Door Wout Funnekotter

Hoofdredacteur

Xperia Z1 Compact Preview

Eindelijk: kleine high-end Android-telefoon

08-01-2014 • 14:00

124

Multipage-opmaak

Een gat in de markt

Toen Steve Jobs de allereerste iPhone introduceerde, viel vooral het voor die tijd grote beeldscherm op. Apple hield lang vast aan dat 3,5"-formaat, maar de concurrentie was er overduidelijk van overtuigd dat groter in dit geval beter is. Op de markt voor Android-telefoons nemen de schermgroottes namelijk nog altijd toe. Na 3,5" kwam 4", vervolgens 4,3", vorig jaar zagen we de introductie van veel 4,7"-telefoons en dit jaar was 5" de populairste maat onder de high-end modellen.

Hoewel grote schermen zeker hun voordelen hebben, zijn er ook genoeg mensen die liever een kleinere, handzame telefoon hebben. Voor hen zijn de nieuwste iPhones een goede optie, maar als je liever een toestel met Android hebt, dan wordt het moeilijk. Er zijn namelijk geen échte high-end Android-smartphones met relatief kleine schermen. Bedrijven als HTC en Samsung hebben wel 'mini'-versies van hun vlaggenschepen uitgebracht, maar die stap terug in schermformaat ging gepaard met een stap terug in de hardware, en dus in de prestaties en de schermkwaliteit.

Sony is de eerste grote fabrikant die komt met een volwaardige high-end smartphone in een bescheiden jasje. De Xperia Z1 Compact is, zoals de naam al zegt, een compacte versie van de Xperia Z1, met een 4,3"-scherm in plaats van een 5"-exemplaar. Afgezien van de accu, die logischerwijs een lagere capaciteit heeft omdat hij fysiek kleiner is, is het binnenwerk van de Z1 Compact volledig gelijk aan dat van de Z1.

Op papier lijkt de Z1 Compact daardoor de perfecte kandidaat om een gat in de markt op te vullen waaraan de grote fabrikanten tot nu toe geen serieuze aandacht hebben besteed. Of het toestel goed genoeg is om dat ook daadwerkelijk te doen, konden we onlangs bekijken op de CES in Las Vegas, waar Sony de telefoon aankondigde voor de Europese en Amerikaanse markt.

Net een Z1, maar dan kleiner

Over de behuizing van de Z1 Compact kunnen we weinig zeggen dat niet eerder gezegd is, omdat het letterlijk een kleinere versie van de Z1 is. Die leek visueel weer als twee druppels water op de Xperia Z, een toestel dat Sony begin 2013 op de markt bracht. Sony heeft precies dezelfde stijlelementen gebruikt. De buitenkant van de telefoon bestaat dus uit een aluminium frame met afgeronde randen en zowel de voor- als de achterzijde van de telefoon is bedekt met een stuk glas.

Sony Xperia Z1 Compact

Sony Xperia Z1 Compact Sony Xperia Z1 Compact Sony Xperia Z1 Compact Sony Xperia Z1 Compact

Alle knoppen en aansluitingen van de Z1 zijn ook overgenomen. Dat betekent dat aan de bovenkant een hoofdtelefoonaansluiting zit, dat aan de rechterkant de aan-uitknop, volumeknoppen en cameraknoppen te vinden zijn en dat het toestel uitgerust is met een micro-sd-slot. Ook de ip58-certificering voor water- en stofdichtheid is weer van de partij. Voor de Z1 Compact komt Sony wel met twee nieuwe kleuren: roze en lime groen.

ToestelSchermLengteBreedteDikteGewicht
Sony Xperia Z1 Compact 4,3" 127mm 65mm 9,5mm 140g
Sony Xperia Z1 5" 144mm 74mm 8,5mm 170g
Apple iPhone 5s 4" 129mm 59mm 7,6mm 112g
HTC One mini 4,3" 132mm 63mm 9,25mm 122g
Samsung Galaxy S4 mini 4,3" 125mm 61mm 8,94mm 107g

De Xperia Z1 is zeker niet de kleinste 5"-telefoon die je kunt kopen en voor de Z1 Compact geldt ook dat hij binnen zijn segment een dikkertje is. Hij is ongeveer even groot als de HTC One mini en een stukje forser dan Samsungs Galaxy S4 mini. De iPhone 5s is nagenoeg even hoog, maar wel een flink stuk smaller, al is dat logisch gezien het kleinere schermformaat. Ook het gewicht is met 140g niet gering en dat alles maakt dat de Z1 Compact een beetje lomp aanvoelt.

Sony Xperia Z1 Compact

Xperia Z (links) en Xperia Z1 Compact

Op de beurs konden we hem vergelijken met de Z van vorig jaar, die iets kleiner is dan de Z1. Vergeleken met dat toestel is het verschil in formaat overduidelijk. Zowel in de lengte als in de breedte is hij flink kleiner en dat merk je goed bij enkelhandig gebruik. Het is een stuk makkelijker om met je duim alle hoeken van het scherm te bereiken. Het toestel is wel wat dikker dan de Z en Z1. Dat is niet geheel onverwacht, want Sony moet de hardware die ze normaal in een veel groter toestel stoppen nu in een kleinere behuizing zien te passen. Alle extra volume is daarom meegenomen.

De bezels rondom het scherm zijn redelijk fors, net als bij de andere toestellen in de Z-serie. Of Sony bij de Z1 Compact de mogelijkheid had om ze kleiner te maken, valt te betwijfelen. Dat was waarschijnlijk ten koste gegaan van de accucapaciteit en die is met 2300mAh voor een toestel met deze specificaties al aan de krappe kant. Daarnaast kunnen we ons voorstellen dat een nog kleinere behuizing het moeilijker had gemaakt om de hitte die door de onderdelen gegenereerd wordt netjes af te voeren.

Een prima scherm en snelle hardware

Sony Xperia Z1 CompactHet beeldscherm is niet alleen kleiner geworden, ook op het vlak van resolutie is een stapje teruggedaan. Dat is waarschijnlijk omdat het momenteel nog te duur is om 4,3"-schermen met een full-hd-resolutie te produceren. Daarnaast is het ook niet echt nodig; een 5"-telefoon met een full-hd-resolutie geeft 440 pixels per inch weer, terwijl de combinatie van 4,3" en een resolutie van 1280x720 pixels uitkomt op een pixeldichtheid van 340 ppi. Dat lijkt op papier misschien een groot verschil, maar in de praktijk moet je echt arendsogen hebben om het verschil in scherpte te kunnen zien.

De vorige Xperia-telefoons stonden niet bekend om hun geweldige beeldschermen. De exemplaren van de Z en Z1 die we op beurzen zagen, maar ook de versies die we gereviewd hebben, hadden schermen met slechte kijkhoeken en relatief weinig contrast. Gek genoeg deelden niet alle reviewwebsites die mening en er zijn ook verhalen van gebruikers die zeggen een toestel met een prima scherm te hebben. Het lijkt er dus op dat Sony zijn panelen bij verschillende fabrikanten inkoopt en daarbij weinig aandacht besteed aan de kwaliteitscontrole.

Van de Xperia Z1 Compact hebben we een flink aantal verschillende exemplaren gezien en geen van alle stelt teleur als het op beeldkwaliteit aankomt. De kijkhoeken zien er goed uit, het contrast lijkt op het oog beter dan bij de Z en Z1 die we getest hebben en de helderheid was afdoende om het scherm goed af te kunnen lezen. Het zou kunnen dat Sony alleen zijn beste exemplaren op de beurs toonde en dat ook hier weer een schermenloterij gaat plaatsvinden, maar we hopen ten zeerste dat het dit keer niet zo is en elke koper van een Z1 Compact een goed scherm krijgt.

De Z1 Compact is zeker niet de enige 4,3"-Android-telefoon, maar op moment van schrijven wel de enige die over echte high-end hardware beschikt. De system on a chip komt van Qualcomm. Het gaat om de quadcore-Snapdragon 800 op 2,2GHz, die bijvoorbeeld ook in de Xperia Z1, Galaxy Note 3 en Nexus 5 terug te vinden is. Deze is gekoppeld aan 2GB werkgeheugen. Voor de camera gebruikt Sony dezelfde 20-megapixelmodule als in de Z1 en op de behuizing is opnieuw een fysieke cameraknop aanwezig. In gebruik voelt de Z1 Compact dan ook echt aan als een high-end smartphone. Android loopt als een zonnetje en de Adreno 330-gpu hoeft relatief weinig pixels te berekenen, waardoor er grafische kracht in overvloed aanwezig is.

Tot slot

Het werd hoog tijd dat een fabrikant een wat kleinere telefoon combineerde met de beste hardware die er momenteel te krijgen is, want lang niet iedereen zit te wachten op een 5"-telefoon. Sony's poging in de vorm van de Z1 Compact is lang geen verkeerde en alles wat je van een high-end smartphone mag verwachten, weet hij te bieden. De Snapdragon 800-soc maakt dat hij vlot werkt, de behuizing is even stevig en strak als bij de andere Xperia-telefoons en handigheidjes als een micro-sd-lezer en waterdichtheid zijn ook aanwezig. Het scherm, traditioneel toch een zwak punt bij Xperia's, lijkt verbeterd, al durven we nog niet te zeggen dat dat voor alle exemplaren zo zal zijn.

Het enige waar we ons nog een beetje zorgen over maken is de accuduur. De Z1 was met zijn 3000mAh-accu al geen hoogvlieger en de Z1 Compact moet het met slechts driekwart van die capaciteit doen. Natuurlijk zal het kleinere scherm met zijn lagere resolutie minder stroom vereisen, maar het is de vraag of dat tegen elkaar weg te strepen is. De adviesprijs van de Compact is 549 euro, 100 euro minder dan Sony een paar maanden geleden vroeg voor de Xperia Z1. De grote Z1 kost inmiddels minder dan 500 euro, dus vermoedelijk zal de Compact-variant na de release half februari snel in prijs zakken.

We hopen dat de introductie van de Z1 Compact andere fabrikanten aanspoort om met vergelijkbare toestellen te komen, want we denken dat er zeker een markt voor is. Die fabrikanten kunnen dan niet wegkomen met een mix van midrange- en high-end elementen, want Sony laat met dit toestel zien dat een high-end telefoon prima een compacte behuizing kan hebben.

Reacties (124)

124
124
73
2
0
35
Wijzig sortering
Erg blij dat dit toestel is aangekondigd. Heb het al zitten volgen sinds de z1f werdt aangekondigd.
Ik ben op zoek naar een telefoon die goed met één hand valt te bedienen, een sd kaart slot, goede batterij en high end internals heeft. Z1 compact voldoet daar goed aan.

De prijs vind ik persoonlijk meevallen, aangezien de SD 800 met een 4,3 inch scherm nog behoorlijk wat jaartjes mee kan. Die zal in ieder geval voorlopig geen lag veroorzaken. Volgens een aantal bronnen presteert de batterij van de Z1f (en dus ook de z1 compact) beter dan de batterij van de Z1, dus ik verwacht daar ook veel van.

Hij was helemaal compleet als hij een 4,7 inch scherm had en ook een removable battery aangezien ik van plan ben hem een aantal jaar te gebruiken en de batterij het nog wel eens wil begeven na een lange tijd.

Maar goed ik heb eigenlijk niks te klagen want Sony is de eerste fabrikant die een grote stap zet naar de goede richting.

Tips voor mensen die hem willen pre orderen ;) :

Z1 Compact voor €499: http://www.amazon.de/Sony...r=8-1&keywords=Z1+compact
Z1 Compact + Sony Smartwatch 2 voor €550: http://shop.sonymobile.co...=CES_nlnl&utm_content=ARe
Z1 Compact + Sony MDR-10RC Koptelefoon voor €549 of abbonement?: Nog geen link, op 13 januari te pre orderen
Ben toch zeer benieuwd of deze dan uiteindelijk het toestel gaat worden waar mijn meissie naar op zoek is. Vind alleen de prijs wel erg stevig voor een toestel waar toch iets bezuinigd is op scherm resolutie, accu capaciteit, en wellicht de camera. Allemaal zaken die direct te maken hebben met het formaat, maar dat mocht in de prijs dan ook wel terug te vinden zijn.

Voor een toestel als dit verwacht ik eigenlijk een prijs van 450,- max.
Voor 550,- is meer en beter te krijgen, alleen het formaat verklaard voor mij deze prijs nog niet.

Dan nog, eerst maar eens zien of hij het op accuduur, camera, bereik en geluidskwaliteit ook waar kan maken dat hier sprake is van high-end.

[Reactie gewijzigd door Double-X-L op 22 juli 2024 18:03]

Bezuinigd op de camera en accu?? Het toestel heeft nagenoeg dezelfde specs als de Z1 maar dan in een kleiner body, accu is even groot als de Nexus 5 en groter dan sommige andere 5" phones.

Resolutie is niks mis mee, het is een 4.3" en dat is prima met 720p.
De accu is kleiner en kan dus minder kosten.
Resolutie en PPI zijn lager en kan dus minder kosten.
Tuurlijk is dat niet zonder meer waar aangezien kwalitatief betere schermen op lagere reso+PPI duurder kunnen zijn daarom zeg ik ook 'KAN' minder kosten.

Camera is nog even afwachten hoe die in de praktijk gaat zijn, op papier gelijk zegt mij niet zoveel.

Je haalt zelf de Nexus 5 al aan, een mooi voorbeeld dat je meer voor minder kunt krijgen.
Als het prijsverschil dan alleen in het formaat zit lijkt me dat vooral komen doordat er geen directe concurent is met gelijke specs in gelijk formaat.
Mijn persoonlijke mening is dat ik hem dan te duur vind.

[Reactie gewijzigd door Double-X-L op 22 juli 2024 18:03]

Het hele "kleiner/minder dus goedkoper" vind ik een riskante conclusie. In heel veel gevallen, zeker wat betreft elektronica, betekent kleiner/compacter juist meer kosten. Dit omdat het meer moeite kost om iets met dezelfde uiteindelijke performance in een kleiner jasje te steken.
Anders zou je ook kunnen eenzelfde vergelijking kunnen trekken tussen een "mobiele" telefoon van begin jaren 70 en mobiele telefoon nu. In het begin waren het telefoons van het formaat aktetas, nu zijn ze even groot als een stapeltje post-its. Betekent dit dan, omdat de telefoons in omvang 100 keer kleiner zijn geworden, ze ook maar 100 keer minder moeten kosten?

Ter illustratie; kijk eens naar wat de productiekosten zijn van de onderdelen uit een iPhone 5s. De accu, wat jij aanhaalt als iets wat "minder kosten" met zich meebrengt kost $3.60. Nou, stel we maken die (in het geval van de Z1 naar Z1 Compact) 23% kleiner (wat al niet perse correct is, de capaciteit is 23% minder), dan heb je hooguit $0.83 bespaard. Het zal uiteindelijk bij lange na niet die 83 cent zijn, want dan ga je ervan uit dat alles (grondstoffen, research, productiekosten, arbeid, distributie) 23% minder is terwijl je hooguit alleen 23% besparing hebt op grondstoffen. Op zo'n kleinere accu bespaar je waarschijnlijk hooguit 15 cent (en waarschijnlijk nog minder dan dat).

Hetzelfde geldt voor het scherm, wat 56% minder pixels bevat t.o.v. een 1080p scherm. Ook dit onderdeel zal zeker niet 56% goedkoper zijn om te produceren, misschien 5 of 10% wat (even de cijfers van de iPhone nemende) zou neerkomen op 2 tot 4 dollar.

En natuurlijk is de Nexus 5 goedkoper. Het is telefoon direct gesponsord door Google. Er zijn geen extra ontwikkelkosten voor een custom Android skin en/of apps. Daarbij verkoopt Google haar Nexus devices soms zelfs met verlies, zoals bijvoorbeeld bij de eerste Nexus 7. Google hoeft niet te leven van de verkopen van deze toestellen, het is voor hen puur een marketing product.

De uiteindelijke winkelprijs is tevens nog niet bekend. Zoals ik ook op andere plaatsen al heb aangegeven is een adviesprijs niet gelijk aan de winkelprijs. De Xperia Z had voor de release een adviesprijs van €699, op pre-order was hij (inclusief "gratis" headset) €649 en een of twee weken na de lancering zakte de prijs al onder de €600.
Ditzelfde fenomeen zal ook bij de Xperia Z1 Compact gebeuren, zeker gezien de prijs van zijn grote broer (Z1 is rond de 480-500 euro). De adviesprijs is nu €549, op de Duitse Amazon is hij op pre-order al €499 en de uiteindelijke winkelprijs een paar weken na de release zal nog een stuk lager liggen (wellicht €450). Of jij, en anderen, dit nog altijd te duur vind is persoonlijke mening. Ik vind het zeker niet te duur, omdat je uiteindelijk (accuduur is even wachten op de reviews) dezelfde prestaties krijgt als de Xperia Z1, alleen in een handzamer formaat.
Het hele "kleiner/minder dus goedkoper" vind ik een riskante conclusie.
Daarom trek ik ook nog geen conclusies en had ik dat ook nog eens benadrukt ;)

Ik wacht de reviews af om te zien of deze in theorie en praktijk zijn prijs kan verantwoorden. Dat de prijs zal zakken lijkt me duidelijk, ik reageer alleen op de info zoals deze in het artikel gegeven wordt en op basis daarvan is mijn eerste reactie dat ik hem iets minder prijzig had verwacht.

Daarbij moet ik zeggen dat de uitwerking en berekening die je baseert op de Iphone ook niet zomaar over te nemen is. De schaal en dus inkoop omvang is heel veeeel groter met veel lagere prijzen als gevolg. Datzelfde geld ook voor productie waardoor je uiteindelijk een sterk vertekend beeld schetst.

LCD's bijvoorbeeld, bijna 2 x zoveel pxels op een 0,3" groter oppervlak zal een substantieel lagere yield hebben. De aanname van 5 tot 10% lijkt mij dan ook gewoon stevig aan de lage kant.

Van 3000mAh naar 2300mAh op basis van de prijs van een Iphone 1570mAh???
De accu van de Iphone is slechts 1570mAh en kost 3,60 die je vervolgens qua formaat afzet tegen de Z1 waar je vervolgens een % prijsverschil aan hangt.
De dichtheid van accu cellen lijkt mij een behoorlijke factor op de prijs en qua materiaal zeker wel meeschalen t.o.v. capaciteit.
Daarbij moet ik zeggen dat de uitwerking en berekening die je baseert op de Iphone ook niet zomaar over te nemen is. De schaal en dus inkoop omvang is heel veeeel groter met veel lagere prijzen als gevolg. Datzelfde geld ook voor productie waardoor je uiteindelijk een sterk vertekend beeld schetst.
Dat valt wel mee hoor. Voor de gein de productiekosten van de Xperia Z opgezocht (de Z1 kon ik zo snel niet vinden). De BOM kosten hiervan zijn $203, t.o.v. de $190 van de iPhone 5S, een verschil van ongeveer iets meer dan 6%. Van die 6% aan extra kosten zit het overgrote merendeel in het display, welk bij de iPhone 5S $41 kost om te produceren en bij de Xperia Z is dat $52. Het verschil tussen de Xperia Z1 en Z1 Compact zal waarschijnlijk kleiner zijn, uitgaande van het feit dat zowel het verschil in fysiek formaat als pixels kleiner is. Als de 65% minder pixels van de iPhone 5S t.o.v. de Xperia Z gelijk staat aan $11, dan zou (met gelijke verhouding) het 45% minder pixels bevattende scherm van de Z1 Compact $7.6 dollar verschil maken. Zelfs deze $7.6 is erg weinig op de uiteindelijke winkelprijs van pakweg $550 (1.4%).

De overige onderdelen zullen qua kosten niet veel van elkaar verschillen. En ook al zijn de productiekosten voor de toch aanzienlijk grotere accu van de Xperia Z b.v. 20% hoger, dan heb je het nog altijd over slechts iets van $0.72. Deze 72 cent scheelt op de totale kosten van de telefoon, productiekosten of winkelprijs, vrij weinig (respectievelijk 0.35% en ~0.1%).

Kortom, ook al is de vergelijking met iPhone 5S wellicht niet de meest ideale, het geeft zeker geen sterk vertekend beeld. We hebben het uiteindelijk over tienden van procenten of goed één procent op de winkelprijs van het toestel.
Vergeet niet dat de Nexus 5 van Google is en hun een veel lagere winstmare kunnen permitteren dan bijvoorbeeld Sony. Dus het zit hem niet zo zeer in concurrentie, zoals Moi_in_actie heel netjes beschrijft
Ik vind dit ook een lastig punt, de prijs. Ik heb zelf de Xiaomi M2S gekocht een paar maanden geleden. Toestel zit in ongeveer hetzelfde vaarwater als waar de Z1 Compact in zit alleen is het toestel ongeveer een half jaar oud. Beide toestellen zijn 4,3" en hebben high-end hardware. Verschil zit hem in het merk. Xiaomi is alleen met import te verkrijgen en Sony zal gewoon leveren in Europa. Maar de prijs is wel erg verschillend: 250 euro voor de M2S vs 550 euro voor de Z1 Compact.

Nu is dat verschil wel voor een deel te verklaren. Sony heeft een (dure) marketingafdeling, Xiaomi doet daar (buiten China?) helemaal niets mee. Voordeel van import (en dus van de M2S) is de valuta die nu gunstig is (dure Euro vs goedkope Dollar) terwijl Sony gewoon $ = € doet. Maar dat verklaart in mijn ogen niet 300 euro prijsverschil. En aangezien Sony toch wel snakt naar een succesje op de mobiele telefoonmarkt, hadden ze er denk ik verstandiger aan gedaan om de adviesprijs van 449 of 499 euro neer te zetten. Dat ook toch een stuk uitnodigender dan de 550 euro die ze er nu voor willen hebben.
vergeet niet dat de via import verkregen telefoons vaak geen BTW hebben (scheelt 1/5e van de prijs). bovendien is de M2S uitgerust met een Snapdragon 600 ipv een 800. Dit scheelt aanzienlijk in de performance, maar ook de hittedissipatie. De camera is wel van een substantieel andere klasse (20MP vs 8MP, met name in de lens-assembly maakt dat nogal een verschil op kosten)Tot slot is de M2S nog eens 10% dikker (102mm) met een kleinere accu (2000 mWh vs 2200 mWh).
qua specs misschien in de buurt, maar de M2S heeft nog steeds meer met een S4Mini of een OneMini als met de Z1 Compact.
De M2S is wat de HTC One Mini had moeten zijn, een heerlijk toestel, gebruik hem zelf ook, overgestapt van de Xperia SP naar de M2S en zeker het scherm is een enorme vooruitgang. Grootste nadeel vind ik het gemis van een SDslot en het de verschrikking die ze Miui noemen. Draai dan ook stock met Xposed Framework en hoop dat in Februari inderdaad KitKat uitkomt.

Toch denk ik dat ik deze telefoon nog zeker een jaar fijn kan gebruiken en dan een goedkoper geworden Z1 Compact aanschaffen. Of een ander toestel wat de trend van de Z1 Compact volgt (ik ga er vanuit dat die er zeker zullen komen in 2014). Groot voordeel van de M2S vind ik de knoppen onder het scherm.

De dikte van de M2S, tja ik vind dat tot 1 cm een telefoon prima in de hand te gebruiken is (groter dan 130mm hoogte en 65mm breedte wil ik eigenlijk niet, liever kleiner).

Ben zelf ook benieuwd naar de Jiayu G2F maar dat is geen high end toestel te noemen, wel een fijn klein apparaatje.

Dan als laatste punt, een oudere high end zoals de M2S of de HTC One doet zeker niet onder voor de nieuwe high end telefoons als ze gewoon een update naar KitKat krijgen (officieel of onofficieel), natuurlijk zal de telefoon in benchmarks niet kunnen winnen, maar Android draaid op de XSP al super.

Benieuwd wat dit jaar ons gaat bieden aan kleine toestellen.
Bedoel je de eerdere HTC One of de laatste HTC One. Want die laatste is ook weer niet zo oud hé :P . Zijn nog maar weinig telefoons die over die specs heengaan. (iphone 5S, note 3, dat nieuwe ding van LG)
Strikt gezien is er maar één 'HTC One', die andere heet namelijk voluit 'HTC One X', wat overigens ook nog steeds een leuk toestelletje is, met een erg goed scherm.

De Note 3 heeft ook een SD 800, dat deze op 2,3 i.p.v. 2,2 draait zal weinig zoden aan de dijk zetten, een eventueel verschil in software zal meer uitmaken.
Even iets rechtzetten:
De Mi2s 16GB heeft een 8MP camera (net als de Mi2), maar de Mi2s 32GB heeft een 13MP camera. De camera van de Xiaomi's is echter F2,2, terwijl die van de Sony Z1 (en wellicht ook de compact) F2,0 hebben. Dit houd in dat je (met dezelfde lens) betere foto's kunt maken bij weinig licht, maar ik denk wel dat Sony ervaring heeft met het produceren van goede lenzen :)

De accu is inderdaad (maar) 2050mAh, maar hij gaat erg makkelijk 1 dag mee (althans dat is mijn ervaring met de S4Pro), ik weet niet of dit slechter wordt met een snellere en nieuwere processor, het lijkt mij dat de cpu minder te doen heeft en daardoor de accu minder belast.
De behuizing is net iets kleiner dan de Z1 Compact, maar tot voor kort was dit de snelste 4,3" Android telefoon die gemaakt was. Met de komst van deze Z1 Compact (en eigenlijk de inmiddels in Japan verkrijgbare Z1f), is het gedaan met de roem voor Xiaomi's kleine krachtpatser.

Uiteraard hoop ik dat de verkoopcijfers gigantisch hoog worden van dit toestel, zodat andere merken dit soort (kleine) telefoons weer gaan produceren.
Je bent vrijwel altijd BTW en vaak ook invoerrechten verschuldigd op geimporteerde telefoons van buiten de EU (behalve als ze minder dan € 22 kosten). Dat je die niet afdraagt (en dus belasting ontduikt) is een tweede.

rekenvoorbeeld:
Telefoon $ 500
1$ = € 0,734 (huidige koers)
Telefoon € 367
Invoerrechten € 7,34
BTW € 78,61
Totaal € 452,95

Zoals je kan zien is een geimporteerde telefoon goedkoper als € = $, echter vaak gelden andere regels rond garantie (in Nederland ben je als consument goed berschermd)
maar toch iets bezuinigd is op scherm resolutie, accu capaciteit, en wellicht de camera.
Deze telefoon heeft toch juist niet bezuinigd? hardware het zelfde, camera het zelfde.
Accu is logischerwijs kleiner, dus geen bezuiniging

het enige waar van je zou kunnen zeggen daar is op bezuinigt is het scherm, maar ook daarbij vind ij het logisch dat de resolutie naar beneden is gegaan

uiteraard moeten we eerst de reviews afwachten, maar voor nu lijkt er amper tot niet bezuinigt te zijn
Maar alles in een kleinere behuizing krijgen kost ook geld en daar wordt ook voor betaald, er zitten vast meer design kosten in dit dingen dan de Z1 om alle hardware netjes te verwerken.
4.3" is toch geen kleine telefoon? *kruipt terug onder steen*
Het is klein genoeg om met 1 hand te bedienen in ieder geval, wat voor veel mensen als een groot nadeel van de phablets wordt beschouwd.
Dat is waar, maar we zijn onderhand gewend geraakt aan de joekels van telefoons. Mannenhanden (lees: kolenschoppen ;) ) kunnen dit prima aan. Maar dames zie ik toch echt met twee handen dergelijke telefoons bedienen, althans zonder acrobatische manoeuvres.

Interessante vraag is eigenlijk waar ligt de grens?

Mini: <4"
Normaal: <4,5"
Groot: <5"
Phablet: <7"
Tablet: <10,1"
Tafel: >10,1"
Eigenlijk geen moeilijke vraag om te beantwoorden. Waar ligt de grens? Bij jou als gebruiker. Fabrikanten - en dan met name Samsung - hebben door dat er niet een gewenste schermgrootte is, maar dat dat van gebruiker tot gebruiker verschilt. Hoe meer mensen, hoe meer wensen. Samsung slijt zoveel mobieltjes doordat ze de hele markt bestrijken en zowat ieder soort formaat aanbieden. De officiele grenzen zijn zover ik weet:
7" of meer is tablet, onder de 7" en 5" is phablet. Onder de 5" is smartphone. Echter, dit zijn geen vaste waarden, want dat bepaald de gebruiker zelf.
Dit is inderdaad naar mijn idee ook de cut-off van groot en 'klein'. Ik heb nu een 4,5 Lumia 920, nu is 4,5 inch wel te doen, maar met die behuizing vind ik hem toch net te groot, wil ik de hoeken van het scherm raken, dan kan ik hem niet meer in mijn handklemmen, maar dan moet ik hem op mijn hand laten rusten, dat vind ik dan toch een stuk minder prettig (er zou maar iemand tegen je aanstoten)
Deze telefoon zou denk ik wel goed in mijn hand passen, en is dan ook een formaat die ik erg wenselijk vind.

Verder begrijp ik de opmerking van gertjankoot wel, ik heb nu inmiddels de nodige smartphones gehad, iedere keer weer een groter scherm, toch is dit toestel wel 'normaal' volgens die principes. Mijn eerste smartphone was een Qtek 9100, 2,8 inch scherm, maar in veel andere opzichten gigantisch, vooral ook dik, vervolgens de Xperia X1, een 3 inch scherm, nog steeds dik, maar wel erg handzaam. Beide waren natuurlijk dik door het uitschuifbare toestel. Dus toen ik ging naar de Omnia 7, een toestel met een 4 inch scherm, gebruikte deze opeens een stuk minder ruimte in mijn broekzak, simpelweg omdat die veel dunner was. Dus de scherm grote is jarenlang voor mij omhoog gegaan, terwijl ze minder ruimte in mijn broek nodig hadden. Tot de Lumia 920 natuurlijk. :P

De wens voor deze grotere schermen is ook logisch, de resolutie is omhoog gegaan en de internet connecties sneller, hierdoor is het gebruik van het internet flink verandert, wat een groter scherm ook erg aantrekkelijk maakt.
Alles is relatief. Toestellen op het niveau van de oorspronkelijk Galaxy S worden nu ineens als klein gezien. Tja, tijden veranderen inderdaad.

Ik weet wel dat dit eigenlijk gewoon is waar ik naar op zoek ben. Ik wil een high-end telefoon, maar heb mezelf met de aaschaf van de S3 destijds toch in de vingers gesneden. Gewoonweg een te groot toestel. 4,3 inch scherm is meer dan genoeg om comfortabel te browsen voor die momenten dat er geen ander beeldscherm of tablet in de buurt is.
Helemaal mee eens. 4.3" is nog steeds groot. Handzaam zou ik 3.5" a 4.0" vinden. En zeg nou niet dat dat te klein is. de iPhones hebben dat al jaren en daar kunnen heel veel mensen mee leven. Ik wil geen iPhone. Maar een goeie Android met dit formaat.
Inderdaad, mijn HTC Desire voldoet voor mij nog uitstekend qua grootte (3.7"). 4.3" gaat al in de juiste richting, maar voor mij mag het nog kleiner. Ik zie het echter niet gebeuren omdat iedereen de grootste wil hebben (waarschijnlijk om iets anders te compenseren ;) ) en Samsung e.d. weet dat ook...
Ik vind dat Sony een goede zet doet met een compacte high end telefoon. Deze staat zeker op mijn shortlist om mijn One X op te volgen. Kijk dus uit naar de review.
Bij mij staat hij ook op de shortlist :)

Heb lang naar de pricewatch: Sony Xperia ZR Wit, Zwart liggen kijken maar het slechte scherm (kijkhoeken!) en het ontbreken van LTE hebben me toch weerhouden om het aan te schaffen met het oog op minimaal 2 jaar gebruik.

Gelukkig is er nu deze Compact. Het 720p scherm is scherp zat en een 1080p paneel is niet alleen visueel overkill op 4.3' maar zou de toch al redelijk kleine batterij direct leegzuigen..
Dat de kijkhoeken eindelijk in orde zijn is erg goed nieuws voor Sony want dit is toch lang een pijnlijk punt geweest.

Edit: Bij Amazon valt hij al te pre-orderen voor 499€
http://www.amazon.de/gp/p...ref?ie=UTF8&psc=1&s=ce-de

Edit 2: @RRRobert

Lijkt me dat de Xiaomi Mi2S 4G niet ondersteund en daarom valt deze voor mij af. 4G netwerken zijn zowel in Be als NL al live dus nu nog een nieuwe smartphone kopen die dit niet ondersteund lijkt me niet zo verstandig met het oog op de lange termijn.

[Reactie gewijzigd door Lambo LP670 SV op 22 juli 2024 18:03]

Ik denk dat Sony hier een enorm grote behoefte mee invult.

Voeg anders deze ook eens toe aan het lijstje: Xiaomi Mi2S
CPU: Qualcomm Snapdragon600 Quad Core 1.7GHz
GPU: Adreno 320
ROM 32 GB
Display Size 4.3 Inch
Type IPS, capacitive touch screen
McCornick Gorilla Glass®
Resolution 1280 x 720 pixels
Dual Cameras, front camera: 2.0MP, back camera: 13.0MP with flashlight and auto focus, support 1080p@30fps video record
Multi-Language
WIFI 802.11 b/g
Bluetooth 4.0
Gravity Sensor Yes
Multi-Touch 5 point touch
Dimensions 126 x 62 x 10.2mm
Net Weight(Including battery) 145g
2000mAh Battery (goed voor 1-2 dagen)
Voor ± $ 355,- / € 260,- incl. verzending komt-ie via DHL naar je toe. Alleen als-tie er bij de douane wordt uitgepikt moet je nog een 30-35 euro invoerrechten aan de koerier aftikken. De webshop in de link naar het toestel biedt overigens kostenloze installatie van de multi-language pack, Google Play en heeft hem voor je geroot. Ik ben er inmiddels als weer 4 à 5 maande zeer tevreden mee.

Lees anders ook eens het ervaringentopic op GoT
Sony heeft zelf ook al zeker een jaar(!!) een prima concurrent van dit nieuwe toestel, de Xperia V. Die is al tijden te koop voor zo'n €270. Hij is alleen iets minder snel, maar heeft wel een 1280x720 scherm, waterdicht en is ook nog eens een stuk lichter (120gr.).
pricewatch: Sony Xperia V Zwart
"Iets minder snel"

Qualcomm Snapdragon S4 Plus (MSM8960)

Sorry, maar dat is echt wel een groot verschil. op de overige punten geef ik je gelijk maar ik denk dat dit toch echt wel een dealbreaker is.
Bij "KoudBlauw" staat hij ondertussen ook 449,- :-)
De Xperia V (heb ik zelf) heeft wel 4G.
Yep ik vind de Xperia's toch wel één van de betere high end smartphones op dit moment. Ik heb nu nog de Z maar mijn volgende wordt, met de tijd dan, toch zeker de Z2 als die komt.

Ik word alleen een beetje moe van die 'kijkhoek-hype' hier. Iedere Xperia wordt hier altijd eerst beoordeeld op de kijkhoeken en de rest komt later terwijl er nooit iemand is die in zo'n scherpe hoek naar zijn scherm kijkt dat het beeld niet meer leesbaar is.
Vanuit een ander standpunt zou je dan weer kunnen zeggen dat de slechte kijkhoeken iets positiefs is, want niet iedereen kan gemakkelijk met je mee kijken ;) of praat ik nu in marketingtaal.
Ja dat is ook weer niet waar want zelfs op 90 graden kan ik het scherm nog zien en lezen en dat is al een belachelijke hoek waaronder iemand nooit naar zijn telefoon zal kijken ;)

Hooguit 20 - 30 graden en dan is het prima.
wat zijn jou ervaringen met betrekking tot de accu duur ?
Met de stock rom, slecht. Nog geen dag bij veel gebruik maar ook 's nachts liep hij gewoon leeg bij mij. Nu moet ik wel zeggen dat ik de stock rom allang niet meer gebruik dus die zal intussen wellicht gefixed zijn.

Sinds ik Cyanogenmod gebruik dus een stuk beter, bij normaal gebruik iets van anderhalve dag. Zit je er heel de dag mee te spelen dan ga je een dag niet halen.
Is de adreno 330 GPU nu niet een beetje overkill voor 720p, ik denk dat een snapdragon 600 met adreno 320 hier wel had volstaan, is ook beter voor de accu en heel veel trager is hij niet
Ja daar zat ik ook al aan te denken, misschien zijn deze specs een beetje overkill op een 720p scherm. Maar dan heb je natuurlijk niet echt high end.

Maar al met al echt een hele mooie telefoon, die een gat in de markt opvult die toch wel erg opvallend was de laatste jaren. Samsung bracht tientallen Galaxy telefoons uit per jaar maar vertikte het om een high end Android telefoon in een kleiner formaat uit te brengen, waarschijnlijk bang voor de kleinere marges en dan deze de verkoop van de Galaxy S modellen zou kannibaliseren. Nu heeft Sony het maar gedaan en ik denk dat ze hier echt een succesnummer in handen hebben. Hopelijk is de accuduur nog acceptabel.
Probleem is gewoon dat het lastiger ( lees duurder) is om een kleine telefoon met high end specs te maken dan een grootte. Alleen Apple was hier toe in staat en kan er mee weg komen. Ik heb hier wel op zitten wachten als vervanging van mn Xperia P over een half jaar. Maar die draait ook nog steeds goed... Een ander alternatief was de Xperia ZL. Wel een mindere processor maar een stuk voordeliger.
Dat is voor een heel groot deel om development makkelijker te maken. Sony werkt altijd op zo weinig mogelijk SoC-platformen om bepaalde dingen maar één keer te moeten doen.

De Z Ultra, Z1 en Z1 Compact hebben allemaal exact dezelfde SoC en vrijwel dezelfde software. Voor Sony is het gewoon heel erg makkelijk om de Z1 Compact te releasen want er is niets nieuw nodig aan de softwarekant. Als ze nu zouden begonnen zijn met de Snapdragon 600 hadden ze een heel nieuw 'platform' om voor te ontwikkelen.
Ja, maar waarom een 600 als een 800 ook kan met hetzelfde verbruik? Voor die €20,- verschil of misschien zelfs minder zou ik het wel weten.
Ik ben het volledig eens met RobKazoe!
Ik was al een tijdje op zoek naar een vervanger voor mijn HTC Sensation. Deze heeft een 4,3" scherm en dat vind ik juist goed (soms zelf al iets te groot) om met 1 hand te kunnen bedienen. Een gsm/ZAKtelefoon dient niet om met 2 handen te besturen vind ik... Die phablets van tegenwoordig vind ik dan ook zeer overdreven.
Dus na lang snuisteren op het net dan toch eindelijk gekozen voor een MI2S omdat dit de enige high-end smartphone was met een normale schermgrootte. En voor 250 euro dan nog wel!! Dan vind ik deze prijs zeer zwaar overdreven. Moest dit toestel nu voor ronde de 400 euro gaan had ik geen moment getwijfeld, maar 550 vind ik belachelijk veel...
De hoge adviesprijs prijs van dit soort toestellen is toch alleen maar marketing. Vanaf de eerste dag liggen ze alweer dik onder deze prijs in de winkel. Klant is blij met de korting en de fabrikant wekt de schijn dat je een duur toestel in handen hebt.
De Note 3 kostte €750 bij de introductie,de Z1 €600 en de S4 en One €650,-. De adviesprijzen worden nooit aangehouden en de prijs kan redelijk snel richting de €450,- gaan zakken.
Ik ben vooral benieuwd naar de accu prestaties van een kleine high end android smartphone. Voordeel van een groot scherm is namelijk ook dat er een kingsize accu is weg te moffelen wat het gebrek aan energiezuinigheid bij high-end android kan maskeren (overclockt 32 bits ARM helpt niet, Android OS zelf is ook geen kampioen energiezuinigheid).

In deze review is niets over de accuduur te lezen helaas :)
Kleiner scherm betekent dan natuurlijk ook weer dat het scherm op zich een stuk minder energie zal verbruiken. Voor de mensen die'n dergelijk toestel niet echt kopen met het idee van te gamen is dit een grote troef. Bij deze gebruikers zal de schermverlichting de grootste slokop zijn van de energie in de batterij.
Er zijn reviews van de vergelijkbare Z1f. Deze houd het ieder geval langer uit dan zn grote broer.
Mooie toestel en met een SoC van Qualcomm 800 gaat het vrij snel. Ik vind zelf rond 4,5 inch een ideal schermformaat wordt niet al te groot en of te klein. Zelf gebruik ik nu een iphone 4 maar vind de scherm veel te klein.
De SoC had ook prima minder gekund bijvoorbeeld een Snapdragon 600 om zo energie te besparen. Een 720p scherm heeft natuurlijk niet de snelste SoC nodig. De vraag is echter of consumenten dit wel snappen. Een Snapdragon 800 is toch beter dan een 600 omdat het een getalletje hoger is. Ook grafisch heeft de 800 meer kracht en dat is niet weg.
Bespaart dat dan echt energie? Zo'n 800 die niet veel te doen heeft zal toch niet veel meer energie verbruiken dan een 600 die best hard moet werken denk ik.

Misschien is de 800 zelfs wel zuiniger omdat die sneller terug kan naar idle omdat hij eerder klaar is met taken. Zou interessant zijn als dit in een artikel uitgezocht werd, misschien dan Anandtech wel eens zoiets gaat doen, die gaan vaak ook erg diep in op architecturen en energieverbruik (of tweakers natuurlijk, maar dat soort tests lijken hier minder vaak gedaan te worden).

[Reactie gewijzigd door Vizzie op 22 juli 2024 18:03]

1 ding dat wel zeker is, is dat de S800 een stuk *duurder* is. De chip is groter en wordt op het een speciaal HPM procede gebakken bij TSMC.
Net alsof de doorsnee consument weet welk type soc er in zijn of haar smartphone zit? ;)
Het gaat om de quadcore-Snapdragon 800 op 2,2GHz, die bijvoorbeeld ook in de Xperia Z1, Galaxy Note 3 en Nexus 5 terug te vinden is.
Ik weet zeker dat een Snapdragon 600 gezien de schermgrootte ook snel zat is, deze zit bijv ook in de HTC One met een 4,7 inch scherm en bij dat toestel is de accuduur ook prima.
Naar wat ik net las opAnandtech lijkt de 800 juist efficienter te zijn, het ligt er maar net aan op welke snelheid je het klopt.

De beste PPW (Performance per watt) ligt aan de kloksnelheid doordat een hogere frequentie s, het kan best zijn dat je een snellere 800 kunt hebben op hetzelfde verbruik die dan mogelijk naar de fabrieksmax kan gaan wanneer je intensievere applicaties gebruikt.

Het drukt de prijs natuurlijk wel omhoog, en met een adviesprijs van €549,- zou er bij mij best wat vanaf kunnen. Maargoed, zoals het artikel al aangeeft zou de prijs snel kunnen zakken.
Een 800 en 600 zijn rechtstreeks vergelijkbaar wat betreft energieverbruik omdat de 800 een ander productieproces ondergaat.
lijkt mij een prachtig ding! nou even wachten tot ik em zelf een keer in mijn handen heb gehad en dan kan ik eindelijk een keer van mijn arc s af!!
Mooi apparaat idd. Mooi ook met deze resolutie. Helemaal eens met deze conclusie
terwijl de combinatie van 4,3" en een resolutie van 1280x720 pixels komt uit op een pixeldichtheid van 340 ppi. Dat lijkt op papier misschien een groot verschil, maar in de praktijk moet je echt arendsogen hebben om het verschil in scherpte te kunnen zien.
:Y)

Maar het lijkt mij dat de tekst voor deze review in 2013 is geschreven.
Op de markt voor Android-telefoons nemen de schermgroottes namelijk nog altijd toe. Na 3,5" kwam 4", vervolgens 4,3", vorig jaar zagen we de introductie van veel 4,7"-telefoons en dit jaar was 5" de populairste maat onder de high-end-modellen.

[Reactie gewijzigd door dirkjesdirk op 22 juli 2024 18:03]

Die pixeldichtheid van 340ppi komt ook gewoon overeen met die van de iPhone 5S (326 ppi, nagenoeg hetzelfde), dus het is zeker niet slecht. :)

Qua totale afmetingen vind ik het een beetje tegenvallen, maar dat komt vast door de stof- en waterdichtheid. In de lengte is deze 4.3" telefoon behoorlijk lang (vooral vergeleken met de Motorola DROID mini, welke ook een 4.3" scherm heeft), de Moto X (4.7") is maar 2.3mm langer, de Xperia ZL (5") is 4.6mm langer.. in de breedte had het toestel even breed als de S4 mini kunnen zijn (de moto X is slechts 0.4mm breder). Een ZL mini zou met 4.3" bijv. afmetingen van 116x61mm kunnen hebben (als je enkel het scherm verkleint en de bezeldikte behoudt), met zulke bezeldiktes als de ZL zal zelfs een 4.5" telefoon niet al te groot aanvoelen (iig kleiner als mijn oude Xperia S, welke ik qua totale afmetingen wel zo'n beetje als de max. beschouw).

Het is maar net wat je keuze is, waterdichtheid of compactheid.. ik prefereer de Xperia ZL boven de Z (en baal dus dat ie in NL alleen via import uit DUI. te halen is). :(

[Reactie gewijzigd door GS88 op 22 juli 2024 18:03]

Ik heb ook een Xperia S, die is 1mm langer en 1mm smaller dan de Compact. Compact is ietsje korter en dikker dus, maar t scheelt maar een klein beetje. Ietsje lichter en dunner ook.

Als je het formaat van de Xperia S goed vond dan moet dit ook prima zijn, denk ik.
Mijn vriendin heeft de Xperia S en ik de Xiaomi Mi2, maar door de hoekige bouw van de Xperia S lijkt hij een stuk groter en iets minder handelbaar met 1 grote hand. Hirdoor is de afwerking ook zeer belangrijk voor het gevoel. Uiteraard spelen de afmetingen ook mee, maar als je 2 telefoons met dezelfde afmeting vast hebt, kan het belangrijk zijn om de rondingen aan de zijkant goed te bekijken voordat je een keuze maakt.
Mensen zeggen wel vaak dat je met een hand alles moet kunnen bereiken maar zodra je wat gaat typen gebruiken alle mensen in mijn omgeving toch echt 2 handen.
Wat voor telefoons hebben de mensen in je omgeving? Ik kan me niet voorstellen dat een hoop mensen nog met een "kleine" telefoon rondlopen.
In mijn omgeving zijn het Iphones of 5" telefoons. Mensen met een iPhone zouden alles met 1 hand kunnen doen, de rest niet.

Ik swype altijd met 1 hand (maar dat is af en toe ook te merken bij mijn berichten, vanwege de auto"correct").
1 van de weinige keren dat ik mijn telefoon met 2 handen vasthoud is doordat ik een YouTube film bekijk of doordat ik aan het filmen of fotograferen ben.
Ik zit op een middelbare school en dan hebben mensen niet zoveel geld, de grootste telefoon in mijn klas bijvoorbeeld is de Galaxy S3, dan de S2 en dan de 4inch Windows Phone modellen.
Ik ben van een xperia Z overgeschakeld naar een iphone 5, en moet zeggen dat ik het eenhandig typen gemist heb. Al is de iphone eigenlijk iets te smal om deftig te typen (te snel een andere toets ingedrukt). 4,3" zou wel eens perfect kunnen zijn.
Ik heb nu een Z1 en het enige wat lastig is is inderderdaad het feit dat je beide handen nodig hebt.

Op mijn iPhone 4 (mijn vorige toestel) had ik dat probleem niet, en die gebruikte ik toch echt met 1 hand. Zeker nadat ik een periode van 3 maanden mijn rechterarm niet heb kunnen gebruiken.

Dat is wel even wennen. Overigens is de reden dat ik naar de Z1 ben gegaan voornamelijk omdat mijn armen te kort werden voor de iPhone 4.
Zo zie je maar weer hoe persoonlijk de keuze voor een mobiel is!
In mijn geval voornamelijk een lichamelijke :)

Te korte armen (of moet ik dan nu echt over naar de variolux glazen)
Wat maakt het uit dat ie misschien iets kleiner had kunnen zijn? Hij past alsnog prima in je broekzak omdat de totale grootte alsnog klein is vergeleken met de bakbeesten tegenwoordig.

Bij 5'' telefoons is het van belang dat ze zo klein mogelijk zijn in relatie tot het scherm omdat ie anders niet in je broekzak past, maar dit is bij toestellen als deze sowieso geen probleem dus totaal geen issue wat mij betreft. Door de grotere bezel onder houdt het ook nog wat lekkerder vast wanneer je met je duim de onderkant het scherm bedient.
Blijft jammer dat Sony's toestellen een grote bezel hebben rond het scherm waardoor die toch groter uitpakt dan lijkt...
Hopelijk komt er nog een (niet waterdichte) variant met kleinere bezel en kleinere afmeting dan.
Net zoals de ZL kleiner is dan de ZR (alleen was Sony zo dom hem niet in NL of BE uit te brengen :( , anders had ik nu met een ZL rondgelopen zonder gladde achterkant , maar met grip)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.