Door , , reacties: 242, views: 217.185 •

Genieten op de pc

Als december nadert wordt reviewers vaak gevraagd naar hun 'game van het jaar'. De lijstjes worden opgesteld, de reviews uit het voorjaar worden nog eens doorgenomen en de afwegingen worden gemaakt. Maar wat als de game die uiteindelijk op nummer één komt, pas aan het einde van het gameseizoen verschijnt? Wat als Ubisoft met Far Cry 3 een game in huis heeft die de vloer aanveegt met al het andere dat we dit jaar voorbij hebben zien komen?

Op de Gamescom zeiden we al dat Far Cry 3 een game zou worden die je eigenlijk op een pc moet spelen. De consoleversies doen in vrijwel niets onder voor die pc-versie, maar audiovisueel is het op de pc geweldig. Op de consoles doet Far Cry 3 het prima, maar op de pc is het genieten geblazen. Het is dan ook fijn dat we Far Cry 3 op de pc al voor de release konden reviewen, terwijl er in die fase meestal alleen consoleversies beschikbaar zijn. We hebben ons voor deze review dan ook volledig op de pc-versie gestort en de consoleversies alleen even gespeeld om het audiovisuele verschil te zien.

Far Cry 3 draait om Jason Brody, een Amerikaanse jongeman die met zijn vrienden met vakantie is op de Rook Islands, een eilandengroepje op de grens van de Indische en de Stille Oceaan. De groep heeft de vakantie van zijn leven, maar na een potje sky-diven gaat het helemaal mis. De jongeren komen in handen van een piratengroep die onder leiding staat van Vaas, de slechterik die door Ubisoft in diverse presentaties op gamebeurzen centraal is gezet. Bij Vaas zit meer dan één steekje los, zo wordt snel duidelijk.

Videoreview Far Cry 3

Heftige scènes

Brody weet in de opening van het spel te ontkomen aan Vaas en zijn mannen, en moet dan op de een of andere manier zijn vrienden zien terug te krijgen. Hoewel Brody dat voornamelijk alleen moet doen, wordt hij wel op weg geholpen. De mystieke Rakyat-stam ziet in Brody een strijder en neemt hem in bescherming. Via hen komt Brody diverse personages tegen die hem helpen bij zijn strijd om zijn vrienden terug te krijgen. Far Cry 3 schuwt heftige scènes daarbij niet. Al vroeg in het spel ben je getuige van diverse 'point blank'-executies en in de minimaal vijftien uur die je kwijt bent om door Far Cry 3 heen te komen, wordt je maag nog een aantal keer getest.

Hoewel het verhaal niet in aanmerking zal komen voor de AKO Literatuurprijs, is de plot sterk genoeg om de speler geboeid te houden. Brody ontdekt gaandeweg wie de macht heeft op het eiland en de zoektocht naar zijn vrienden leidt ook langs zeer kleurrijke figuren. Die figuren zijn de sterkhouders van het verhaal van Far Cry 3; hun weergave en stemmen zijn zo overtuigend dat zij het verhaal van Far Cry 3 met gemak staande houden.

Populaire gebruikersreviews

Meer gebruikersreviews over deFar Cry 3

Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBSalaris

Beste website van het jaar 2014