Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 39 reacties

LG legt de G2 mini op 21 april in de Nederlandse winkelschappen voor een adviesprijs van 299 euro. Dat maakt het Koreaanse concern woensdag bekend. LG brengt een witte en een zwarte versie van zijn compacte smartphone uit.

De G2 mini heeft volumeknoppen en de Aan-/Uit-knopnet aan de achterkant zitten en het 4,7"-scherm met 960x540 pixels kan worden ingeschakeld door twee keer op het scherm te tikken. De processor is een Snapdragon 400 met vier Cortex A7-processorkernen op 1,2GHz en een Adreno 305-gpu. De hoeveelheid werkgeheugen bedraagt 1GB en er is 8GB opslaggeheugen, dat de gebruiker kan uitbreiden via een micro-sd-slot. De accu is verwisselbaar en heeft een capaciteit van 2440mAh. De telefoon ondersteunt 4g en hspa+.

De compacte telefoon meet 130x66x9,8mm, waarmee 71 procent van het oppervlak is bedekt met scherm. Verder draait de smartphone Android 4.4 met LG's eigen skin over Android. LG meldt dat de G2 mini onder andere de Knock Code-functionaliteit krijgt. De gebruiker tikt hiervoor een patroon op vier kwadranten om het toestel te activeren, waardoor geen pin of patroon met veegbeweging meer nodig is. Voor het patroon kan de gebruiker kiezen tussen twee tot acht aanrakingen, voor een totaal van meer dan 80.000 combinaties mogelijk zijn. Eerder kreeg de net aangekondigde L-serie van LG de Knock Code-functie.

Eind februari publiceerde Tweakers een preview van de LG G2 mini.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (39)

Wat is de meerwaarde van deze telefoon tegenover een Nexus 4? Hij is duurder, langzamer, minder pixels etc. Puur en alleen om te kunnen kloppen op je scherm?!
De voordelen zijn me wel duidelijk:
microSD (toch wel fijn voor een telefoon met 8GB)
zuiniger (cortex A7, net zoals de Moto G)
4G
verwisselbare batterij

nadelen:
lagere resolutie
de zuiniger CPU is wat minder krachtig, vooral voor single-threaded taken kan je dit merken (in het algemeen valt dit echter niet echt op, getuige de Moto G)
1GB geheugen vs 2GB
subjectief nadeel: geen pure Android
de prijs is wel wat hoger (maar het valt af te wachten wat de werkelijke prijs in de winkel wordt, die is vaak een stuk lager dan de aanbevolen prijs van de OEM)

Moeilijk in te schatten:
updates: de Nexus lijn heeft traditioneel betere updates, maar de N4 zal wss nog maar 1 update krijgen (de 18 maanden updates lopen deze zomer af). Deze LG G2 mini zal volgens mij sowieso wel 1 update krijgen (naar 4.5, of 5.0, wat de volgende versie ook mogen wezen), maar daarna is het een stuk minder zeker.
custom rom support:
De NExus 4 is sowieso goed ondersteund. Maar als dit toestel een beetje populair is, en LG de sources op een degelijke manier vrijgeeft zijn custom roms mogelijks ook geen probleem voor dit model.


En hier zie je het voordeel van Android: er is keuze! Kies maar welke punten je wel en niet belangrijk vindt, en koop wat jou beter lijkt voor jouw gebruikspatroon.

[Reactie gewijzigd door kiang op 2 april 2014 13:13]

Deze telefoon gaat niet populairder worden dan de Moto G. De voor- en nadelen zijn tegen elkaar af te strepen. Geen SD/4G vs. geen Vanilla Android/720p scherm.
Grote verschil is dat de Moto G de helft van de prijs is. Zoals gister al op tweakers werd verteld, 6% marktaandeel in de UK in nog geen half jaar. Ik denk niet dat LG daar iets tegenin kan brengen. Ze hadden dit toestel of 50-100¤ goedkoper moeten maken of er een 720p schermpje in moeten stoppen. In mijn ogen een gemiste kans.

Met je laatste zin ben ik het overigens 100% eens ;)
de moto g is ook in 16gb te verkrijgen en dan nog goedkoper als deze telefoon
Nexus4 is zo goed als compleet uitverkocht in nld. Afgelopen maand speurtoch gedaan - 2 shops bieden ḿ nog aan, maar tegen verhoogde prijs.
offtopic; is uiteindelijk een Moto-G geworden
Die moto G is binnenkort naar mijn mening ook niet meer het meeste waar voor je geld. Dat word dan wel de Wiko Wax, dat ding zal rond de 200 euro kosten maar krijgt betere specs dan die moto G waaroonder ook 4g. Ik ben alleen bang dat je 'm moet importeren uit frankrijk ofzo, dat is wel een nadeel.

Ontopic: Ik vind dat deze LG G2 Mini veel te duur is voor de specs, maar ja dat probleem heeft samsung ook met hun mini toestellen. Je betaald gewoon voor de naam en design van het high-end toestel.
Wiko Wax met veroudere versie van Android ( 4.3 ) nee laat maar dan nog liever een moto G
je kunt hem Nederland en Belgie nu ook gewoon via de playstore kopen hoor

sorry, dacht dat je het over de nexus 5 had

[Reactie gewijzigd door maevian op 2 april 2014 14:51]

Op iBood is die nu anders te koop (8GB refurb.) voor maar 180 euro :)

Sorry als het als reclame overkomt, maarja is niet anders :P
169 om precies te zijn...
Ah ja heb het niet gechecked zat nog in mijn hoofd vanaf 7 uur :P
Dan liever een hele nette 2de hands 16GB voor 170 euro.
Waarom zou je nog een nexus 4 willen als de nexus 5 uit is? Op de prijs na dan...

[Reactie gewijzigd door Coffee op 2 april 2014 11:33]

Waarom zou je als je geen high end toestel hoeft er wel 1 kopen?
Ik heb op mijn Nexus ook kloppen op het scherm om hem aan te laten gaan. Als je over de terug en home icoontjes heen wrijft gaat scherm uit. Zoek eens op Touch Control apk Nexus 4.
Gebruik ik ook al meerdere jaren op mijn Galaxy Nexus. Ik begrijp niet waarom alle tech sites dit als iets nieuws presenteren! Echt onmisbaar voor mij: ik gebruik de veegfunctie om het scherm aan te zetten (twee keer tikken gebeurde nog wel eens in mijn broekzak). Ponury was de eerste die dit heeft bedacht, voor zover ik weet. Voor het uitzetten van het scherm ben ik geswitcht naar omhoogvegen vanaf de onderkant van het scherm (waardoor normaliter Google Now geäctiveerd word), dat vind ik handiger dan naar links vegen over de softkeys. Dat laatste is moeilijker te doen vanuit bepaalde posities, en daarnaast activeerde ik het nog wel eens per ongeluk.

[Reactie gewijzigd door Cerberus_tm op 3 april 2014 01:26]

Eigenlijk belachelijk dat dit ding de G2 Mini wordt genoemd. Lijkt in bijna niets op de G2.
Minder pixels, Snapdragon-400 ipv 800, wel een verwisselbare accu, wel een micro-sd slot, etc.
Geef het dan gewoon een eigen naam.
Ik ben het met je eens, maar de keuze zal voornamelijk berusten op het voordeel dat zo'n toestel heeft bij het meeliften op de naamsbekendheid van het vlaggenschip.
Ik denk dat de prijs wel wat gaat zakken, denk dat hij over 2 maanden 40 euro goedkoper is. daarbij komt dat hij 4g ondersteund en dat maakt hem gewoon wat duurder als bijv de moto g of de hanuwei P6.
Ze hebben het bovendien over adviesprijs. De kans is redelijk groot dat ze gelijk vanaf het begin al een stukje goedkoper in de winkel zullen liggen. Dan mag die nog steeds duurder zijn dan een Moto G, maar voor de extra's die de G2 mini biedt (en dan met name 4G) is dat ook absoluut het beetje extra waard.
300 euro en dan QHD??
Voor de helft heb je een IMO superieure Moto G

[Reactie gewijzigd door eL_Jay op 2 april 2014 11:34]

De schermresolutie is met 960x540 maar een fractie hoger dan de 854x480 van het 3,5" scherm van mijn huidiige Sony Xperia U.
Daarbij durven ze 4,7" ook nog eens "mini" te noemen én staat de richtprijs op 300 euro? Totaal oninteressant deze telefoon.
Aan de populariteit van de S4 mini te zien zal dit ook wel een succesje worden. Specs zijn echt niet alles. Het aantal mensen die gewoon een handzame telefoon willen, die snel is, een goede accuduur heeft, leuke foto's maakt (wat de Moto G niet doet), er mooi uitziet, en er niet de hoofdprijs voor willen betalen, is groot. Ja, de resolutie had best wat hoger gemogen, maar vraag je ook af hoeveel mensen (niet-tweakers) dit werkelijk iets uitmaakt, tenzij het echt een slecht scherm is, wat niet het geval is hier.

Edit: nog een ander dingetje, LG komt naast de G2 mini tegelijkertijd met de L90 die 199 euro gaat kosten. Deze heeft geen 4G en een iets lomper design. De overige specificaties zijn hetzelfde. De toestellen spreken alleen andere doelgroepen aan.

[Reactie gewijzigd door crankthisup op 2 april 2014 12:13]

Het blijft ook wel schattig om te lezen dat een 4,7" tegenwoordig de stempel "mini" krijgt; die term gaat dus ook gewoon mee omhoog. Ik kan me dan ook niet voorstellen dat veel mensen geinteresseerd zijn in deze smartphone, aangezien je voor dezelfde prijs een topmodel van de vorige generatie kan kopen met een even groot scherm en betere specificaties. Zo vallen mij in de pricewatch direct de pricewatch: Huawei Ascend P6 Zwart en de pricewatch: Samsung Galaxy S III 16GB Blauw op...

[Reactie gewijzigd door Aertsvijand op 2 april 2014 11:37]

Maar deze is wel meer mini dan andere toestellen met een 4,7 inch scherm door de kleinere bezels.
Nou nog 1 keer dan: mini is ten opzichte van het normale model...

Toch apart dat zo weinig tweakers dat snappen...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 2 april 2014 11:41]

...vind jij. Ik vind 4" echt te klein om aangenaam te werken: voor mij is 4 inch dus echt wel SUPERMINI. Maar dat is mijn mening, voor andere gebruikers, zoals jij, zal 4 inch inderdaad aangenaam zijn.

Het is dus absoluut een subjectief iets, of een scherm van een telefoon nu groot is of niet (ik heb echter wel de indruk dat het vooral de iPhone gebruikers zijn die roepen dat 4 inch al groot genoeg is, en of dat dan is omdat ze dat echt vinden of omdat dat het enige is dat Apple biedt laat ik even in het midden, maar goed).

Deels daarom, het argument dat de mini-suffix gerechtvaardigd is omdat het relatief is tov het originele model, vind ik wel een redelijk logische stelling.

Tenslotte is de iPad mini met zijn 8 inch ook geen kleine tablet, maar wel tov de gewone iPad.

Het is dus relatief, en subjectief.

[Reactie gewijzigd door kiang op 2 april 2014 14:22]

Ik heb een Samsung Ativ S Windows Phone welke 4.7" is. Ik vind dit eigenlijk al te groot want wanneer ik hem in mijn linkerhand houd kan ik niet met mijn duim in de rechterbovenhoek komen. Wat het voor mij dus onmogelijk maakt om de telefoon met één hand te bedienen.

Ik heb ook een 5e generatie iPod Touch. (even groot als de iPhone 5/5S/5C) Daarbij lukt me dat wel. En die is 4". Dus groter dan 4" is gewoon onhandig.
Tenslotte is de iPad mini met zijn 8 inch ook geen kleine tablet, maar wel tov de gewone iPad.
De iPad (Mini) is geen telefoon. Je drukt het ding niet tegen je oor om gezellig te bellen. Dus je bent vrij letterlijk Apples met peren aan het vergelijken..

En voor een Tablet is de iPad mini lekker klein en licht (ik heb er 1, dus..) Je bedient een tablet ook heel anders dan een smartphone. Meestal met je andere hand namelijk.

[Reactie gewijzigd door sanderev66 op 2 april 2014 13:42]

Dus groter dan 4" is gewoon onhandig.
Voor jou. Ik heb gewone handen, en mijn 5 inch Nexus 5 is echt geweldig voor mij. Een Galaxy Note heb ik al enkele keren geprobeerd, en die vind ik te groot. Een iPhone vind ik minuscuul telkens ik er eentje vast heb (ik ben dan wel weer fan van het design van de 5c, maar dat is off topic). Zeg ik daarmee dat 5 inch de enige goede maat is, en al de rest ofwel veels te groot ofwel veels te klein? Absoluut niet, dat moet ieder voor zich beslissen.

Ik krijg het een beetje op m'n heupen van mensen zoals jij: het type gebruiker dat ervan overtuigd is dat wat zijn fijne en niet fijn vinden de absolute waarheid is.

In plaats van je mening als dogma te verkondigen, kijk eens naar de feiten: Als wat jij zegt waar was, en 4 inch inderdaad de perfect maat is en al wat groter is onhandig is, waarom is de galaxy Note dan zo een succes, al 3 generaties lang? Of alle Android flagships van de afgelopen 3 jaar, waarin al die toestellen minstens 4,5 inch waren?

Over de iPad mini: dat was gewoon om aan te tonen dat de term Mini wel degelijk relatief gebruikt wordt: de iPad mini is een stuk groter dan het leger populair 7 inch tablets dat nu de markt domineert. De term mini duidt niet op een absoluut, vast concept over wat mini is en wat niet, het duidt aan dat het een kleienre versie is van een ander model.

[Reactie gewijzigd door kiang op 2 april 2014 14:24]

Tja, ook niet vreemd, jij werkt blijkbaar op een telefoon. Meeste mensen gebruiken een telefoon om mee te bellen.

Al begin ik te twijfelen aan die woorden, Ik zelf whatsapp er vooral veel mee. :)
Veel geld voor een telefoon met een mindere schermresolutie dan de meer dan ¤100 goedkopere Moto G. Hij ondersteunt dan wel weer 4G.
En heeft een SD slot.
Ben aan het inventariseren voor een nieuwe mobiel op dit moment maar man man man wat is dit duur, denk dat ik mijn keuze bij deze beperk tot de moto g(¤169) en de huawei ascend p6(¤144).. Iemand die misschien nog de doorslag kan geven is van harte welkom.
moto g, je krijgt snelle updates
50 euro erbij en je hebt de normale versie -.-

pricewatch: LG G2 16GB Zwart