E3: Call of Duty: Black Ops II

Grafisch pas op de plaats

Hoge bomen vangen veel wind. Het kan geen toeval zijn dat de franchise die in de game-industrie al jarenlang de beste verkoopcijfers boekt, ook het zwaarst onder vuur van kritische gamers lijkt te liggen. Activision heeft in de laatste jaren onmiskenbaar succes geboekt met zijn Call of Duty-serie, maar toch wordt jaar op jaar duidelijker dat ontwikkelaars Treyarch en Infinity Ward het spel blijven bouwen op een fundament dat er al jaren ligt.

De kern van de kritische boodschap is simpel: de 'core'-gameplay veranderde in de afgelopen jaren nauwelijks en de engine heeft zijn limiet bereikt. Waar diverse, wat oudere engines zich vaak nog lenen voor verdere ontwikkeling, lijkt dat met de engine die Call of Duty draagt niet meer het geval. De serie komt daardoor visueel achter te liggen op zijn concurrenten. Het is een trend die zichtbaar werd bij Call of Duty: Black Ops, voor velen storend werd bij Modern Warfare 3, en die opnieuw veel aandacht en discussie zal opleveren bij Black Ops II.

Laten we vooropstellen dat een van de twee bovengenoemde punten, het gebrek aan vernieuwing in de gameplay, wat ons betreft van de kritieklijst af mag. Wat Treyarch, de studio achter Black Ops II, liet zien op de E3, geeft de meest verstokte Call of Duty-hater nog hoop. Het toekomstbeeld is op visueel gebied echter even zorgwekkend als bekend; verwacht geen noemenswaardige stap voorwaarts vanaf 'MW3'. Dat zal de ene gamer worst wezen, want 'het is toch mooi genoeg', de andere zal zich echter van de game afkeren. Autoruiten die worden weergegeven als een grote grijze texture? Niet meer van deze tijd.

Die discussie laten we voor wat het is. Gamers die Call of Duty: Modern Warfare 3 afrekenden op zijn graphics, zullen dat bij Call of Duty: Black Ops II ongetwijfeld opnieuw doen en niemand kan hen daarin ongelijk geven. Zonder gameplay, geluid en presentatie in ogenschouw te nemen, legt Black Ops II het bij voorbaat af tegen al zijn concurrenten.

Google Pixel 7 Sony WH-1000XM5 Apple iPhone 14 Samsung Galaxy Watch5, 44mm Sonic Frontiers Samsung Galaxy Z Fold4 Insta360 X3 Nintendo Switch Lite