Door , , 82 reacties

De Canon EOS M10 is een prima camera voor beginners. Door het minimalistische ontwerp met weinig knoppen is de camera vrij eenvoudig te bedienen. Een verkeerd knopje indrukken kan immers niet en hij oogt daardoor niet overweldigend. Het aanraakgevoelige scherm, dat 180 graden omhoog kan kantelen, komt de eenvoudige bediening verder ten goede. Tegelijk heb je het scherm door het gebrek aan knoppen al snel nodig. Voor amateurfotografen die graag met instellingen spelen, is de camera minder interessant. Andere potentiële afknappers zijn de matig lichtsterke lens, het ontbreken van een flitsvoet en het enkele draaiwieltje. Daar staat wel de beeldkwaliteit van een grote sensor tegenover, maar er zijn in dit prijssegment veel alternatieven.

Prijs bij publicatie: € 510,-
Verkrijgbaar vanaf: € 304,03

Tijdens de Canon Expo, in oktober vorig jaar, kondigde Canon de EOS M10-systeemcamera aan. Na de introductie van de EOS M3 in juni datzelfde jaar, lijkt de M10 voort te borduren op de originele M en M2 met een simpel ontwerp, zonder al te veel knoppen. De M10 is zelfs nog minimalistischer.

De beeldsensor is gebaseerd op de 18-megapixelsensor van de EOS M2, met het hybride cmos II-autofocussysteem, dat contrast- en fasedetectie combineert. Het aantal fasedetectie-af-punten is wel toegenomen, van 31 naar 49. Verder is de M10 nu voorzien van de Digic 6-beeldprocessor, wat volgens Canon een iets betere beeldkwaliteit oplevert, vooral dankzij verbeterde algoritmen. Denk bijvoorbeeld aan ruisreductie.

Canon EOS M10

Met de introductie van de M10 heeft Canon zijn productaanbod van systeemcamera's wat verduidelijkt. We hadden immers de originele EOS M uit 2012, gevolgd door de M2, die nooit officieel in Nederland en België is uitgebracht, en daarna de M3. Die laatste was echter meer op gevorderde amateurs gericht. De M10 is de opvolger van de wat eenvoudige EOS M en moet de onderkant van de markt bedienen, zoals mensen zonder al te veel foto-ervaring die een betaalbare systeemcamera met een grote sensor zoeken. Tegelijk moet de M3 de bovenkant van de markt bedienen. Als de nummermethodiek van de EOS-reeks wordt aangehouden, zou dit betekenen dat de M3 het topmodel is en dat daar, in deze reeks, geen modellen meer boven komen.

Toch heeft de EOS M10 een paar verbeteringen ten opzichte van de eerste twee generaties EOS M-camera's, al zijn niet alle onderdelen erop vooruitgegaan. Wij waren benieuwd of de verbeteringen, in combinatie met de relatief lage prijs, voldoende zijn om van de EOS M10 een interessante en goede camera te maken in het instapsegment.

Populaire gebruikersreview

Door Jeroen Horlings

- Reviewer

Jeroen werkt sinds 2014 bij Tweakers en is van veel markten thuis, maar verdiept zich voor Tweakers vooral in camera's. Op dat gebied is hij geen onbekende; hij test al meer dan tien jaar camera’s en heeft zijn kennis over het onderwerp in meer dan 20 boeken weten te vervatten. Voor Tweakers test hij de nieuwste fotocamera's zowel in het testlab als daarbuiten en publiceert daarover in woord en beeld.

Volg Jeroen op Twitter

Samsung Galaxy S7 edge Athom Homey Apple iPhone SE Raspberry Pi 3 Apple iPad Pro Wi-Fi (2016) HTC 10 Hitman (2016) LG G5