Software-update: Apple macOS 11.5.2

Apple macOS Big Sur logo (79 pix) Apple heeft macOS 11.5.2 uitgebracht. In versie 11, bekend als Big Sur en die gratis vanuit de Apple Store opgehaald kan worden, heeft Apple onder meer de gebruikersinterface een opfrisbeurt gegeven met iconen die aan iOS doen denken en knoppen die verschijnen wanneer ze nodig zijn en verdwijnen wanneer dat niet het geval is. Verder hebben ook het berichtencentrum, Apple Maps en Safari grote verbeteringen gekregen. Apple heeft enkele problemen in deze uitgave verholpen, maar wil niet kwijt welke precies.

macOS Big Sur 11.5.2

macOS Big Sur 11.5.2 includes bug fixes for your Mac.

Apple Apple macOS

Versienummer 11.5.2
Releasestatus Final
Besturingssystemen macOS
Website Apple
Download https://www.apple.com/macos/big-sur/
Licentietype Freeware

Door Bart van Klaveren

Downloads en Best Buy Guide

14-08-2021 • 19:41

94

Submitter: Anoniem: 193142

Bron: Apple

Reacties (94)

94
87
48
2
0
28
Wijzig sortering
Waarom wordt er altijd vanuit Apple kant zo lof gesproken over "gratis is" ? Bij Windows is het ook gewoon gratis. Je upgrade gratis naar een nieuwe versie. maar daar hoor je niks over

Dat je bij Windows verschillende versies kan kopen is een ander verhaal. De basis variant wat denk ik op de meeste reguliere PC en laptops staat is gewoon altijd upgradable.

Windows 11 wordt ook gewoon gratis voor mensen die een windows 10 machine hebben. En vanaf 8 kon je gratis en nog steeds upgraden naar Windows 10.

[Reactie gewijzigd door theduke1989 op 23 juli 2024 20:05]

Bij Apple krijg je het OS er gratis bij op het moment dat je een Mac koopt. je kan het OS niet kopen. En je kan altijd upgraden tot de laatste versie die ondersteund wordt op je mac. laatst een minimac van 10.4 geüpdatet naar 10.7. Al die versies staan nog in de app store.
10.4 t/m 10.8 waren echter altijd betaalde upgrades (eigenlijk al vanaf System 6 uit de jaren ‘80) en 10.7 en 10.8 zijn pas sinds een maand gratis. Vanaf Snow Leopard was de upgrade €20 ;)

Mavericks was de eerste “gratis” versie.
Ah, had ik een goede timing met het upgraden van m'n mac mini :)
Nou ja, gratis? Je koopt een Apple en dat is hardware, software en ondersteuning. Dat is wat je koopt. Niet alleen een stukje hardware.

Windows koop je los, daar kost de hardware vaak ook een stukje minder en is niet van Microsoft.
De meeste mensen kopen Windows niet los. Die kopen een laptop of desktop van Dell/HP/Lenovo etc. Inclusief Windows. Dat maakt de ervaring zeer gelijkwaardig.
Toch vond ik de laatste keer dat ik iemand hielp zo'n OEM Windows systeem in gebruik te nemen wel behoorlijk 'underwhelming'. Ja, je krijgt Windows maar er staat een trial versie van Office op (die een paar keer start en daarna 70 euro per jaar wil zien, net als de meeste OEM rommel die meegeleverd wordt om je abonnementen te slijten), als alternatief een web versie die een stuk slechtere usability heeft en verder amper software om leuke dingen met je systeem te doen. (paar spelletjes met reclame, blegh)
Vergeleken met een Mac die met iLife (Garageband, iMovie, Photos) en iWork (eenvoudig maar heel fijn werkend Office pakket) komt is het wel een beetje karig. Alleen heeft Apple dan weer geen Paint equivalent in de standaard bundel ;)
Paint niet, maar preview is toch erg krachtig voor bepaalde zaken.

Ik verbaas me nog altijd dat Windows bijvoorbeeld geen tegenhanger heeft voor Photos.
Preview is handig om iets in een document te onderstrepen, maar geen Paint ;)
Gelukkig staan er genoeg alternatieven in de store: Pixelmator, Affinity Photos als je meer nodig hebt en als het niks mag kosten heb je Gimp nog...
In Mac Preview kun je ook je handtekeningen opslaan, en Preview is een hele goede PDF editor.
Dat zei ik ook niet. Maar preview is zoveel meer dan iets te onderstrepen.

Blijkbaar retoucheer je in Paint, gezien de tools die je voorstelt... nogmaals, ik kan de dingen die ik altijd in Paint deed, prima in Preview.
@obimk1 Preview is inderdaad een goede PDF editor. Waar je in Windows nog zonder extra software .pdf documenten opnieuw moet printen om pagina's te verwijderen is dat in Preview een peulenschil, net als ordenen of pagina's uit een ander bestand toevoegen.
Vergeet Krita ook niet, is naar mijn idee een stuk makkelijker dan Gimp qua leercurve.
Had geen idee dat daar ook een macOS port van was. Tnx voor de tip :)
Dat is waar, hoewel dit eerst wel anders was en je dus wel moest betalen voor een versie net zoals bij Windows.

Het hele model van Apple is natuurlijk wel dat je in hun eco systeem blijft, en zolang je daar in zit is alles 'gratis' (OS, password manager, office programma's, video bewerking, muziek opname, etc).

Heb zelf een Android ernaast en dan grijp je toch sneller naar andere betaalde tools zoals dropbox en 1password.
Windows is niet gratis.. Windows 10 was een gratis upgrade en officieel nu een betaalde upgrade. Ongeacht, je hebt of voor een oudere Windows betaald of je koopt Windows alsnog los.

Windows 11 is volgens mij nog niet bekend maar volgens mij ook weer tijdelijk gratis upgrade.

(en ja er zijn nu nog altijd methodes om Windows 10 upgrade gratis te krijgen maar dat is niet de officiële houding)
Yes dat bedoel ik ook, dat mac os eerder een betaalde aanschaf was, net als Windows nu.
Natuurlijk krijg je dat OS er niet gratis bij. Niets is gratis. Dat OS is geschreven door medewerkers bij Apple, en reken maar dat dat geen vrijwilligerswerk was. Jij betaalt gewoon hun salaris door middel van de aanschaf van de computer.

Apple kan wel zeggen: "De Macbook Pro kost 1500 euro en je krijgt het OS er gratis bij" maar dat klopt natuurlijk niet. Iemand moet voor dat OS betalen, en ze betalen het niet zelf, want al het geld van Apple is verdiend met verkopen. Alle uitgaven worden betaald met inkomsten. De Macbook Pro kost gewoon minder dan 1500, en het OS kost meer dan 0 euro. Maar het klinkt als een leuk verkooppraatje, zoals met alles wat je "gratis" krijgt bij aankopen. "Neem een abonnement en krijg de eerste maand gratis." "Koop 10 van product X en krijg er twee gratis Y bij." Nope.

[Reactie gewijzigd door Bergen op 23 juli 2024 20:05]

Mensen hebben blijkbaar nog steeds NIET door, dat veel software en diensten met een zgn subscription model wordt aangeboden.En UNIX systeem SW van Apple is Open Source

En IOS, IpadOS, WatchOS, TVOS, MacOS zijn gratis, en Apple garandeert dat je te minste voor 5 jaar OS updates krijgt. Er worden soms zelfs "security updates" voor ouder OS uitgebracht.

Mac OS; gratis erbij:

- Backup SW
- Drive encryptie
- Secure boot => SIPS, Gatekeeper
- Multiple desktops
- UNIX
- Mac Office (Keynote, Pages, Numbers)
- Imovie (simpel video editing)
- Photos
- Music
- Mail
- Garageband (muziek studio voor thuis, met gratis loops en geluiden)
- Preview (PDF editor, handtekeningen opslaan.)

- OS Monterey, Live Text (geavanceerde OCR => Text Captcha herkennen)

[Reactie gewijzigd door obimk1 op 23 juli 2024 20:05]

Sinds de intel macs is wel te zien dat de prijs van de mac hardware iets betaald van de software.
De hardware van Apple laat zich aardig vergelijken met de betere, upperclass Windows hardware, die dan met mswindowa geleverd en wordt.
Uiteindelijk denk ik dat de prijs van macos zich laat vergelijken met mswindows pro.
Apple zegt dan ook niet dat je het OS er gratis bij krijgt….
Nee, maar @eJazz42 hierboven, waar Bergen op reageert, zegt dat wel…
En dit is anders bij Windows... hoe?

Je betaald bij iedere Mac ook gewoon voor de OS licentie, macOS is geen gratis OS. Hetzelfde gaat op voor Windows. Je krijgt ook gewoon de laatste versie beschikbaar voor jou hardware gratis.
Het wordt gewoon doorberekend in de prijs hoef je geen zorgen over te maken, die extra paar tientjes merk je toch niet als je al zoveel betaald.

Vindt het altijd frappant dat er zo lovend over wordt gesproken. Maar bijvoorbeeld bij Windows 11 totaal niet. Terwijl die ook gewoon gratis beschikbaar komt via de tool etc.

[Reactie gewijzigd door theduke1989 op 23 juli 2024 20:05]

Toch moet je als consument 120 euro voor de Windows 10 Home editie neerleggen. De OEM betaald ook een X bedrag voor Windows 10.

Aangezien Apple dit allemaal zelf ontwikkeld geven zij het OS bij de hardware. Ze hadden ook zoals vroeger geld voor de software kunnen vragen. Ik vind het netjes dat als je een 6 jaar oud apparaat hebt, je nogsteeds updates ontvangt van de leverancier.
HP/Dell/acer enz. Betalen 10 euro per licentie MS verdient haast niets aan de OEM verkopen van fabrikanten.

Losse OEM kost idd 120 euro. Echter!! Consumenten zouden deze niet zomaar kunnen kopen alleen pc winkels die de licentie bij een te bouwen pc meeleveren. Losse Windows retail is vele malen duurder.

OSX heb ik nog voor 99euro gekocht als upgrades. Pas sinds 2012 of 13. Waren de upgrades kosteloos. Net als de iWork suite. Die je ook los moest kopen in 2012 is dit gratis.

Apple verdient dan ook niet perse aan het OS maar aan de hardware. Waar MS het van software verkopen voornamelijk moet hebben.
Vergeet ook niet dat je bij die oem versies nog een hele sloot aan shitware en snelkoppelingen met reclame krijgt, sommigen die je niet eens kunt verwijderen zonder specialistische software.

Volgens mij heb ik ook ooit gelezen dat Apple de software gratis maakt zodat de kans groter is dat mensen upgraden. Het is voor Apple praktisch dat iedereen op nieuwere versies zit, qua support en qua veiligheid.
Volgens mij ontloopt het elkaar niet zo veel.
Een nieuwe installatie van Windows promoot OneDrive, Office en ik geloof nog een linkje naar Minecraft ofzo.
Een nieuwe mac promoot iCloud, Apple Tv en Apple Music.
Op de laptop die ik enige tijd geleden installeerde stond Netflix, Candy Crush, Xbox zaken, Minecraft, en nog veel meer.
Wat mij betreft is er overigens wel een belangrijk verschil tussen promotie (reclame) en het "promoten" van ecosystemen (zoals OneDrive en iCloud). Ik ben niet erg bekend met OneDrive maar iCloud is wel een essentieel (seamless) onderdeel van het ecosysteem, zeker als je meerdere apparaten hebt. Dat zal voor OneDrive ook gelden, gok ik.
Een Cloud systeem is er net voor dat het op vele en verschillende apparaten werkt. Dus is niet echt afhankelijk van het eco systeem. De meeste mensen die ik ken met iPhone of mac’s gebruiken OneDrive met office 365 als hun main cloud opslag. Werkt gewoon goed, en dat geld ook voor de andere cloud diensten.
iCloud is wel net iets meer dan enkel opslag. Via iCloud synced eigenlijk je hele leven, reminders, foto’s, je klembord, browser tabs en bookmarks, wachtwoorden, AirPods, … Drive (opslag) is maar een klein deel.
Is OneDrive alleen voor bestanden dan?
Op zich niet, maar wat mij wel altijd stoort bij Windows is dat je bij een verse installatie toch al gelijk dingen hebt die niet tot nauwelijks bruikbaar zijn en dubbel.

Groove - wie gebruikt dat? Het staat zelfs op de Pro installaties geïnstalleerd.
Foto applicatie - veredelde viewer die nauwelijks iets kan en beperkt integreert met OneDrive

Zelfs na installatie van Office heb je én de applicaties geïnstalleerd en links naar online versies die zich nauwelijks van elkaar laten onderscheiden.
Ja, het stoort mij altijd een beetje bij zowel Microsoft als Google dat bepaalde apps, zelft basisapps, maar half af lijken te zijn of in ieder geval half of niet integreren met de rest van het ecosysteem.
Windows 10 los is niet "velen malen duurder" dan €120,-.

Officiële retail prijzen:
- Home €145 (https://www.microsoft.com...tivetab=pivot:overviewtab)
- Pro €259 (https://www.microsoft.com...tivetab=pivot:overviewtab)

Daarnaast heb je voldoende retailers die gewone (non-OEM) licenties verkopen voor minder dan de MSRP.
zijn ook geen onterechte prijzen als je kijkt naar de hoeveelheid werk die er uiteindelijk inzit.
Misschien wel als je kijkt naar de verkoopomzet in relatie tot de investeringen...
Inderdaad: macOS is natuurlijk helemaal niet "gratis", Apple staat niet toe dat je macOS gebruikt op iets anders dan daarvoor bedoelde genuine Apple producten, hiermee is de prijs van macOS dus opgenomen in de aankoop prijs van de devices die toegestaan zijn het te mogen draaien. Voor niets gaat de zon op..
Nja, en aan sidekicks zoals Icloud, Apple Store en wat nog meer.

De hardware is verbluffend goed. Privacy tot op een zeker punt, maar dat is ook teniet gedaan met IOS 15 straks.
Ik geloof niet dat iCloud volledig kostendekkend is. 99ct 2,99 en 9,99.

Voor dit geld kan ik geen opslag kopen die de betreffende ruimte bied in een Enterprise omgeving. En dan ook de software onderhouden en de hardware onderhouden.

De App Store zal een groot deel van iCloud kosten opzich nemen.

[Reactie gewijzigd door To_Tall op 23 juli 2024 20:05]

Weet niet de cijfers hoeveel bedrijven Icloud voor Enterprise gebruiken,
maar om een vergelijking te maken puur op de cloud, zijn er genoeg vergelijkbare prijzen. En dan heb ik het niet over consumenten versies, want dan praat je over nog lagere prijzen.

https://www.creativebloq.com/features/icloud-for-business

https://www.microsoft.com...siness-products?market=nl
Teniet gedaan? Dat zijn vrij grote woorden. En eigenlijk vreselijk overdreven.
Toch moet je als consument 120 euro voor de Windows 10 Home editie neerleggen.
Nee, moet niet. Windows 10 hoeft niet geactiveerd te worden tenzij je cosmetische veranderingen wil toepassen zoals dark-mode etc. Dat is het enige en updates zijn ook gratis. Microsoft heeft dit redelijk stil gehouden en veel mensen kopen alsnog een productcode. Windows store of hun cloud-services zoals Onedrive is de betere verdienmodel.
Niet helemaal. Er zijn meerdere functies in een niet geactiveerde Windows niet actief.

Daarnaast krijg je alleen critical security updates binnnen geen optionele updates.

Bepaalde applicaties in de Windows store functioneren niet op een niet geactiveerde Windows versie.

Zoveel kost een licentie niet meer.

OneDrive is niet het verdien model voor MS zeker niet particulier. Probeer maar eens voor 99 euro per jaar 5TB in de lucht te houden zakelijk. Dat gaat je niet lukken.

Verdien model zit voornamelijk aan het zakelijke gebruik.

[Reactie gewijzigd door To_Tall op 23 juli 2024 20:05]

Niet helemaal. Er zijn meerdere functies in een niet geactiveerde Windows niet actief.
Zoals?
Daarnaast krijg je alleen critical security updates binnnen geen optionele updates.
Klopt niet. Je krijgt ze wel. Onder optionele updates vallen bv 21H2 en dergelijke, die krijg je dus wel anders zit je vast met 1803 dat niet meer ondersteund wordt en dan heb je niet eens de mogelijkheid om te upgraden naar 21H2.

https://docs.microsoft.co...s/windows-10-home-and-pro
Bepaalde applicaties in de Windows store functioneren niet op een niet geactiveerde Windows versie.
Zoals?
21h1 is geen optionele update dat is een feature update naar een nieuwe release.

1803 wordt al ruim een jaar niet meer ondersteund 1904 is onlangs uit de ondersteuning gehaald in mei. 20h1 wordt tot medio december ondersteund. 21h1 tot medio mei 2022 en 21h2 komt pas in oktober.

Deze is momenteel in early previeuw ofwel public beta.

Met een niet geactiveerde versie kan je bepaalde local policies niet aanpassen en meerdere systeem tools zijn niet bruikbaar heb een laptop met umts werkt de umts module niet volledig.

Vanuit de Windows store kunnen applicaties zijn die niet werken op een niet geactiveerde Windows versie omdat deze hangen aan bepaalde systeem settings die geblokkeerd zijn doordat Windows niet is geactiveerd. Dat geld ook voor applicaties die je los instaleer btw.

Mediaan kan je Windows gebruiken. Maar Windows is kreupel op veel vlakken. En zou je dat willen op je dure computer? Voor testen is het prima. Even een vm opspinnen en je applicatie uitproberen. In de grase period kan je nog alles doen.

[Reactie gewijzigd door To_Tall op 23 juli 2024 20:05]

Je beweerde dat je enkel alleen maar security updates krijgt zonder een licentie. Die bewering houdt in dat mensen die nog op een oudere versie zouden zitten zoals 1803 - niet kunnen upgraden naar bijvoorbeeld 21H2 omdat je enkel alleen maar security updates krijgt. Dus ze zouden daar vast zitten, daar kwam je bewering op neer.

Of 21H2 een optionele of feature update is, doet er weinig toe. Hoe je het ook wil noemen. Feit is dat alle Windows 10 updates gratis zijn en geen licentie vereisen.
Met een niet geactiveerde versie kan je bepaalde local policies niet aanpassen en meerdere systeem tools zijn niet bruikbaar heb een laptop met umts werkt de umts module niet volledig.
Als uw UMTS niet 'volledig' werkt, gaat de overige gedeelte dat niet werkt - niet aan de licentie liggen. Over welke local policies heb je het?
Vanuit de Windows store kunnen applicaties zijn die niet werken op een niet geactiveerde Windows versie omdat deze hangen aan bepaalde systeem settings die geblokkeerd zijn doordat Windows niet is geactiveerd. Dat geld ook voor applicaties die je los instaleer btw.
Waarom zou een applicatie rekening houden of je Windows geactiveerd is of niet? Geen enkel applicatie doet dit.
Toch moet je als consument 120 euro voor de Windows 10 Home editie neerleggen.
Nee hoor, dat moet ik niet neerleggen als consument. Ten eerste hoef ik geen Home, maar Pro, want Home mist belangrijke features (niet eens een lokale account...). Ten tweede zijn softwarelicenties volgens rechterlijke uitspraak onuitputtelijk. Je kunt ze dus legaal doorverkopen, of inkopen. Tweedehands zijn ze goedkoper dan het bedrag dat jij noemt, ook Pro.
Bij Apple wordt het dus niet doorgerekend wil je zeggen met die prijzen?

Het is gewoon raar om telkens erbij halen is gratis.

Windows is sinds 7 naar 10 oom gratis via hun tool.
Anoniem: 420148 @beerse14 augustus 2021 23:22
Wel helemaal dus. Een gehackte of proefversie niet kunnen upgraden naar een betaalde, hogere versie is natuurlijk normaal.
Vanaf Windows 7 kon je upgraden ook naar 10, en dat kan nog steeds prima zonder rare truukjes.

Maar verhaal idd beetje raar MacOs is ondertussen al jaren gratis, net als Windows dus kan wel eens anders beschreven worden.
Je vergeet die 2 andere os versies ertussen 8 en 8.1 (8.1 is eigenlijk R2)
Helemaal mee eens. BSD en GNU/Linux distributies zijn bijna allemaal ook helemaal gratis :)
Krijg je gratis, onafhankelijk van welke hardware je koopt. Dus ook Mac.
Dat heeft er niets mee te maken natuurlijk BSD is idd gratis. Maar wat Apple er mee doet is al lang geen normale BSD versie Meer. Tooling die ze zelf ontwikkelen de Shell Finder, mail, iMessage en meer natuurlijk die Apple zelf heeft ontwikkeld dat los staat van BSD.
Bij MacOS krijg je een gratis volwaardig office pakket met het geweldige Keynote. Daarnaast Garageband waar je echt heel leuk muziek mee kan maken. iMovie waar je simpele video's mee kan editen. Mail wat echt fatsoenlijk werkt, zeker in vergelijking met Windows mail. Gewoon allemaal mooie pakketten software die je gratis kan gebruiken.

[Reactie gewijzigd door Zwarte_os op 23 juli 2024 20:05]

Microsoft office zit gratis in het systeem? Hoef je niet voor te betalen? Dat is wel Nice ja. Bij Windows zelf moet je gewoon wel betalen. Of je kan de meegeleverde variant gebruiken voor text verwerken.

Alle andere dingen doet Microsoft ook gewoon.

iMovie = Video editor
Mail = Mail client (koppelen van alle cliënten als Gmail, etc) - ik persoonlijk gebruik geen apps voor dat laatste. Ik ga direct naar de fabrikant zijn email pagina. Dus voor mij niet echt een toegevoegde waarde op MacOS als Windows.

Voor Garageband hebben ze denk ik niks.
Ik denk dat je het deel over Microsoft Office een beetje verkeerd hebt verstaan.
Microsoft Office zit niet gratis in het systeem.
Apple heeft van Office een variant die gratis wordt geleverd op het toestel. Voor Word hebben ze Pages, voor Excel hebben ze Numbers en voor PowerPoint hebben ze Keynote.
Voor de gemiddelde gebruiker heeft dit nagenoegen dezelfde functie’s. Word heeft wel meer uitgebreidere functie’s dan pages, oftewel heb ik ze nog niet gevonden.
De varianten van Apple vind ik ook veel overzichtelijker dan Word. Het lint vind ik maar een grote chaos.
Wil je Microsoft Office op de Mac, dan moet je alsnog een licentie aankopen.
De Apple varianten zijn verrassend eenvoudig. Ik had geen ervaring met Pages en kon niet vinden hoe je een plaatje kon insecten. Blijkt dat je die er gewoon in sleept en dat de lay-out automatisch goed blijft. Daar kan Word nog wat van leren. Altijd gekloot om plaatjes en tabellen goed uit te lijnen.
Het bij Windows10 meegeleverde Office is slechts een trialversie. Hoewel het de volledige versie is, kun je hem maar een bepaalde periode gratis gebruiken. Daarna moet je het wel degelijk betalen.
Dit is geen nieuws artikel maar een Software update / download notificatie vaak gepost door een Tweakersgebruiker. Het stuk er boven wordt door de plaatser zelf geschreven en is vaak een zelf vertaalde uitleg over de update.

Dat macos gratis te downloaden / update is toch gewoon correcte feitelijke omschrijving van de up?

[Reactie gewijzigd door xbeam op 23 juli 2024 20:05]

Lof? Ik zie niks meer dan een vermelding dat de update gratis te downloaden is. Verder zie ik geen lofmakende opmerkingen.
Gratis betekent, in mijn beleving, niets meer of minder dat je er niets extra voor hoeft te betalen.
Je krijgt alleen de versie "gratis" die op je machine staat bij de aankoop. Als je wilt upgraden naar een nieuwe uitvoering van Macos heb je een AppleID / App Store account nodig.
Tsja als alles al teveel kost, dan moet je toch iets doen waardoor het "goedkoper" lijkt.
Maar ondanks dat, ben ik blij met al mijn Apple producten (behalve Apple TV).
Waarom niet met AppleTV?
Heeft geen meerwaarde tov de smart tv's van tegenwoordig. Ja je kan er wel iets meer mee, maar dan moet je weer een aparte afstandbediening hebben of je mobiel erbij pakken. Het is voor mij net zoiets als ik koop een auto met navigatie en dan wil ik niet mijn Google Maps gebruiken op mijn iPhone.
Wellicht, maar met oudere TV’s wel handig en sowieso sneller dan de meeste smart tv’s
Ik heb een Samsung tv begin dit jaar gekocht en heb er een Apple TV aan hangen. Ik kan veel (niet alles) ook met de software van de tv, maar met de Apple TV werkt het allemaal een stuk fijner, sneller en uitgebreider. En ik verwacht ook dat de software langer updates gaat krijgen.
Teveel? Een vergelijkbare PC/laptop van een andere A-merk is echt niet veel goedkoper dan een Mac. Het enige is dat Apple geen goedkope consumentenvarianten heeft zoals bijvoorbeeld HP wel heeft.
Apple verkoopt een totaal product met hardware en software die op elkaar ingesteld zijn. Dat is ook de kracht van hun producten, dat je weinig gedoe hebt met drivers en dingen die dan weer niet werken die wel zou moeten werken. Of macOS dan gratis is, of dat je met je hardware er eigenlijk voor aan het betalen bent is dan niet zo spannend. Ik denk dat je dat onderscheid tussen hardware en software ook niet kunt maken. MacOS is een onderdeel van hun Mac's, net zoals basis software die ze er mee leveren. En daar geven ze dan lange tijd mee dat je de nieuwste software kunt draaien. Je krijgt een kant en klare doos voor een x bedrag waar je alle basistaken al zonder extra dingen te kopen mee kunt. En wil je meer dan de basis, dan koop je MS Office, Final Cut Pro, etc.

MS Windows is anders. Afgezien van hun eigen spul als de surface (die ook niet goedkoop zijn) is het een product dat je los koopt en is je computer van een andere partij. Dat maakt ook dat het verdienmodel anders is. Windows koop je werkelijk. Dat ze gratis updates geven en zelfs upgrade omdat ze niet willen dat mensen hun oude systeem nog jaren gebruiken kan zijn, maar in beginsel koop je het. En dan is binnen hun verkoopmodel denk ik de zakelijke markt nog de belangrijkste klant voor hen en helpt de consumentenmarkt voor een stukje als uithangbord voor de zakelijke markt. En dan is het OS één ding, maar kantoor software en diensten op dat platform zijn denk ik voor MS belangrijker dan voor Apple, als verdienmodel. Zo heeft Apple niet een betaalde crossplatform Office 365 'dienst'.

En zaken als Linux en andere open source platformen hebben wéér andere verdienmodellen, in zoverre ze überhaupt een winstdoel hebben. Bijvoorbeeld redhat en Canonical hebben hun zakelijke commerciële takken. En die profiteren weer van wat ze met Fedora en Ubuntu doen.
Als je je MAC OS upgrade zal je applicaties ook moeten upgraden en die zijn niet altijd gratis. Is het niet linksom dan wel rechtsom om geld binnen te halen.

Bij Windows is de ‘sustainability’ net iets anders.
En welke applicaties bedoel je dan?
Op parallels na weet ik geen enkele applicatie die je moet betalen om te upgraden.
En dan is het ook alleen maar bij grote updates zoals MacOS Monterey of vorig jaar Big Sur.
Maar dat is geen applicatie van Apple dus halen ze daar geen geld op.
“Maar dat is geen applicatie van Apple dus halen ze daar geen geld op.”

Sinds wanneer heeft Apple de afdracht in de app store afgeschaft?

Waarmee ik bedoel te zeggen dat het niet zo is dat Apple niks verdient aan app-upgrades, zoals jij stelt.
Op MacOS kan je gewoon apps sideloaden. En paralels haal je niet uit de App Store dus daar krijgt Apple niets van.
En ik heb nog nooit gehoord dat apps uit de App Store vragen voor geld om een nieuwe MacOS update te ondersteunen.
Voor nieuwe functie's wel.
Maar ik verander gerust mijn standpunt als je apps vanuit de Mac App Store kan geven die geld vragen voor een upgrade
Side load kan niet op Intel Macs.
Verkeerd verwoord, ik bedoel dat je apps gewoon van het internet kan downloaden.
Video programma’s bijvoorbeeld. Na een OS update mag de beurs weer op tafel. En dat is één voorbeeld. Final Cut Pro was een voorbeeld maar je kon voorheen altijd de flappen laten wapperen.

Rare wereld die onophoudelijke OS updates.
Dat zijn dan 3PP applicaties waarvan leveranciers geen zin meer hebben om oudere MacOS versies te onderhouden. Daar verdient Apple niets aan.
Anoniem: 218213 14 augustus 2021 21:38
Apple heeft enkele problemen in deze uitgave verholpen, maar wil niet kwijt welke precies.

en hoezo niet? beetje vreemde redenering
Jij publiceert wel altijd alles wat je op je werk verbetert?
Ja, dat ben ik verplicht namelijk

Trouwens, het lijkt me ook niet meer dan normaal om gewoon transparant te zijn toch? Of ben ik nu van de oude stempel.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 218213 op 23 juli 2024 20:05]

Dan ben ik ook van de oude stempel, want ik doe dat ook.
en hoezo niet? beetje vreemde redenering
Niet te veel achter zoeken, maar Apple publiceert nooit gedetailleerde release notes. Het is een beetje hun filosofie dat ze de eindgebruiker niet willen vermoeien met details*.

Soms bijt dat hun in de staart, zoals op iPhone met de batterijspannings-bescherming. Door daar niet transparant over te zijn werd het "Apple vertraagd bewust oude telefoons".

Overigens is het maar de vraag of het met transparantie wel perfect zou gaan. Want er zijn genoeg mensen wiens business model het is om reuring te schoppen over Apple. En daarbij niet vies zijn van bewust
misinterpreteren van Apple's plannen en aankondigingen. Controverses brengen immers meer 'clicks'.


*Overigens is dat echt niet alleen Apple. Tel maar de app updates met:
Bug fixes and performance improvements.
Of macOS initieel bij de hardware prijs is inbegrepen zal wel kloppen. Is bij een aangekochte windows pc niet anders, gezien vanuit de consument.
Bij Apple kan ik een 2e hands mac mini kopen, de schijf formatteren, en dan macOS downloaden en (schoon) installeren. Kost niks. De laatste keer dat ik dat (voor een familielid) met Windows wilde doen, ging dat niet. Als de recovery disk ontbreekt ben je de klos, of mis ik iets?
Ik zit me in Big Sur ondanks alle updates nog steeds te irriteren aan de zoek functie in de mail. Dit werkt nog steeds niet prettig. Uiteraard zijn er alternatieven maar kom toch altijd weer terug bij het standaard meegeleverde mail programma.

[Reactie gewijzigd door Maverick2001 op 23 juli 2024 20:05]

Wellicht is Mozilla Thunderbird of Vivaldi (browser met ingebouwde e-mailclient) een alternatief?
Prima. Kan niet hard genoeg worden aangepakt.
Eigenlijk is het wel iets genuanceerder dan dit, en de techniek is (mits goed uitgevoerd) wel belovend in een oneerlijke strijd tussen privacy en bescherming van kwetsbaren.

https://daringfireball.ne...nitiatives_slippery_slope

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.