Google start verkoop e-books aan Nederlanders

Vanaf vandaag kunnen ook Nederlanders in de Google Play Store e-books kopen. De functionaliteit wordt de komende uren en dagen uitgerold naar alle gebruikers. Een aantal grote Nederlandse uitgevers werkt samen met Google.

Google PlayHet was in verschillende andere landen al mogelijk om e-books aan te schaffen via Google Play, waaronder België, maar in Nederland was de functionaliteit nog niet beschikbaar. Daar komt nu een einde aan, zo maakt Google woensdagavond bekend. Vanaf nu worden de deuren naar de boekendienst voor Nederlanders geopend; Google waarschuwt echter dat het enige dagen of uren kan duren voordat alle gebruikers de dienst kunnen benaderen.

Gebruikers die een e-book kopen, kunnen dat zowel via de Play-website als op hun mobiele telefoon of tablet openen. Eerder op woensdag wist Google nog niet aan te geven op welk niveau de prijzen in de winkel zullen liggen, maar Google zegt te proberen om scherpe prijzen aan te bieden. Welk percentage boekenuitgevers aan Google zullen betalen, is niet bekend: Google doet geen uitspraken over de contracten met uitgevers. Bekend is wel dat Google in Nederland samenwerkt met het centrale distributieplatform van uitgevers, het Centraal Boekhuis, evenals een aantal grote uitgevers, zoals Lannoo, Prometheus en House of Books.

Het gerucht ging al langer dat Google de e-bookfunctionaliteit ook naar Nederland zou worden uitgerold. Eind vorige maand gingen de deuren naar de boekendienst bovendien al open in België. Overigens ging ook het gerucht dat Google de mogelijkheid zou gaan aanbieden om e-books te verhuren, maar die mogelijkheid is er vooralsnog niet. Ook is het in Nederland niet mogelijk voor onafhankelijke auteurs e-books te plaatsen in de Play Store; uitgevers moeten een contract met Google sluiten om te kunnen meedoen. In Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk is het al wel mogelijk om losse e-books te plaatsen.

Door Joost Schellevis

Redacteur

17-07-2013 • 21:00

83

Reacties (83)

83
80
43
3
0
16
Wijzig sortering
"Ook is het in Nederland niet mogelijk voor onafhankelijke auteurs e-books te plaatsen in de Play Store;"

Ik zou onafhankelijke auteurs adviseren om eens met de Aldiko jongens te gaan babbelen. Je kunt je boek namelijk via aldiko tot een normale app maken die je op de normale playstore kunt plaatsen.

Voor de techies hier, als je een O-Reilly boek zoekt, kijk eerst eens op de normale appstore, als ze daar staan zijn ze veel goedkoper. Voorbeeldje: "JavaScript: The Good Parts"

Als app: € 3,63
Als boek: € 15,53

Dat is dik 4 keer zo duur als boek dan het is als app.
Anoniem: 114984 @pibara18 juli 2013 13:38
Scarcasme on:)
Dan zal app wel binnen de kortste keren "gedemoniseerd" en verboden worden, gelijk Hennep, daar zijn bepaalde groepen mensen heel erg goed in geworden. En ze zijn toch al jarenlang al gewend geraakt aan gewoon geld krijgen voor helemaal niets extra's doen? (Behalve steeds weer opnieuw beveiligingen gaan verzinnen/aangepraat krijgen, die heel duur zijn en niet of slecht (interactief) werken, erg lastig zijn bij meerdere apparaten en heel, heel erg overbodig zijn!)
Want dit kan echt niet in 2013 toch? Alles wordt toch steeds duurder gemaakt?

Normale prijzen voor normale boeken Huh? Normaler doen?
Scarcasme off:(
Is er ook bekend op je gewoon het EPUB formaat kan aanschaffen voor op een echte e-reader? Lezen op een tablet/smartphone ervaar ik persoonlijk niet als erg prettig in vergelijking met een echte e-reader (e-ink scherm).
Daar dacht ik ook aan maar dan op de Kindle, immers die bieden minder Nederlandse boeken, dus dat zou een mooie aanvulling zijn.

Zou eigenlijk wel moeten, immers boeken lezen doe je op een e-reader met e-paper, niet op een scherm met fel back light, waardoor je hersenen het signaal "wakker worden" krijgen, wat niet handig is als je wil lezen voor het slapen gaan.

Het antwoord op mijn en jou vraag is ja.

Je leest dan ook direct het grote nadeel; je kunt alleen lezen als je online bent.
Dat vind ik helemaal niets, in de trein valt internet vaak weg, als ik dan niet door kan lezen of in een nieuw boek beginnen dat ik wel al heb gekocht, is dit niets voor mij. Ik hoop dat dit "cloud only" gedrag zal worden bij gesteld.

@Google medewerkers @WTC meld dit vrijdag aan Amerika in de video call svp, tnx.

[Reactie gewijzigd door djwice op 28 juli 2024 23:13]

Je kan gewoon je boek exporteren als een EPUB of PDF hier https://play.google.com/books

(Hou je muis over een cover van een boek dat je gekocht hebt, klik op de drie puntjes en dan kan je downloaden als pdf of EPUB
Voor mij leidt jouw link nog naar https://play.google.com/books/notavailable
Ik val dus nog onder, zoals het artikel meldt
Google waarschuwt echter dat het enige dagen of uren kan duren voordat alle gebruikers de dienst kunnen benaderen.
TNX, btw voor de tip hoe ik een boek offline kan lezen!
Hier staat de informatie publiek (buiten de play store).

[Reactie gewijzigd door djwice op 28 juli 2024 23:13]

WTF: die link geeft weer dat ik al wel eens drie boeken heb gekocht. :?
Dat zijn drie voorbeeldboeken, die krijg je dus helemaal gratis ;)
Anoniem: 284785 @djwice17 juli 2013 22:48
Zou eigenlijk wel moeten, immers boeken lezen doe je op een e-reader met e-paper, niet op een scherm met fel back light
Offtopic: Ik gebruik m'n Asus tablet als e-reader en dit gaat prima. Kwestie van tekst inverteren (zwarte achtergrond) en alles op minimale helderheid. De app FBReader heeft dan nog eens de optie om dit nog verder te dimmen. Ik slaap prima in als slechte slapert. Met een e-reader of een gewoon boek heb je een externe lichtbron wat veel feller is, dus een tablet is dan juist te prefereren boven een e-reader/boek.

Ben benieuwd wat het assortiment van Google zal zijn en diens prijzen. Lees sinds een jaar alleen nog boeken vanaf m'n tablet en Usenet is tot nu toe mijn "bibliotheek", alhoewel ik best bereid ben om ervoor te betalen. Ik vermoed toch dat het voornamelijk mainstream boeken zullen zijn, die ik over het algemeen niet lees.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 284785 op 28 juli 2024 23:13]

Offtopic, ik vind een e-reader niet lekker lezen, omdat de zinnen alleen helemaal zicht baar zijn als de reader heel erg klein staat in tekstgrootte, ook op bed had ik daar last van, heb toen een laptopje op de kop getikt voor 20 euro uit 2003 en daar Xp lite met Firefox op gezet, Firefox heeft een extensie om e-pub te lezen in zijn browser. Die gebruik ik nu, kan de laptop dimmen, andere achtergronden qua kleur gebruiken en de teksten naar believe heel klei en of heel groot maken en het leest perfect met de browser, als je op F11 tikt heb je het hele laptopscherm voor het boek in 1 of 2 kolommen.
Da's ook een mogelijkheid. En met een laptop uit 2003 heb je meteen een "warme kruik" voor in bed. :) Geen last van ventilatorlawaai?
In een normaal boek eindigen de zinnen toch ook niet bij elke regel...
Die discussie altijd over iDeal/PayPal in de Play Store.

iDeal wordt alleen door Nederlanders gebruikt, een erg kleine groep gebruikers ten opzichte van het totaal.
PayPal is op zijn beurt weer een concurrent van Google Wallet (voorheen Google Checkout). PayPal zie ik zo snel dus ook niet op Google Play verschijnen als betalingsmiddel.

Ik gebruik zelf al een jaar of 2 de prepaid CC kaarten van 3V card. Werkt hetzelfde als een VISA kaart, alleen dan prepaid. Je betaalt echter wel een aankooptoeslag:
  • 3V voucher t.w.v. €20 aankooptoeslag €1,00
  • 3V voucher t.w.v. €30 aankooptoeslag €2,00
  • 3V voucher t.w.v. €50 aankooptoeslag €2,50
  • 3V voucher t.w.v. €75 aankooptoeslag €3,00
  • 3V voucher t.w.v. €100 aankooptoeslag €3,50
  • 3V voucher t.w.v. €150 aankooptoeslag €5,00

[Reactie gewijzigd door agoNITE op 28 juli 2024 23:13]

Tuurlijk is de groep Nederlandse gebruikers relatief klein, maar in absolute aantallen is het nog groot zat om iDeal te kunnen verantwoorden. Als ik alleen al kijk naar rijtje game uitgevers waarbij je online aankopen kan doen: CCP, Steam, Origin, Blizzard. Allemaal ondersteunen ze iDeal. Ik vind het nogal vreemd dat die het wel kunnen, en dat het voor google de investering niet waard zou zijn.
Van de potentiele nederlandse klanten is maar een klein gedeelte die perse ideal wil gebruiken (met name jongeren, vandaar ook dat ideal bij steam etc wel aanwezig is), die groep is echt niet zo groot in absolute aantallen.
Ik gebruik ideal maar zelden, met name omdat er genoeg winkels zijn die een toeslag vragen op ideal (vergelijkbaar met de winst die winkeliers vroeger maakte op pintransacties) en het is niet verzekerd, dus als je genaaid bent dan kun je naar je geld fluiten bij ideal.
Anoniem: 145867 @agoNITE18 juli 2013 07:26
Waarom maken ze dan geen koppeling dussen iDeal en Google Wallet? Dan stort je geld via iDeal op je Google Wallet en dan kun je dingen aanschaffen..... of denk ik te positief?
Dit is wat Sony wel doet met de Playstation 3.
Je gaat naar hun website, log je in met je PSN ID, daar kan je via iDeal geld storten op je 'wallet', en die is vervolgens op de PS3 instant beschikbaar.

(PS3 kan iDeal niet, ook niet zo heel vreemd overigens)

Zou wel een goede zet zijn van Google.
Dan kan je tenminste af en toe eens 10 euro ofzo op je wallet zetten via je browser, en die gebruiken wanneer je wilt.
Het voordeel van Paypal is wel dat het gelinkt is met je bank rekening en dat je dus niet altijd op je credit card wordt belast.
Het grotste problem bij cc vindt ik nog altijd de zeer grote transactie kosten (maar dat is een doorn in het oog bij heel veel mensen en zelfs bedrijven)
PayPal gaat er niet komen, dat is de grootste concurrent voor wallet (het is een wallet).
Google gaat echt niet een deel van hun winst aan PayPal hebben. Komt ook nog bij dat PayPal vreselijk duur is kwa transactie kosten veel met dan een doorsnee creditkaart.

Nee wat Google zou moeten doen is net als PayPal je bankrekening koppelen.. Volgens mij kan dat al in usa
Gebruik ik zelf ook, zeker aan te raden, niet alleen voor online aankopen maar ook wanneer je bijvoorbeeld in het buitenland op vakantie gaat!
Ik hoor nog steeds van die horror verhalen dat dit soort CC's hard terug bouncen bij bepaalde bedrijven. Labelen het als onbetrouwbaar en heeft bij bepaalde online winkels buiten europa nogal een "aleen criminelen gebruiken dit toch?" stigma.

Overigens, bij alle bedrijven die de CC als een "age check" gebruiken zullen deze CC's per definitie niet te werken.

[Reactie gewijzigd door sHELL op 28 juli 2024 23:13]

ze mogen ook zoals bij steam wel eens directbanking gaan gebruiken, werkt toch ook aardig met je eigen kreditkaart ..
Anoniem: 403751 @agoNITE18 juli 2013 09:59
neteller.com
Prepaid, GRATIS en tegoed onbeperkt houdbaar.
Wat is dan precies het probleem met een normale creditcard? Meer betaalopties in Google Play zou niet verkeerd zijn, maar ik hoor nooit echt goede argumenten waarom iemand geen creditcard zou nemen? Een creditcard is op termijn goedkoper dan dat soort vouchers met aankooptoeslag, en vele malen gemakkelijker?
Anoniem: 457607 @Svenderson17 juli 2013 23:54
Ik sluit me hier bij aan. Nederland is zowat het enige ontwikkelde land ter wereld met een zware aversie tegen credit cards. Ze kosten geen drol, je kunt wereldwijd betalen, de meeste credit cards hier zijn eigenlijk debet cards, je leent dus niet, en vaak zijn je aankopen verzekerd. Ze zijn veilig genoeg blijkbaar om de hele wereld er mee te laten betalen, behalve wij Nederlanders.
Nederland is zowat het enige ontwikkelde land ter wereld waar de belangrijkste faciliteiten waar de rest van de wereld een creditcard voor aan moet schaffen standaard bij een betaalrekening van de bank zitten. Zoals o.a.:
- Tijdelijk meer geld uitgeven dan er op je bankrekening staat (rood staan) b.v. om in week drie die aanbieding te kunnen kopen terwijl je salaris pas in week vier wordt gestort. In de VS is het fraude wanneer je een cheque uitschrijft voor één cent meer dan er op je bankrekening staat!
- Automatische incasso's, zodat b.v. het energiebedrijf elke maand de energierekening automatisch van je bankrekening af kan schrijven. In veel landen is dat alleen mogelijk via een creditcard.

Dat de creditcard goed ingeburgerd is in een land wil niet zeggen dat het land ontwikkeld is, het betekent juist dat de door de banken aangeboden faciliteiten onder de maat zijn, waardoor een derde partij het gat moet opvullen.

Ik kan me goed voorstellen dat mensen zich afvragen waarom ze alleen voor de Play Store een creditcard aan zouden moeten schaffen.
Voor buitenlandse partijen is het mogelijk om iDeal te gebruiken (ik heb laatst via iDeal een donatie aan Wikipedia gedaan), dus waarom zou Google daar ook geen gebruik van maken? Bij lokalisatie naast de taal en de valuta ook de betalingsmogelijkheden van een land gebruiken kan de acceptatie vergroten en de inkomsten doen stijgen.
Een relatief dure jaarlijkse creditcard bijdrage is niet meer nodig sinds de introductie van virtuele creditcards zoals Mywirecard. Hiermee kunnen Nederlanders zonder creditcard ook gewoon aankopen doen in de Playstore, het zou wel makkelijker zijn wanneer ze zouden linken naar een van deze virtuele spelers in de store maar daar zal wel niet aan te verdienen vallen.
Voor sommige mensen veiligheid. Visa kaart is in gebruik zeer gevaarlijk. Vooral omdat je niet meteen merkt dat het "weg" is.. waardoor sommige mensen onverwacht veel geld uitgeven.
Ok toegegeven 't is een personal issue maar wel eentje dat parte speelt.

2de punt is uiteraard security.. geen pin code nodig vinden sommige mensen niet fijn vooral de iets oudere. Mijn ouders en die van mijn vriendin zouden nooit met visa online betalen. Ik vermijd het liever ook om eerlijk te zijn.
Niets, maar wat is er mis met geen credit card willen hebben?

Inderdaad is een credit card (soms) makkelijk en voor sommigen zelfs te makkelijk. En voor veel Nederlanders is een credit card niet nodig; ons betalingssysteem is best goed.
Ik hoop dat dit grappig bedoelt is,

list
Overheadkosten
niet voor iedereen beschikbaar
geen inzicht op uitgaven
Lichtzinnig (impuls aankopen) in de schulden steken
etc;


Dat is er mis met een creditcard!
Oeps

[Reactie gewijzigd door Rev-anche op 28 juli 2024 23:13]

Wat een onzin. Hij heeft gewoon gelijk. Er is niets mis met een credit card.

Overheadkosten zijn in NL verwaarloosbaar. Er zijn veel gratis credit cards beschikbaar.

Ze zijn voor iedereen beschikbaar boven de 18 zonder schulden. Het is ook maar de vraag of mensen onder die grens zonder toestemming van hun ouders maar alles moeten kunne kopen in dit soort stores met name met het oog op je laatste twee punten.

De meeste creditcards hebben realtime online inzage in de uitgaven (net als een bankrekening). Natuurlijk worden ze vervolgens maandelijk afgeschreven maar mag iemand zelf een beetje verantwoordelijk zijn voor zijn uitgaven?

Verder hoor ik weinig over de pluspunten. Al je aankopen zijn automatisch verzekerd voor een bepaalde periode (bijde meeste creditcards). Ik lees veel mensen hier over veiligheid maar juist dat is erg goed geregeld bij de cc maatschappijen. Als er eens iets onterecht afgeboekt wordt dan is één telefoontje genoeg om dat te fixen. De klantenservice bij cc maatschappijen is wat dat betreft super.
precies, al die mensen die hier weer zeuren, ik snap het niet.
Een rabocard is direct gekoppeld aan je rekening, dus het is bijna gewoon een normale betaalpas. Ok het gaat er 1x per maand af ipv direct dezelfde dag, maar via internet (mobiel) bankieren kun je prima die rekening zien en wat je daar nu hebt uitgegeven
Klinkt alsof je dus enkel de boeken via de Play Store kan bekijken? Ik wil het juist op mijn ereader kunnen lezen, en die draait geen Android. Volgens mij zijn er weinig dingen met eInk scherm die überhaupt wel op Android draaien. Ik wil juist graag platformonafhankelijke eBooks, en die zijn er praktisch niet. De meeste andere winkels gebruiken spul dat is beveiligd met Adobe DRM, wat bijna onbruikbaar is op alles dat geen Windows heet.
Je kan de (meeste) boeken gewoon downloaden als epub ;)
Nope, er wordt ook door Google gebruik gemaakt van Adobe DRM voor de boeken in de Play Store. En dus sla ik gezellig over en blijf ik ze wel via alternatieve kanalen verzamelen.

En voor niet-DRM boeken, kijk ook eens naar Story Bundle. Deze hebben om de paar maanden een nieuwe bundel met boeken voor een prijs die je zelf kunt bepalen.
Er staat duidelijk in de help sectie dat je de boeken dan downloaden als epub en pdf. Alleen heb je wel Adobe nodig. Voor de Nook, Kobo en de Sony hebben ze het precies uitgelegt en er staat een filmpje hoe je te werk moet gaan bij niet-compatible devices. Het is omslachtig, ben ik met je eens, maar het kan wel.
Als ik het goed begrijp kan je ook epub lezen, er is ook een kobo app. Daarmee kan je de boeken dan ook op je e rader zetten lijkt me.

Heb even gekeken, er zijn erg veel titels, en de prijzen zijn laag.
Zie hier nog geen boeken, en dus ook geen prijzen, maar als de prijzen echt meevallen, en ik ze op mijn Kobo ebook reader kan zetten/lezen, dan ga ik deze methode zeker proberen.
Valt de prijs tegen, of kan ik ze niet op mijn ebook reader lezen, dan ga ik hier niet eens aan beginnen.

Edit: En een dagje later de proef op de som genomen ;)
Via de website zag ik boeken, en ook een boek die me wat leek, en nog afgeprijst was naar 3.75. Dus gelijk maar gekocht. Na het kopen kreeg ik echter de melding dat Google Boeken niet beschikbaar was voor mijn domein. (GAFYD account)
Blijkt dat, als je een GAFYD account hebt ipv een "puur gmail account", het mogelijk is dat Books uitstaat. Deze moest ik in mijn domain settings aanzetten.

En ik had al gevonden dat het op een Kobo reader werkt:
Transfer books to supported, non-Android devices
Wel als "nadeel" dat je een computer nodig hebt, met Adobe Digital Editions, en dan pas je ebook naar je device kan kopieren. Mooier zou natuurlijk direct zijn ;)

[Reactie gewijzigd door Nakebod op 28 juli 2024 23:13]

Heel netjes dat je ze ook als epub kunt downloaden. Jammer dat mijn Kindle de DRM niet ondersteunt, maar voor de normale gangbare readers moet dat geen probleem zijn. Nu nog benieuwd naar de prijzen!
Ach, met Calibre kom je een heel eind :)
Link: https://play.google.com/store/books

dus niet https://play.google.com/books

Verder ben ik toch benieuwd naar wat er gebeurd als bv Google weg gaat of bv stopt met het verkopen van boeken. Je kunt naar het schijnt dus de boeken kopen waarna je die kunt downloaden in e-pub formaat of pdf formaat. Het lijkt mij zeer logisch dat deze beveiligd zijn tegen kopieren, bv. printen op papier? Dus wat als nadat google stopt met het verkopen van boeken bijvoorbeeld het bestandsformaat pdf of epub verdwijnt en de software waarmee je die kon inzien niet meer draait op de computers van de toekomst?

Het is echt een wat als wat als situatie :P maar toch.

En hoe zit het met doorverkopen? Dat kan dus ook niet meer?

En ik zie ook dat het niet geschikt is om bv digitale boeken te kopen waarin wiskunde in voorkomt... https://play.google.com/b...hl=en&pg=GBS.PT11.w.9.0.0? Of krijg je bij de digitale versie dan gewoon de pdf die LaTeX uitpoept i.p.v. de versie die je nu in de sample krijgt?

[Reactie gewijzigd door Chip. op 28 juli 2024 23:13]

1x de juiste link gebruikt, werkt daardoor ook meteen in de Play Store! :)
Nou, hij werkt hier nu.
Op zich wel fijne manier om in aanraking te komen met boeken. Lekker makkelijk browsen op je telefoon. Prijzen zijn aardig, maar sommige engelse boeken zijn helaas nog steeds 10 euro, en ik mis bijv. Nederlandse vertalingen van China mieville.

Wel veelbelovend.

[Reactie gewijzigd door - peter - op 28 juli 2024 23:13]

Hmmz, als ik snel even een prijs vergelijk (Earth Afire van Orson Scott Card)

Bij google: Eath Afire €17,52
Bij bol :Earth Afire paperback. €8,99

Het kan toch niet zo zijn dat een e-book het dubbele kost van een paperback. Nu is dit maar een vergelijking, maar als het prijs verschil in het algemeen zo groot is houd ik het toch mooi bij een boek.
Nu nog hardware kunnen kopen in de store en we zijn helemaal blij... Ik zie dit dan maar als een eerste stap :)
Hoe kan je nu hardware kopen in een softwarewinkel? :s
in duitsland en buiten europa kan je in de playstore bijvoorbeeld ook alle nexustoestellen kopen
Hoe kan je nu hardware kopen in een softwarewinkel? :s
De nexus 4,7,10 ?
Anoniem: 145867 @runelaenen18 juli 2013 07:24
Ik had anders echt wel de Nexus 4 gekocht. :) Dat is nog altijd DE favoriet onder de techblog schrijvers. Als mainly driver vaak.
Anoniem: 477689 @DeFeCt18 juli 2013 00:29
Blij ? of Eindelijk in de markt!!
Ik vind de bundel actie wel een goed punt
is er bekend of er bescherm maatregelen worden toegekend (bijv. dat text wijzig algoritme)?
Nu nog fatsoenlijke betaal opties?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.