Door , , reacties: 52, views: 49.265 •

Goed verhaal

De sfeer in het spel wordt gelukkig niet alleen bepaald door het uiterlijk. Funcom heeft namelijk erg veel werk gemaakt van het verhaal dat door The Secret World verweven zit. Ook de verhaaltjes en de teksten van de verschillende personages zijn goed. BioWare gaf daarin al het voorbeeld met Star Wars: The Old Republic en Funcom gaat nog een stapje verder. The Secret World is nog meer dan SWTOR een game waarin je het gevoel krijgt een persoonlijke missie te hebben. Dat gevoel wordt verstrekt doordat er niet alleen een duidelijke verhaallijn door de missies loopt die je krijgt voorgeschoteld, maar ook doordat je maar vier missies tegelijk aan kunt nemen. Je kunt één missie aannemen die deel uitmaakt van de verhaallijn en drie side quests. Wil je een nieuwe quest aannemen, dan moet je een andere laten vallen.

Gelukkig kunnen quests, zeker de quests uit de verhaallijn, erg lang zijn. Kijk niet vreemd op van quests die uit twintig 'tiers' bestaan. Dat alleen al maakt duidelijk dat je erg veel verhaal krijgt voorgeschoteld. De side quests zijn dan wel geen direct onderdeel van het verhaal, er is wel een heel duidelijke thematische link. Je ontkomt niet aan de dreiging die er heerst en in die zin is er weinig lucht. De horror is overal.

De launch trailer van TSW.

Het is jouw verhaal

Wat dat betreft is The Secret World ook nog veel meer dan SWTOR een mmog die je gemakkelijk alleen kunt spelen. Je kunt hulp inroepen van anderen, samen spelen en een groep vormen is uiteraard mogelijk, maar meer dan in andere games is het jouw verhaal waar je in rondloopt. Alle gebruikelijke opties zijn aanwezig. Je kunt een groep vormen, er zijn instances, er is player versus player. In vergelijking met de concurrentie ligt de nadruk echter meer op het verhaal en minder op het spelen met anderen.

Om het interessant te houden, heeft Funcom bovendien side quests opgenomen die veel minder gericht zijn op strijd, maar vooral op zoeken en puzzelen. Het gaat in die missies eerder om het vermijden van gevechten en het zoeken naar aanwijzingen. Het is wat ons betreft een verademing. Funcom doet toch al zijn best om de standaard 'kill tien van dit'-missies te vermijden, met de puzzelmissies wordt de afwisseling alleen maar groter. Uiteraard kan het best tot een gevecht komen tijdens het zoeken naar aanwijzingen. Er lopen tenslotte zombies genoeg door The Secret World en die gaan niet opeens opzij omdat je naar sporen zoekt. Je kunt echter ook proberen om er omheen te sluipen. De puzzelmissies zijn ook precies de reden waarom je vanuit het spel een webbrowser kunt openen die rechtstreeks naar Google voert. De puzzels kunnen knap lastig zijn, wat hulp van de zoekmachine kan dus geen kwaad.

Paul is de oudgediende van de redactie en schrijft al sinds 1996 over games. Eerst voor tijdschriften als PC Zone Benelux, maar door de jaren heen steeds meer voor websites. Na een uitstapje bij een Nederlandse ontwikkelstudio schrijft Paul sinds 2008 voor Tweakers, waar hij zijn voorliefde voor tactische shooters en mmog's helemaal uit kan leven. Al is hij na al die jaren nog nieuwsgierig genoeg om bijna alle nieuwe games uit te willen testen. De nachten zijn nog steeds kort in huize Hulsebosch.

Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBTablets