Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 52, views: 49.241 •

Conclusie

Het maakt The Secret World tot een mmog met twee gezichten. De sfeer, het uiterlijk, het verhaal, de teksten en de quests zijn prima, met als sterkste kant de puzzelquests die Funcom aan de klassieke mmog-opzet heeft toegevoegd. De overige vernieuwingen die Funcom heeft bedacht zijn minder geslaagd. De verdeling van XP tussen Ability Points en Skill Points is onhandig. Het geeft veel vrijheid, maar het is vrijheid waar je niets aan hebt. Een game zonder classes klinkt leuk. Funcom heeft echter voor een opzet gekozen die dermate onoverzichtelijk is, dat het niet prettig is. Daar helpt de toevoeging van voorgekookte Decks weinig aan. Het systeem maakt het veel te gemakkelijk om Abilities te selecteren die slecht bij elkaar passen, en wat meer sturing daarin was erg prettig geweest. Voeg daarbij dat de game behoorlijk wat bugs bevat die vooral tijdens de puzzelmissies hinderlijk zijn. Dat leidt tot een mmog die een leuk verhaal en leuke quests heeft, maar desondanks niet prettig speelt.

Pluspunten:

- Goede sfeer, goed verhaal, goede teksten
- Quests afwisselend
- Toevoeging puzzelquests

Minpunten:

- Verdeling tussen Ability Points en Skill Points is onhandig
- Ability Wheel is onhandig
- Te gemakkelijk om 'bad builds' samen te stellen

Eindcijfer: 7

Titel The Secret World

The Secret World

Platform PC
Ontwikkelaar Funcom
Uitgever Electronic Arts
Releasedatum reeds verschenen

Review The Secret WorldReview The Secret WorldReview The Secret WorldReview The Secret WorldReview The Secret WorldReview The Secret WorldReview The Secret WorldReview The Secret WorldReview The Secret WorldReview The Secret WorldReview The Secret WorldReview The Secret WorldReview The Secret WorldReview The Secret WorldReview The Secret WorldReview The Secret WorldReview The Secret WorldReview The Secret WorldReview The Secret WorldReview The Secret WorldReview The Secret World

Laagste prijzen voor The Secret World, PC:
Shop+/-lev.tijdPrijsTotaal
GameSyncScore: 5 € 13,85€ 13,85
Bol.comScore: 3.5 € 29,99€ 29,99
wehkamp.nlScore: 3 € 28,99€ 30,94


Door Paul Hulsebosch

- Redacteur games

Paul is de oudgediende van de redactie en schrijft al sinds 1996 over games. Eerst voor tijdschriften als PC Zone Benelux, maar door de jaren heen steeds meer voor websites. Na een uitstapje bij een Nederlandse ontwikkelstudio schrijft Paul sinds 2008 voor Tweakers, waar hij zijn voorliefde voor tactische shooters en mmog's helemaal uit kan leven. Al is hij na al die jaren nog nieuwsgierig genoeg om bijna alle nieuwe games uit te willen testen. De nachten zijn nog steeds kort in huize Hulsebosch.

Volg Paul op TwitterVolg Paul op Google+

Reacties (52)

Ziet er leuk uit en ik zou het ook zeker wel willen spelen.
Ben alleen heel erg benieuwd naar de besturing aangezien ik deze wat stroef vindt overkomen.
na 2 weken spelen het volgende.

Quests en Storie en omgevingen zijn geweldig.


Maar de combat is vooral solo erg eentonig, met slecht 7 skills ga je steeds dezelfde cycle herhalen en is er geen ruimte voor meer skills die op tactische momenten gebruikt kunnen worden.

Ben er alweer mee gestopt. want je bent toch 80% van je ingame tijd bezig meet combat. Daarbij duren de gevechten ook nogeens erg lang en is de mob AI heel erg statisch
Ik sluit me hier helemaal bij aan. Het is erg jammer want de sfeer en setting van dit spel zijn fantastisch, de quests, met name de investigation missions zijn uitstekend en bij vlagen revolutionair maar door de gebrekkige besturing weet ik al dat ik niet langer dan een maand dit vol kan houden. Gameplay is uiteindelijk toch het belangrijkste want dat is wat er over blijft als de nieuwigheid er van af is.

Een gemiste kans dus.

Gelukkig maar dat Guild Wars 2 er aan komt. Eindelijk een spel die over de hele linie van hoge kwaliteit is.
Hopelijk kunnen ze de beloftes waar maken.. GW2 heeft potentie, net zoals The Secret World, maar het kan net zo goed gaan floppen

[Reactie gewijzigd door Dahal op 14 juli 2012 19:10]

Ik heb guld wars 2 al enkele keren mogen spelen, en het zijn echt geen loze beloften. Wel zullen er mensen de gear race gaan missen. Die is er gewoonweg niet. Dat is dan ook het enige minpunt, maar voor mij eigenlijk weer een pluspunt.

Ik heb er in totaal zon 40 uur GW2 opzitten en zo'n 70 uur TSW.
kunnen we niet eerst gewoon rustig afwachten of GW2 ook werkelijk brengt wat de hele communitie al zon 5 jaar loopt te schreeuwen? GW1 is niet geworden wat we hoopten, beetje voorbarig om dan nu voor release alweer dit soort grote uitspraken te doen.
Inderdaad zelfde is voor GW2 had meer verwacht. Animaties en de feel van beweging en dergelijke vind ik behoorlijk tegenvallen. Misschien moet ik het wat meer spelen maar tot nu toe niet wat i khad verwacht.
Alsof GW2 zoveel nieuws brengt snap niet zo jouw punt in dat, en ja ik speel ook de Beta.

Ontopic: Speel het al sinds de beta en heb meerdere mmo's gespeeld, maar moet zeggen dat de Quests hier super vermakelijk zijn, combat of niet hoort erbij en speelt ook lekker weg, De instances zijn ook vermakelijk het hele sfeertje dat het uitstraalt is geweldig hopelijk snel wat bugs pletten en content blijven toevoegen en het komt wel goed.
De naam Funcom alleen is al genoeg om veel mensen af te schrikken.
Age of Conan anyone? :/
Je hoeft geen glazen bol te hebben om te zien dat dit de zoveelste falende MMO word.

[Reactie gewijzigd door unfor op 14 juli 2012 09:31]

Ondanks de negative mod heb je wel gelijk!
Tja, ik ben dan misschien wel heel kritisch. (wat tweakers niet leuk vinden)
Maar dat moet je ook wel zijn met de huidige overvloed van slechte MMO's.
Tijd voor een frisse wind door het MMO genre.

[Reactie gewijzigd door unfor op 14 juli 2012 09:39]

Guild Wars 2 is zo'n fris briesje
Nou, dat is nog maar te hopen. De MMO wereld staat mij ook totaal niet aan. Het enige ellendige saai baggerspelletje na het andere komt uit. WoW is ook altijd beperkt dom gedoe geweest en zo zijn bijna alle MMO's gemaakt.

De enige die er nog bovenuit steekt is EvE Online, maar die is zo complex dat het merendeel van de mensen er de ballen van snapt en het dus daardoor weinig kan groeien. Daarnaast lijken heel veel mensen nogal moeite te hebben met het sandbox systeem, zeker tegenwoordig, waar iedereen verwacht aan 't handje meegenomen te worden.

Dat guild wars 2 verhaal is schattig maar ook weet niet echt bijzonder en eerst zien, dan geloven.

Zo lang al die bagger MMOs gesplitst zijn over verschillende servers is er trouwens naar mijn mening weinig "massive" aan.
Jou conclusie is hoofdzakelijk een kwestie van smaak. Ik vermaak me prima met verschillende MMO's en vind het dan ook alles behalve saai.

MMO's zijn in mijn ogen ook niet beperkt en dom. Verder zijn er in verhouding met welke game dan ook zijn er veel meer spelers op een server (Battlefield 3 heeft er "maar" 64).
Anarchy Online was dan weer wel een success, en wordt nog altijd gespeeld.
In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst.
Dat spel komt uit 2001, waarschijnlijk is er helemaal niemand meer werkzaam bij Funcom van die tijd.
Ragnar Tornquist, die destijds nauw betrokken was bij het opzetten van AO, en dan met name het verhaal, is de creative director van TSW. Hoe het met de technische crew zit weet ik niet, maar hij is toch altijd erg belangrijk geweest voor de spellen van Funcom waarbij hij betrokken is geweest (hij was ook de schrijver van The Longest Journey).
Het spijt me, maar de reactie is nogal vreemd. Age of Conan is helemaal niet slecht onthaald en er is met man en macht (succesvol) aan gewerkt om content te genereren toen een publisher de deadline naar voren haalde waar Funcom graag nog dingen af wilde maken.

Age of Conan is niet aangeslagen bij het grote publiek, maar ik denk dat er genoeg MMO's zijn die goed zijn, maar het niet halen omdat je geen publiek trekt. Als je in de Fantasy RPG sfeer blijft hangen, zul je het altijd op moeten nemen tegen WOW en waarom zou ik daar uit weg gaan als ik een lvl 80 Char en actieve Guild heb. Zelfs de Star Wars MMO's hebben weinig kunnen uithalen in de MMO wereld, en waar Sony zijn eerste poging niet echt geslaagd was, zal denk ik iedereen beamen dat The Old Republic prachtig in elkaar steekt.

Er zijn zat developers die zo'n slechte reputatie hebben dat je al hun werk kan bejegenen zoals unfor hierboven doet, maar dit is niet kritisch en ook geen kritiek, dit is een ongefundeerde mening (wat prima mag) maar die ik persoonlijk niet echt vind bijdragen aan de discussie alhier.
Age of Conan heb ik 1,5 jaar gespeeld met erg veel plezier.
De graphics waren geweldig, combat system werkte ook goed vooral bij melee classes.

Er waren problemen ja, zo hadden veel mensen met een bepaalde systeem configuratie steeds BSOD's bij het spelen.
Het duurde een tijdje voordat al die bugs waren verdwenen.

Maar ik heb me zeker vermaakt in die tijd, Age of Conan is één van de meest ondergewaardeerde MMO's ondanks hoge cijfers bij reviews schijnt toch iedereen te denken dat het een grote mislukking was, wat het nooit is geweest.
Age of Conan was zeer goed in de eerste zone, de 2de werd het wat minder en daarna was het 1 groot drama. Helaas zijn mmo reviews haast nooit bruikbaar omdat ze uitkomen als de game uitkomt, wat betekent dat de reviewer een vertekend beeld heeft en dit dus ook zijn lezers doorgeeft.

Ik weet nog wel de type bugs die erin zaten, bijvoorbeeld deden female assassins 50% van de dps van male assassins (terwijl assassin toch al erg zwak was) omdat de animaties van female assassins gewoon langer duurde. Hierdoor moesten er langer gewacht worden tot de volgende ability gebruikt kon worden.

Die game was simpelweg niet af en vol met bugs. Alleen de 1e zone was klaar.

The Secret World in tegenstelling lijkt vrijwel af te zijn, ze zeggen dat er nog een hoop content aan komt en wat er in zit is leuk. Overigens zijn de abilities misschien wat lastig maar je kan er wel een unieke build mee maken (passives kan je trouwens gebruiken van elk weapon, welke je ook gebruikt, wat soms leuke resultaten kan hebben).

Ik weet niet of het over 2 maanden nog leuk is, maar tot nu toe vermaak ik me en als het over 2 maanden niet meer interresant is heb ik de prijs er wel uit gehaald (in tegenstelling tot age of conan).
zal denk ik iedereen beamen dat The Old Republic prachtig in elkaar steekt.
Niet echt. Alleen de PvP is leuk, maar heeft nogal wat bugs. De PvE is een grote grap en grindy, geen uitdaging. Totaal geen vooruitgang tov wat ik gewend ben. En guess what? Voor PvP ga ik geen 15 EUR per maand betalen. Want in andere spellen is het gratis om steeds dezelfde content te spelen.
Het spel is anders, de customer support is nog steeds een ramp.

----

Het is duidelijk dat het spel door een ander team is ontworpen maar wel op dezelfde engine. Bank systeem is een 100% copy en net zo onhandig. Er is ook maar een bank locatie, en ook maar een mail locatie. AoC was ook niet al te best hiein.

AoC werd berucht omdat de begin area veel beter in elkaar zat (ondanks vele bugs) dan de latere gebieden. In TSW is het wel zo dat later er veel minder puzzle quests aanwezig zijn, maar het is niet zo erg als in AoC.

De sfeer en graphics zijn wel heel goed maar helaas zijn de betere quests zeer gevoelig voor bugs, waar ze voor een persoon werken en voor de volgende niet.

Customer support is weer precies hetzelfde verhaal, langzaam en niet klant vriendelijk.

Als je geluk heb, heb je ze nooit nodig en heb je er geen last van. Helaas zit het spel zo vol met issues, dat je vroeger of later toch een GM nodig heb en dan be je de lul.

Sfeer 10
Bug free 5 (er zijn veel ergere MMO's maar een bug of twee per sessie is echt te veel)
Customer support. 1 (Puur omdat ze er tenminste wel zijn, iets wat ook verder van standaard is voor de MMO's)

Trekt het spel je ECHT aan? Ga er dan voor maar ben je ondertussen moe van MMO's die nog steeds niet hebben geleerd in 2012? Laat dan lekker liggen.
Age of Conan was inderdaad stevig gefaald, maar dat kwam ook een hoop door de strenge regulatie door de eigenaars van het Conan-merk.
Daarentegen is Anarchy Online wel een vrij groot succes geweest. Het is zelfs nog steeds levend en heeft nog een behoorlijk aantal actieve spelers (voor een MMO van zijn leeftijd, uiteraard niet vergelijkbaar met een moderne MMO).
Vergeet daarnaast niet de Longest Journey en Dreamfall wat ook erg goede games waren.

Long story short, om Funcom te veroordelen op 1 game terwijl ze er meerder gemaakt hebben die wel degelijk wel goed waren is nogal kortzichtig.
Tweakers moet maar wow gaan spelen. De abbility wheel is juist geniaal. Je kan alle kanten ermee op je kan alles combineren. En ja natuurlijk is het makkelijk om een bad build te bouwen. maar dat moet juist als uitdaging gezien worden.

Onhandig? Zeker niet:)
Ja bad build mogelijkheid maakt het naar mijn mening nog een beetje interessant, tenminste niet blind skillpoint overal induwen maar beetje puzzelen.
Inderdaad, ik vond dat ook een vreemde opmerking, al moet ik eerlijk zeggen dat ik dat ook heel eventjes gedacht heb in het begin; je eerste reactie op de ability wheel zal onvermijdelijk zijn "oh shit hier komt de grind" maar zolang je niet als een WoW-speler in die mentaliteit zit van "spelen voor stats om te spelen" (iets wat het spel juist erg ontmoedigd, maar wel degelijk toestaat) kom je er al vrij snel achter dat het hier de spelervaring mooi aanvult, in plaats van deze te verpesten. Het is wel aangeraden om even alle verschillende mogelijkheden uit te proberen op de HQ van je faction, kies gewoon wat je leuk lijkt en past bij jou manier van spelen. Gelukkig is de grind van vechten grotendeels afwezig in deze game, en voelt het juist veel meer als een single-player game in de zin dat het onderdeel van het spel is, passend en uitdagend is, maar slechts dient als de "motor-olie" voor de rest van het spel. Je kan ook veelal de meeste vijanden vermijden gezien verreweg het meeste xp uit het spelen zelf komt, sterker nog, als je zoveel mogelijk vijanden vermijd ga je juist veel sneller (en quests grinden heeft al helemaal geen zin omdat latere endgame veel meer progressie geeft).

IMHO biedt het juist iedereen wat: Voor RPG spelers biedt het de nodige complexiteit (en toch wel heel wat stappen verwijderd van de grindy +2% stat-chasing imho, al zou je het als de ability wheel ziet wellicht niet meteen denken, maar je kan met elke discipline meerdere kanten op, en het duurt nou niet bepaald lang om een andere richting in te slaan, al moet je dat natuurlijk wel een beetje slim aanpakken) terwijl het nieuwe spelers een intuitief (al zij het lichtelijk overdonderend in het begin) en simpele introductie voorschotelt:

De binnenste ringen van de ability wheel kan je namelijk niet echt "fout" mee gaan, en bieden gelijk een voorproefje van de "synergy" die je (geleidelijk) steeds meer gaat toepassen, tegen de tijd dat je de eerste gebieden verlaat zal je waarschijnlijk al in 2-4 disciplines zitten; er zijn ook speler die dan zelfs al bijna alle binnenste ringen hebben gedaan, wat goed mogelijk is omdat ze allemaal nuttige passives hebben, en je snel tussen je eigengemaakte "decks" kan wisselen (protip: gebruik dit script/mod daarvoor, in plaats van de ingebouwde deck manager, zo sla je alleen je active en passive abilities op, dat is een stuk handiger). Moet ik bij zeggen dat je in het begin gewoon moet focussen op 2 disciplines (of zelfs 1), maar je zult het systeem al snel snappen en dan kan je alle kanten op. Een bad build is dan misschien op papier mogelijk, maar in ieder geval snel te corrigeren.

Het klinkt misschien raar, maar TSW is veel meer een online action adventure (met co-op & pvp, en de nodige RPG elementen) dan een "MMO", al moet je het spel gespeeld hebben om te snappen wat ik daarmee precies bedoel (ik hoef er waarschijnlijk niet bij te zeggen dat ik geen fan van MMOs ben, en dat is een understatement).
Als je geen slechte build wilt dan moet je juist die decks bekijken en gebruiken. Da's juistt noob-friendly. Zoals een WoW speler naar EJ of AJ gaat voor een build heb je in TSW al standaard builds waar je je punten in kunt stoppen. Vervolgens kun je van die builds afwijken. En bij TSW zit dat al standaard in het spel.

Het leuke in TSW is dat je jouw character kunt respeccen naar alles dat je maar wilt in de holy trinity tree. Beetje zoals een druid in WoW. Je hebt wel natuurlijk nog steeds een gearset nodig.
Ik kan mij helemaal vinden in deze conclusie.

Tijdens de eerste beta die ik speelde van dit spel snapte ik geen drol van de interface, ability weel en quest log. Het was gewoon niet duidelijk opgezet.

Tuurlijk, enkele uurtjes door bikkelen en je komt er wel achter maar dat lijkt mij niet de juiste opzet voor je game.

Ik ben bang dat deze MMO geen lang leven zal hebben tenzij het free2play wordt zoals Lord of the Rings Online gedaan heeft bijvoorbeeld.

En dit zeg ik niet omdat ik een hekel heb aan dit spel, de setting vind ik de meest leuke van alle MMO's die er zijn, maar ik zeg dit gezien de kwaliteit, interface en de MMO markt. Zeker als binnenkort Guild Wars 2, TERA en nog een uitkomen welke qua beta allemaal veel lekkerder weg speelde naar mijn mening.
Sorry hoor, maar je kunt niet verwachten dat in een beta alles perfect wordt uitgelegd. Niet dat ik weet hoe het nu is.
Ja het is anders. En voor sommigen is het misschien te ingewikkeld. Nou ja, jammer dan.
tera is al een tijdje uit hoor. en nog steeds vermakelijk.

deze heb ik zelf nog niet gespeeld maar wel al eens tegengekomen op een livestream waar de speler in kwestie een half uur in zn inventory aan het prielen was. toen heb ik het maar weggeklikt:)
Als het verloop van deze game (lees: development, customer support en bugfixing) op dezelfde manier gaat als ze dat hebben gedaan met Age of Conan, dan zie ik hier een flink aantal problemen die zeer binnenkort de ventilator gaan raken.

Age of Conan is in de laatste periode eigenlijk in de steek gelaten, omdat devs bezig moesten met Secret World (automatisch dus een hekel gekregen aan deze game, puur daarom).

Funcom weet vaak een prima product neer te zetten. In elk product zijn fouten te ontdekken, kleine en grote, echter is het niet goed te praten dat bijvoorbeeld in een game als Age of Conan een aantal dingen niet werken (lees: Sieges, mounted combat) die gewoon op de doos stonden toen ik de game kocht. Dit staat toch wel symbool voor de Funcom in mijn optiek.

Verder heb ik de beta van SW gespeeld, en moet zeggen dat het er tip-top uitziet (ben niet anders gewend van Funcom), maar dat het thema me niet aanspreekt - dat is natuurlijk persoonlijk.

Ik ben benieuwd waar dit spel heen gaat, ik hoop de goede kant op!
Serieus, ga dan gewoon Hello Kitty spelen zeg. Wat een onzinnig gelul over 'moeilijk' en 'onduidelijk', ben je zelf nooit verder gekomen dan cookie-cut-builds in WoW? Als je zelf niet eens de moeite neemt om iets door te denken in dit systeem, een soortgelijk systeem wat trouwens GW ook jaren uniek heeft gemaakt, of je maar iets verder te verdiepen in de setup van dit systeem, ga dan niet zeuren dat het 'onduidelijk is'.

En zijn genoeg punten aan te merken in deze game, maar dat zijn dus absoluut niet die AP/SP 'onduidelijkheden' en de 'bad build' problemen. Dat zijn juist de elementen die deze game weer een stukje uniek maken tov andere MMO's, waar de keuze van role wordt bepaald door de speler, niet door het ras of je class keuze.

ja, er zit een bug in de skill omschrijving die soms reset naar 'simple view', maar daarom heen snap je opeens waarom er diverse 'dezelfde skills' tussen zitten bij bv shotgun, om het simpele principe: attack type. Blast, Frenzy, burst, chain, focused, types van attacks die juist dus de link maken met andere passives of actives. Dit zelfde systeem werkt ook met passives, passives die reageren op dot's, snares of debuffs, die op hun beurt jou dus weer buffs geven of extra damage laten doen. En om dat nog groter neer te zetten, je kan dit zelfs uitwerken voor specifiek single target of juist AoE, voor juist debuff focused of juist buff focused (party/self). Voor het eerst sinds FWO en GW heb ik eindelijk weer een MMO waar je moet puzzelen, rekenen en testen voor een build, niet een standaard FotM build van internet jat en je doet weer helemaal mee.

Het is juist de mogelijkheid dat je uiteindelijk _alle_ skills en weapons kan vrijspelen wat deze game al unieker maakt dan doorsnee game, waar je met 1 character altijd vast zal zitten aan dat vooraf gekozen systeem.

Funcom had met AoC al de ballen om iets anders neer te zetten, een spin-off van het standaard MMO verhaaltje en mechanics, ondanks de insteek enorm goed was neergezet bleek de uitwerking echter flink tegen te vallen. Met TSW zetten wederom een redelijk uniek systeem neer, en als dat niet je ding is.. ga het dan niet afkraken.

Tijd zal leren of deze game hetzelfde lot zal hebben als AoC, maar nu ze een iets grotere publisher erachter hebben staan, heb ik iets meer hoop dat dit wat beter uitpakt. In iedergeval hebben ze de basis tov AoC al een stuk beter neergezet.
Dit toch wel. Er zijn inderdaad onderdelen die niet echt goed uitgelegd zijn, maar het AP en SP gedeelte is er toch geen van. Je kan bad builds maken, maar je kan ten alle tijden je build aanpassen. Ok, er zit geen reset build in, maar je kan met 1 karakter alle AP en SP verkrijgen om alles te unlocken. En het is meer skills unlocken in de breedte, skills die niet noodzakelijk beter zijn maar gewoon net wat anders werken. Denk EVE stijl. Je krijgt gewoon meer keuze om een karakter te builden zoals je wilt.

Je moet gewoon wat nadenken welke actives en passives je wilt gebruiken. De teksten die er op staan lezen.

En problemen zoals AoC zitten er al niet in, AoC's probleem was erger dan geen endgame, daar zat al geen midgame in. Qua substantie zit het hier in ieder geval al zeer goed.

En dan ook nog geen woord over de toch wel goede PVP.
Je hebt me dan ook niet gehoord over het verschil tussen Active en Passive Skills. Dat is systeem is wat mij betreft best aardig.

Maar het onderscheid tussen AP/SP is wat mij betreft totaal overbodig en leidt alleen maar tot onduidelijkheid. Hadden ze wat mij betreft veel beter samen kunnen voegen.

Er is niks mis met veel mogelijkheden - wat vertaald zou kunnen worden in 'ingewikkeld' - maar ik zie gewoon niet wat de meerwaarde is van het onderscheid tussen AP/SP (maar dus wel van het onderscheid tussen Active en Passive Skills).

[Reactie gewijzigd door Paul Hulsebosch op 14 juli 2012 14:35]

Initieel geeft het ook geen toegevoegde waarde, het is pas wanneer jij richting rank 7/8 komt per wapen, dat de secondairy effect van een wapen ook een rol gaat spelen.

Een defensive claw specced persoon zal per saldo beter healen dan een offensive speced, een offensive shotgun zal meer damage doen, een defensive juist meer party-wide buffs. Zie het als haste/crit/(over)hit en expertise van melee in WoW, of profession-punten uit GW, het speelt ook mee hoe makkelijk je een mob kan raken, maar ook hoeveel damage je met een wapen kan doen.

Goed, het nut ervan is initieel nog vrij weinig, maar als je richting QL10 wapens gaat, dan merk je het verschil tussen mensen die defensive of juist offensive specced zijn (want ook daar kan je dus wapen-effecten combineren).
FunCom heeft best wel ambitieuze plannen om deze game nog op te poetsen:
http://www.rockpapershotg...ns-more-on-monthly-basis/
http://www.rockpapershotg...ecret-worlds-july-update/
De setting en het verhaal zijn inderdaad heel goed, alleen jammer dat er geen persistentie in zit, zoals hopelijk wel in Guild Wars 2.
Ambitieuze plannen, waar heb ik dat vaker gehoord?
Je kunt me wel neermodden, maar valse beloften is iets waar Funcom goed in is.

[Reactie gewijzigd door unfor op 14 juli 2012 22:01]

Voor mij is TSW juist de eerste nieuwe MMO na WoW die me weer echt weet te prikkelen. Veel MMO's proberen de WoW formule verder te ontwikkelen, TSW probeert meer een eigen weg in te slaan. Ik vind de ability wheel juist leuk omdat alles mogelijk is. Ik speel primair DPS, maar heal soms ook sommige instances omdat ik daar wat punten in heb gestopt. Met één character kun je alles unlocken (duurt natuurlijk wel super lang), maar geeft je wel eindeloos mogelijkheden. Doordat je maar 7 actives en 7 passives hebt wordt het niet te over powered.

Daarnaast zijn de quest eindelijk weer eens leuk. Alle belangrijke quests zijn gevoiced, er zijn maar weinig "kill X amount of" quests. De sfeer is goed en de setting is origineel. Ten slotte zijn de investigation quests echt enorm tof. Sommige puzzels zijn echt lastig en uitdagend. Ik heb tot nu toe echt genoten om met vrienden te questen en die puzzels op te lossen.

Grootste nadeel vind ik dat ze de Runningman emote eruit hebben gehaald sinds de beta ;). Los daarvan zijn de animaties ook niet echt geweldig. Maar overall is het vernieuwend genoeg om de minpunten te compenseren. Vind een 7 dan ook geen eer doen aan de game die Funcom heeft neergezet. De belangrijkste minpunten die in deze review worden aangedragen vind ik juist een pluspunt. De drang om games té simplistisch te maken is juist jammer. Zie ook Fallout 3 vs 1 & 2, een groter publiek, maar wel door de game veel makkelijker en minder uitdagend te maken. Ik kan het wel waarderen dat Funcom van deze trend afwijkt.
Heb de beta gespeeld en was wel leuk zeker omdat het is wat anders is dan WOW, LOTRO enz.
Maar begint wel te vervelen na een tijdje omdat je toch veel bezig bent met vechten en als je nog niet veel skills hebt kan dit erg saai worden.
Ik vind het altijd jammer dat als je geraakt word in dit soort spellen, door een reus (of een monster dat net zo groot is als je zelf) dat je niet om valt of 10 meter verder neer komt als hij je mept, je poppetje blijft gewoon recht op staan maakt niet uit hoe groot die monsters zijn.

Dat vind ik altijd een grote min punt in deze games.


Maar op grafische gebied ziet dit spel er zeker wel 10x beter uit dan WOW.
Dat vind ik zelf ook toch best wel een beperking ja. Maar nog erger dat je met je nietige zwaardje tegen de teen van een of ander groot beest aan staat te tikken en hem zowaar nog pijn doet ook.
Dit is in The Old Republic wel anders, Ik vind die combat mechanics het beste van alle westerse MMO's.
SWTOR goeie combat mechanics? Nee, echt.. Nee.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6DestinyAssassin's Creed UnityFIFA 15Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox OneTablets

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013