windows standaard staan geïnstalleerd te gebruiken en géén fonts te gebruiken die niet standaard waren geïnstalleerd onder Windows. Gebruik je een "exotische" font, dan wil je nog weleens voor gekke verrassingen komen te staan als je je document opent op een andere computer (bijvoorbeeld die op je werk).

[Reactie gewijzigd door Qalo op 23 juli 2024 14:39]

OOXML ondersteuning in 7.3.x echt verbeterd, hoewel ik zelf meestal ODF gebruikt moet is toch ook regelmatig docx/xlsx bewerken en uitwisseling met MS Office gaat eigenlijk altijd goed :)

Met alle fixed in iedere release zou je toch ook denken dat je vaker tegen problemen zou moeten aanlopen, maar 7.3 gebruik ik al vanaf de eerste beta versies en (gelukkig) nog geen gekke dingen tegengekomen.

[Reactie gewijzigd door sebati op 23 juli 2024 14:39]

Gelukkig maar, want bij versie 7.2 bleven bepaalde bugs er tot aan versie 7.2.5 keihard in zitten. Wat bijzonder is, want meestal is het na de eerste 2 opvolgers van de puntserie wel opgelost en draait het als een zonnetje. Gelukkig was dat maar "een incident" en is dat bij versie 7.3 dan niet zo. Tenminste: ik ga blind uit van wat je zegt, want ik ben bij versie 7.2.6 gebleven omdat ik even geen zin had in wéér tegen bepaalde bugs aan te lopen. Ik werk er dagelijks mee, ik moet er keihard productie mee draaien, dus ik voelde er even niets voor om wéér tegen zaken aan te lopen om vervolgens weer te moeten gaan downgraden.

Ik zal versie 7.3 alvast op mijn Windows partitie upgraden. Daar zit ik toch zelden in te werken, dus dat kan ik dan wel even inzetten als testomgeving. Kan ik meteen even kijken of ik tegen zaken aanloop die mij mogelijk in de weg zouden kunnen zitten.

Maar wat er ook gebeurt, ik zal LibreOffice altijd blijven prefereren boven welke MS Office dan ook. Ik laat me niet meer in een (al dan niet betaalde) ecosysteem vastleggen en afhankelijk maken. En dankzij de kwaliteit van LibreOffice hoeft dat gelukkig ook niet (meer).
Mijn MS Office-minded collega's merken inmiddels niet meer dat ik nog steeds LO gebruik. Moet toegeven dat je in documenten bepaalde formattering intact moet laten, er zijn nog altijd zaken die wel in MS Office worden gebruikt en (nog) niet in LO. Ik neem in zo'n geval, bijvoorbeeld iets met hoofdstukformattering, dan gewoon over en dan gaat het verder goed. Maar moet er eens induiken wat het precies is.
Maar wat er ook gebeurt, ik zal LibreOffice altijd blijven prefereren boven welke MS Office dan ook. Ik laat me niet meer in een (al dan niet betaalde) ecosysteem vastleggen en afhankelijk maken. En dankzij de kwaliteit van LibreOffice hoeft dat gelukkig ook niet (meer).
-------------------
Zo mee eens _/-\o_
Ik hou het lekker bij OnlyOffice (DesktopEditors). Dat is bij lichte office taken, met name Word en Excel, echt meer dan voldoende.
Daarnaast is het gebruik van OnlyOffice vergelijkbaar met een oude MS Office, Office Online of Google Docs interface en is de overgang dus heel gladjes, sterker nog de meeste gebruikers zullen het misschien niet eens doorhebben.

Voor de powerusers is LibreOffice absoluut het betere/enige alternatief.
Je kan net als bij Microsoft Office een Ribbon uiterlijk kiezen.
Dan is het nog makkelijker overstappen nadat je van de betaalde kant komt.

[Reactie gewijzigd door mrooie op 23 juli 2024 14:39]

In mijn ervaring is die ribbon niet zo geweldig. De icoontjes zijn wat verwarrend. Ik heb weleens een artikel gelezen die uitlegt hoe je de ribbon van LibreOffice daadwerkelijk kan veranderen naar iets meer herkenbaars. Kan het niet zo gauw vinden.
Op een Mac staat het bij:
LibreOffice -> beeld -> Gebruikersinterface

Windows volgens mij hetzelfde??

LibreOffice -> Beeld(View) -> Gebruikersinterface (User Interface)

LibreOffice Help pagina User Interface

[Reactie gewijzigd door mrooie op 23 juli 2024 14:39]

Wat ik hier in de reacties eigenlijk nooit lees, is dat je voor minimale compatibiliteit met MS Office documenten wel de fonts map van een Windows+Office install naar je /usr/fonts map moet kopiëren. Want de paar MS fonts die onder Linux beschikbaar zijn, zijn hartstikke oud, heb je niet veel aan.
Dat klopt niet helemaal, want ik heb wel vaker aangehaald dat dit wel een verstandig idee is, mocht je je lay-out zo aansluitend mogelijk willen maken met MS Office.

Dat jij het niet gelezen hebt, dat zal ik niet betwisten. Maar wel dat het nooit ter tafel is gebracht. ;)
Haha OK!
Ik doe het trouwens zo.. pakketje met alle Windows 10 + Office 365 fonts staat namelijk op MEGA.
Zelf downloaden:
'https://mega.nz/file/u4p02JCC#HnJOVyK8TYDqEyVXLkwghDLKlKfIq0kOlX6SPxH53u0'

# Extrac the package:
sudo tar -xvf $HOME/Downloads/fonts-office365.tar.xz -C /usr/share/fonts

# Set permissions to allow non-root to use the fonts
sudo chown -R root:root /usr/share/fonts/office365
sudo chmod -R 755 /usr/share/fonts/office365

# Refresh the font cache (= register the fonts)
sudo fc-cache -f -v

# Remove the downloaded font file
rm $HOME/Downloads/fonts-office365.tar.xz
Disclaimer: je moet natuurlijk niet zomaar dingen downloaden.

[Reactie gewijzigd door Jazco2nd op 23 juli 2024 14:39]

Zelf heb ik de fonts die ik zeker gebruik (zoals Arial, Calibri, Corbel enzovoorts) uit de map
C:\Windows\Fonts gekopieerd en deze in $HOME/.fonts geplakt (dus niet op een root-locatie, maar gewoon in mijn persoonlijke homemap). En ook niet alle fonts uit Windows, maar een selectie waarvan ik zeker weet dat ik dat ook ga gebruiken. Want al die niet-gebruikte fonts moet je systeem en de applicaties die je opstart toch steeds weer allemaal gaan laden. Dat vertraagt, vooral als je oudere en/of lichtere computers hebt. Op een hele nieuwe of snelle computer zal dat iets minder uitmaken overigens. Maar goed, wat 'ie niet hoeft te laden, dat scheelt toch weer. ;)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.