Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 119, views: 26.373 •

Microsoft zou de opvolger van de huidige Xbox 360 op 26 april willen aankondigen, melden bronnen in de Britse media. De consolebouwer heeft bovendien een domeinnaam vast laten leggen voor een Xbox-evenement. De bijbehorende website is nog niet actief.

Nu Sony de PlayStation 4 heeft aangekondigd, wordt er volop gespeculeerd wanneer Microsoft volgt en de opvolger van de Xbox 360 aankondigt. Een medewerker van het Engelse CVG stelt dat hij uit betrouwbare bron vernomen heeft dat die aankondiging op 26 april gaat plaatsvinden. Wie de bron is, wil de CVG-medewerker niet zeggen. Dezelfde website meldde al eerder dat Micrsoft in april met de aankondiging van een nieuwe console wil komen. Microsoft zou speciaal voor de onthulling van de nieuwe console de domeinnaam xboxevent.com hebben vastgelegd. Het domein is vastgelegd door EventCore, een evenementenbureau dat vaker opdrachten voor Microsoft uitvoert.

Net als bij de PlayStation 4 gaan er al geruime tijd geruchten over de specificaties van de nieuwe Xbox. De nieuwe Xbox, meestal aangeduid als Xbox 720, zou opgebouwd zijn rond een apu van AMD die acht kernen bevat. AMD zou ook de gpu leveren, die gebaseerd zou zijn op de Radeon HD 8000-serie. Het systeem bevat volgens geruchten 8GB ram en er zou een harde schijf 640GB ingebouwd worden. Het besturingssysteem dat op de console draait, zou gebaseerd zijn op de Windows 8-kernel.

Mogelijke vormgeving Xbox 720

Een van de vele door derde partijen gemaakte conceptafbeeldingen van de Xbox 720

Reacties (119)

Reactiefilter:-11190113+164+23+30
Klinkt hetzelfde als de PS4 in terms of processing power.
Nu alleen nog wachte op de exacte cijfertjes van beide en dan weten we het. :)
Klinkt hetzelfde als de PS4 in terms of processing power.
Nu alleen nog wachte op de exacte cijfertjes van beide en dan weten we het. :)
Uiteindelijk zal het weinig uitmaken wat er in zit. Zoals met de PS3 en de 360 is gebleken, de fanboys switchen toch niet.

Het overduidelijke verschil in controllers en/of spellen maakt het verschil.
Vergeet diensten en mogelijke apps niet. Als ze weer meer dingen toevoegen als alleen gaming, dan moet je ook kijken naar hoe hij als mediaplayer zal fungeren en wat voor apps er verder nog voor uitkomen. Imo is het een groot voordeel dat de 360 nu allerlei provider apps krijgt en ook nog wat andere apps.

Verder is het te verwachten dat MS wel wat gaat doen met skydrive, skype en andere diensten.

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 25 februari 2013 12:30]

Ik zou het eerder interessant vinden of de nieuwe Xbox werkelijk games onruilbaar maakt en van al dat soort onzin. Nu dat het brein achter de originele 2 Xboxen is opgestapt (ook wel frappant dat direct nadat dat gebeurde de ads werden toegevoegd op de 360) lijkt mij dat ze met deze volgende console de plank behoorlijk mis gaan slaan.
Er is nog niets aangekondigd, dus over plank misslaan kun je nog niets zeggen.

Daarnaast zou het zomaar kunnen dat ze idd de 2ehands markt niet meer gaan ondersteunen of dat ze vaker met online passes werken om zo toch nog wat eraan over te houden. Feit blijft dat die markt verder toch niet zo interessant is voor de doorsnee gamer.
tot dat de EU daar een stokje voor steekt
er hoeft maar 1 stichting hard genoeg te huilen om dat hele idee van geen resellen van je licenties overhoop te halen het is bij wet toegestaan en is zelfs zo dat bedrijven dit niet mogen tegen houden
Is het niet Vraag vs aanbod.
Vraag meetbaar aan omzet.
Waarmee ze de markt meten.
2dehand is dus geen vraag maakt de markt kleiner.
Dus ook het aanbod.
Als de nieuwe xbox een windows8 RT soortvan draait met alle ondersteuningen ect. Dan wil ik best nog eens overstappen. Terwijl ik al vanaf deel 1 een echte playstation gamer ben.
De exclusieve games zijn tegenwoordig minimaal of genoeg sterke tegenhangers.
Windows RT is voor ARM-processoren. Dit is een AMD APU, en op dit moment maakt AMD geen ARM processoren, alleen maar x86-CPUs.

Ik denk dat er een aangepaste Windows 8-kernel opkomt met de nieuwste DirectX om;
- Het eenvoudig te maken Windows games te porten
- Een vendor-lockin te maken voor gamestudio's omdat er geen DirectX is op non-MS platformen (alleen OpenGL, wat overigens net zo goed).
[...]


Uiteindelijk zal het weinig uitmaken wat er in zit.
Gaat erom wat je ermee klaar weet te spelen, je kan nog zulke mooie spec hebben maar hangt allemaal af van wat je ermee gaat doen en hoe de mensen het oppakken. Anders zouden consoles zoals Nintendo niet kunnen bestaan. En zouden oude games die er niet uitzien naar huidige standaarden zoals Counter strike die nog steeds naar 15 jaar elke dag rond de 50K(weekend ligt dat nog hoger 80K) spelers heeft niet kunnen bestaan als alles om specs zou draaien en grafischgeweld wat daarmee gepaard gaat.

[Reactie gewijzigd door mad_max234 op 25 februari 2013 13:05]

De specifieke titels zijn denk ik ook erg (misschien zelfs het meest) belangrijk. Een console valt of staat met de titels die er voor beschikbaar zijn, zekere als ze alleen op een bepaalde console uitkomen...
persoonlijk vind ik bijvoorbeeld een goede optische speler belangrijk. Ik wil nog wel eens een cd'tje afspelen en dat is met mijn Xbox 360 momenteel echt een ramp. Alles dat beter klinkt dan een setje van 3 euro laat meteen horen dat hij hier steken laat liggen.

Ik ben momenteel dan ook aan het twijfelen tussen wachten en 1 vd 2 consoles kopen (Xbox heeft mn voorkeur ivm controler, maar dan moet de optische drive en geluids-chip ook goed genoeg zijn) of nu al een losse blu-ray speler kopen.
de fanboys switchen toch niet.
present - sony fanboy, maar doordat ze hun consumenten zo lekker genomen hebben krijgt sony niets meer van mij. Dan breng ik - als linux freak - het nog liever naar microsoft.
Is dit otherOs Nijd.
Hardware voor een dump prijsje.
Maar de fanboys zijn in zeer laag aantal. Loud minority noemen we dat.
Als de geruchten kloppen dan zal dat inderdaad heel weinig gaan schelen.

Dat zou betekenen dat we in de praktijk waarschijnlijk bijna nooit verschil gaan zien tussen de twee, helemaal gezien de architectuur hetzelfde is. Het zal dan een hoop extra kosten om net dat kleine beetje extra eruit te persen op de snellere van de twee consoles, ipv een spel te maken dat goed op beide consoles draait.
Als de geruchten kloppen is het verschil groter dan dat het geval is in de huidige generatie.

Waar in deze generatie de PS3 in theorie iets meer kracht had, bleek dat in de praktijk niet echt merkbaar. Exclusives uitgezonderd zagen de games er over het algemeen beter uit op de 360. Daarbij moet opgemerkt worden dat dat vooral kwam door de compexiteit van de hardware van de ps3.

In dit geval is het echter zo dat, als het goed is, beide platformen qua hardware zeer op elkaar lijken. Zowel de CPU als GPU zouden op basis van dezelfde architectuur zijn ontworpen (8core AMD cpu, R10 gpu). De geruchten wijzen op sneller geheugen voor de PS4 (8GB GDDR5 vs 8GB DDR3) en een snellere videokaart (1.8 TFLOPS vs 1.2 TFLOPS), ook in het voordeel van de PS4.
Dat is allemaal theoretisch natuurlijk, maar de verschillen (als ze kloppen) zijn significant en dat verschil zou in daadwerkelijke games dan ook zeker naar voren moeten komen.
Dat klopt niet, waar de PS3 in theorie een krachtigere CPU had konden ontwikkelaars er vrijwel niets mee en de GPU in de 360 was wel krachtiger. Ook had de 360 1 soort RAM, en de PS3 had zowel VRAM als DRAM wat minder flexibel is (daarom heeft de PS4 ook GDDR5 RAM, niet omdat het sneller is maar omdat het ervoor zorgt dat ontwikkelaars in principe alles voor systeem of bijna alles voor video kunnen gebruiken als dat nodig is).

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 25 februari 2013 17:00]

lol wat? vram en dram is flexibeler dan 1 soort ram!
als dit zo was dan hadden pc's nu allemaal alleen nog maar GDDR ram gehad en geen DDR ram meer

GDDR is traag voor de cpu trager dan DDR

verder zullen devs zich moeten houden aan limitaties die sony opstelt net zoals met alle vorige Consoles. Devs zullen NIET alle ram kunnen aan spreken omdat er ook een gedeelte over moet blijven voor andere apps die op de achtergrond draaien
zoals het OS zelf en wellicht stream apps etc

[Reactie gewijzigd door firest0rm op 25 februari 2013 17:15]

sorry @firest0rm GDDR5 is veel sneller als systeem geheugen en ook duurder, alleen de latency is hoger.

je weet echt niet waar je het over hebt, grove doorvoer snelheid licht 2x hoger als systeem geheugen..
GDDR5 is zelf namelijk gewoon gebaseerd op DDR3, maar je hebt niet eens op wikipedia gekeken want (TROL)

[Reactie gewijzigd door stewie op 26 februari 2013 01:38]

firest0rm wat Wolfos er niet goed bij zegt is dat het probleem zat in de geheugen verdeling
Er zat 512MB in maar er was forced 256 voor het systeem en 256 voor de videokaart
De xbox heeft ook 512 maar is flexibel de programeurs mogen zelf bepalen hoe ze het verdelen
Het geheugenprobleem heeft bij de game Skyrim zelf zoveel problemen opgelevert dat er voor de PS3 bijna geen expansions voor uitkwamen omdat de programeurs de hoop opgaven
DDR3 @3000mhz (3 GT/s) 24 GB/s GDDR5 (6 GT/s) 48GB/s @1500mhz
http://en.wikipedia.org/w...vice_bandwidths#Video_RAM

GDDR5 is dus veel sneller.
Klinkt inderdaad hetzelfde als de PS4 ... dit hoeft natuurlijk niet slecht te zijn. Ik ben eigenlijk erg benieuwd naar de koelings mogelijkheden van beide consoles hopenlijk hebben ze dat heel goed op orde vanaf hun eerste modellen.
@JT888 de xbox720/PS4 qua CPU zit er laptop onderdelen die 40 tot 50 watt verbruiken, vs de 75watt die de xbox360/PS3 slim nu doen :Y)
dus qua koeling zal de ps4/xbox720 iets kleiner kunnen worden dan de xbox360/ps3 slim.

AMD heeft deze chips niet zonder Sony/Microsoft ontworpen, vooral sony heeft veel chip ontwerp ervaring (zie ook de PSP vita)
tja, alleen GDDR5 heeft een veel hogere doorvoer snelheid.
maar over het geheel zullen alle cross-platform spellen 1-op-1 op elkaar lijken, maar er zijn wel dingen die je met GDDR5 kan doen qua snelheid met first-party games.

first-party games zien er toch al nooit uit bij Microsoft, ze besteden gewoon te weinig geld of ze worden opgelicht door animatie huizen.
Tjah, het zijn geen liefdadigheidsinstellingen. Daarnaast betaal je bij de PC ook aardig wat geld voor elke upgrade die achteraf toch vaak een minimale performanceboost geeft of waar je (als je langer had gewacht) veel minder aan hoefde uit te geven.
Nou nee, PC bied je vrijheid voor meer GFX, dan kost het ook iets dat iets bepaal je helemaal zelf. Van heel veel meer, tot zelfs minder dan consoles. Dat is vrijheid.
Als je zo pro console bent dan vergelijk je de PC kosten ook met een gelijkwaardige GFX leverende bak. Upgrade kan maar moet niet.

Als je genoegen neemd met console GFX dan kan je ook 5 jaar vooruit.
8600GT deed farcry2 ook in 1920x1200 op low zag er toen ook al top uit.
Ietsje meer HD2900 deed dat met Crysis1

Ik upgrade niet omdat het moet maar omdat het kan en er budged aan besteed.

Zo is de HD2900XT vervangen door een 5870 die heb ik nog steed.
8600GT is 285GTX geworden en dan weer vervangen door een GTX580 3GB
Leuk, dat jij zelf een hyper-gamepc met alle mogelijke aansluitingen zelf hebt weten samen te stellen, maar er zijn nou eenmaal hele volksstammen die liever een out-of-the-box oplossing hebben, die het 'gewoon' doet, en die automatisch geupdate wordt.
Daarmee ben jij dus geen 'typische' consolegamer, en daarmee dus ook niet de doelgroep van Microsoft, Nintendo of Sony.
PC vs console posts= altijd lachen.
Ja volgens velen had de PC al een aantal jaar dood moeten zijn als games platfrom. En ik denk dat het nog steeds een van de beste games platforms is want de beste hardware komt nog steeds voor de pc uit :) Daar haal je de mooiste GFX nog steeds ;)
En de meeste console games zijn duurder dan de PC versie
Dat is helemaal waar. Begrijp me niet verkeerd, ik speel veel spelletjes op de PC en inderdaad, qua graphics is er niet eens een discussie mogelijk. PC is superieur aan alles qua graphics en er is geen beter platform voor shooters.

Maaarrr, een console is ook geweldig. Ik heb een Xbox 360 en ik vind het heerlijk om uitgezakt op de bank op een groot plasma-scherm spelletjes te doen. Het ziet er niet zo mooi uit als high-end PC spellen, maar toch is het echt niet slecht vind ik hoor. Spellen als SSX, Forza Horizon en FIFA zijn echt wel mooi genoeg voor mij. Het belangrijkste voor mij is dat het leuk is en er zijn een hoop super leuke spelletjes op de Xbox.

Daarnaast is een console een stuk handiger als je een lading vrienden op bezoek hebt en je wil met z'n vieren een spel doen. Daaraan kan een PC gewoon niet tippen. Er zijn veel meer offline-multiplayer spellen voor consoles en als je met een stel maten aan het chillen bent met een biertje erbij, gaat het al lang niet meer om graphics. Een van de favoriete spellen onder mij en mijn vrienden is Bomberman Battlefest. Super simpele 2D graphics maar een lol dat we altijd hebben.

Maar ik vind het altijd hilarisch als mensen echt boos worden om die shit. Hetzelfde met PS3 vs Xbox360 of ATI vs Nvidia, AMD vs Intel etc. Ik heb altijd het gevoel dat die mensen de essentie van het leven een beetje missen.
Nou ik kijk uit naar beide consoles. Ik koop ze toch wel gezien exclusives die ze bieden.
Maar 4K wordt het niet. Maar bij PC wel. Over enkele jaren kan je 42" UHD Pc monitor gamen.
4k is wel echt een hele bizarre resolutie hoor. Ik denk dat dat voorlopig nog wel duur blijft.
Idd, al die mensen die een console kopen doen dat ook uit tegenzin en lopen met een sip gezicht de winkel uit. Het in tenslotte niet mogelijk dat je voor 300/400 oid gewoon languit op de bank wilt gamen... En ook klaar bent en je niet hoeft druk te maken over updates of weet ik het wat, etc, etc.
Conlusie: Niet iedereen z'n behoefte is gelijk aan die van jou.
Niet iedereen wil PC samenstellen en naar mijn weten kost dat ook een flinke duit.
Om vervolgens ook nog allemaal software te installeren en al die andere handelingen om het naar wens te laten 'draaien' is voor sommige ook een hoge drempel.

Ze zullen niet een console lanceren om jou achter de pc weg te krijgen en ze willen geen geld afkloppen maar proberen het te verdienen.

Waar het uiteindelijk om gaat en er voor mij echt toe doet is de GAME ERVARING en alles draait om de GAMES.
En waar slimme pc gebruikers hun 'truc' kunnen gebruiken om games gratis op de pc te krijgen vind ik dat slimme console bouwers hun 'truc' kunnen gebruiken om exclusieve games te lanceren.
het spelen van games op elke platform/console dan ook is gewoon duur

Console = 300/400 euro
minimaal 60 euro per nieuw spel
en ook nog eens 60 euro per jaar aan internet bij sommige consoles
TV er bij rekenen die heeft ook geld gekost 300 euro kan minder maar meeste flat screens van +/- 35inch kosten wel zoveel

PC = 600/800 euro (liggend aan de kwaliteit die je wilt hebben)
40 tot 50 euro per spel en heel veel discounts via steam
geen online abbo nodig om je games online te kunnen spelen
full hd 22inch monitor = 150 euro

ik denk dat het verschil toch net 100/200 euro is tussen een console en een pc
Waar het uiteindelijk om gaat en er voor mij echt toe doet is de GAME ERVARING en alles draait om de GAMES.
je kunt precies dezelfde game ervaring creren met een pc als dat van een console
vrijwel iedere controller kun je op de pc aan sluiten en vrijwel iedere tv kun je op je pc aansluiten
En waar slimme pc gebruikers hun 'truc' kunnen gebruiken om games gratis op de pc te krijgen vind ik dat slimme console bouwers hun 'truc' kunnen gebruiken om exclusieve games te lanceren.
Exclusieve console games zijn ook te piraten dus dat argument gaat niet op
Gamen op console hoeft niet per definitie duur te zijn. Ik betaal nooit 60 euro voor een game.
Als je niet altijd direct een game op de releasedatum hoeft te hebben (zoals ik), kun je na een paar weken de game vaak al enkele tientjes goedkoper aanschaffen. Ik hoop meestal mijn games als ze al een tijdje uit zijn, of tweedehands.
Heb schat ik zo'n 50 games voor Xbox360, maar nog nooit het volle pond betaald. Ook hebben buitenlandse sites games vaak goedkoper. In december nog Far Cry 3 gekocht voor 22 pond en Forza Horizon voor 25 pond op Amazon.co.uk terwijl toen korter dan een maand uit. Gratis thuisbezorgd binnen 3 dagen, en dat in de drukke decembermaand.
Wie een beetje zoekt en een beetje geduld heeft, kan best voordelig gamen...
preorder voor GTA5 10 Euro :+
Das dan wel met een aantal tegoedbonnen :+

Maar idd vaak zijn games goedkoper te krijgen dan bij een reguliere winkel..
Goed zoeken.. We zijn tenslotte nederlanderds die alles toch zo goedkoop mogelijk willen krijgen :)
Firestorm je doet totaal geen eerlijke vergelijking
Dat scherm is onzin je kan net zo goed op die full HD 22 inch je console aansluiten
En vanaf de dag dat de 360 uit is heb ik nog nooit maar dan ook nooit 60+ betaald voor een spel tenzij het een speciale editie was
en exlusives zijn te piraten ja zo kan ik ook nog wel duizend dingen opnoemen
Nieuwe generatie consoles niet meer dan een truc om de consument nog meer geld uit de zakken te kloppen.
Steeds games uitbrengen welke weer nieuwe hardware zoals grafische kaart vereist, lijkt me van hetzelfde laken een pak. Mogelijk zelfs erger. Want met een top PC van 6 jaar geleden kun je op games gebied niets meer. Terwijl de xBox360 en PS3 6 jaar later nogsteeds de nieuwste games draaien.
Zeg dat dan even tegen mijn huidige pc, blijkbaar weet hij niet, dat hij niet de moderne games meer kan spelen.
Dit is niet juist, met een goede game pc van 6 jaar geleden kan je elk spel draaien. De ps3 is toch ook 8 jaar oud? Zolang er geen nieuwe consoles zijn kan je ervan uitgaan dat games niet heel veel zwaarder worden, tenzij developers het verkloten met porten(denk siants row 2).
De ps3 is toch ook 8 jaar oud?
Nee, zes en een kwart jaar oud.
Is van november 2006.

Met de release van de nieuwe PS4 word waarschijnlijk net wel of niet de 7 jaar gehaald.
een goeie game PC van 6 jaar geleden kan jij geen far cry 3 mee opstarten hoor
een goeie game PC van 6 jaar geleden kan jij geen far cry 3 mee opstarten hoor
Ja echt wel, of je alles op hoog kan draaien is een hele andere vraag, maar dat doet je console ook niet...
ok heb het even voor je opgezocht de minimale eisen zijn een 8800GTX een grafische kaart die toen der tijd al meer koste dan een 360 daarbij komt nog eens de processor die toen der tijd ook al 350 koste
Dus tenzij jij eind 2006 een PC had gekocht van 1300+ euro kan jij geen far cry 3 spelen met een PC uit 2006

@sharkwouter uhm ja.... en wat wil je daarmee zeggen?

[Reactie gewijzigd door HADES2001 op 27 februari 2013 09:05]

Eigenlijk dat als je nu een i7, 8 gb ram en een 680 hebt je voorlopig geen upgrade nodig hebt. Vooral aangezien dit al veel beter is dan wat er in de ps4 zit.
Crysis is uitgebracht in 2007.
En niet vergeten dat je beperkt bent tot genre van spellen.
Noem bijvoorbeeld een goede rts game voor een console of een mmo.
Mij boeit het niet dat de spellen grafisch wat achterblijven door de consoles. Heb zelf een game pc en game regelmatig met xbox controllers via hdmi met vrienden. Mijn enigste klacht is het gebrek aan offline coop/splitscreen game modes voor de pc versies van de games.. Ze begrijpen vast wel dat het voor de gemiddelde consument ondertussen vrij eenvoudig is om een pc te kopen, wat spellen installeren, en een hdmi kabel in te steken, de updates zijn net zoals op de consoles automatisch. Maarja dan hebben ze geen reden meer om een console te kopen. Het lijkt me toch een gat in de markt, als nu een aantal game ontwikkelaars zich zouden focussen op pc games via controllers, en ze splitscreen geven. Er zijn er gelukkig wel al een aantal, en steambox met zijn bigscreen functie belooft veel.
Ach nu met de nieuwe consols zullen de PC gamers weer teleurgesteld worden omdat de nieuwe gen games weer een stuk zwaarder zullen zijn dan nu noodzakelijk. Kijk maar naar whats dog.. Die zal vrij zwaar zijn voor een PC. En hij zal geport worden naar de vorige gen consols. Maar dat betekend wel dat veel van het mooie toch wel een stuk minder is..

PC games zullen altijd blijven bestaan tot er geen doelgroep meer bestaat. Tot die tijd zullen games gemaakt blijven worden voor de consoles en ports voor de PC. daar er meer te verdienen valt op Consol gaming.
Ben heel erg benieuwd hoe en wat Microsoft gaat brengen ...
Welke launch titels er zijn, en welke van de rumors afgelopen tijden over de opvolger van XBOX 360 daadwerkelijk waar blijken. Kinect 2? Beam? Etc. En niet onbelangrijk: de prijs.

Het lijkt er in ieder geval op dat links of rechtsom de consoles steeds meer verschuiven richting PC en online media/multimedia content.

[Reactie gewijzigd door AirtjE op 25 februari 2013 12:26]

En niet te vergeten, wat gaan ze doen met IllumiRoom.
Ben ook zeker mega benieuwd naar e illumiRoom.... verwacht alleen dat het een losstaand iets zal zijn om basis goedkoper te maken. Maar zeker mijn intresse al ben ik zelf eigenlijk een PlayStation fanboy maar niks staat vast en wil voor beste optie gaan. First to market helpt zeker ook wel bij mij en titels
Dat was denk ik meer een proof of concept, mogelijk zal dit later een add-on worden maar het zal bij de release waarschijnlijk nog niet bestaan. Persoonlijk ben ik wel een fan van Xbox en zal ik deze sowieso aanschaffen, echter hoop ik op backward compatibility (wat ze op de PS4 wel net het hebben opgelost met dat streamen) en dedicated hardware die je gameplay filmt en opslaat (iets wat ik wel super vond op de voorstelling van de PS4, ik wil die extra hardware niet en dan net als je iets tof tegenkomt staat die extra hardware niet aan). En games natuurlijk, Watch dogs, Halo 5, GTA 5 (ze zeggen dat het current gen is maar dat zei men van Watch dogs ook. Er komen wel vaker games uit op de oude en de nieuwe generatie tegelijk), laat maar komen :).
Vooral de controller van de Xbox vind ik wel super, maar er zijn geruchten dat deze is aangepast. Met al die extra frullen op de nieuwe PS3 controller is de kans ook kleiner op een 3rd party Xbox controller voor de PS4.
Mogelij zal dat de reden ook zijn voor de uitstel van GTA5 als dat zo is zal ik mn preorder annuleren. en bestellen voor de nieuwe gen console... :)
Illumiroom is een proof of concept van Samsung. Er is geen enkele indicatie dat de volgende xbox hier iets mee doet.
Het zou wel een hele stap zijn als deze straks op de Win8 kernel gaat draaien. Dan zal het veel makkelijker worden voor ontwikkelaars om hun games op alle windows platforms uit te brengen.
Voor mij is het belangrijk dat de console een goede controller heeft, een goed netwerk en een goede aanschafprijs. Verder boeit het mij allemaal niet echt. Exclusives, Facebook of Netflix en noem het allemaal maar op, interesseren mij niet.
Kan zo zijn maar ik weet van hier in de UK dat veel mensen (inclusief me) erg blij waren toen de iPlayer eindelijk richting de Xbox kwam. Het gemak waarmee je nu content op je TV kan toveren qua streaming maakt dat de Xbox veel vaker en langer aanstaat dan voorheen. Een goede integratie met dit soort streaming diensten is volgens mij praktisch essentieel aan het worden voor een entertainment machine.
26 april lijkt me een prima datum. Dan zullen er hopelijk ook wat meer ontwikkelaars iets te zien hebben van wat ze met de launch gaan releasen. Iets wat me bij Sony wel opviel (weinig games). Daarnaast is de kans groot dat ze dan ook de console zelf kunnen laten zien.

Ben zelf wel benieuwd wat voor iets het gaat worden. Wat voor medium voor de games wordt gebruikt, of je er een permanente internetverbinding voor nodig hebt (of een andere methode om games te valideren) en of ze er nog streaming bij doen.

Vooralsnog kunnen ze met de presentatie meer impact maken dan Sony heeft gedaan. Die was op veel nieuwssites al snel verdwongen naar de 2e pagina of van de top-headlines van die dag.

Qua hardware denk ik dat het wel goed komt te zitten. Het is alleen nog effe wachten wat voor games (en vooral wat voor exclusieve games) er worden meegebracht. Zelf denk ik dat ze met de Kinect 2 wel een sports-achtige game gaan meeleveren om eenzelfde boost als de Wii te verkrijgen. Ik denk dat de volgende generatie zich nog meer zal richten op de casual gamer. Dat is voor ons misschien wel jammer, maar als je ziet dat een Just Dance 4 veel meer verkoopt dan een Far Cry 3, dan ben je als publisher wel gek om daar niets mee te doen. Al hoop ik zelf natuurlijk op wat vernieuwendere games.

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 25 februari 2013 12:29]

Ik ben vooral benieuwd of de focus nog op core gaming zal liggen. De voorbije drie jaar trok Microsoft vooral de kaart van casual gaming en multimediadiensten, terwijl de core gamer het moest stellen met weinig vernieuwende sequels van steeds weer dezelfde IP's.
Dat heeft denk ik ook te maken met een verschuiving van de focus voor de X360. Als de geruchten kloppen en de nieuwe Xbox dit najaar komt, dan zijn de meeste nieuwe projecten naar dat platform geschoven.

Ook vermoed ik dat ze met een cross platform strategie gaan komen waarbij Windows Phone 8, Windows 8 en de nieuwe Xbox apps onderling kunnen gaan delen. Dus voor developers word het makkelijk om casual games te schrijven voor al die platformen.

Ik verwacht dat ze bij de presentatie een aantal nieuwe first party IPs gaan hebben, waarvan ik helaas verwacht dat Rare er een gaat tonen voor de casual crowd. (MS heeft Rare wat lopen verkwanselen de afgelopen jaren vind ik. Maar de core was toch al weg gelopen en had Free Radical gestart).

Ik denk dat we Ryse gaan zien op de Kinect 2 sensor, iets waar denk ik ook weer nadruk komt te liggen. Alleen werkt het deze keer hopelijk beter. Ik denk dat IllumniRoom niet getoond word, indien wel dan zal dat getoond worden als project voor over een of 2 jaar.
(De projector en sensor zijn momenteel te duur).

Een van de belangrijkste aspecten die MS gaat tonen zal connectivity zijn. De samen werking tussen de 3 platformen zal centraal staan, waardoor de xbox als media center het een stuk beter zal doen als de X360. Dit zal voornamelijk met Glass en Xbox Video/Music zijn.

Helaas zal MS ook in de social boot springen. Ik verwacht veel integratie met social networking en die crap. Of het ook de PS4 specifieke features heeft durf ik niet te zeggen, maar persoonlijk hoop ik meer op betere prive features zodat ik makkelijk met vrienden kan spelen en niet iedereen hoeft te zien wat ik aan het doen ben. Zowel MS als Sony zullen doen waar Watchdogs voor waarschuwd :+

Skype zal denk ik ook standaard erin zitten (ik zie geen enkele reden waarom niet, met een Kinect heb je audio/video en je bent al met je MS account ingelogd). Dit zal vast ook op een of andere manier ingame video chat mogelijk maken ofzo.

Ik verwacht op technisch gebied niet dat hij ver uit de pas met de PS4 zal lopen. Wel denk ik dat ze geen gedeeld geheugen zullen hebben, dit was bij de PS3 een probleem en bij de X360 niet.

Ik denk dat er zeker nog een optische drive in zit, kan niet anders dan Blu-ray zijn en die zullen vast ook video mogen zijn om af te spelen. Voor de rest word het downloaden. Dus een schijf van minimaal 500GB zal er wel in zitten, of 250 voor een budget model (die er vast weer komt, losse hardware verkopen doen immers het meeste geld binnen brengen).

[Reactie gewijzigd door LOTG op 25 februari 2013 12:56]

Ik vraag me af of ze wel met blu-ray gaan werken voor games. Sure je kunt er een heleboel data op kwijt, maar het is heeft een trage overdracht. Dan zit je al snel te kijken tegen installaties of laadschermen en het lijkt me niet dat je dat wilt bij een nieuwe console. Ik verwacht eerder dat ze games laten downloaden of dat ze iets gaan doen met geheugenkaarten zoals je vroeger ook bij Nintendo had. Al heb je er nu dan wel wat meer mogelijkheden mee. Het is volgens mij ook beter te beveiligen en je hebt bovendien speling op de grootte van de kaartjes. Die kan ook groeien (iets waar je met een blu-ray speler toch wel vast zit aan de maximale grootte).

Flashgeheugen is momenteel ook helemaal niet zo duur meer, waarbij je een heleboel opslag kunt krijgen. Als ze een mooie deal maken met Sandisk oid heb je een heel mooi systeem hiervoor. Dus grotere games mogelijk, weinig tot geen laadtijden en kleinere kans op leesfouten.

Een blu-ray speler kan er nog wel in zitten voor de mediafuncties. Skype en Skydrive verwacht ik zelf ook wel, maar of ze verder nog diensten aankondigen is even afwachten. Een grotere integratie met facebook kun je ook wel verwachten (als je ook al ziet hoe dat bij WP en Win8 geintegreerd zit, dan is het best mogelijk dat ze ook hier verder gaan).
De nieuwe bluray lezers zijn een stuk sneller dan de gene die nu in de ps3 zit.
Daarnaast krijgt de xbox720 waarschijnlijk een hoop opslagruimte, dus installatie zal niet zo snel een probleem zijn.
Dus het wordt een beetje 'battle of the features', exclusieve games zal je altijd hebben en dat zal gewoon weer dezelfde serie als voorgaande jaren zijn (Uncharted, FM, GT, etc).

Vooralsnog heeft voor mij Xbox stapje voor, niet zozeer om wat ze gaan doen, maar meer wat PS4 wil gaan doen (kansloze sociale onzin met 'echte namen'). Daarnaast ben ik benieuwd hoe MS hele Win8 platform laat samenwerken, kan je 1 game kopen in de store en deze op de 3 platformen straks spelen? Of gaan ze Aeroglass verder uitwerken in style van Wii-U/Vita, maar dan voor Win8RT/WP8?

Enige probleem blijft de controller n backwards compatiblity, mijn G25 werkt nog steeds perfect met PC en PS3, Xbox helaas niet, maar hopelijk gaat dat nog veranderen.

[Reactie gewijzigd door SinergyX op 25 februari 2013 12:34]

Al die features zijn leuk inderdaad, maar uiteindelijk wil je de beste game-console, niet een facebook-console.

Voor mij is het tot nu toe voornamelijk PS geweest voor de (voor mij) interessantere exclusives. Dus daar zal met de nieuwe generatie wat mij betreft geen verschil in zitten. Als MS met betere games/exclusives komt, wil ik best weer terug naar de Xbox.
Je hebt natuurlijk gelijk, doch het gros van de games zal ruimschoots hetzelfde zijn, dus als de exclusives je eigenlijk niet zo veel zeggen (ben een Halo fan maar zal er niet blind de Xbox voor kopen), dan kijken de mensen al gauw naar features.

De PS3 had als grote verkoopargument dat het een betaalbare BR players was bvb, wat zeker voor meer verkopen heeft gezorgd.

Ook het gemis van cross-platform multiplayer zorgt er natuurlijk voor dat mensen dezelfde console kopen als hun vrienden/familie.

[Reactie gewijzigd door ZesPak op 25 februari 2013 14:13]

on topic:

fijn dat microsoft het ook aan kondigt voordat de E3 begint, nu kunnen we al aardig wat extra games aangekondigd zien voordat de E3 begint omdat al die ontwikkelaars de mond niet meer gesnoerd word.

ik zat echt met smart te wachten op deze generatie consoles omdat ik echt begon te merken dat games als farcry 3 op de pc een enorm verschil lieten zien, maar dat de engines van deze spellen nog steeds met consoles in het achterhoofd ontwikkeld werden waardoor de pc variant echt minder was dan die had kunnen zijn.

ik hoop dat beide consoles dan ook snel in europa uit zullen komen.

off topic: (voor de fanboys onder ons)
het verschil tussen beide consoles zal nihil zijn.
ik heb nu beide consoles van deze generatie al staan en een verschil is echt niet te merken.

ontwikkelaars maken een spel, en als deze klaar is. dan wordt deze aan de consument geleverd,
eer wordt echt geen extra budget vrij gemaakt om die extra kracht uit specifieke eigenschappen te trekken.

bij 90% van de games die voor beide consoles uitkomen zou er niet meer dan 2 3 frames verschil in zitten.
EA's grote fabeltje die al meerdere malen onderuit gehaalt is de consoles trekken makkelijk 64 man servers MAG op de PS3 trok zelf 256 zonder merkbare problemen alleen de mensen met een slechte connectie zag je laggen maar dat is niet anders dat heb je ook op de PC
EA's grote fabeltje die al meerdere malen onderuit gehaalt is de consoles trekken makkelijk 64 man servers MAG op de PS3 trok zelf 256 zonder merkbare problemen alleen de mensen met een slechte connectie zag je laggen maar dat is niet anders dat heb je ook op de PC
Alleen heeft MAG 256 infantrie spelers en geen compleet sloopbare wereld met voertuigen die rond racen, vliegtuigen die rond vliegen en helikopters die de boel kapot knallen. Helemaal geen EA fabel dus, BF3 is het complete pakket wat gewoon niet vloeiend zal draaien met 64 spelers op een console van die generatie.

[Reactie gewijzigd door Dylan93 op 26 februari 2013 10:28]

compleet sloopbare wereld ? weet niet hoe die op de PC draait maar op de consoles valt dat compleet sloopbaar wel mee alles is teveel van te voren geprogrameert gaten komen altijd op dezelfde plek brokken vallen altijd hetzelfde en infantry of vliegtuig of tank maakt voor een game niet uit dat is gewoon een moving object
Zou goed voor AMD zijn, in beide topconsoles je hardware stoppen :)
Het is eerder een wanhoopsdaad vermoed ik. AMD stelt nog maar weinig voor en ik denk dat Sony en Microsoft een zeer voordelig aanbod hebben gekregen waar AMD weinig winst uithaalt, maar nog enigszins bestaansrecht door heeft. Intel zal ongetwijfeld te duur zijn geweest, ARM niet krachtig genoeg, een eigen chip aka Cell is gewoon een flop gebleken, dus dan blijft er nog weinig over :) Voor MS/Sony komt het goed uit dat AMD in een benauwde positie zit.
AMD heeft op deze manier wel een gegarandeerde vaste afzetmarkt voor ten minste 5 jaar.
Niet alleen beiden, maar alle drie de consoles zit dalijk AMD hardware (ook de Wii-U).

Dat zal in het begin vast een investering zijn om het voor die prijs aan te bieden, maar met de levensduur van consoles kan dit op de langere termijn een zeer goede investering worden voor AMD.

De console-slag is door AMD met 3-0 gewonnen.

[Reactie gewijzigd door Bosmonster op 25 februari 2013 13:06]

De Wii-U heeft een IBM (Power-PC) cpu, niet AMD. De gpu dan weer wel. Denk ook dat het Nintendo parten gaat spelen dat ze straks de enige zijn met een console die niet is gebaseerd op de X86 architectuur.
Tjsah, het is de vraag hoe groot die "slag" uberhaupt geweest is. Alleen AMD heeft redelijk snelle processors en goed snelle gpu's in de aanbieding.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.