Hoofdcategorieën
Device Settings

Tweakers.net Best Buy Guide: editie november 2011

Door Redactie Tweakers.net, dinsdag 1 november 2011 08:00, views: 412.258

Htpc

Met de komst en goede leverbaarheid van AMD's Fusion-platform is dit het geschikte moment om de htpc weer mee te nemen. Waar de grafische processors van Intels Sandy Bridge-processors niet als ideaal worden ervaren voor een htpc en soms te wensen overlaten, zijn de gpu's van de nieuwe Fusion-processors een stuk krachtiger. Hierdoor is er ook geen discrete videokaart meer nodig.

Met een budget van 400 euro is er getracht een compleet, compact en energiezuinig systeem samen te stellen.

Basisonderdelen

 

AMD A4-3400 Boxed

Een htpc hoeft geen grote hoeveelheden processorkracht tot zijn beschikking te hebben. Veel belangrijker is tegenwoordig de gpu, omdat die de decodering van het videomateriaal voor zijn rekening neemt. De keuze is daarom gevallen op de A4-3400-apu van AMD. Deze op 2,7GHz geklokte dualcore beschikt over een geïntegreerde Radeon HD 6410D-gpu, die 160 streamprocessors aan boord heeft. Onder meer 3d-content kan hiermee probleemloos worden afgespeeld.

Scythe Shuriken Rev. B

Omdat een htpc stil moet zijn, hebben we een aftermarket-koeler in het systeem opgenomen. Door het ontwerp van deze Scythe Shuriken B worden naast de processor ook onderdelen van het moederbord gekoeld. De 100mm-ventilator doet zijn werk, zoals gewenst, in stilte.

Asus F1A75-M

Omdat een htpc niet al te groot moet zijn, is er voor een micro-atx-moederbord gekozen. De Asus F1A75-M is zeer compleet, met onder andere twee usb 3.0-poorten, gigabit-ethernet en een s/pdif-aansluiting. Ook is er een header voor de twee usb 3.0-aansluitingen van de behuizing.

G.Skill F3-12800CL9D-4GBNQ

Hoewel een htpc niet enorm veel werkgeheugen nodig heeft, kan er met de huidige prijzen rustig 4GB geïnstalleerd worden. Er is gekozen voor modules met een klokfrequentie van 1600MHz. De gpu van de A4-3400 zal daar namelijk dankbaar gebruik van maken.

Samsung EcoGreen F4EG HD204UI, 2TB

Voor een htpc is veel opslagcapaciteit natuurlijk verplichte kost. Hd-films, foto's en muziek met een hoge bitrate nemen immers flink wat ruimte in. De prijzen van harde schijven zijn de laatste tijd wel aardig omhoog gegaan, maar een 2TB-model past nog prima binnen ons budget. We rusten de htpc dan ook uit met Samsung F4 EcoGreen. Deze schijf heeft een toerental van 5400rpm waardoor het energieverbruik en het geluidsniveau laag zijn.

Silverstone SST-ML03B

De behuizing zal voor de één belangrijker zijn dan voor de ander, maar voor een htpc, die meestal in de huiskamer zal staan, is een beetje knappe kast toch wel prettig. De Silverstone ML03 leek ons wel een goede keuze. Deze behuizing heeft twee usb 3.0-aansluitingen aan de voorzijde. Als de behuizing wat groter mag zijn en er meer waarde aan een fraai smoeltje wordt gehecht, dan is de GD04 van dezelfde fabrikant het overwegen waard.

linkReview @ Bit-Tech

Antec Earthwatts EA-380D Green

De gekozen onderdelen verbruiken niet veel energie, maar als het om een vermogen van hooguit 300W gaat, is het aanbod van goede voedingen helaas schaars. De Antec Earthwatts Green, met een vermogen van 380 watt, is waarschijnlijk de beste kandidaat. Deze voeding is voorzien van een 80plus Bronze-certificaat en is dus behoorlijk zuinig.

linkReview @ Anandtech

Samsung SH-B123L/BSBP (12x, SATA-150, dual-layer, Zwart, OEM)

Een htpc van dit kaliber moet blu-rays kunnen afspelen. Veel poespas is niet nodig, zodat elke simpele blu-ray-speler in principe wel zal voldoen. De keuze viel op een Samsung met een redelijk fraai vormgegeven frontje.

€ 429,35Actuele totaalprijs:
ProductPrijsAct.Prijs
AMD Fusion AMD A4-3400 Boxed € 59,70 € 51,-
Processorkoeling Scythe Shuriken Rev. B € 21,94 € 25,35
Moederborden Asus F1A75-M € 72,45 € 70,95
DDR3 SDRAM G.Skill F3-12800CL9D-4GBNQ € 25,99 € 27,-
Serial ATA harde schijven Samsung EcoGreen F4EG HD204UI, 2TB € 71,99 € 99,-
HTPC's Silverstone SST-ML03B € 57,- € 64,30
Voedingen Antec Earthwatts EA-380D Green € 42,67 € 38,75
Blu-ray-lezers Samsung SH-B123L/BSBP € 47,45 € 53,-
  Totaalprijs bij opstellen BBG € 399,19 € 429,35

De goedkoopste leveranciers van deze configuratie kunnen in onze Pricewatch worden gevonden.

Voor de bediening van de htpc kan een traditionele afstandsbediening worden gebruikt, maar de afgelopen tijd worden ook steeds vaker smartphones en tablets gebruikt. Er zijn al verschillende applicaties verkrijgbaar om iOS- en Android-apparaten als remote te gebruiken. Omdat er talloze mogelijkheden zijn, beperken we ons tot twee draadloze toetsenborden.

Randapparatuur

Logitech Wireless Touch Keyboard K400

De Logitech K400 is een compact multimediatoetsenbord dat  aan de bovenkant voorzien is van multimediatoetsen. De K400 heeft bovendien een multitouch-touchpad aan boord, zodat een muis overbodig is.

Enermax Aurora Micro Wireless

De Enermax Aurora is ook een compact toetsenbord dat prima bij een htpc past. In tegenstelling tot de Logitech K400 heeft de Enermax Aurora geen touchpad, maar een ingebouwde trackball.

linkReview @ Guru3D

ProductPrijsAct.Prijs
Toetsenborden Logitech Wireless Touch Keyboard K400 € 30,64 € 29,50
Toetsenborden Enermax Aurora Micro Wireless € 60,15 € 52,18

T'rug naar huus


Inhoudsopgave

Advertentie

Reacties

«  1  2  3  4  5  6  7  »

Wel een enorme stijging van de prijs door de harde schijven en hoewel logisch bijzonder om te zien dat de prijs van een SSD nog niet zo veranderd.

Ja, vervelend hè? Voldoen sata 150 hdd's nog? Dan hou ik die tot hd's weer wat goedkoper zijn.

Tuurlijk voldoen die nog. Ligt er maar net aan wat je eisen zijn he. Verschil tussen Sata300 en Sata600 voor HDD's is zoiezo niet echt merkbaar.

Basis / budget gamesysteem @ sata 150...
Geen probleem dus?

Omdat de makers van SSD's niet in Thailand zitten

Ik heb gisteren mijn nieuwe pc samenstelling op bestelling gedaan.

HDDs zijn momenteel erg schaars in verband met de overstromingen in Thailand. De bij high end game systeem genoemde "Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB" is hierdoor bij de meeste webshops niet meer aan te krijgen. Bij de een krijg je een mailtje dat deze ook niet meer worden gemaakt en bij een andere dat ze door de voorraad heen zijn en ze geen exacte levertijd kunnen zeggen.

Kijk hierna voordat je aan het bestellen gaat.

EDIT: excuses voor de introductie niet te hebben gelezen. Hierin wordt dit probleem al aangehaald. Ik had meteen even gekeken of er in deze guide, ten opzichte van september, een alternatieve HDD stond bij het high-end gamingsysteem.

[Reactie gewijzigd door lauwie0 op dinsdag 1 november 2011 14:18]


Ook als alternatieven zou men de WD Caviar Black of een op 7200rpm draaiend type HD van Seagate kunnen kiezen.

Bedankt voor je tip. Ik ben echter al voor de WD caviar green gegaan van 1 TB. Die was met 90 euro nog redelijk geprijsd. De prijzen schieten wel echt hard omhoog door de problemen in Thailand.

Nu zit ik dan wel met een 5400RPM HDD ipv een 7200. We zien wel hoe het gaat met gaming. Anders in de toekomst ooit een fatsoenlijke SSD aanschaffen.

Wat mij verbaast is dat het volgende blijft terugkomen in de BBG:
De strijd tussen de GeForce GTX 560 Ti en de Radeon HD 6950 is nog altijd niet gestreden. De GeForce GTX 560 Ti is iets goedkoper, maar de HD 6950 biedt betere prestaties. Omdat er nog ruimte in het budget was, hebben we besloten om toch voor de extra prestaties te kiezen.
En dat is dus helaas gewoon niet helemaal waar. De standaard geklokte HD6950 is wat sneller dan de standaard geklokte GTX560 Ti. Maar de wat betere factory overclocked edities van de GTX560 Ti zijn sneller dan de HD 6950 2GB editie, en geregeld zelfs sneller dan de HD 6970.
Deze Gigabyte 560Ti OC editie bijvoorbeeld is goedkoper dan de HD6950 1GB in de BBG en is maximaal 10% langzamer dan de 560Ti SOC editie (zie eerdere linkjes voor reviews) wat inhoudt dat hij gemiddeld zeker sneller is dan de 6950. Ofwel: sneller en goedkoper. Deze informatie is niet van gisteren, maar geldt al >8 maanden.

Daarnaast - wat consequent "vergeten" wordt te vermelden - is dat de GTX560 Ti out of the box zonder extra investeringen PhysX ondersteund, wat in een aantal populaire titels waaronder Batman Arkham Asylum, en de nieuwe Batman Arkham City een stevig verschil maakt in grafische eye-candy. Zie hier bijvoorbeeld. Koop je een AMD kaart dan mis je dit als gamer sowieso.

Dit zijn 2 zaken die in een neutrale BBG m.i. minimaal gemeld horen te worden, zodat een koper een goed geinformeerde keuze kan maken. Qua prestaties zal het niet bizar veel uit maken, maar het verschil in eye-candy met en zonder PhysX in ondersteunde titels is m.i. veels te groot om domweg te negeren. Dit was voor mij persoonlijk gewoon het belangrijkste argument om voor de 560 Ti te gaan: ik wil niets moeten missen, zeker niet als de rest (prijsverschil/prestatieverschil) vrij weinig verschil maakt. Bij deze dus alsnog de aanvulling.

PS: en gezien ik al weet dat die gaat komen: Ja, AMD heeft Eyefinity... en nVidia heeft het equivalent daarvan in de vorm van Surround Gaming. Beide vereisen extra investeren in een multi-monitor setup. AMD heeft (helaas) geen enkele unique feature die tegenover nV's PhysX (en i.m.m. CUDA) kan worden gezet en/of daarmee vergelijkbaar is.

[Reactie gewijzigd door Cheetah op dinsdag 1 november 2011 23:48]


...met bij nVidia als extra kostenpost een tweede videokaart, omdat voor "Surround Gaming"een SLI opstelling nodig is.

Je vergeet dan voor het gemak er wel ook bij te zeggen dat er zeer weinig spellen zijn die gebruik kunnen maken van PhysX (op een manier waarbij de processor dat werk niet gewoon kan overnemen) en dat je bij de spellen die het wel hebben soms erg goed moet zoeken naar de effecten. Ik heb zelf nu een PhysX-kaart en ik moet zeggen dat het eigenlijk de moeite niet is. Zelfs in Batman AA, één van die grote titels die ze tot in den treure gebruiken om PhysX te pushen, moet je soms goed kijken of en waar je met de extra eye-candy te maken hebt. De stukjes die het wel hebben zijn best aardig om te zien, begrijp me niet verkeerd, maar meer dan wat papiertjes hier en wapperende blaadjes daar is het niet.

In de filmpjes lijkt het alsof het hele spul propvol extra eyecandy zit, maar dat valt geschikt mee. Als je het voor niets kunt krijgen is het natuurlijk leuk, maar relatief magere extra's in vrijwel geen enkel spel lijkt me nou niet echt een incentive om extra geld uit te geven. Tot slot mag er gezegd worden dat PhysX, als je alles aanzet (en dat wil je natuurlijk als je het dan toch moest hebben) wel degelijk een merkbare impact heeft op de performance, al zal dat bij krachtiger kaarten uiteraard steeds minder worden.

[Reactie gewijzigd door Camacha op woensdag 2 november 2011 06:33]


Dat is dus niet waar. De Physx in Batman AA voegen echt wel wat meer toe dan alleen een paar "papiertjes hier en daar". Batman AA met Physx zorgt bijvoorbeeld dat als je iemand in de grond ramt dat de stenen barsten, een pilaar stuk gaat, muren stuk gaan ect.
Kort gezegt voegt physx bij batman AA toe:
  • Rigid Bodies and Destructible Objects,
  • Smoke, Steam and Fog Simulation[/il]
  • Dynamic Paper[/il]
  • Cloth Simulation[/il]
  • Environmental Effects[/il]
Kijk maar eens hier: Physxinfo Batman

De volgende keer wat beter research doen voordat je dingen als feiten gaat verkondigen.

Uiteraard heb je gelijk dat niet heel veel games physx hebben.

Lekker bezig zeg... |:(

In het budget/basis-systeem: 1 hdd van 80 euro
In het high/end game systeem: 1 hdd van 80 euro

MAAR: die van het budgetsysteem is 500 GB groot en die van het high-end systeem is 1TB.

Waarom nou? Wat maakt het uit of er in dat basis systeem een wat grotere hdd gaat? als ge prijs gelijk kan blijven, dan willen ook de basissysteemmensen best een grotere hdd...

De vraag is of die 1tb schijven ook voor die prijs te leveren zijn.

Ja, daar heb je helemaal gelijk in. Echter: Wanneer ik zelf die dingen zou bestellen, dan kom ik op ongeveer 90 euro voor de 500GB (MyCom) en ongeveer 93 euro voor de 1TB (SiComputers). Ik neem liever de wat betrouwbaardere winkels (dus niet PixMania uit frankrijk...)

Als die 3,50 euro echt zo belangrijk waren, dan stel ik voor dat we het budget met 3,50 euro verhogen. Kom op zeg...

Eens... Maar kan si deze ook daadwerkelijk leveren? Zo ja, dan heb je helemaal gelijk.

Kijk eens bij de winkels die ze hebben. Voor de 1TB versie kom je dan al snel uit op 120euro. De andere winkels hebben ze waarschijnlijk niet meer maar is het nog niet bijgewerkt.

Pixmania heeft gewoon een depot in Nederland staan hoor en kan je vertellen dat de service super is! Ik heb in der tijd mijn G9 muis er gekocht en bij het defect zonder problemen een nieuwe gehad waarbij de oude OPGEHAALD werd.

Dus zou niet zomaar gaan zeggen dat omdat de hoofdvestiging in Frankrijk zit dat dit een slecht te vertrouwen zaak is....

Lees de shop reviews eens. Pixmania daar blijf ik verre van, maar als jij er zo'n goeie ervaring mee hebt, schrijf dan een positieve shop review.

Ik moet toch echt mijn muis gaan opsturen naar frankrijk, krijg geen vervangende muis voor de tussentijd en ze zeggen dat ik hem minimaal een maand kwijt ben. Ik heb die muis gekocht omdat de andere kapot is en het is lastig tekenen zonder. Toch was dat geen reden voor hun om mij een vervanger te sturen of de termijn van een maand te verkorten, waardoor ik dus nu eerst weer bij een andere winkel een muis heb moeten aanschaffen zodat ik deze voor de garantie terug kan gaan sturen...


Maar nu ff ontopic, die schijven zijn inderdaad echt veel duurder geworden helaas door die waterramp in Thailand. Ik heb een tijdje terug voro 60 euro een WD20EARS schijf gekocht en die is nu gewoon bijna het dubbele aan prijs! Hierdoor wordt de BBG ook wel wat vertekend ivm de vorigen, zeker bij de goedkopere systemen.

De prijs was 2 weken geleden ongeveer de helft van de 1TB HDD maar als dat opeens veranderd door een OVERSTROMING kan het dat de prijzen worden opgedreven.

Er zijn nog steeds 500GB Harde schijven te koop en op voorraad voor onder de 50 euro.
Dus de:

500GB = 80 euro
1TB = 80 euro

vergt wel een correctie. N.B. Dit maakt het budget systeem onnodig 11 procent duurder !

vergt wel een correctie
De prijzen veranderen op dit moment razendsnel. Ook is het (in tegenstelling tot de normale situatie) op dit moment helemaal niet zo dat een groot deel van de shops vlak op de allerlaagste prijs zitten. Op dit moment bijvoorbeeld staat de Samsung EcoGreen, 2TB voor ¤ 62,50 in de Pricewatch... maar er is slechts één shop die hem nog voor die prijs heeft (en zelfs daar "levering verwacht binnen acht dagen"), de één-na-goedkoopste is ¤ 129,00; ruim het dubbele (letterlijk!). Dat is, op zijn minst, een abnormale situatie als de prijzen van bijna veertig shops in de PW staan.
Overigens, nog geen maand geleden kostte deze schijf "overal" rond de zestig euro... De introductieprijs, dik een jaar geleden, was honderd euro. Bij nagenoeg alle andere harde schijven zie je op dit moment soortgelijke absurditeiten. Persoonlijk zou ik zeggen, tenzij absoluut noodzakelijk, wacht gewoon even een maand of twee met nieuwe schijven kopen, met een beetje geluk herstellen de prijzen zich redelijk snel.

en als je door klikt is die hd echt wel 122,50 euro's |:( , staat gewoon verkeerd in pricewatch

Ik heb het niet nagekeken, maar die in het basissysteem is misschien zuiniger en/of stiller. Misschien vind jij dat geen belangrijke criteria, maar anderen kijken daar wel naar. Ikzelf zou bijvoorbeeld gerust bereid zijn om méér te betalen voor een onhoorbare schijf van 500 GB dan eentje van 1TB die je wel hoort; als je die extra 500GB toch niet zult gebruiken, is dan het extra lawaai die besparing nog wel waard?

Daar ben ik het mee eens, alleen jammer dat het niet zo is.

Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB =¤ 88,50
Samsung Spinpoint F3 HD502HJ, 500GB = ¤ 84,99

De 500 gb versie is dus ¤3,51 goedkoper. De schijven zijn uit de zelfde serie, het zelfde gemaakt en ongeveer even duur. Het verschil is dat de ene 2x zo veel opslag geheugen heeft en 2x zo veel cache heeft.

Verder wil ik niet al een mieren neuker overkomen natuurlijk :) Het kan ook dat de prijzen heel anders waren op het moment dat de lijst definitief samen gesteld was en dan is het natuurlijk goed te begrijpen.

Verder zeer interessante samenstelling van de pc's. Vrij veel veranderingen. De BBG's zijn altijd een van mijn favoriete onderdelen _/-\o_

Kijk eens naar de prijs bij opstellen. Toen was de 500 GB aanzienlijk goedkoper.

Zijn die prijzen niet real-time aan pricewatch gekoppeld? In dat geval kan er op het moment van schrijven een groter prijsverschil tussen beide HDD's gezeten hebben.

Ik mis tegenwoordig toch echt het high end photoshop/videorender systeem. zou leuk zijn als daar volgend jaar weer meer aandacht voor komt.

In de inleiding staat dat ze volgend jaar (lees 2012) met homeservers/workstations komen, bij een workstation versta ik toch wel een degelijke bakbeest die kan renderen.

Kan iemand (misschien met ervaring met het moederbord) mij zeggen of het HTPC ook in staat zou zijn bijvoorbeeld Dolphin Emulator te draaien? http://www.dolphin-emulator.com/system-requirements.html
Op bovenstaande link vind ik de volgende uitspraken:
- "You must have a video card that supports OpenGL 2.x fully or Direct3D 9.0c"
- " Some integrated graphics chips work but it depends on the model (and only with DirectX 9)."

Ik zie niet direct hoe ik deze informatie kan koppelen aan de mogelijkheden van het HTPC systeem...

Daar gaan ze waarschijnlijk uit van de gemiddelde IGP, een oud bagger-ding van intel dat werkelijk nul prestaties heeft en geen moderne standaarden ondersteunt. Daar hoef je bij Llano niet bang voor te zijn, dat zijn namelijk fatsoenlijke GPU's met DX11 en OpenGL4.0. De GPU van Llano is trouwens ook krachtiger dan de GPU in de wii. :)

Als je redelijke GPU-prestaties wilt heb je tegenwoordig geen losse videokaart meer nodig.

[Reactie gewijzigd door bwerg op dinsdag 1 november 2011 09:54]


de IGP's van Intel ondersteunen veel standaarden hoor. Misschien geen DX11 maar qua shader models enzo zijn ze gewoon op niveau.

Intel gaat wel de goede kant op, maar de DX- en openGL-ondersteuning blijft toch vaak een hele versie achter op AMD en NVidia. Met sandy-bridge is het wel voldoende voor de gemiddelde gebruiker, maar gezien wat ze op de site van dolphin aangeven denk ik dat ze doelen op de IGP's van vóór core i. Toen was het echt niet best.

Ook de sandy-bridge-IGP blijft nog een stuk achter als je kijkt naar Llano.

[Reactie gewijzigd door bwerg op dinsdag 1 november 2011 13:08]


De AMD ondersteuning van oudere opengl games ontbreekt standaard en is alleen met wat handwerk in orde te krijgen. Voor dit soort games krijgt NVidia bij mij toch echt de voorkeur.

de meeste games niet, dolphin vraagt een hoge clock snelheid voor de cpu en 2.7ghz is meestal niet genoeg. als je dolphin goed op volledige snelheid wil draaien zou je beter een snelle amd dual core kunnen nemen en een goedkope gpu.

zoals qlum al zei: Dolphin heeft veel rauwe CPU power nodig.

Een i7-860 met HD5850 (als dat boeit) was net wel / net niet voldoende om donkey-kong-country te kunnen draaien, en zelfs dan aan de settings moeten tweaken. Andere spelletjes draaien weer wel vloeiend.

Wat me opvalt is er er voor alle configuraties voor AsRock moederborden wordt gekozen. Nu kan ik me dat goed voorstellen bij een budget of basissysteem, maar voor een High-end gaming susteem van 1250 euro zou ik toch een bord van een wat beter merk verwachten.
Nu beweren steeds meer mensen dat AsRock geen troep meer maakt en zich steeds meer neerzet als high-end merk, maar ik ken een aantal mensen die bij PC winkels werken, en daar komen toch nog erg veel AsRock bordjes RMA, ook de nieuwere versies...

Tja van horen zeggen. AsRock maakt gewoon prima spullen. Net als Asus en Gigabyte. Ik ken ook een aantal mensen met een AsRock en die hebben geen problemen. Maar dat is net zo relevant als jou computermensen :)

Asrock en Gskill zijn Amerikaanse spullen; mijn gok is dat de samensteller zich vooral heeft laten beinvloeden door Amerikaanse fora... Deze fora zitten stampvol met medewerkers van deze bedrijven.... Ik moet wel toegeven dat de Asrock bordjes qua prijs/prestatie ongeevenaard zijn dus die misstaan niet in een bidget systeem, Wat G.skill mem meer te bieden heeft dan bv. Kingston snap ik niet (behalve dan dat die continue door medewerkers (en napraters) worden geadviseerd op Amerikaanse fora).

[Reactie gewijzigd door Bulkzooi op dinsdag 1 november 2011 09:27]


Asrock en Gskill zijn Amerikaanse spullen
Beide komen, net als zoveel producenten, uit Taiwan.
http://en.wikipedia.org/wiki/ASRock
http://en.wikipedia.org/wiki/Gskill

Je hebt nog gelijk ook! Altijd gedacht dat het Amerikaans was...

Amerikaanse fora? Euh, heb je ons eigen GOT nog nooit gezien? Beetje rare gok gezien ook het feit dat beide fabrikanten uit Taiwan komen zoals Zer0 al zegt.

Ik gok dat hij zich vooral laat beïnvloeden door de BBG topics waar mensen met argumenten aan kunnen komen die allemaal in overweging genomen worden.
Er is nergens statisch aan te tonen dat Asrock minder betrouwbare producten maakt dan de concurrenten, zodra dat wel zo is zullen ze natuurlijk minder snel in overweging genomen worden.
Het is altijd een kwestie van horen zeggen, iedereen hoort wel eens ergens wat maar dat zijn vrijwel altijd mensen die zulke lage getallen aan producten verwerken dat het gewoon niet noemenswaardig is.

Louter dat ASRock enkele mooie bordjes in het assortiment hebben. Er is gewoon een goede kans dat dit bij de volgende BBG anders is :)

Bij de HTPC-config en de basis game-systeem werd nochtans een Asus mobo geselecteerd, dus het is niet overal een Asrock. ;)

[Reactie gewijzigd door c-mattic op dinsdag 1 november 2011 09:58]


Asrock is een dochteronderneming van ASUS. Vn oorsprong waren dit bordjes die wat minder rijkelijk uitgerust waren wat betreft features maar de kwaliteit van de onderdelen deed niet onder voor de grote jongens.

Voor het highend systeem is de pricewatch: Club3D Radeon HD 6950 CoolStream Edition beter leverbaar en goedkoper (en er zit ook dirt3 bij).

Verder is de 2GB versie van de 6950 sneller/beter dan de 560Ti maar ik vraag mij af of dit ook zo is voor de 1GB versie (die zoiezo warmer wordt en meer geluid maakt).

En ik geloof dat dat model ook nog valt te flashen naar een 6970?

Al die branders mag je veranderen naar de 7280. Dat is de opvolger van de 7260.

En waarom niet een Athlon II 250 in het budgetsysteem? Al dat grafische APU geweld heb je toch niet nodig voor internet en Word?

Omdat tegenwoordig ook een budget-systeem wordt geacht netjes fullhd filmpjes te kunnen bekijken en accelerated-flash te draaien. Ook met alle browsers die veel meer gaan / proberen te offloaden op de GPU is het fijn om iets van gpu power aan board te hebben.

Daarbij zit alles dan op 1 chip, heb je dus maar 1 cpu koeler er op en nodig. Minder onderdelen die de kast vullen / hitte genereren en kapot kunnen gaan.

Waarom heeft de budgetgame machine geen processor ventilator?

Die wordt meegeleverd. (stock)

Voor de HTPC vind ik de moederbord/cpu combi een beetje een misser.

Asus heeft nou net voor HTPC toepassingen gespecialiseerde, fanless oplossingen, zoals de E35M1-M. Voor minder dan 100 euro heb je dan een meer dan volwaardige vervanger voor het hier genoemde moderboard, CPU en koeler combi, met zowaar een besparing van dik 50 euro. Hier kun je dan bv een mooiere kast voor kopen.

Sowieso vraag ik me af hoe deze HTPC zich gedraagt onder XBMC of bijv. Linux.
De compatibiliteit hiervan met ATI kaarten is nu eenmaal minder dan met NVidia based systemen en aangezien AMD en ATI van dezelfde band rollen...

Dit kan natuurlijk volledig achterhaald zijn mbt de nieuwe Liano APU's.

[Reactie gewijzigd door Danny the dog op dinsdag 1 november 2011 09:12]


Ik heb gelezen dat er met kernel 3.0+ en met de launch van XBMC Eden de ondersteuning veel beter is.

Klopt, maar tot die tijd scoort NVIDIA met VDPAU out of the box gewoon beter. Als je nu een Linux HTPC wil bouwen kun je jezelf een hoop ellende besparen door voor een NVIDIA oplossing te gaan. Let bij het kiezen van de kaartjes vooral op de ondersteunde VDPAU feature set.

Goed dat er nu ook een behuizing gekozen wordt die in een standaard (IKEA.. :Y)) TV meubel past. Zowel de Silverstone SST-ML03B als de GD04 zijn met hun geringe diepte wat dat betreft prima kastjes. Het is verleidelijk om voor iets als een Antec Fusion te gaan, maar die passen dus niet.

[Reactie gewijzigd door d3vlin op dinsdag 1 november 2011 10:01]


Ik heb (voor in een IKEA TV meubel) ook een SST-ML03B gebruikt en vanwege deze BBG nog maar even een review geschreven:

productreview: Silverstone SST-ML03B review door JapyDooge ;)

Toch weer jammer dat een HTPC-kast door veel mensen enkel wordt gezien als een horizontale pc doos. Mijn mening is dat een HTPC kast in je interieur moet passen en deze kast zou ik het liefst ver uit het oog willen wegstoppen, ieuw wat lelijk!

Maar over een tijdje is de htpc verleden tijd, dan heb je een backend op je nas en de frontend draait op je tv zelf.... (zie plex)

(HT)PC's in het zicht, hoe mooi je ze ook kan vinden scoren nou eenmaal laag qua wife-acceptance-factor. ;) Persoonlijk vind ik een HTPC die netjes in een kastje weggewerkt is (achter dicht deurtje) ook strakker, los van het feit dat ik het geborsteld alu frontje van mijn GD04 best mooi vind. Aan (Wake-on-Lan) en uit gaat vanaf mijn telefoon of tablet (XBMC remote app), die ook meteen als afstandsbedieding werkt, dus er is ook geen noodzaak om fysiek bij het ding te kunnen.

Nog een andere kanttekening is dat XBMC (en linux in het algemeen) momenteel enkel met heel veel kunst- en vliegwerk Blu-Ray's af kan spelen. Je kunt dus nog wat extra besparen door er voorlopig gewoon een DVD spelertje in te zetten of helemaal geen optische drive als al je content via eth0 binnen komt. :D

[Reactie gewijzigd door d3vlin op dinsdag 1 november 2011 17:01]


Het klopt dat NVIDIA op dit exacte moment out of the box beter scoort, maar welke goede geïntegreerde en energiezuinige oplossingen heeft NVIDIA op het moment voor een HTPC? Alleen ION (maar dan zit je aan een trage atom vast...) en discrete videokaarten (ook niet echt wenselijk). Door voor een AMD te gaan heb je voor de directe toekomt (kernel 3.0+ en Eden duurt niet zo lang meer) een veel betere setup.

Kun je in de tussentijd een voorgecompileerde versie voor AMD's opzoeken of gewoon op de CPU renderen (ook geen probleem).
Overigens heb ik wel een Antec fusion in een standaard IKEA kast ;) Had ik alleen wel wat gereedschap voor nodig...

Plus dat de pre-Eden builds al prima werken.

Nu heb ik zo'n E35M1-M, en draai daar mediaportal op icm met een dual DVB-S2 tuner van TBS.
Het draait wel, maar heb voortdurend last van dropped frames. Het draait gewoonweg niet soepel, dit geldt eigenlijk alleen voor live TV.
Ik heb werkelijk alles geprobeerd qua OS'en en drivers.
Ik ga nu een discrete HD5450 kopen want ik denk dat het daar aan ligt.
Andere pc's in huis draaien namelijk wel soepel live tv via deze mediacenter (zowel wifi als gigabit lan)

De E350 is een leuke processor maar niet geweldig voor HTPC toepassingen, 3D en dual video streams wordt volgens mij niet ondersteund, daarnaast heeft hij afentoe moeite met high-profile x264, en postprocessing kan je al helemaal vergeten. Zelfs intels GPU haalt een hogere HQV score.


Als je onder windows wil werken is de AMD Llano oplossing goed, echter zou ik zelf toch eerder voor een Intel processor gaan, zoals bijvoorbeeld de G530. Deze is een stuk zuiniger, en goedkoper als de Llano.

Dat geld wat je bespaart kan je dan eventueel uitgeven aan een losse videokaart voor degelijke 24p ondersteuning (als dit belangrijk is) en echt goede post-processing. Als je onder windows wilt werken is de HD6450 (passief, ¤30) een mooie oplossing, en voor 20 euro meer heb je een passief gekoelde GT430 die perfect werkt in zowel windows als linux.


Een Intel/GT430 HTPC is 5 euro goedkoper als de hier samengestelde HTPC, maar een heel stuk makkelijker te installeren als je linux gaat gebruiken en is daarnaast waarschijnlijk nog iets zuiniger.
gallery: knirfie244 <- 10 euro duurder door 80plus gold voeding ipv bronze.

edit: overigens mis ik in de lijst met HTPC keyboarden de Logitech DiNovo mini, die is ideaal voor op de bank.

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op vrijdag 2 december 2011 14:51]


Dat mensen zo hameren op een specifiek product die duur is en/of beter kan. Vooralsnog vind ik de BBG een guide ter indicatie en niet dat je het precies moet kopen zoals het er staat. Kom op, dit is tweakers.net. Je kan zelf ook wel bedenken dat er naast de gegeven producten nog betere zijn qua prijs/kwaliteit. Met de dag verandert dit.
«  1  2  3  4  5  6  7  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011