Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 24, views: 13.897 •

Nintendo moet een schadevergoeding van 30,2 miljoen dollar betalen aan een voormalige Sony-medewerker, omdat het bedrijf met zijn Nintendo 3DS inbreuk pleegt op een patent van de man. Dat heeft de jury in een rechtszaak in New York beslist. De zaak werd in 2011 aangespannen.

De Japanner Seijiro Tomita, die lange tijd bij Sony werkte, klaagde Nintendo in 2011 aan omdat de Nintendo 3DS-console gebruik zou maken van technologie waar hij patenten op heeft. Het scherm van de console biedt 3d-weergave zonder dat een bril nodig is om dit te ervaren. Het gaat om het Amerikaanse patent met nummer 7.417.664 die betrekking heeft op 'de weergave van stereoscopische beelden op het scherm die met het blote oog, dat wil zeggen zonder bril of ander apparaat, bekeken kunnen worden'. Het patent werd in 2003 ingediend en in 2008 toegekend.

Tijdens de rechtszaak, die afgelopen februari begon, gaf Nintendo toe dat Tomita zijn technologie in 2003 demonstreerde tegenover Nintendo-topmannen, maar het bedrijf zou demonstraties van verschillende technieken gehad hebben. In de uiteindelijke Nintendo 3DS zouden geen basiselementen van Tomita's vinding gebruikt zijn, betoogden de advocaten van Nintendo. De jury ging hier echter niet in mee, schrijft Reuters, en kende de Japanner een schadevergoeding van 30,2 miljoen dollar toe.

Nintendo geeft in een verklaring aan te verwachten dat de beslissing in hoger beroep van tafel geveegd wordt. Ook zou het vonnis geen invloed hebben op de verkoop van de 3DS of de spellen van de handheld in de Verenigde Staten.

Nintendo 3DS

Reacties (24)

Het gaat om een ex-sony werknemer die in zijn eigen vrije tijd deze techniek ontwikkeld heeft.. Sony heeft hier dus niets mee te maken...
Ik weet niet hoe dit geregeld is in andere landen, maar in Nederland kan het dan toch nog eigendom worden/zijn van je werkgever.
Niet als het in je eigen tijd gedaan is, met je eigen faciliteiten.
Maar als het met kennis en / of in het vakgebied van je huidige werkgever gedaan wordt, komt het concurrentiebeding er weer bij kijken. Dat is volgens mij echter afhankelijk van het contract met de werkgever.
Je hebt ook bedrijven waar de werknemer eigenaar is van de patenten als motivatie middel, weliswaar waar het bedrijf zelf een vrijgeleide krijgt voor de patent in kwestie of de exclusiviteit.

Bij ons hebben we geen patenten maar dat geld bij ons bvb voor zaken die we zelf aanbrengen als mogelijk nieuwe producten/projecten.
Als dat zo zou zijn hoefde men geen werkervaring meer te hebben om een baan te vinden.

Een baas kan je helemaal niks verbieden in je eigen tijd ook niet als je er een baan ernaast hebt. Dat valt dan namelijk onder broodroof, hoewel sommigen bedrijven het toch in hun contract zetten is het niet geldig. Wel is het zo netjes om aan je baas aan te geven als je nog ander werk er naast hebt. En een beetje redelijke baas zou daar ook geen enkel probleem van maken.
Nee, je baas kan je ook niet verbieden, maar als je het niet goed vastlegt kan je baas dus wel claim leggen op het product dat je in je vrijetijd hebt ontwikkeld (mits het wel in de strekking ligt van het werk dat je ook verricht voor je baas, een buschauffeur hoeft bv geen zorgen te maken als hij een applicatie schrijft waar hij misschien bakken met geld mee verdient, maar een programmeur moet dat bv wel..)..
Je baas zal er niet zo'n moeite mee hebben als je ergens een andere baan bij hebt, maar er zal geen baas zijn die het toe zal staan dat dat bij een directe concurrent van hem zal zijn, dat is ook logisch..
Waarschijnlijk heb je slechte 3D gezien op slechte 3D apparaten.
Op een goede 120Hz-monitor met een actief NVidia-setje heb je nauwelijks ghosting. Dat treedt vooral op bij passief 3D.
Zelfs met passie 3d heb ik hier geen last van, een ook niet van koppijn na een film.
Daar heb je dan weer actief 3D voor nodig, + duurdere brillen.
Ik heb geen koppijn na een 3D film te hebben gekeken hoor met actieve 3D. Slechts enkele mensen hebben hier last van, maar zoals je weet worden dat soort zaken altijd flink opgeblazen. Ik had bijv. Avatar gekeken om de 3D te bekijken, vrij lange film.

De brilletjes kreeg ik gratis bij m'n TV trouwens, 2 stuks bij m'n Samsung TV. Dus hoef ook geen dure brilletjes te kopen :).
Die brilletjes heb je gewoon betaald hoor, het enige verschil is dat ze niet apart op je factuur te vinden zijn. Mijn 3D-ervaringen zijn over het algemeen ook positief, al vind ik de "kijkhoek" op de 3DS wel erg mager.

Het valt mij overigens op dat het patent nog verder gaat dan de huidige technieken, ook de positie van de kijker wordt bepaald. (Voor de verandering een specifiek pantent met duidelijke technieken, heerlijk.)

[Reactie gewijzigd door Quipeace op 14 maart 2013 13:30]

Ik heb het anders wel gehad met 3D. Allemaal ghosting en weet ik niet wat voor problemen meer.
Het was leuk, maar na een kwartiertje heb je er meer last dan lust van.
Met de 3DS heb ik nergens last van. Zolang je maar in de goede hoek op het scherm kijkt. Kan uren spelen zonder ook maar ergens last van te hebben. Mijn vrouw vindt het niet fijn en zet de 3D slider naar beneden zodat er gewoon een plat beeld is.
Als de Vita een dergelijk 3d scherm had was de resolutie waarschijnlijk nog lager dan de oude PSP geweest en kreeg je ook alleen maar shitty games.
Wat grappig dat je het aanstipt. Als ik namelijk kijk naar de collectie aan games voor zowel 3DS als PSVita.....
Het ging hier om een voormalig werknemer van sony, dus het is een rechtzaak tussen Nintendo en de ontwikkelaar in kwestie aangezien het zijn patent is.

Ik denk dat het goed is dat dergelijke bedrijven zo op de vingers getikt worden. Het stelen van elkaars ontwerpen en ideen is tot daaraan toe maar een presentatie van een man die zijn idee vertegenwoordigd bij wonen en hem dan de deur wijzen, maar vervolgens als nog zijn idee gebruiken vind ik echt een vieze streek.

Microsoft heeft in 2005 een zelfde zaak verloren:
http://tweakers.net/nieuw...atentrechtzaak-excel.html

ook hier ging het over een patent van een particulier die hiermee bij de grote jongen aan komt kloppen. Deze wijst meneer de deur en jat vervolgens dood leuk het idee en plakt er een Microsoft label op.

Goede zaak dat dit soort praktijken zo "zwaar" (dit soort bedragen zijn een schijntje voor dergelijke organisaties) bestraft worden.
Heb je het patent daadwerkelijk gelezen? Staan toch wel redelijk wat technische details beschreven. Inclusief plaatjes!
Er is een film die over ditzelfde onderwerp gaat, Flash of Genious.
http://www.imdb.com/title/tt1054588/
De man heeft ruitenwissers bedacht die met een variabele snelheid kunnen werken. Nadat er een presentatie is gegeven aan de auto fabrikanten hebben ze het zelf ontwikkeld en in de auto's gebruikt.
Vervolgens heeft de man de auto fabrikanten aangeklaagd en heeft de rechtszaak jaren geduurd. In deze film word goed de strijd getoond tussen n persoon en de machtige bedrijven.
Als dit soort praktijken echt waar blijken te zijn, dan is het natuurlijk niet meer dan terecht dat de bedrijven moeten lappen!
In de praktijk blijkt alleen dat het in het gros van de gevallen om patent trolls gaat, misschien dat ik in dit geval wat stereotypeer (pun intended), maar de besproken techniek is nou niet echt uniek te noemen.

Nintendo heeft een dergelijke toepassing al in de Virtual Boy (1995 release en gefaald) gebruikt, het is ietwat anders toegepast, maar de techniek werkt volgens hetzelfde principe. Als dat al het geval is kan je mij niet vertellen dat er terecht wordt ingegaan op de claim van de eiser.

[Reactie gewijzigd door Koldur op 14 maart 2013 10:37]

Alle 3D weergave is gebaseerd op stereoscopie, dus in die zin is het "hetzelfde principe", maar dat geldt dus ook voor alle televisies met 3D.

De Virtual Boy bereikt dit echter wel anders dan een 3DS, ik dacht met een draaiende spiegel en twee schermen. Bovendien gebruikt een Virtual Boy geen LCD scherm, maar dotmatrix LED.
Eindelijk een patent-nieuwtje waar het tenminste echt over een bepaalde technische implementatie gaat, in plaats van hoe rond een hoek wel niet is.
Eerlijk gezegd dacht ik bij de kop al: daar gaan we weer...
Mits de jury deskundig genoeg was is dit tenminste een zaak waar het patent-systeem voor bedoeld was, en ook al is het een enorm bedrag blijft het deze keer wel binnen normale proporties.
Kan iemand mij uitleggen waarom er tussen de patent-aanvraag en het toekennen ervan 5 jaar zit?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Vliegtuig Tablets Luchtvaart Samsung Crash Smartphones Microsoft Apple Games Rusland

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. onderdeel van De Persgroep, ook uitgever van Computable.nl, Autotrack.nl en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013