Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 166 reacties, 35.801 views •

Nokia heeft op de conferentie LeWeb in Parijs de Lumia 620 aangekondigd. De derde Windows Phone 8-telefoon van de Finse fabrikant heeft een 3,8"-ClearBlack-scherm en beschikt volgens Nokia over een bijzonder luide luidspreker. De Nederlandse adviesprijs bedraagt 259 euro.

De Lumia 620 is kleiner dan de Lumia 820 en 920 en wordt geleverd in zeven kleuren, waarvan groen en oranje de nieuwe zijn. Het 3,8"-scherm heeft een resolutie van 800x480 pixels. Het werkgeheugen heeft een grootte van 512MB, terwijl het opslaggeheugen 8GB bedraagt en kan worden uitgebreid via een micro-sdhc-kaart.

De processor van de Lumia 620 is een dualcore Snapdragon S4 van Qualcomm, vermoedelijk de MSM8627. Deze heeft twee Krait-processorkernen en een Adreno 305-gpu; deze gpu is grafisch minder krachtig dan de Adreno 225 uit de Lumia 920 en 820. De telefoon heeft dual-band-wifi op 2,4GHz en 5GHz en beschikt over nfc.

Veel van de features van de Lumia 820 en 920 zijn op het goedkopere toestel te vinden, zoals de camerasoftware Cinemagraph voor het maken van 'animated gifs' en Slimme Opname om bij een groepsfoto van elke persoon uit een set van vijf foto's de beste foto te vinden en te combineren. De camera heeft een  maximale resolutie van vijf megapixels. De telefoon meet 115x64x11mm en weegt 134 gram. De Lumia 620 is vanaf het eerste kwartaal van 2013 te koop voor een adviesprijs van 259 euro.

Nokia Lumia 620

Reacties (166)

Reactiefilter:-11660157+1100+24+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
1 2 3 ... 7
Wellicht handig om te vermelden dat het verwisselbare backs krijgt, net als bij de 820.
Zo, dat kon mijn Nokia 3310 ook al.... is dat een Retro functie die nu weer hip is ofzo? Van mij hoeft het niet. Misschien leuk voor de 3th party wereld om geld mee te verdienen.
Echt geweldig toestel! Maar ontzettend jammer van die verloren 1,5 CM onderaan. Maak het toestel dan gewoon kleiner GVD!!! Wat mij betreft had de resolutie wat hoger gemogen. Maar dit kan nog net.

De Lumia 820 is echt een droevig verhaal: stuk groter scherm 4.3" maar dezelfde resolutie als deze 620. Complete misser.

Als de Lumia 920 te duur blijft ga ik toch een S3 overwegen of spaar me centen voor vakantie en kies deze Lumia 620. De 920 lijkt me ook iets te groot en dik (en gladde achterkant waardoor het net als een ipad overal vanaf glijd).

[Reactie gewijzigd door Jazco2nd op 5 december 2012 11:15]

Als je kijkt naar de prijssegementen, dan zie je dat de 820 ook totaal verkeerd in de markt geplaatst is:
- Lumia 920 met highend hardware en innovatie: 600/650 euro
- HTC 8X met highend hardware: 500 euro
- Lumia 820 met midend hardware: 500 euro
- HTC 8S met midend hardware: 280 euro
- Lumia 620 met semi midend hardware: 260 euro

De Lumia 820 zit in de prijscategorie van de 8X die vele malen beter is. Wil je goedkoper (middensegement) dan zijn de 8S en de 620 veel betere alternatieven.
De Lumia 810/820/822 is niet vergelijkbaar met de 8S. Beide de term 'midend' geven doet de 810/820/822 geen recht.

De 8S is meer de 620, waar de 810/820/822 de volgende zaken beter heeft:
- 2x zo veel flash geheugen (810/820) or zelfs 4x (822)
- dubbel zo veel RAM
- 1.5GHz vs 1GHz
- groter scherm
- betere camera
- NFC
- LTE (820/822)

Let wel, ik vind de prijstselling ook wat hoog, maar dat is enkel indien je hem los koopt. Bij abbonementen is de prijsstelling helemaal zo gek nog niet.

Maar qua specs is het duidelijk:

High: 8X, 920
Mid: 810/820/822
Low: 8S, 620

[Reactie gewijzigd door Armin op 5 december 2012 23:48]

Om nog wat toe te voegen: de HTC 8x heeft ook een 4.3" scherm net als de 820, maar wel met de resolutie van de 920 (1280x720).
Met de 820 slaat Nokia de plank volledig mis. Dat is eigenlijk enige reden waarom ik me nog zorgen maak over Nokia.. dan maken ze een geweldig toestel, nu zelfs 2, maar komen ze ook met zo'n raar geval. Iets klopt niet daar in Finland.
Resolutie is niet het enigste wat bepalend is om een telefoon meteen als "mid-end" en "te duur" te beschouwen. Daarbij is de 8s met een 1GHz dual-core een stuk trager als de lumia 820 en is dus absoluut niet mid-end. Er zijn ook genoeg punten waarop de 820 de 8x verslaat zoals:

- Draadloos laden
- LTE (MEM8960)
- Micro SD slot
- met handschoen te bedienen touchscreen
- clearblack (zwart is ook daadwerkenlijk zwart op het scherm)
- Nokia's eigen software
- swapable covers
- Nokia's bouwkwaliteit :)
Tuurlijk is resolutie niet het enige, maar het scherm in het algemeen is wel een van de belangrijkste eigenschappen want daar ga je steeds naar kijken. En aangezien je met een verzadigde markt zit (iedereen heeft al een smartphone) moet je mensen overtuigen waarom ze moeten overstappen.

Om nou voor een toestel te kiezen die groter is, groter scherm heeft maar gewoon stuk lagere ppi, in vergelijking met schermen van 1 of 2 jaar geleden die dezelfde resolutie op een kleiner scherm hebben... jammer. Gaat niet lukken.

Draadloos laden is erg leuk, maar meer gimmick.

met handschoenen bedienen is wel een flink pluspunt (maar daarvoor kan je ook by Sony Xperia's terecht, bijv de Xperia U van ¤190 ondersteund dat).

Eigen software is een goeie maar dat heb je met deze 620 ook al (en deze heeft hogere ppi dan de 820).

[Reactie gewijzigd door Jazco2nd op 5 december 2012 12:53]

En het scherm van de Nokia 820 is van betere kwaliteit dan die van de 8X. Of telt voor jou alleen de resolutie mee?

Een hoge resolutie vind ik niet belangrijk, daarnaast als de Nokia 820 dezelfde resolutie zou krijgen als de 920, dan zouden veel mensen de 820 verkiezen boven de 920, die dan alleen het iets grotere scherm en betere camera als voordeel zou hebben.

De adviesprijs van de Nokia 920 is trouwens 599, geen 600/650, uiteindelijk zal de prijs waarschijnlijk zelfs lager uitvallen, inclusief draadloze lader t.w.v. 70euro.
De htc 8X had een adviesprijs van 550euro. Dus eigenlijk is de 820 goedkoper dan de 8X, en heeft betere hardware, betere bouwkwaliteit, alleen een lagere resolutie. Iets waar ik geen 50euro voor ga betalen, wanneer de rest van het scherm ook nog eens beter is.

[Reactie gewijzigd door Brazos op 5 december 2012 20:38]

Inderdaad een gemiste kans. WP8 heeft ook nog de optie 1280x720 en dat hadden ze in de 820 moeten zetten.

Jammer dat er geen 960x540 mogelijk is bij WP8, dat hadden ze in een 720 kunnen zetten met een 4 inch scherm.
Vergeet niet dat het een relatief klein toestel is, dus die loze ruimte aan de onderkant zal in de praktijk aardig meevallen lijkt me. Hetzelfde geldt voor de dikte: op het plaatje lijkt het erg dik, maar de overige afmetingen zijn gewoon kleiner (lengte, hoogte) waardoor de verhoudingen wat anders liggen. :)
Maar de 820 heeft Amoled, echt heel mooi met WP.
Hmmm..., als de batterijduur van deze nou nog een beetje okee is dan wordt dit voor mij toch wel een hééél verleidelijke keuze!
De 920 ziet er wel super gelikt uit, maar die prijs is voor mij echt te gek, de prijs van de 620 is wel prima haalbaar... Een zeer geschikte kandidaat om mijn C5 op te gaan volgen wellicht!
Ik ben nog steeds zeer tevreden met mijn Lumia 800. Enige uitzondering is de accu: einde van de dag halen is voor mij toch echt wel een eis en dat lukt lang niet altijd. Ook heeft Microsoft wel bewezen dat early adopter zijn niet loont (ik moet het met windows 7.8 doen :(). Dus geen high end toestel meer voor mij. Deze is dan ook een goede kanshebber als ik halvewege volgend jaar ga shoppen! (Android en iOS vallen om andere redenen al af).
Lumia 800 vind ik niet echt een early adaptor. Ik heb een LG Optimus 7 en de gemiddelde Android gebruiker kan jaloers zijn op het aantal updates wat ik heb gehad. Ik vind het dan ook vrij normaal dat ik de WP8 update niet krijg, ook omdat het vrij moeilijk is om die update te installeren op deze telefoons. Ik vind het dan nog heel knap dat ze dan toch de 7.8 update uitbrengen met nieuwe functies
Inderdaad, accuduur is nog even de vraag; de informatie van Nokia meldt nog niet wat voor accu erin zit (volgens GSMArena.com is het een 1300 mAh BL-4J). Als dat een beetje goed zit kan dit een leuke opvolger van mijn 5530 XM worden - als die het zolang uithoudt tenminste...
Dit kan een flinke boost gaan even voor Windows OS maar ook goede concurrent op Android. Ben wel benieuwd of de snelheid van Windows niet zal worden beinvloed.

Toch ga ik liever voor de 920. Bale dat die nog niet in NL te krijgen is...
Zou mooi zijn als deze telefoon tegelijk zal worden uitgebracht met 920, meer keuze voor de consument :)
Ik denk niet dat iemand twijfelt tussen een telefoon van 620 of 259 euro :)

Wp8 kan zo in het lowend segment wel wat winnen
De Lumia 920 kost ¤599, inclusief wireless charging plate t.w.v. 70 euro.
Ik neem aan dat je er bij een 620 ook gewoon een lader bij krijgt. Andere laadtechniek, maar toch.

Kortom, de 920 is ruim tweemaal zo duur - krijg je ook tweemaal zoveel telefoon? Net zoals met alle topmodellen, is het aan de koper om te besluiten of het topmodel zijn meerprijs waard is.
De 920 zal natuurlijk niet twee keer zo snel bellen... dus is niet 2x de telefoon.
Maar qua de andere functies van een smartphone loopt de Lumia 920 heel erg ver voor op dit toestel. Of je deze functies belangrijk vindt, bepaald je keuze voor dit toestel of een andere.

Mijn moeder is helemaal wel van Appeltjes groen... en ze heeft een nieuw toestel nodig met goede offline navigatie... Dat wordt dus dit toestel!
Zo, laat maar komen! Wil graag WP8 proberen. En vindt de 920 toch aan de dure kant voor een "2de telefoon".
Precies mijn gedachte.

Na alle goede dingen die ik gehoord en gezien heb over WP8, wil ik het zelf ook een keer in-real-life uitproberen. Maar om daar nou 400+ euro voor te lappen is ook weer zo wat.

Daarnaast is het voordeel van deze instapper dat ie niet zo'n zwaargewicht is als de 920 (scheelt toch ruim een kwart).
en het clear black display dat heerlijk is in combinatie met WP8.
Scherpe prijs! Dit lijkt me een goede opvolger voor de Lumia 710 en kan een heel interessant toestel zijn voor wie over wil op Windows Phone 8. Alle basisfeatures van de Lumia 820 en 920 voor de helft van de prijs (of minder t.o.v. de 920). Bovendien met een formaat van 3,8" ook iets broekzakvriendelijker :)

Ik denk dat dit wel wat mensen kan overtuigen die wel een snelle, nieuwe smartphone willen, maar daar geen 500 euro voor willen betalen. Hij zal natuurlijk niet even snel zijn als de duurdere modellen, maar WP draait ook op iets tragere CPU's heel vlot (ik spreek uit ervaring met WP7, WP8 heb ik nog niet kunnen testen).
De nog te introduceren Nokia 720 zal een leuke vervanger worden voor de 710, met een prijs van +- 350 euro.

Een adviesprijs van 259 euro zal snel ervoor zorgen dat het 230 a 240 euro zal zijn. En dat maakt het inderdaad een heel interessante toestel.
Je hebt gelijk, die was ik even vergeten. Maar doordat deze 620 in tegenstelling tot de 610 geen beperkingen naar apps lijkt te hebben vindt ik hem een veel betere prijs-kwaliteitsverhouding hebben dan zijn echte voorganger. En dan heeft ie nog uitbreidbare storage ook :+
Het is jammer dat je aan de meeste budget telefoons echt kan zien dat het een budget telefoon is.
Voor de prijs mag het werkgeheugen en de camera en het scherm dan voldoende zijn, maar voor de mensen die 2 jaar geleden een goede telefoon gekocht hebben, galaxy s2, iphone 4 etc voor deze mensen is deze telefoon zelfs een zware downgrade.

Voor de rest vind ik het een mooie telefoon en past hij zeker in de markt aangezien er geen goede concurenten zijn op het prijsgebied is dit een goede zet van nokia :)
ja tuurlijk is het een downgrade al valt dat ook best wel mee . je kan top geprijsde toestelen ook niet gaan vergelijken met een low budget toestel he.. het verschil is zon 400 + euro dus ja het zou niet echt goed zijn als er geen verschil in zat natuurlijk a; zijn die toestellen 2 jaar oud maar het verschil is best wel klein ondanks dat..
eigenlijk is alleen de resolutie van mijn 2 jaar oude iphone 4 beter als dat van de nokia.
Als ik er wat langer naar kijk en alles vergelijk valt het idd reuze mee.
De Nederlandse adviesprijs bedraagt 259 euro.
Ben ik nou zo gierig of is dit gewoon duur?
Valt toch mee voor een smartphone? Lager is het territorium van de feature phones en de (crappy) low budget androids.
Nee wij accepteren dat het zo uit de hand is gelopen. Vroeger had ik voor rond de 130 euro een hardstikke leuke telefoon wat op dat moment toch wel high end was ( vond ik ). Ik vind dat je met 250 euro een telefoon met hebben die net uit is met de "beste specs" die er zijn
Onzin natuurlijk. Voor 250 euro maak je anno 2012 geen telefoon met de best mogelijke hardware. Voor 1000 euro wellicht ook niet, maar voor die prijs is de vraag gewoon te klein. Tegenwoordig heb je voor 250 euro telefoons en voor 500 euro zo is er voor iedereen wat wils.

Maar je reactie slaat echt nergens op. Zeg jij dat bij de autodealer ook? Ik wil voor 40K de beste auto qua specificaties. En dan klagen bij de Ferrari dealer dat je daar meer krijgt voor meer geld? Je hoeft het niet te kopen.

En vroeger, ja vroeger kon je nog zo weinig met een telefoon (inderdaad alleen telefoneren) dat mensen niet massaal 500 euro overhadden om te kunnen telefoneren met een nog scherper scherm. Nu is de telefoon een multimedia device, waarbij je het totaalbedrag over een hele boel functies uitsmeert.

[Reactie gewijzigd door Malarky op 5 december 2012 13:18]

Nee wij accepteren dat het zo uit de hand is gelopen. Vroeger had ik voor rond de 130 euro een hardstikke leuke telefoon wat op dat moment toch wel high end was ( vond ik ). Ik vind dat je met 250 euro een telefoon met hebben die net uit is met de "beste specs" die er zijn
Wat een onzin, 'vroeger' had jij voor 130 een hartstikke leuke telefoon voor die tijd, die had dan ook geen 2 GB aan RAM geheugen, een quad core en een 5 inch scherm en ga zo maar verder. De markt is veranderd en het veranderd ook snel, telefoons worden steeds sneller en beter maar daar word inderdaad wel wat meer voor betaald.
De prijs zal nog wel zakken na introductie?
Desondanks een scherpe prijs als de telefoon voldoet aan de verwachtingen. Met dit soort telefoon kan Nokia zeker marktaandeel (terug) veroveren.
De prijs lijkt me redelijk goed te zijn: relatief low budget, met op het eerste zicht toch enkele goede specificaties.

Het doet me ook plezier om te zien dat NFC naar steeds goedkopere toestellen komt. Er zijn zoveel leuke toepassingen voor te bedenken, maar het lijkt momenteel nog niet echt rendabel te zijn om ze uit te werken vanwege de lage distributie van de technologie.
Dit lijkt me een hele mooie opvolger van mijn Lumia 800.
Basic telefoontje waarme je de standaard dingen kan doen als Whatsapp, surfen, email en af en toe een fotootje en dan ook nog de extra Nokia app's.
(We stellen de HTC 8S nog even uit, hoewel die er wel een stuk mooier uitziet)

Alleen de 1300mAh batterij is wat minder.

[Reactie gewijzigd door hjs op 5 december 2012 11:15]

Ik vermoed dat hij met het kleinere scherm en het beoogde gebruik (dit soort toestellen zijn niet gemaakt om uren per dag gebruikt te waren zoals hun high-end broers) nog wel redelijk het eind van de dag haalt ;).

Overigens een erg leuk telefoontje voor die prijs, vooral de specs voor die prijs zijn echt prima. Dit maakt het leuk om WP8 een keer te proberen, misschien als luxueze backup/stappen telefoon. ik vermoed alleen niet dat dit mij van Android af weet te schoppen.
1 2 3 ... 7

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



HTC One (M9) Samsung Galaxy S6 Grand Theft Auto V Microsoft Windows 10 Apple iPad Air 2 FIFA 15 Motorola Nexus 6 Apple iPhone 6

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True