Software-update: The Gimp 2.4.5

The GIMP logo (75 pix) Verleden week is er een nieuwe versie uitgebracht in de stabiele tak van The Gimp. De naam van dit fotobewerkingsprogramma is een afkorting voor 'the GNU Image Manipulation Program'. De software is beschikbaar voor diverse besturingssystemen, waaronder Windows, Freebsd, Linux, Mac OS X en Solaris. The Gimp wordt door velen beschouwd als de opensource tegenhanger van Adobe Photoshop en Paint Shop Pro, maar door het openen van vele schermen vraagt het wel enige gewenning. Het changelog van versie 2.4.5 laat de volgende veranderingen zien:

Changes in GIMP 2.4.5
  • fixed a regression introduced by the brush cursor optimization (bug #514309)
  • fixed bug in transform tool preview (bug #340965)
  • fixed PSD export of images with layer masks
  • fixed base64 encoding routine of the Mail plug-in
  • use the correct background color when creating a new image (bug #514082)
  • explicitly link libgimpthumb with GLib (bug #515566)
  • improved selection of the font sample string (bug #514021)
  • unified handling of "Enter" and "Space" keysyms (bug #516544)
  • fixed bug in the Glossy script when used with a pattern (bug #517285)
  • correctly record dimensions in Exif data when saving as JPEG (bug #517077)
  • fixed sensitivity of plug-in menu items (bug #517683)
  • fixed potential crashes in Wind, Warp, Small Tiles and Apply Canvas plug-ins (bug #516369)
  • added default keyboard shortcut for "Paste As New Image" (Ctrl-Shift-V)
  • added default keyboard shortcut for "Copy Visible" (Ctrl-Shift-C)
  • fixed missing preview update in Curves tool (bug #518012)
  • fixed a bug in the Frosty Logo script (bug #472316)
  • fixed backward transformations using the PDB (bug #518910)
  • translation fixes and updates (de, eu, eo, fr, he, hu, it, ja, ko)
[break]
Klik op de afbeelding voor een grotere versie.
Versienummer 2.4.5
Releasestatus Final
Besturingssystemen Windows 2000, Linux, BSD, Windows XP, macOS, Solaris, Windows Vista
Website The Gimp
Download http://gimp.org/downloads
Licentietype Voorwaarden (GNU/BSD/etc.)

Door Bart van Klaveren

Downloads en Best Buy Guide

07-03-2008 • 22:56

27

Bron: The Gimp

Update-historie

19-05 GIMP 3.0.4 0
25-03 GIMP 3.0.2 3
23-03 GIMP 3.0.0 revision 1 7
17-03 GIMP 3.0.0 21
10-02 GIMP 3.0 RC3 29
28-12 GIMP 3.0 RC2 19
07-11 GIMP 3.0 RC1 18
05-'24 GIMP 2.10.38 20
02-'24 GIMP 2.99.18 7
11-'23 GIMP 2.10.36 13
Meer historie

Reacties (27)

27
24
12
6
0
0
Wijzig sortering
Het multiple-windows probleem is alleen aanwezig op systemen zonder behoorlijke windowmanager.
Ik heb laatst op mijn werkmachine met XP zitten Gimpen, eindelijk werd het me duidelijk waarom men er zo over klaagt.

Onder Linux, met evt een virtueel bureaublad puur voor the GIMP, focus follows mouse en zo nog een paar instellingen, vind ik het een geweldig programma.

De enige functie die ik mis is het groeperen van layers, waarbij je dan verschillende groepen kunt hebben, evt zelfs genest - bv zoals een boomstructuur in konqueror eruit ziet, plusjes en al...


Edit:
Little Penguin, inderdaad, dat zou het beste zijn. Ik had altijd het gevoel dat men overdreef omdat ik nooit geconfronteerd was met de onbruikbare veelheid van GIMP windows op Windows, dus dacht ik dat het zo erg niet was.
Het is wel erg, ik zou bijna liever PSP gebruiken. Bijna dan...
Oh ja, PS krijgen we niet zonder goede reden (die ik niet heb) en illegale software is helemaal uit den boze.
Ik gebruik bij voorkeur gewoon the GIMP op Linux, wat gelukkig op mijn werk tot de mogelijkheden behoort.

[Reactie gewijzigd door RobT op 24 juli 2024 22:24]

Het multiple-windows probleem is alleen aanwezig op systemen zonder behoorlijke windowmanager.
Waarbij je dus ook kunt stellen dat het probleem oplosbaar is (door de GIMP ontwikkelaars), door alle vensters weer terug in 1 venster te stoppen - uiteraard als optie, die weer uitgezet kan worden...
Ik heb het liefst dat vensters dockable worden, zodat je je vensters gewoon willekeurig aan elkaar kan plakken, en los kan trekken. Een beetje zoals OpenOffice dus. Ik heb twee schermen, en als Gimp 1 scherm wordt, dan kan ik nog maar 1 scherm gebruiken.
"Oh, een nieuwe versie van The Gimp op de meuktracker, ff kijken."

"Hmm, eens naar beneden scrollen, kijken of er reacties zijn van mensen die de interface ook zou verschrikkelijk contraproductief en vooral -intuïtief vinden"

"Oh, ja dus"

Ligt dus niet aan mij. :p

@Sophietje: Je bent je ervan bewust dat conceptartists e.d.met name in Photoshop "tekenen" (al zou schilderen een betere benaming zijn)?

Das zeker een niet te onderschatten markt voor Photoshop. Ik vermoed ook dat de groep mensen die Photoshop gebruiken voor andere dingen dan fotobewerken, groter is dan de groep die het wel daarvoor gebruikt.
Tekenen in Illustrator, you must be kidding. :p

[Reactie gewijzigd door Zamorano op 24 juli 2024 22:24]

De eerste die een gids/tutorial weet te schrijven, om een vloeiende overgang van Photoshop/Paint Shop Pro naar GIMP te realiseren, doe ik mijn hoedje voor af. Dit is zo'n mooi project, met een enorme hoeveelheid aan gedreven mensen, maar anderzijds (is geen kritiek op GIMP zelf hoor), hoor je regelmatig dat wel wat mensen proberen, maar niet erin slagen om hun ding te vinden in GIMP.
Dan is er uiteindelijk GIMPShop gekomen, een GIMP-uitgave met de GUI van Photoshop; althans, één die een sterke gelijkenis toonde.
Degene die dat gaat doen doet er misschien verstandig aan om nog even te wachten omdat de hele GUI van The Gimp op de schop gaat. Ik ben benieuwd of het de ontwikkelaars lukt om een overzichtelijke en handige manier te verzinnen om de huidige clutter van vensters op te lossen.
Als je bijvoorbeeld kijkt naar flash CS3 (waar ik regelmatig mee werk), daar hebben ze ook allemaal vensters die je kunt laten 'zweven' maar ook kunt locken in de 2 'toolbars' links en rechts (ook nog een onderin btw). Dat vind ik wat makkelijker...
Ach ja, uiteindelijk went alles. Als je maar koppig doorprutst vind je uiteindelijk je weg wel in de interface natuurlijk.
Clutter? ... Je moet gewoon een groter beeldscherm hebben, ik vind het heerlijk werken the gimp, van mij hoeft niet alles in 1 venstertje gepropt te worden. Photoshop kan ik echt niet meer mee werken, ik vind het niet fijn werken laten we het zo zeggen.
maar door het openen van vele schermen vraagt het wel enige gewenning.
Waarom hoor ik dit toch altijd? Volgens mij krijg je bij de gimp net zo veel schermen als bij Photoshop. Alleen heeft die laatste er een grijs achtergrondje bij.
En het probleem van dingen niet kunnen vinden heb ik in Photoshop ook, omdat ik het bijna nooit gebruik.

Als niet iedereen zijn Photoshop via BitTorrent of Usenet binnen haalde zou de GIMP veel meer gebruikt worden denk ik zo. Het is gewoon een kwestie van wennen.
Anoniem: 84969 @pipster8 maart 2008 13:12
Het probleem daarmee (wat jij aangeeft dat het alleen een grijze achtergrond betreft) was voor mij vooral in het task switchen. Als je ALT+TAB gebruikt dan krijg je bij Photoshop 1 venster met daarin alles wat je nodig hebt. Bij The Gimp blijven echter andere vensterjes gewoon op de achtergrond staan (dit kan je overigens op Linux wel oplossen door virtuele bureaubladen te benutten). Daarnaast gaf het mij een gevoel alsof alles een beetje los aan elkaar bungelde terwijl bij Photoshop ik het gevoel had dat het meer één geheel is.
Overigens gebruik ik ze beiden niet intensief dus voor de meer uitgebreidere functies zou ik niet weten wat de voor- en/of nadelen van beiden zijn.
Ik vind het icm virtuele desktops wel fijn werken, maar zonder in windows is je hele taakbalk in 1 keer vol. Gelukkig heb je hiervoor ook proggies voor windows --> Resultaten
"maar door het openen van vele schermen vraagt het wel enige gewenning."
Waarom hoor ik dit toch altijd?
Omdat het zo is en o.a. gezien Gimpshop zijn ontwikkelaars zelf daar ook mee eens. The Gimp is een prachtig pakket wat door zijn contraintuïtieve interface wordt tegengehouden.

[Reactie gewijzigd door aTmosh op 24 juli 2024 22:24]

- fixed PSD export of images with layer masks

Héhé die is reported door ik :) en was na 10minuutjes al gefixxed! Petje af voor coders daar!
Het grootste deel van de professionele gebruikers kan niet om Adobe heen. Jammer genoeg dat Tweakers en andere 'huis,tuin en keuken'-knutselaars dat niet snappen.

Gimp is een leuk spielerijtje, maar totaal geen serieus fotobewerkingspakket. Net zoals Linux geen professioneel fotobewerkingsplatform is. Ik weet dat dit schoppen in de kerk is, maar in plaats van de OSX of Windows altijd direct de grond in te trappen zouden Open Source liefhebbers eens beter om hun heen kijken. Ik vind OpenSource/Linux geweldig, maar niet voor dit soort zaken. En ik zal ook aangeven waarom:

Gimp heeft geen:

-CMYK workflow: daarmee is het al direct onbruikbaar in een professionele omgeven.
- Mocht het CMYK ondersteuning krijgen, dan heb je nog kleurprofiel-ondersteuning nodig: Voor je OS, voor je hardware (monitor) en voor je uitvoer: PDF / Postscript.
En als dat allemaal op orde is:
- Fontbeheer / ondersteuning, preflighting-software en inkt/papiersimulaties voor PDF.

Adobe te duur? Het is maar wat je nodig hebt...
Wat een beperkte blik op de wereld. Alsof het professioneel gebruik van Photoshop alleen zou bestaan uit fotobewerking voor print (danwel multi-channel)...

Er is een héél grote doelgroep die uitsluitend fotobewerking en graphics doet voor het web en/of andere "bitmap" georienteerde omgevingen. Daar heb je geen CMYK of color-profiling voor nodig.
eh ja, 80% bestaat nou eenmaal uit fotobewerking voor print, ben ik bang. Het is een fotowerkingprogramma, en foto's blijven bij de meesten toch geprint worden.
The gimp, ja ik ben er ondertussen al wel aan gewend geraakt. Voor kleine graphics gooi ik het regelmatig open. Vind enkel photoshop nog steeds fijner om hele designs voor websites in te ontwerpen. Kan iig niet wachten wat ze van die nieuwe gui gaan maken. (wat iemand hier boven al aanhaalde). Want soms zitten die vensters idd in de weg. :D
Anoniem: 205325 @WernerL8 maart 2008 20:45
edit: daar is Illustrator voor bedoeld. Zucht. Word nogal moe van mensen die maar half weten wat waar voor bedoeld is. Dus nou nog een keer:

photoshop: bewerken van foto's, tekst op foto, contactsheets
in design: samenvoegen van foto's, en alles samenvoegen tot boek/spread/folder
illustrator: (vectoren!) ontwerp van websites, logo's enz..
en bridge: fijn programma om snel alles te vinden en te ordenen

en wat ik me afvraag; hoe teken jij in photoshop? Ik studeer fotografie, en neem maar van me aan dat Illustrator VEEL makkelijker tekent! :)

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 205325 op 24 juli 2024 22:24]

Dus jij geeft altijd 700 euro uit aan een nieuw programma, omdat de fabrikant zegt dat het programma van 1300 euro dat je al hebt, er niet speciaal voor gemaakt is?

Je kan natuurlijk ook Gimp (pixels) en Inkscape (vectoren) gebruiken. Kost toch wat minder poen. Met die 4 programma's ben je 4000 euro verder.
klopt niet. Als student heb je het pakket voor een 300 honderd euro excl. tax. Bovendien ben ik STUDENT, en ik gebruik dus een gekraakte versie. Verdien ook nog geen geld met mijn werk.

Ik zeg niet dat het niet kan, alles kan. Maar als je fotografie studeert kun je niet om Adobe heen. En dat geldt voor elke fotograaf. Steek je tijd in Photoshop als je serieus wil beginnen, en niet in The Gimp. Heb je veel meer aan. Als vakman ben je afhankelijk van wat gangbaar is in je vakgebied. En dat is al sinds 1990 Photoshop.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 205325 op 24 juli 2024 22:24]

Ik studeer geen fotografie, maar maak voor m'n werk websites met behulp van onder andere The Gimp en Inkscape. Lukt me prima zonder afhankelijk te zijn van wat gangbaar is in m'n vakgebied.

Het zal een goeie marketeer zijn die mij 2000 euro kan gaan laten betalen voor de 2 vervangers die niet eens op mijn platform of choice draaien.

Misschien moet je eens voor je software gaan betalen voordat je zeer bruikbare alternatieven gaat afkraken. Zeker met die toon.
Kan wel zijn dat jij daar moe van wordt, maar waarom zou ik een vector graphics pakket gebruiken voor iets wat een bitmap op moet leveren? Websites werken namelijk niet met vectors, maar met bitmaps (PNG, JPG, GIF) (zolang VML nog niet echt aanslaat). En Photoshop heeft evengoed de mogelijkheid om waar nodig (zij het beperkt) met vectoren te werken.

Voor logos (die ook in drukwerk gebruikt moeten worden) ben ik het met je eens.
Anoniem: 44174 8 maart 2008 06:15
Zowel photoshop als the gimp kan ik prima mee werken, zou niet weten waarom er niet met beide gewerkt zou kunnen worden. Ze zijn anders tov elkaar in eerste oog opslag, maar het went snel.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.