Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 17 reacties
Bron: The Gimp Team

The GIMP logo (75 pix)The Gimp Team heeft versie 2.6.8 van het opensource fotobewerkingsprogramma Gimp uitgebacht. De naam Gimp is een afkorting van 'GNU Image Manipulation Program'. De software is beschikbaar voor diverse besturingssystemen, waaronder FreeBSD, Linux, Mac OS X en Solaris. Hoewel het niet officieel door The Gimp Team ondersteund wordt, werkt Jernej Simoncic aan een installer die onder Windows gebruikt kan worden. In versie 2.6 is met name de gebruikersinterface verbeterd; die werd vaak bekritiseerd omdat er zo veel schermen openden. Verder zijn ook de eerste stappen gezet voor wat betreft de integratie van Gegl, die in de toekomst een hogere kleurdiepte en verbeterde editmogelijkheden moet gaan bieden. Hieronder is te vinden wat er allemaal sinds versie 2.6.7 aan Gimp verbeterd is:

Bugs fixed:
  • MapObject cannot modify highlight
  • FG color changed to black when FG-BG Editor tab created
  • layer.scale() raises RuntimeError
  • Keyboard shortcuts does not work for first image when dock is focused
  • F1 key on gimp-tool-align in menu have wrong link and it open gimp-tool-move
  • Gimp BMP Integer Overflow Vulnerability
  • "read_channel_data()" Integer Overflow Vulnerability
  • gimp_image_get_selection returns None
  • plug-in-grid: Parameters Horizontal/Vertical Spacing and Horizontal/Vertical Offset are reversed.
  • PCX plugin doesn't sanitize input to avoid allocation overflows.
  • PCX: Calculating amount of memory to allocate may overflow.
  • SGI: sanitize input
  • SGI: Calculating amount of memory to allocate may overflow.
  • SGI: RLE encoded input data may write beyond allocated buffers
  • SGI: allocate memory consistently
  • GBR, PAT: sanitize input data
  • Crash when pressing Backspace with Free Select Tool
Updated and new translations:
  • Basque (eu)
  • British English (en_GB)
  • Czech (cs)
  • French (fr)
  • Greek (el)
  • Italian (it)
  • Japanese (ja)
  • Norwegian Nynorsk (nn)
  • Polish (pl)
  • Romanian (ro)
  • Russian (ru)
  • Simplified Chinese (zh_CN)
Versienummer:2.6.8
Releasestatus:Final
Besturingssystemen:Windows 7, Windows 2000, Linux, BSD, Windows XP, macOS, Windows Server 2003, Windows Vista, Windows Server 2008
Website:The Gimp Team
Download:http://gimp.org/downloads
Licentietype:GPL
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (17)

Ik wacht eerder op (meer geavanceerde) laag effecten. Ik gebruik deze zeer veel en telkens als mensen me GIMP aanraden boven photoshop moet ik hen teleurstellen met het feit dat voor mij de functionaliteit tekort schiet.

Is er al beterschap voor de native Mac OSX Cocoa versie van GIMP? De laatste keer dat ik deze probeerde was die nog enorm onstabiel. En een X11 versie gebruiken vindt ik nu ook niet echt fantastisch.
Is er al beterschap voor de native Mac OSX Cocoa versie van GIMP?
Hier wacht ik inderdaad ook op. Ik heb GIMP altijd onder Linux gebruikt en nu installeerde ik laatst GIMP onder Mac OS. Ik verwachtte een mooie native cocoa-applicatie te zien, maar tot mijn verbazing werd ik opgezadeld met een lelijke X11-applicatie. Dat vond ik toch wel een grote tegenvaller.
Ik heb wat opzoekwerk gedaan naar de experimentele versie van een native Mac OSX GIMP, hier is de link http://gimp-app.sourceforge.net/ er zitten wel wat fouten in, maar het is een project om zeker en vast in de gaten te houden en eens uit te testen.
Idd, dat lijken mij belangrijker zaken dan single window mode (alhoewel dat ook best prettig zou zijn).

Wat ik vooral mis is dat je layers niet kunt groeperen. Ik krijg wel eens een psd aangeleverd die 100 layers of meer heeft (waarvan heel veel dezelfde layers) om met groepen een scherm in 1x (on)zichtbaar te zetten. Die moet ik dan echt met Photoshop openen (en dat is met een psd van 35mb geen lolletje) anders ben ik meer aan het zoeken naar de juiste layer dan dat ik echt productief ben. Lijkt mij ook een vrij simpele optie.
Met GIMP 2.8 komt er eindelijk (optioneel!) een single-window interface (screenshots). Ik denk dat ze daar een hoop gebruikers blij mee gaan maken, vooral onder Windows is het nu best lastig werken met meerdere afbeeldingen open (onder Linux kun je alle GIMP-windows op een aparte workspace/desktop zetten, dat scheelt iets) :)
Hier heb je gelijk in, één van de redenen dat veel mensen niet echt voor The Gimp kiezen is omdat veel mensen de vele schermen irritant vinden, ik ben zelf ook één van de gebruikers die dat vind.

Er is wel een alternatief, namelijk GimpShop (geloof ik) dat een eigen look-a-like van Photoshop heeft gemaakt, maar die geeft bij mij (helaas) veel problemen!
Ja ok maar wel eens op tab gedrukt in gimp dan kun je de extra vensters makkelijk aan en uit zetten maar wel met je afbeelding je hele scherm gebruiken.
Zolang de multi-window UI maar (als optie) blijft.
Het is namelijk HEEL relaxed (op elk OS) als je meer dan 1 monitor hebt. De plaatjes fullscreen op de primaire en alle tools op de secundaire monitor werkt perfect.
Het is instelbaar of je een single of multi window interface wilt hebben. Maar dit is slechts 1 van de opties. Zo kun je ook bladeren tussen de schermen middels een voorbeelden balk boven in. Bij de single window interface worden alle openstaande afbeelden gedockt in een tab. De werkbalken kunnen uit de interface worden getrokken.

Maar het meest opmerkelijke vind ik dat de ontwikkelaars zo naar de gebruikers hebben geluisterd. Ik denk dat iedereen een stukje werkbaarheid erin kan vinden. Hopelijk ook voor nieuwe gebruikers een stukje motivatie om het eens te proberen.
Ik vind het merkwaardig dat de ontwikkelaars zolang NIET naar de gebruikers hebben geluisterd aangezien er toch aanzienlijk veel mensen de interface niet op prijs stellen.
Onder Linux is het nog enigszins te doen als je een volledige virtual desktop dedicate aan Gimp, maar onder windows is het een zooitje.

Ik dacht trouwens ook dat dit kwam omdat GTK gewoonweg niet MDI doet? (Had stiekem toch de hoop dat het ooit naar Qt werd herschreven maar dat zal wel nooit gebeuren gezien hoeveel werk het is voor een dergelijke applicatie. - Qt oogt naar mijn mening een stuk beter en heeft ook betere filedialogs onder windows.)

Maar goed, blij dat ze nou eindelijk er aan werken. Kan ik in ieder geval stoppen met het proberen te vinden van een alternatief want voor de rest is het een fijn programma.. enige andere minpuntje vind ik dat je tijdens de installatie niet wordt gevraagd naar je taalvoorkeur en dat de hotkeys per taal verschillen.
Een single window interface! Dat ik dit nog in mijn leven mag meemaken! Gimp komt weer een stapje dichter bij de status van serieuze Windows-applicatie.

En ja, ik bedoel "Windows-applicatie". Hoewel het op sommige windowingsystemen, zoals Mac en bepaalde DE's op Unix standaard is om uit te gaan van een document + vensters/tools eromheen, is dit op Windows niet het geval: daar gaat men uit van een venster+tools met een document erin.

Daarom voelt Gimp voor ervaren Unix-gebruikers logisch aan, en voor Windows-gebruikers voelt het crap aan. (En zelfs als ik met een ander OS werk vind ik de Windows-manier van werken prettiger, en niet omdat ik die gewend ben; ik vind het gewoon logischer aanvoelen, en vind het handiger dat alles in één venster zit.)

SuperNull: Gimp is in essentie een Unix-programma. Ik denk dat de single-window versie optioneel wordt, niet andersom.

[Reactie gewijzigd door Katsunami op 29 december 2009 08:33]

Windows heeft daar geenszins een monopolie op. Krita heeft bijvoorbeeld een fijne interface (maar minder performance).
Aha, eindelijk mijn grootste ergernis (en reden tot directe uninstall) opgelost :D

Nu wil ik het gerust nog eens proberen.
Is er al zicht op het overstappen naar 16bit (of hoger)?
Dat is het doel van de (toekomstige) overstap naar Gegl.
Ja, dat was het in 2001 ook al, en daarna heeft GEGL jaren stil gelegen, en zelfs nu gaat het maar mondjesmaat vooruit. Dat is het hele probleem van de opensource-wereld: het overgrote deel van de projecten die worden gestart worden nooit afgemaakt. Als je in 2001 een functie belooft en hij is er in 2010 nog steeds niet (adjustment-layers anyone?) dan nemen mensen je niet meer serieus.

Persoonlijk gebruik ik Gimp omdat Paint Shop Pro net zo onstabiel is als een kaartenhuis, en Photoshop voor het occasioneel bewerken van een plaatje voor op het web overkill is.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True