Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 87 reacties, 30.578 views •
Submitter: RadiusK

Vlak voordat Microsoft in Parijs een demonstratie gaat geven van IllumiRoom, heeft het bedrijf een video vrijgegeven waarin het laat weten dat de techniek bedoeld is voor een nieuwe generatie consoles. Daarmee doelt de fabrikant waarschijnlijk op de opvolger van de Xbox 360.

Microsoft zal later deze week tijdens de CHI 2013 in Parijs aandacht besteden aan IllumiRoom, een techniek die het eerder dit jaar tijdens de CES onthulde. In aanloop naar de presentatie in Parijs heeft Microsoft alvast twee video's vrijgegeven van de techniek. In een 30 seconden durende samenvatting stelt Microsoft dat de techniek bedoeld is voor een gameconsole van de volgende generatie, zonder daarbij te vermelden welke console het daarbij voor ogen heeft. Naar alle waarschijnlijkheid bedoelt de consolebouwer echter de opvolger van zijn eigen Xbox 360. Het is de verwachting dat Microsoft die opvolger op 21 mei zal aankondigen.

In een langere variant van de clip laat Microsoft zien wat het met de techniek voor ogen heeft. Met IllumiRoom koppelt Microsoft een projector aan een Xbox. Ook Kinect speelt een rol in het geheel. De projector is gericht op de muur achter de tv waarop de game getoond wordt. Via de IllumiRoom-software geeft de projector beelden weer die gerelateerd zijn aan de gespeelde game. De projector kan een groter deel van de spelomgeving weergeven dan op de tv zichtbaar is. Dat kan op verschillende manieren; heel realistisch, maar eventueel ook onscherp, zodat het minder afleidt van wat er op de tv weergegeven wordt.

Illumiroom kan echter ook andere beelden weergeven. Vallende sneeuwvlokken bijvoorbeeld. De combinatie met Kinect maakt het zelfs mogelijk dat de sneeuwvlokken lijken te blijven liggen op objecten in de kamer als een kast. IllumiRoom kan bovendien gebruikt worden voor het weergeven van abstracte beelden, zoals lichteffecten of een raster dat aansluit op en meebeweegt met de bewegingen in het spel.

De demonstratie die Microsoft tijdens CHI 2013 gaat geven moet volgens de makers nog steeds gezien worden als een 'proof of concept'. Het is niet duidelijk of Microsoft IllumiRoom ook echt op de markt wil brengen.

Microsoft IllumiRoom,

Reacties (87)

Reactiefilter:-187083+152+23+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
Ik vind het lastig in te schatten hoeveel last de tv krijgt van lichtreflectie. Mijn plasma tv is best wel gevoelig voor licht inval en kan me niet voorstellen dat dit 100% voorkomen kan worden door om de tv heen te schijnen.
Dat is een goede vraag. Het is aannemelijk dat de projector op de plaats van de TV een zwarte box projecteert, zodat zo min mogelijk licht de TV bereikt en kan reflecteren in de ogen van de gebruiker.
Dat doet het ook; op (bijv) 4:46 zie je wat de beamer projecteert en inderdaad, hij projecteert een zwart vierkant op je scherm.
wel, als dit uitkomt vind ik dit echt indrukwekkend. zou voor mij een reden zijn om voor de nieuwe Xbox te kiezen ipv PS4. Het filmpje deed me echt kwijlen, mooi proof of concept!
Op Engadget werd door Microsoft gemeld dat IllumiRoom nog niet klaar is voor de volgende Xbox:

http://www.engadget.com/2...t-illumiroom-researchers/

Zou natuurlijk later kunnen komen, maar verwacht het niet wanneer de nieuwe xbox te koop is.
'waarschijnlijk' was niet echt nodig.geweest, natuurlijk is het voor de opvolger van de Xbox 360.
Doet me inderdaad denken aan de tekst van een kinderfeestje uitnodiging:
"Breng je zwembroek mee, maar we zeggen niet wat we gaan doen".
Wie zegt dat ?
Misschien is het wel voor de opvolger van de Xbox720 ?
Waarschijnlijk lijkt me dus een prima slag om de arm.
Precies, het zal niet voor de PS4 zijn :z
Dat wil natuurlijk niet zeggen dat het niet zou werken. Het werkt ook samen met bestaande games zeggen ze in hun langere video, wat het eventueel mogelijk maakt om er ook gebruik van te maken op andere toestellen. Al dan niet via een hack. Kinect heeft ook veel meer toepassingen dan waar het oorspronkelijk voor op de markt gebracht is :).

Het is natuurlijk nog maar een prototype, ze staan dus al wat verder dan hun proof of concept, maar ik verwacht niet dat ze bij de launch van de nieuwe Xbox iets dergelijks op de markt zullen brengen. Het interesseert me wel, het geeft toch een extra dimensie aan games :).
Probleem alleen is dat het samenwerkt met de kinect. Dus dan zou je voor de ps4 en een kinect moeten kraken en de projector en ik denk dat dat een heel lastig grapje gaat worden.
Die kinect lijkt me op dit moment vooral zo gebruikt te worden omdat dit een prototype is, als het op de markt komt lijkt het me dat het ge´ntegreerd zit in hetzelfde kastje. Het feit dat het kan werken onafhankelijk van de game suggereert ook dat het geheel niet op de console hoeft te draaien, die kinect zit waarschijnlijk gewoon aan een los appaaraat aangesloten dat ook de projector aanstuurt, en uiteindelijk zal dat allemaal ge´ntegreerd zitten.
Ik heb hier zo mijn twijfels bij.

1: het systeem zal niet gouw goedkoop zijn met een beamer met best een ruime viewing angle en die ook nog eens genoeg licht geeft om goed te projecteren op meubelen. daarbij is er ook nog eens een diepte sensor nodig.

2: Kijkend naar enigzins vergelijkbare projecten zoals Ambilight op televisies en AMBX van Philips zie je dat deze nooit echt van de grond gekomen zijn, AMBX is zelfs een ware flop geweest. ]

3: om echt goed te werken moet de software het ondersteunen, een paar simpele patronen is leuk maar in praktijk niet erg nuttig. Daarbij komt ook nog dat wanneer je het beeld echt ook op de beamer weergeeft je voor games tenminste veel meer resources nodig hebt. Voor foto's en video zou je gebruik kunnen maken van dat het oorspronkelijke bestand groter is dan de resolutie van het beeldscherm maar dan is ook nog maar de vraag of je het niet gewoon verkleint wil hebben.

Kortom er zitten nog een hoop haken en ogen aan.
Het wordt een onderdeel van een gaming platform. Dat is niet te vergelijken met AMBX wat gewoon een los product was in de markt. Dat moet eerst verkopen voordat developers het gaan ondersteunen.

Microsoft kan gewoon een API uitbrengen voor de nieuwe Xbox zodat alle ontwikkelaars het eenvoudig kunnen ondersteunen.
Zover ik weet was het ook niet heel moeilijk om ambx te ondersteunen en aan het begin werd dat ook door een paar devs gedaan dus wezenlijk anders is het niet, misschien wat meer gepusht maar daar houd het dan ook mee op.
uhm hoe is dit anders dan bv ambx, het is immers ook gewoon een los device, en moet ook door ontwikkelaars ondersteund worden. Devs kunnen in principe elk USB device ondersteunen dat ze willen, want je hebt als devvgewoon toegang tot de USB poort....
Het hangt er vanaf hoe MS het aanpakt, maar potentieel kunnen zij het kip-ei probleem wegnemen. Bij AMBX was het probleem dat het duur was terwijl er nog niet heel veel games waren die het ondersteunden, waardoor niet veel mensen het kochten, waardoor er geen grote installed base kwam, waardoor het ook weer niet zo interessant was om veel moeite in te stoppen voor devs, waardoor het ook niet interessanter werd om te kopen en ziedaar, neerwaartse spiraal en geflopt product.
MS heeft allerlei methoden om dit te voorkomen. Het beste is als het direct gebundeld zit bij de nieuwe console en iedere nieuwe xbox dit heeft. Waarschijnlijk echter zal het product niet op tijd klaar zijn en/of te duur zijn om standaard mee te leveren. Ze hebben echter meer wat ze kunnen doen, zo kunnen ze zelf al met games komen die het volop ondersteunen, ze kunnen devs dwingen om tenminste een bepaald niveau aan support voor het product in te bouwen etc.
Je kan inderdaad niet meer dan 200 euro vragen voor deze uitbreiding, anders gaan niet veel mensen deze investering doen. De vraag is welke kwaliteit ze gaan kunnen geven aan deze prijs. Gaat de projector misschien een lagere resolutie krijgen of minder lichtsterk zijn? Lijkt me bijna onmogelijk om aan de kwaliteit van het filmpje te geraken tegen zo een lage prijs.
Zien we daar rond seconden 40 TuxKart? :P
Blijkbaar promoten ze bij MS behalve SuperTuxKart ook nog Red Eclipse.
Microsoft's IllumiRoom concept video looks amazing. It projects images all over your room to enhance gameplay to be more immersive. The games they are two FOSS (free open source) games. Red Eclipse is featured more prominently, but the girl is playing as Mozilla's old dinosaur Mascot in STK starting at :47. Source
Het ligt voor de hand dat ze deze games ter promotie kunnen gebruiken vanwege de licentie.

[Reactie gewijzigd door Surkow op 30 april 2013 12:46]

In game footage (in order of appearance): Red Eclipse, SuperTuxCart, Borderlands (Gearbox Software), Unity3D demo, Portal (Valve).
All games are trademarks and copyrights of their respective owners.
Stiekem had ik gehoopt dat ze er wel een next gen game tussen gestoken hadden om de mensen wat te teasen op wat zal komen. Langs de andere kant groeit hiermee wel de hoop dat de next gen Xbox backward compatible is en dus bepaalde effecten ook op je "oude" games zullen kunnen werken.
Wat ik nog niet helemaal begrijp is waarom je nog een normaal scherm in het midden hebt hangen (behalve dan voor een betere resolutie in het gebied waar je op focust). Zeker bij het tonen van een normale film (4:15 @ filmpje in artikel) vind het ik juist enorm afleiden in plaatst van iets toevoegen.
Dacht ik ook al. Mensen met zo'n projector gamen toch gewoon op groot beeld op een scherm of witte muur?
Omdat je projector een zodanig groot gebied bedekt dat je nooit een goede focus zal hebben, tenzij je echt peperduur materiaal hebt.
onzin, waarom zou je geen goede focus hebben op een groot scherm? zelf game ik op een 2.6m breed scherm, en totaal geen last van 'geen goede focus', zeker met shooters icm move/sharpshooter geeft je een echt geweldige belevenis.. oh, en voorlopig doe ik dat met een elcheapo optoma fullhd/3d projectortje (750 euro)..
zelf zie ik het nut van die illumiroom niet zo, want ik vindt het juist irritant als het beeld over de meubels gaat, maargoed, het zal ook zeker voor genoeg mensen wel wat toevoegen.
maar in principe is het wel een beetje een vorm van cheaten IMHO, omdat je bv bij een shooter dan nog meer kan zien dan iemand die het niet heeft...
Het gaat niet echt over gewoon projecteren maar ook over het in kaart brengen van de kamer en deze mee betrekken in de game. Dus eigenlijk om de gamer het gevoel te geven dat hij echt in de game zit. Dit toont zich bijvoorbeeld aan het feit dat de precies mee beweegt bij het lopen bij die ene game en de sneeuwvlokken op het schap blijven liggen bij de game met sneeuw. Het is niet bedoeld als pure projector om op te gamen, wie dat wil zal wel een betere beamer kunnen kopen dan dit ding. Het voordeel hier aan is dat je in een kamer die niet donker is nog steeds gewoon kunt gamen op je tv, dan heb je gewoon de illumiroom effecten niet :).
Als je gewoon een plat projectorbeeld hebt is het inderdaad irritant als het beeld over meubels loopt, maar als het beeld zich aan die meubels aanpast is de gecreŰerde sfeer alweer helemaal anders.
Klinkt goed :) Ik kijk nu al uit naar de kerstdagen dat je het in de huiskamer kan laten sneeuwen :)
Stel je voor als je zo'n zombie game aan het spelen bent en je steeds in je ooghoeken geconfronteerd wordt met verse ondoden die op je af komen. Kan een behoorlijk claustrofobische ervaring zijn die voor een nieuwe spelbeleving zorgt.
[off-topic]
Voortaan elk jaar gegarandeerd een witte kerst :)
[/off-topic]

edit: Was reactie op McBoom

[Reactie gewijzigd door kleinesmurf op 30 april 2013 11:53]

Deze techniek lijkt me ook heel geschikt voor het bekijken van films.
Zeker betaalbaarder dan je hele wand volhangen met schermen.
Ben benieuwd naar de mogelijkheden en kosten.
Voor films lijkt het me eigenlijk juist niks. Het voorbeeld in het filmpje was geschoten met een speciale camera die 1 filmpje schoot om gewoon op de TV te tonen (waar dus je hoofdobject in beeld is) en een tweede wideangle shot om de omgeving te projecteren.

Het probleem is dat wat over de meubels geprojecteerd wordt absoluut in detail verliest. Dat is op zich niet zo erg, zolang er rekening mee gehouden wordt. In het geval van een spelletje vult het je perifere blikveld op, je blijft gewoon naar de TV kijken waar het gedetailleerde werk te zien is. Bij een film echter zou je nog maar een erg klein deel op de TV zelf te zien krijgen met de rest van de film er een beetje wazig omheen. Het is misschien een keer leuk voor het effect, maar ik denk dat je heel snel weer terugschakelt naar alleen je TV. Als je werkelijk films wil kijken op de hele muur, dan kun je beter een projectiescherm ophangen en een full HD projector aanschaffen.

Wel zou je er eventueel een soort ambilight effect mee kunnen bereiken, of als films ooit echt geschoten worden om hier rekening mee te houden dan zou het ook erg cool kunnen zijn, maar dan heb je denk ik een nieuw formaat nodig en dit product moet dan zo'n doorslaand succes worden dat genoeg mensen het hebben om het interessant te maken voor de film industrie om er in te investeren.

edit: Wat trouwens ook een probleem wordt wat in het geval van films sterk naar voren komt zijn schaduwen. Als de projector voor jou op tafel staat zoals zij voorstellen, dan projecteert deze dus onder een andere hoek dan dat jij kijkt. Als je dan een kast hebt met planken, dan krijg je boven die plank een schaduw omdat jij meer boven de plank kan zien dan de projector. Zolang het allemaal bedoeld is voor sfeer valt dat niet zo op, maar als daar net de ogen van iemand in de film zitten dan lijkt me dat erg vervelend.

[Reactie gewijzigd door finraziel op 30 april 2013 15:10]

Net zoals bij 3D lijkt me dit een technisch knappe feature, die in de praktijk echter oncomfortabel is om lang op die manier te gamen. Mijn vriendin gaat ook niet content zijn als ik zoiets in de woonkamer zet. Verder vraag ik me ook serieus af hoeveel mensen een projector in huis hebben die zo'n grote oppervlakte kunnen bestrijken. En ik zou denken dat mensen die wÚl zo'n projector hebben, een betere spelervaring hebben door op groot beeld op een witte muur te gamen.
Je snapt het niet... Het idee is dat je een kastje voor je op de salontafel zet met in het uiteindelijke product een soort van kinect ge´ntegreerd die even nodig heeft om je meubels rond je tv te scannen (dat is dat raster wat ze in dubbele snelheid even laten zien) en vervolgens klaar is om mee te spelen. Je hoeft dus niet zelf een projector op te hangen, dat zit in dat kastje. Ook hoeft het niet permanent in je kamer te staan, je ruimt het gewoon op als je klaar bent en trekt het weer uit de kast als je vriendin de deur uit is (als zij het zo erg vindt) :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



HTC One (M9) Samsung Galaxy S6 Grand Theft Auto V Microsoft Windows 10 Apple iPad Air 2 FIFA 15 Motorola Nexus 6 Apple iPhone 6

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True