Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 93, views: 50.403 •

Een dagje eerder aan de slag op de Gamescom om alvast de multiplayermodus van Call of Duty: Black Ops II uit te proberen: daar zeg je natuurlijk geen nee tegen. Onlangs gaven ontwikkelaar Treyarch en uitgever Activision al een trailer vrij waarin wat flarden waren te zien van de multiplayermodus, en daar zat ogenschijnlijk meer vernieuwing in dan menigeen wellicht had gedacht. De Call of Duty-serie werd afgelopen jaren immers regelmatig bekritiseerd om het vermeende gebrek aan innovatie, zowel in de techniek als de gameplay. 

Hoewel Treyarch natuurlijk in het midden laat of de studio het met die aantijgingen eens is, bleek op de E3 al dat de ontwikkelaars zich het wel aan hebben getrokken. Als nooit tevoren hameren de mannen achter 's werelds best verkopende franchise op de vernieuwingen in hun game. In Los Angeles pakte de studio uit met Strikeforce, een geheel nieuwe spelmodus die een strategisch element moet toevoegen aan Call of Duty, dat verder toch vooral een 'run & gun' spel is.

Dat verandert niet met Call of Duty: Black Ops II. Hoewel er best een aantal noemenswaardige vernieuwingen en veranderingen is, voelt de multiplayer van het spel toch vooral erg vertrouwd aan. Natuurlijk zijn de wapens en technische snufjes veelal nieuw, net als de omgevingen, maar uiteindelijk is het toch ook weer heel veel 'R3' indrukken om te rennen en heel snel en vaak om je heen kijken of er niet toch ergens een vijand tevoorschijn komt. Enkele vernieuwingen brengen lichte wijzigingen aan in die standaardspeelstijl, maar de basis blijft absoluut behouden.

Dat is niet echt wat wat Treyarch op de Gamescom wil uitdragen. De boodschap 'we hebben echt heel veel vernieuwd en veranderd' moet centraal staan. Dat mag, want het is geen leugen: er is inderdaad behoorlijk veel op de schop gegaan. Dat zal op de pagina's hierna vanzelf duidelijk worden. Feit blijft echter dat het voor een groot deel 'slechts' wijzigingen in de parameters zijn, en niet zozeer in wat we de 'core gameplay' noemen.


Door Jurian Ubachs


Jurian werkt sinds 2008 bij Tweakers, maar bouwde voor die tijd al ruime review-ervaring op bij onder meer InsideGamer. Hij heeft een voorliefde voor rpg's en sportgames, maar is van alle markten wel thuis, al vindt hij mmorpg's stiekem iets te tijdrovend om echt goed mee aan de slag te gaan. Om te zorgen dat hij een gefundeerde mening over de geteste spellen kan geven, speelt hij vaak thuis verder of vliegt hij naar de andere kant van de wereld om de informatie uit eerste hand te horen.



Populair: Tablets Nokia Websites en communities Lumia Smartphones Laptops Sony Apple Games Politiek en recht

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. onderdeel van De Persgroep, ook uitgever van Computable.nl, Autotrack.nl en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013