Specificaties 4,3" display, 4G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Sony Xperia Z1 Compact Zwart Review

Kiswum 30 april 2014, laatste update op 3 mei 2016, 18.463 views

Sony Xperia Z1 Compact Zwart

Sony is de goede weg ingeslagen door een zeer compacte, maar uiterst krachtige telefoon te ontwerpen. Een zeer groot voordeel is dat de telefoon waterdicht is. Het nadeel van deze telefoon is dat de achterkant niet van glas is gemaakt, maar van krasgevoelig kunststof.

Pluspunten

• 4,3" toestel met specificaties van een high end model
  • Voelt aan als een premium telefoon
  • Android 4.4 is verkrijgbaar voor deze telefoon
  • Prijs is redelijk ver gezakt en is daardoor beter te betalen
  • De accu kan meerdere dagen mee
  • De telefoon is stof- en waterdicht
  • Prima camera met interessante features
  • Toekomstgericht, vanwege NFC en LTE

Minpunten

• De telefoon had wel iets kleiner mogen zijn
  • De rechten van apps zijn helaas niet aan te passen, in vergelijking met bijv. Miui
  • Achterzijde is van kunststof ipv glas
  • Telefoon zou redelijk gevoelig zijn voor krassen

logo

Changelog:
11-03'16: Dankzij een reparatie is het probleem met de blauwe waas/flitser opgelost door Sony.
25-06'14: Nieuwe feature: "Korte toelichting" toegevoegd.
10-06'14: Benchmark berekening toegevoegd
13-05'14: Een aantal taal- spelfouten verwijderd
30-04'14: 1e versie van de review online gezet, deze zal nu worden gereviewd en spelfouten worden (als het goed is) aangepakt door de community.

Het doel van deze review is om mijn ervaringen van deze telefoon te delen. Ik was namelijk erg benieuwd naar de prestaties van deze 4,3" telefoon en de resultaten daarvan wil ik dan ook graag verspreiden.
Ik ben een groot fan en voorstander van kleine krachtige telefoons, maar helaas lijken veel fabrikanten (van Android telefoons) andere prioriteiten te hebben. De snelste en krachtigste telefoons worden uitgebracht in vrij grote telefoons van 5"/5,5". Het kan zijn dat de vraag van consumenten naar telefoons van 5" of groter erg hoog is, maar het kan ook zijn dat de consument weinig keuzes heeft in kleine telefoons met uitstekende specificaties en uiteindelijk toch maar voor die veel snellere 5" telefoon kiest.
Doordat de CPU en het geheugen zeer belangrijk zijn voor Android telefoons, vind ik het jammer dat Samsung, LG & HTC juist hierop bezuinigen op alle "mini" varianten van hun top-toestellen.
Doordat mijn telefoon nog prima werkt, heb ik mijn vriendin begeleid (lees: aangeraden) om bij verlenging, voor deze Sony Xperia Z1 Compact te kiezen. Deze review schrijf/maak ik dus niet alleen voor mezelf, maar vooral voor mijn vriendin. Ik hoop aan te kunnen tonen dat deze sneller/beter is dan mijn, Xiaomi Mi2 en veel sneller is dan haar huidige Sony Xperia S met Miui ROM.

(Ik twijfelde eigenlijk nog of ik de telefoon onder de "witte" telefoons zou zetten, maar als je zoekt op een zwarte Xperia Z1 Compact, dan zou je deze review missen. Hij zou dan namelijk alleen maar te zien zijn in de witte of algemene Xperia Z1 Compact lijst.)

Doordat ik een aantal reviews in het Engels heb geschreven, vroeg ik me af of er voor deze telefoon ook behoefte aan een Engelse versie is (dit zou dan in een Engelstalige blog worden geplaatst).
Question: Do you want to read this review in English? (This will be shared via my Tweakblog)
Nee, Nederlands is prima
Yes please, I don't understand Dutch
No, I don't like this review anyway
Yes, please waste your time with a translataion of this review ;)
I don't care

The results can be found at the end of this review.

inhoud

De keuze van het toestel
Specificaties van het toestel
Mijn 1e indruk
Basis functies van het toestel
De camera
Vergelijking met een Xiaomi Mi2
Benchmarks
Extra informatie en links

inleiding

Sinds 1,5 jaar houd ik eigenlijk alle Android Smartphones in de gaten die in de buurt zitten van een 4,3" scherm, minimaal 1GB werkgeheugen hebben en voorzien zijn van een 1,5GHz Quadcore processor. Gelukkig heb ik hier geen dagtaak aan, want ze zijn op maximaal 2 handen te tellen. De trend van steeds grotere telefoons, dat is niet aan mij besteed. Ik houd het liever bij telefoons die zo compact en krachtig mogelijk zijn.
Toen ik in augustus/september 2013 te zien kreeg dat Sony een mini versie van de Xperia Z zou uitbrengen kon ik het niet geloven. Dit soort stellingen zijn namelijk vaker gedaan door andere merken en zijn nooit werkelijkheid geworden. Er werd eigenlijk altijd bezuinigd op het scherm, processor, geheugen en de camera. Nog geen maand later was het officieel, de Xperia Z1f zou worden uitgebracht en zou alleen worden verkocht via de Japanse provider NTT DoCoMo. Gelukkig is er begin 2014 ook een Europese/wereldwijde variant aangekondigd met de naam: Xperia Z1 Compact.

De belangrijkste verschillen tussen de Z1, Z1f en Z1 compact:
5" 1920*1080 441ppi4,3" 1280*720 342ppi4,3" 1280*720 342ppi
3.000mAh2.300mAh2.300mAh
144,4*73,9*8,5mm127*64,9*9,5mm127*64,9*9,5mm
169g140g137g
Achterzijde van glasAchterzijde van glasAchterzijde van kunststof

keuze

Doordat de Sony Xperia S van mijn vriendin bijna 2 jaar oud is en ze het toestel de laatste maanden steeds trager vond worden met de originele rom en later ook wel met de Miui rom, heb ik haar aangeraden om de Z1c in de gaten te houden. Zij wil het liefst een compacte telefoon behouden, want ze vindt die 5" telefoons eigenlijk net te groot om dagelijks te gebruiken. Mijn andere telefoon, de Xiaomi Hongmi (Mi Redmi) met 4,7" scherm mocht ze uiteraard van me gebruiken. Ze wilde deze niet gebruiken doordat ze die te groot vond. De telefoon heeft ongeveer dezelfde buiten maten als een kleine 5" telefoon.

Op vrijdag 11 april was het zover en heeft ze de Xperia Z1c bij Coolblue besteld, zodat we hem de volgende dag samen af konden halen. Ze heeft gekozen voor de roze, omdat ze denkt dat de witte snel vies zal worden en de zwarte te saai is. Ik probeerde haar nog over te halen om voor een andere kleur te gaan, want roze staat mij niet zo goed tijdens het reviewen :).
Door problemen met de camera waren we genoodzaakt om hem snel om te wisselen met een andere telefoon, helaas was de kans klein dat het met een andere roze wel in orde was. Met veel tegenzin heeft mijn vriendin uiteindelijk niet de roze, maar een witte mee naar huis genomen.
Meer over dit probleem bij (vermoedelijk alle) Xperia Z1C's is verderop te zien onder het kopje "Extra informatie".

Edit: 11-03-2016
Het probleem van de camera/blauwe waas is inmiddels verholpen door Sony/Teleplan. Het was dus een hardwarematig probleem die (samen met andere kleine problemen) netjes is verholpen.

specs

2G Netwerk:GSM / 850/900/1800/1900 MHz
3G Netwerk:UMTS HSPA+ / 850/900/1700/1900/2100 MHz
4G Netwerk:800/850/900/1700/1800/1900/2100/2600 MHz
Simkaart:Micro SIM
Formaat:127 x 64,9 x 9,5 mm
Gewicht:137g
Scherm type:IPS LCD capacitieve touchscreen, 16M kleuren, krasbestendig
Scherm formaat:1280 x 720 pixels, 4,3" (~342 ppi)
Multitouch: 10 vingers
Bescherming:IP55 en IP58, stof- en waterdicht tot 1,5 meter diepte
Luidspreker:Ja
Hoofdtelefoon aansluting:Ja, 3,5mm (CTIA)
Geluid:Vibratie + MP3/OGG/WAV ringtones
SD card:Micro SD (maximaal 64GB)
Opslag geheugen (ROM):16 GB
Werkgeheugen (RAM):2 GB
Data snelheid EDGE/GPRS:107/296 kbps
Data snelheid HSUPA/HSDPA/LTE:HSUPA 5,8 Mbps / HSDPA 42 Mbps / LTE 50Mbps - 150Mbps
WLAN:Wi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac, 2,4GHz + 5GHz, Wifi Direct, DLNA, WiFi hotspot
Bluetooth:v4.0 Low Energy, A2DP
NFC:Ja
USB:Micro USB v2.0 (MHL), USB On-the-go
Camera (back):20,7 MP (4:3), F2.0 camera, 5248 ? 3936 pixels, autofocus, LED flash, 8x digitale zoom
Opties:Geo-tagging, touch focus, beeld stabilisatie, glimlach detectie, HDR, burstmodus, panorama
Video:1080p HD@30fps, video stabilisatie, HDR, gezichtsherkenning, filmen met LED verlichting
Camera (front):2 MP, 1080P
Opties:Geo-tagging, touch focus, beeld stabilisatie
Video:1080p HD@30fps
OS:Android 4.3, upgrade naar Android 4.4.2 beschikbaar
Chipset:Qualcomm MSM8974 Snapdragon 800
CPU:Quad-core 2.2 GHz Krait 400
GPU:Adreno 330
Sensoren:Accelerometer, gyroscoop, nabijheid, kompas, licht
Berichten:SMS(threaded view), MMS, Email, Push Mail, IM, Push Email
Browser:HTML 5 / Google Chrome
Radio:Stereo FM radio met RDS
GPS:GPS, A-GPS, GLONASS
Java:Ja, via Java MIDP emulator, Adobe Flash player is verkrijgbaar
Kleuren leverbaar:Zwart, wit, roze, lime
Accu:Niet verwisselbare Li-Ion 2300 mAh accu
Gebruikstijd:Tot 94 uur
Bel-tijd:Tot 18 uur
Stand-by tijd:Tot 670 uur
Geluid afspelen:MP3/AMR/OGG/M4A/MIDI/PCM/VORBIS/WMA/FLAC/3GP/ADTS/ASF/APE/AAC/WAV
Foto openen:JPEG/PNG/GIF/WEBP/BMP
Video afspelen:3GPP/AVI/Xvid/MKV/WebM/MP4/H.264/H.263/MPEG-4/VP8/RTSP/
Documenten:Word, Excel, PowerPoint en PDF
Led kleuren:Blauw, Rood, Wit en Violet

- Agenda, wekker, foto/film editor
- Exchange mail
- Voice memo/belcommando's
- NL toetsenbord + Veegcommando's (Swype concept)
- ANT+ support
- Actieve ruisonderdrukking via 2 microfoons
- TV-out (via MHL A/V link) Wi-fi Display

indruk

Hieronder is een voorbeeld filmpje te zien van iemand die een "unboxing" filmpje heeft gemaakt:

De verpakking ziet eruit zoals we het vaker zien tegenwoordig. Deze is compact en alles wordt slim op elkaar gestapeld om ruimte besparen. Als je de doos open maakt, dan zie je als eerste het toestel liggen. Onder de telefoon bevinden zich de benodigde stekkers en documentatie.
Wat ik jammer vind, is dat er geen headset, NFC tags of een SD kaart wordt meegeleverd bij deze telefoon. Doordat de advies verkoopprijs bij de introductie 2,5 maand geleden § 549,- was (inmiddels is hij ongeveer § 445,- bij diverse webwinkels), had ik eigenlijk een rijk gevuld pakketje verwacht.

Wat zat er in de doos:
  • 1 x Sony Xperia Z1 Compact telefoon
  • 1 x USB kabel
  • 1 x EU stekker
  • 1 x USB OTG kabel
  • 5 x Documentatie

De telefoon voelt zeer degelijk, premium en massief aan, maar door het gebruikte materiaal lijkt het wel erg kwetsbaar te zijn als deze in aanraking zou komen met een harde ondergrond. Ondanks het premium gevoel, heb ik direct beschermingsfolie op de voor- en achterkant aangebracht. Het schijnt namelijk dat de achterkant redelijk snel krasjes kan vertonen en het scherm is, voor zover ik weet, niet voorzien van een versterkt scherm van bijvoorbeeld Corning (Gorilla glass) of Asahi Glass (Dragontrail). (wellicht zal de kans op krassen worden afgenomen door de toegepaste screenprotector van Sony).
Qua gevoel vond ik het toestel niet te groot aanvoelen. Ondanks het feit dat hij op papier iets groter is dan de Xiaomi Mi2, komt dat niet echt naar voren als je ze beide vasthoudt. De telefoon is verder iets kleiner dan de Xperia S en Sony heeft goed haar best gedaan om hem optisch veel kleiner te laten aanvoelen, dit komt mede door de beter afgeronde hoeken. De achterkant is glad, maar niet zo glad dat je het gevoel krijgt dat hij steeds uit je hand zal vallen.

Het scherm omvat de gehele voorkant en er zijn geen zichtbare toetsen meer aanwezig. De toetsen zijn namelijk zichtbaar in het 4,3" scherm, waardoor resolutie niet in alle gevallen 1280*720 is, maar in feite houd je daardoor vaak 1184*720 over. Dit is verder geen probleem, maar het is soms wel wennen dat je bij full-screen foto's even op het scherm moet tikken om de toetsen terug te krijgen.
De kunststof achterkant is lekker strak, je ziet hier de 20,7MP camera en de led flitser daar naast zitten. Ik vind het jammer dat de camera niet in het midden zit, wat mij betreft hoort deze altijd bovenin in het midden te zitten van je telefoon. In het begin merkte ik dan ook dat mijn vinger er redelijk snel voor zat bij het fotograferen, maar dit is gewoon gewenning voor mij vermoed ik, want dit zal waarschijnlijk steeds vaker voor gaan komen.
De rechterkant van de telefoon heeft 3 knoppen, de aan/uit knop, de volumeknop(pen) en de camera knop. Alle knoppen voelen goed aan en als je de telefoon beweegt, hoor je geen gerammel van deze knoppen af komen. Dat er een fysieke camera knop op de telefoon zit, vind ik zeer goed gedaan. Dit is niet alleen handig bij foto's onder water, maar het geeft je wat meer gevoel tijdens het fotograferen. Tevens kan deze knop worden ingezet om vanuit stand-by binnen enkele seconden een foto te maken. In het verleden heeft Sony de Xperia S en Sola uitgebracht, met name bij die laatste was de camera knop echt een crime om te gebruiken, deze moest te ver ingedrukt worden om een foto te kunnen maken. Gelukkig is het inmiddels gewoon zoals het hoort te zijn bij deze telefoon.
Tenslotte is de linkerkant van de telefoon voorzien van alle aansluitingen. Alle aansluitingen zitten achter klepjes op de magnetische oplaadconnector na dan. Bovenaan zit de USB connector en daaronder de ingang voor een SD kaart. Onderin is de ingang voor de SIM-kaart te vinden met daarbij tevens een wit label waarop zeer belangrijke info van je telefoon te vinden is. Hierop staat onder andere je IMEI nummer en de productie week van je telefoon. In het midden van deze zijde vind je de oplaadconnector. Deze kan gebruikt worden voor een oplaaddock of een magnetische kabel die je er tegenaan houd om je telefoon op een stabiele plek op te laden (deze kabel wordt voor ongeveer § 5,- aangeboden op Ebay bij bijv. Phones-Gadgets)

Hier is het binnenwerk van de telefoon te zien, inclusief een filmpje.
Xperia Blog disassembly guide

functies

OS
De telefoon werd standaard geleverd met Android Jellybean 4.3 (Build 14.2.A.1.114), maar ik kon hem via Sony PC Companion zonder problemen upgraden naar Android Kitkat 4.4.2 (14.3.A.0.757). Deze review is in dit geval dan ook volledig gebaseerd op build *.757.
De Z1c is voorzien van een interne geheugenkaart van 16GB. Android en het bestandssysteem van Android zorgen ervoor dat je ongeveer 11,8GB overhoud om alles mee te doen. Bij een ingestelde telefoon is er van de 11,8GB ongeveer 800MB in gebruik Apps, standaard foto's en filmpjes.
Bij de 2GB werkgeheugen is eigenlijk maar 1,66GB toegewezen. Het is tegenwoordig voldoende, maar zelfs met Android 4.4 houd je hiervan in de praktijk maar 1GB van over. Aangezien Android 4.4 is geoptimaliseerd voor low-budget telefoons, had ik verwacht dat je hier meer van over zou houden. Ondanks dat heb ik geen enkele hapering ontdekt tijdens mijn testperiode van 2 weken, de telefoon gaat dus goed om met haar resources. Ik ga er vanuit dat het systeem zichzelf gewoon netjes opschoont voordat het geheugen vol zit.

Applicaties
De telefoon wordt standaard geleverd met Applicaties van Sony, zoals TrackID, Xperia Lounge, PlayStation Mobile en Facebook for Xperia. Er is op de telefoon niet veel (storende) bloadware aanwezig die van andere fabrikanten afkomstig is, maar een app als McAfee Security Center heb ik direct van de telefoon verwijderd. Op je pc is dit vaak een trial versie die je daarna moet kopen en ik vermoed dat het op een telefoon niet veel anders zal zijn. Mede door dit soort berichten, ben ik blij dat ik hem eraf heb gehaald.
De telefoon is verder ook voorzien van Facebook, OfficeSuite, Whatsapp, NeoReader en diverse Google applicaties zoals Google+, Gmail, Drive en Youtube.
Standaard apps

Hoofdscherm
Ik ben ruim een jaar gewend aan Android met de Miui rom erop, dit heb ik tevens op de Xperia S van mijn vriendin draaien, maar het was wel weer even omschakelen naar de Sony skin op Android. De werking van Android blijft globaal hetzelfde, maar bij Miui staan alle apps in het hoofdscherm en bij deze Sony moet je de apps eerst uit een menu halen of werken met Widgets. Ze hebben beide zo hun voor- en nadelen en dit kan voor iedereen weer een andere beleving zijn, maar ik mis wel veel makkelijke instellingen van Miui die hier nog niet in zitten (denk hierbij aan screenshots maken met menu+volume i.p.v. power+volume, een zaklamp die je kunt activeren vanuit lockscreen en de weergave van de netwerksnelheid).
Op het hoofdscherm kun je uiteraard gebruik maken van widgets, maar ook van snelkoppelingen naar apps, instellingen of je kunt apps in een map plaatsen zodat het hoofdscherm overzichtelijk blijft. Je kunt de lockscreen en het hoofdscherm personaliseren met thema's, maar ook met eigen foto's.
Zoals gezegd heeft deze telefoon capacitieve toetsen die via het OS worden opgeroepen. De 3 knoppen kunnen van stand veranderen, maar ook van functie. Hierdoor draaien ze mee als je de telefoon in horizontale stand zet, verdwijnen ze bij full-screen toepassingen en kan de terug-knop veranderen in een pijl. Een knop die niet altijd zichtbaar is, dat zijn de 3 puntjes die worden gebruik om de "instellingen" van die app op te roepen.
De pull-down menu is vanaf Android 4.4 voorzien van de "laatste meldingen", maar als je de pull-down menu naar beneden trekt met 2 vingers, dan zit je direct in de "snelle instellingen". (Je kunt ook direct bij de instellingen komen door de pull-down menu vanaf rechts bovenin te openen en dan 1 seconde te wachten, zodat de instellingen worden gekozen.)

Hier een verschil tussen de pull-down menu's van Android 4.3 en 4.4 op deze Sony telefoon
4-3_4-4

Verbindingen
De telefoon ondersteund de standaard verbindingen zoals Wifi, GPS en Bluetooth.

Wifi: De telefoon is voorzien van een Wifi module met de mogelijkheid om te verbinden met de A/B/G/N/AC netwerken. Elk apparaat dat kan communiceren met het Wifi A netwerk, kan tevens communiceren op het 5GHz. netwerk, maar elke apparaat dat voorzien is van het N netwerk, kan vaak niet communiceren via het 5GHz netwerk, maar doet dat op het 2,4GHz netwerk.
Waarom is het zo belangrijk/ideaal dat apparatuur op het 5GHz netwerk kan communiceren?
In en rondom de meeste woningen is veel elektronica aanwezig die op het 2,4GHz netwerk communiceren. Hierdoor is de kans op storingen redelijk groot en dat kan je draadloze snelheid verminderen. Vanuit onze woning zijn er minimaal 6 routers te zien waarop ik verbinding zou kunnen maken.
Qua apparatuur is er op het 5GHz netwerk niet heel erg veel verkeer. In een straal van 300 meter rondom onze woning, heb ik in totaal 2 netwerkrouters ontdekt die een broadcast uitstuurt via het 5GHz netwerk, 1 daarvan is in onze woning aanwezig. Tijdens mijn wandelingen heb ik gemerkt dat ik ons WiFi N netwerk zo'n 70 meter verderop nog kon oppikken.

Helaas heb ik het 802.11 AC protocol niet kunnen testen doordat onze huidige router deze niet ondersteund.
WiFi N 5 GHzWiFi G 2,4 GHz

GPS: Ik heb GPS met de onderstaande tools gebruikt:
• Sygic, dit navigatiesysteem heb ik gebruikt om te kijken of mijn routes goed liepen, niet van de weg af raakt, snel corrigeert en geen vreemde fouten laat zien.
• Sports Tracker, is gebruikt om te zien of mijn afgelegde route goed werd opgeslagen als ik met de fiets of te voet op pad ging.
• GPS Status, met deze app kun je onder andere zien hoeveel satellieten er worden opgepikt en of er ook Glonass satellieten tussen zitten.

De gebruikte GPS is perfect in orde. Je kunt via Wifi signalen, GSM palen en (Glonass) satellieten navigeren. Ik heb voorheen een filmpje gemaakt van 3 verschillende apparaten en hierbij viel me op dat het GPS signaal regelmatig uitviel bij mijn autoradio en Xiaomi Hongmi telefoon. De Xiaomi Mi2 had dit niet en mogelijk kwam dat door de gebruikte GPS. Uiteraard heb ik dit ook getest met deze telefoon en via de Sygic app heb ik gemerkt dat het signaal niet uitviel.
Navigeren en een route bekijken via Sports Tracker gaat zonder problemen. Vanuit thuis is het zonder problemen mogelijk om een GPS verbinding op te zetten en worden de Glonass satellieten netjes oppikt. Er valt helemaal niets op te merken aan de GPS van deze telefoon.
GPS buitenshuis
GPS buitenshuis
GPS vanuit de woning

Bluetooth: Bluetooth werkt precies zoals het zou moeten, hij werd direct door mijn autoradio gezien en het afspelen van muziek gaat zonder problemen. De contacten van mijn telefoon worden zonder problemen herkend en ik ben via de microfoon in de auto goed verstaanbaar. Via mijn Jabra headset heb ik de muziekspeler getest, het geluid is van goede kwaliteit en ik merk geen verschil met de Xiaomi Mi2 of andere telefoons.
Uiteraard kun je ook gebruik maken van tethering via Bluetooth, dit kan interessant zijn voor apparaten zonder wifi hotspot, zoals een autoradio.

Bellen
Ik heb de test uitgevoerd met een simkaart van T-mobile (zonder 4G), ik heb tijdens het testen geen verbindingsproblemen gehad en het werkte net zo goed als mijn andere telefoons. Het bellen gaat zonder problemen en ik ben goed te horen en zonder enige vertraging. Handsfree is makkelijk in te schakelen tijdens een telefoongesprek. Bij het gebruik van de handsfree functie ben ik luid en duidelijk te horen aan de andere kant. De persoon aan de andere kant is iets minder goed te horen met de standaard instellingen, maar ik vermoed dat je daarvoor de xLOUD optie voor kunt gebruiken (dit heb ik achteraf niet meer getest).
Het is heel erg makkelijk om iemand te vinden of te bellen via het telefoonboek. Je kunt iemand bellen door een gedeelte van de naam te gebruiken (via T9) of door een gedeelte van het telefoonnummer in te vullen. T9 is overigens niet in Android 4.3 aanwezig van deze Xperia, maar gelukkig zit dit wel in de upgrade naar 4.4.

Beltonen
Er zijn een hoop verschillende beltonen, mededelingen en notificatie geluiden aanwezig op de telefoon, tevens kun je je eigen MP3 nummer gebruiken als beltoon. De beltonen kunnen hard genoeg worden ingesteld, het nadeel hiervan is dat alle andere meldingen op dezelfde hoogte worden afgespeeld. Het is niet mogelijk om je beltonen hard te zetten en je Whatsapp/mail berichten wat zachter te zetten. Het is echter niet zo dat alle geluiden op hetzelfde niveau worden afgespeeld, je kunt je alarm, muziek/spellen/filmpjes en Bluetooth geluiden gewoon apart instellen.
Om jezelf te ontdoen van al het geluid, kun je het toestel in flightmodus of op stil zetten, waardoor je bent aangewezen op de trilfunctie van het toestel. De trilmotor is sterk genoeg om hem te voelen door een hoesje heen. Dit was bij mijn Xiaomi telefoons 1 van kleine dingen waar ik aan stoorde, maar waarbij het bij deze telefoon goed in orde is.

Muziek speler
De muziek speler is prima in orde, standaard dingen zijn toegevoegd en je kunt makkelijk naar de meeste instellingen navigeren. Je kunt de afspeellijsten zelf aanmaken, je kunt de speler vanaf een lockscreen bedienen en de album foto's worden weergegeven bij de liedjes. Verder kun je ook gebruik maken van een equalizer en kun je geluidsverbeteringen toevoegen aan de telefoon. Via het interne programma "throw", kun je de muziek/video's naar andere apparaten streamen via Wifi of Bluetooth. De media zou je dan door kunnen sturen naar een Smarttv, radio of BT apparaat.
muziek

Toetsenbord en browser
Het toetsenbord van deze telefoon lijkt niet veel veranderd te zijn sinds Android 4.0.4 van 2 jaar geleden. Daar ben ik erg blij mee, want het toetsenbord vind ik namelijk heel erg fijn aanvoelen. Je kunt het toetsenbord instellen via een wizzard, zodat je hem helemaal kunt instellen zoals je het zelf zou willen. Tevens kun je gebruik maken van veegbewegingen (Swype), zodat je op een snelle manier teksten kunt invoeren. De foutcorrectie staat standaard aan, maar die kun je desgewenst uitschakelen als je deze toevoeging niet fijn vind. Mocht je hem aan willen laten staan, dan kan de foutcorrectie leren van de berichten die je opstelt, waardoor het typen redelijk foutloos gaat.
De browser die wordt meegeleverd is: Google Chrome. Het was voor mij de eerste keer dat ik met deze browser aan de slag ging en vroeg me af of dit een grote verandering zou zijn met de Android 4.0 of Opera browser. Eigenlijk kan ik er kort over zijn, de browser werkt zonder vertragingen of andere problemen. Het wisselen van tabs gaat prima en je kunt de openstaande tabbladen in 1 overzicht kort bekijken.
toetsenbord
browser

camera
Ik vind de camera van een telefoon erg belangrijk en ik probeer deze vaak zo goed mogelijk te testen (ik ben hierin overigens gewoon een leek). De telefoon is voorzien van een 20,7MP camera met een F2.0 aperture lens. De meeste mensen weten wel dat het aantal MP alleen te maken heeft met het formaat van de foto, maar niet veel zegt over de kwaliteit. Uiteraard verwacht je van zulke cijfers wel een erg goede camera.
Over het algemeen heb ik gebruik gemaakt van de automatische focus, maar ik heb ook wat voorgeprogrammeerde scŤnes gebruikt zoals:
"Scherpstellen op onderwerp" en "Verminderde onscherpe bewegingen"
De camera maakt overdag zeer goede foto's, ik ben vooral verrast door de scherpte op objecten die dichterbij staan. De scherpe foto's worden vermoedelijk mogelijk gemaakt door de gebruikte lens, er kan hierin namelijk meer licht binnen krijgen dan bij telefoons met een F2,2 cameralens.
Als je gaat inzoomen, dan wordt de kwaliteit echter een stuk korreliger totdat je het object tot maximaal 7x hebt ingezoomd. Bij het maken van close-up foto's kun je de focus goed op een object leggen waardoor de achtergrond wat waziger wordt. Het is me echter niet echt goed gelukt om het andersom te doen, dus door voorwerpen op de voorgrond te laten vervagen. Al ligt dat wellicht niet aan de camera, maar aan mij.
Ik ben blij dat Sony gebruik maakt van een hardware knop om foto's mee te maken. Ze hebben wel eens geŽxperimenteerd met deze knop bij diverse Xperia's. Bij de Xperia Sola moest je de knop bijvoorbeeld vrij ver indrukken waardoor je de telefoon bij elke foto beweegt. In dit geval voelt de knop precies goed aan en kun je zelf kiezen of je hiervan gebruik maakt of dat je via het scherm foto's maakt.
De burst modus van de telefoon is prima voor elkaar, volgens mij kun je binnen 10 seconden zo'n 60 foto's maken in het formaat van 8MP (3840x2160 16:9). Hierdoor kun je ervoor zorgen dat je tijdens deze burst, altijd een goede foto ertussen hebt zitten. Als je de handschoenmodus ingeschakeld hebt staan, dan maak je volgens mij vooraf al enkele foto's en is de virtuele cameraknop op het scherm ook een stuk gevoeliger.
Je kunt ook gebruik maken van HDR foto's als je de camera instelt op 8MP of minder, met deze optie zou je haarscherpe foto's kunnen maken. Ik heb de meeste foto's in de automatische modus gebruikt en voor mijn gevoel waren sommige foto's net zo scherp. Je hoeft hier dus niet altijd perse gebruik van hoeven te maken.
Er zijn in de camera app ook een aantal leuke tools beschikbaar die gebruik maken van de omgeving, hierdoor kun je informatie opvragen van gebouwen en kun je leuke decors gebruiken tijdens het maken van foto's. Ik mis echter nog wel een ingebouwde mogelijkheid voor QR-codes, maar hiervoor is eventueel wel een app aanwezig op deze telefoon.
Het grootste nadeel van de camera zijn tot op heden de foto's die je 's avonds maakt met de flitser. Doordat de camera het licht van de flitser opneemt, krijgt je op veel foto's een blauwe waas te zien. Dit is vooral zichtbaar bij foto's die op afstand zijn gemaakt.

De telefoon kan Full-HD HDR filmpjes maken via de normale camera en Full-HD filmpjes via front camera. De beelden vind ik er goed uitzien en er zijn voor mijn gevoel geen lags aanwezig tijdens het gebruik. Je kunt makkelijk switchen tussen het maken van foto's en filmpjes. De microfoon is prima, maar in luidruchtige omgevingen kan het gebeuren dat het geluid zal kraken. Dit merk je vooral tijdens concerten of grote feesten waarbij de bass goed voelbaar/hoorbaar is.
Bij de Snapdragon 600 was het mogelijk om slowmotion filmpjes te maken en filmpjes in hogere snelheid te schieten. Ik had eigenlijk verwacht dat het bij deze telefoon met een Snapdragon 800 ook wel aanwezig zou zijn, maar helaas is dat niet het geval. Het is niet een optie die ik vaak zou gebruiken, maar het is jammer dat het niet aanwezig is. Dit betekent echter niet dat het in de toekomst alsnog niet toegevoegd kan worden, want dit lijkt mij gewoon een optie die je softwarematig kunt toevoegen.
Tijdens het filmen kun je op een makkelijke wijze foto's maken. Als je een foto hebt gemaakt, dan zal dat kenbaar worden gemaakt door een kader rondom het scherm. Voor zover ik weet zul je achteraf niet op het filmpje merken dat je foto's hebt gemaakt, het zal dus geen storende factor zijn. Als je inzoomt tijdens het filmen, dan gaat dat ook redelijk soepel en je hoort geen klikjes van het zoomen. Het laatste kan nog wel eens voorkomen bij andere telefoons.

Scores van de camera
  • Foto's in het donker geven vaak problemen in combinatie met de flitser
  • Ingezoomde foto's worden redelijk korrelig en zijn daardoor niet altijd prettig om naar te kijken
  • Geluidsopname bij films is redelijk
  • Geen slowmotion/snelle filmopname mogelijk
  • De camera maakt over het algemeen zeer goede foto's
  • Panorama foto's in alle standen is mogelijk, van links naar rechts en van boven naar beneden
  • Leuke tools beschikbaar zoals een Augmented Reality app
  • Goed uitgewerkte Burst modus
  • Er kan worden gefilmd met de ingebouwde led
  • Foto's maken tijdens het filmen

Video test

Concert

Flora & Fauna (&kind)

Panorama foto's

scherm
Het scherm is scherp en ziet er goed uit, hij is voorzien van een krasbestendige laag, maar dit was voor mij niet goed te zien (ik zag geen screenprotector). Doordat er ook geen Gorilla glass wordt gebruikt, heb ik er direct een screenprotector op gezet. De kleuren van het scherm zien er goed uit en de helderheid is prima te noemen. Het scherm kan zonder problemen via diverse invalshoeken worden bekeken. De helderheid kan via het pulldown menu worden aangepast en je kunt de kleur intensiteit ook aanpassen door het wijzigen van de 3 primaire kleuren. Voor zover ik kon testen was het geen probleem om het scherm in de volle zon te gebruiken, maar ik had eerlijk gezegd meer bewolkte- dan zonnige dagen. Het scherm krijgt hiervoor dus de voordeel van de twijfel, totdat het tegendeel is bewezen.

vergelijking
De verschillen tussen de Xiaomi Mi2 en de Xperia Z1 compact zijn zeer gering. Op papier lijkt het verschil groter dan het in werkelijkheid is.

accu

Het toestel is voorzien van een ingebouwde 2300mAh accu, deze zou voldoende kracht geven om hem 2 dagen van stroom te kunnen voorzien, mits je geen spannende dingen doet. Ik heb het toestel getest met de volgende dingen/opties die de gehele dag aan stonden: Wifi, Bluetooth, een Exchange kalender, 2 Gmail accounts, 2 Hotmail accounts, Facebook, Twitter en Whatsapp. Tijdens het testen haalde ik het einde van de avond met een accu waar nog zo'n 30% in zat.
Tijdens een intensieve dag waarbij het scherm 4u48 van de 14u28 aan heeft gestaan, had ik nog 14% over.
accu test
Mijn vriendin heeft haar eigen telefoon nu enkele dagen in gebruik en zij haalt met licht gebruik (Facebook, Whatsapp en internet) met gemak de volgende avond. Ze gaf zojuist aan dat hij na 1,5 dag op 47% zit (zonder ingeschakelde stamina modus).

benchmarks

Sony Xperia Z1 Compact: Qualcomm Snapdragon 800 / Quadcore 2,2 GHz

Xiaomi Mi2: Qualcomm Snapdragon 600 / Quadcore 1,5 GHz

De benchmarks laten in dit geval zien dat de Sony ongeveer 1,5 - 2,5x zo snel is als de Xiaomi. Merk je hier iets van in de praktijk? Nee eigenlijk niet, maar in de toekomst kan dit verschil misschien wel belangrijk worden. Tot die tijd kun je met beide telefoons nog goed verder werken.

De berekening is te vinden door op de onderstaande thumbnail te klikken.
Benchmarks

Extra_informatie
Op vrijdag 25 april heb ik een officiŽle klacht naar Sony Nederland gestuurd i.v.m. de blauwe waas van de camera.

Edit 11-03-2016: Inmiddels is het probleem onder garantie verholpen door Sony. Het was een hardwarematig probleem dat door het reparatiecentrum is verholpen. De blauwe waas is helemaal opgelost..

Hieronder zal ik zoveel mogelijk informatie plaatsen over de klacht die ik heb verstuurd.
Door een bericht op Tweakers, ben ik erachter gekomen dat er bepaalde telefoons problemen kunnen hebben met het maken van foto's in de duisternis. Dit probleem was vooral goed zichtbaar bij gekleurde telefoons voor een bepaalde batch. Ik ben er snel achter gekomen dat de roze telefoon onder de foute batches viel en dat daarbij het probleem makkelijk te reproduceren was. Bij veel foto's die je 's nachts maakt met een flitser, kan je op je foto's een paarse of blauwe waas waarnemen. Dit is vooral te merken bij objecten die op 10 meter of verder staan. Je bent daardoor genoodzaakt om eigenlijk alle foto's in het donker zonder flits te maken.
Onder de 10 meter kan dit probleem ook optreden en bij de ene kleur Z1c is het eigenlijk erger dan bij de andere. Vooral met het roze model waren bijna alle nachtfoto's voorzien van een paarse waas. Zelfs bij foto's die op enkele meter afstand stonden, was dit te zien.

Globale reactie van Sony:
Er is op de de dag zelf en een dag later een reactie geweest vanuit Sony.
Uit respect voor Sony, heb ik beloofd dat ik de berichten niet zou quoten, maar het komt op het volgende neer:
De consument kan terug gaan naar de winkel waar de telefoon is gekocht en dan kan hij daar ter reparatie worden aangeboden.
Wat mij betreft zal dit niets oplossen.

1. Je hoort een telefoon te krijgen van de fabrikant die het goed doet en deze zou niet binnen 1 week gerepareerd hoeven te worden.
2. Als je het probleem binnen 1-2 weken doorgeeft, dan heb je recht op een nieuwe. Helaas is het probleem niet erkend en kan de winkelier je alleen een andere terug geven en dan is de kans zeeeer groot dat deze uit dezelfde batch zou zijn. Hierdoor zou je dagelijks op en neer blijven rijden waardoor je er na 7 dagen achter komt dat je het probleem blijft houden.

In dit geval had ik er snel voor gekozen om de telefoon terug te brengen naar de winkel waar we hem hadden gekocht. Voordat ik het toestel terugbracht naar Coolblue had ik alvast informatie opgevraagd en informatie verzameld m.b.t. de productie datum in de problemen bij Coolblue en Sony chat.
Toen ik in de winkel stond heb ik 3 kleuren voor mijn neus gehad. De witte, zwarte en roze variant. De roze versie had ik reeds getest en terug gebracht, een andere roze kwam uit dezelfde batch; 14w04. De zwarte en witte kwamen helaas ook uit dezelfde batch; 14w04. Doordat mijn vriendin de zwarte niet zo interessant vond en ze bang was voor de blauwe waas, hebben we uit voorzorg de witte variant gekozen zodat het blauw niet te donker zou zijn. Helaas is het resultaat wel aanwezig, maar wellicht minder dan bij de zwarte telefoon.

Wanneer is het vooral te merken?
- Bij nacht/avond- foto's die je van de lucht maakt, met flitser (op zich niet de beste manier, maar voor testdoeleinden is dit goed te merken)
- Bij objecten die op 10 meter of verder staan

Als je het ledje aanzet (bijvoorbeeld door het licht te laten schijnen als je een filmpje maakt vanuit de telefoon), dan kan het zijn dat er veel licht door de backplate heen schijnt.

Mogelijke work-around:
- Met een cd marker een gedeelte van de metalen ring inkleuren.

Ik hoop het onderstaande te bereiken:
- Meer medestanders te vinden die dit ook graag willen aankaarten bij Sony Nederland (Sony NL heeft aangegeven dat ik dit adres mag verspreiden, hierdoor staat hij onder de links vermeld).
- Een statement van Sony dat dit probleem erkent bij telefoons die tot een bepaalde batch is gemaakt (via het label onder de simkaart is te zien of je telefoon nog voor medio maart 2014 is gemaakt.)
- Een oplossing voor alle huidige en nieuwe klanten die met dit probleem te maken hebben of zullen krijgen.
Dit kan bijvoorbeeld door de backplate gratis te vervangen voor een kunststof of glazen variant, waarbij geen licht meer rechtstreeks/via de backplate in de camera schijnt.

Het probleem in beeld
Roze variant
Witte variant
Zwarte varianthttp://tweakers.net/ext/f/zhIAajpsDIAehe4m7OpRxXKj/medium.jpg

Vraag: Heb jij ook een gekleurde waas op je foto's?
Ja, ik heb er ook last van
Geen idee, nog niet getest
Ja, met een andere telefoon
Nee, ik heb er geen last van
Ik heb geen Xperia Z1 Compact
Ik gebruik geen flitser

Het resultaat is onderaan de review te lezen.

Links
Sony Xperia Z1 Compact
Gewonnen IF Product Design Awards
[Sony Xperia Z1 Compact] Ervaringen en Discussie
[Sony Xperia Z1 Compact] Levertijden en Prijzen
XDA-Developers forum
Sony Forum onderwerp over blauwe gloed
questions.nl@support.sonymobile.com

conclusie

Dit was 1 van de beste telefoons die ik sinds tijden in handen heb gehad!
De features die ik zeer interessant vind zijn de ingebouwde burstmodus voor je camera, hierdoor kun je volgens mij 80x 8MP foto's maken binnen 10 seconden. Ik ben ook gecharmeerd van de extra toevoegingen in de camera app, waardoor je gebruik kunt maken van Augmented Reality.
Doordat ik al een tijdlang de Miui ROM gebruik mis ik nog wel een aantal interessante software features, waarvan ik had verwacht dat die standaard in alle Android 4.4 ROM's zouden zitten. Ik mis een zaklamp-app die je zeer snel kan activeren en een beveiligings app om toestemming te geven wat je apps wel-/ en niet mogen gebruiken van je telefoon (bijvoorbeeld dat je FB geen toestemming geeft om je adresboek door te lezen of de GPS mag gebruiken).
Qua hardware zit de telefoon perfect in elkaar. Als ik minpunten mag noemen, dan had de achterkant van mij wel van glas mogen zijn en door het gebruik van de onscreen knoppen, kon de telefoon iets kleiner worden. Alles wat je tegenwoordig in een high end telefoon zou mogen verwachten, dat zit erin. Een 802.11 AC adapter, Bluetooth 4.0 Low Energy (interessant voor o.a. smartwatches), opladen via een dock/magnetische kabel, NFC, 4G en hij is bovendien water- en stofdicht!
De accu is zeer goed en heeft een zeer lange adem, waardoor je het bij licht gebruik een weekend vol zou kunnen houden zonder bij te moeten laden. De telefoon is gedurende de testperiode (van 2 weken) steeds cool gebleven. Doordat alles zo dicht op elkaar zit, zou warmte ontwikkeling het grootste probleem kunnen zijn. Sony heeft hiervoor voldoende maatregelen getroffen om de warmte zoveel mogelijk te beperken.
Als Sony het probleem van de camera oplost en de kwaliteit van het zoomen (software-matig) kan oplossen, dan krijgt hij een dikke score van 5 sterren! In dit geval krijgt hij een halve punt aftrek.
Het probleem is verholpen en een upgrade naar 5 sterren is wel op z'n plaats.

Mijn huidige abonnement loopt begin januari 2015 af. Ik hoop dat Sony aan het eind van 2014 een waardige opvolger in petto heeft voor mij. Dit moet uiteraard in de vorm zijn van een Xperia Z2 Compact met dezelfde of smallere buiten maten en nog betere specs/software. In dat geval kan dat namelijk de eerste telefoon zijn, die ik direct voor § 549,- zou aanschaffen.

De tussenstanden van de polls:

http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=390430&layout=1&sort=prc http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=390449&layout=1&sort=prc
Ook een poll maken? Klik hier

De auteur heeft getracht alle rechthebbenden van het illustratiemateriaal te achterhalen. Mochten personen of instanties desondanks van mening zijn dat fotorechten zijn geschonden, dan kunnen zij zich wenden tot de auteur.

Heb jij ook een Sony Xperia Z1 Compact Zwart?

Reviews door de redactie

Wat een bizar uitgebreide review :) dank.
In de winkel geweest, heel enthousiast. Maar dat veranderde snel toen ik hem eenmaal in mijn handen (meervoud ja) had. Voor een "compact" is dat ding Mega. En voelt ook zwaar. Dikte vond ik minder erg. Ding is groter/zwaarder dan mijn HTC One. Geen echte compact dus helaas.
Hey,
ik heb nu bijna een jaar mijn xperia Z1 compact. Zeer tevreden van het toestel. Maar deze week ben ik op 2 problemen gebotst.
toestel wil niet via bluetooth verbinden met mijn laptop, maar wel via Wi-Fi en usb.
Thans verbind de gsm wel probleemloos met de speaker van Sony via NFC, wat volgens mij ook via bluetooth gaat.
ik krijg geen muziek op mijn autoradio wanneer ik deze met een jack kabel via de aux verbind.

Enige suggesties?

thx
Hele uitgebreidde en goede review!! Chapeau _/-\o_

Zelf volg ik deze telefoon al heel lang. Ik zoek een opvolger voor mijn 2 jaar oude HTC Sensation.
Het kleine formaat is dan wel het belangrijkste punt voor mij. Maar ik had liever de glaze achterkant in plaat van kunststof. Ook het probleem met de flitser in het donker kijk ik nog even uit de boom. Ik weet wel dat ze het ontwerp aanpassen en de rand rond de lens iets verhogen. Wat voor mij niet echt mooi cosmetiche oplossing is. Dus ik ben voornamelijk nog aan het twijfelen tussen de normale Z1 of de Z1 compact.
Ik vind het ook jammer dat de glazen achterkant het eindproduct uiteindelijk niet heeft gehaald. Dat er in de eerste batches problemen lijken te zijn vind ik erg jammer. Het is alleen de vraag vanaf wanneer je je de batch kunt verwachten met de bolling rondom de camera?
Echter is het ook maar de vraag hoe groot en storend deze bolling is. Mij lijkt het namelijk lastig waar te nemen en het maakt de telefoon nauwelijks boller.

Als je twijfelt tussen de Z1 en Z1 compact, dan zou ik snel voor de compact gaan, maar dat komt vooral doordat ik telefoons klein wil houden. Als je nog 1 maand zou kunnen wachten, dan kun je dat misschien het beste doen. Wellicht is er dan meer bekend en hebben de winkels de nieuwe batches al wel op voorraad.
Ik heb deze telefoon ook, wat vind jij van de headphone jack? Bij mij is die heel losjes, en koptelefoons blijven er niet goed inzitten
Ik heb normaal gesproken een Bluetooth headset om muziek te luisteren, maar ik heb het ook 1 dag met de headset in de jack getest en ik had geen last van een losse stekker/connecter/contact. De hoofdtelefoon ging er prima in, een beetje stroef, maar dat mag vooral in het begin wel. De telefoon had ik daarna in de binnenzak van mijn jas zitten en het geluid is tijdens het fietsen geen enkele keer weggevallen door een falende connector.

Het kan zijn dat de gebruikte headset niet helemaal "compatible" is. Voor zover ik weet zijn er hoofdtelefoons met een jack die voorzien is van 2 en met 3 ringen. Die met 3 ringen zijn volgens mij ook net iets langer, waardoor je verzekerd bent van beter geluid (of zoiets).

Aan de rechterzijde zie je de voorbeelden met dan 3,5mm jacks.
I gebruik de meegeleverde headset, en de logitech ue6000, allebei trrrs jacks. Maar dan stuur ik m gewoon terug

[Reactie gewijzigd door GreNade op 1 mei 2014 11:21]

Ik heb geen last van het probleem met de flitser, aangezien mijn Z1c zwart is.
Wel jammer van die plastic achterkant. Ik hoopte dat het, net als bij de Z1, een verwijderbare screenprotector zou zijn. Er zitten namelijk al wat krasjes achterop mijn foon...
De eerste persoon die het probleem heeft gemeld had een zwart toeste ;)
Je kunt het testen door "nu" (23.47u) van de buitenlucht een foto te maken (met flitser).
Uiteraard is dit niet iets wat je snel zou doen, maar het hoort in ieder geval niet zo blauw te zijn. Je ziet dus direct wat ik bedoel en wat in sommige situaties ook binnen kan optreden (al is het dan vaak minder storend en heftig).

[Reactie gewijzigd door Kiswum op 30 april 2014 23:57]

Ik begrijp dat je de bootloader hebt unlocked en een andere rom hebt geinstalleerd op je telefoon.
Waarschijnlijk deed je dit met een bepaalde reden: Software is verouderd en Sony gaf maar geen updates uit, de bestaande ROM is te traag en daardoor niet werkbaar, etc.

Helaas kun je daarmee ook tools installeren om de telefoon te overclocken en daaardoor kan dus ook voorkomen dat het toestel eerder problemen met de hardware kan krijgen, vanwege oververhitting.
Dat is vooral de reden waarom fabrikanten wellicht zo moeilijk doen over garantie bij niet orignele ROM's. Helaas gooien ze dan andere problemen op 1 hoop en geven ze aan dat ze niets doen als je een andere ROM hebt. Eigenlijk hetzelfde als bij waterschade, ook al is je USB poort defect, dan nog wordt er alleen naar de vocht indicatoren gewezen (zelfs als je hem nooit in vochtige ruimtes/omgevingen hebt gehouden).

Het enige wat je zou moeten doen, dat is je telefoon in originele staat terug brengen, dus gewoon de originele rom er weer op te zetten en je telefoon wellicht alsnog aan te bieden bij T-mobile/Sony.
Ik hoop dat dat zal helpen. Helaas heb je daardoor nog niet je geld terug, maar het voornaamste is daat je hardware probleem wordt opgelost en daarna kun je kijken of je via rechsbijstand/kort geding in het gelijk wordt gesteld door een schadevergoeding (met minimaal de gemaakt kosten die je hebt gemaakt.)

Succes!
p.s. er zijn op Tweakers vaker onderwerpen geweest over dit probleem, wellicht kun je uit deze onderwerpen wat extra tips halen.
Je bedoelt niet dat het scherm uitgaat als je de telefoon tegen je oor houdt hoop ik?

Bovendien geeft Sony in de garantievoorwaarden gewoon aan dat je je toestel niet mag rooten of een andere rom erop mag zetten, dus logisch als ze je de garantie weigeren.

[Reactie gewijzigd door GreNade op 1 mei 2014 11:27]

Mooie uitgebreide review, dikke 3 plus! Zelf heb ik op 26 April een mailtje richting support center gestuurd (Sony.com) maar tot op heden nog niets gehoord. Zal t.z.t. ook wat sturen naar Sony.NL indien ik geen antwoord krijg. Het toestel is niet geschikt om snap shots te maken s'avonds in de kroeg (met flits) maar overdag maakt hij super scherpe plaatjes. Ben ook zeer tevreden over het toestel :)
Bedankt voor je reactie en je pluim :)
Ik hoop dat er al een reactie vanuit Sony is, helaas heb ik zelf niets meer gehoord van de support/klachten afdeling.
Hier ook nog niets gehoord...beetje jammer. Ik ga er wel vanuit dat er nog een reactie komt van Sony.
Mooie review erg informatief! :) Misschien wel noemenswaardig voor de beste review verkiezing!

Klein puntje: "Per app zouden de rechten aanpasbaar moeten zijn" Dit ligt voornamelijk aan Android zelf en niet aan de telefoon. Wat mij betreft kan het dus net zo goed weggelaten worden. :+
Daar zijn ook apps voor omdat te regelen b.v. App Ops.
Ik hoop dat je er inderdaad iets aan hebt gehad en bedankt voor de nominering :)

Dat de rechten per app ingesteld moeten kunnen worden heb ik inmiddel al ruim 1 jaar op mijn telefoon uit China (incl. Android 4.1). Ik had eigenlijk verwacht dat dit in Android 4.4 en de Sony rom gewoon standaard ingebakken zou zijn, helaas is dat niet het geval. Ik vind het jammer dat de Miui rom van Xiaomi dit wel heeft, maar deze Sony nog niet.
Ik hoop dat de grote fabrikanten een aantal nuttige dingen van MIUI in kunnen bouwen (zoals het security center en een zaklamp die met een simpele knop geactiveerd kan worden vanuit een lockscreen).
Goeie review, Ik heb inmiddels al een tweede zwarte Z1 ontvangen, eerste ging terug omdat ik oplaad problemen kreeg. Die paarse waas is mij ook opgevallen, jammer...verder een goede toestel. Typisch Sony dit soort dingen volgens mij :X