Lenovo S860 Aluminium Review

paradoXical 29 augustus 2014, laatste update op 30 augustus 2014, 1.450 views

Lenovo S860 Aluminium

Erg degelijke Smartphone met fantastische accuduur, redelijke prestaties en bang for buck.

Pluspunten

• Sublieme accuduur
  • Mooi 5,3" scherm
  • Geen overdreven specs voor nog betere accuduur

Minpunten

• Verkrijgbaarheid in Europa
  • Sommige versies 1GB ram
  • Accu niet zelf wisselbaar
  • Geen microSD
  • Zwaar

Bij mijn zoektocht naar een nieuwe smartphone had ik eigenlijk maar 1 eis: accuduur. Mijn huidige toestel (SII) voldeed nog prima, behalve dat bij normaal gebruik, het halen van de avond een utopie was. Het is mij persoonlijk een raadsel waarom fabrikanten zich niet meer richten op accuduur: wat heb je immers aan een smartphone wanneer deze uitstaat. Mijn zoektocht bracht me uiteindelijk bij de Lenovo S860, en het zal geen verassing zijn wat het grote pluspunt van dit toestel is: de gigantische 4000mah accu. Hieronder een opsomming van de accu-capaciteit van verschillende smartphones/tablets:

Samsung SII:: 1650 mah
iPhone 5: 1950 mah
HTC One M8: 2600 mah
Galaxy Nexus 2013 (tablet): 3950 mah

De accucapiciteit liegt er niet om. Mijn Nexus 2013 tablet heeft 50mah !minder! capaciteit.

Specificaties
De specificaties van de S860 zijn zeker afgezet tegen de toppers van andere fabrikanten niet indrukwekkend te noemen, maar het is dan ook een smartphone welke je voor minder dan 200 euro aanschaft. Ik ben geen veeleisend gebruiker: ik wil surfen, mijn agenda bijhouden, video afspelen en maak gebruik van chat-applicaties. Het LCD IPS paneel heeft erg mooi helder beeld, en met een resolutie van 1280 * 720 op 5,3” betekent dit een PPI van 277. Onder de motorkap draait een Mediatek 6582 quad-core welke 1300mhz klokt, voor allerdaagse taken komt deze zeer goed mee. Wisselen van schermen, browsen, chatten: alles loopt erg soepel.

2G GSM 900 / 1800 / 1900
3G HSDPA 900 / 2100
Sim Dual SIM (microsim)
Display IPS LCD capative 5,3”
1280*720 (277ppi)
GPU Mali-400MP2
Sensors Accelometer, proximity
Color Titanium
Battery 4000mah Li-Polymer

* Let op: het toestel voor de Chinese markt heeft 1GB werkgeheugen, de toestellen voor de indiase markt de en VS hebben 2GB werkgeheugen.

Prestaties
Zoals aangegeven zijn de CPU en GPU niet de snelste op de markt, toch ben ik tevreden over de prestaties. Browsen en surfen verlopen soepel, en van vertraging heb je amper last. Inladen van websites gaat een stuk sneller dan op mijn SII, ook via 3G.

Look & feel
De S860 heeft een metalen brushed achterkant, in de kleur zoals Lenovo het zelf noemt 'Titanium'. De afwerking is erg mooi, en de telefoon voelt stevig aan. Met zijn 5,3 inch is het direct een groot toestel, en met een gewicht van 190 gram ook erg zwaar. Dit is beslist geen lichtgewicht of dun toestel, en afgezet tegen de SII vond ik hem in het begin lomp, maar dit went erg snel.

Prijs & verkrijgbaarheid
Ik heb mijn toestel op de Chinese markt voor omgerekend 156 euro besteld, over dit bedrag moet nog 40,50 euro aan invoerrechten betaald worden, ik had mijn toestel uiteindelijk binnen 6 dagen binnen voor een bedrag net onder de 200 euro. Bestellen gaat prima op de website aliexpress.com

Accuduur
Ik heb het toestel ruim 2 weken, en de accuduur is subliem. Na de eerste keer inschakelen op zaterdagmiddag heb ik het toestel dinsdagavond aan de lader gehangen, dit is meer dan 3 volle dagen gebruik. Houdt er echter wel rekening mee dat het laden van de accu langer zal duren dan je gewend bent.

Afsluitend
Vergeet je welleens te laden, ben je veel van huis of bezoek je graag festivals: dit is jouw telefoon.

Voetnoot
Ik heb de review aangepast naar de prijs van de telefoon.

Heb jij ook een Lenovo S860 Aluminium?

Misschien niet erg belangrijk, maar Ik snap de getallen van de laders niet helemaal: een standaard telefoonlader is vaak minimaal 500mA, maar high-end smartphones leveren vaak 1000mA (oftewel 1A) of zelfs 1,2A, met tabletladers die 2A doen. Ik heb nog nooit een telefoonlader van 0,2A gezien. Aan de andere kant lijkt me een 5A (mocht je simpelweg een kommafout gemaakt hebben) wel heel veel stroom (maar het zou natuurlijk kunnen), dus wat is het nu precies?
Ik denk dat ik inderdaad niet helemaal goed gekeken heb, de lader van mijn Samsung is 0,7A. Ik kan het helaas niet checken nu, aangezien ik de lader niet hier heb liggen. Ik zal het even verwijderen en de review morgen aanpassen, dank voor de aanvulling!
Wellicht heeft hij per ongeluk bij de inputwaarden gekeken ((100 - 240 V 50/60HZ 0,5A) ?
Mocht hij dezelfde C-P32 lader als mijn K900 hebben, dan gaat het om een 5,2V 2A lader.

Andere vraag van mijn kant, als mede ge´mporteerde Lenovo eigenaar :)
Heb je werkelijk nog een bedrag moeten ophoesten voor het importeren ? Ik heb dat tot mijn verbazing tot op heden nog niet hoeven doen bij aanschaf van smartphones. Ik verzoek mijn 'dear friend' echter wel altijd om een laag bedrag bij productwaarde te noteren :+

PS: Ik lees net over de verzendtijd van 6 dagen, dus dat zal wel express shipping via Fedex of DHL geweest zijn ?

[Reactie gewijzigd door WindowsME op 29 augustus 2014 20:49]

Vanaf (ik dacht) 150 euro dien je invoerrechten te betalen, hoe dit precies zit weet ik ook niet, dit is vast ergens te vinden. Deze kosten staan echter vast, en ik zou er bij het bestellen zeker vanuit gaan dat je deze moet ophoesten.

Het kan natuurlijk best zo zijn dat je helemaal niets hoeft af te rekenen, op de beschrijving van mijn pakket stond immers: USB Charger. Wil natuurlijk niet zeggen dat ze het pakket niet controleren, de douane is ook niet achterlijk. Ik moest dit bedrag overigens bij de bezorger van DHL contant afrekenen.

Welk toestel heb jij? :P
Edit1: K900
Edit2: DHL

[Reactie gewijzigd door paradoXical op 29 augustus 2014 20:53]

Zeker, ik begrijp maar al te goed hoe het met de regelgeving zit. Ik kies altijd voor verzending via China Post. Duurt wellicht een week of 3/4, maar tot nu toe (even afkloppen) heb ik nog nooit nogmaals hoeven af te rekenen mij de postbezorger. Ik reken de extra kosten er wÚl altijd bij voor het geval dat.

De reden waarom ik ernaar vroeg was dat ik toch het gevoel heb dat bij express zendingen met DHL / FedEx / watdanook een pakketje er vaker uit word gepikt bij de douane. Slechts een gevoel gebaseerd op internetverhalen, meer niet...

Zelf heb ik de gok gewaagd met een Lenovo K900, die met een Intel Atom Z280 SoC.
Die gok heeft echter matig uitgepakt.

Voor de ge´nteresseerden van de S860 16GB, ik zie volgens de huidige koers eentje voor ca. Ą141,- ex. eventuele invoerkosten.

De S860 is bovendien te updaten naar Android 4.4.2 KitKat.

[Reactie gewijzigd door WindowsME op 29 augustus 2014 21:10]

Ik heb negatieve verhalen gehoord over de upgrade naar 4.4.2, ik blijf voorlopig nog even bij de stock, aangezien deze prima werkt. Het toestel heeft overigens nog verschillende programma's draaien welke in het Chinees zijn, best geinig. De verkoper heeft de taal wel op Engels ingesteld, handig aangezien ik echt 0.0 chinees spreek.

Ik heb diverse maken spullen aangeschaft met als carrier DHL, en geen invoerkosten....

Tot dusver ben ik 200% tevreden met mijn aanschaf, het is een verademing om deze telefoon te gebruiken tegenover een SII.

[Reactie gewijzigd door paradoXical op 29 augustus 2014 21:48]

Vanaf 22 euro moet je officieel al BTW gaan betalen, vanaf 150 ook nog eens invoerrechten (maar die zouden best eens 0 of heel laag kunnen zijn voor telefoons). Maar los daarvan glipt er nog geregeld wat doorheen bij de douane :P Het is een beetje lastig te voorspellen wat ze eruitpikken en wat niet, maar voor dat soort electronica reken ik sowieso de BTW er maar vast bij en bekijk of het voor dat bedrag nog steeds interessant is (vaak wel!)
Klopt, aangezien ik minder dan 200 heb afgerekend voor dit toestel, dat is een koopje.. ;)
Idd is een 2A lader wel aan te raden met deze toestellen. Ik gebruik de lader van mijn oude Blackberry Playbook, die heeft de boel in twee uur weer vol. Ook is het bij het kopen van een auto-lader met sigarettenplug goed opletten dat je een 2A "tablet lader" koopt. Met de doorsnee 0.5A telefoonlader ben je wel een halve dag bezig, ja :)

Ik heb het zakelijke "zustermodel" P780 (review hier) - die lijkt enkel te verschillen met de S860 in dat hij een marginaal andere SoC heeft (MT6589 vs MT6582) en wel een SD-card slot heeft.

Overigens is de accu wel degelijk verwisselbaar, al moet je het toestel daarvoor wel openschroeven. De accu zit enkel met tweezijdig tape en een stekkertje vast.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 22 september 2014 13:17]

Leuke aanvulling. In dat geval bestel ik alvast een 2e accu, deze zijn namelijk gewoon te koop zag ik al..Het nadeel van een 2A lader is wel dat je accu (mogelijk) minder lang mee gaat (meer slijtage). Ik laad gewoon met een normale lader, wanneer ik slaap, het is dan ook in 3 uurtjes gepiept!

[Reactie gewijzigd door paradoXical op 23 september 2014 08:41]

Dat die accu minder lang meegaat lijkt me stug, die 4000 mAh is een normale LiPo tablet accu die in allerlei andere tablets (Nexus 7 bv, maar ook iPads) ook gewoon met 2A geladen wordt. Waarom zou dat ineens met een telefoon wel slecht zijn?
Kan de bron even niet vinden (was hier op tweakers). Maar laatst gelezen dat bij het veelvuldig te snel laden van lithium accu's, er sneller/meer schade optreedt. Zal straks proberen het artikel tevoorschijn te toveren. Het klonk overigens erg plausibel. Ik wil het overigens niet als feit brengen, maar aangezien ik hem toch s'nachts laad, maakt het niet uit voor me..

[Reactie gewijzigd door paradoXical op 23 september 2014 08:41]