Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 14 reacties
Bron: SaveGameBackup.net, submitter: Hedva

SaveGameBackup.net logo (60 pix)SaveGameBackup.net is een programma waarmee een backup gemaakt kan worden van de savegames van de diverse op een Windows-pc aanwezige spellen. Dat is vooral handig als een schijf opnieuw geformatteerd wordt. Savegames worden namelijk op veel verschillende plaatsen op de computer opgeslagen en dat is dus altijd een hoop zoekwerk. Backups kunnen naar een andere locatie op de computer of het netwerk, of zelfs naar een clouddienst als Dropbox worden gemaakt. Er is ondersteuning aanwezig voor ruim duizend spellen. De download is iets meer dan 1MB groot, maar het programma heeft wel versie 4 van het .Net Framework nodig. In versie 1.3 zijn de volgende veranderingen en verbeteringen aangebracht:

Public Release 1.3:
  • Some translations are taking longer than expected to finish. They will be included when they are completed, and will be available via the updater.
  • Redesigned the Backup and Restore lists. Displayed columns can be configured through right clicking on the column headers. By default, Name and Data Path will be shown.
  • Context menus have arrived! They are available by right-clicking the Backup and Restore lists.
  • Added tooltips for entries with a note, unless you have the Note field enabled. The entries with a note available will be blue in the list. Hover over them to see it.
  • Adding items to the Ignore List through it's window will remove detected entries on the main list. This copies the behavior of the new context menu option to ignore an entry.
  • A new updater has been created to allow for the updating of the database as well as translations.
  • Changed the Check for database update option to Check for updates.
  • Added an error log button to make viewing the error log easier.
  • Added a Supported Entries button. It will open your browser with a list of all supported games for the current database.
  • Changed language file version scheme. It now uses 1, 2, 3, 4, 5, etc. All language files are currently at version 1. The version number will never reset, only increment. This change will make updating them less confusing (for the translator).
  • Reworked the reg/green translation version area. All language files have a value (completely hidden to the user) that specifies what version of SGB they are designed to work with. If the version you are running matches the version in the language file, the text will be green. Otherwise red. They may or may not still work, however.
  • When changing languages (or updating language files), the window will now retain it's old dimensions if possible.
  • Custom entries now use XML instead of SQLite. You will need to recreate your entries (I will try to do this as little as possible!).
  • Custom Entries forms (Add/Edit) have been consolidated into one form (text will be changed appropriately).
  • Double clicking a custom entry in the Custom Entry window will open the custom entry edit window.
  • Allow custom entries to have a colon in the Name field.
  • Added logic to the ignore list buttons.
  • All forms have seen UI changes. Some major, some minor.
  • Updated SQLite library.

aveGameBackup.net 1.3 screenshot

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (14)

Werkt dit alleen voor save games van games, of ook voor voorkeuren/instellingen van applicaties?

Het zou super handig zijn als het ook voor applicaties werkt, maar zo niet word het alsnog zoeken, en deze instellingen staan meestal op de zelfde plaats als save games. |:(
Teamspeak, Ventrilo e.d. werkt het wel.
Maar je kan ook zelf applicaties toevoegen bij custom assets.
Uit zich zelf doet hij niet zo heel veel applicaties volgens mij, ik zag alleen dingen van Steam en Ati voorbijkomen. Wel kun je zelf entries toevoegen.
meh .. deze werkt niet met TDU2 en ook niet met Rainbow SIx Vegas 2 :(
Het programma heeft van elke spel de regestry key locatie in een database staan. Daar zoekt die op. Bij de meeste mensen is die locatie het zelfde. (verschil x86 en x64 is over na gedacht :P ) Maar het kan zijn dat er bij enkele mensen (om een vage reden) die registrykey op een andere locatie staat. (of dat je om een of andere reden je savegames ergens anders hebt opgeslagen)
Beide staan anders wel op de Supported Assets pagina op de website.
Heb je het al gemeld op het forum?
Eigenlijk heeft een programma als dit alleen maar nut als het op de een of andere manier extensible is gemaakt. Nu ben je afhankelijk van of de ontwikkelaar wel of niet support voor jou spelletje heeft gemaakt. Als ze een plugin systeem of iets dergelijks hadden gemaakt, dan zou iedereen er voor elk spel "definitities" (net als virusscanners) voor kunnen maken, en zou het veel handiger (en ongetwijfeld ook populairder) zijn.

Als je nu 20 spellen hebt, waarvan er 10 herkend worden, is het vrij nutteloos, aangezien je die andere 10 alsnog met de hand moet doen.

Edit: misschien moet ik verder kijken dan m'n neus lang is. Je kunt entries toevoegen in het programma zelf, maar vooralsnog is er geen gecentraliseerde database met entries, en kun je een lijst met entries niet exporteren of importeren.

Ook vind ik ZIP (wat ze dan sgbzip noemen, ook lekker nutteloos) gebruiken niet zo handig, omdat je dan 1 package per spel hebt. Als je dat dan in Dropbox zet, dan moet de hele ZIP opnieuw geupload worden. Als je losse bestandjes hebt (met een control file, ipv te vertrouwen op de comments in een ZIP file), dan upload Dropbox alleen de veranderde bestanden (en kun je bovendien individueel de historie van die bestanden inzien). Hetzelfde geldt voor incrementele backups.

Ik weet nou niet zo goed wat ik hiervan moet denken. Voelt een beetje als van die tooltjes die ik ook maakte toen ik 16 was, wel grappig, en allemaal heel cool (ik noem het bestand *.sbgzip en ik heb een nieuw bestandstype uitgevonden!!), maar toch niet helemaal praktisch of doordacht.

[Reactie gewijzigd door 84969 op 10 augustus 2011 08:33]

Moet zeggen dat ik het persoonlijk fijner vind dan 1000 savegames van allemaal verschillende spellen. Makkelijker in de mail te zetten, defragmenteren, backupen en overzetten. Scheelt gewoon overhead.
Edit: misschien moet ik verder kijken dan m'n neus lang is. Je kunt entries toevoegen in het programma zelf, maar vooralsnog is er geen gecentraliseerde database met entries, en kun je een lijst met entries niet exporteren of importeren.
Dat kan wel. Zodra je custom entries aanmaakt, komt er een bestand genaamd "custom" in de map database. Die kan je dus exporteren. (en weer inporteren)
Ook vind ik ZIP (wat ze dan sgbzip noemen, ook lekker nutteloos) gebruiken niet zo handig, omdat je dan 1 package per spel hebt. Als je dat dan in Dropbox zet, dan moet de hele ZIP opnieuw geupload worden. Als je losse bestandjes hebt (met een control file, ipv te vertrouwen op de comments in een ZIP file), dan upload Dropbox alleen de veranderde bestanden (en kun je bovendien individueel de historie van die bestanden inzien). Hetzelfde geldt voor incrementele backups.
Dat is dus wel nodig. Ten eerste staat er in de zip bijgeschreve waar het programma de backup moet terug plaatsen. Ten tweede blijft het overigens ook overzichtelijk met 1 bestand per spel. (dus 1 backup per spel) Daarnaast willen sommige mensen meerdere backups van 1 spel, voor het geval er een bug in een savegame van het spel zelf zit (of als je echt hopeloos vast in het spel zit). Het word juist expres .sgbzip genoemt zodat het programma weet elke bestanden in een map backups zijn en welke niet. (voor het geval je 1 grote onzin map hebt met vanalles erin). Daarnaast is het uploaden van wat bestandjes in dropbox zo gebeurd. Ik backup momenteel hiermee 12 games en zijn binnen een minuut geupload op dropbox. Dus wel iets meer praktisch en doordacht dan je denkt.

De meeste backups zijn tussen de 1kb en 10mb groot. Sommige schieten eruit zoals Spore. Maar dat komt omdat je met Spore een oneindige database met wezens, gebouwen, planeten etc kunt bouwen. Dat kan zo naar 500mb toe gaan. (maar met of zonder SGB.net, bleef die backups alsnog 500mb groot :P


Edit: Je moet je overigens wel bedenken dat voor ieder spel de (juiste!) registry locatie gezocht moet worden en de bestanden die alleen nodig zijn voor de savegame (er word het liefst zo min mogelijk troep mee opgeslagen). Maar die spellen (inlc save/config bestanden moeten dus wel door één van ons geïnstalleerd, gespeeld, opgezocht en getest worden. Gelukkig zijn er veel mensen die daaraan mee helpen maar het heeft een tijd geduurd voordat de 1200+ games bereikt werd.

[Reactie gewijzigd door Hedva op 11 augustus 2011 01:23]

werkt wel, ik heb iig gewoon een TDU2 savegame al via dit progje gedaan hoor!
Teleurstelling..... :'( . Herkent maar vier van mijn 28 spellen.....
Ik had juist andersom. Wou 5 spellen backuppen maar blijkbaar stond de savedata van 20 er nog op.
Ik had precies hetzelfde! Veel savegames van bv. demos die ik al lang verwijderd had. Wat fijn zou zijn is om via dat programma die save games te kunnen wissen. Of is dit al mogelijk (zit nu op werk). Zo niet dan ga ik denk ik even een mail naar de ontwikkelaar sturen.
Binnenkort moet krijg ik me nieuwe PC dus dit maar gebruiken om een backup van de meeste save games te maken is wel zo handig bij een reinstall :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True