Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 119 reacties, 26.517 views •

Microsoft zou de opvolger van de huidige Xbox 360 op 26 april willen aankondigen, melden bronnen in de Britse media. De consolebouwer heeft bovendien een domeinnaam vast laten leggen voor een Xbox-evenement. De bijbehorende website is nog niet actief.

Nu Sony de PlayStation 4 heeft aangekondigd, wordt er volop gespeculeerd wanneer Microsoft volgt en de opvolger van de Xbox 360 aankondigt. Een medewerker van het Engelse CVG stelt dat hij uit betrouwbare bron vernomen heeft dat die aankondiging op 26 april gaat plaatsvinden. Wie de bron is, wil de CVG-medewerker niet zeggen. Dezelfde website meldde al eerder dat Micrsoft in april met de aankondiging van een nieuwe console wil komen. Microsoft zou speciaal voor de onthulling van de nieuwe console de domeinnaam xboxevent.com hebben vastgelegd. Het domein is vastgelegd door EventCore, een evenementenbureau dat vaker opdrachten voor Microsoft uitvoert.

Net als bij de PlayStation 4 gaan er al geruime tijd geruchten over de specificaties van de nieuwe Xbox. De nieuwe Xbox, meestal aangeduid als Xbox 720, zou opgebouwd zijn rond een apu van AMD die acht kernen bevat. AMD zou ook de gpu leveren, die gebaseerd zou zijn op de Radeon HD 8000-serie. Het systeem bevat volgens geruchten 8GB ram en er zou een harde schijf 640GB ingebouwd worden. Het besturingssysteem dat op de console draait, zou gebaseerd zijn op de Windows 8-kernel.

Mogelijke vormgeving Xbox 720

Een van de vele door derde partijen gemaakte conceptafbeeldingen van de Xbox 720

Reacties (119)

Reactiefilter:-11190113+164+23+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
Ik ben vooral benieuwd of de focus nog op core gaming zal liggen. De voorbije drie jaar trok Microsoft vooral de kaart van casual gaming en multimediadiensten, terwijl de core gamer het moest stellen met weinig vernieuwende sequels van steeds weer dezelfde IP's.
Dat heeft denk ik ook te maken met een verschuiving van de focus voor de X360. Als de geruchten kloppen en de nieuwe Xbox dit najaar komt, dan zijn de meeste nieuwe projecten naar dat platform geschoven.

Ook vermoed ik dat ze met een cross platform strategie gaan komen waarbij Windows Phone 8, Windows 8 en de nieuwe Xbox apps onderling kunnen gaan delen. Dus voor developers word het makkelijk om casual games te schrijven voor al die platformen.

Ik verwacht dat ze bij de presentatie een aantal nieuwe first party IPs gaan hebben, waarvan ik helaas verwacht dat Rare er een gaat tonen voor de casual crowd. (MS heeft Rare wat lopen verkwanselen de afgelopen jaren vind ik. Maar de core was toch al weg gelopen en had Free Radical gestart).

Ik denk dat we Ryse gaan zien op de Kinect 2 sensor, iets waar denk ik ook weer nadruk komt te liggen. Alleen werkt het deze keer hopelijk beter. Ik denk dat IllumniRoom niet getoond word, indien wel dan zal dat getoond worden als project voor over een of 2 jaar.
(De projector en sensor zijn momenteel te duur).

Een van de belangrijkste aspecten die MS gaat tonen zal connectivity zijn. De samen werking tussen de 3 platformen zal centraal staan, waardoor de xbox als media center het een stuk beter zal doen als de X360. Dit zal voornamelijk met Glass en Xbox Video/Music zijn.

Helaas zal MS ook in de social boot springen. Ik verwacht veel integratie met social networking en die crap. Of het ook de PS4 specifieke features heeft durf ik niet te zeggen, maar persoonlijk hoop ik meer op betere prive features zodat ik makkelijk met vrienden kan spelen en niet iedereen hoeft te zien wat ik aan het doen ben. Zowel MS als Sony zullen doen waar Watchdogs voor waarschuwd :+

Skype zal denk ik ook standaard erin zitten (ik zie geen enkele reden waarom niet, met een Kinect heb je audio/video en je bent al met je MS account ingelogd). Dit zal vast ook op een of andere manier ingame video chat mogelijk maken ofzo.

Ik verwacht op technisch gebied niet dat hij ver uit de pas met de PS4 zal lopen. Wel denk ik dat ze geen gedeeld geheugen zullen hebben, dit was bij de PS3 een probleem en bij de X360 niet.

Ik denk dat er zeker nog een optische drive in zit, kan niet anders dan Blu-ray zijn en die zullen vast ook video mogen zijn om af te spelen. Voor de rest word het downloaden. Dus een schijf van minimaal 500GB zal er wel in zitten, of 250 voor een budget model (die er vast weer komt, losse hardware verkopen doen immers het meeste geld binnen brengen).

[Reactie gewijzigd door LOTG op 25 februari 2013 12:56]

Ik vraag me af of ze wel met blu-ray gaan werken voor games. Sure je kunt er een heleboel data op kwijt, maar het is heeft een trage overdracht. Dan zit je al snel te kijken tegen installaties of laadschermen en het lijkt me niet dat je dat wilt bij een nieuwe console. Ik verwacht eerder dat ze games laten downloaden of dat ze iets gaan doen met geheugenkaarten zoals je vroeger ook bij Nintendo had. Al heb je er nu dan wel wat meer mogelijkheden mee. Het is volgens mij ook beter te beveiligen en je hebt bovendien speling op de grootte van de kaartjes. Die kan ook groeien (iets waar je met een blu-ray speler toch wel vast zit aan de maximale grootte).

Flashgeheugen is momenteel ook helemaal niet zo duur meer, waarbij je een heleboel opslag kunt krijgen. Als ze een mooie deal maken met Sandisk oid heb je een heel mooi systeem hiervoor. Dus grotere games mogelijk, weinig tot geen laadtijden en kleinere kans op leesfouten.

Een blu-ray speler kan er nog wel in zitten voor de mediafuncties. Skype en Skydrive verwacht ik zelf ook wel, maar of ze verder nog diensten aankondigen is even afwachten. Een grotere integratie met facebook kun je ook wel verwachten (als je ook al ziet hoe dat bij WP en Win8 geintegreerd zit, dan is het best mogelijk dat ze ook hier verder gaan).
De nieuwe bluray lezers zijn een stuk sneller dan de gene die nu in de ps3 zit.
Daarnaast krijgt de xbox720 waarschijnlijk een hoop opslagruimte, dus installatie zal niet zo snel een probleem zijn.
Klinkt hetzelfde als de PS4 in terms of processing power.
Nu alleen nog wachte op de exacte cijfertjes van beide en dan weten we het. :)
Klinkt hetzelfde als de PS4 in terms of processing power.
Nu alleen nog wachte op de exacte cijfertjes van beide en dan weten we het. :)
Uiteindelijk zal het weinig uitmaken wat er in zit. Zoals met de PS3 en de 360 is gebleken, de fanboys switchen toch niet.

Het overduidelijke verschil in controllers en/of spellen maakt het verschil.
Vergeet diensten en mogelijke apps niet. Als ze weer meer dingen toevoegen als alleen gaming, dan moet je ook kijken naar hoe hij als mediaplayer zal fungeren en wat voor apps er verder nog voor uitkomen. Imo is het een groot voordeel dat de 360 nu allerlei provider apps krijgt en ook nog wat andere apps.

Verder is het te verwachten dat MS wel wat gaat doen met skydrive, skype en andere diensten.

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 25 februari 2013 12:30]

Ik zou het eerder interessant vinden of de nieuwe Xbox werkelijk games onruilbaar maakt en van al dat soort onzin. Nu dat het brein achter de originele 2 Xboxen is opgestapt (ook wel frappant dat direct nadat dat gebeurde de ads werden toegevoegd op de 360) lijkt mij dat ze met deze volgende console de plank behoorlijk mis gaan slaan.
Er is nog niets aangekondigd, dus over plank misslaan kun je nog niets zeggen.

Daarnaast zou het zomaar kunnen dat ze idd de 2ehands markt niet meer gaan ondersteunen of dat ze vaker met online passes werken om zo toch nog wat eraan over te houden. Feit blijft dat die markt verder toch niet zo interessant is voor de doorsnee gamer.
tot dat de EU daar een stokje voor steekt
er hoeft maar 1 stichting hard genoeg te huilen om dat hele idee van geen resellen van je licenties overhoop te halen het is bij wet toegestaan en is zelfs zo dat bedrijven dit niet mogen tegen houden
Is het niet Vraag vs aanbod.
Vraag meetbaar aan omzet.
Waarmee ze de markt meten.
2dehand is dus geen vraag maakt de markt kleiner.
Dus ook het aanbod.
Als de nieuwe xbox een windows8 RT soortvan draait met alle ondersteuningen ect. Dan wil ik best nog eens overstappen. Terwijl ik al vanaf deel 1 een echte playstation gamer ben.
De exclusieve games zijn tegenwoordig minimaal of genoeg sterke tegenhangers.
Windows RT is voor ARM-processoren. Dit is een AMD APU, en op dit moment maakt AMD geen ARM processoren, alleen maar x86-CPUs.

Ik denk dat er een aangepaste Windows 8-kernel opkomt met de nieuwste DirectX om;
- Het eenvoudig te maken Windows games te porten
- Een vendor-lockin te maken voor gamestudio's omdat er geen DirectX is op non-MS platformen (alleen OpenGL, wat overigens net zo goed).
De specifieke titels zijn denk ik ook erg (misschien zelfs het meest) belangrijk. Een console valt of staat met de titels die er voor beschikbaar zijn, zekere als ze alleen op een bepaalde console uitkomen...
persoonlijk vind ik bijvoorbeeld een goede optische speler belangrijk. Ik wil nog wel eens een cd'tje afspelen en dat is met mijn Xbox 360 momenteel echt een ramp. Alles dat beter klinkt dan een setje van 3 euro laat meteen horen dat hij hier steken laat liggen.

Ik ben momenteel dan ook aan het twijfelen tussen wachten en 1 vd 2 consoles kopen (Xbox heeft mn voorkeur ivm controler, maar dan moet de optische drive en geluids-chip ook goed genoeg zijn) of nu al een losse blu-ray speler kopen.
[...]


Uiteindelijk zal het weinig uitmaken wat er in zit.
Gaat erom wat je ermee klaar weet te spelen, je kan nog zulke mooie spec hebben maar hangt allemaal af van wat je ermee gaat doen en hoe de mensen het oppakken. Anders zouden consoles zoals Nintendo niet kunnen bestaan. En zouden oude games die er niet uitzien naar huidige standaarden zoals Counter strike die nog steeds naar 15 jaar elke dag rond de 50K(weekend ligt dat nog hoger 80K) spelers heeft niet kunnen bestaan als alles om specs zou draaien en grafischgeweld wat daarmee gepaard gaat.

[Reactie gewijzigd door mad_max234 op 25 februari 2013 13:05]

de fanboys switchen toch niet.
present - sony fanboy, maar doordat ze hun consumenten zo lekker genomen hebben krijgt sony niets meer van mij. Dan breng ik - als linux freak - het nog liever naar microsoft.
Is dit otherOs Nijd.
Hardware voor een dump prijsje.
Maar de fanboys zijn in zeer laag aantal. Loud minority noemen we dat.
Als de geruchten kloppen dan zal dat inderdaad heel weinig gaan schelen.

Dat zou betekenen dat we in de praktijk waarschijnlijk bijna nooit verschil gaan zien tussen de twee, helemaal gezien de architectuur hetzelfde is. Het zal dan een hoop extra kosten om net dat kleine beetje extra eruit te persen op de snellere van de twee consoles, ipv een spel te maken dat goed op beide consoles draait.
Als de geruchten kloppen is het verschil groter dan dat het geval is in de huidige generatie.

Waar in deze generatie de PS3 in theorie iets meer kracht had, bleek dat in de praktijk niet echt merkbaar. Exclusives uitgezonderd zagen de games er over het algemeen beter uit op de 360. Daarbij moet opgemerkt worden dat dat vooral kwam door de compexiteit van de hardware van de ps3.

In dit geval is het echter zo dat, als het goed is, beide platformen qua hardware zeer op elkaar lijken. Zowel de CPU als GPU zouden op basis van dezelfde architectuur zijn ontworpen (8core AMD cpu, R10 gpu). De geruchten wijzen op sneller geheugen voor de PS4 (8GB GDDR5 vs 8GB DDR3) en een snellere videokaart (1.8 TFLOPS vs 1.2 TFLOPS), ook in het voordeel van de PS4.
Dat is allemaal theoretisch natuurlijk, maar de verschillen (als ze kloppen) zijn significant en dat verschil zou in daadwerkelijke games dan ook zeker naar voren moeten komen.
Dat klopt niet, waar de PS3 in theorie een krachtigere CPU had konden ontwikkelaars er vrijwel niets mee en de GPU in de 360 was wel krachtiger. Ook had de 360 1 soort RAM, en de PS3 had zowel VRAM als DRAM wat minder flexibel is (daarom heeft de PS4 ook GDDR5 RAM, niet omdat het sneller is maar omdat het ervoor zorgt dat ontwikkelaars in principe alles voor systeem of bijna alles voor video kunnen gebruiken als dat nodig is).

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 25 februari 2013 17:00]

lol wat? vram en dram is flexibeler dan 1 soort ram!
als dit zo was dan hadden pc's nu allemaal alleen nog maar GDDR ram gehad en geen DDR ram meer

GDDR is traag voor de cpu trager dan DDR

verder zullen devs zich moeten houden aan limitaties die sony opstelt net zoals met alle vorige Consoles. Devs zullen NIET alle ram kunnen aan spreken omdat er ook een gedeelte over moet blijven voor andere apps die op de achtergrond draaien
zoals het OS zelf en wellicht stream apps etc

[Reactie gewijzigd door firest0rm op 25 februari 2013 17:15]

sorry @firest0rm GDDR5 is veel sneller als systeem geheugen en ook duurder, alleen de latency is hoger.

je weet echt niet waar je het over hebt, grove doorvoer snelheid licht 2x hoger als systeem geheugen..
GDDR5 is zelf namelijk gewoon gebaseerd op DDR3, maar je hebt niet eens op wikipedia gekeken want (TROL)

[Reactie gewijzigd door stewie op 26 februari 2013 01:38]

firest0rm wat Wolfos er niet goed bij zegt is dat het probleem zat in de geheugen verdeling
Er zat 512MB in maar er was forced 256 voor het systeem en 256 voor de videokaart
De xbox heeft ook 512 maar is flexibel de programeurs mogen zelf bepalen hoe ze het verdelen
Het geheugenprobleem heeft bij de game Skyrim zelf zoveel problemen opgelevert dat er voor de PS3 bijna geen expansions voor uitkwamen omdat de programeurs de hoop opgaven
DDR3 @3000mhz (3 GT/s) 24 GB/s GDDR5 (6 GT/s) 48GB/s @1500mhz
http://en.wikipedia.org/w...vice_bandwidths#Video_RAM

GDDR5 is dus veel sneller.
Klinkt inderdaad hetzelfde als de PS4 ... dit hoeft natuurlijk niet slecht te zijn. Ik ben eigenlijk erg benieuwd naar de koelings mogelijkheden van beide consoles hopenlijk hebben ze dat heel goed op orde vanaf hun eerste modellen.
@JT888 de xbox720/PS4 qua CPU zit er laptop onderdelen die 40 tot 50 watt verbruiken, vs de 75watt die de xbox360/PS3 slim nu doen :Y)
dus qua koeling zal de ps4/xbox720 iets kleiner kunnen worden dan de xbox360/ps3 slim.

AMD heeft deze chips niet zonder Sony/Microsoft ontworpen, vooral sony heeft veel chip ontwerp ervaring (zie ook de PSP vita)
tja, alleen GDDR5 heeft een veel hogere doorvoer snelheid.
maar over het geheel zullen alle cross-platform spellen 1-op-1 op elkaar lijken, maar er zijn wel dingen die je met GDDR5 kan doen qua snelheid met first-party games.

first-party games zien er toch al nooit uit bij Microsoft, ze besteden gewoon te weinig geld of ze worden opgelicht door animatie huizen.
Tja, ga het echt XBox 720 heten? Sites melden Xbox8 maar tegen die tijd dat deze Xbox wordt gereleased, zitten we misschien op Windows 9 of Windows 10. Dan zou XBox 9 of XBox 10 beter zijn.

Andere sites melden dat de Xbox gewoon...'Xbox' gaat heten. Zou kunnen want een volgende generatie Xbox play console zal na deze release niet worden verwacht vanwege de ontwikkelingen in de hardware (straks meer met mobiel, tablet etc. en is een play console niet meer nodig).
Ik zou 720 ook geen logische naam vinden. Het suggereert 720p, terwijl ze waarschijnlijk juist ook vol willen marketen op de 1080p gaming mogelijkheden en performance. Het lijkt me dus een naam waar de marketing-afdeling een stukje voor zou steken.

Ik verwacht dus ook dat ie geen Xbox 720 gaat heten. Wat het wel wordt blijft koffiedik kijken.

[Reactie gewijzigd door Bosmonster op 25 februari 2013 13:00]

Uit (o.a?) een gelekte roadmap is gebleken dat Microsoft zelf Xbox 720 als code name gebruikt: http://www.computerandvid...leaked-xbox-720-document/

Meestal wordt voor de uiteindelijke release een nieuwe naam gekozen, maar tot Microsoft deze aankondigt zullen we Xbox 720 blijven gebruiken.
Dat is dan wel een hele debiele naam, want een benaming als Xbox 3 zou al veel logischer zijn. Het is tenslotte de 3e Xbox.
Xbox 2 zou ook logischer geweest zijn als naam voor de 2e Xbox, maar toch heet deze niet zo.
Die 720 is door gamesites verzonnen omdat het 2x 360 is, maar is net zo logisch als de opvolger van de PS3 de PS6 noemen.
Zoals in de de gelekte roadmap te lezen is, gebruikt Microsoft intern de naam Xbox 720. Door wie deze naam verzonnen zou zijn is daarbij niet zo relevant. Wat betreft de naam Durango: een code name kan veranderen. Een titel met 'Xbox' erin is natuurlijk ook wel wat handiger op het moment dat je met de pers over je nieuwe console gaat praten.

[Reactie gewijzigd door evEndzhar op 25 februari 2013 14:24]

Dat is dan wel een hele debiele naam, want een benaming als Xbox 3 zou al veel logischer zijn. Het is tenslotte de 3e Xbox. Verder is het volgens mij nog altijd Durango als werknaam geweest en niet 720. Die 720 is door gamesites verzonnen omdat het 2x 360 is, maar is net zo logisch als de opvolger van de PS3 de PS6 noemen.
Het getal verdubbelen is niet logisch, maar 1 er bij optellen wel? Wou je hem Xbox 361 noemen dan? Dat is nog suffer. Alsof er bijna niks verbeterd is.

Ik zou 'gewoon' Xbox trouwens ook wel een prima naam vinden.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 25 februari 2013 14:19]

Ben heel erg benieuwd hoe en wat Microsoft gaat brengen ...
Welke launch titels er zijn, en welke van de rumors afgelopen tijden over de opvolger van XBOX 360 daadwerkelijk waar blijken. Kinect 2? Beam? Etc. En niet onbelangrijk: de prijs.

Het lijkt er in ieder geval op dat links of rechtsom de consoles steeds meer verschuiven richting PC en online media/multimedia content.

[Reactie gewijzigd door AirtjE op 25 februari 2013 12:26]

En niet te vergeten, wat gaan ze doen met IllumiRoom.
Illumiroom is een proof of concept van Samsung. Er is geen enkele indicatie dat de volgende xbox hier iets mee doet.
Ben ook zeker mega benieuwd naar e illumiRoom.... verwacht alleen dat het een losstaand iets zal zijn om basis goedkoper te maken. Maar zeker mijn intresse al ben ik zelf eigenlijk een PlayStation fanboy maar niks staat vast en wil voor beste optie gaan. First to market helpt zeker ook wel bij mij en titels
Dat was denk ik meer een proof of concept, mogelijk zal dit later een add-on worden maar het zal bij de release waarschijnlijk nog niet bestaan. Persoonlijk ben ik wel een fan van Xbox en zal ik deze sowieso aanschaffen, echter hoop ik op backward compatibility (wat ze op de PS4 wel net het hebben opgelost met dat streamen) en dedicated hardware die je gameplay filmt en opslaat (iets wat ik wel super vond op de voorstelling van de PS4, ik wil die extra hardware niet en dan net als je iets tof tegenkomt staat die extra hardware niet aan). En games natuurlijk, Watch dogs, Halo 5, GTA 5 (ze zeggen dat het current gen is maar dat zei men van Watch dogs ook. Er komen wel vaker games uit op de oude en de nieuwe generatie tegelijk), laat maar komen :).
Vooral de controller van de Xbox vind ik wel super, maar er zijn geruchten dat deze is aangepast. Met al die extra frullen op de nieuwe PS3 controller is de kans ook kleiner op een 3rd party Xbox controller voor de PS4.
Mogelij zal dat de reden ook zijn voor de uitstel van GTA5 als dat zo is zal ik mn preorder annuleren. en bestellen voor de nieuwe gen console... :)
Dus het wordt een beetje 'battle of the features', exclusieve games zal je altijd hebben en dat zal gewoon weer dezelfde serie als voorgaande jaren zijn (Uncharted, FM, GT, etc).

Vooralsnog heeft voor mij Xbox stapje voor, niet zozeer om wat ze gaan doen, maar meer wat PS4 wil gaan doen (kansloze sociale onzin met 'echte namen'). Daarnaast ben ik benieuwd hoe MS hele Win8 platform laat samenwerken, kan je 1 game kopen in de store en deze op de 3 platformen straks spelen? Of gaan ze Aeroglass verder uitwerken in style van Wii-U/Vita, maar dan voor Win8RT/WP8?

Enige probleem blijft de controller Ún backwards compatiblity, mijn G25 werkt nog steeds perfect met PC en PS3, Xbox helaas niet, maar hopelijk gaat dat nog veranderen.

[Reactie gewijzigd door SinergyX op 25 februari 2013 12:34]

Al die features zijn leuk inderdaad, maar uiteindelijk wil je de beste game-console, niet een facebook-console.

Voor mij is het tot nu toe voornamelijk PS geweest voor de (voor mij) interessantere exclusives. Dus daar zal met de nieuwe generatie wat mij betreft geen verschil in zitten. Als MS met betere games/exclusives komt, wil ik best weer terug naar de Xbox.
Je hebt natuurlijk gelijk, doch het gros van de games zal ruimschoots hetzelfde zijn, dus als de exclusives je eigenlijk niet zo veel zeggen (ben een Halo fan maar zal er niet blind de Xbox voor kopen), dan kijken de mensen al gauw naar features.

De PS3 had als grote verkoopargument dat het een betaalbare BR players was bvb, wat zeker voor meer verkopen heeft gezorgd.

Ook het gemis van cross-platform multiplayer zorgt er natuurlijk voor dat mensen dezelfde console kopen als hun vrienden/familie.

[Reactie gewijzigd door ZesPak op 25 februari 2013 14:13]

Naamdiscussie; 'the new Xbox' in de trend van Apple...
Of gewoon Xbox 3? Begrijpelijk dat ze de naam 360 hebben gekozen, omdat ze gingen concurreren met de PS3. Maar de slag is gestreden in die generatie, Xbox heeft een dusdanige merknaam dat de naam Xbox 3 wel goed aan zou slaan.

Xbox 720 klinkt inderdaad als 720p. En in welke lijn zou de opvolger moeten noemen? Xbox 8K (refererend naar een 8k resolutie ofzo? :P)

In april zullen we het zien...
Denk niet dat ze op die manier de naam verzinnen, 360p was voor generatie xbox, ps2 en gamecube veel gebruikt voor console games, toch heette de laatste xbox 360. Xbox 3 geloof ik niet in, omdat het minder is dan 360.
Nextbox? Of iets met een 8. Maar dan krijg je vanzelf naamgrappen, zoals w8box (als het ding traag is) of h8box (als er weer eens iets mis mee is) of infl8box als je 'm zelf moet oppompen :P
de volgende xbox zou ook heel logisch xbox 8 kunnen heten?
Beter nog; Xbox Infinity (8 op z'n kant, infinity)
Anders gaan mensen denk dat het de 8e Xbox is, qua hoe naamgeving normaal zou gaan.
Dus meer iets richting 'Infinity' zou mooi zijn. Geen Xbox 3, want dat is weer minder dan 360.
360 had tenminste een betekenis, 720 niet. Dus 'Infinity' zou mooi doorspelen op 360(graden) en de 8 komt er in voor :-).

[Reactie gewijzigd door CRXDelSol op 25 februari 2013 13:44]

Zou iemand dat mij kunnen uitleggen? :)

AMD heeft namelijk aangekondigd dat er geen HD8000 series uitkomen tot Q4 2013. Hoe kan de XBOX in bezit zijn van een HD8000 serie? Zijn dat niet de HD7000 series met een oem code ofzo?
Hmmm ... denk iets alla :

Mr Microsoft : Hallo, spreek ik met meneer AMD?
Mr AMD : Ja daar spreekt u mee...
Mr Micorosft : Wij willen graag enkele milioenen APUs pre-orderen... maareuh, enkel indien we de hardware sneller krijgen dan de consument.. en liefst een dev versie nu ...
Mr AMD : Pakketje ligt over 1 uur bij jullie op kantoor ..

:+

Is niet abnormaal dat zij 'onbekende' of 'onuitgebrachte' GPUs krijgen... was bij de vorige generatie overigens ook zo...
Windows 8 kernel? Dat klinkt goed. Dan krijgen we dus goede console-ports in de toekomst.
In principe zou dat niet zo heel veel moeten uit maken. De xbox zal zeer waarschijnlijk niet met directx werken en gewoon on machine code. Het porten is in principe gewoon een directx laag er tussen bouwen welke de performance requirements omhoog gooit.

Ik denk dat we dus niet een boost krijgen in "betere" console-ports
uiteraard wel een performance boost omdat die dingen nu gewoon meer rekenpower hebben
Ik ga er toch echt vannuit dat het een aangepaste versie van dx11 zal draaien, kan me echt niet voorstellen dat Microsoft Opengl gaat gebruiken.
Sorry maar dat de Xbox geen direct X draait is onzin.

DirectX is een verzamelnaam voor een set aan API's. Deze API's (of liever gezegd een specifieke set hiervan) worden door de Xbox gewoon aangeboden en worden vanuit C++ aangeroepen.

De performance boost komt omdat de Xbox een vaste zet hardware heeft en de vertaal laag van uit DirectX naar hardware voor deze configuratie helemaal is uit geconfigureerd. Op de PC zijn er bijvoorbeeld codepaden voor configuratie X en Y en die zitten er in de Xbox niet in. Daarnaast kan je als developer rekening houden met de eigenschappen van de hardware en dus instructies in bepaalde volgorde aanbieden om zo de performance te maximaliseren.

Daarnaast kan je naast de DirectX api aanroepen in sommige gevallen ook aanvullende instructies meegeven. Voor graphics of bijvoorbeeld een gitaar controller wordt dat soms gedaan. Maar zelfs deze spellen gebruiken voor de bulk van de toepassingen gewoon XInput en Direct3D
Geen van beiden, het draait op C++ met OOP (Object-oriented programming)
Dit betekent dat de code direct word geschreven voor die specifieke hardware en er dus geen API zoals Directx of opengl gebruikt word!
Jij denkt dat Microsoft iedere ontwikkelaar zelf de koppeling met de hardware laat schrijven?

Overigens was de oorspronkelijke naam voor de xbox "DirectX box" :)
Dat was vroeger ook niet zo voor PC's. Ik kan me nog herinneren dat spellen een speciale modus hadden voor Voodoo en 3DFX kaarten en zo. Wat een ramp was dat.
Geen van beiden*, het draait op C++ met OOP (Object-oriented programming)
Dit betekent dat de code direct word geschreven voor die specifieke hardware en er dus geen API zoals Directx of opengl gebruikt word!
C++ met OOP ? C++ is standaard al een object georienteerde programmeertaal...
Daarnaast draait de Xbox wel DirectX, een mengelmoes van DirectX 9 en 10 welliswaar.
Directx is er omdat er zoveel verschillende videokaarten zijn en er dus een algemene codeer taal geschreven moet worden (directx) en de videokaart fabricanten zorgen er dan voor dat hun videokaart compatible word met directx en openGL. Want anders een game maker voor elke videokaart een andere versie van de game moeten uit brengen!
Weer fout, DirectX is geen videokaart specifieke API, DirectX is een verzameling API's voor audio/video/input.
Dit komt dus niet voor bij de consoles aangezien elke playstation exact hetzelfde is en er dus maar 1 versie geschreven hoeft te worden (per console). Wanneer ze deze willen porten naar de computer word er een soort emulator tussen geschreven die er voor zorgt dat die compatible is met directx.
Hier heb je dan wel enigzins gelijk.
Het zou wel een hele stap zijn als deze straks op de Win8 kernel gaat draaien. Dan zal het veel makkelijker worden voor ontwikkelaars om hun games op alle windows platforms uit te brengen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



HTC One (M9) Samsung Galaxy S6 Grand Theft Auto V Microsoft Windows 10 Apple iPad Air 2 FIFA 15 Motorola Nexus 6 Apple iPhone 6

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True