Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 18 reacties
Bron: The Gimp Team

Gimp, een acroniem voor GNU Image Manipulation Program, is een fotobewerkingsprogramma dat door velen wordt beschouwd als de opensource-tegenhanger van Adobe Photoshop en Corel Paint Shop Pro. Het programma is beschikbaar voor verschillende besturingssystemen, waaronder Linux, Mac OS X en Windows. De ontwikkelaars hebben een nieuwe versie uitgebracht in de stable-tak met 2.6.5 als het versienummer, voorzien van de volgende lijst met aanpassingen ten opzichte van de vorige uitgave:

Overview of Changes from GIMP 2.6.4 to GIMP 2.6.5

Bugs fixed:
  • 571628 – Scaling image to 25% turn background from white to grey
  • 567840 – GIMP's GtkScaleButton conflicts with GTK's
  • 569043 – GEGL tool - missing Operation Settings for all sub-tools
  • 568890 – don't rely on GtkAction implementation details
  • 568909 – wrong RGB values for color names in libgimpcolor/gimprgb-parse.c
  • 568839 – wrong hex RGB value for the color names slategrey and slategray
  • 559408 - Brushes dragged to the image window look strange
  • 563337 – Rectangle Select Tool does not allow 1:1 fixed ratio
  • 568016 – Black pullout parameter of plug-in-newsprint has no effect
  • 562818 – First image opened in GIMP offset
  • 562213 – Align Tool doesn't work properly if it is the active tool at startup
Updated translations:
  • Spanish (es)
  • Estonian (et)
  • Hindi (hi)
  • Italian (it)
  • Brazilian Portuguese (pt_BR)
  • Romanian (ro)
  • Russian (ru)
  • Serbian (sr)
  • Tamil (ta)
  • Simplified Chinese (zh_CN)
Versienummer:2.6.5
Releasestatus:Final
Besturingssystemen:Windows 2000, Linux, BSD, Windows XP, macOS, Windows Vista
Website:The Gimp Team
Download:http://gimp.org/downloads/
Licentietype:GPL
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (18)

Als je er eenmaal aan gewend bent heb je helemaal geen GimpShop nodig. Maar is dat niet met alle competatieve software? Zolang je gewend bent aan de een, zul je tijd moeten investeren om aan de ander te wennen, wanneer je van zijn functionaliteit gebruik wilt maken.
Vgl. Photoshop -> The Gimp ; Windows -> Linux ; SPSS -> R
Daar ben ik het niet helemaal mee eens, het lastige van veel Open Source software is dat het veelal gemaakt wordt door programmeurs, en dat nieuwe opties dus al snel in steeds verder uitdijende menu's worden ondergebracht. Vaak hebben bedrijven als Adobe iemand in dienst die ook gebruiksgemak, oftewel de GUI bekijken, met als gevolg dat (voor mij althans) Photoshop makkelijker onder de knie was te krijgen dan the Gimp (ik had met beide geen ervaring). In een later stadium (wanneer een software pakket een zekere omvang en userbase krijgt) wordt er wel met een professionele blik naar de GUI gekeken, maar zoals bijv. met de verschillende *nix OSen te zien is moeten ze van een behoorlijke achterstand terugkomen. (wanneer de schade over 'moeilijk' al is gedaan)

Als je bijv. kijkt naar het vergroten van een afbeelding is dat in photoshop snel onder de mini-afbeelding een slider te vinden waarmee je kan in en uitzoomen. In gimp is dat niet zomaar te vinden en moet je echt opzoek naar de knopjes. Ook de buttons zijn (voor mij) in gimp een stuk minder duidelijk, oa door het veelvuldige gebruik van matte grijstinten in de GUI.

Ik zie overigens precies hetzelfde gebeuren in bijv. een spel als OpenTTD, de uitgebreide optielijst is gigantisch groot geworden langzamerhand en veel opties zijn verstopt in submenu's en hangen af van het al dan niet gebruiken van de CTRL toets. Voor langdurige spelers is dit allemaal zeer logisch, maar een nieuwe speler verdrinkt onmiddellijk in het gebrek aan samenhang in de GUI en verstopte opties.
Vaak hebben bedrijven als Adobe iemand in dienst die ook gebruiksgemak, oftewel de GUI bekijken
Alsof je iemand in dienst moet hebben voordat er gekeken zal worden naar gebruiksgemak. Zulk soort mensen heb je ook gewoon in Free Software. Ook binnen de GIMP wordt gekeken naar usability, alleen gewoonweg niet elk stukje software (en dat dus ook buiten het Free Software kringetje).
Volgens mij worden ook niet-FOSS programma's door programmeurs gemaakt, maar dat terzijde...
Het is niet dat FOSS-developpers niet kijken naar de usability, maar rekening houden met een ander type gebruikers. Meestal een doelgroep die van sneltoetsen gebruikt maakt. Niet zoekt naar een icoontje met vergrootglas, maar de scrollwiel, +/- toetsen oid gebruikt. Overigens heeft Gimp een navigator-window, gelijk (in elk geval incl. zoem-scrollbalk) als in photoshop. Gimp is gewoon geen programma voor simpele edit-acties. Daar zijn andere betere programma's voor met enkel basis functies die zonder een manual te lezen gebruikt kan worden.

Die betaalde gui-bekijker in niet-FOSS software is in de FOSS-community de niet-developper.
Er is ook GimpShop, die ervoor zorgt dat the gimp meer als photoshop werkt.
De interface is standaard nogal ... apart.
Uh... is GIMPshop niet een beetje dood? Laatste release is 3 jaar oud.

Sinds GIMP gewoon 1 item op de taakbalk in beslag neemt (in plaats van 1 voor elk subwindow) is de interface echt prima.
er is mee te werken, je moet er alleen heel erg aan wennen
Het zou (voor mij) al prettiger zijn als elk document de werkbalken aan de zijkant had gedockt. Elk document zou zijn eigen werkbalken moeten hebben. (Mogelijk als optie, en niet als verplichte interface.) Het programma start dan eigenlijk voor elk document een nieuwe instantie van zichzelf, zoals Office 97 (of was het 2000?) ook deed. Dat lijkt me op zich wl prettig werken.

Maar het is wel zo dat het al een stuk werkbaarder is sinds er niet meer 50 pictogrammen op je taakbalk staan.
en kun jij zelf met alle verstopte features van Office overweg?

Toegegeven, het is een wat andere benadering van schermopbouw (al die losse vensters zonder een container scherm), maar zeker als je een wat groter scherm hebt (wie heeft dat tegenwoordig niet?) en als je de overige programma's minimaliseert, is het een prettig pakket om mee te werken. Voor mij althans wel.

Elke programma laat zich even gewennen, helaas. En tekenen op wat hoger niveau dan Paint IS nu eenmaal iets ingewikkelder, dus geef de software daarvan niet de schuld.

Na al dat gezeur over hoe moeilijk GIMP wel niet zou zijn dacht ik photoshop eens te gaan proberen en ik vind dat net zo ingewikkeld hoor.
Je moet in Gimp zo snel mogelijk alle hotkeys uit je hoofd stampen. Dan is er makkelijk mee te werken. Maar dat geld natuurlijk voor Photoshop in principe ook. Ook een groot scherm met hoge resolutie maakt het al snel werkbaarder.
het is geen WP5.....

Zonder deze hotkeys (ik ken er maar EENTJE) is er prima mee te werken. ;-)
Ik gebruik het vaak, maar is het nu nog niet 16-bit per kleur? Daar zit ik al 10 jaar op te wachten.
Echt handig, zo'n linkje. Misschien gebruikt Zeemijl wel Windows? Dan is CinePaint geen optie.

"We had a Windows version, but it's currently broken. Sorry."

En dat is al hl lang zo.
Ja

[Reactie gewijzigd door DOT op 16 februari 2009 19:00]

Volgens mij kan krita dat in elk geval.
Gimp gaat alles in 32-bit per kleur doen via GEGL, dat is nu gedeeltelijk geimplementeerd.
Goed nieuws dus!

Krita vind ik niet zo handig, maar is best wel een goed programma.
Cinepaint is nog in de ontwikkelingsfase en doet het momenteel niet in Ubuntu linux.
ImageMagick gebruik ik in scripts.

Er zijn dus genoeg mogelijkheden zonder PhotoShop.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True