Software-update: StartAllBack 3.2.0

StartIsBack logo (75 pix) Versie 3.2 van StartAllBack is uitgekomen. Met dit programma kan de vertrouwde startknop, taakbalk, verkenner en contextmenu's in Windows 11 terug worden gebracht. Zoals de naam al doet vermoeden is het van dezelfde maker als StartIsBack++. Een licentie voor het programma kost vijf of negen dollar en mag daarvoor op een of twee computers worden gebruikt. Heb je al een licentie voor StartIsBack++, dan hoeft er slechts anderhalve dollar per computer afgerekend te worden. Hieronder is een opsomming te vinden van de aanpassingen sinds versie 3.0.6 zijn gemaakt:

Changes in version 3.2:
  • Restore Control Panel applets setting
  • Taskbar screen edge setting
  • Support for Windows 11 flyouts on top or left screen edges and secondary displays
Changes in version 3.1.5:
  • Restores Control Panel applets redirected to Settings
Changes in version 3.1.2:
  • Minor fixes and tweaks
Changes in version 3.1:
  • Center start menu with classic taskbar
  • Central segment only (Dock-like) taskbar perk
  • IME mode context menu works with classic taskbar
  • Support for Dev build ~22500

StartAllBack

Versienummer 3.2.0
Releasestatus Final
Besturingssystemen Windows 11
Website StartAllBack
Download https://www.startallback.com/download.php
Bestandsgrootte 1,60MB
Licentietype Betaald

Door Bart van Klaveren

Downloads en Best Buy Guide

17-12-2021 • 09:01

39

Bron: StartAllBack

Reacties (39)

39
39
26
0
0
0
Wijzig sortering
Waarom moet men van dit soort applicaties maken? Kan iedereen niet gewoon accepteren dat iets is veranderd en daarmee leren leven?

Het is namelijk altijd maar weer de vraag of dit soort applicaties blijven werken nadat Microsoft een nieuwe update uitbrengt voor zijn OS.
Waarom moet men van dit soort applicaties maken? Kan iedereen niet gewoon accepteren dat iets is veranderd en daarmee leren leven?

Het is namelijk altijd maar weer de vraag of dit soort applicaties blijven werken nadat Microsoft een nieuwe update uitbrengt voor zijn OS.
Dus slikken en door ...
Ik vindt de zoekfunctie zoals windows7 het gebruikte prima, windows 10 was het al wat minder goed.
In W7 zocht het eerst door de executables, en gaf voorrang aan veelgebruikte apps.
Dus 'cal' gaf je de calculator.
In indows 10 kwamen daar ook documenten en zelfs .dll's bij ... zoeken op 'cal' gaf je ineens 30 resultaten, en calculator stond ergens tussen ( of helemaal niet, want max. bereikt )

Zelfde met windows update
Redelijk essentieel om te gebruiken, maar handmatig opstarten is een excursie door schermen en verwijzingen.
Deed je dit onder W7 was het één van de 3 tot 5 resultaten, onder W10 krijg je ELKE update-app van geïnstalleerde applicaties.

Daarom installeerde ik Openshell, die pakte de zoekfunctie op, door alleen in het startmenu te zoeken.
Niet ideaal, maar wel afdoende.
Openshell werkt niet ( lekker ) onder W11 ( net als een paar programma's die ik wel nodig heb ) dus terug naar W10, met openshell.

Persoonlijk wacht ik nog heel even op openshell, maar anders betaal ik wel voor startall
Ik doe tegenwoordig alleen nog maar: Windows-knop en dan meteen typen om te zoeken wat ik wil. De belangrijkste dingen heb ik op de taakbalk staan. Dat hele startmenu gebruik ik niet meer, ongeacht hoe hij eruit ziet.
Ik vind alles op de taakbalk net zo onoverzichtelijk als shortcuts op buroblad.
Persoonlijk ( zoals hierboven ) wil ik gewoon een snelle effectieve zoekfunctie.
Dan kan me het startmenu inderdaad ook niet boeien

[Reactie gewijzigd door FreshMaker op 24 juli 2024 11:11]

Mm, geen problemen hier met Open shell in Win-11.
Helaas nog niet mogelijk om de taakbalk verticaal naar de linker schermkant te verplaatsen. Wie hiervoor werkende oplossing (zonder functieverlies) kent: gaarne!

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 588024 op 24 juli 2024 11:11]

Mm, geen problemen hier met Open shell in Win-11.
Na vorige maand niet meer geprobeerd, ik heb nu het idee dat Win11 een soort van ME / Vista aan het worden is :+
pas na een hoop ingrepen en patches een goede uitvoering ( wat Win7 was na Vista's gedoe )
Wat is er mis met het hebben van keuze? Het is zelfs jammer dat dit moet bestaan. MS kan dit eenvoudig zelf implementeren en de gebruiker de keuze te geven ipv constant iets nieuws op te dringen.

En dan valt die Windows 11 startbalk nog mee maar Metro destijds was echt een verschrikking. Moet je dat dan ook maar accepteren?
Als we er juridisch naar kijken dan is jouw Windows-installatie en alle Windows-software van Microsoft. Jij hebt het recht om het te gebruiken; niet om het aan te passen. Als je de software wil bezitten en aanpassen dan moet je maar iets anders gebruiken.

Maar dat is niet de echte reden. De echte reden is dit: iedere mogelijke configuratiewijziging die je officieel in het besturingssysteem laat zitten moet je ondersteunen. Dus je moet het laten testen bij het maken van patches en dergelijken. En je moet extra gidsen schrijven voor gebruikers omdat de stappenplannen dan anders kunnen zijn.
Ik pas het origineel ook niet aan he, ik 'tweak' enkel mijn eigen lokale installatie.

En dat laatste is wel zo maarja hoe vaak is Windows al wel niet van interface veranderd, dus dat lijkt me niet zo'n groot probleem. Die hebben een heel team wat heel de dag niks anders doet dan documentatie updaten.
Ik pas het origineel ook niet aan he, ik 'tweak' enkel mijn eigen lokale installatie.

Dus je past het origineel gewoon aan ;).

Maar alle gekheid op een stokkie ik snap wel wat je ermee bedoelt, windows veranderd zo vaak van uiterlijk dat sommige er gewoon klaar mee zijn.
En als de wijzigingen positief werken is dat geen probleem, helaas is dat in mijn geval bij windows 11 niet zo.
Alhoewel ik je snap, je mening deel & ik het een kwestie van wennen vind en het nu ook zelf met tevredenheid gebruik, vind ik niet dat dit soort applicaties dan maar niet hoeven gemaakt te worden.

Qua updates en compatibiliteit is het zeker een mogelijkheid dat het plots niet meer werkt, maar....
Als we helemaal geen alternatieven meer hebben en alleen de regel volgen van wat er standaard gebruikt word krijg je een nog grotere windows monopolie met nog meer macht en beslissingen waar je het misschien niet mee eens bent die je dan maar moet slikken.

Opties zijn altijd goed imo :)
Niet iedereen kan overal aan wennen, dus het is goed dat er keuzes zijn.
Ik kan met alle windows versies overweg, ik vond zelfs windows 8 met dat full screen start menu niet eens een ramp.

Maar de interface van windows 11 vind ik gewoon een ramp, de verkenner, start menu, de rechte muisknop op de taakbalk voor task manager. het werkte voorheen zo veel fijner.
Ik heb voor het eerst nu start11 in gebruik, nooit aanpassingen gedaan in windows voor interface maar win11 vind ik gewoon echt niet fijn.

Het start menu van windows 10 vind ik zoveel fijner, ook de verkenner look en rechte muisknop menu werken in mijn ogen veel beter.
Ik houd wel alle wijzigen bij via een test laptop op het werk(Zodat ik wel weet hoe het werkt), waar ik de insiders op draai maar vind voor geen meter lekker werken.

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 24 juli 2024 11:11]

Ik snap je wel, maar misschien moeten gebruikers gewoon kiezen tussen OS.

Windows 10 wordt immers nog volledig geüpdatet tot 2025. Gebruikers die Win11 niet mooi vinden, kunnen beter bij Windows 10 blijven. Voor de 'doorsnee' gebruiker is er weinig veranderd behalve het uiterlijk.

Ik verwacht eerlijk gezegd ook dat Microsoft zelf wel een optie beschikbaar maakt in de toekomst om dergelijke instellingen te wijzigen.
Naar mijn mening is het start menu uit windows 7 het meest overzichtelijk.. Ik vind al die nieuwe menu's echt niks, is naar mijn idee meer eye candy dan dat er op functies gefocused wordt.

Ik kan er persoonlijk niet aan wennen. Voor mensen zoals mij zijn er daarom dit soort programma's.

Gebruik al sinds de start van windows 10 classic shell, omdat ik de start menu's gewoon ruk vind..
Ook heeft Microsoft nogal de neiging om constant UI's aan te passen.
(control panel verwijderen uit het rechts klik menu bijv, ineens dingen half moven naar de nieuwe settings app).
Dit is helemaal erg in Azure maar dat is off topic...
Je bent je ervan bewust dat deze site 'Tweakers' heet? ;) Het is, zeg maar, ons doel in het leven om dingen aan te passen, omdat het kan en soms omdat het dan beter werkt.
Wij Tweakers zijn een verzameling liefhebbers die graag dingen aanpassen naar hun smaak, er qua prestatie het maximale uit willen halen en daarin de grenzen van het mogelijke verkennen. Dat geldt voor hardware, software en gadgets. Het meest simpele willen, zoals een verticale taakbalk, vind ik dan niet gek.
Omdat Microsoft in WIndows 11 keuzes heeft gemaakt die daaadwerkelijk een probleem zijn.

Voorbeeld; Doorsnee gamer met twee of meer schermen, games will veelal enkel op het primary scherm openen, in windows 11 betekent dat ook dat je zodra een game start geen toegang meer hebt tot de system tray omdat je deze niet, zoals in windows 10, op een ander scherm kan zetten.
Waarom moeten er nou icon packs zijn voor Windows? Waarom maken mensen software om Windows een nieuwe look te geven? Waarom gebruiken mensen nou file managers ipv de Windows verkenner? Waarom is er Word terwijl de meeste mensen voldoende hebben aan Wordpad? Kan iedereen niet gewoon de standaardfunctionaliteit van Windows accepteren ipv onnodige extra software te installeren?
Ik gebruik deze tool puur om de taakbalk te tweaken, niet voor het start menu.

Voor mijn werk gebruik ik meerdere webapps en moet ik continue switchen tussen deze apps. Ook werk ik in verschillende versies van dezelfde webapp en die kan ik niet in 1 browservenster openen want dan kan je maar 1 sessie tegelijk open hebben staan. Ik heb dus meerdere browser windows open maar in windows 11 worden deze automatisch gegroepeerd onder 1 icoon en is de optie om dat tegen te gaan verwijderd. Ook is het in windows 11 niet meer mogelijk om naast het icoon ook labels van apps te tonen op de taakbalk. En kan je geen kleine iconen meer gebruiken.

Ik heb twee weken geprobeerd hier aan te wennen maar het had teveel effect op mijn productiviteit.
Waarom? Windows biedt de openheid voor developers dit soort dingen te maken en dan is het aan de consument om te bepalen of ze dit willen gebruiken.
Als Windows iets in een nieuwe versie veranderd heeft dat niet naar mijn smaak is, of waarmee ik mijn dagelijkse werkzaamheden niet naar tevredenheid kan uitvoeren, heb ik als computergebruiker alle recht om een alternatief te gebruiken. En ik ben blij dat die alternatieven bestaan. Zo gebruik ik al jaren Startmenu-x, een vergelijkbaar programma als StartAllBack, naar volle tevredenheid.
Ik zie niet in waarom ik als een blind paard met de ontwikkeling van Windows zou moeten meegaan en voor bepaalde toepassingen geen alternatieven zou mogen gebruiken omdat dat voor mij prettiger werkt..
Dit zijn veranderingen die je door de strot heen worden geduwd. Niet iedereen kan overweg met de handelswijze van zomaar elk OS. Microsoft heeft er sinds Windows 7 wel erg een handje vol van om maar alles anders te willen doen. ALS OF ze aan het innoveren zijn. Echter maken ze het de standaard gebruiker alleen maar lastiger (Ik ga niet in details treden hoe, dat kost te veel tijd)

Ik wil een taskbar met labels. In elke versie sinds Windows 95 tot en met Windows 10 was dit mogelijk. In Windows 7 moesten ze perse Apple na doen om met enkel iconen te gaan werken. Tot de komst van 11 was het mogelijk om dit zelf allemaal in te stellen. Maar nu MOET je maar accepteren dat dat niet meer gaat.

En zo zijn er nog heel wat meer frustraties die ik zelf heb en van andere te horen krijg. En de hoeveelheid daarvan zijn niet mals. De hoedanigheid is nagenoeg hetzelfde als bij Windows 8
Veranderingen kunnen best goed zijn, maar wat MS met het menu heeft gedaan sinds windows 10 vindt ik een regelrechte ramp. Met windows 11 hebben ze het er niet beter op gemaakt en ook de taakbalk vakkundig om zeep gebracht.
Het menu van windows 7(8) en eerder kon je lekker je eigen indeling in mappen en submappen maken. Die maffe tegels of een bak icoontjes of een alfabetische lijst apps zien er misschien leuk uit voor een thuisgebruiker, maar wie serieus met de computer moet werken is het een ramp die alleen maar goed is om een muisarm door op te lopen.
Kan iedereen niet gewoon accepteren dat iets is veranderd en daarmee leren leven?
Dat is wel een heel simpele gedachte. Dat er vraag is naar zo'n applicatie toont aan dat MS niet luistert naar hun klanten en op een wat arrogante manier in jouw plaats beslist. Je kan veranderingen doorvoeren, maar geef de mensen tenminste een keus daarin. Nu heb je third party software nodig om die keus te krijgen, wat eigenlijk niet zou moeten.

Als je gewoon moet accepteren dat anderen in jouw plaats beslissingen maken waar je niet achter staat, dan mogen de Afghanen ook niet zeuren en gewoon accepteren dat de Taliban nu de plak zwaait?
Dat is wel een heel simpele gedachte. Dat er vraag is naar zo'n applicatie toont aan dat MS niet luistert naar hun klanten en op een wat arrogante manier in jouw plaats beslist.
De ontwikkelaar van een product zal altijd voor jou beslissen hoe het product eruit ziet en hoeft niet voor elke klant een uitzondering in te bouwen. Daar is weinig arrogants aan.
Nu heb je third party software nodig om die keus te krijgen, wat eigenlijk niet zou moeten.
Niemand is jou iets verplicht.
Als je gewoon moet accepteren dat anderen in jouw plaats beslissingen maken waar je niet achter staat, dan mogen de Afghanen ook niet zeuren en gewoon accepteren dat de Taliban nu de plak zwaait?
That escalated quickly...

Goed, dat gezegd hebbende: ik vind het leuk dat dit soort tools er zijn :) Voor ieder wat wils.

[Reactie gewijzigd door vickypollard op 24 juli 2024 11:11]

Gedeeltelijk mee eens.
Wel dat het maar klakkeloos accepteren dat dingen veranderen een rare opvatting is.
Maar dat MS niet luistert naar klanten, geloof ik niet. Ik denk eerder dat het voor MS moeilijk is om alle klanten tevreden te stellen, omdat elke klant nu eenmaal andere eisen en wensen heeft. En juist daarom is het bestaan van alternatieven zo mooi.
Sommige mensen willen geen genoeg nemen met slechtere dingen. Daarom nemen sommige mensen het heft in eigen handen en maken ze beter alternatieven voor de mensen die dat willen.

Verandering is niet altijd verbetering, in het geval van Microsoft en het Start menu al helemaal.

Dit soort applicaties blijven gewoon goed werken kan ik je uit eigen ervaring vertellen. Microsoft voert zelden wijzigingen door die groot genoeg zijn om dergelijke applicaties te slopen.

Het nieuwe Start menu in Windows 11 is compleet nutteloos en tevens zeer slecht ontworpen, daarom willen veel mensen er liever iets anders voor in de plaats hebben waar ze wel wat aan hebben.

[Reactie gewijzigd door EnigmaNL op 24 juli 2024 11:11]

De wat minder handige computergebruikers hebben moeite met dit soort nieuwe ontwikkelingen. Voor die groep is het mooi dat dit soort tools er zijn.
De wat minder handige computergebruikers hebben moeite met dit soort nieuwe ontwikkelingen. Voor die groep is het mooi dat dit soort tools er zijn.
ik beschouw me zelf, vergelijkend met familie, vrienden en collega's als "handige" computergebruiker en toch ben ik blij met dit soort toepassingen. Roepen dat dit soort toepassingen alleen voor minder handige computergebruikers bedoeld zouden zijn, komt wel heel erg denigrerend over.
Ik snap het ergens wel, maar dit is nog het Windows XP/W7 menu, dat is inmiddels dus 12 jaar oud.

Prima dat mensen het vertrouwde menu willen als er significante verschillen in functionaliteit zijn, maar alleen voor die paar mapjes aan de rechterkant en het plaatje bovenaan hoeft het van mij niet.
Er is ook gewoon flinke regressie in de features van win 11. Rechtermuisknop context menu heeft nieuwe UI die langzamer laadt, met minder gebruikte opties.
De taakbalk kun je niet meer verticaal zetten (wat op breedbeeld schermen efficienter een efficienter gebruik van je screen space is)

[Reactie gewijzigd door db112nl op 24 juli 2024 11:11]

Ik doe tegenwoordig alleen nog maar: Windows-knop en dan meteen typen om te zoeken wat ik wil. De belangrijkste dingen heb ik op de taakbalk staan. Dat hele startmenu gebruik ik niet meer, ongeacht hoe hij eruit ziet.

[Reactie gewijzigd door vickypollard op 24 juli 2024 11:11]

Dat kan voor jou heel goed werken. Ik word helemaal geschift als ik mijn taakbalk vol heb staan. Zelfde geldt voor bureaubladitems en browservensters, dan word ik helemaal koekoek 8)7

Smaken verschillen (gelukkig) ;)
Waarom geeft M$ niet zelf de keuze?
Ik gebruik liever het GRATIS pakket van Open Shell (http://www.classicshell.net/)
Dan kun je beter hun homepage pakken, in plaats van de oude "classic shell" pagina die geen nieuwe versie heeft: https://open-shell.github.io/Open-Shell-Menu/
Ik heb wel eens ClassicShell gebruikt en daarna er weer snel afgegooid omdat het er uit zag als een slecht kopie van het origineel. StartIsBack (van dezelfde programmeur als StartAllBack) kostte een paar euro en kon je qua looks niet van het origineel onderscheiden. Voor goed werk wil ik best een hard werkende programmeur belonen. Ik heb StartIsBack in 2012 gekocht voor 2 of 3 euro en gebruik het ook op Windows 10. Al negen jaar gratis updates. Ik vind het een goede deal.
Note: As of December 2017, Classic Shell is no longer in active development.
Ik zou ook graag een mooie klassieker willen hebben, een Mustang uit '66 ofzo.
Maar dan wel met een nieuwe elektrische motor, bluetooth, oled dashboard en allerlei andere nieuwe zaken die er in '66 nog niet waren: Waarom geeft Ford mij deze keuze niet?

Maw: accepteer het gewoon, of pas aan wat je wil (en wat kan), maar stop met klagen dat een bedrijf alles maar moet aanbieden omdat we menen er recht op te hebben.

[Reactie gewijzigd door denonman1 op 24 juli 2024 11:11]

We hebben toevallig vandaag een Ford Mustang '68 op de brug.
Prachtig ding, en ja prima dat alles oud en mooi gerestaureerd is.
Je kan je prima aanpassen aan die tijd.

Maar er zijn ook geen gordels.
En dat blijft mij buggen, gordels zijn het meest levensreddende middel dat ooit bedacht is.
Geloof sinds 1972 verplicht.

Toch heeft in al die jaren niemand deze Mustang "getweakt" om hem zo veiliger te maken.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.