Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

Huawei Ascend Mate 7 Review

Smartphone met beste accuduur tot nu toe

22-10-2014 • 13:00

126

Multipage-opmaak

Inleiding: de achilleshiel van smartphones

Samengevat

De Huawei Ascend Mate 7 is een Android-smartphone met vooral een sublieme accuduur. Bovendien werkt de vingerafdrukscanner opvallend goed en is de Ascend Mate 7 voor een grote smartphone goed en compact ontworpen. Wel had de camera beter gekund, is de software niet altijd snel en is de prijs bij introductie voor Huawei-begrippen aan de hoge kant. Wie echter op zoek is naar een toestel dat de hele dag meekan ondanks bijzonder intensief gebruik, heeft aan de Mate 7 de beste smartphone tot nu toe.

Smartphones zijn er in de afgelopen jaren op talloze manieren op vooruitgegaan. Processors zijn sneller geworden, gpu's kunnen beelden met meer pixels op hogere framerates aansturen, wifi- en mobiele verbindingen pompen veel meer bits door dan voorheen en beeldschermen zijn mooier en scherper geworden.

Door de jaren heen is er echter een achilleshiel gebleven: de accuduur. Accu's gaan er technologisch veel minder op vooruit dan andere componenten en om de snellere hardware aan te sturen zijn grotere accu's nodig. Wel passen er veel grotere accu's in de huidige, grotere smartphones; waar enkele jaren geleden een 1500mAh-accu als groot gold, beginnen high-end smartphones nu veelal met 2500mAh-accu's.

Wat is eigenlijk het probleem van een korte accuduur? Het lastigste voor eenieder lijkt het om niet de dag door te kunnen komen. Weinigen zeggen er problemen mee te hebben om de smartphone elke nacht op te laden, maar moeten bijladen gedurende de dag is voor velen wel problematisch. Alleen al daarom houden veel mensen nauwlettend het accupercentage van hun smartphone in de gaten.

Huaweis nieuwste smartphone Ascend Mate 7 zou daar een einde aan moeten maken. Dat doet Huawei met brute kracht; de accu heeft een capaciteit van maar liefst 4100mAh, veel meer dan andere high-end smartphones. We konden uiteraard niet wachten om de Mate 7 te testen en vast te stellen of we nu eindelijk zonder zorgen de dag kunnen doorkomen en misschien wel comfortabel het einde van de tweede dag kunnen halen.

Accuduur

Het belangrijkste element van de Huawei Ascend Mate 7 is uiteraard de accuduur. Om te beginnen heeft hij de grootste accu aan boord die we ooit op een reguliere smartphone hebben gezien: 4100mAh. Dat is iets groter dan 4050mAh van zijn voorganger.

Hoeveel groter is de accu van de Mate 7 dan? Ter vergelijking: de Samsung Galaxy Note 4 heeft een 3220mAh-accu, de Sony Xperia Z3 moet het doen met een 3100mAh-accu en de iPhone 6 Plus heeft een exemplaar met ongeveer 2900mAh aan boord. De accu van de Mate 7 is dus bij benadering een derde groter dan die van de concurrentie. Het dagelijks gebruik van de telefoon verloopt daardoor anders dan we gewend zijn; het is minder zorgelijk, omdat de kans dat hij ineens zonder stroom zit een stuk kleiner is.

Accuduur bij webbrowsen (helderheid @ 250cd/m²)
TelefoonIn minuten, hoger is beter
Huawei Ascend Mate 7
****
10u27m
Sony Xperia Z3 Compact
****
9u12m
HTC One max
***
8u20m
Xiaomi Mi 4
***
8u17m
HTC One M8
***
8u16m
Apple iPhone 6 Plus
***
8u7m
OnePlus One
***
8u2m
Huawei Ascend P7
***
7u29m
Samsung Galaxy S5
***
6u42m
Nokia Lumia 930
**
5u4m
Nexus 5
**
4u44m

De Mate 7 wint met afstand van andere smartphones, en de marge is best groot. De Sony Xperia Z3 Compact komt nog een beetje in de buurt. Ter vergelijking hebben we ook de Nexus 5 ernaast gezet, die het nog niet half zo lang volhoudt als de Mate 7.

Accuduur bij video kijken (helderheid @ 250cd/m²)
TelefoonIn minuten, hoger is beter
Samsung Galaxy S5
*****
14u12m
Huawei Ascend Mate 7
*****
13u0m
HTC One max
****
10u36m
Sony Xperia Z3 Compact
****
10u34m
OnePlus One
****
10u31m
HTC One M8
****
9u45m
Apple iPhone 6 Plus
****
9u13m
Xiaomi Mi 4
***
9u3m
Nokia Lumia 930
***
7u59m
Huawei Ascend P7
***
6u46m

Dankzij zijn amoled-scherm komt de Galaxy S5 hier nog boven de score van de Mate 7 uit, maar voor de rest gaat de Huawei-telefoon langer mee dan de concurrentie. Het verschil met bijvoorbeeld de eigen Ascend P7 is groot.

Ontwerp en vingerafdrukscanner

Groot en metaal

Vorig jaar bracht HTC een grote telefoon uit onder de naam One Max, met een goeddeels metalen behuizing en een vingerafdrukscanner aan de achterkant. De telefoon was gezien de verkopen geen doorslaand succes. De fabrikant bracht daarna niet zulke grote telefoons meer uit en ook de vingerafdrukscanner kwam niet terug.

Desondanks heeft die telefoon Huawei geïnspireerd; elementen van de One Max zijn duidelijk terug te vinden in de Ascend Mate 7. Van de metalen behuizing en de plaatsing van de vingerafdrukscanner tot aan het lijntje in de behuizing is dit meer een variant op de One Max dan een doorontwikkeling van eerdere ontwerpen in de Ascend Mate-serie.

Huawei Mate 7 vergelijking

Vlnr: Ascend Mate 7, Galaxy Note 4, iPhone 6 Plus en Ascend P7

Dit plaatje laat inderdaad zien wat je denkt: de Ascend Mate 7 is op een haar na even groot als de iPhone 6 Plus, die een veel kleiner scherm heeft. De iPhone 6 Plus meet 15,8x7,8cm, de Mate 7 is met 15,7x8,1cm ietsje minder lang en iets breder. In de praktijk voelen beide telefoons ongeveer even groot aan.

iPhone 6 Plus en Mate 7

Dat kan doordat Huawei de bezels bij de Mate 7 zo beperkt mogelijk heeft gehouden en de Mate 7 echt heeft ontworpen als een grote smartphone, terwijl Apple het ontwerp van de iPhone 6 gewoon lijkt te hebben opgerekt. Aan de zijkanten heeft de Mate 7 slechts 3,1mm bezel aan elke kant; aan de boven- en onderkant is dat iets meer dan een centimeter. Daardoor bestaat 78 procent van de voorkant van de Mate 7 uit scherm, meer dan bij welke andere smartphone voor de Nederlandse markt ook. Recordhouders tot nu toe waren de recentste topmodellen van LG, met rond 75 procent. Apple scoorde hierop nooit hoog en de 6 Plus komt niet verder dan bijna 68 procent. De voorkeur voor symmetrie en de verplichte plaatsing van de homeknop zullen daar debet aan zijn.

Dat neemt niet weg dat de Mate 7 een grote smartphone is. Iedereen zal voor zichzelf moeten bepalen of een grote telefoon iets voor hem of haar is, bijvoorbeeld door hem in de winkel uit te proberen. Wie daar echter voor kiest, krijgt met de Mate 7 wel veel scherm in een relatief kleine behuizing.

Huawei Ascend Mate 7Huawei Ascend Mate 7

Vingerafdrukscanner

Over de vingerafdrukscanner kunnen we kort zijn: Huawei nailed it. De scanner is een FPC1020 van het Zweedse Fingerprint Cards en heeft een matrix van 192x192 pixels, die ieder 256 grijstinten kunnen waarnemen. De component is sinds begin dit jaar verkrijgbaar en heeft een paar belangrijke voordelen ten opzichte van de vingerafdrukscanners die onder meer Samsung gebruikt in zijn Galaxy S5 en Note 4.

Het belangrijkste voordeel is de werking. Een veegbeweging is niet nodig, maar net als bij Apples Touch ID is een aanraking van de vinger genoeg. Het maakt bovendien niet uit in welke richting die aanraking komt; het kan recht, schuin of op z'n kop zijn. Omdat het oppervlak van de scanner rond is, wekt het ook de indruk dat er geen 'juiste richting' is. Bovendien werkt de scanner ook met natte vingers.

Een voordeel boven Touch ID van Apple is dat het niet nodig is om de telefoon via een knop eerst wakker te maken. Een aanraking is voldoende om het toestel uit zijn slaapstand te wekken en te ontgrendelen. Het is daardoor de snelste manier van beveiliging op een smartphone die we tot nu toe hebben gezien. Een ander voordeel is de plaatsing. Wie het toestel vastpakt of uit de zak haalt, zal zijn vingers rond de achterkant wikkelen. Daardoor zit de vinger automatisch in de buurt van de scanner, in tegenstelling tot bij een scanner in een homeknop op de voorkant, zoals bij Apple en Samsung.

Er is wel een pijnpunt; de scanner werkt niet altijd even goed. Vaak is een tweede en soms zelfs een derde of vierde aanraking nodig om de vingerafdruk te herkennen. Dat er af en toe verschillende pogingen nodig zijn, neemt niet weg dat hij fijn en nuttig is in gebruik. Andere fabrikanten, ook Apple, mogen een voorbeeld nemen aan Huawei in dit geval. Hoewel je met succes kunt beargumenteren dat het plaatsen van een vingerafdrukscanner op een smartphone is afgekeken van de concurrentie, heeft Huawei een goede plaatsing en implementatie. Dat Huawei zijn concurrenten op dit gebied aftroeft, zal veel mensen verrassen.

Mate 7

Scherm en camera

Scherm

De Ascend Mate 7 kenmerkt zich door zijn grote scherm. Het is een 6"-ips-lcd met een resolutie van 1920x1080 pixels. Het is over het algemeen een prima scherm, dat goed afleesbaar is in direct zonlicht. Het scherm is bovendien voldoende scherp en ziet er mooi uit.

Mate 7

Helderheid
TelefoonCandela per vierkante meter (nits), hoger is beter
Sony Xperia Z3 Compact
*******
524
Apple iPhone 6 Plus
*******
511
HTC One M8
*******
505
Nexus 5
******
476
Huawei Ascend P7
******
465
OnePlus One
******
460
Huawei Ascend Mate 7
******
444
Nokia Lumia 930
******
434
HTC One max
******
422
Xiaomi Mi 4
****
330
Innos D10F
***
259

Om te beginnen met de helderheid, die is met een waarde van rond de 440 nits dik in orde. Het is niet bijzonder fel en loopt iets achter bij sommige concurrenten, maar het scherm scoort op dat punt wel een voldoende. Het contrast is voor een lcd uitstekend: 1300:1.

Contrast
TelefoonIn verhouding , hoger is beter
Nokia Lumia 930
*******
10000:1
HTC One M8
*
1624:1
Apple iPhone 6 Plus
*
1346:1
Huawei Ascend Mate 7
*
1300:1
HTC One max
*
1082:1
Xiaomi Mi 4
*
995:1
Nexus 5
*
963:1
Sony Xperia Z3 Compact
*
928:1
OnePlus One
*
795:1
Huawei Ascend P7
*
751:1
Innos D10F
*
680:1
Gemiddelde grijswaardenfout
TelefoonIn ΔE2000, lager is beter
Apple iPhone 6 Plus
***
5,00
OnePlus One
***
5,30
Huawei Ascend Mate 7
****
6,00
Huawei Ascend P7
****
6,70
Nokia Lumia 930
****
7,10
HTC One M8
*****
7,70
Innos D10F
*****
9,00
Xiaomi Mi 4
******
9,85
Sony Xperia Z3 Compact
*******
11,80

Op het gebied van kleurtemperatuur is het scherm iets aan de blauwe kant, met rond 7300 kelvin. De grijswaardenfout is met 6 ΔE2000 aan de hoge kant. Het zorgt ervoor dat zachtere kleuren niet altijd even goed ogen. De meer verzadigde kleuren komen wel uitstekend uit de verf op het scherm.

Gemiddelde kleurfout
TelefoonIn ΔE2000, lager is beter
Nexus 5
**
2,10
Sony Xperia Z3 Compact
***
3,18
OnePlus One
***
3,27
Huawei Ascend Mate 7
***
3,31
Apple iPhone 6 Plus
****
3,48
HTC One max
****
4,20
Huawei Ascend P7
*****
4,60
HTC One M8
*****
4,79
Innos D10F
******
6,00
Nokia Lumia 930
******
6,00
Xiaomi Mi 4
*******
6,68

Camera

De Mate 7 heeft een 13-megapixelcamera aan de achterkant. Standaard schiet hij plaatjes op 4160x2336 pixels, zo tegen de 10 megapixel. Het gaat om een Sony Exmor R-sensor, vermoedelijk een IMX214. Dat is een f/2.0-cameramodule met 1,1µm grote pixels. De foto's die eruit komen zijn in veel gevallen alleszins redelijk, als je maar een vaste hand hebt; de autofocus is snel van zijn stuk gebracht. Bij veel licht is er, zoals bij veel 13-megapixelcamera's, veel detail te zien.

Uitsnede Ascend MAte 7

Uitsnede van een foto: de bomen staan ongeveer 230 meter van de telefoon

Bij minder licht zijn de foto's al snel slechter. De autofocus gaat vaker fout en de telefoon weet vaak niet precies hoe hij ermee moet omgaan. De ene foto is dan heel blauw, de volgende is weer roodachtig. Het fotograferen van mensen bij minder licht is helemaal slecht te doen. Wie serieus wil fotograferen bij minder licht, heeft nu eenmaal niet voldoende aan een sensor met kleine pixels en hardware zonder xenon-flitser.

Foto gemaakt met Huawei Ascend Mate 7

De frontcamera heeft een maximale resolutie van vijf megapixel. Vermoedelijk is het een module van Omnivision, met f/2.4-diafragma. Wie wisselt naar de frontcamera, zit automatisch in de modus 'mooi maken', die de huid effent op foto's. In de nabewerking kunnen gebruikers nog zaken wijzigen als ogen groter maken, de neus dunner maken, de huid en tanden witter en het gezicht smaller. Per instelling is te wijzigen of en in welke mate dat wordt toegepast. Of selfies er mooier van worden, moet iedereen voor zichzelf bepalen.

Huawei Ascend Mate 7

Dezelfde foto, maar dan met 'verbeteringen'

Software

Emotion UI 3.0 - zo noemt Huawei het echt! - is een Android-uitgave die vrijwel alles aanpast aan de look & feel en features van Android. Wie gewend is aan een kale Android-versie, zal in het begin moeite hebben zijn weg te vinden in de interface.

De interface is een rip-off of fork van Miui van Xiaomi, dat op zijn beurt veel heeft afgekeken van Apples iOS. Een van de meest opvallende overeenkomsten tussen die drie - Emotion UI, Miui en iOS - is het ontbreken van homescreens met het hoofdmenu. In plaats van een hoofdmenu staan alle applicaties op de homescreens. Een verschil is de plaatsing van widgets; bij iOS staan die in het notificatiecentrum, bij Emotion UI en Miui is dat tussen de applicaties op de homescreens.

Het notificatiecentrum van Emotion UI is verdeeld tussen notificaties en toggles. Het instellingenmenu is opgedeeld in 'snelle instellingen' en andere instellingen. Dat doet Huawei vermoedelijk omdat alle opties samen de beginnende gebruiker kunnen overweldigen, maar een zoekfunctie was dan wellicht een betere oplossing geweest. Die zit standaard in Android L, maar omdat dat nog niet uit is, draait de Mate 7 Android 4.4, waarbij Huawei trouwens wel de stijl van de onscreenknoppen van Android L gebruikt.

Over de zoekfunctie gesproken, Huawei heeft Spotlight van iOS gekopieerd, inclusief veegbeweging om de functie te activeren en blurring van het homescreen op de achtergrond. Het werkt prima, maar kopiëren mag wat ons betreft iets subtieler.

Mate 7

Pluspuntjes scoort Huawei met de aanpasbaarheid via thema's, en het feit dat gebruikers zoveel elementen in de beveiliging van de eigen privacy en het gedrag van de smartphone kunnen aanpassen. Via de app Beveiliging is het mogelijk om per app in te stellen tot welke privacygevoelige gegevens die toegang heeft en hoeveel de app van de accu vraagt op de achtergrond. Dat laatste zal wel verwarrend ogen voor beginnende gebruikers.

Naast de overweldigende en verwarrende indruk die de skin kan maken, is de styling ongetwijfeld niet naar ieders smaak en het standaard bruinachtige thema is in onze ogen in elk geval lelijk. Veel thema's zijn trouwens niet zo mooi.

De software is over het algemeen voldoende snel, maar er zijn momenten dat je deze telefoon wat peper in zijn achterste wil strooien. De animaties blijven vrijwel altijd vloeiend, maar vooral als je het menu om van app te switchen wil oproepen, duurt het even voordat de Ascend Mate 7 klaar is met het op het scherm toveren van de vensters. Ook bij het daadwerkelijk wisselen tussen apps is het geregeld even wachten. Deze telefoon is beduidend langzamer dan topmodellen bij het uitvoeren van veel zaken.

Screenshot Huawei Ascend Mate 7Screenshot Huawei Ascend Mate 7Screenshot Huawei Ascend Mate 7Screenshot Huawei Ascend Mate 7Screenshot Huawei Ascend Mate 7Screenshot Huawei Ascend Mate 7Screenshot Huawei Ascend Mate 7Screenshot Huawei Ascend Mate 7Screenshot Huawei Ascend Mate 7Screenshot Huawei Ascend Mate 7Screenshot Huawei Ascend Mate 7Screenshot Huawei Ascend Mate 7Screenshot Huawei Ascend Mate 7Screenshot Huawei Ascend Mate 7Screenshot Huawei Ascend Mate 7Screenshot Huawei Ascend Mate 7

Toetsenbord

Huawei gebruikt al een tijdje een eigen uitvoering van Swype en die werkt op een dergelijk groot scherm prima. De landscape-versie is aan de grote kant, maar het is nog altijd makkelijk om met twee duimen te typen. De tekstvoorspelling doet het verder prima. Wie een eigen toetsenbord wil, kan dat natuurlijk makkelijk installeren.

Hardware: een eigen soc met 4g+

Hardware

Huawei Kirin 925THuawei is een van de weinige smartphonemakers die ook zijn eigen socs kan maken en dat heeft de fabrikant dan ook gedaan voor de Mate 7. Het gaat om een HiSilicon Kirin 925. Huawei zal het vaak aanduiden als 'octacore', maar een betere aanduiding is misschien 'dubbele quadcore'. Hij heeft vier Cortex A15-kernen op 1,8GHz en vier Cortex A7's op 1,3GHz, in een opstelling die ARM al enige tijd aanduidt als big.Little.

Uiteraard claimt Huawei dat dit grootse prestaties combineert met zuinigheid, maar alle marketing terzijde is big.Little met Cortex A15 en A7 niet optimaal. De Cortex A15-core is vanwege zijn energiegebruik ongeschikt voor smartphones. Het is een van de redenen waarom Qualcomm in de afgelopen jaren de markt kon overnemen; er was nog lang geen alternatieve microarchitectuur voor high-end toestellen, behalve Qualcomms eigen Krait.

Alleen Samsung heeft geëxperimenteerd met big.Little-processors voor smartphones, maar de implementatie is razend ingewikkeld en om marketingredenen hebben fabrikanten de neiging om de Cortex A15-kernen te hoog te klokken, waardoor het stroomverbruik voor een smartphone aan de hoge kant is. Als de processor maximaal wordt belast, verbruikt de Mate 7 dus meer stroom dan veel concurrenten, maar het zal die piek niet vaak of lang bereiken, waardoor het reële effect op het dagelijks gebruik beperkt is.

AndEBench - Java
TelefoonIteraties per seconde, hoger is beter
OnePlus One
*******
711
Nexus 5
*******
674
Xiaomi Mi 4
*******
674
Sony Xperia Z3 Compact
*******
668
Huawei Ascend Mate 7
******
654
HTC One M8
******
601
Huawei Ascend P7
******
565
HTC One max
*****
501

De processorkernen doen het ongeveer even goed als concurrerende Snapdragons. In deze test, die de processorkernen een vaste reeks berekeningen laat uitvoeren in Java, komt de Mate 7 tot een score die dicht ligt bij die van concurrenten met een Snapdragon 800 of 801. De Kirin heeft daarvoor wel meer cores nodig, maar die heeft hij dan ook.

Androbench - sequential read
TelefoonDoorvoersnelheid in MB/s, hoger is beter
OnePlus One
*******
158,76
Sony Xperia Z3 Compact
*******
149,17
Xiaomi Mi 4
******
142,89
HTC One M8
******
129,33
Nexus 5
****
89,53
Huawei Ascend Mate 7
***
63,26
HTC One max
***
57,80
Huawei Ascend P7
*
30,08

Huawei gebruikt niet het snelste opslaggeheugen in de Mate 7. Sterker nog, er zijn maar een paar toestellen in onze tests met tragere opslag. Dat heeft vooral invloed bij apps die veel schrijven naar en lezen van opslag, en heeft daarmee gevolgen voor de algehele snelheid van het toestel.

GFXBench T-Rex HD - onscreen
TelefoonFramerate in fps, hoger is beter
Sony Xperia Z3 Compact
*******
41,7
Apple iPhone 6 Plus
******
34,4
HTC One M8
*****
29,7
OnePlus One
*****
28,5
Xiaomi Mi 4
*****
27,8
Nexus 5
****
24,0
Huawei Ascend Mate 7
***
17,4
HTC One max
**
14,5
Huawei Ascend P7
**
12,4
Innos D10F
**
10,5

De gpu waarmee Huawei de acht processorkernen combineert, is een quadcore-Mali T628 van ARM zelf. Dat is een redelijk nieuwe grafische processor, maar hij blaast niemand omver. Dat is ook niet nodig; hij moet alle pixels kunnen aansturen op fatsoenlijke framerates, grafisch zware games kunnen draaien en daarnaast zuinig doen met de aanwezige stroom.

Op de T-Rex-test van GFX Bench komt de Mate 7 tot 17fps. Daarmee doet hij het iets beter dan Huaweis eigen P7, maar veel minder dan huidige topmodellen als de Nexus 5, OnePlus One en iPhone 6 Plus.

De effecten daarvan op het dagelijks gebruik zijn zeer beperkt. Het effect kan merkbaar zijn in toekomstige zware 3d-games, maar huidige games zijn gericht op afspeelbaarheid op zoveel mogelijk toestellen, waardoor ook de goedkoopste toestellen veel populaire games met gemak op prima framerates kunnen afspelen.

Het aanwezige werkgeheugen hangt af van het opslaggeheugen, net als bij veel andere Chinese fabrikanten en bij de LG G3. Het model met 16GB opslag heeft 2GB werkgeheugen; bij het 32GB-model is dat 3GB.

RL Benchmark
TelefoonIn seconden, lager is beter
Huawei Ascend Mate 7
**
7,55
Huawei Ascend P7
**
9,55
HTC One M8
***
14,58
OnePlus One
***
14,84
Xiaomi Mi 4
****
19,24
Sony Xperia Z3 Compact
*****
20,86
HTC One max
*****
21,25
Nexus 5
*******
30,13

Een bijzonderheid is dat het modem, eveneens van Huawei zelf, 4g+ ondersteunt. Daarmee is de Mate 7 een van de weinige toestellen die dat heeft. Wifi-ac ontbreekt dan helaas weer, hoewel dat voor veel mensen vooralsnog niet relevant is. De bluetooth-versie is 4.0.

Bereik

Huawei pocht graag over het bereik van de Mate 7; het zou veel verstand hebben van antennetechnologie, omdat het zelf netwerken onderhoudt voor providers en apparatuur levert. Daar is niet echt iets van te merken. Het bereik van de Mate 7 is zeker niet slecht, maar we zagen op dezelfde plekken dezelfde waarden voor bereik als bij veel andere telefoons. Het is zeker niet slechter dan de concurrentie, maar ook niet significant beter.

Specs en foto's

Categorie Smartphones
Merk Huawei
Serie Ascend
Product Huawei Ascend Mate 7
Uitvoering Zwart
Gsm-besturingssysteem Android
Schermdiagonaal 6"
Schermresolutie 1920x1080 (Full HD 1080p)
Invoermethode Touchscreen
Multitouch Ja
Touchscreentechniek Capacitief
Berichten E-mail, mms, sms
Afspeelmogelijkheden Video
Telefoonmodel Bar
Kleuren Zwart

Foto's

Huawei Mate 7Huawei Mate 7Huawei Ascend Mate 7Huawei Ascend Mate 7Huawei Ascend Mate 7Huawei Ascend Mate 7Huawei Ascend Mate 7Huawei Ascend Mate 7Huawei Ascend Mate 7Huawei Ascend Mate 7Huawei Ascend Mate 7Huawei Mate 7 vergelijkingHuawei Mate 7 vergelijkingHuawei Mate 7Huawei Ascent Mate 7Huawei Ascent Mate 7Huawei Ascend Mate 7 WitScreenshot Huawei Ascend Mate 7Screenshot Huawei Ascend Mate 7Screenshot Huawei Ascend Mate 7Screenshot Huawei Ascend Mate 7Screenshot Huawei Ascend Mate 7Screenshot Huawei Ascend Mate 7Screenshot Huawei Ascend Mate 7Screenshot Huawei Ascend Mate 7Screenshot Huawei Ascend Mate 7Screenshot Huawei Ascend Mate 7Screenshot Huawei Ascend Mate 7Screenshot Huawei Ascend Mate 7Screenshot Huawei Ascend Mate 7Screenshot Huawei Ascend Mate 7Screenshot Huawei Ascend Mate 7Screenshot Huawei Ascend Mate 7Huawei Ascend Mate 7 met vingerafdrukscanner aan de achterkant

Alternatieven

OnbekendSmartphones Innos D10F Zwart
Innos D10F Zwart

Wie een lange accuduur op zijn Android-smartphone wil en verder niets, is goed af bij de Chinese Innos D10F. Deze telefoon heeft een 6000mAh-accu. De prijs is bovendien met ergens onder 250 euro niet gek, maar daar houdt het goede nieuws op; het is verder geen spectaculaire telefoon. Hij heeft een slecht scherm en een matige camera, en blinkt behalve in accuduur nergens in uit.

3.5 van 5 sterren
OnbekendSmartphones Sony Xperia Z3 Compact 16GB Zwart
Sony Xperia Z3 Compact 16GB Zwart

In dezelfde prijsklasse als de Mate 7 zit de Sony Xperia Z3 Compact. Deze combineert krachtige en zuinige hardware met een relatief klein scherm met weinig pixels en een grote accu. Daardoor is de accuduur prima, iets minder dan die van de Mate 7, maar alsnog ver bovengemiddeld. Met zijn 4,6"-scherm is hij wel een heel stuk kleiner dan de Mate 7.

4.5 van 5 sterren
OnbekendSmartphones HTC One M8 16GB Grijs
HTC One (M8) 16GB Grijs

De HTC One M8 is iets duurder en ouder dan de Mate 7, maar heeft eveneens een metalen behuizing en een prima accuduur. Hij is bovendien een stuk sneller dan de Mate 7, voelt beter aan in de hand en is kleiner. De camera is niet je dat, maar voor het overige is de One M8 de top van de smartphonemarkt.

4 van 5 sterren
OnbekendSmartphones Huawei Ascend P7 Zwart
Huawei Ascend P7 Zwart

Wie, bijvoorbeeld vanwege de selfiemogelijkheden, een Huawei wil, kan ook de Ascend P7 overwegen. Hij heeft weliswaar geen metalen behuizing, vingerafdrukscanner of lange accuduur, maar is wel capabel, heeft een mooi 5"-scherm en is een stuk kleiner.

Conclusie

Er zijn drie zwaarwegende redenen om de Huawei Ascend Mate 7 te kopen: accuduur, accuduur en accuduur. Wie eenmaal de Mate 7 heeft, ziet ook nog andere voordelen: hij is compact voor zijn schermgrootte, heeft een goed werkende vingerafdrukscanner, uitbreidbaar geheugen, een op het oog goede bouwkwaliteit en een prima scherm.

Nadelen zijn er ook; de soc is niet krachtig genoeg om de software te allen tijde snel te laten werken, al blijft het wel altijd vloeiend. De camera had wat ons betreft wat consistenter en beter mogen presteren. Verder is dit het duurste toestel dat Huawei tot nu toe heeft uitgebracht, hoewel het tegenover de concurrentie ook weer geen overdreven dure telefoon is. Een lagere prijs had hem zeker een beoordeling van 4,5 ster opgeleverd, want met concurrentie als de Nexus 5, OnePlus One en eigen Ascend P7 hebben Android-liefhebbers voldoende goedkopere alternatieven.

Een grote telefoon is bovendien iets wat je moet liggen. We blijven aanraden dat iedereen die het overweegt, maar nog nooit een dergelijke telefoon heeft gehad, eerst probeert om hem in de hand te houden om te kijken of het wat is. En als de omstandigheden het toelaten is het ook raadzaam om eens te proberen hem op te bergen waar je een telefoon bewaart.

Wie dat prima vindt, zal merken dat de Mate 7 als eerste of een van de weinige huidige smartphones de luxe geeft om niet altijd te hoeven letten op hoeveel acculading je nog hebt. Er zullen maar heel, heel weinig mensen zijn bij wie de Mate 7 het opgeeft voordat ze 's avonds in hun bed ploffen en dat is een grote opluchting voor de intensiefste smartphonesgebruikers.

Reacties (126)

126
121
93
14
2
12

Sorteer op:

Weergave:

De batterijtijd is goed, maar er zijn telefoons hier beter in:
GSMARENA heeft de Mate 7 ook getest, en kwam daar tot een endurance rating van 67uur.
Op dezelfde wijze, zijn ook de Iphone6Plus en de Blackberry Passport ook getest. En die scoorden beiden beter op het gebied van accuduur, in een test waar browsen, film kijken, bellen en standby-tijd gecombineerd werden:

Nokia 1520: 107u
28:34u talktime, 12:40u browsing, 12:31 video-playback
Note4: 87u
28:34u talktime, 10:44u browring, 17:25u video-playback
iPhone6+ 78u
23:49u talktime, 9:05u browsing, 11:15u video-playback
BB Passport: 73u
25:12u talktime, 10:12u browsing, 10:46u video-playback
Samsung S5: 72u
21:20u talktime, 9:36u browsing, 11:05u video-playback
Mate 7:69u
20:06 u talktime, 13:53 browsing, 14:04u videoplayback

Uit die vergelijking blijkt dat de mate een relatief hoog idle-gebruik heeft. Dus ook leegloopt zonder dat je hem gebruikt. Of de Mate7 dan ook voor jou de langste accuduur heeft, ligt echt aan de wijze waarop je hem gebruikt.

edit:bronnen, opmaak, toevoeging nokia nav post -Bajo-, Note4,s5

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 22 juli 2024 15:12]

Auteurarnoudwokke Redacteur Tweakers @Verwijderd22 oktober 2014 13:55
GSMARENA heeft de Mate 7 ook getest, en kwam daar tot een endurance rating van 67uur.
Op dezelfde wijze, zijn ook de Iphone6Plus en de Blackberry Passport ook getest. En die scoorden beiden beter op het gebied van accuduur, in een test waar browsen, film kijken, bellen en standby-tijd gecombineerd werden:
Omdat ik vond dat hun resultaten er goed uit zagen, ben ik in hun testmethodes gestoken en heb ik een berekening ontwikkeld om het idle-gebruik te deduceren. Ik heb de volgende issues met hun accutesten:

1. Endurance rating is een beetje loos begrip; ze nemen een bepaalde mix van elementen en kijken dan hoe lang de accu het in theorie uithoudt. Hier kan ik me prima overheen zetten en ze hebben een tool om het te customizen.
2. Talk time: wij hebben de beltest weggehaald, omdat het enorm verschilt met diverse factoren. Punt is dat zelfs met hetzelfde bereik op dezelfde locatie en met hetzelfde tijdstip het verbruik tijdens bellen nog kan verschillen. Bovendien maakt het veel uit of je het test op 2g of 3g - en de provider bepaalt on the spot bij het aangaan van het gesprek op welk netwerk je zit, wat GSM Arena ook claimt Kortom: als daar staat: [telefoon x] scoort 21:20 uur, dan kun je er weinig uit op maken, behalve voor hun specifieke situatie - waarvan ik de omstandigheden nergens kan terugvinden.
3. Browse-test: voert GSMArena uit op 50% helderheid. Dat betekent dat fabrikanten de helderheidsslider kunnen aanpassen en zo winst kunnen behalen. En geloof me: dat doen ze (want The Verge meet ook zo): veel telefoons tonen op de helft van de slider hoogstens een kwart van de brightness. Tenzij ze daadwerkelijk de helft van de maximale helderheid nemen, maar dat zeggen ze niet en ligt niet voor de hand: dan zouden telefoons met een hoge maximale helderheid (Lumia's bijvoorbeeld vaak) ernstig in het nadeel zijn en geen hoge scores kunnen halen. Zelfde geldt voor videotest.
Daarnaast laden ze elke tien seconden een statische pagina in. Dat is natuurlijk niet zoals je een telefoon zou gebruiken tijdens browsen. Onze browse-test laat de browser automatisch scrollen op een pagina. Het gevolg is dat GSMArena vooral meet hoe snel de processor kan terugklokken als je een tijdje naar je telefoon staart, maar niet echt meet hoeveel het toestel gebruikt tijdens browsen. Tja.

4. Idle-verbruik: dit is nog lastiger. Ook hier hebben we veel ervaring mee, omdat we deze test hebben moeten verwijderen. Wat er gebeurt is dit namelijk: de telefoon maakt contact met een mobiel netwerk en wacht dan. Maar de omstandigheden maken wederom veel uit. Stel: je voert deze test uit op 4g: wat is je bereik precies, op welke frequentieband zit je, is de software geoptimaliseerd om zo min mogelijk contact te onderhouden met het netwerk?

En dat zijn alleen nog de issues met verbinden: zelfs als je al deze variabelen uitschakelt - je zet mobiel netwerk en wifi uit bijvoorbeeld - dan nog is de standby-tijd variabel. Wij hadden testen met moderne toestellen (oudere toestellen vertoonden minder variatie), waarbij het verbruik verschilde van 1/10 procent per uur tot 1 procent per uur. Laat staan als het verbonden is met netwerken.

Kortom: de scores van GSMArena zijn in mijn ogen volstrekt niet serieus te nemen; en onze scores en zelfs verhoudingen tussen toestellen wijken zo vaak af dat ik afraad om ze te gebruiken voor vergelijkingen tussen toestellen. Het is jammer, want voor de rest heeft GSMArena zijn testsuite wel ontzettend goed voor elkaar, vind ik. Dat lijkt hun accutesten geloofwaardigheid te geven, maar er zitten serieuze weeffouten in.
Uit die vergelijking blijkt dat de mate een relatief hoog idle-gebruik heeft. Dus ook leegloopt zonder dat je hem gebruikt. Of de Mate7 dan ook voor jou de langste accuduur heeft, ligt echt aan de wijze waarop je hem gebruikt.
Dat is sowieso zo: de meeste mensen gebruiken namelijk geen lege telefoon. Ze gebruiken WhatsApp of Facebook Messenger, ze zijn bezig met allerlei games en apps, luisteren muziek en doen van alles met hun telefoon. Daardoor verschilt de accuduur per persoon per dag en per gebruik. We kunnen alleen lege toestellen vergelijken zonder apps erop - hoe meer variabelen je toevoegt, hoe groter de kans op kritieke fouten.

Ik hoop dat ik het een beetje goed heb kunnen uitleggen. GSMArena heeft uitstekende en - zo vind ik - jaloersmakende testen op allerlei gebieden, maar de accutesten zijn eigenlijk alleen een beetje indicatief, maar niet erg accuraat en doordacht opgezet, vind ik. Ik neem ze in elk geval al sinds ik dit voor mezelf had uitgezocht niet meer echt serieus.

[Reactie gewijzigd door arnoudwokke op 22 juli 2024 15:12]

Dat neemt niet weg dat dit zinnetje: " beste accuduur bij een smartphone tot nu toe" nogal bij veel mensen de ogen doet fronsen. Hou het dan gewoon op: een zeer goede accu duur.

Om als voorbeeld nu maar de n8 te noemen.

Voor de rest ben ik het wel eens met de manier van testen trouwens, een echt gelijkwaardige test is sowieso al wat moeilijk. Al is het maar door de verschillen op OS-vlak enz...

[Reactie gewijzigd door Yoshi op 22 juli 2024 15:12]

In het kort, testen jullie slechts op 2 van de 4 variabelen die GSMArena ook meet:
  • Talk Time
  • Standby time
  • Browse test
  • Video test
Tweakers sluit zoveel mogelijk variabelen uit, om zo'n wetenschappelijk objectief, vergelijkbaar en herproduceerbare test te doen. Dat begrijp ik, dat is over tijd zo ontwikkeld en dat verantwoord je ook goed.

De vraag is wel, of je met die gedeeltelijke manier van testen, meer dan GSM-arena kan zeggen over de accuduur in de praktijk. De redactie kiest ervoor, om een gedeelte van het energie-verbruik niet te meten, omdat men dat niet nauwkeurig, en zonder invloed van de omgeving kan meten.
wij hebben de beltest weggehaald, omdat het enorm verschilt met diverse factoren. Punt is dat zelfs met hetzelfde bereik op dezelfde locatie en met hetzelfde tijdstip het verbruik tijdens bellen nog kan verschillen. Bovendien maakt het veel uit of je het test op 2g of 3g - en de provider bepaalt on the spot bij het aangaan van het gesprek op welk netwerk je zit.
De keuze, waarom je de talk-time niet meet vind ik ook een bijzondere. Want dit is wel een energieverbruiker ook in de praktijk. Uw redactie zit op een plek in Amsterdam, waar alle providers ook 4G aanbieden & zendmasten verplaatsen ook niet zomaar.
Als een telefoon in die situatie, niet de 'ideale' mast of 2g/3g/4g signaal oppakt, lijkt mij dat de telefoon ook vaker zal doen, rond dezelfde omstandigheden.

Ook het Idle verbuikk meten jullie niet, terwijl je dat wel natuurlijk hebt in de praktijk.
Voor standby-tijd geldt inderdaad, welk netwerk een telefoon oppikt welke processen er op de achtergrond hoe vaak communiceren met een server of draaien op een telefoon hebben invloed op de standby-tijd. Maar juist als je het praktijk verbruik wilt meten, kun en wil je die twee dingen meenemen. Want ook op een telefoon van de tweaker, zal een telefoon standaard energie gebruikende processen op de achtergrond hebben draaien of niet.

Ik ben het met je eens, dat uw methode van testen, wetenschappelijker is, ook beter herhaalbaar. Maar hij is in mijn optiek niet volledig als je een praktijk indicatie wilt. Het is moeilijk schipperen tussen betrouwbaarheid en relevantie.

Maar voor mij, lijken de gsmarena metingen waarbij meer dan alleen de videotijd en browsetijd is genomen, al zullen ze een hogere onbetrouwbaarheid hebben, relevanter voor het daadwerkelijke verbruik in de praktijk.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 22 juli 2024 15:12]

Auteurarnoudwokke Redacteur Tweakers @Verwijderd22 oktober 2014 14:36
Maar voor mij, lijken de gsmarena metingen waarbij meer dan alleen de videotijd en browsetijd is genomen, al zullen ze een hogere onbetrouwbaarheid hebben, relevanter voor het daadwerkelijke verbruik in de praktijk.
Absoluut. Juist omdat ze relevant zijn, komen zoveel mensen ermee aanzetten in de reacties onder deze reviews en sommige andere verhalen. Maar dat ze relevant zijn, betekent niet dat ze kloppen. Die van GSMArena is de Telegraaf onder de accutesten: heel relevant, maar het heeft vermoedelijk een knipperlichtrelatie met feiten.
De keuze, waarom je de talk-time niet meet vind ik ook een bijzondere. Want dit is wel een energieverbruiker ook in de praktijk. Uw redactie zit op een plek in Amsterdam, waar alle providers ook 4G aanbieden & zendmasten verplaatsen ook niet zomaar.
Als een telefoon in die situatie, niet de 'ideale' mast of 2g/3g/4g signaal oppakt, lijkt mij dat de telefoon ook vaker zal doen, rond dezelfde omstandigheden.
Integendeel: afgelopen jaren is er een 4g-netwerk en later 4g+ bijgekomen, alle providers zijn gewisseld van frequenties en 2g en 3g verspringen geregeld van frequentie met de 900MHz-band. Telefoons van een jaar geleden hadden een heel ander netwerk dan die van nu - en over een jaar zal het weer anders zijn. En we weten niet wanneer die veranderingen zijn.

Geloof me: als we enige manier hadden kunnen vinden om betrouwbare en reproduceerbare testen toe te voegen, hadden we dat gedaan. We testen ons met allerlei experimenten helemaal het schompes, maar het is onmogelijk om reproduceerbare testen te krijgen behalve die we hebben. Het is niet voor niets dat zo weinig andere sites het doen: je geeft met een air van geloofwaardigheid lezers exacte getallen die in feite weinig relatie hebben met de werkelijkheid. Ik hoop in elk geval dat lezers hier voortaan de GSMArena-cijfers niet meer voor zoete koek zullen slikken.

[Reactie gewijzigd door arnoudwokke op 22 juli 2024 15:12]

Toen ik nog werkte bij een nokia reparatieafdeling hadden we anders een zeer reproduceerbare manier om antenne gebruik te isoleren. Daar hadden we een doosje die radiosignalen blokkeerde en boden we middel een kabel op de externe antenne aansluiting van de telefoon direct een signaal aan van verschillende sterktes en ruisniveaus waarmee aangetoond kon worden hoe goed de telefoon signalen kon verwerken en of dit binnen de specifiactie viel. met name bij klachten over slecht bereik was dit van belang natuurlijk. Met zo'n soort kastje kun je natuurlijk ideaal alle omgevingsfactoren uitsluiten en zelfs apart testen met 2G/3G/4G/4G+ signalen. De testen die we destijds deden waren volledig geautomatiseerd.

We hadden apparatuur op elk bureau destijds. Zeg dus niet dat het onmogelijk is, maar dat jullie simpelweg de mogelijkheden nog niet genoeg kennen. Met jullie uitgebreide kleurmetingen en temperatuurmetingen die jullie nu uitvoeren zou een dergelijke oplossing niet misstaan. Zeker als jullie je willen onderscheiden met meer technologische diepgang.

Het punt blijft dat de draadloze verbindingen toch echt wel de belangrijkste factoren zijn in energiegebruik en ze volledig negeren kun je simpelweg geen zinvolle conclusie trekken over energiegebruik. Je zou zelfs kunnen beginnen met alleen meten van wifi verbruik, dat is vrij eenvoudig en goedkoop te isoleren. Daarnaast is het idee van Silent7 over een femtocel ook geen slecht idee. Materiaal of doosjes om radiosignalen te blokkeren zijn er zeker genoeg op de markt.

Er zijn vele mogelijkheden, de truc is simpelweg bied je eigen signaal aan en blokkeer de omgevingssignalen en er zijn honderden manieren om dat te bereiken. Maar zolang jullie alle radiosignalen negeren bij een smartphone, gaan jullie conclusies over accugebruik bij mij regelrecht de prullenbak in en zullen jullie je iedere keer en steeds intenser moeten gaan verdedigen naar jullie lezers. Doe alsjeblieft iets met de kritiek en wuif niet alles weg met dat het niet wetenschappelijk is. Zelfs de best opgezette tests hebben niet alle factoren 100% in de hand. Elke test heeft zijn beperkingen, maar gsmarena durft iig een hele grove indicatie te geven en dat is echt al beter dan niks. Lezers zijn slim genoeg om in te zien dat de test zijn beperkingen heeft en erg afhankelijk is van de omstandigheden. De lezers willen simpelweg een indicatie.

Overigens kan je op de telefoons zelf ook simpelweg 2G, 3G en 4G forceren zolang dit maar beschikbaar is, dus dat argument hoef je sowieso niet meer mee aan te komen. Er zijn zoveel mogelijkheden om toch tot een betere indicatie te komen, maar jullie geven liever steeds excuses om het niet te doen in plaats van zoeken naar mogelijkheden hoe het wel kan.
femtocel van vodaphone in een kooi van Farraday?
"Maar hij is in mijn optiek niet volledig als je een praktijk indicatie wilt."

Juist. En dat is precies wat mensen willen weten. I don't give a shit about video time. Serieus, ik heb nieteens TIJD om zo lang te kijken. Ik wil weten wanneer ik m moet opladen bij 'normaal' gebruik. Ik snap dat GSMArena misschien niet heel betrouwbaar is. Maar als ik een telefoon zie die 44h scoort en 1 die 104h scoort, weet ik iig dat ik tenminste 2x zo lang met dat ding kan doen. En met mn ZL vergeleken mn Z3 compact is dat gewoon volledig waar. Het gaat in dit geval dan niet om de absolute waarde, maar om het verschil tussen die absolute waardes. En dat is iets wat ik liever zie van standby tijd, dan van video of browse tijd.
Maar voor mij, lijken de gsmarena metingen waarbij meer dan alleen de videotijd en browsetijd is genomen, al zullen ze een hogere onbetrouwbaarheid hebben, relevanter voor het daadwerkelijke verbruik in de praktijk.
Hoe kan een onbetrouwbare test ooit relevant zijn? Als je 5 keer meet heb je 5 keer een verschillende accu duur door de onbetrouwbaarheid van de test. Welke van die 5 geeft een relevant beeld voor de accu duur in de practijk.

Een test moet reproduceerbaar zijn om mee te beginnen. Als een test niet reproduceerbaar is kunnen de resultaten direct bij het oud papier.

Als ik m'n S4 mini niet gebruik en geen aps heb open staan verlies ik nog geen procent per 2 uur. Enkel stand by staan verbruikt dus nouwelijks. Bellen zal wel relevant zijn om te testen omdat dan het scherm aan is en er daadwerkelijk continu dataverkeer is.
Dit zijn allemaal heel valide punten, en het geeft m.i. aan dat T.net wel degelijk goed nadenkt hoe ze testen.

Overigens, de volgende kandidaat voor deze test is de nieuwe Asus Fonepad 7 (FE375CXG), die sinds vorige week in oa Belgie en Frankrijk te koop is. Dat is een dual-sim toestel met 4000 mAh accu, en wellicht interessanter, de eerste telefoon met Intel Moorefield SoC, die (in elk geval op papier) zeer zuinig zou moeten zijn. Plus dat het de eerste 64-bit Android telefoon is, dan wordt het ook duidelijk in hoeverre het Intel gelukt is om stappen te maken met hun 64-bit kernel.
Idleverbruik kun je tegengaan. Smijt wat bloatware weg, zet wat services uit en je idleverbruik daalt richting nul.

Verbruik dat verband houdt met het scherm en de CPU onder belasting valt niet tegen te gaan en is dus veel problematischer.

[Reactie gewijzigd door Enai op 22 juli 2024 15:12]

Smijt wat bloatware weg, zet wat services uit en je idleverbruik daalt richting nul.
Da's natuurlijk niet helemaal waar, je toestel blijft continu verbinding houden met je mobiele netwerk. Heb je slechte dekking (of zit je ver binnenshuis) duikelt je accuduur in idle omlaag. Bij mijn Nokia dumbphone heb ik op kantoor vlak bij de zendmast een idle accuduur van twee weken, maar in mijn huis (waar ik continu wissel van 1 streepje/geen bereik) haal ik net vier dagen.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 22 juli 2024 15:12]

Bij de vele samsungs wel inderdaad. Heb je bijvoorbeeld een Nexus, Motorola (g) of HTC one of Sony, dan zit dat standaard al vrij goed.
Nokia 1320 is goed voor 75 uur.
Nokia 1520 zelfs 107! Uur

Heb zelf een mate gehad en moet zeggen dat hij best lang meegaat. Maar met mn 1320 red ik het echt 2 dagen. Met de mate lukte me dat echt niet. Misschien dat deze mate wat Langer meegaat dan zn voorganger...

[Reactie gewijzigd door -BaJo- op 22 juli 2024 15:12]

Talktime is killing voor de Mate 7.
Ik bel bijna nooit en dan zijn de plaatjes heel anders.
Ik heb voor de grap video en browsen op maximaal gezet (beiden 4 uur)
Dan is de Mate 7 beter dan de iPhone en de BB.

De Note 4 is overigen met 87 uur beter dan de door jou genoemde toestellen
Z3 scoort daar ook erg goed. De compact iets van 104 uur dacht ik.
Ik begrijp niet goed waarom de prijs als een minpunt wordt gezien. In de videoreview zegt Arnoud dat de prijs te hoog is voor een merk als Huawei, maar dat is toch niet relevant? Je doet het toestel reviewen en vergelijken met vergelijkbare toestellen qua prijs/specificaties.
Ik vind het dan ook totaal niet relevant of het een Samsung, Apple, HTC of Huawei is, het gaat puur om wat krijg je voor je geld, en hoe verhoudt dat zich tot de concurrentie.
Voor hetzelfde geld gaan mensen toch vaker voor een bekender merk, Samsung, Sony, HTC. Dat zou ik persoonlijk zelf ook doen. Bij Huawei denken mensen toch aan een chinees B-merk en vanuit dat oogpunt is 500 euro natuurlijk wel heel erg veel.

Ik zeg niet dat het een B-telefoon is want dat zijn de specs zeker niet, maar het merk heeft ook een bepaalde waarde. Kijk maar naar Apple, mindere specs, hele hoge merkwaarde.
Het is heel simpel. Kwalitatief zitten de verschillen in de marge bij de Android fabrikanten.
Huawei kan tot op zekere hoogte gewoon mee met de top.
Ze hebben door een agressieve prijsstrategie marktaandeel gewonnen. Nu ze wat bekender worden en meer als vertrouwd worden ervaren gaan ze daarvan de vruchten plukken; hogere prijzen en hogere marges. Samsung valt stukje bij beetje van zijn troon en heeft geen duidelijk antwoord op Huawei, Xiaomi etc.
Dus kunnen voorheen onbekende concurrenten nu richting de prijzen van Samsung kruipen.
Al die "goedkope" partijen hebben de ambitie om groter te groeien en hogere prijzen te kunnen rekenen, zodat ze gezonde marges kunnen draaien in de toekomst. Het is een illusie te denken dat Huawei, Xiaomi etc. goedkoop zijn/blijven op lange termijn.
Zodra ze voldoende naam hebben opgebouwd stijgen ze Samsung naar de troon en willen ook zij een graantje meepikken van het meest lucratieve top-segment.

Ik zie dan ook geen enkele reden waarom Samsung marktleider zal blijven. Die titel gaat de komende jaren nog vaak uitgewisseld worden.
Ik snap het kwestie van zaaien/oogsten maar ik vraag me af of mensen nog wel zo geïnteresseerd blijven in Huawei als een telefoon ineens 500 euro kost waar ze voorheen 300 - 350 voor hebben betaald.

Ik denk toch dat mensen gewoon geen 500 euro meer over hebben voor een telefoon. Mijn omgeving is zeker geen maatstaf hoor voor de gehele markt maar als ik zo 10 mensen langs ga hebben ze allemaal een ouder toestel met SIM only. Vervolgens gaat de telefoon kapot en kopen ze bijv. een mid-range HTC toestel van 150/200 euro die ook prima voldoet.

Niemand wil meer toestellen van 500/600 euro en dan vervolgens 50 euro per maand betalen aan de telco terwijl ze nooit bellen en 99% van de tijd op wifi zitten. Je ziet eigenlijk alleen iPhone kopers dit nog doen en dat komt puur vanwege het merk en omdat iPhone's los onbetaalbaar zijn.

Maar 500 euro los voor een Huawei? Of met een 2-jarig abo en dan 40 euro per maand betalen? Ik zou het snappen als niemand daar trek in heeft.
Mijn omgeving zal niet representatief zijn, maar 70% van de mensen om me heen hebben een iPhone. Gisteren avond zaten we met 7 man die, het viel me echt op, allemaal een iPhone hadden.
Dat is in ieder geval een heel ander beeld dan in jouw omgeving. Wat maar weer aangeeft dat je eigen omgeving niet representatief is voor de totale markt.

En over die 500 euro Huawei. Tja dan zou ik ook zeker voor een iPhone gaan. Vanaf 400 euro heb je inmiddels al een meer dan capabele nieuwe iPhone.
Voor ±300 euro vind je prima 2ehands last year modellen. En als je echt op een budget zit kun je voor ±200 al een 4S 2ehands krijgen. Dat is ook nog een prima telefoon. Ik ken nog legio mensen die een iPhone 4! gebruiken als primaire telefoon. Simpelweg doordat ze de tand des tijds goed doorstaan.
Destijds nieuw gekocht a 600 euro. Maar als zo'n telefoon 4 jaar meegaat dan valt die prijs best mee vergeleken met velen die eens in de 2 jaar een telefoon van 400-500 kopen. En het design van de iPhone 4 is nog steeds top-notch. Ook het design doorstaat de tand destijds. B.v. de Galaxy S1 daarentegen (released tentijde iPhone 4)... die kan zelfs niet in de schaduw staan van de allereerste iPhone.

Duur is dan ook maar relatief in mijn ogen.

[Reactie gewijzigd door nms2003 op 22 juli 2024 15:12]

Ja maar hebben ze ook allemaal een iPhone 6 of hebben ze hun 4S/5 verlengd met sim-only? Ik zie ook wel iPhones in mijn omgeving maar de 6 moet ik nog steeds tegenkomen.

Ik heb hier een iPhone 4 liggen, tweedehands gekocht in de VS toen mijn Lumia stuk ging. Ik zou ze normaal nooit kopen maar dat was toen de enige telefoon voor handen.

De home knop reageerde al gelijk heel erg slecht en had soms echt wat kracht nodig. 's avonds leg ik hem op de bar, komt een randje bier bij en kapot is ie dus ik heb hele andere ervaringen.

Toen een Xperia Z gekocht, ook deels glas, na een jaar keer verkeerd gaan zitten met dat ding in mijn broekzak en krak, barst in het scherm en kon de vuilnisbak in.

Allemaal telefoons die ten tijde van aankoop 5/600 euro kosten. M'n broer had een HTC Windows phone weet even niet welke maar dat ding kon alles doorstaan wat je er tegenaan gooide. Hij is nogal driftig en gooide er letterlijk mee, liet hem op de straat vallen en nooit kapot. Nu als opvolger heeft hij een HTC desire, 4.7", quad core voor 190 euro van een uitstekende bouwkwaliteit. Ik heb nu zelf een Blackberry Q10 van 210 euro die doet wat hij moet doen.

Persoonlijk ben ik de meerdwaarde van high-end telefoons van 500+ euro totaal uit het oog verloren. Mensen betalen zich letterlijk blauw aan abonnementskosten om zo'n ding te kunnen hebben en vervolgens spelen ze Wordfeud, whatsappen en surfen ze een beetje en dat is het. Het is in feite gewoon kopen op afbetaling.
In mijn omgeving zie ik echt een mix. Enkele iPhone 4, 4s, veelal iPhone 5 en 5S.
Ben in mijn omgeving de enige met de 6 tot nu toe.
Ik heb deze overigens los gekocht. Onder het motto, als je het er niet voor over hebt zou je dat ook met contract niet moeten doen; je betaalt hem immers sowieso volledig. Ik betaal liever in 1 keer en "bespaar" daarna met een sim-only c.q. profiteer van alles onbeperkt met Robin Mobile voor 30/maand. In plaats van elke maand halverwege door mn bundel te zijn en "verrassende" telefoonrekeningen te ontvangen.
Yep helemaal mee eens. Als je hem niet ineens kunt betalen moet je hem eigenlijk niet kopen. Zelfde als met een auto :)
Dat is mijn argument niet, tevens zou dat ook nooit een argument mogen zijn op een site als Tweakers, zeker niet van een reviewer als Arnoud, die zelf voor een toestel destijds is gegaan die bijna niemand kent.

Op Tweakers verwacht ik dat het merk niets uitmaakt, ook al zijn ze onbekend, maken ze normaal troep en is het bijna nergens te koop. Wat mensen er van denken is totaal niet relevant, het gaat er om wat hij denkt, alsof er geen merk of Samsung op stond.
Ik wil van hem horen of deze telefoon zijn prijs waard is, niet of het merk populair genoeg is om goed te kunnen verkopen voor die prijs.
Ik denk dat je als feit moet zien dat mensen eerder € 700 uit zouden uitgeven voor een telefoon als er Samsung of Apple op staat dan wanneer op dezelfde telefoon Huawei staat.

Daarnaast zegt het merk vaak iets over de kwaliteit van de ondersteuning (zowel door de fabrikant, als vanuit de community). Dit had dan echter wel op die manier uitgewerkt kunnen worden in de review.
Maar hij is toch geen financieel adviseur van Huawei? Hij is een reviewer op Tweakers, wat hij moet vertellen is of de telefoon het geld waard is enz. De verkoopcijfers zijn een probleem van Huawei.
Wat ik bedoelde:

Goed onderbouwd is:
€ 500 is duur voor een telefoon van Huawei, mede omdat Huawei bekend staat om haar matige support.

Minder goed onderbouwd is:
€ 500 is duur voor een telefoon Huaawi.


@white modder: was puur als voorbeeld bedoeld

[Reactie gewijzigd door pietje63 op 22 juli 2024 15:12]

hoezo Huawei staat bekend om de matige support? De gemiddelde telefoonkoper flikkert zijn phone binnen in de winkel bij een probleem (garantie meneer). Die hebben geen last van de "matige" support van huawei :-)
Auteurarnoudwokke Redacteur Tweakers @Benjamin-22 oktober 2014 14:16
Ik begrijp niet goed waarom de prijs als een minpunt wordt gezien. In de videoreview zegt Arnoud dat de prijs te hoog is voor een merk als Huawei, maar dat is toch niet relevant? Je doet het toestel reviewen en vergelijken met vergelijkbare toestellen qua prijs/specificaties.
In vergelijking daarmee is hij niet goedkoop. Het is het meest luxe toestel dat Huawei heeft, maar er zijn veel goedkopere alternatieven als de Ascend P7, OnePlus One en Nexus 5. Het is echter ook weer geen extreem dure telefoon, maar Huawei heeft zoveel telefoons verkocht door veel knal voor de knaken te bieden - iets dat het met de Mate 7 een stuk minder doet.
Maar beoordeel je daarmee de Huawei negatief vergeleken met eerdere ervaringen, of omdat die de prijs niet waard is vergeleken met Samsung en Apple telefoons?
Je hebt het over die 2 dat zij wel die prijs kunnen rechtvaardigen, echter liggen ze ook ruim 200 euro hoger (6 Plus/Note 4).

Waar het omgaat is dat je de prijs niet op basis van de kwaliteit beoordeel, of terecht had vergelijkt met goedkopere toestellen, maar dat je zegt dat Huawei deze prijs niet kan vragen omdat ze geen Apple of Samsung zijn, terwijl dit geen argument zou moeten zijn, zeker niet hoeveel die meer kosten.
Auteurarnoudwokke Redacteur Tweakers @Benjamin-22 oktober 2014 15:39
Het is ook geen argument; het minpunt in de scorekaart is een ander punt dan ik in de video aanstip (waar ik in feite zeg: met Samsung-logo had dit toestel veel duurder geweest). Maar ik snap de verwarring; ik kan er alleen niets meer aan doen in de video :)
Eens, tevens begint Huawei een redelijk bekende naam in Nederland te worden en het nieuwe Samsung. Daar wordt ook niet afgegeven op een torenhoge prijs voor een qua afwerking misschien wel mindere telefoon.

Tevens leert de ervaring dat de Huawei toestellen wel snel in prijs dalen.
Of misschien bedoelt hij te hoog vanuit het oogpunt van huawei. Mensen betalen namelijk wel graag extra om Apple of Samsung op hun telefoon te hebben maar ik ken geen enkele huawei fan. Dus misschien bedoelt hij wel, deze telefoon had marketing technisch misschien lager in de markt gezet moeten worden omdat een merk als huawei niet echt kan drijven op zijn naam. En met die conclusie ben ik het dan wel eens.
Toch grappig om te zien dat mijn zenfone 6 het ook gewoon dik 8 uur volhoud maar dan verspreid over 72 uur dus 3 dagen en dik 9 uur als ik het in 1 dag gebruik (wat niet normaal is) en dat allemaal voor een luttele 185 euro (32gb) wat STUKKEN goedkoper is.

Heeft iemand trouwens de tool / script die hier gebruikt word om te testen? ik zou graag een aantal van m'n devices door de maalmolen gooien om te kijken hoe ze uit de test komen voor en na m'n tweaks :)
Ben benieuwd of alles wat ik doe wel nut heeft.

[Reactie gewijzigd door computerjunky op 22 juli 2024 15:12]

Ik heb al een tijdlang een smartphone met een 4000mah accu, heb destijds ook een gebruikersreview geschreven:

productreview: Lenovo S860 Aluminium review door paradoXical

Import uit China, en voor beneden de 200 euro in huis te halen. Ik haal met intensief gebruik eenvoudig 2 dagen, waarbij 3 dagen ook goed te doen is.

[Reactie gewijzigd door paradoXical op 22 juli 2024 15:12]

Ik begrijp niet waarom de reviewer de plaatsing op de achterkant als een pluspunt ziet tov plaatsing in de homeknop zoals bij de iPhone 6 en Galaxy S5.

Mijn iPhone zit altijd op z'n kop met scherm naar binnen in mijn zak. Ik trek hem met m'n duim op de homeknop uit m'n zak en druk daarop om hem wakker te maken. Bij de iPhone 5 was dat om de code in te voeren, maar nu bij de 6 scant ie meteen en zodra ik m'n telefoon rechtop in m'n hand heb is hij al unlocked. Je moet hem inderdaad even wakker maken, maar dat is dezelfde knop als de scanner, dus tijdens het unlocken scant hij al...

Heel veel succes om dat sneller te doen met een scanner op de achterkant... Ook totaal niet praktisch als je telefoon plat op je bureau ligt en je wil hem unlocken, dan moet je hem altijd oppakken! De Galaxy S5 scanner vereist dan wel een veegbeweging, maar wanneer die op tafel ligt werkt dat ook prima.
Ik snap dat stuk in de review ook niet..."nailed it"...."streeft de concurrentie voorbij", terwijl in hetzelfde stukje staat dat het niet echt betrouwbaar werkt en dat soms meerdere pogingen nodig zijn.
Ook totaal niet praktisch als je telefoon plat op je bureau ligt en je wil hem unlocken, dan moet je hem altijd oppakken! De Galaxy S5 scanner vereist dan wel een veegbeweging, maar wanneer die op tafel ligt werkt dat ook prima.
Vooral dit is erg prettig bij de iPhone. Telefoon ligt regelmatig op het bureau en op deze manier kun je snel de telefoon unlocken. Er valt wat te zeggen over het wel of niet indrukken van de knop om het te unlocken. Maar het indrukken kost ook niet zoveel tijd. Het 4x moeten aanbieden van je vinger omdat de scanner niet zijn werk doet dat kost tijd.

Dus om te zeggen dat ze op deze manier de concurrentie voorbij gaan en ze het voor elkaar hebben, lijkt mij ook niet. Bij dit soort uitspraken mag je dan toch wel verwachten dat de scanner dan altijd werkt en niet meerdere pogingen nodig heeft zoals in de review staat.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 22 juli 2024 15:12]

Ik begrijp het inderdaad ook niet. De scanner op de iPhone 6 is zo snel en goed dat mijn iPhone al unlocked is zodra ik het scherm zie! Dit bedoel ik dan omdat ik hem op zijn kop in mijn broekzak draag.

[Reactie gewijzigd door TKroon op 22 juli 2024 15:12]

Een voordeel boven Touch ID van Apple is dat het niet nodig is om de telefoon via een knop eerst wakker te maken. Een aanraking is voldoende om het toestel uit zijn slaapstand te wekken en te ontgrendelen. Het is daardoor de snelste manier van beveiliging op een smartphone die we tot nu toe hebben gezien.
Dit is echt geen argument! Bij de iPhone zit de scanner in de homeknop, van zodra je erop drukt scant en unlocked hij simultaan je vingerafdruk. En aangezien volgens jullie soms meerdere pogingen nodig zijn om te unlocken lijkt het me kras dat de scanner van de Huawei vlugger of beter werkt.
Een ander voordeel is de plaatsing. Wie het toestel vastpakt of uit de zak haalt, zal zijn vingers rond de achterkant wikkelen. Daardoor zit de vinger automatisch in de buurt van de scanner, in tegenstelling tot bij een scanner in een homeknop op de voorkant, zoals bij Apple en Samsung.
Mijn iPhone zit steeds ondersteboven met het scherm naar mij toe in mijn broekzak. Als ik hem eruit haal druk ik reeds met mijn duim op de homeknop en is hij al ontgrendeld voor hij goed en wel uit mijn broek is. Als je hem vastpakt net hetzelfde, je duim ligt in één ruk op de hometoets. Probeer met de Huawei het toestel maar eens te unlocken als hij plat op je bureau ligt. Eerst je toestel vastnemen en dan die scanner zoeken op de achterzijde. Bij de iPhone gewoon even je wijsvinger eropleggen. Zelfs met de S5 moet dit vlotter gaan.
Andere fabrikanten, ook Apple, mogen een voorbeeld nemen aan Huawei in dit geval. Hoewel je met succes kunt beargumenteren dat het plaatsen van een vingerafdrukscanner op een smartphone is afgekeken van de concurrentie, heeft Huawei een goede plaatsing en implementatie. Dat Huawei zijn concurrenten op dit gebied aftroeft, zal veel mensen verrassen.
Beetje overdreven zeg. Dus nee, ik dacht het niet (althans in het geval van de iPhone).

Verder is het wel een mooie review!

Edit: typo

[Reactie gewijzigd door dimitrimissinne op 22 juli 2024 15:12]

Er staat toch ook nergens dat ie beter werkt? Er staat dat het handiger is... En dat lijkt me toch ook het geval als je het objectief bekijkt, er valt namelijk een handeling weg.

Dan maak je een vergelijking tussen je iphone in je broekzak en de Huawei terwijl ie op tafel ligt, wederom niet echt eerlijk. Je maakt je reactie zo, dat de iphone er altijd beter uitkomt. Zo hoort een review nu eenmaal niet te zijn ;-. Die hoort objectief te zijn en niet subjectief.
Iets wat niet goed werkt is niet beter.
Iets wat niet beter werkt is niet handiger.

Wel objectief blijven.

Als je 2,3x je vinger moet scannen omdat het apparaat maar half werkt, dan gaat dat geen topper worden. Ook erg handig als je een hoesje gebruikt, nailed it.
Maar goed omdat het dus niet goed en handig werkt, kan er prima een passend hoesje bij.

De technologie word hier dan ook weinig op de proef gesteld, waarom is het een pluspunt, hij is niet handig, maar onhandig want hij werkt half.
Er valt geen handeling weg; het drukken op de knop is de scan. Eén handeling. Dit lijkt me prima vergelijkbaar met het leggen van je vinger op de scanner van de Huawei.

Verder zijn er ruwweg twee situaties:
- broekzak: zowel bij de Huawei als de iPhone kun je met 1 handeling de telefoon unlocken. Bij de iPhone button-press, bij de Huawei je vinger op de scanner. Bij beide kan dit zo gedaan worden dat je het doet als je de telefoon pakt. Dat is wat dimitrimissinne beschrijft.
- Op tafel: je drukt met je wijsvinger/duim/vinger die je hebt getraint op de iPhone button en je bent klaar. De Huawei moet je alsnog oppakken.

Het is complete muggenzifterij, ik vind de nauwkeurigheid veel belangrijker, maar mij lijkt de iPhone toch op z'n minst net zo handig...
Mee eens. Tel daarbij op dat het volgens de review vaak nodig is om twee en soms drie of vier keer te scannen vind ik de over het aftroeven en het explicite pluspunt in de conclusie dat het een goede scanner is nogal verrassend...

Wat ik wel interessant vond is dat de scanner blijkbaar goed om kan gaan met natte vingers, iets waar ik bij de iPhone nog wel eens mindere resultaten door krijg heb ik het idee. Normaal is 1x scannen genoeg.
Misschien moeten jullie ook eens kijken naar accuduur per gram telefoon o.i.d.
Het is natuurlijk heel simpel om een relatief grote accu in een telefoon te doen, maar als hij daar door 2x zo zwaar als een concurrent is, wat is dan de meerwaarde van zo'n accu?
M.a.w. alles is relatief...
Van mij mogen de toestellen makkelijk 2x zo zwaar worden als ik daarmee dan ook 2 dagen kan doen in plaats van 1 dag.
Net alsof als een telefoon 2x zo zwaar zou zijn dat dit opeens een merkbaar probleem zou zijn? Dan zou hij nog hartstikke licht zijn voor normaal gebruik. Ik heb mijn HTC one even erbij gepakt ik kan hem makkelijk met mijn pink omhoog houden dus zie niet in hoe iets meer gewicht voor iemand een probleem kan zijn.
Telefoons worden dunner en dunner gemaakt, en daardoor volgens mij ook relatief lichter (in verhouding met de grootte). Dus het gewicht lijkt alleen maar beter te worden, ik ga er dan ook niet van uit dat veel mensen zullen klagen bij een 2mm 'dikkere' telefoon. Van mij mag rustig een telefoon wat dikker en zwaarder zijn, in ruil voor een langere accuduur.

Neem die gekke iPhone 6 nu. Erg dun gemaakt, waardoor ook nog eens de camera uitsteekt, wat veel mensen als hinderlijk lijken te ervaren (iig de mensen die ik heb gesproken). Ook al zit het probleem misschien tussen de oren, ze zijn toch banger voor beschadigingen aan de lens / cameramodule. Als ze die telefoon iets dikker hadden gemaakt, was én dat probleem opgelost, én kon er een grotere accu in.

Ben het er trouwens volledig mee eens dat het nu ook weer geen bijzondere prestatie is om in een 6 inch telefoon een grotere accu te stoppen. Geef mij dan maar een 4 inch telefoon met met een reserve batterij ofzo :+.
Alweer een telefoon met vingerafdrukscanner. Ik hoop dat er dadelijk nog telefoons overblijven die die functionaliteit niet in zich hebben.
Het is een ridicuul beveiligingsmechanisme, want wie wil nu zijn telefoon beveiligen met een "sleutel/code" die hij overal achterlaat, zelfs op de telefoon zelf.
Het is al meerdere keren aangetoond dat een vingerafdruk eenvoudig is na te maken en je loopt alleen maar het risico dat jouw biometrische gegevens toch ongemerkt via een niet gedocumenteerd achterdeurtje in een in een database verdwijnen van de NSA of Chinese veiligheidsdienst of via malware op je telefoon in een hackdatabase, die verkocht/gebruikt kan worden voor criminele doeleinden als identiteitsdiefstal.

Voor mij in ieder geval geen telefoon met vingerafdrukscanner, hoe "fancy en hip" dat ook moge lijken.
Eenvoudig na te maken? Probeer eerst maar eens een deftige vingerafdruk van iemand te bemachtigen die dan ook nog eens kwalitatief genoeg is om er een identieke kopie van te maken. Deze manier is een stuk veiliger dan een passcode of patroon die je gemakkelijk kunt afkijken. Hoeveel keer moeten we nog uitleggen dat dit dan ook een waardeloos argument is?

Biometrische gegevens van je vingerafdruk die ongemerkt naar veiligheidsdiensten gaan? In het geval van de Huawei weten we (nog) niet wat er mee gebeurt op het toestel. In het geval van de iPhone wordt er slechts een hash van je vingerafdruk gemaakt (GEEN foto) die op een aparte chip (secure enclave) in het toestel bewaard wordt. Al slaag je erin om die hash eruit te halen, dan ben je er nog niets mee. Buiten het toestel is die hash dan ook waardeloos en nietszeggend.
Man wat een onzin, je laat vingerafdrukken achter bij alles wat je beetpakt. De ober van een Italiaans café kan zo jouw glas misbruiken om hier vingerafdrukken af te halen en je touchscreen en de rest van je telefoon zit er ook vol mee. Het gaat mensen die dit echt willlen zeker wel lukken om een geschikte vingerafdruk na te maken.

Volgend artikel van Webwereld onderschrijft het voorgaande en maakt korte mette met jouw ononderbouwde "waardeloos argument" redenering:
http://webwereld.nl/bevei...drukbetaling-albert-heijn

Ton van der Putte, oud medewerker van ATOS Origin die gespecialiseerd is in biometrie, maakte als demonstratie een kopie van een vingerafdruk. Met een rubberen kopie van een vingerafdruk kon hij vervolgens bij de kassa afrekenen. Zowel het systeem als de kassamedewerker hebben de vervalsing niet opgemerkt.

Het kopiëren van een vingerafdruk is relatief eenvoudig. Een vingerafdruk op een verpakking of een glas is daarvoor al voldoende.

----

Ook de Chaos Computer Club demonstreerde in 2004 al hoe een vingerafdruk eenvoudig te kopiëren is en schreef zelfs een handleiding. Ook werd een vergelijkbaar vingerafdruksysteem van een supermarkt vorig jaar november al onderuit gehaald.

Dit jaar lukte het de club om de vingerafdruk van de Duitse minister van Binnenlandse Zaken Dr. Wolfgang Schäuble te kopiëren van een wijnglas en te publiceren. In reactie hierop is nu een debat ontstaan om af te zien van het gebruik van vingerafdrukken in paspoorten.
Als jouw redenering van het niet kwalitatief genoeg zijn op zou gaan, zou de politie ook niets kunnen met gevonden vingerafdrukken op een plaats van delict en deze niet kunnen vergelijken met hun vingerafdruk database van bekende arrestanten.

Ik wist dat er iemand met het argument van de Iphone hash zou komen, daarom heb ik al speciaal in mijn reactie gezet "ongemerkt via een niet gedocumenteerd achterdeurtje" aangezien het heel leuk is dat Apple dat beweert, maar daarvoor moet je dan Apple maar op zijn blauwe ogen geloven. Gezien alles wat er al via Wikileaks en Snowden over de praktijken van de NSA en diverse Multinationals zoals Apple naar buiten is gekomen, vind ik het des te naïever om Apple blind te vertrouwen.

De FBI wil zelfs backdoors voor overheid verplicht gaan stellen via wetgeving en eerder vroeg de Amerikaanse minister van justitie Eric Holder techbedrijven al om backdoors voor de overheid open te houden.

Zie: nieuws: FBI: backdoors in software moeten mogelijk verplicht worden

Tevens heb ik ook al gezegd dat criminele bendes wellicht het voor elkaar kunnen krijgen om via een exploit, in plaats van alleen de hash, toch je vingerafdruk op te slaan op het moment dat jij je identificeert en naar hun server te verzenden.

[Reactie gewijzigd door SeelenSchmerz op 22 juli 2024 15:12]

Verschil het tussen het bemachtigen van een afdruk van Italiaanse glazen en smartphones,is niet zo groot als je 1 afdruk wilt bemachtigen.

Maar wel als je 1.000.000 vingerafdrukken wilt verkrijgen. Dan kun je in het tweede geval geautomatiseerd en dus veel sneller te werk gaan.
dan schakel je dat ding toch gewoon uit? Wat is toch steeds het probleem met gadgets, opties en weet ik veel dat mensen niet willen gebruiken. Dan gebruik je het toch ook niet? Ik snap dat je het niet wilt, perfect zelfs, maar om dan heel het toestel direct te boycotten is toch een stapje te ver :-).

@SeelenSchermz.

Als ik jouw redenering zou moeten volgen, zou je beter je gsm weggooien. Fair enough.

[Reactie gewijzigd door Yoshi op 22 juli 2024 15:12]

Je vergeet alleen twee zaken bij deze redenering:
Wie garandeert dat uit ook echt uit is, ook voor de NSA?
En wie garandeert dat de functie niet weer (ongemerkt) geactiveerd kan worden via malware/exploit?
Het is niet eenvoudig en dit is ook al meerdere keren bewezen. Het is en blijft een stuk veiliger dan een code en helemaal het veegsysteem wat door android gebruikt word, hier zie je namelijk precies de veeg die je hebt gedaan. Als de vingerscan makkelijk te hacken was dan hadden we dit al talloze keren gehoord. Heb ooit één Duitser gezien die het op een geel omslachtige manier gelukt is en wil die dat met jou of mijn toestel doen dan zal die toch echt eerst een pistool op je hoofd moeten zetten want zonder gaat het niet lukken. Buiten de beveiliging om werkt het 100x zo snel als een pincode of veegbeweging. Als je eenmaal een goede vingerscanner gewend ben dan wil je niet meer terug. En een veel veiliger systeem is er momenteel niet.
Misschien off-topic, maar ik wil het toch even kwijt: ik vind dat Arnoud enorm vooruit gaat in zijn presentatie! _/-\o_

Voor de rest geen interesse in deze foon. Veel te groot en veel te zwaar, 185 gram*!

*Het gewicht staat overigens niet vermeld in de specificaties van de review, die heb ik extern op moeten zoeken. Zou eigenlijk even aangevuld moeten worden.
Auteurarnoudwokke Redacteur Tweakers @Rossi4622 oktober 2014 17:53
Thx!
Ik ben in het verleden ook wel eens kritisch geweest op dit punt maar je hebt jezelf echt ontwikkeld. Hou dat zelfvertrouwen vast. Dat je altijd al wist waar je het over had wisten we al maar nu komt het ook nog es goed over. Chapeau! :Y)
Mee eens. Prima presentatie!
Ik snap niet waarom jullie de T-Rex HD benchmark "onscreen" hebben gedraaid. Bij dit soort tests is het juist heel belangrijk dat het aantal pixels dat die moet aansturen even hoog is. De Z3 compact heeft een 720*1280 scherm, tegenover het 1920*1080 scherm van de Mate 7. Dus het is veel makkelijker voor de Z3 om een hogere framerate te halen omdat het minder pixels hoeft aan te sturen.

Een makkelijke oplossing zou het gebruik van een offscreen benchmark kunnen zijn (Egypt HD is sowieso offscreen beschikbaar, misschien heeft T-Rex ook wel een offscreen variant). Ik hoop dat jullie hier naar kijken voor de volgende review, zo krijg je namelijk geen optimaal beeld van hoe de prestaties zich verhouden met andere telefoons.
Auteurarnoudwokke Redacteur Tweakers @oooskar22 oktober 2014 18:46
We draaien ze beide. Maar de Z3C heeft het ook makkelijker in de praktijk met games enzo. Als het een vergelijking tussen socs zou zijn, had ik het relevanter gevonden. Je kunt alle benchmarks vinden in onze benchdb.
Ik vind de z3c geen alternatief. FOrmfactor is compleet anders. Snap (zoals wel vaker) jullie keuze aan alternatieven niet. Ik verwacht hier de iphone6+, note4, Oneplus One, LG g3, eventueel nog de grote z3....maar zeker geen 4,6 inchers of een inferieure p7.

Hoe kiezen jullie de alternatieven en hoeveel moeite doen jullie om ook echt alternatieven aan te dragen die werkelijk een alternatief zijn als mensen een dergelijke telefoon overwegen?
Ik vind het juist wel logisch. Uiteindelijk is niet de vraag hoe snel de GPU is, maar hoe vloeiend spelletjes ed zouden werken. Als een spel hakkelt en met 15fps loopt op een Full HD scherm, en 30fps op een 720p scherm, dan zeg je toch ook niet "oh dat is niet erg, hij moet 2,25x zoveel pixels aansturen"? Nee, het enige wat je dan op zou vallen is dat de ene wel vloeiend gaat en de ander niet. En dat is precies wat telt.
True dat! Maar uiteindelijk schetst het op deze manier (zonder vermelding dat de resoluties erg verschillen) het beeld dat de Sony een veel betere prestatie neerzet, ik bedoelde dat dat een beetje raar is.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.