Door , , reacties: 192, views: 215.211 •

In een tijd waarin slachtparijen en vuurgevechten de boventoon voeren in games is het fijn om af en toe eens de pacifistische kant van het leven op te zoeken en iets op te bouwen in plaats van te vernietigen. En in welke game kun je dat nu beter doen dan in SimCity? Begin maart blazen Electronic Arts en EA Maxis nieuw leven in 'de moeder aller simulatiespellen'. Voor de ontwikkeling van de nieuwe game heeft de studio veel oude bekenden gerekruteerd.

Maanden, zo niet jaren was de in Emeryville, Californië gevestigde studio bezig met het uitdenken van deze gloednieuwe SimCity. Alle objecten, alle individuele gebouwen en alle uitbreidingen daarop werden ergens op een muur gehangen en later, in de ontwikkelingsfase, met elkaar verbonden middels de Glassbox-engine. Toen we vorig jaar op bezoek waren bij EA Maxis begon dat geheel al aardig vorm te krijgen en inmiddels is de release van het spel niet ver meer. Vlak voor de bèta startte ging Tweakers.net vast een middag aan de slag met een van de eerste 'langverwachte toppers' van 2013.

Dat klinkt leuk, 'een middag aan de slag', maar daar hangt wel een probleempje aan: SimCity laat zich niet testen in een middag. Wie de volledige diepgang en alle haken en ogen van SimCity wil ervaren, mag daar rustig een paar dagen, een week of veel langer voor uittrekken. Om die reden gidste SimCity-producer Jason Haber ons in hoog tempo door het spel, zodat we in de korte tijd die we hadden toch zoveel mogelijk van het spel zouden zien. Daarbij stond met name het multiplayer-gedeelte, waarin je samen met andere spelers en hun steden een regio deelt, in de spotlights.

We hadden de stille hoop dat we na de speelsessie, als de bètatest begon, een en ander wat dieper zouden kunnen bekijken, maar die hoop blijkt ijdel; de bèta limiteert spelers tot een uur speeltijd per nieuwe stad. Dat is ruim voldoende om een leuk voorproefje te krijgen, maar een al te diepgaande spelervaring levert het niet op.

Populair: Vliegtuig Luchtvaart Crash Smartphones Laptops Google Apple Games Politiek en recht Rusland

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. onderdeel van De Persgroep, ook uitgever van Computable.nl, Autotrack.nl en Carsom.nl Hosting door True