Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 46, views: 12.971 •

Elektronicaproducent Panasonic heeft het boekjaar afgesloten met een verlies van 750 miljard yen, ongeveer 5,7 miljard euro. Het bedrijf kampt met dalende verkoopcijfers en de forse kosten voor zijn herstructurering. Het komende jaar verwacht het bedrijf weer winst te gaan maken.

Het verlies is bijna gelijk aan dat van het jaar ervoor; toen leed het bedrijf een verlies van 770 miljard yen. Uit het jaaroverzicht blijkt dat de verkoopcijfers van alle consumentenelektronica daalden. In een poging het tij te keren is het bedrijf al een tijd bezig met een herstructurering, er vielen al ongeveer 46.000 ontslagen en het bedrijf verkocht veel bezittingen. De kosten van de herstructering liepen in het afgelopen jaar op tot 508 miljard yen, ongeveer 15 procent hoger dan waarop gerekend was.

Voor het komende jaar is het bedrijf echter optimistisch gestemd; de herstructurering moeten dan zijn vruchten gaan afwerpen. De kosten van het bedrijf moeten flink lager uitvallen en daarnaast profiteert het bedrijf van een zwakke yen. Panasonic verwacht komend jaar een winst van vijftig miljard yen te boeken, omgerekend 380 miljoen euro.

Reacties (46)

5,7 miljard is veel, heel veel. Dit gaat zelfs een bedrijf als Panasonic niet lang volhouden. Interen op je reserves en bezittingen is heel jammer, het is natuurlijk goed dat ze een backup achter de hand hebben maar als het eenmaal bergafwaarts gaat is het maar de vraag of je enkel door herstructureren weer de weg omhoog vind. Het is maar de vraag of de herstructurering zijn vruchten afwerpt. De resultaten van dergelijke constructies vallen vaak tegen of komen pas later op gang. Van 5,7 miljard verlies naar winst is een hele stap, ik denk niet dat ze dit in een jaar gaat lukken. Ik denk dat ze beter kunnen kijken naar de oorzaak van de problemen, herstructureren en mensen ontslaan is vaak niet de oplossing tot het probleem gebleken.

[Reactie gewijzigd door Zenomyscus op 10 mei 2013 14:14]

Het is een relatieve druppel op een gloeiende plaat; het bedrijf heeft jaren achtereen enorme winsten/omzetten gedraaid tot wel 4000 miljard yen.
De vraag is hoeveel reserves er toen opgebouwd zijn. De meeste bedrijven doen het niet a la Apple met het opbouwen van 150 miljard cash.
Hoelang houden die Japanse bedrijven dat vol, jaar na jaar verlies draaien. 5.7 miljard euro verlies is niet mis... Het zijn voor mijn gevoel niet meer de giganten van weleer. Iedereen koopt tegenwoordig een samsung LCD tv en noemen dat vervolgens LED tv (wat feitelijk nog steeds een lcd tv is maar hipper klinkt). Er is geen oog meer voor de Japanse kwaliteit, diverse media noemden de VT50 en daarna de VT60 als dé standaard waaraan andere TV's worden afgemeten, zo ook tweakers "Wat ons betreft is de Viera VT50 voorlopig de maatstaf waaraan andere toestellen worden afgemeten. "

reviews: Panasonic Viera VT50: zwartkijken voor gevorderden

Wat doet panasonic dan fout vraag je je af? Ze krijgen in ieder geval lang niet zoveel "coverage" als samsung in de mediamarkt heeft, dat is echt absurd. Die presteren beter onder die TL buizen dan de plasma's voor zover ik begrepen heb maar in woonkamerlicht valt dat voordeel weg. Jammer eigenlijk dat zulke kwaliteit niet meer gekocht wordt. Hopelijk houdt panasonic het nog vol en weten ze met innovaties een slag terug te winnen.

Gegroet
Denk dat je naar de toekomst gezien wel positief kan zijn als je kijkt naar 4K OLED's waar Pana toch al mee bezig is. EN ook al lijkt het niet zo, toch liggen ze gewoon voor op Samsung als het hier op aankomt aangezien ze al een generatie verder zijn, ook al is er nog geen 4K OLED van Pana te koop op t moment. Daarnaast kunnen ze straks deze next plasma's goedkoper produceren EN hebben ze een betere techniek die gemakkelijker te produceren is dan Samsung en LG doen. Grote voordeel hierbij is dat ze de handen met Sony in elkaar geslagen hebben waardoor ze m.i. zowiezo een voordeel hebben. Tis alleen nog een een paar jaar overbruggen denk ik en om dat toch goed te doen hebben ze gewoon een stuk meer aandacht op hun LCD's met led verlichting (want dat zijn het toch gewoon) gericht zodat ze daar hopelijk wel meer winst boeken... Hierdoor kunnen ze de verliezen toch beperken op hun andere divisies die gewoon minder lopen (zoals de plasma kant helaas). Want het is gewoon zo dat Pana toch echt kwalitatief betere (EN mooiere) tv's maakt dan samsung. Ook al is dat laatste een kwestie van smaak, dat eerste staat als een paal boven water, omdat dat gewoon een feit is.
Een feit is misschien kort door de bocht. Samsung is, als je het mij vraagt, alleen verder in ontwikkeling van het internet gebeuren en andere soortgelijke features zoals een camera in de TV. Als een bedrijf ver voor ligt op ontwikkeling is het eerder LG, hoewel veel ontwikkelaars overlopen van LG naar Samsung en weer terug. Maar waarom loopt Samsung dan weer beter dan LG?

Samsung wordt enorm gehyped en is naar mijn mening van hetzelfde caliber als LG en hoewel het bedrijf absoluut mooie producten maakt doen ze echt onder voor Panasonic. Het verbaast me nog dat Samsung überhaupt Plasma TV's blijft maken en dat deze goed verkopen aangezien Panasonic hier gewoon met kop en schouders en zelfs het hele torso boven de concurrenten uitsteken. NeoPDP (Ontwikkeld door Panasonic en Pioneer) is energie zuinig plasma, maar verbruikt nog wel meer als LCD LED TV's, maar niet veel meer dan de LCD-CCFL TV's.

Waarom wordt Samsung, vooral ook door Mediamarkt en Saturn, erg gehyped? Omdat ze hier de meeste winst op maken. Ze verkopen Duitse modellen en hier zit een grotere marge op waardoor ze over het algemeen goedkoper kunnen aanbieden als de concurrenten. Hier zijn al genoeg problemen over te vinden zoals het niet goed ondersteunen van Ziggo/UPC, wat vooral in de eerste modellen met CI+ het probleem was en garantie aangezien Samsung Nederland niets met de TV's doet.

Panasonic maakt geweldige TV's, vooral Plasma, maar het is de consument die onbewust bedrogen wordt door het mooier maken van Samsung en net slechter neerzetten van bijvoorbeeld LG en Philips, maar ook Panasonic. Sony heeft vaak een eigen hoek in een winkel, maar deze lijken vaak duurder dan Samsung modellen. Hoewel de HX750 een 200Hz TV was waar de 6000 serie van Samsung maar een 100Hz was en hier maar een klein prijsverschil in zat. (¤50,- voor de 40").
Samsung heeft een veel breder productaanbod (wasmachines, koelkasten, tablets, telefoons, tv's, etc.) en dat in alle prijsklassen waar Panasonic, in ieder geval in Nederland, bijna niets anders verkoopt dan TV's en camera's. Volgens mij heeft Samsung ook een goede deal gesloten met de MediaMarkt want er zijn altijd promo acties met meerdere Samsung productlijnen. Ook heeft Samsung als merk momenteel natuurlijk de wind mee vanwege de succesvolle Galaxy telefoons.

Daarnaast koopt de gemiddelde consument lang niet altijd het beste en is men daar ook lang niet altijd naar op zoek, de tweakers wel maar mijn ouders zien bijvoorbeeld ook 0,0 verschil tussen mijn iPad met en zonder retina scherm en zouden er dan ook geen euro voor bij betalen.

[Reactie gewijzigd door Rctworld op 10 mei 2013 17:30]

Volgens mij klopt deze zin niet "Volgens mij heeft Samsung ook een goede deal gesloten met Samsung". Samsung die met Samsung een deal sluit :+
Dit is niet waar, Panasonic (was altijd Matsushita oftewel National in eigen land) is in Azië veel meer dan een TV- en cameramerk. In Japan al sinds jaar en dag het grootste merk (wellicht met Sharp) in home appliances, o.a. koelkasten, magnetrons, wasmachines, stofzuigers, airco's etc.

Kijk eens op http://panasonic.jp/products.html
Ik weet het is moeilijk leesbaar, maar ga eens naar de afdeling household: http://panasonic.jp/products/appliance.html

En dat is dan nog alleen household appliances he...

Ook in de VS is Panasonic veel meer dan alleen een TV fabrikant: camera's, telefoons, office,
stofzuigers, magnetrons, scheerapparaten, gereedschap... etc etc.

Ik durf zelf te zeggen dat het palet consumer appliances van Panasonic uitgebreider is dan dat van Samsung.

[Reactie gewijzigd door Cap op 10 mei 2013 16:58]

Slechts 25% van de omzet is consumenten electronica..
Klopt, kun je nagaan. Ik beperkte me bewust tot de consumentensector gezien het onderwerp. :)
@Caayn
Scherp, aangepast!

@Cap & @Bever!
Lezen is ook een kunst... Ik reageer op iemand die het heeft over de MediaMarkt, dan schrijf ik nog "waar Panasonic, in ieder geval in Nederland" en dan gaan jullie lopen klagen dat ze echt wel veel meer doen dan dat in Azië... Hoef je mij niet te vertellen ik heb 2 jaar in Azië gewoond maar daar hadden we het, zoals duidelijk mag zijn, niet over ;)
Okee, duidelijk. :)
Kijk maar eens op de site van Panasonic en dan zie je dat ze in al die takken ook actief zijn.
Ach een doorsnee persoon denkt al heel snel dat Plasma heel veel meer verbruikt dan LED. En heeft geen rete verstand van kleuren etc etc. Ze krijgen daar een geoptimaliseerd filmpje te zien en dat is het.
Denk dat de meeste consumenten nog net kijken naar hoe groot dat ding is. Oh en hij moet lekker plat want 3 centimeter meer uitsteken is zo erg veel :D
Als ze bij je op de bank een keer TV kijken op een plasma zien ze pas echt het verschil en komen ze met vragen waarom die van hun het niet zo kan laten zien.
idd, in de winkels worden van die filmpjes getoond die optimaal zijn voor die situatie. Vervolgens vraagt bijna niemand zich af hoe het er bij hen thuis uit zal zien. Panasonic moet gewoon net als Samsung actiever in bcc en mediamarkten een eigen soort van stand inrichten met huiskamerverlichting (of iig niet die tl buizen) en zorg ervoor dat de winkels betere marge kunnen pakken op de producten van panasonic. Maar al met al lijkt het dat samsung dat spelletje wel heel goed door heeft en de rest v/d producenten wat minder. Van de 2 samsungs, recente LCD's die ik heb gezien kan ik nog niet van zeggen: Wauw!! Dat beeld ziet er goed uit. Allemaal net niet. Qua design doen ze het wel goed en daar kan de rest ook nog een puntje aan zuigen, dat werkt zeer zeker in je voordeel. De tv staat toch niet altijd aan en dan moet er wel iets staan waarvan je denkt: seauw das een hip design ding. Maargoed we zullen zien, hopelijk overleeft panasonic deze verliesjaren, ik zie niet in waarom ze ineenkeer veel meer zullen gaan verkopen maargoed, als ze denken een positief resultaat te kunnen behalen met herstructurering, het zij ze gegund.
Ik denk dat het voor een deel ook is dat Panasonic denkt dat goede apparatuur zichzelf verkoopt. Dat is misschien zo bij tweakers die graag testen bekijken en de specs doorlezem, maar als ik niet moet tellen hoe vaak ik heb gehoord: "Ja maar alleen Sony heeft goeie spullen, ik moet niets anders dan Sony." Of: "Ik wil alleen een Galaxy, de rest is troep."

Marketing speelt nog altijd de grootste rol.
Dit dus. Dezelfde fout die Philips ook jarenlang heeft gemaakt. Uitstekende kwaliteit spullen, mindere marketing en een publiek dat niet zozeer om kwaliteit geeft maar wel om het design en de prijs.

Philips heeft tot en met de jaren 80 kwalitatief uitstekend spul gemaakt in beeld en geluid. Ze konden toen prima meekomen omdat alle fabrikanten relatief goede produkten maakten. Maar op een gegeven moment kwamen de Japanners (en later de Koreanen) erachter dat je nog veel meer kunt verkopen door je produkten slechter (maar wel goedkoper) te maken. Philips is daar veel te laat op ingesprongen en toen ze er in sprongen maakten ze produkten die weliswaar goedkoop en slecht waren, maar niet hip of mooi. Dus wilde nog steeds niemand het hebben. Pas de laatste jaren hebben ze weer een beetje de slag te pakken, maar ze hebben zich helaas uit de meeste sectoren teruggetrokken.

Ik hoop echt dat Panasonic niet die kant op gaat, ze zijn de enige die nog fatsoenlijke tv's maken. Als we het straks met die Samsung meuk moeten doen, dan word ik niet blij...
"Ach een doorsnee persoon denkt al heel snel dat Plasma heel veel meer verbruikt dan LED."

Is dat niet zo dan? Uit de reviews van bijvoorbeeld een Panasonic VT50 vergeleken met een Samsung ES6800 haal ik toch dat de plasma varianten ruim twee tot drie keer zoveel verbruiken.
Totale appels en peren qua TV's natuurlijk, maar 't is een gigantisch verschil.
Is dat niet zo dan? Uit de reviews van bijvoorbeeld een Panasonic VT50 vergeleken met een Samsung ES6800 haal ik toch dat de plasma varianten ruim twee tot drie keer zoveel verbruiken.
Misschien op piek verbruik (volledig wit beeld), maar bij normaal gebruik is plasma al lang geen 2x het verbruik van LED LCD. Meer in de buurt van 1.5 keer, wat zowel in kosten per jaar als milieubelasting peanuts is vergeleken met een zuinigere ijskast kopen of de auto af en toe laten staan.
ja plasma gebruikt meer stroom,
vooral het piek vermogen is hoger, maar eerlijk is eerlijk, gemiddeld verbruik is ook hoger.
de vraag is hoeveel dat er toe doet, het is een paar watt verschil.
als jij een extra wasje draait dan hebben we het over veel meer vermogen.

het punt is is dat we de watts aan het tellen zijn aan de ene kant en ze volledig negeren bij de echte energie verslinders.. prima dat mensen willen besparen maar doe dat dan waar het echt zin heeft imho.

ander verhaal als je 8 uur per dag tv kijkt inclusief in de zomer, maar als je dat niet doet maakt het weinig uit. in essentie is het gebruikte wattage een 100% efficiente kachel in je woonkamer, oftewel daar stook je geen gas voor, natuurlijk kost dit meer dan gas om je huis te verwarmen, maar an sich gaat de energie niet verloren.

kortom, als je goed beeld wilt en bereid bent zeg 800+ euro voor een tv te betalen, kan je dat extra 10tje ook wel betalen, en wil je een vergelijkbare kwaliteit led TV dan betaal je heel wat meer. (en dan nog kom je er niet)
Je mag communities als deze daarvoor danken, vooral op Tweakers is 't Microsoft dit Samsung dat.
Kan ook zijn dat desbetreffende bedrijven daarvoor betalen, anyways in the end consumers choice will come back to them when there's nothing else to choose from but Samsung.

Het is best triest dat we masaal voor Samsung gaan, op ten duur zal 't ook ten koste gaan van innovatie.
Tja, het blijft lastig/jammer. Maar de realiteit is niet dat de 'beste' wint. Zie je toch maar weer hoe belangrijk marketing is.
Je kan nog zulk mooi spul maken. Als mensen niet weten/beseffen dat het beter is, zullen ze het niet kopen. En natuurlijk spelen marges en prijs hierin mee en zullen de grote ketens ongetwijfeld dealtjes sluiten met leveranciers, toch kan Panasonic qua positionering en marketing nog wat leren van bijvoorbeeld samsung
Zolang je je rekeningen blijft betalen ga je niet failliet dus je kunt het heel lang volhouden, dat verlies draaien.
Vraag aan een willekeurig persoon op straat wat een goede tv is en ze noemen voor 90% een samsung.
Is een staaltje extreem goede marketing, en merkperceptie.
Als je Panasonic in nederland vergelijkt met bijv Duitsland en de UK lopen ze hier zwaar achter de feiten aan.

Panasonic doet ongeveer 50% van zn omzet in Japan en daar is het de laatste jaren niet zo makkelijk geweest, tsunami en economische malaise.

Ik hoop dat ze met OLED het tij kunnen keren, ik zg dat ze ook al een tijdje wasmachines etc hier aanbieden. Ik gun het ze dat dit gaat lopen, als ze dezelfde kwaliteit bieden als op tv heb je er een goede koop aan..
Hopelijk boekt Panasonic het volgende jaar inderdaad de winst waarop het hoopt. Het zou zonde zijn als een bedrijf met een ontstaansgeschiedenis teruggaand naar halverwege de jaren '50, dat daarnaast kwalitatief bijzondere producten aflevert, ten onder zou gaan aan de economische conjunctuur...
Het is voor mij ook niet heel vreemd dat een business model wat staat en valt met het overtuigen van de consument dat die iedere 2 jaar een nieuwe tv, computer, tablet, laptop, etc etc nodig heeft faalt. Er komt een dag dat Jan met de pet naar zijn 60" tv kijkt en zegt: "weet je, deze is groot genoeg." Ook is de logistiek (van fabriek naar evt groothandel en dan naar de retailwinkel of webshop) met recht 19e-eeuws te noemen. Sinds het internet bestaat had Panasonic (en een hoop anderen) kunnen innoveren door bijv. direct via hun websites aan consumenten te verkopen, cut out the middle man, of door fatsoenlijke support op te zetten voor hun producten. Er zijn een hele hoop dingen die alle grote fabrikanten steevast fout doen, kansen die men laat liggen om krampachtig vast te houden aan een manier van handelen die hopeloos achterhaald is.
Ik woon in de VS en Panasonic verkoopt hier rechtstreeks aan de consumenten via http://shop.panasonic.com/

Als je op websites van electronicawinkels bijvoorbeeld op 50" TVs klikt, word je overspoeld met Samsungs en LGs met elk een net iets andere featureset. Voor elk model televisie van Panasonic zijn er 10 LGs en Samsungs. Dat 9/10 televisies van LG en Samsung zijn heeft denk ik een grote invloed op de keuze die consumenten maken, samen met de illusie dat LCD of "LED" superieur zijn.
Met andere woorden worden LG en Samsung's produkten door je strot geduwd.
Misschien iets voor de EU om mee te bemoeien, want zoals het nu gaat gaan heel veel Japanese bedrijven failliet.

Enigzins is het toch ook zo? Je ontkom niet meer uit de greep dat die 2 hebben.
Klopt, maar dat komt ook door de verstikkingstactiek die Samsung standaard op de markt hanteert: gewoon ontiegelijk veel bijna dezelfde modellen op de markt brengen, het aantal modellen telt. Die methode is effectief als je daarvoor in je productielijn weinig extra kosten hoeft te maken. Het is een strategie waar ik niks mee heb: ik haat het om door 100 "verschillende" modellen te ploegen die eigenlijk allemaal hetzelfde zijn. Doe mij maar een overzichtelijk en zorgvuldig gekozen productenpalet. Overigens is Samsung niet de enige, bijna al de grote fabrikanten maken zich er wel schuldig aan. Maar Samsung spant toch wel de kroon.
Door dalende vraag of door slechte aanbod? als ik hier bij de electronicaboer naar binnen loop zie ik meestal voor 60% aan Samsung spullen staan, dan nog veel LG, Philips en dan heel af en toe een scherm van Panasonic, en dan vaak alleen de duurdere plasma's
Tsja, als Samsung aanbiedt om de winkel voor de helft in te richten dan is het een makkelijke keuze voor de retailer.
Samsung heeft vele producten, Panasonic vele malen minder.
Verdiep je eerst eens in de producten die panasonic op de markt brengt,want vele malen minder zoals jij zegt is het dus niet.
Ze zijn o.a. ook actief in de medische tak,elektrisch gereedschap,accu's maar ook in de verlichting tak...allemaal dingen waar samsung niet actief in is.
Panasonic heeft een aantal problemen, één van deze problemen heeft er mee te maken dat bijne alle producten die ze leveren een soort "commodities" zijn waarbij de prijs bepaald wordt door de markt. Een volgend probleem is de hoge Yen waardoor Japanse producten duurder zijn te exporteren, landen waarbij de locale munteenheid laag gewaardeerd is zijn daarbij in het voordeel. Er zijn overigens wel meer Japanse producenten die met de zelfde problemen kampen, denk daarbij aan Sony, Canon, Sharp, etc, etc.

Het is best wel jammer want Panasonic producten zijn in mijn ervaring best wel goed, we hebben hier diverse producten van deze fabrikant in huis. Ze maken en verkopen overigens veel meer producten dan TV's en Fototoestellen: http://www.panasonic.nl/h...zicht/11955747/index.html

Het is alleen erg opvallend dat deze producten niet of nauwelijks verkrijgbaar zijn in de winkels, daar ligt nog een mooie taak voor de marketing afdeling van Panasonic Nederland...
Ik hen wel het idee dat Panasonic het wel aardig doet met het m4/3 camera assortiment.

Prijzen dalen nog wel sterk na introductie,maar das met de Nikon one niet anders.
Ze maken idd hele fraaie producten, maar die markt is zo ontzettend klein.
Ik snap niet dat mensen zo zitten te zeuren om energieverbruik!
Als dat nou echt bakken met geld zou schelen zoals het verschil tussen een amerikaanse 8 pitter van weleer en de volkswagen up dan kan ik het me indenken, maar men haalt wel voor honderden, al dan niet duizenden euro's per jaar aan tv's en gadgets op, maar die paar extra knaken per jaar voor stroom dat is opeens "too much".

Ik kan mij eigenlijk ook totaal niet voorstellen dat de doorgewinterde consument zich zo blindstaart op wat een tv zoal zou verbruiken, of er moet wel een gigantisch spelletje gespeelt worden door media-markt & co.

Ik ben zelf overigens niet zo'n fan van plasma televisies. Ik moet zeggen dat een "LED" tv van samsung een erg mooi beeld geeft, en in mijn ogen een rustiger beeld dat fijner voor de ogen is, mits je er een 1080i/p invoer aan koppelt, want shit... wat zijn de hedendaagse tv's slecht in het weergeven van SD beelden van bijvoorbeeld onze Pioneer home cinemaset uit het guldentijdperk.
Niks mis mee om naar energieverbruik te kijken toch? Heeft helemaal niet met geld te maken, maar het is een beetje onzin om als een kip zonder kop door het leven te gaan en te denken dat na ons de zondvloed wel komt.
Zeker, maar de mensen zijn wel vreemd geconitioneerd hoor. Massa's gaan meermaals per jaar op vliegvakantie naar verweggistan, hebben 1 of 2 auto's voor de deur, misschien ook wel een waterbed. Ik doe / heb dat allemaal niet maar wel lekker een plasma tv. Wie is er nu milieuonvriendelijk? Bepaal mijn footprint maar, ik durf de weddenschap wel aan...

Maar bij die mensen dus: als je dan 2 tientjes per jaar extra uitgeeft voor het energieverbruik van je tv is dat opeens een bezwaar. Lekker krom. Dat is gewoon pure conditionering, gevoed door instanties als de Consumentenbond, de retail die pronkt met energielabels en mogelijk gemaakt door de domheid van de consument. Veel plezier met je LED TV en straks die 2 weekjes in Thailand ook he... (niet jij GJvdZ, maar "de consument", laten we zeggen Henk en Ingrid :P)

PS Kostenaspect: de kosten die je de komende 10 jaar extra maakt w.b. energie haal je er bij aanschaf al slapend uit omdat je voor 100 euro minder met gemak een mooiere plasma kunt kopen dan je een LED tv kunt krijgen...

[Reactie gewijzigd door Cap op 10 mei 2013 18:02]

Precies...komt nog eens bij dat je figuren erbij hebt lopen die dan de "evolution kit" erbij halen van samsung.
Ja maar mijn samsung kan ik upgraden hoor...oh ja en met hoeveel gaat je verbruik omhoog dan...
daarom ook voor mij een pana plasma :)
Ik snap niet dat mensen zo zitten te zeuren om energieverbruik!
Als dat nou echt bakken met geld zou schelen zoals het verschil tussen een amerikaanse 8 pitter van weleer en de volkswagen up dan kan ik het me indenken, maar men haalt wel voor honderden, al dan niet duizenden euro's per jaar aan tv's en gadgets op, maar die paar extra knaken per jaar voor stroom dat is opeens "too much".
Het gaat helemaal niet om het geld, het gaat nu juist om het gezeur.

Stel een stel 'gewone consumenten' hangen een nieuwe plasma op, wat is dan de vraag bij de volgende verjaardag: "Hij verbruikt zeker veel?".
DAAROM loopt Samsung ook zo goed, niemand vindt er 'echt' iets van. Het is een fatsoenlijke TV voor een fatsoenlijke prijs... of dat ding 400.000Hz, 26 HDMI poorten en Gbit Wlan heeft? Huh? Je kunt er wel gewoon uitzending gemist op kijken, bedoel je dat?

Daarmee is je vergelijking met en amerikaans 8 pitter vs. een Volkswagen Up! ook krom. Niemand loopt een dealer binnen met een 50/50 kans om 1 van de 2 mee naar huis te nemen. Echter bij electronica is het onderscheidend vermogen zo beperkt dat je wel een echte nerd tweaker moet zijn om het verschil te snappen. Laat staan daarop een keuze te maken.
De gemiddelde consument moet daarom vooral op vooroordelen afgaan, Plasma is energie onzuinig en LED was goed...
Een plasma van nu is nog zuinig als mijn bijna 6 jaar oude lcd. Zo krom zijn die energie labels daarom ook want ik denk dat de eerste plasma die stuk duurder in verbruik was hetzelfde logo C opgeplakt zou krijgen als de huidige zuinigere plasma's
Ik heb het idee dat Panasonic z'n prioriteiten een beetje verkeerd heeft liggen.

Ik heb begin dit jaar een tv en home cinema set van ze gekocht, maar dat was puur en alleen, omdat ik zelf de research heb gedaan en the most bang for the buck wilde.

Toen ik de media markt, saturn en de harense smid binnen liep, overal sony, lg, samsung, en ergens in de hoek twee panasonic tv'tjes.

Ik heb het idee dat ze wat meer moeten investeren in promotie...
Hopelijk houdt Panasonic het vol. Ben erg tevreden over mijn 6 jaar oude plasmascherm. Heerlijk scherm om naar te kijken!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBTablets

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013