Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 28, views: 12.880 •

LG heeft een kleinere versie van zijn smartphone G2 gepresenteerd. De G2 mini is een stuk kleiner en heeft een 4,7"-beeldscherm met een qhd-resolutie. De processor is een quadcore uit de Snapdragon 400-serie van Qualcomm.

De G2 mini heeft net als de grotere LG G2, die bijna een half jaar geleden uitkwam, de knoppen aan de achterkant zitten. Onder de cameralens zitten de volumeknoppen en de Aan-/Uit-knop. Het scherm kan ook worden ingeschakeld door twee keer op het scherm te tikken.

De processor is dezelfde als die in de Moto G van Motorola: een Snapdragon 400 met vier Cortex A7-processorkernen op 1,2GHz en een Adreno 305-gpu, bijgestaan door een werkgeheugen ter grootte van 1GB. Het opslaggeheugen bedraagt 8GB en de gebruiker kan dat uitbreiden via een micro-sd-slot. De accu is verwisselbaar en heeft een capaciteit van 2440mAh. De telefoon ondersteunt 4g en hspa+.

De telefoon heeft een 4,7"-scherm met een resolutie van 960x540 pixels. Het scherm heeft daardoor 234 pixels per inch, veel minder dan de meer dan 400 pixels per inch van de grotere G2. De telefoon meet 130x66x9,8mm, waarmee 71 procent van het oppervlak is bedekt met scherm. De bezels zijn daarmee iets groter dan die van de G2, maar kleiner dan die van veel telefoons uit zijn klasse.

De G2 mini draait op Android 4.4 met LG's eigen skin over Android. Veel van de features van de grotere G2 zullen ook op de kleinere variant te vinden zijn, zoals de Guest Mode, waarmee gebruikers hun telefoon kunnen uitlenen zonder dat anderen in privacygevoelige gegevens kunnen snuffelen op het toestel.

LG toont de G2 mini volgende week op telecombeurs Mobile World Congress en brengt hem in april uit in Nederland voor een nog onbekende prijs. Woordvoerders van de fabrikant vertelden Tweakers dat de telefoon een 'goede prijs' meekrijgt, maar wil niet zeggen wat die prijs wordt. De Moto G, die dezelfde processor en een iets kleiner scherm met hogere resolutie heeft, is te koop voor onder 200 euro.

G2 en G2 mini naast elkaar

Reacties (28)

Dus geen Xperia Z1 Compact alternatief, gemiste kans voor LG. Hoe kun je dit in vredesnaam nog een LG G2 Mini noemen, terwijl het twee volledig verschillende producten zijn.
LG werkt altijd met series. Ze hebben nu de G2 en dit is het kleine broertje hiervan. Vergelijkbare software en look, kleiner scherm mindere specs over het algemeen. De naam lijkt me juist als je kijkt naar de trends wat dit betreft.

[Reactie gewijzigd door Billy_2nd op 19 februari 2014 03:21]

Is dat niet met alle mini's het geval? Ik noem de S4 mini, de HTC one Mini.

Ik denk dat het daarom ook heel slim is dat Sony voor een andere term heeft gekozen Compact ipv Mini. Mini heeft toch als naam gekregen een mindere telefoon te zijn. terwijl compact de lading precies dekt. Dezelfde telefoon, maar dan in een kleiner formaat.

edit @markterluun offtopic: Midden in de nacht? ik ben voor 4,5 maanden in de VS aan het studeren, t is hier helemaal niet zo laat ;)

[Reactie gewijzigd door geishin op 19 februari 2014 03:35]

Haha ja ok @geishin, uitzonderingen daargelaten uiteraard :P
Het is veel moeilijker om hoge specs in zo'n klein apparaat te stoppen. De SoC is in z'n algemeen al een stuk groter. Er moet ook genoeg ruimte zijn om alles koel te houden. Het kost daarom ook een hoop geld. Dus het is maar de vraag of de klant wel behoefte heeft aan een kleine telefoon met hoge specs voor alsnog een even hoge prijs als z'n grote broer. de gemiddelde gebruiker kijkt niet naar specs. Als ze niet genoeg verkopen kan LG veel winst verliezen.

[Reactie gewijzigd door BJ_Berg op 19 februari 2014 05:32]

En waarom zijn er dan fabrikanten die het wel voor elkaar krijgen? Die hun telefoons wel voor lage prijzen weten aan te bieden? Ik noem Xiaomi en Motorola. Dat Sony zo een hoog prijslabel aan de Compact heeft gehangen ... dat had niet gehoeven hoor. (Vergeet bijna de LG N4 die toch ook wel redelijk compact was).

Het heeft niet zozeer met kosten te maken, maar vooral met winstmarges. De telefoon lift zo mee op het succes van het flagship device en kost amper wat om in elkaar te zetten Maar ik verwacht dat zo rond het eind van dit jaar/begin volgend jaar, ook de mini varianten van Samsung, LG en HTC meer richting de Compact zullen gaan.
DIT toestel bijna vergeten, op 4mm na.... En dan heeft deze telefoon geen on screen button. Oftewel jammer LG!
Als ze niet genoeg verkopen kan LG veel winst verliezen.
Dat kan niet he ;) Ze lopen in dat geval omzet/winst mis.

Edit:
Zoals ik al aangeef, ik ben heel benieuwd hoe de Mini's er aan het eind van het jaar uitzien. Of de Compacts!

[Reactie gewijzigd door Speedway4 op 19 februari 2014 11:32]

Off topic: grappig om te zien dat de Tweakers community ook midden in de nacht nog springlevend is :D
On topic: qua specs is het een hele leuke telefoon. Het werkgeheugen had wat meer mogen zijn, maar verder een leuk apparaat voor de prijs! En groot nadeel vind ik wel de knoppen op de achterkant.. Wie bedenkt die onzin? Ik ken iemand met de originele G2, en die knoppen op de achterkant zijn een waardeloos idee |:(
Genoemde prijs is van de Moto G. Deze Lg zal wel iets van 300-350 gaan kosten vermoed ik.
Bron?

Het zou dom zijn om hem voor die prijs op de markt te zetten, aangezien een telefoon met deze specs niet meer waard is dan 200/ 250.
Wat betreft de knoppen op de achterkant, dat is natuurlijk heel persoonlijk. Voor mij is het denk ik 1 van de beste veranderingen die ik tot nu toe op een telefoon heb gezien qua gebruikersgemak. Door de bolling heel makkelijk met je vinger te vinden en mn wijsvinger rust eigenlijk constant op de aan/uitknop. Ik zou niet snel meer een knopje aan de zijkant willen. :)
Eerlijk is eerlijk, het is heel persoonlijk of je de knoppen op de achterkant wel of niet prettig vindt. Maar ik kan me voorstellen dat de standby knop vaak word ingedrukt in de broekzak.. Gevolg: f het scherm gaat constant aan/uit (vreet je batterij leeg), f doordat de knop lang word ingedrukt gaat je telefoon uit... Naja, is iig niks voor mij :P
Ik blijf me verbazen over de tegenstrijdige 'statements' die fabrikanten maken met zulke grote verschillen in ppi. Voor het ene model is een ppi van 450+ niet meer genoeg en moet hij eigenlijk een 4k-resolutie hebben en tegelijkertijd zeggen ze met het andere model dat een ppi van 234 meer dan voldoende is.

Ja, ik weet dat het telefoons uit verschillende prijssegmenten betreft, maar dan nog. Als 'maar' full HD voor de ene telefoon haast niet te overleven is, dan kan voor een andere telefoon (van ook een paar 100 Euro, maar wel minder dan die andere telefoon) de helft van de pixeldichtheid niet opeens meer dan genoeg zijn.
Kosten bepalen een heleboel van dat plaatje, net als dat er verschil tussen je series moet zitten. Voor je high-end is het meeste nog niet genoeg, gewoon omdat je daar specs-geile mensen mee aantrekt die toch wel betalen, ook al vraag (en krijg) je 700 per telefoon.

Voor de middenmoot, waar deze foon op mikt, moet het vooral functioneel zijn, want elke euro telt. qHD-schermen zijn voor een habbekrats te krijgen (de fabrieken draaien nog, maar de vraag is minder), dus daar besparen ze 2 tientjes, precies genoeg om onder de concurrentie te duiken. Hier wordt namelijk vooral op prijs gespeeld, daarom zit er ook een oudere en vooral VEEL tragere Schnappy 400 in, met amper grafische prestaties. Die gaat geen spelletje aansturen op meer dan deze resolutie, daar is ie niet voor gemaakt. Verder zorgt besparen op je scherm (grootste batterij-vreter) ook voor langere accuduur, waar ook de CPU aan meehelpt. Je wint dus overal, behalve... op resolutie. In mid-end-land heersen afwegingen.

Persoonlijk vind ik 720p op 4.something inch prima werken, meer is leuk maar slechter zichtbaar. 1080p is een gimmick, en kost me teveel stroom, en CPU-power (ik heb een Mediatek). Echter als de hype iets anders voorschrijft zul je in high-end mee moeten gaan, anders word je genegeerd.
In hoeverre is z'n telefoon nog interessant als er een vergelijkbare Moto G te krijgen is, waarschijnlijk ook voor een lagere prijs. Ik geloof nooit dat deze onder de 200EUR gaat kosten op moment van release. Het enige beentje voor hier is de ondersteuning voor 4g en micro sd.
Lg heeft ook nog een aardig bekende merknaam en status. Weinig consumenten kennen Motorola.
Als de camera een stuk beter zou zijn lijkt het mij me een goed begin....
De G2 heeft een prima camera, als ze die ook in deze hebben gezet _/-\o_

[Reactie gewijzigd door Double-X-L op 19 februari 2014 07:19]

Ah dit kan wel eens een opvolger worden voor mijn Lumia 520 worden. Ik ben zwaar teleurgesteld over Windows Phone. Zowel Apple als Android hebben leuke kleurtjes en een afwisselende GUI: Windows Phone is saai. Ik mis Google Maps enorm (de kaarten op Windows Phone kloppen vaak niet). Ook vind ik Gmail (zeker nu met de tabs voor reclame/social media) veel prettiger werken dan Hotmail. Google Now mis ik ook (werkte echt fantastisch mits je alle adressen van werk en afspraken had ingevuld). Veel apps komen gewoon niet uit op Windows Phone. Is er al Instagram of Paper? (en NEE ik wil geen thirdparty-replacement: want wie gaat er zo dom zijn om je username/wachtwoord door te geven aan een 3e partij). Hoop dat Tweakers dit toestel snel kan gaan reviewen.

[Reactie gewijzigd door ZeroSect0r op 19 februari 2014 07:29]

Ik kan hier altijd zo slecht tegen. Wel Android 4.4 ontwikkeld hebben voor een nieuwe serie maar wij zitten nog met Android 4.2 op de gewone LG G2. HTC flikte dat ook altijd en nu weer bij LG. Eerst bestaande klanten tevreden houden zodat hun volgende telefoon ook een LG wordt. Het is echt de omgekeerde wereld geworden.
de kitkat is er al een tijdje in hun thuisland. De rest zou volgen rond eind maart, dacht ik. nog eventjes geduld dus.
Nu nog de prijs. Tussen de 250-300 zou ik hem zeker doen, tussen de 300-350 zou ik gelijk doorgaan naar de gewone G2, op het moment rond de 380 euro. Eigenlijk een gemiste kans voor LG, de Mini had eigenlijk een Snapdragon 800 moeten hebben, 2GB RAM, 1080p scherm... dan was dit een topper geweest. In deze prijsrange zal hij in de buurt zitten bij de LG L90, die ook de 1,2Ghz heeft, zelfde aantal pixels, alleen een minder scherm.
Mooie troef heeft LG hier in handen. Wie wil er tegenwoordig niet bepalen waar iemand toegang tot heeft! Buiten het feit dat ik het persoonlijk etisch onverantwoordt vindt om kinderen op vroege leeftijd toegang te geven tot een mobiele telefoon, vindt ik het toch wel een gave feature. Als onze kleine smurf straks ouder is, kunnen wij er waarschijnlijk ook niet meer omheen dat hij met onze telefoon wilt ''pielen''. Echter vindt ik een toestelprijs van 200 euro echt wel meevallen (onder voorbehoud), dit betaal je tegenwoordig toch ook voor een Gameboy met een paar leuke games (of ben ik nu heel oldskool en bestaat GameBoy niet meer?)
Gameboy is wel erg oldschool ja het is Nintendo DS & Nintendo 3DS ondertussen :P, ik dacht dat de laatste gameboy al weer uit 2004 kwam.

Maar met de prijs klopt het wel dan ongeveer een 3DS XL met een spel een pakket dus kom je op de 200 euro uit

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 19 februari 2014 12:01]

Wel jammer dat hij geen 720p scherm heeft.
Ik vind het bizar om te zien dat een mini-uitvoering van een telefoon tegenwoordig blijkbaar al een 4.7" scherm heeft. Mijn SGS3 heeft ook zoiets, en die vind ik bepaald niet mini. Ik vind het ook jammer dat mini-versies geen topspecs krijgen, maar ik begrijp de budgetredenen die hierboven al genoemd worden wel.
Ik zou toch eerder voor de Sony gaan dan voor deze LG, zeker als de prijs niet al te veel hoger is. Ik hoef geen grotere telefoon, maar wil er wel op vooruit gaan als ik een opvolger uit ga zoeken voor de SGS3. Dat houdt dus in een snellere CPU, GPU en hogere resolutie scherm. Als het kan ook nog betere beeldkwaliteit en een goede camera.
Met de midrange toestellen die nu uitkomen zie ik nog geen enkele reden om over te stappen, en de topmodellen worden me echt te groot nu.
Volgens nu.nl zou dit toestel iets groter worden dan een iPhone.
Dit toestel heeft gewoon hele kleine bezels.
Ik zie het... als ik de afmetingen bekijk, is hij even hoog en breed, en heel iets dikker dan een HTC One VX. Ik heb ze even naast elkaar gezet (SGS III, HTC One VX en Sony Z1 Compact): ondanks het grotere scherm is hij dus iig kleiner dan de SGS III; de Sony is echter nog net wat kleiner.

[Reactie gewijzigd door gwystyl op 19 februari 2014 10:51]