Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 142, views: 30.347 •

Microsoft heeft details vrijgegeven van een nieuwe update voor Windows Phone. Deze update, GDR2, bevat vooral bugfixes en kleine verbeteringen. Het lijkt erop dat Windows Phone 8.1 is uitgesteld tot volgend jaar.

WP8De grootste wijziging is de herintroductie van de fm-radio. Die functionaliteit is verplicht voor alle Windows Phone 7.x-telefoons, maar in Windows Phone 8 is de functionaliteit nog niet beschikbaar, hoewel veel toestellen de hardware wel aan boord hebben. Met de update is de fm-radio weer beschikbaar in de Muziek&Video's-hub.

Ook bevat Internet Explorer verbeteringen voor de ondersteuning van html5, zo blijkt uit de beperkte changelog. Daarnaast is Data Sense, de functie om data te besparen bij sommige providers, uitgebreid; de gebruiker kan limieten instellen en de functie werkt bij meer providers. Of Data Sense ook op Nederlandse telefoons zal werken, is onduidelijk.

De GDR2-update zit onder meer in Nokia's Amber-update, die deze zomer moet uitkomen voor Lumia-toestellen, zoals de Lumia 920. Ook andere telefoons met Windows Phone 8, zoals de HTC 8X en Samsung Ativ S, zullen de update mettertijd ontvangen. Wanneer dat precies is, is onduidelijk.

Na GDR2 komt er volgens techsite The Verge eind dit jaar ook nog een GDR3 met ondersteuning voor full-hd-schermen en quadcore-processors. Windows Phone 8.1 Blue zou uitgesteld zijn tot volgend jaar, met onder meer een notificatiecentrum. Ook komt er dan vpn-ondersteuning, in iets dat Microsoft een 'enterprise feature pack' noemt.

Reacties (142)

Reactiefilter:-11420135+183+28+31
het wordt inmiddels allemaal wat wazig met updates voor wp8. Wat wel, wat niet, wanneer, hoe, via wie.
Dat komt omdat fabrikanten de kans krijgen hun eigen veranderingen bij de updates op hun apparaten bij te voegen. (Helaas) (nog) niet zoals bij Windows Update.
Dat zou perfect zijn imho. Alle Updates inclusief die van Apps op één plek. Zo was dat bij Symbian belle ook.

Edit: Wat ik ermee wil zeggen is dat fabrikanten dan hun eigen apps los van het OS kunnen updaten en het OS op alle smartphones tegelijk kan worden upgedate

[Reactie gewijzigd door Mocro_Pimp® op 12 juli 2013 13:46]

Dat kan ook, fabrikanten kunnen eigen updates tussendoor uitgeven.
Merde, ik dacht dat dit bij windows sowieso het geval ging zijn. Elke WP8 phone krijgt gewoon een update ongeacht de fabrikant. Dat was dan ook de reden dat ik geen android wou.

Benjamin en Arokh: bedankt voor de info, dan is het toch zoals ik gedacht had en ben ik weer blije eigenaar van een W8 toestel :)

[Reactie gewijzigd door pieterdebie op 13 juli 2013 19:12]

Alle toestellen hebben tot nu toe ook alle grote updates gehad, het kan wel zijn dat de 1 die iets eerder dan de ander krijgt, maar je moet dan denken aan weken en niet maanden.

Op dat gebied ben je nog steeds verzekerd van je updates bij WP8, iets wat niet het geval is bij Android.
de fabrikanten zijn verplicht te blijven updaten. Dit is bij Android niet het geval, dus toch in mijn ogen een behoorlijk verschil met Android.
Dus dan neem je een OS wat sowieso mijlenver achter ligt?
Ik zeg toch juist dat ik wél voor WP8 gegaan ben :)
Bij Android heb je dit nog veel harder naar mijn mening.
Nee, maar het zet zaken wel in een perspectief. Volgens mij is Apple de enige (van de grote) die er altijd erg duidelijk in is.
Ook niet. Alleen het wanneer is duidelijk bij Apple, niet het wat.
Hoe was dat een flame/bait? Hij stelt dat Android
het harder nodig heeft.

Het is hooguit offtopic ;)
Het is geen mening maar een feit. Ik weet niet waarom dat zo is, maar ik vermoed dat fabrikanten nog best wel hoop hebben voor WP, en daarom nog redelijk updates uitbrengen. Ze proberen het wel maar met een beperkt budget. Nokia gaat hier 100% voor en dat merk je ook.

Ik baal er wel van dat er geen VPN mogelijkheid is nu. zal dat met deze update veranderen ? edit: niet goed gezien in het artikel

[Reactie gewijzigd door Mocro_Pimp® op 12 juli 2013 13:53]

Het ziet ernaar uit dat er hoop is voor WP..ondanks de kleine slechte ervaringen met Lumia 920, kijk ik er met smacht naar uit hoe dat nieuwe notificatie systeem gaat functioneren. Een verdere integratie met de nieuwe OS is natuurlijk ook van harte welkom (al ben ik niet bekend met windows 8 (nieuwe xps 12 met haswell in de pijplijn).

Denken jullie dat 8.1 een gratis update wordt, de OS en Phone OS?

Als ze er een succes van willen maken (potentioneel), lijkt het mij eigenlijk vanzelfsprekend...een convertible met een WP toestel is rocking 3 worlds, from both sides..
8.1 is sowieso gratis voor W8, het is in feite gewoon een service pack. Ook op WP zal het gratis zijn.
8.1 een Service Pack noemen is toch echt wat te kort door de bocht. Service Packs zijn van oudsher meer gericht op het bundelen van de diverse security updates en andere aanvullende patches. Nieuwe functionaliteit toevoegen met een SP is, voor Microsoft, hoogst ongebruikelijk.

Maar, we weten dat Microsoft het vanaf nu anders gaat aanpakken. Rapid release houdt niet alleen in dat er vaker updates komen maar dat er vaker aan de functionaliteit van het core OS gesleuteld zal worden.

edit: typo

[Reactie gewijzigd door Alamo op 12 juli 2013 16:57]

Service Packs zijn van oudsher meer gericht op het bundelen van de diverse security updates en andere aanvullende patches. Nieuwe functionaliteit toevoegen met een SP is, voor Microsoft, hoogst ongebruikelijk.
Oef....

Remember Windows XP SP2 back in the old days?

Over het algemeen wordt er in een service pack nog de behoorlijke support toegevoegd; aanvullende drivers, uitgebreidere bestandformaten support, integratie van (nieuwe) protocollen...

Een SP is nooit alleen een bundel van reeds uitgebrachte patches geweest maar heeft altijd functionele wijzigingen met zich mee gebracht. Enige verschil is dat deze wijzigingen vaak "under the hood" zijn en dus niet tot nauwelijks zichtbaar.

Voor Windows 8.1 / Blue geldt voor alsnog hetzelfde waarbij de start knop de enige visuele wijziging is.
"Hoogst ongebruikelijk" ja. Je kunt alleen XP SP2 noemen. Misschien had ik die uitzondering er gelijk bij moeten zetten, dan was dat duidelijker geweest.

Wat de drivers en protocollen betreft heb je gelijk. Het zijn voornamelijk veranderingen onder de motorkap.

Windows 8.1/Blue bevat zeer veel meer functionele wijzigingen dan alleen de startknop! (Ik zou dat zelf amper een functionele wijziging noemen eigenlijk...). Denk aan het kunnen snappen van meerdere vensters, het afwijkende afmetingen geven van vensters, uitgebreide functionaliteit van het 'nieuwe' control panel, verdere uitbreiding van mogelijkheden op het lockscreen, veranderde zoekcharm en nog veel meer. Toch heel wat anders dan we van Service Packs de afgelopen jaren gewend zijn, dat zal je toch met me eens zijn?

Maar we drijven af! Dit gaat vooral om Windows Phone natuurlijk... Volgens mij is er nog nooit geld gevraagd voor telefoonupdates in de hele industrie. (Het enige wat me nu te binnen schiet is een keer voor de iPod touch, lang lang geleden. Correct me if I'm wrong, volgens mij werd daar een keer 10 euro voor gevraagd?)
Het zou bijzonder zijn als Microsoft opeens geld gaat vragen voor telefoonupdates, denk dat dat niet geaccepteerd zou worden door de gebruikers eigenlijk.
Ik snap hier niks van, vorige week meldde MS nog dat 8.1 in oktober zou uitkomen!?
Windows 8.1, niet Windows Phone 8.1.
Goed, ze zitten in ieder geval niet stil bij Nokia en Microsoft. Ben zelf erg benieuwd naar de nieuwe camera app van Nokia die bij de Amber update zit. Laat maar komen!
Tot nu toe trekt WP me nog niet, het moet nog echt een volwassen OS worden naast Android en iOS. Dingen zoals een FM-radio (al gebruik ik het nauwelijks) verwacht ik wel standaard op een smartphone, evenals goed functionerende apps zoals Whatsapp. Microsoft heeft nog wel even te gaan voordat ze een goed functionerend OS hebben denk ik.
Als je vanaf een Android toestel of iPhone af komt denk ik dat het WP tegen gaat vallen, het werkt nog niet zoals je zou verwachten.

Ok, de FM radio is niet helemaal duidelijk zie ik. Ik ben gewend dat er op een telefoon een FM radio zit, dat gebruik ik alleen tijdens het hardlopen. Ik zou verwachten (maar dat kan natuurlijk ook aan mijn verwachtingspatroon liggen) dat dat op een smartphone zit. Mijn HTC Hero, Desire en OneX hebben het wel.

[Reactie gewijzigd door janvanduschoten op 12 juli 2013 14:07]

In elk OS wordt gespioneerd door PRISM elk groot bedrijf heeft hierin mee gedaan of doet dit nog steeds, dus de kans is grootdat dit ook voor iOS and Android het geval is.
En je denkt dat Google dat niet doet met Android, en Apple dat niet doet met iOS. Het hele NSA gedoe lijkt de laatste tijd zich alleen maar te richten op Microsoft terwijl alle andere exact hetzelfde MOETEN doen, ze hebben geen keus. Nu ja, die hebben ze wel: gerechtelijke procedure tegen de VS, maar welk Amerikaans bedrijf wil dat aan zijn broek hebben?
Google doet het zelf al voor hun eigen inkomsten. Google leeft voornamelijk op advertentie inkomsten. Niet op services, software en hardware zoals bijvoorbeeld Apple en Microsoft doen. In ieder geval niet op hetzelfde niveau.
iOS is in jouw ogen dus niet volwassen genoeg omdat o.a. een FM-radio ontbreekt?
Dingen zoals een FM-radio (al gebruik ik het nauwelijks) verwacht ik wel standaard op een smartphone
??? iOS, WP8 en Blackberry hebben het ook niet, en de meeste Android telefoons ook niet (zelfs Google's eigen Nexus 4), dus dat is echt niet een noodzaak voor succes.

Het enige dat Windows Phone i.m.o. echt mist is support voor dual sim. BB en iOS hebben dat ook niet, daarom moet ik wel naar Android. VPN en EAP-SIM support ook, maar dat is nu voor Q1 aangekondigd.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 12 juli 2013 14:07]

Ik heb zowel iOS als Android gehad (HTC Desire), maar ik moet zeggen dat WP me helemaal niet tegenvalt. Sterker nog, ik zit al zeker 2 jaar aan de Windows Phone.
Dingen zoals het missen van FM-radio lig ik juist helemaal niet wakker van, want die gebruik ik ten eerste bijna nooit en ten tweede ontving mijn Desire meer ruis dan radio.

[Reactie gewijzigd door InZane op 12 juli 2013 13:49]

Dat WhatsApp niet goed werkt heeft niets met Microsoft te maken, eerder de mensen achter WhatsApp...

Daarbij heb ik nog nooit zo'n volwassen OS meegemaakt als Windows Phone. Ik persoonlijk gebruik nooit een FM-radio op mijn telefoon. Daarbij is je zin 'standaard op een smartphone' ook vreemd, want alle smartphones hebben de hardware ervoor wel, enkel de ondersteuning is uitgebleven. Als ik ooit radio luister, is het toch mogelijk via internet, dus vreemd dat je dat ziet als een criteria voor een 'volwassen OS'.

iOS doet het allemaal leuk en aardig hoor, en Android idem, maar WP is gewoon een prachtig OS met vele mogelijkheden. Het homescreen is duizend malen beter dan die van iOS of Android, en daar breng je toch veel tijd op door.

Ontopic:
Ik ben blij dat er nieuwe updates aankomen, en dat deze allemaal beschikbaar worden gesteld voor WP8 gebruikers. Ik hoop voor iedereen met een HTC of Samsung dat zij niet afhankelijk zullen zijn van de fabrikanten, maar dat de update gewoon doorkomt. Nokia meestert Windows Phone wel geniaal.
Waarom is volgens jou het homescreen van WP8 duizend maal beter dan Android? Ik verkies dan toch de uiterst aanpasbare launcher met iconen en widgets van Android boven de eentonige tiles van WP8. En als de meegeleverde launcher van Android je niet aanstaat dan installeer je gewoon een andere, iets wat op WP8 niet mogelijk is.
True that, alsnog blijft het standaard homescreen van WP8 beter dan het standaard homescreen van Android. De uniforme uitstraling van WP8 zul je nooit krijgen op Android, zeker niet omdat elke app maker zijn eigen draai geeft aan z'n widget.

Wat vindt jij dan meer aanpasbaar bij Android dan bij WP8? Het feit dat je er eigen skins overheen kunt leggen? Dat is voor mij niet noodzakelijk. Bij WP8 kies je je eigen kleursamenstelling, en daarbij kun je elke livetile groter of kleiner maken. Ze veranderen constant en geven live informatie over wat er gebeurd. Het enige homescreen wat daar tegenop kan is BlinkFeed van HTC wat mij betreft. Het pluspunt van BlinkFeed is dat het een widget is (volgens mij) en dat je daarnaast nog andere homescreen kunt customizen.

Wat zou je anders willen zien bij het homescreen van WP8? Een achtergrond zal wel bij 8.1 worden toegevoegd. Verder zijn de livetiles volledig toereikend. Zie niet in waarom dat anders is dan de widgets van Android, behalve dat het een uniforme uitstraling heeft.
Dat iconen en widgets op Android niet uniform zijn vind ik juist een pluspunt. Een Android phone kan je visueel volledig naar eigen smaak aanpassen, er je eigen persoonlijkheid in leggen. Terwijl het homescreen van zowat elke WP8 phone er min of meer hetzelfde uit ziet.

Het voordeel van Android widgets is ook dat er interactie mogelijk is zonder de app te hoeven openen. Mijn agenda widget toont niet alleen een overzicht van mijn komende afspraken, ik kan ze ook rechtstreeks wijzigen of er nieuwe toevoegen. Ook mijn muziekspeler bedien ik gewoon via een widget of via de knoppen in de notificatie-area, iets wat WP8 ook (nog) niet heeft.

De keuze persoonlijk versus uniform lijken me in elk geval een kwestie van persoonlijke smaak, dus je opmerking dat WP8 daarom duizend maal beter is lijkt me gewoon niet correct. :)
Ook mijn muziekspeler bedien ik gewoon via een widget of via de knoppen in de notificatie-area, iets wat WP8 ook (nog) niet heeft.
Dat is gewoon op de volume knop duwen en dan krijg je een klein uitgeschoven "menu" bovenaan waar je volume mee kan wijzigen, liedjes kiezen, volgende, pauze of vorige mee kiezen. Lijk me eerder dat je er nog niet voldoende mee hebt gewerkt.

Hier is een voorbeeld terwijl ik IE10 open heb staan.

Homescreen van elke WP8 hetzelfde noemen is hetzelfde als zeggen dat elke Aziaat er hetzelfde uit ziet (en dat gebeurt ook).

Hier vind je screenshots van telefoons van mensen, zo zie je dat het toch niet allemaal dezelfde startschermen zijn: mytil.es

Wil je toch extremer, bekijk dan Skinery

[Reactie gewijzigd door !nFerNo op 12 juli 2013 23:37]

Een widget kan een APP zijn en kan gewoon heel veel.

Een tile is gewoon maar.... een tile. Het kan niet echt veel.
Het kan live info tonen, afhankelijk van hoe vaak een app refresht (en dat is vaak in te stellen via de settings van de app). Kijk bijvoorbeeld naar deze screenshot, is hier niet veel info te zien?

http://mytil.es/tile/5196529a20d3a70200000001
Het enige "pluspunt" van het WP homescreen is dat het er uniform uitziet. Dat is ook meteen het grootste nadeel en de reden voor de lagere informatiedichtheid.

Ik heb toch liever gewoon functie over form. Geef mij liever direct alle info die ik nodig heb dan steeds hoeven te klikken op vierkantjes met nietszeggende nummers. Als het er niet allemaal exact hetzelfde gestyled uitzie dan overleef ik dat wel.
moet helaas ook concluderen dat ik de WP8 homescreen wel makkelijk vind.

waarom? Iconen zijn uniform en duidelijk, zie gelijk wat welk icoontje inhoud. Bij (stock) android scroll ik me vaak suf om de juiste app te vinden. zeker als je er wat hebt.

het zoeken op letter maakt het ook erg makkelijk. swipe naar links, klik op een letter, kies de letter die je zoekt en klaar.


Perfect is het nog niet. Als Whatsapp en de andere notificaties lekker zouden werken bij WP8 en je de naam van programma's kon wijzigen (bij de ABN AMRO app zoek ik naar de A, of i van internetbankieren... niet naar de M van Mobiel bankieren... of apps zoals die van T-Mobile, die bij de M staan van My T-Mobile....)

als ze dat fixen, ben ik weer terug bij WP8
Bij Android klik je op de zoekbalk en tik je letter.

Het grote verchil is ook wel het aantal apps. Wat dat betreft is WP inderdaad wel heel erg in het "voordeel".

Bij Android is het ook veel handiger om mapjes te maken. Sleep al je favoriete apps in een map en je vind ze zo. Of maak mapjes per categorie. Of gebruik AutoAppOrganizer en hetgebeurt min of meer vanzelf.
Ik kom zelf van jarenlang android af en het voelt wel degelijk solide aan, verbeter punten zijn er zeker maar dat is ook logisch.
Whatsapp is een hekel punt, maar dat ligt volgens mij meer aan de app dan wp8.

Windows werkt gewoon goed op mijn Lumia 920, en daar gaat het om.
Ik kom zelf van jarenlang android af en het voelt wel degelijk solide aan, verbeter punten zijn er zeker maar dat is ook logisch.
Whatsapp is een hekel punt, maar dat ligt volgens mij meer aan de app dan wp8.
Twee simpele verbeterpunten zijn er zeker;
- volumesettings per functie, dus niet beltoon, muziek, alarms(!) etc op 1 volume
- normale tijdsynchronisatie NITZ http://en.wikipedia.org/wiki/NITZ wordt in Nederland alleen door Vodafone ondersteund.
Dat laatste is dan ook weer provider afhankelijk ;)
FM-radio vind ik meer iets van vroeger, ik ken geen hond meer die radio luistert, FM-radio komt trouwens binnenkort op WP, en volgens dit artikel ook:
De grootste wijziging is de herintroductie van de fm-radio.
WhatsApp draait al tijden prima op WP, draaide al op WP7. Net zoals de meeste grote apps. Qua games is er een achterstand, maar voor zakelijk gebruik is er niets wat je echt zou missen. Nokia zelf maakt ook goede software (kaarten, navigatie etc). Die livetiles zijn echt een functionele verademing als je het vergelijkt met de shadow/glow/gradient/bling/skeuomorphic kermis van andere os'en. Qua design en interface vind ik persoonlijk WP volwassener dan Android of iOS, ik begrijp denk ik niet precies wat je bedoelt. Probeer eens een WP phone zou ik je aanraden.

[Reactie gewijzigd door LB Back op 12 juli 2013 13:54]

Ik ben eigenaar van een WP, ik raad iedereen aan om nog niet over te stappen zolang de meest populaire apps daar nog niet goed op functioneren. Viber en Whatsapp functioneren totaal niet op WP. Microsoft mag zich dat aanrekenen. Zolang zulke populaire apps, waarvoor het merendeel juist een smartphone koopt, niet goed functioneren op hun WP platform zal WP nooit groot worden en zullen ze geen WP eigenaars behouden.

FM Radio is bijvoorbeeld ook zoiets, die heb ik wel op mijn Nokia Lumia 800. Wat ik niet heb, is een stop knop voor muziek. Dat soort dingen zijn echt not done wil je succesvol zijn.
Whatsapp werkt bij mij prima.

Het is wel lastig vast te stellen of de problemen die sommige hebben komt door WP8 of door Whatsapp zelf...
Ik word gek van de notificaties van berichten die ik al uuuuren eerder heb ontvangen en gelezen. Wacht met smart op de update voor WA. Als die er is, is WP8 op een Lumia 920 perfect!
Dat de notifcaties te laat aan komen heeft echt helemaal niks met de huidige versie van whatsapp te maken, de nieuwe versie die nog in beta is heeft namelijk dezelfde problemen.

Op dit moment zijn er problemen tussen de toast servers van Microsoft en Whatsapp. Lijkt erop dat ze nu zijn opgelost want whatsapp doet het bij mij weer perfect sinds de afgelopen dagen. Tevens hebben andere OSen er ook last van, merk bij ios en android gebruikers om mij heen dat ze weleens connectie problemen hebben.
Ik ook! Hoop ook dat ze de emoticons aanpassen zodat ze allemaal gelijk zijn, maar weer niet of dat aan WA of aan MS is.
October heeft een Lumia 800 en dus Windows Phone 7.8. Dat verklaart wellicht bepaalde verschillen met Windows Phone 8 gebruikers?
WA draaide altijd prima op mijn Lumia maar die heb ik al een tijd niet meer gebruikt. De laatste tijd draait het i.e.g. ook vrij ruk op mijn iPhone en SGS. Niet dat het echt boeit: de meesten in mij omgeving stappen over op Hangouts.

Zoals Nixo ook al zegt kun je niet zomaar Microsoft de schuld geven van een ruk draaiende app, het kan net zo goed aan de ontwikkelaars liggen.
Er is een app voor de missende knop. Deze heet "ShutUp!" - even pinnen en je hebt een button die alle audio streams killed ;)
Wat ik niet heb, is een stop knop voor muziek. Dat soort dingen zijn echt not done wil je succesvol zijn.
Ik heb een L800 en ik mis m niet.
Volume > pauze = klaar.
het is pas sinds een week of wat dat WA niet lekker meer loopt op WP8. Het heeft vanaf de start tot aan toen prima gewerkt. Hetgene wat nu niet lekker gaat zijn de notificaties. Dit heeft niet alleen met WA te maken, maar ook met Microsoft die een paar zaakjes moet aanpassen, zodat de update van WA goed kan werken.
Ik ben voor WA even uitgeweken naar een andere non WP8 smartphone. Ik hoop werkelijk dat WA het snel voor elkaar heeft, zodat ik weer volledig terug kan naar mijn WP8 toestel.
Ik heb alle platformen gehad en heb de meeste nog, maar WP8 is tot nu toe mijn favoriet.
Laat die update maar komen, dan wordt WP8 alleen nog maar beter.

Edit: whatsapp heeft updates in de store en werkt nu weer perfect!

[Reactie gewijzigd door Poops_McGhee op 13 juli 2013 00:59]

Viber en Whatsapp werken bij jou niet "naar wens" omdat je WP7.8 hebt. Die gaat offline in standby, en daarmee ook de WiFi verbinding. Met als gevolg dat Whatsapp en Viber oproepen pas binnen komen als je de Lumia800 weer uit standby haalt.
Dat is het nadeel van WP7.8 (Ja ik had ooit ook een Lumia800) maar dat probleem is verdwenen met WindowsPhone8. Daarbij blijft WiFi ook "online" in standby. Waardoor je de Whatsapp en Viber oproepen wel direct krijgt. (Heb nu een Lumia920 en dochter een Lumia520)
Het goed functioneren van een app zoals Whatsapp is niet aan Microsoft maar aan Whatsapp om die een update te geven. Al zou ik als Microsoft dat wel stimuleren wat dat is de voornaamste app waar mensen echt op een update zitten te wachten. Verder zijn alle apps die ik nodig heb aanwezig.
Je verwacht een FM Radio standaard op een smartphone, maar je weet toch ook dat Android de enige is die dat ook daadwerkelijk standaard heeft (nog niet eens in alle gevallen waarschijnlijk). Verder ben ik van Android overgestapt naar Windows Phone (een tijdje geleden al, maar toch). Windows Phone 7 beviel me toen heel goed, 7.5 ook. Idem dito voor 8.0. Er ontbreken misschien een paar opties die Android wel heeft, maar hetgeen dat er inzit, werkt tenminste volledig, zonder enige hapering.
maar je weet toch ook dat Android de enige is die dat ook daadwerkelijk standaard heeft (nog niet eens in alle gevallen waarschijnlijk).
Lang niet alle Android telefoons hebben FM radio, de Galaxy S4 en Nexus 4 bijvoorbeeld niet.
Wanneer is een OS een volwassen OS?
Volgens jou met een fm-radio, welke dus binnenkort (weer) beschikbaar is.
Whattsapp functioneert best behoorlijk, maar zeker niet zoals het hoort inderdaad.
Maar dat ligt niet aan Microsoft, maar meer aan Whatsapp zelf.
Als je vanaf een Android toestel of iPhone af komt denk ik dat het WP tegen gaat vallen, het werkt nog niet zoals je zou verwachten.
Zoals je zelf aangeeft denk je dat maar en is dat niet op enige ervaring gebaseerd.
Ik zou zeggen probeer het eens, ik weet zeker dat de ervaring van WP niet tegen zal vallen.
Ik heb veel verschillende toestellen in mijn handen, maar naar mijn mening is WP toch het meest overzichtelijk.
Bijna alles werkt soepeler dan android of iOS, whatsapp ligt niet aan wp maar aan het luie team achter whatsapp.
Mijn Samsung Galaxy S4 heeft geen radio. Ging er van uit dat die aanwezig zou zijn.
Was namelijk wel zo bij mijn Galaxy S1 en Note.
Heb nu een reden om voor de Lumia 1020 te gaan.
Note: de Whatsapp app is vandaag geüpdatet voor WP7 en WP8, ik weet niet of het de problemen verhelpt, maar ik gebruik het dan ook niet. Probeer de nieuwe versie eens. ;)
Komt er ook nog een update voor de WP7.x toestellen?
Er blijven updates komen tot September 2014.
Bij de lancering van Windows Phone 7.8 is er gezegd dat Windows Phone 7 en Windows Phone 8 gelijktijdig zouden ontwikkeld worden. Ik gok dus dat WP7 nog een WP7.9 update krijgt, of zo iets. Maar dat zal dan ook wel de laatste zijn.
Pas volgend jaar een notificatiecentrum in GDR3? Die zou ik toch wel heel graag eerder zien hoor! En natuurlijk de problemen opgelost met toast notificaties in whatsapp en consorten.

Ben heel tevreden met wp8 mobile qua snelheid en manier van werken maar deze twee zaken doen mij toch af en toe terugverlangen naar de Iphones en Androids!
De TN problemen met Whatsapp liggen aan de Whatsapp zelf. GDR3 staat trouwens op de planning voor deze herfst/winter. Windows Phone 8.1 voor eind 2013/begin 2014.
Nee, GDR komt nog dit jaar uit, WP Blue komt begin 2014 uit!
Onbegrijpelijk, WP werkt echt super met een aantal kleine design flaws. Zoals bijvoorbeeld de bekende storage bug. Volgens mij zie ik steeds dezelfde 10 dingen tegen komen als minpunten, waarom ze die niet met spoed oplossen snap ik niet.

Ze hebben zelfs een site waar ze exact kunnen zien wat er nog mis is. Daar is eenvoudig een kleine lijst met quick wins uit te maken! Volgens mij zijn ze zo met 'big picture' en nieuwe features bezig dat ze vergeten dat met een paar kleine tweaks je 80% van de gebruikers super blij kan maken.
Ze hebben zelfs een site waar ze exact kunnen zien wat er nog mis is.
Link?
Er zijn idd een aantal "quick wins" te halen door dingen uit de bestaande codebase van Windows te porten:
- FM-radio (port van WP7)
- VPN, EAP-TLS support (uit W8)
- Multi-user support (uit W8)
- Miracast support (uit W8.1)
- Bluetooth HID (uit W8)
- USB on-the-go (uit W8)
- gapless playback (uit WMP, Zune, etc)

En een paar dingen die nieuw of specifiek voor Windows Phone moeten worden gemaakt:
- dual SIM
- Bluetooth 4.0 LE
- EAP-SIM
- rSAP
- AVRCP 1.5
- Notification center
- Custom sms geluiden
- Snel in/uitschakelen van verbindingen

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 12 juli 2013 16:23]

als we daar nog aan toe kunnen voegen:
apps toegang tot scheduler, en aanpassen sms geluiden,
dan wordt het wel wat.
Begrijp me niet verkeerd, heb een nokia 820, en ben er erg gelukkig mee, maar t is bloed irritant, dat ik geen profiel in kan stellen, waarbij sms en email geluid stopt na 23:00 uur zodat ik niet 's nachts piep hoor door een linkedin mailtje o.i.d.
Verder vind ik phone 8 prima opgezet, ook de mogelijkheid voor de aparte bedrijfs sectie in een eigen vm vind ik erg goed: je werkgever kan bij uitdienst bijv. de bedrijfssectie remote wissen, maar je prive delen, zoals eigen foto's en eigen geinstalleerde apps, draaien volledig appart, en er is totaal geen crosstalk.
Helaas is Micrsosoft daar wat ver in gegaan, waardoor apps ook totaal niks mogen m.b.t. systeem functies, en hierdoor zijn helaas sms geluiden niet aan te passen.
Wat is de bron dat WP8.1 uitgesteld zou zijn? Daar is toch helemaal niets over bekend? Volgens mij hebben ze al bij een eerdere presentatie aangegeven jaarlijks 1 grote update te doen met mogelijk 1 of meerdere kleine updates. Ik zou niet weten waarom dit ineens anders zou moeten zijn. Veel gelekte (qua versienummer) versies hadden ook al wat testdingen erin. In de bron is het ook niet echt terug te vinden, alleen dat de enterprise-updates waarschijnlijk volgend jaar komen.
Is er ook niet, de eerste geruchten waren dat WP8.1 voor eind dit jaar zou zijn, toen was het begin 2014 dus zeggen ze dat "Microsoft Windows Phone 8.1 heeft uitgesteld" zonder überhaupt zeker te zijn of het ooit de bedoeling is geweest om het voor die datum uit te brengen.
De verwachting was dat WP8.1 voor het 'holiday season' zou komen (=eind Okt/begin Nov), dat zou een boost aan de verkopen kunnen geven. Ongetwijfeld was dat ook het oorspronkelijke doel.
Ach Tweakers gebruikt ook weer eens The Verge als bron. Een grotere anti-MS site kan ik niet bedenken. Er is helemaal niks bekend over het uitstelen van WP 8.1, zolang het niet officieel bevestigd is zet het dan ook niet in het bericht en gebruik al helemaal niet The Verge als bron voor MS nieuws want die vinden niks goed.
Ik kan bevestigen dat Data sense ook werkt met NL providers.

Het is een erg handige toevoeging, je kunt exact zien welke app hoeveel data verbruikt, limieten instellen en er is een optie om aan te geven dat grote uploads (bvb skydrive foto's) alleen mogen plaatsvinden als er WIFI beschikbaar is.

Er zit verder nu ook CardDAV/CalDAV support in (gmail), en er is meer informatie te vinden over opslagbeheer.
Ik snap sowieso niet dat het van de provider afhankelijk is. In Android kan dat ook gewoon zonder ondersteuning van de provider.
Maar van welke provider(s) kan je het bevestigen? Ik heb zelf Vodafone en zit hier echt op te wachten, het is nu enorm onduidelijk welke apps nu hoeveel data verbruiken.
Het lijkt provider onafhankelijk te zijn.
De Lumia 925 die ik heb (met GDR2 update) komt uit Duitsland en is unbranded.

Ik zit zelf bij Tele2, en daar werkt het gewoon mee. Het is ook een App, ik kan geen reden bedenken waarom het niet zou werken.
?
In NL ondersteunen Vodafone, T-Mobile, KPN Datasense niet. Misschien dat datasense nu echt een losse app is die ook zonder provider services kan werken.
Ik zou er nml. wel erg blij mee zijn als het zou werken ivm met tethering.
Snap sowieso het probleem niet. Voor de grotere providers van Nederland ( Vodafone, T-Mobile en KPN ) is er een app in de store die vinden waar je data en bel gebruik kan inzien.

Je had dus allang de mogelijkheid gehad.

Anyway ik ben blij dat de GDR2 update er snel uit komt. Er is niet voor iedere provider een app te vinden en Data sense is daarom een mooie toevoeding.

Voor de volledige lijst dat toegevoegd gaat worden met de GDR2 update kan je hier vinden in mijn vorige posted.

[Reactie gewijzigd door vali op 12 juli 2013 15:23]

yep, betaald en niet een applicatie van de providers zelf.
(niet dat die ene euro nu iets uit maakt, het gaat om het principe dat de functionaliteit al wel standaard in wp8 aanwezig is maar niet door de providers wordt vrijgegeven / benut.
die apps lezen de gegevens uit die de provider bijhoud. data vande provider dus. deze kan een dag oud zijn. de huidige versie van wp8 heeft de benodige API's niet vrijgegeven om lokaal en realtime de dataverbruik gegevens te kunnen monitoren. ook de mogelijkheid om een cap in te stellen is er dus nooit geweest.
DataSense is (was, dit gaat veranderen) geen lokale monitor van dataverbruik (of beter gezegd 'niet alleen').

Veel providers ronden het dataverbruik van een sessie af op een veelvoud van 10KB (Nederland) of soms zelfs op grotere aantallen (100KB). Hierdoor kan er, bij veel korte sessies, een verschil ontstaan tussen wat de provider afrekent en wat jij denkt te verbruiken; zo ontstaan mogelijk meerkosten omdat je volgens de lokale meting nog data over hebt. De oplossing van Microsoft was om periodiek (ik weet de exacte frequentie niet, maar laten we zeggen eens per 30 minuten) gegevens te verkrijgen van de provider en via deze weg het lokale verbruik bij te werken. Hierdoor kan DataSense dus exact weergeven hoeveel MB's jij verbruikt, precies zoveel als de provider afrekent.

Grootste nadeel van deze implementatie is dat de provider hiervoor ondersteuning moet bieden en/of een Microsoft tool moet installeren. Enkele providers hebben dit (al) gedaan en bij deze providers wordt DataSense automatisch geactiveerd. Voor alle andere providers werkt het niet.

De GDR2 update voorziet hierin doordat er nu een lokale meting gaat plaatsvinden; je zult ook in de applicatie zien dat erbij komt te staan "As measured by phone. Your carrier's data usage measurement may differ.". Wanneer jouw carrier/provider de DataSense module gaat gebruiken zal deze melding verdwijnen en wordt er gebruik gemaakt van deze gegevens.
Ik snap sowieso niet dat het van de provider afhankelijk is. In Android kan dat ook gewoon zonder ondersteuning van de provider

Data meten is geen probleem, maar veel providers rekenen anders dan jij en ik. Als DataSense die regels niet kent, kan die feature enkel 'normaal' rekenen.

Voorbeeld. Jij gebruikt 2,1kB data in een sessie. Sommige providers ronden dan af tot 3kB. Er zijn er ook die afronden op segmenten van 10kB. Etc etc. Dat soort verschillen kunnen op een totaal maandabbonement flink uitmaken.

Vervelende is dat dit soort regels niet alleen per provider verschillen, maar ook soms per abbonementsvorm.

DatasSense zal dus kunnen afwijken van je provider in die gevallen. (Net zoals Android's ingebouwde counters dat meestal doet.) Als DataSense echter wél de regels kent van je provider heb je een veel nauwkeuriger beeld van waar je zit tov je datalimiet.
Maar zonder medewerking van de provider zou Windows Phone toch gewoon de data kunnen meten en de ruwe data laten zien. Ik ben best benieuwd hoeveel data verkeer de apps veroorzaken. Ik heb nu eigenlijk geen idee.
Klopt, dat doet DataSense dan ook als er geen provider support is.

Maar zie het anders. Jij koopt een telefoon van/via KPN, en de feature in die telefoon zegt dat je nog niet over je limiet bent. Aan het einde van de maand stuurt KPN wel een geperde rekening omdat je er wel overheen bent gegaan. Jij belt boos naar KPN, spuit je gal lekker op wat internetfora :) en KPN is daarom weer boos op Microsoft/Telefoonfabrikant.

Nu zeg jij misschien, dat is niet KPN's verantwoordelijkheid, maar dat ziet niet iedereen zo - zeker bij een provider-sponsord telefoon.
Zie deze http://www.windowsphone.c...sense-to-track-data-usage pagina.

Vreemd van die laatste regel. Op de hele pagina kan ik niets vinden waar de provider iets voor zou moeten doen.
Ik moet zeggen dat deze update me echt vies tegen valt. Echt geen idee wat Microsoft allemaal aan het doen is, dat notifcatiecentrum stond voor zover ik weet oorspronkelijk al gepland voor wp8 zelf. Ondersteuning voor vpn duurt ook wel echt heel erg lang. Net als carddav en caldav ondersteuning... Daar zie ik nu ook niets meer over staan.

Het enige wat deze update dus toevoegt voor de doorsnee gebruiker is de verbeterde browser. Die FM-radio is meer een leuke gimmick, ontvangst is meestal waardeloos op mobiele telefoons is mijn ervaring. Data sense heeft ondersteuning van je provider nodig, dat wordt dus niets hier in Nederland. (gezien hoe het staat met ondersteuning voor visual voicemail van iOS).

Ik gebruik nu een half jaar WP8 en hoewel het allemaal in principe prima werkt mist het toch nog wel wat finesse wat iOS iig wel heeft (geen ervaring met Android). Ik kan niet zeggen dat ik verder de indruk heb dat Microsoft echt heel hard z'n best doet hier verbetering in aan te brengen. Al maar uitgestelde en uitgeklede updates. Jammer.
CardDAV en CarlDAV behoren onder "de vele kleine verbeteringen" in deze GDR2 update. Daarbij? Wat verwacht je überhaupt van een GDR? Dit is een minor update, ze gaan het hele systeem nu niet omgooien. Over plannen voor een notificatie centrum in WP8 heeft Microsoft nooit iets gezegd gehad. Data Sense zou volgens de geruchten provider onafhankelijk zijn.

Uitgestelde en uitgeklede updates? Microsoft had aangekondigd dat Portico (GDR1), GDR2 en GDR3 geen grote wijzigingen met zich mee zouden brengen en enkel kleine updates. WP8.1 zal de eerste grote zijn. Datums zijn er nooit genoemd. Dus uitgestelde/uitgeklede updates?

Typo

[Reactie gewijzigd door Loller1 op 12 juli 2013 15:14]

Het mag dan wel niet 'uitgekleder' of 'uitgestelder' zijn dan origineel aangekondigd, maar het is allemaal wel tergend langzaam in vergelijking tot de concurrentie, zeker omdat Windows Phone qua features simpelweg achterloopt.

Het is frustrerend om te zien dat Microsoft, een gigantisch technologiebedrijf, een half jaar nodig heeft heeft om een nieuw protocol te implementeren voor het synchroniseren van contacten en agenda's, terwijl een éénpersoonsbedrijfje binnen een paar weken z'n agenda-app kan updaten. Ik snap dat Microsoft hogere standaarden voor quality control heeft en dus langere testprocedures, maar dat staat totaal niet in verhouding tot de traagheid van het implementeren van nieuwe functionaliteit of het repareren van bestaande functionaliteit.

Kijk, dat ze over nieuwe functionaliteit als een notificatiescherm, wat ze waarschijnlijk anders willen doen dan de concurrentie om de live tiles niet overbodig te maken, tijd kost, kan ik begrijpen. Maar het ondersteunen van protocollen als EAP-TLS (waardoor ik momenteel geen WiFi-verbinding op mijn universiteit heb) zou echt nauwelijks werk zijn voor zo'n megabedrijf, zeker omdat ze de code al hebben liggen van Windows 8.

Ik hoop dat de reorganisatie van Microsoft hier verandering in brengt, want Windows Phone is een prachtig uitgedacht product, en je merkt duidelijk de invloed van de minimalistische interface op de ontwikkeling van de GUIs van andere mobiele OSen. Het moet prima mogelijk zijn Windows Phone even feature rich als Android te maken als ze er genoeg energie in stoppen. En het is belangrijk dat ze dat doen, want Windows Phone is cruciaal voor de toekomst van Microsoft; als Windows Phone op termijn geen succes wordt, is de kans klein dat Windows 8 echt zal aanslaan.

[Reactie gewijzigd door Fred-Erik op 12 juli 2013 22:35]

zeker omdat Windows Phone qua features simpelweg achterloopt.

Qua Android wellicht wel als je Android definieert als de topmodellen van HTC en Samsung etc. Qua stock-Android op midden en budgetmodellen valt het wel mee.

Qua iPhone echter zeker niet, Windows Phone kent veel meer features dan iPhone. iPhone heeft echter het voordeel dat ze een veel groter app-aanbod hebben om dat gemis te compenseren. Ook hebben ze een groter ecosysteem van fysieke randapparatuur, waar Windows Phone vooral beperkt is tot XboX. Kaal iOS echter heeft heel weinig features.
Qua iPhone echter zeker niet, Windows Phone kent veel meer features dan iPhone

Serieus? Dit kun jij met droge ogen beweren? Noem jij behalve de live tiles eens één feature die WP8 wel heeft, en iOS niet. Hier een lijstje met features die iOS wel heeft en ik dagelijks mis in mijn WP8 device:

- caldav/carddav (is niet toegevoegd in de GDR2 update, dat werkt namelijk alleen voor google accounts)
- s/mime
- notificatiecentrum
- do-not-disturb functie
- met een tik op de statusbalk naar boven scrollen in de browser
Het kan me niet schelen dat het een 'minor update' is, ze moeten gewoon spijkers met koppen slaan als ze willen dat WP8 ooit serieus genomen wordt.

En dat doen ze nu niet.

Ik heb de GDR2 geïnstalleerd en:

- caldav en carddav zijn alleen voor google accounts, niet voor andere of zelf gehoste diensten. Oftewel ze bieden geen ondersteuning voor caldav en carddav, ze bieden ondersteuning voor google.
- data sense, niet aanwezig op HTC telefoons
- browser voelt wat sneller, dat is fijn

Verder heeft Microsoft wel degelijk te kennen gegeven dat ze graag een notificatie centrum hadden ingebouwd, maar dat ze in tijdnood kwamen. http://www.theverge.com/2...one-8-notification-center
Als Windows Phone 7.8 gebruiker walg ik echt van het feit dat wij het nog altijd moeten doen met Internet Explorer 9, sommige websites werken gewoon niet goed. :(
Geen zorgen, in Internet Explorer 10 is het geen haar beter. En dat licht niet aan de browser, maar aan de webdevelopers die het zo vreselijk leuk vinden om enkel en alleen webkit-specifieke dingen te gebruiken (zoals -webkit- ipv de standaard).
:+ webkit.. het nieuwe IE6
Inderdaad, webkit lijkt de nieuwe IE 6 te worden. :(

Ik heb ook al een paar keer gehad dat een website niet werkte op mijn 8X. Gecontrolleerd op de iPhone: werkte het ook niet. |:(

Dan op PC met Explorer 10, en ook niet. Tja, dan mis je wel veel klanten ...
Das raar dan, de iPhone heeft wel een Webkit browser.