Specificaties 4,3" display, 4G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Sony Xperia Z1 Compact Wit Review

Altazar 22 juni 2015, 256 views

Sony Xperia Z1 Compact Wit

Uitstekende prijs/kwaliteit verhouding. Een van de weinige kleinere telefoons met goede specificaties, waaronder een snelle processor, goede accuduur, goed scherm en geen haperingen.

Pluspunten

• Bouwkwaliteit
  • Snel
  • Zonder haperingen
  • Prijs/kwaliteit
  • Een update naar Android 5.0
  • 2gb RAM en 16gb opslag

Minpunten

• Klepjes die je iedere keer open en dicht moet doen
  • Een beetje dik in vergelijking met smartphones van deze tijd

In Januari deze telefoon voor mijn vriendin gekocht, omdat zij een niet zo grote telefoon zocht. In 2015 zijn de meeste goede telefoons al gauw 5 inch of groter. Sony en Samsung bieden nog wel 'compact' varianten aan, maar Samsung vertrouwen wij niet meer mede doordat het systeem naarmate het gebruik steeds langzamer wordt (en met opzet gedaan natuurlijk, want zo koop je weer een nieuwe telefoon). Een vereiste van ons is wel dat er redelijke high-end specificaties bij een telefoon zitten en dus niet een kleine crappy smartphone van 100 euro.

Het scherm is zeker voldoende, alles ziet er wel mooi uit. Als je het scherm gaat vergelijken met nieuwere en betere schermen (zoals ultra hd) dan ga je wel verschil zien, maar dat is in mijn ogen niet nodig. Zeker niet voor deze prijs. Het scherm is van gorilla glass 3 dus er zou eigenlijk geen folie overheen hoeven, want je krijgt er geen krassen op met sleutels en munten. Alleen als je zand in combinatie met deze telefoon gebruikt dan kunnen er krassen ontstaan (of een diamanten ring). Aan de achterkant zit ook glas, maar mijn vriendin heeft een hoesje (een soort van boekcase) waarmee je hem dus open en dicht kan klappen en nog ook in verschillende standen kan zetten. Dit is wel aan te raden, want dan kan je altijd makkelijk tv kijken of youtube kijken in de keuken of badkamer als je dat even wil doen. Plus het beschermt uitstekend.

De telefoon oogt snel, applicaties starten goed op zonder haperingen en het switchen tussen applicaties gaat ook zonder problemen. Bellen klinkt altijd heel goed. Handig dat er ook NFC bij zit (waarmee je dus contactloos kan betalen binnenkort). De 2gb RAM en het 16gb opslaggeheugen (dat je kan uitbreiden) is zeker van deze tijd en laat alles ook soepeltjes verlopen. Met het gebruik van applicaties en het systeem heb je nog circa 800mb RAM over, wat zeker voldoende is.

De camera maakt prima foto's, alleen zegt sony wel dat er 20mp camera bij zit. Van andere websites had ik gelezen dat hij geen 20mp foto's maakt maar 13 of zelfs 8mp foto's als hij op automatisch staat en dat als je het handmatig op 20mp zet er dan slechtere foto's worden gemaakt. Desalniettemin vind ik (en mijn vriendin) het een goede camera bij licht. Bij minder licht wordt het al gauw lastiger om goede foto's te maken.

De accu gaat lang mee. Meestal twee dagen met gemiddeld gebruik: aantal keer per dag nieuws lezen, een taal leren, fitnesspal bijhouden, beetje whatsappen, en beetje bellen. Als je tussendoor internet uitzet dan gaat het helemaal lang mee. Handig als je een weekendje weggaat.

Sony bracht wat handige features met zich mee, namelijk waterproof en dustproof. Al is het niet voorgekomen dat ie in de wc is gevallen of iets dergelijks is het toch wel handig om waterproof te hebben. De telefoon kan gewoon in de badkamer blijven staan zonder gevaar voor te hoge luchtvochtigheid. De telefoon kan ook bij zwembaden of aan het strand gebruikt worden. Wel moet je iedere keer een klepje open doen om op te laden. Dat is bij een de nieuwere niet zo (maar alleen 5 inch uit mn hoofd), en die zijn al gauw 100 tot 150 euro duurder voor ongeveer de zelfde snelheden en batterijduur.

Kortom, met deze sony xperia z1 compact ben je voorzien van een smartphone met toekomst perspectief (mede dankzij nfc). De tekortkomingen worden nauwelijks opgemerkt. Natuurlijk zijn er snellere telefoons met betere schermen, maar de accuduur blijft goed. Daar bovenop vind ik dat het verschil in snelheid niet erg opvallen. Je weet maar nooit wanneer je je telefoon kwijt raakt, en dan is deze wat beter te overzien dan een samsung s6 of iphone 6.

Heb jij ook een Sony Xperia Z1 Compact Wit?

Reviews door de redactie