Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 37, views: 9.026 •

De Belgische mobiele provider Mobistar biedt zijn klanten voortaan de mogelijkheid om apps, games en e-books in de Google Play-webwinkel via de telefoonrekening te betalen. De betaalwijze dient als alternatief voor creditcardbetalingen.

MobistarMobistar biedt voor Windows Phone-gebruikers al langer de mogelijkheid om apps en games via de telefoonrekening af te rekenen. De telco heeft daar nu Google Play aan toegevoegd. Hierdoor kunnen bezitters van een Android-smartphone of -tablet voortaan apps, games, e-books en muziek afrekenen via de maandelijke Mobistar-factuur, zo meldt ZDnet.

Abonnees en prepaidklanten van Mobistar dienen tijdens een betaling in de Play-webwinkel hun Google-account te koppelen met de Mobistar-betaalwijze. Om van de nieuwe betaalfunctionaliteit gebruik te kunnen maken is minimaal Android 2.2 nodig. Bij de aankoop van een app of game kan de klant zijn aankoop binnen 15 minuten annuleren om zijn geld terug te krijgen. Dit is echter niet van toepassing op e-books en muziektracks.

Met het invoeren van het betalen via de telefoonrekening volgt Mobistar andere mobiele aanbieders. Net als in Nederland is het gebruik van creditcards in België relatief beperkt. In Nederland biedt KPN sinds deze maand ook de mogelijkheid om Play-content via de telefoonrekening af te rekenen.

Reacties (37)

Dat is handig :) Zal er voor de Apple appstore wel niet komen met hun gesloten beleid helaas. Maar aan de andere kant ook wel makkelijk, via prepaid sta ik nu nooit voor onverwachte kosten :)
Je bent er afaik zelf bij als je een app koopt, dus die kosten kunnen nooit overwacht zijn.
Als je eenmaal je wachtwoord hebt ingetikt ben je een aardige tijd automatisch ingelogd (volgens mij wel een kwartier). Een aankoop is zo gemakkelijk gedaan met al die kleine bedragen, maar stiekem telt dat aardig op. Via prepaid weet je dat je gewoon een max kunt uitgeven waardoor je bewuster bent van de hoeveelheid apps die je aanschaft.

Althans, dat is mijn persoonlijke ervaring ;)

"Wat is nou 89ct?", maandje later: "Ah, 20x 89ct tikt toch al harder aan"
Dan nog: je bent er zelf bij. En als je een (digitaal) gat in je hand hebt moet je gewoon beter opletten.

Daarnaast vind ik dit een goed punt. Voor mensen die geen creditcard hebben is er weinig anders. GooglePlay heeft nog geen prepaid kaarten zoals iTunes dat heeft.
Apple gaat regelmatig met telecom providers aan de tafel om samen te werken aan bepaalde functionaliteit. Zie bijvoorbeeld Visual Voicemail.

Ik zie het zo gebeuren dat Apple ook betalen via de telefoonrekening implementeerd, dat heeft weinig met hum gesloten beleid te maken.
Is Visual Voicemail niet een van de verkoop punten van de iPhone 1 geweest. Een recenter voorbeeld zou een sterker argument zijn voor het "regelmatig" om de tafel zitten.
is het ook uit te zetten??

edit:
Ik doel inderdaad op of ouders die een abbo voor kind hebben, of bedrijven die niet willen dat er apps gekocht worden door werknemers.

[Reactie gewijzigd door makkie88 op 26 augustus 2013 15:07]

? uit te zetten?
het is een betaal OPTIE net zoals Paypall dat zet je niet uit je gebruikt het gewoon niet als je dat niet wilt...
Wat dacht je van kinderen die van hun ouders een mobiel abonnement hebben? Als een SIM in het mobiel voldoende is om mee te kunnen betalen kan ik me voorstellen dat sommige ouders dit uit willen kunnen zetten.
Je zal vast wel moeten bevestigen met een wachtwoord, lijkt mij zo. Zoiets kan ik mij nog herinneren van toen ik ooit een Apple iPod had.
Ik denk dat je dan het beste geen smartphone moet kopen voor je kind want ze kunnen veelmeer dan dat met die dingen gewoon even wachten totdat ze 16 worden en wat meer bewust zijn van de kosten die ze maken
Misschien bedoelt hij uitzetten als "het absoluut 100% zeker maken dat er nooit en te nimmer op deze manier een kostenpost op zijn telefoon rekening kan verschijnen. Ook niet als zijn telefoon gehackt wordt of het systeem zelf minder veilig blijkt te zijn dan gedacht."

Elke "optie" is ook een extra manier waarop zaken fout kunnen gaan.

[Reactie gewijzigd door locke960 op 26 augustus 2013 14:54]

Het uitbreiden van (internationale) betalingsmogelijkheden is een hele goede stap voor android. (ook al zijn ze aan de late kant).

Nu is het vaak erg lastig voor developers om winst te maken, op iOS gaat het nog net, maar voor android moet je echt goed zijn EN geluk hebben.
Hopelijk kom dit het hele android eco systeem ten goede, vooral op het gebrek aan tablet (specifieke) apps is nog helaas veel kritiek.

Het is vaak niet dat mensen te beroerd zijn om 1-2 euro uit te geven aan een app, maar ze hebben gewoon geen zin in gesodemieter met credit cards, of tijdelijk varianten daarvan.

Zelf heb ik nu al bijna 2 jaar mijn credit card gekoppeld aan mijn play store account en merk dan best bereid ben te betalen voor een app, zolang het maar een acceptabel bedrag is.
heb nu een stuk of 20 aankopen denk ik. Heb gewoon geen zin meer om bij elke update weer te zoeken naar een nieuwe gehackte apk etc. Maar kan me dus goed voorstellen dat met alleen credit card als optie mensen dit wel blijven doen

[Reactie gewijzigd door Prulleman op 26 augustus 2013 14:21]

Net als in Nederland is het gebruik van creditcards in België relatief beperkt
Huh? Er zijn in Belgie maar liefst 2 miljoen personen met een kredietkaart, dit is 30% van de totale actieve bevolking van Belgie (6,3 miljoen).
Ongeacht bron is dat relatief weinig. Ik denk dat je voor PIN aan 90+% moet denken. Overigens heb ik zelf wel een CC maar wordt deze niet geaccepteerd (AMEX wordt alleen geaccepteerd voor dollar betaling in de Play store |:( )
wat bedoel je met dollar betaling? heb jij als locatie US opgegeven en zie je US content en prijzen in dollars?

Ik kan namelijk prima met mastercard betalen (gewoon NL account met NL adres en prijzen in euro's etc.)
Als locatie heb ik NL en euro's. Met AMEX mag ik alleen afrekenen als het bedrag in $ is. (dat is overigens alleen bij de Play Store zo, Google issue dus, geen AMEX issue)
Lang verhaal kort: In bepaalde gevallen kun je dus zelfs met een "geaccepteerde" CC nog steeds niet afrekenen in de Play Store...

[Reactie gewijzigd door RatedR op 26 augustus 2013 14:48]

Hoe kom je aan een American Express kaart dan? Want dat is nu juist een niet al te gebruikelijke CC voornamelijk gericht op de inwoner van de VS. Die wordt inderdaad buiten de VS en op internet niet altijd geaccepteerd. Dit weet je als je hem neemt.

Als je een internationaal geaccepteerde VISA of Mastercard hebt, is er niks aan de hand.

[Reactie gewijzigd door Bosmonster op 26 augustus 2013 14:55]

Ondanks de naam is het niet speciaal gericht op inwoners van de VS: www.americanexpress.nl

Echter geef ik je gelijk dat VISA en Mastercard nét wat beter geaccepteerd worden in EU.
Of omgedraaid: Ondanks het NL-domein is het geen kaart die echt gericht is op inwoners van andere landen dan de VS ;) Het feit dat je alleen $-transacties kan doen en hij buiten de VS niet altijd geaccepteerd wordt zegt wat dat betreft ook genoeg lijkt me.

Maar goed.. ik vraag me vooral af waarom je als Nederlander (of Belg) een AmEx zou nemen ipv een VISA of Mastercard.

[Reactie gewijzigd door Bosmonster op 26 augustus 2013 14:58]

Je kunt prima EU-transacties doen (behalve dus in de Play store), alle afrekeningen zijn ook in EU. Daarnaast is de acceptie aardig op orde, ik gok 90-95% van de MC/VISA acceptatie graad hier. Reden dat je als NL'er of Belg iets met een AmEx kaart zou moeten is iets met airlines/freq flyer programma's etc.

[Reactie gewijzigd door RatedR op 26 augustus 2013 15:01]

Met American Express kan je perfect in euro betalen. Het zijn vooral kapitaalkrachtige mensen die zo'n kaart bezitten. Deze kaarten hebben namelijk geen uitgavenlimiet. Een Visa of MasterCard kan iedereen krijgen, maar voor AmEx zijn strenge(re) inkomensvoorwaarden ;)
Ik had toch wel graag een bron gezien daarvan.

Je kan toch nooit zeggen "ongeacht de bron is dat relatief weinig". Ik kan nu evengoed beweren dat het er 8 miljoen zijn. De bron is ikzelf maar dat doet er toch niet toe.

De actieve bevolking is helemaal geen 6,3 miljoen. Dat is de potentieel actieve bevolking. De actieve bevolking is met ongeveer een 4,5 miljoen. Mijn bron is bureau van statistiek oftewel Algemene Directie Statistiek en Economische Informatie

Waarom zou je in Belgie een CC nodig hebben behalve voor de occasionele aankoop via internet (die meer en meer met bancontact werken) en de péage richting het zuiden.
Diegene die het snelst apps kopen zijn dikwijls -18 (tieners,: games en music), en net die hebben meestal geen creditcard.
En vermits dat er voor Google hier nog geen Giftcard (cfr: iTunesCard) kan gekocht worden in de H*ma ....
Het verbaast me trouwens dat het niet meer is. Vele kleinere banken bieden gewoon gratis een Visa kaart aan als je een rekening bij hen hebt. De drempel om een CC aan te vragen is in België echt wel onbestaande.
Inderdaad! De meeste mensen die ik ken beschikken intussen wel over een kredietkaart. Logisch ook, anders kan je ook nooit iets kopen van internationale webshops zoals Amazon en ook op reis komt zo'n kaart prima van pas.

PayPal is in principe nog wel mogelijk als je je graag bezighoudt met geld over te schrijven en telkens een paar dagen wil wachten. Voor de iTunes Store van Apple kan je wel met giftcards werken, maar dat is ook een gesukkel. Niets zo handig als een wereldwijd aanvaarde Visa of MasterCard :)

In België kan je zelfs als student zonder eigen inkomen zonder enig probleem een Visa-kaart krijgen van je bank. Het enige verschil is dat je dan maar een uitgavenlimiet van ¤ 750 / maand krijgt. Blijkbaar staan ze in Nederland dan nog wat achter op dit vlak? :P
Ik zie dit graag op korte termijn bij grote providers als Vodafone of KPN; in ieder geval tot iDeal eindelijk eens gebruikt kan worden binnen Google Play. Ik weet niet of dit veel moeite is om in te voeren, maar ik denk dat dit voor veel Android gebruikers een erg goede stap zal zijn m.b.t betaling van applicaties.

[Reactie gewijzigd door Dopdop op 26 augustus 2013 15:00]

Er staat hier precies nergens vermeld dat er ook een limiet op zit (ivm veiligheid e.d.).

"Om veiligheidsredenen hebben we de mogelijke aankoopbedragen gelimiteerd tot 25¤ per transactie en 125¤ per maand."

Je kan ook nog steeds via de cc blijven betalen indien je dit wenst.

bron: http://www.mobistar.be/nl/aanbod/betaal-je-apps-mobistar
Dat is een stuk meer dan bij KPN/Hi. Daar zijn de bedragen gelimiteerd tot ¤10 per aankoop en ¤100 er maand.

"Om overmoedige of onbedoelde aankopen te voorkomen, kunnen klanten maximaal 10 euro per aankoop en 100 euro per maand uitgeven via hun mobiele telefoonrekening."
bron: http://forum.kpn.com/t5/N...via-KPN-en-Hi/ba-p/123608

Waar zou dit verschil vandaan komen?
Ik kan me wel iets bedenken met een prepaid-kaart i.c.m. NFC.

In verschillende landen zijn er al concurrende general-purpose prepaid-kaarten (bijv Suica en Pasmo in Japan), en zulke kaarten kunnen vgs mij prima gebruikt worden met NFC in je telefoon.
Heb het al een tijdje maar het werkt prima.
Zit hier al lang op te wachten, ik ben net wel van provider geswitcht en hoop dat de concurrentie (met name Proximus) deze optie ook snel zal inlijven. Ik heb geen kredietkaart en ben niet van plan er één te halen dus dit zou voor mij een schitterende optie zijn. Paypal zou ik ook met kunnen leven