Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 147, views: 49.218 •

Nintendo heeft aangekondigd dat het vanaf 28 juni vrijwel alle online-diensten voor zijn Wii-console zal sluiten, ondanks dat de console nog steeds wordt verkocht. Met de sluiting lijkt Nintendo Wii-gamers naar de Wii U te willen lokken.

Vanaf 28 juni zal Nintendo voor de Wii onder andere het Forecast Channel, News Channel, Everybody Votes Channel, Check Mii Out Channel en het Nintendo Channel sluiten. Daarnaast zal het uitwisselen van data tussen Wii friend via WiiConnect24 niet langer mogelijk zijn. Nintendo zegt nog wel berichten over 'todays accomplishments' op het Wii Message Board te zullen tonen, terwijl ook het Wii Shop Channel, waar games aangekocht kunnen worden, tot nader order open blijft.

Met het uitfaseren van vrijwel alle internetdiensten voor de Wii-console lijkt Nintendo Wii-gamers aan te willen sporen om de stap naar de vorig jaar uitgebrachte Wii U-spelcomputer te zetten. Desondanks verkoopt het Japanse bedrijf nog steeds Wii-consoles, onder andere als de Wii Mini. De Wii Mini is echter gericht op onervaren gamers en beschikt niet over een internetaansluiting.

Wii Channel

Reacties (147)

Reactiefilter:-11470138+186+24+30
Normaal gesproken al niet zo netjes, maar al helemaal niet als de console nog in de schappen ligt naar mijn mening!
De Wii die nu nog wordt geproduceerd is de Wii Mini en deze heeft geen internetaansluiting. In andere woorden: die heeft die kanalen niet eens.

De andere Wii's worden volgens mij niet meer geproduceerd en wat je nu dus in de winkels ziet is gewoon nog over.
wat doet het er voor ons als consument aan toe of de Wii die nu in de schappen liggen over zijn of niet? daar zit gewoon internet op. Als EA een server offline haalt van een spel wat door een klein handje vol gamers gespeeld word en al 5 jaar oud is, liggen we er nachten wakker van, nu ga je net doen alsof dit normaal is omdat de wii's in de schappen over zijn.
Nee, zo bedoel ik het niet. Ik bedoel dat ik zeker wel de beweegredenen van Nintendo begrijp. Sowieso gaat het hier echt om kanalen die niemand tot bijna niemand gebruikten, niet om grotere kanalen zoals het Internet Channel en de Wii Shop.
ok. verkeerd begrepen dan. :P
Daar ligt inderdaad niemand wakker van, maar wees dan zo vriendelijk om zo'n kanaal open te zetten voor een eigen online server zodat liefhebbers of een community het nog levend kan houden. Daar verliest toch niemand mee?

Ik vind dat hetzelfde als met de huidige games die je koopt, over 5 jaar kom je je code nog eens tegen of heb je een nieuw systeem opgezet, wil je het nog eens spelen maar blijken alle updates, dlcs en andere software niet meer te krijgen omdat het kanaal stopgezet is.

Laat Nintendo dan gewoon een softwareupdate uitgeven waarin het mogelijk is je eigen server op te zetten voor de afgesloten kanalen.
Laat Nintendo dan gewoon een softwareupdate uitgeven waarin het mogelijk is je eigen server op te zetten voor de afgesloten kanalen.
De gesloten kanalen zullen niet echt gemist worden hoor. Ik kan niet zeggen dat ik ze zelf veel gebruikt heb: het waren maar hele beperkte toepassingen. Ik kan me ook niet voorstellen dat er iemand is die hiervoor servers zou willen opzetten.
Nee, de Wii wordt nog steeds geproduceerd naast de Wii Mini.
Nou ja, de Wii is grofweg net zou oud als de XBox360 en PS3. Ik snap aan de ene kant dat je de ondersteuning voor product op een bepaald moment wilt beindigen, maar aangezien er nog zo veel Wii's in omloop zijn heb ik er toch maar weinig begrip voor. Ze lopen zelf al jaren op te scheppen dat er meer Wii's verkocht zijn dan PS3's en XBox360. Met dit soort acties zet ik daar toch mijn vraagtekens bij; speelt er bij Nintendo dan niemand online of zo ?

Veel mensen laten de Wii-U links liggen omdat ze geen 300+ willen betalen voor een complete "casual" console. Door de online mogelijkheden voor de Wii te schappen zul je beslist een hoop klanten tegen het zere been schoppen. Die kopen de Wii-U nu mogelijk niet meer omdat ze bang zijn dat de online features van deze console ook vroegtijdig op ijs worden gezet.

Als ik een Wii-bezitter was zou ik me best wel besodemieterd voelen om eerlijk te zijn. De kans is daarom groot dat ik juist een concurrerend product zou kiezen. SEN (Sony) en XBLA (Microsoft) zijn nog steeds online en zullen dat de komende jaren ook nog wel blijven.

Dus Nintendo; jullie zijn niet echt handig bezig.
Niet heel online gaat er uit, lezen is ook een kunst...

De "Forecast Channel, News Channel, Everybody Votes Channel, Check Mii Out Channel en het Nintendo Channel sluiten." zie het als nieuws en weer apps en dergelijke.
Het begint altijd met kleine stapjes...

Er is geen technische reden dat men de Channels moet afsluiten. Maar de conclusie is vrij snel getrokken, dat men mensen wilt "dwingen" te upgraden.

Dit door gewoon features te beginnen te verwijderen. Stapje per stapje. Persoonlijk heb ik altijd al een hekel gehad aan de houding van de console ontwikkelaars, waarbij men de mensen in een richting duwde, en men hun oude catalogus waardeloos maakte.

Voorbeeld: PS2 games op de PS3. Not done. PS3 games op de PS4. Not done ( dat streaming oplossing is gewoon een "pay double to play more" oplossing ).

Bij een PC hebt je tenminste het voordeel dat zelf een 10 of 20 jaar oude game op je hedendaagse PC gespeeld kan worden, zonder dat je een 386sx, een 486dx, een Pentium I/II, whatever, als "reserve" PC moet laten staan gewoon om oudere generatie games te kunnen spelen...

Best grappig dat Nintendo nu de upgrade naar de Wii U wilt pushen, nu dat de volgende generatie Sony/MS consoles vrij snel gaan uitkomen.
Bij een PC hebt je tenminste het voordeel dat zelf een 10 of 20 jaar oude game op je hedendaagse PC gespeeld kan worden, zonder dat je een 386sx, een 486dx, een Pentium I/II, whatever, als "reserve" PC moet laten staan gewoon om oudere generatie games te kunnen spelen...

Dat is natuurlijk niet helemaal waar. Voor DOS games heb je net zo goed een emulator nodig en games geschreven voor w95 werken vaak helemaal niet.
Maar de emulator is wel beschikbaar en nog gratis ook. Daarbij kan op de 'laatste versie' van PC's alle voorgaande emulators gedraaid worden.

Krijg dat maar eens voor elkaar om op een Wii (U) de oude NES games te draaien. Ja het kan wel, maar dan betaal je 30 euro aan Nintendo en dan krijg je een classic game waar ze al lang de winsten aan gemaakt hebben.
Voorbeeld: PS2 games op de PS3. Not done. PS3 games op de PS4. Not done ( dat streaming oplossing is gewoon een "pay double to play more" oplossing ).
Not done ?
De eerste generatie van de ps3 speelt zowel ps1 als ps2 spellen, ik heb er hier nog een staan en op een paar obscure titels na werkt dat prima.

Ze hebben die functie er later inderdaad uitgesloopt (eerst ps2 ondersteuning (fat model) en later ook ps1 ondersteuning (slim model))
Met de smoes dat mensen er geen behoefte aan hebben, maar dan wel die spellen weer los verkopen in de store ;)

Dat verhaal van jouw pc versie gaat ook niet helemaal op !
Ik heb hier nog little big planet liggen (pentium spel) en ook nog wat heel oude 386/486 spellen (op 5.25 floppy :Y) ) maar zonder een vorm van emulatie ("reserve pc") doen die spellen het echt niet op mijn moderne pc.

Voor de rest ben ik het wel met je eens langzaam maar zeker gaan ze steeds meer afsluiten om je maar naar het volgende systeem te pushen.

De splitsing die sony had (ps2 voor de budget gamer, ps3 voor de hardcore gamer) hoef ik blijkbaar niet van nintendo te verwachten
Volgens mij speelde alleen de 40gb versie van de PS3 de oude games en die is niet heel lang te koop geweest, correct me if I'm wrong.
De 1ste PS3 die ik had (dikke versie, 80gb) speelde in ieder geval alleen maar PS3 spellen.
60GB was backwards compatible.
De rst kan sowieso ook ps1 games afspelen, sinds kort komen er mondjes maat ook PS2 games uit, deze hebben dan software emulatie en werken op alle typen ps3's.
Heel veel oude PS2 games komen als HD remake alsnog uit als ps3 game.
zonder een vorm van emulatie ("reserve pc") doen die spellen het echt niet op mijn moderne pc.
Dat is juist het punt dat ik maak elimuhn8...

Voor zowat alles PC games uit het verleden, is er op het PC platform een emulator. DOS, Windows3.1, etc ... het maakt niet uit, wat of wie. Je kan de eerste generatie tekst RPG gerust nog spelen op je PC.

Daartegen bij de consoles, zet men er 'soms' een emulator in, om het daarna eruit te slopen. De mensen dat PS2 emulator willen, moeten idd de eerst generatie PS3 hebben, dat energie zuigt, en de meest lawaaierig is van alle modelen.

En tussen haakjes, die PS2 emulatie was ook maar beperkt, veel games waren niet compatible ( inc enkel zeer gewilde games, welke "toevallig" later wel uitkwamen op hun online store als "herwerkte" versies dat compatible waren met de PS3 ). De later versies kregen eigenlijk ondersteuning, voor PS2/PS1 games, indien je de game OPNIEUW aankocht! En dat is juist het punt dat ik maak, indien je iets opnieuw moet aankopen, dan is het niet backward compatible he.

Dat is het smerige van het spelletje. Men maakte gewoon je oude fysieke games waardeloos, door de boel te smijten op hun online verkoop platform, en geen echte mogelijkheid te geven om je games in te wisselen ( zonder kosten! ).

De PS4 zou PS3 games kunnen spelen, door middel van streaming. Dat betekend dat de kans 110% is, dat je de PS3 titels moet "aankopen" via hun online platform. Is er volgens Sony niet genoeg interesse in, dan slopen ze de dienst eruit in de PS5...

Ik zeg maar, er is een constant vorm van protectionisme, en het oplichten van hun klanten aan de gang, door de backward compabiliteit constant niet mogelijk te maken, of eruit te slepen na een tijdje. M.a.w; het is net alsof er geen backward compabiliteit bestaat.

Little big planet kan je gerust spelen, op een moderne PC, mits een rechtstreekse DOS emulator te gebruiken. Of gewoon het oude OS te installeren, op Virtuele OS oplossing, zoals Virtualbox, enz ...

Kijk op GOG... daar verkopen ze veel van de oude PC games, voor een lage prijs, maar deze draaien allemaal dan op een emulator. Het verschil is, dat gij zelf dezelfde emulator kan gebruiken ( vaak gebruiken ze publiek beschikbare emulators ), om je legaal bezit games terug te spelen.

Het enigste nadeel is dat je formaat waarop de game ( 5.25 floppy ) staat soms nogal "verouderd" is. Maar zelf dat kan je oplossen met een iso te maken van je floppy in het verleden, en deze met iedere generatie nieuwe pc, gewoon over te zetten ( of online binnenhalen als je het werk wilt uitsparen *lol* ).

Zover ik zie, is een PC 100% backward compatible met iedere game en software, want voor zowat alles is er een oplossing ( waardoor je niet dubbel moet betalen, voor iets te bezitten, wat je eigenlijk al bezit ).

Als je ziet wat Sony soms vraagt voor PS1 games, dan vraag je af wat voor drugs ze daar roken. Feit is, dat alle grote console makers zich daaraan schuldig maken. Ze willen gewoon niet dat je hun oude games nog kan spelen, zonder hun nogmaals te betalen voor de "dienst".

Je koop een PS1/PS2 game aan op de PS3. Welke garantie heb je, dat die PS1/PS2 games zullen werken op de PS4. Welke garantie heb je, dat je de games niet OPNIEUW moet aankopen, voor de PS4.

Ik hoor soms van bepaalde mensen rondom mij, dat hun TV volstaat met consoles, omdat ze soms nog is een oude game willen spelen, naast de nieuwe games. En heel wat mensen hebben dubbel consoles ( wegens bepaalde exclusieve titels ). Dan zie je daar staan: Xbox, Xbox360, PS1; PS2, PS3... *lol*

Ik kijk even naar mijn PC, ... kleine kastje dat altijd compatibel blijft. Dank je :)
Waarom lees ik hier een aantal posts over LBP op PC. Volgens mij is dit spel nooit gereleased voor de PC, en zal dat ook nooit gebeuren, aangezien het een PS exclusive is. Hebben jullie het niet toevallig over Little Big Adventure?
LBP op PC
Volgens mij is dit spel nooit gereleased voor de PC, en zal dat ook nooit gebeuren, aangezien het een PS exclusive is. Hebben jullie het niet toevallig over Little Big Adventure?
Little Big Adventure neem ik aan ja....

LBP is zeker niet gerelease voor PC, die is van Sony Entertainent exclusief voor sony platformen.

Overigens...emuleren noem ik niet `compatible` zijn.
Binnen Windows heb je wel opties om voor een executable een `win95 modus` te gebruiken (niet te verwaren met `xp mode` wat weer een vorm van virtualisatie is) hetgeen heel vaak niet het gewenste resultaat heeft.

Ik ben overigens behoorlijk uitgekeken op de Wii...en Wii U.
Jammer dat Nintendo die weg is ingeslagen.

Beste product van Nintendo vind ik nog altijd de Gamecube.
Echt waar? De GameCube? Dat vind ik werkelijk het slechtste product van Nintendo. Hele slechte releases ook. Op de Wii kan je tenminste alle oude consoles (muv N64) spelen, incl de GC.

Mijn beste console's van Nintendo blijven toch altijd de NES en de SNES met een gedeelde 1e plaats. En de N64 op de 3e (2e...). Dat was de tijd dat Nintendo nog leider was van alle consoles, en ook er ook 'volwassen' games uitgebracht werden.
*kuch* Virtuaboy *kuch*

Daarnaast denk ik dat je je ernstig vergist, het waren de third parties die volwassen titels uitbrachten op een Nintendo systeem... Nintendo's eigen titels zijn gewoon kiddy "in uiterlijk" en nauwelijks anders (tenzij je Rare in de mix gooit).

Bij het enorme gebrek aan goede third party titels op de N64 viel Nintendo enorm door de mand met wat hun eigen imago qua spellen was en was de GameCube al kiddy voor het een kans kreeg. Dat ze hun eigen franchises ook nog ens veel simpeler maakte deed daar ook weinig goeds aan bijdragen.

Maar de GameCube was super succesvol, enkel wel in de Wii vorm. Tenslotte is een Wii gewoon een GameCube 1.2 met draadloze controllers/ motion sensor en wifi. Dat is ook de hele rede waarom er al 3-4 maanden na release van de Wii een goed werkende emulator was. Die hoefde maar weinig aangepast te worden. Ook op de E3 voor release zijn er foto's genomen van GameCube's waarop Mario Galaxy gespeelt werd.

Dat de Wii snellere hardware heeft, wil nog niet zeggen dat het gebruikt werd... Ik heb tenslotte niets gezien dat indrukwekkender was dan F-Zero GX en dat spel vloog ook nog eens op 60fps. Anders hebben we ook nog Resident Evil 4, die zeker niet getopt werd door welk ander spel dan ook.

Nintendo heeft zo ontzettend veel geld verdient met de Wii dat ze nog jaren op dit niveau kunnen aanrommelen zonder maar iemand te hoeven ontslaan. Dit trekken ze zo nog makkelijk 10-15 jaar puur op die reserves.

Maar op de Wii kun je al lang niet meer alle spellen spelen... Sinds 2011 is er al een model gekomen waar je geen GameCube spellen meer op kan spelen en nog geen 5% van alle spellen die ooit op een Nintendo apparaat is uitgekomen is in de e-store te vinden.

Dus nee, zelfs Nintendo's Wii is in de verste verte niet te vergelijken met het argument dat je met een pc van nu (met eventueel emulatie) alle ooit eerder uitgegeven spellen kan spelen.

[Reactie gewijzigd door AYCE op 15 april 2013 11:12]

Virtual Boy ben ik het mee eens, dat was 1 grote flop. Zo erg dat ik daar niet eens meer aan gedacht heb.

Maar ik zei ook nergens dat Nintendo 'volwassen' spellen uitbracht. Ik zei dat er 'volwassen' spellen op uitgebracht werden ;)

En daarbij, vergeet Metroid niet. Dat is echt geen kiddy game, en toch echt een IP van Nintendo.

En ik gebruikte de reden dat de Wii oude spellen kan emuleren ook niet als tegenargument voor het spelen van oude spellen op de PC. Ik gebruikte het als ondersteuning voor mijn mening dat de Wii beter is dan de GC. En dat is het ook, de Wii is eigenlijk een verbeterde GC, want een erg grote stap vooruit was het niet.

En zeg nou zelf, zelfs de 2 meest verkochte IP's van Nintendo, Mario en Zelda, waren echt belachelijk slecht op de GC. Mario Sunshine, en The Windwaker... sorry hoor, maar als fan van het eerste uur van deze IP's haalden deze het bij lange na niet in de lijst van toppers van deze franchises.

[Reactie gewijzigd door Isotope op 15 april 2013 12:38]

Gamecube slecht?
- Metroid Prime
- Metroid Prime 2 Echoes
- Metal Gear Solid: Twin Snakes
- Super Monkey Ball
- Viewtiful Joe
- Resident Evil, Resident Evil 4
- Resident Evil (remake)
- Animal Crossing
- Pikmin 1/2
- Eternal Darkness: Sanity's Requiem

Allemaal top titels GC is gewoon net zo goede console als de rest in de Nintendo reeks.
De beeldvorming is inderdaad bepalend dus ik sluit me bij dit statement aan. Nintendo is niet slim. Al kwamen er maar zes bezoekers per maand op bepaalde diensten, wat je dan doet, is communiceren naar je gebruikers dat de diensten misschien afgeslankt worden of dat men alles gaat integreren in een enkele dienst... maar afschaffing schept het beeld van armoede, kaalslag en vooral ook luidt het het einde in van een console.

Erg, erg dom.
Het is geen verkooppunt van de Wii, ze hebben nooit geadverteerd met het News channel of wat dan ook dus het is hun goed recht om er mee te stoppen.
Je kan het inmiddels zien als verworven recht.
Dit lijkt me eerder een argument om juist NIET de Wii U te kopen..
Waarom precies? Ik zie niet in waarom het verwijderen van wat kanalen op een console van 7 jaar oud een argument is om geen Wii U te kopen.
Waarom precies? Ik zie niet in waarom het verwijderen van wat kanalen op een console van 7 jaar oud een argument is om geen Wii U te kopen.
Omdat exact hetzelfde gaat gebeuren voor de Wii U. Nintendo beheerst hiermee wat je nog met je aangeschafte toestel kan doen. Goed idee om een trouwe koper boos te maken door zijn device te cripplen. Klinkt een beetje als EA. Of wellicht Microsoft, als ze Always-On DRM op de nieuwe XBOX zetten.
Ze hebben nooit de Wii op de markt gezet en geadverteerd met "We hebben een nieuws- en weerkanaal". Het waren extra's die nu eenmaal geld kosten om in de lucht te houden. Ze zagen waarschijnlijk dat de kanalen zeer weinig tot niet gebruikt werden en dan is het logisch om ze offline te halen.

Het internetkanaal, de Wii shop en alle online functionaliteit van games blijven gewoon werken. In mijn ogen is je console dus totaal niet gecrippled.
Ze hebben nooit de Wii op de markt gezet en geadverteerd met "We hebben een nieuws- en weerkanaal".
Het in de winkel laten zien aan de klant is ook adverteren hoor.
En welke winkel ken jij die ervoor koos om de hele dag het Wii Weather Channel te tonen i.p.v. gamefootage of een interactieve demo van de nieuwste populaire gametitel? Juist...

Men probeert een console te verkopen, geen weerstation met een wapperafstandsbediening.
@Senzune : Dat doen alle fabrikanten vroeg of laat. Wel is het zo dat er heel veel Wii's zijn verkocht en nog steeds erg populair zijn (in tegenstelling tot de Wii-U). Om daarom zo'n groep actieve klanten af te sluiten die iedere keer trouw alle spelletjes kopen vind ik daarom onbegrijpelijk.

Als je console niet goed verkocht werd en er een jaar of 10 op heeft zitten, dan kan ik het ergens wel begrijpen. Maar als je een product hebt dat goed loopt en een opvolger uitbrengt, kun je toch tenminste zorgen dat de online diensten gecombineerd worden (zoals Sony en Microsoft dat doen) in plaats het tijdens gebruik compleet uit elkaar te trekken om plaats te maken voor iets nieuws.
@Senzune : Dat doen alle fabrikanten vroeg of laat. Wel is het zo dat er heel veel Wii's zijn verkocht en nog steeds erg populair zijn (in tegenstelling tot de Wii-U). Om daarom zo'n groep actieve klanten af te sluiten die iedere keer trouw alle spelletjes kopen vind ik daarom onbegrijpelijk.

Als je console niet goed verkocht werd en er een jaar of 10 op heeft zitten, dan kan ik het ergens wel begrijpen. Maar als je een product hebt dat goed loopt en een opvolger uitbrengt, kun je toch tenminste zorgen dat de online diensten gecombineerd worden (zoals Sony en Microsoft dat doen) in plaats het tijdens gebruik compleet uit elkaar te trekken om plaats te maken voor iets nieuws.
Maar alleen het weer en nieuwskanaal word gedeactiveerd, spelletjes en online diensten zijn nog gewoon beschikbaar ;)
@Webmail : Dan maak je zo'n dienst optioneel. Laat in het menu gewoon een klein pictogram zien voor de betreffende dienst. Als mensen daar op klikken wordt de gehele "app" binnen gehaald. Zo weet je ook hoe populair zo'n dienst is.

Het begint nu met het weer n het nieuwskanaal. Wat het volgende item wordt dat ze eruit slopen blijft dus afwachten.

Ik bedoel; dat Nintendo 2 diensten verwijderd moet allemaal maar kunnen, maar o wee als Ziggo twee analoge zenders uit het pakket haalt waar niemand naar kijkt ten behoeven van het verhogen van de internetsnelheid. Dan zijn de rapen pas cht gaar. Ik vind dat sommigen er aparte prioriteiten op nahouden ...
Misschien een gek idee.
Als een game, console of wel ander device afhankelijk is van een externe source. Dan zouden we een wet moeten hebben. Dat de maker van de games, console of welk andere device, op het moment dat zij een product eol verklaren, de remote dienst opensource moeten maken en de mogelijkheid bieden om elke vorm van bescherming van een device af te halen.
Dit. Laat mensen beschikken over hun product.
@wica : Je bedoelt dus dat als een fabrikant een dienst offline wilt halen omdat ze het te veel werk of te duur vinden, dat ze de code afstaan aan de community zodat deze zelf voor de ondersteuning zorgen ?

Lijkt me een goed idee.
Hoe kun jij nu weten wat Nintendo over 5 jaar met de Wii U gaat doen? Ze sluiten niet alles af.
@Kohaku : Ze sluiten niet alles af ? Zie je nou wat je doet ? :-)

Jij weet net zo min wat Nintendo over 5 jaar met de Wii U gaat doen, dus kun je onmogelijk claimen dat ze niet alles gaan afsluiten.
Dus jij koopt geen Wii U omdat je nu het weer niet meer kunt checken op je Wii?
De kanalen die gesloten worden zijn weinig gebruikt, online gamen blijft mogelijk en online games kopen ook.
Zonde! Erg jammer weer dat Nintendo dit doet.
En niemand die het ooit zal missen. Ik vraag me serieus af of iemand het ook maar eens serieus heeft gebruikt.
Dit dus. Helaas zijn er een boel gebruikers die niet lijken te begrijpen dat het om kanalen gaat die nooit tot bijna nooit werden gebruikt.

"Oh, iets wordt afgesloten. Geen idee wat het precies is, maar ik vind het niet goed!"

Nintendo heeft wat nieuwe dingen geprobeerd met een weerkanaal en nieuwskanaal, maar dit is nooit echt aangeslagen, logisch dat juist die kanalen als eerste worden gedeactiveerd, want ze kosten wel geld om te onderhouden.
Heb je hier ook bronnen voor dat deze bijna niet gebruikt worden ?
Ikzelf en een aantal kennissen van mij gebruiken het weer kanaal nog wel eens bijvoorbeeld.
Ik heb geen wii dus kan inderdaad niet uit eigen ervaring redeneren, maar als T.net zegt dat Nintendo vrijwel alle online diensten gaat sluiten dan klinkt dat voor mij zeer negatief ja. Is het artikel dan niet goed? Jij doet het voorkomen als dat een klein deel van de online functionaliteit van de console dat weinig gebruikt werd nu beindigd wordt, dat is iets heel anders dan hoe het in het artikel gebracht wordt.
Het artikel is onduidelijk. Online gamen en browsen en de e-shop blijven gewoon. Dingetjes als een weer app en een nieuws app (die zeer weinig gebruikt worden geloof ik) gaan eruit. Zaken waar Nintendo nooit mee gedverteerd heeft, maar als extraatjes erbij kwamen.
@RVervuurt : Klanten hebben helemaal geen zeggenschap in dergelijke zaken. Er zullen beslist mensen zijn die er fanatiek gebruik van hebben gemaakt.

Dit keer zijn het misschien zaken die niet zo spannend zijn, maar doordat je geen zicht hebt in Nintendo's strategie kan het de volgende keer iets zijn dat je juist wl handig vond. Er wordt maar wat beslist zonder eerst even te peilen hoe je klanten er tegenover staan. Door willekeurig diensten te verwijderen zou ik nogal terughoudend worden om de Wii-U te kopen. Het is het begin van het einde voor een console die nog steeds veel gekocht en gebruikt wordt.

Dat soort zaken heeft Sony destijds ook geflikt met OtherOS voor de PS3. Er werd in eerste instantie geadverteerd dat je er Linux op kon installeren; een functie die er binnen korte tijd weer uit gepatched werd omdat ze bang waren dat de console zo gehackt kon worden. Een grote groep klanten waren vervolgens dusdanig over de zeik dat PSN weken lang offline was door constante aanvallen op het netwerk. Bovendien lagen creditcard gegevens op straat en zijn er ondertussen volledig werkende v4.40 custom firmwares beschikbaar die de meest recente games spelen. MKV's kunnen nu overigens ook probleemloos worden afgespeeld d.m.v. hardware acceleratie van de Cell + RSX.

Kortom; een hoop gesodemieter van de fabrikant, een hoop kwade gebruikers en een flinke toenamen in gehackte consoles en bijbehorende piraterij (iets waar de Wii ook last van heeft).

Je moet als fabrikant ook een keer toe durven geven en naar je klanten luisteren. Daar kom je verder mee dan constant tegen iedereen in gaan omdat je der mening bent dat je zelf wel het beste weet wat consumenten willen.
Aangezien de diensten die Nintendo uitschakelt allemaal via Nintendo-servers verlopen, mag ik toch aannemen dat ze zelf kunnen zien of die veel gebruikt worden - ze kunnen immers zien hoeveel unieke Wii-consoles daarop inloggen en dus ook zien hoeveel van de gebruikers er actief gebruik van maken. Als er dus iemand kan zeggen of die diensten populair genoeg zijn om on-line te houden, is het Nintendo zelf wel.

OtherOS is in mijn ogen compleet onvergelijkbaar. Sony heeft daar actief reclame voor gemaakt en daarmee dus officieel tot n van de core-mogelijkheden van de console gemaakt. Het Weather Channel is nooit actief in reclames aangeprezen, en is dus een leuke extra op je console.
Preciesij snapt het !
in tegenstelling tot de PS3 is de wii nog altijd van dag 1 compatible voor gamecubegames met uitzondering Wii mini(geen ingang voor controller)

Daarnaast is het mogelijk op de Wii aangekochte games overtezetten zonder opnieuw betalen .
Volgens mij zijn beide punten onjuist.
in tegenstelling tot de PS3 is de wii nog altijd van dag 1 compatible voor gamecubegames met uitzondering Wii mini(geen ingang voor controller)
Ik weet vrij zeker dat de laatste generatie Wii vr de Wii Mini ook al niet meer GC-compatible was.
Daarnaast is het mogelijk op de Wii aangekochte games overtezetten zonder opnieuw betalen .
Hoe dan? Is mij nooit gelukt met 2 Wii's. Ik geef toe dat het jaren geleden is dat ik het heb geprobeerd, maar kan me herinneren dat aankopen aan de hardware gekoppeld werden, en dus (behalve door Nintendo zelf, bijvoorbeeld bij vervanging van kapotte console) niet over te zetten zijn. Er is ook geen gebruikersauthenticatie of zo.

Misschien is het sindsdien alsnog toegevoegd, maar voor mij was het toen reden om geen games meer in het shop channel te kopen.
@MKwiakaku : Dat is precies de houding die Nintendo ook heeft. Vragen zich wat af en handelen daar direct naar, zonder eerst even te toetsen welke effecten dat heeft. Er zijn beslist mensen die fanatiek van dergelijke services gebruik maken, anders had Nintendo ze nooit hoeven te introduceren.

Ik kan me ook niet voorstellen dat zulke diensten zo veel rekenkracht kost dat je daaraan moet gaan beknibbelen.

Het is waarschijnlijk een geldkwestie; zulke diensten zullen wel meer kosten dan ze opleveren. Aangezien de verkoop van de Wii-U tegen valt proberen ze aan de ene kant geld te besparen en mensen tegelijk naar een nieuw product te pushen wat weer geld moet opleveren.

Als ik zo de reacties hier rond hoor gaan zijn er toch behoorlijk wat sceptische consumenten aanwezig die daar doorheen weten te prikken. Nogal naef om een Wii-U te gaan kopen omdat Nintendo diensten van de Wii sluit.
Er zijn beslist mensen die fanatiek van dergelijke services gebruik maken, anders had Nintendo ze nooit hoeven te introduceren.
Hier ga jij er vanuit dat Nintendo in de toekomst kan kijken. Nintendo had ze ook nooit hoeven introduceren was het werd achteraf niet gebruikt. Ook waren dit geen features waar Nintendo mee adverteerde dus ik zie het probleem niet.

Je kunt nog steeds online gamen, online Nintendo games kopen en de internet browser gebruiken.

Het weer en nieuws kun je 10x sneller zien op je smartphone/tablet/pc/netbook/tv dan op de wii. Zelfs al werd het in het begin gebruikt, nu zal zeker niemand het gebruiken.

[Reactie gewijzigd door martijnpatelski op 14 april 2013 12:45]

@martijnpatelski : Dat snap ik wel, maar ik ben nu eenmaal der mening dat als je dergelijke diensten introduceert, je ze ook tot het einde blijft aanbieden tenzij er cht geen hond gebruik van maakt.

Dan nog hadden ze minstens even een enquete kunnen doorvoeren om te kijken hoe klanten er tegenover staan.

De online services van de Wii zijn sowieso al relatief dun tegenover dat wat concurrerende consoles aanbieden. Dan moet je dat kleine beetje dat je aanbiedt er niet vroegtijdig uit gaan slopen.

Zeker niet als je de indruk wekt dat je dit puur doet om klanten naar de (in mijn ogen veel te dure-) Wii-U te pushen.
Heel realistisch om te denken dat mensen hele dagen het weerbericht op de Wii checken ipv op de smartphone of tablet.
@Kohaku : Niet iedereen heeft een smartphone en / of tablet. Dat moet je even niet vergeten. Er zijn ook zat mensen die zo'n ding hebben en amper weten hoe ze er mee om moeten gaan.

De Wii aanzetten zal iedereen wel lukken. Het icoontje van het weer aanklikken zal ook geen probleem opleveren. Een app op een smartphone installeren kan voor veel mensen een lastige taak zijn. Onderschat dat niet alsjeblieft.
@Titan_Fox: dit is vechten tegen de bierkaai vrees ik, veel consumenten, helaas ook op tweakers, kunnen niet verder kijken of denken dan hun neus lang is.

Zoals jij en ik hierboven al genoemd hebben, de beeldvorming is allesbepalend. Daarnaast zijn er ook daadwerkelijk wel gebruikers van deze diensten, en al zijn het er een paar, dan nog toon je respect voor die klanten door dit middels een enquete resultaat uit je services te halen, in plaats van dit eenzijdig en zonder overleg met de klant te doen.

Dit soort acties spreken boekdelen.
@Vayra : Ik hoef maar naar mijn pa te kijken. Hij had tot 4 jaar geleden nog nooit aan een computer gezeten. Hij wist wel hoe de TV aan moest, maar het kastje van Ziggo was al een uitdaging.

Uiteindelijk heb ik hem een PC cadeau gedaan zodat hij wat kan internetten (hij heeft al veel geleerd) en ondertussen staat er sinds kort ook een LCD TV en een mediaspeler in huis.

Een smartphone hoeft hij niet. Voor hem is het belangrijk dat een mobiele telefoon grote duidelijke knoppen heeft. Die andere poespas heeft hij niet nodig. Als ik hem zou vragen om een weer-applicatie te installeren op een smartphone, zal de goede man mij als een botsauto aankijken.

Ik durf te wedden dat als ik hem een Wii voor z'n neus zet dat hij geen enkel probleem zal hebben om het weerkanaal aan te klikken in het menu. Er zijn veel meer mensen zoals hij, zeker nu de vergrijzing zijn intrede heeft gedaan. Veel senioren zijn verrassend handig als het om computers gaat, maar smartphones is voor de meeste te hoog gegrepen.

Dat is iets dat een grote groep mede-tweakers niet lijkt in te zien. Dat je iets zelf niet nodig hebt of onnozel vindt wil niet zeggen dat iedereen die mening deelt.

Daarom zei ik al; diensten verwijderen (ongeacht hoe onnozel ze wellicht zijn) vind ik eerlijk gezegd niet kunnen, zeker niet als je dat als hefmiddel gaat gebruiken om klanten over te laten stappen naar een nieuw product.

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 15 april 2013 13:40]

Het is behalve dat ook meer het waarom. Waarom zou je, als je het weer wilt weten, meteen naar je Wii grijpen? Een andere oplossing zoals televisie, internet (buienradar.nl of knmi.nl) of teletekst zou dan veel logischer zijn in de gedachtegangen.

Ja, ik heb ooit het weer-kanaal bekeken op de Wii, vond het grappig, maar heb er vervolgens nooit aan gedacht om dat kanaal te gebruiken om daadwerkelijk het weer te checken. En daarom zei ik dat niemand het echt gaat missen - het aantal mensen dat dit kanaal gebruikt om ook echt informatie te vinden is waarschijnlijk op een hand te tellen.
BIj zo ongeveer alles wat ik tegenwoordig hoor over Nintendo vraag ik me af of ze zichzelf actief de grond in proberen te boren...
Als Nintendo dit jaar Mario Kart uitbrengt boren ze zich daar niet mee in de grond maar stimuleert dat de verkopen van de Wii U juist.
yeuh, Mario kart, de zoveelste recycle van die game, daar ga je dan toch niet apart een Wii-U voor kopen?

IMHO moet Nintendo maar gewoon stoppen met maken van hardware en alleen nog maar concentreren op maken van games, net zoals Sega dat indertijd heeft gedaan.. Maargoed, dat zullen ze niet doen met de grote winstmarges die ze op hun onderpowered/oude hardware maken...
Nee man, ik heb net m'n N64 weer opgegraven en daar zit exact dezelfde Mario Kart bij...

Eigenlijk haakte ik halverwege de Gamecube al een beetje af, Smash Bros was zo ongeveer het meest baanbrekende dat ik daarop gespeeld en/of gezien heb.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 15 april 2013 12:09]

Dit is nou exact de reden dat ik geen console koop maar via mijn pc blijf gamen. In een situatie waar alle macht bij de fabrikant ligt ben je als eindgebruiker alleen maar afhankelijk, en dus altijd wel weer de klos.
Jij speelt vast ook niet meer met de PC van 7 jaar geleden, of wel?
Die staan als server te draaien en zijn nog 100% functioneel.
De WII is na deze actie ook nog 100% functioneel. Je kunt er nogsteeds games op spelen.
Online was toch geen succes van de Wii, het enige dat ik er ooit mee heb gedaan is updates downloaden.
Inmiddels al een tijdje niet meer, om bepaalde redenen :+
De WII is na deze actie ook nog 100% functioneel. Je kunt er nogsteeds games op spelen.
De Wii wordt gedeeltelijk gestript en is dus NIET MEER 100% functioneel. In tegenstelling tot een console kan ik bij een pc legaal andere software erop zetten wanneer een fabrikant besluit iets niet meer te ondersteunen, en daarmee haal ik de angel volledig uit hun macht waardoor ze sowieso langer blijven ondersteunen om geen klanten kwijt te raken.

Met een console ben je "aan de goden overgeleverd".
Tenzij de fabrikant geen nieuwe drivers maakt voor een apparaat, maar je gaat er niet op achteruit maar je staat stil dan dus eigenlijk heb je wel weer gelijk
Nieuwe drivers zijn alleen nodig wanneer er support nodig is voor nieuwe programmatuur.

Dus... kip of ei ? Die drivers komen er wel als er een economische noodzaak voor is. En die zal er altijd zijn, anders heb je geen drivers nodig.

Wat Smekken zegt, klopt als een bus.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 15 april 2013 12:11]

Die staan als server te draaien en zijn nog 100% functioneel.
Dat die PC een ander doel heeft gekregen is mooi, maar dat is de essentie van de (imo terechte) vraag van SoloH niet.

Natuurlijk is men in dit geval enigszins afhankelijk van Nintendo wat die kanalen betreft, maar nogmaals, de meest ongebruikte kanalen gaan verdwijnen. Het is niet dat er 'belangrijke' delen wegvallen.

De Wii blijft dus gewoon bruikbaar (mocht dat nog niet gezegd zijn in de reacties... ;)), alleen de kanalen die het Nintendo het minste opleveren (kosten zijn meer dan de baten) gaan verdwijnen. Dat is voor mij dan een teken dat de andere kanalen, die wl open blijven (en dus wl gebruikt worden) langer open kunnen zijn. Ik zou het wel weten als ik moest kiezen of delen en geef Nintendo dus dan ook gewoon gelijk.

In de screenshot hierboven, staan bijvoorbeeld 3 kanalen die ik niet eens kn en dus ook niet heb op mijn Wii, dat zijn Check Mii Out, Everybody votes Channel en Netflix.

[Reactie gewijzigd door CptChaos op 14 april 2013 12:23]

Dat die PC een ander doel heeft gekregen is mooi, maar dat is de essentie van de (imo terechte) vraag van SoloH niet.
Het verschil is dat ik bij een pc zelf bepaal welk gedeelte van mijn apparaat functioneel blijft en niet een fabrikant die aan de andere kant van de wereld een knop omdraait. (En het heeft niks te maken met "de ouder worden van games vergelijking".)
En als de uitgever van je spel de onlineservers uitzet?
Jij kunt bepalen wat je wil wat er van je PC functioneel blijft maar je bent en blijft afhankelijk van de andere partij die de server beheerst.
Als ik FIFA op mijn PC speel en EA schakelt de server uit dan kan ik bepalen wat ik met mijn PC doe wat ik wil maar ik kan toch echt niet meer online spelen.
Het verschil is dat ik bij een pc zelf bepaal welk gedeelte van mijn apparaat functioneel blijft en niet een fabrikant die aan de andere kant van de wereld een knop omdraait. (En het heeft niks te maken met "de ouder worden van games vergelijking".)
De Wii zelf blijft ook volledig functioneel, alleen niet gebruikte onderdelen (en die Nintendo dus geld kosten ipv dat ze er baat bij hebben) gaan weg. Ik zie niet helemaal in wat dat met functionaliteit te maken heeft; het word/werd immers toch al niet gebruikt door de klanten? En wat de andere reageerders zeggen, als de uitgever de stekker eruit haalt, ben je alsnog het haasje, maar volgens jou verdwijnt er dan dus functionaliteit van de PC / console? :?
[...]
Dat die PC een ander doel heeft gekregen is mooi, maar dat is de essentie van de (imo terechte) vraag van SoloH niet.

Natuurlijk is men in dit geval enigszins afhankelijk van Nintendo wat die kanalen betreft, maar nogmaals, de meest ongebruikte kanalen gaan verdwijnen. Het is niet dat er 'belangrijke' delen wegvallen.

De Wii blijft dus gewoon bruikbaar (mocht dat nog niet gezegd zijn in de reacties... ;)), alleen de kanalen die het Nintendo het minste opleveren (kosten zijn meer dan de baten) gaan verdwijnen. Dat is voor mij dan een teken dat de andere kanalen, die wl open blijven (en dus wl gebruikt worden) langer open kunnen zijn. Ik zou het wel weten als ik moest kiezen of delen en geef Nintendo dus dan ook gewoon gelijk.

In de screenshot hierboven, staan bijvoorbeeld 3 kanalen die ik niet eens kn en dus ook niet heb op mijn Wii, dat zijn Check Mii Out, Everybody votes Channel en Netflix.
Ga gewoon naar de Wii Browser, en bekijk het weer of het nieuws alsnog.

Problemen?
Ik zelf met een PC van 10 jaar oud :p
En hoeveel van die spellen tegenwoordig een of andere online activatie en/of verificatie? Die spellen kun je ook gewoon niet meer spelen als de producent de ondersteuning stopt.
En hoeveel van die spellen tegenwoordig een of andere online activatie en/of verificatie? Die spellen kun je ook gewoon niet meer spelen als de producent de ondersteuning stopt.
*zucht*

De Forecast Channel, News Channel, Everybody Votes Channel, Check Mii Out Channel en het Nintendo Channel zullen sluiten.

De online functie en de Wii Shop is er gewoon, ook de browser werkt gewoon prima.

Ik zie het probleem niet, je kunt toch gewoon via de browser naar nu.nl voor het nieuws of naar accuweather voor het weer?
@webmail Toch beter kijken voordat je een reactie plaatst. Ik reageerde op smekken die beweerde dat je beter af zou zijn met gamen op een PC.
En na 2 jaar blijkt je videokaart te traag om een game die je leuk vind behoorlijk te spelen. PC of Console, je blijft afhankelijk van de leveranciers. En deze willen maar n ding.. zoveel mogelijk verdienen.
OFtewel je koopt een product wat dus niet meer 100% werkt, krijg je dan ook gewoon korting bij aankoop? nintendo kennende nee dus.
Lees nou eens waar over het gaat die kanalen werden nooit gebruikt ik ken ook echt niemand die deze kanalen ooit heeft gebruikt ja 1 keer om de zien wat het was daar na nooit meer. LOL
RVervuurt zij het hierboven het beste
Helaas zijn er een boel gebruikers die niet lijken te begrijpen dat het om kanalen gaat die nooit tot bijna nooit werden gebruikt.

"Oh, iets wordt afgesloten. Geen idee wat het precies is, maar ik vind het niet goed!"

Nintendo heeft wat nieuwe dingen geprobeerd met een weerkanaal en nieuwskanaal, maar dit is nooit echt aangeslagen, logisch dat juist die kanalen als eerste worden gedeactiveerd, want ze kosten wel geld om te onderhouden.
Ze hebben er NOOIT mee geadverteerd, je krijgt dus uiteraard geen korting. Je kunt nog steeds online gamen.
De Wii werkt nog gewoon 100%. Heb jij een bron waarin staat dat de Wii een beperktere functionaliteit gaat krijgen (Wii mini niet meegeteld)?
Schandalig!! Een mutliplayer internet capable console verkopen en dan (terwijl er nog talloze consoles in gebruik zijn) gewoon de services afsluiten.

Het "unique selling point" van Nintendo is dus niet de geweldige kwaliteit van de nieuwe console en de nieuwe features maar het feit dat ze je oude console dus gewoon afsluiten.

Voor kleine kinderen is zo'n WII U sowieso helemaal niks, die kunnen veel beter met de oude WII overweg dus een familie console is het al niet meer, dat maakte de oude WII juist aantrekkelijk
Het gaat hier om een paar kanalen, die bijna niemand gebruikte. Ze sluiten echt niet al het internet af van je Wii.
Hij doet het nogsteeds hoor, je kunt er nogsteeds op gamen.
En je kleine kinderen argument steekt geen hout, gezien een nieuws en weerkanaal voor kleine kinderen sowieso niet belangrijk is.
Je kunt nog steeds online met Mario Kart maar jij hebt bronnen dat dat straks niet meer kan?
Ik snap wel waarom Nintendo dit doet. De Wii Mini heeft niet eens meer een internetaansluiting en dus ook die kanalen niet, daarnaast is de console 7 jaar oud en zijn het kanalen die bijna niet gebruikt werden. Geef toe, wie gaat het nieuws lezen op z'n Wii als je tegenwoordig al een tablet of smartphone hebt waar het allemaal veel sneller en makkelijker gaat? Het kost Nintendo verder ook servers (en dus geld) om die kanalen draaiende te houden.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBDesktops

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013