Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 37 reacties, 10.624 views •

AMD heeft zijn Z-60-apu voor Windows 8-tablets aangekondigd. De chip is gebaseerd op het Bobcat-ontwerp van de C-series en heeft een kloksnelheid van 1GHz. Volgens AMD liggen Windows 8-tablets met de Z-60 nog dit jaar in de winkel.

AMDDe chip bestaat uit twee Bobcat cores op 1GHz, gecombineerd met een Radeon 6250 die over 80 shader cores op 275MHz beschikt. Daarmee lijkt de chip erg veel op de C-50 apu, die vorig jaar al uitkwam. Het grootste verschil is te vinden in het stroomgebruik: waar de C-50 nog een tdp van 9W had, is dit voor de Z-60 gehalveerd naar 4,5W. De Z-60 heeft ondersteuning voor usb 3.0, hdmi-uitvoer tot 1920x1080 pixels en kan daarnaast overweg met de DirectX 11-api.

De Z-60 stond al enige tijd op roadmaps van de chipfabrikant en was ook al eerder genoemd; de officiële aankondiging was echter nog niet geweest. AMD's nieuwe apu moet de strijd aan gaan met Intel Clover Trail Atom, die ook speciaal bedoeld is voor Windows 8-tablets en door veel fabrikanten ingezet zal gaan worden. De apu is volgens AMD al in handen van fabrikanten en de eerste Windows 8-tablets die van de chip gebruikmaken moeten nog dit jaar in de winkels liggen. Om welke fabrikanten het gaat, en wat die apparaten ongeveer gaan kosten, is nog niet bekend.

Reacties (37)

Wellicht eerste stap voor AMD om in deze nieuwe markt weer een geduchte concurent te worden van intel. Goed voor de prijzen en technologische ontwikkelingen!
Eerder een geduchte concurrent van ARM. Dit zijn gewoon x86 processoren ala Atom, en die doen het toch ook niet zo geweldig ten opzichte van ARM in deze branche. Nu Windows RT er is, is ook dat geen probleem meer omdat er nu gewoon windows tablets op ARM gemaakt kunnen worden. Ik zie hier de meerwaarde niet zo van in. Atom heeft tegenwoordig ook niet echt meer een groot bestaansrecht, dat schijnt voornamelijk in dedicated hardware ala NAS systemen gebruikt te worden. Maargoed, we zullen het zien. Misschien weten ze het tij te keren en wat af te snoepen van de ARM Tablets. Ik zie alleen niet zo welke voordelen dat zou moeten hebben, omdat de programmatuur van die tablets gewoon over de hele linie gebruikt kan worden.
Toch echt meer een concurrent van Intel, juist door de gezamelijke X86 achtergrond.

Het grote voordeel van deze APU is de grafische kern die gewoon lekker pittig is.
Andere merken hebben daar meestal een aparte gpu voor nodig.

Enne, die Atoms gaan met honderden zo niet duizenden tegelijk in Seamicro servers.
Pikant detail: AMD is eigenaar van Seamicro en verkoopt zo dus ook Intel cpu's..... O-)
nieuws: AMD neemt microserver-fabrikant SeaMicro over

Deze Bobcat afgeleide is niet het uiteindelijke product wat AMD in tablets wil hebben maar een tussenstap naar een compleet nieuw ontwerp.
Desondanks zal het lastig zijn voor de conculega's om hier een grafisch betaalbaar antwoord op te hebben......

Edit:
A Windows 8 tablet with the Z-60 will provide 10 hours of battery life on a single battery charge, eight hours of web continuous browsing, and six hours of 720p video, according to AMD's benchmarks. A tablet will boot up Windows 8 in 25 seconds and resume from sleep in just two seconds.
http://www.computerworld...._chip_the_dual_core_Hondo

@Dreamvoid hieronder:
Yep, maar bijna allemaal geen in-house spul zoals van AMD.
Meestal gewoon bijgeplakte gpu's van andere producenten.

[Reactie gewijzigd door trm0001 op 9 oktober 2012 15:42]

Andere merken hebben daar meestal een aparte gpu voor nodig.
Hoe kom je daarbij? Er is geen enkele concurrent in de tablet markt met een aparte gpu. Clover Trail, Tegra 3, OMAP5, Exynos 5, Apple's A5X, Snapdragon S4, allemaal on-die gpu's.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 9 oktober 2012 13:33]

Hoezo heeft Atom geen bestaansrecht meer? De singlecore Medfield voor smartphones kan zeer goed meekomen met de huidige ARM processors, zelfs met de quadcore A9's en de dualcore Krait's. En als je de eerste reviews van de Motorola Razr i mag geloven biedt de Atom zelfs een iets betere batterijduur.


Een dualcore Atom is dus sneller als wat de ARM concurrentie momenteel te bieden heeft (met uitzondering van de quadcore Krait die er nog steeds niet is), tegen een vergelijkbaar energieverbruik.
Daarnaast mag er dan wel Windows 8 RT zijn straks, maar oude Windows software zal alleen op de reguliere versie van Windows 8 draaien, wat een groot nadeel kan zijn voor de RT versie, zeker in de zakelijke sector.

Tot nu toe heeft Atom het gewoon niet zo geweldig gedaan in deze branch omdat er nog geen geschikte Atom en/of besturingssysteem was, over een paar maanden zijn er echter twee Atom SoC's: de Medfield voor smartphones en de Clover Trail voor tablets, en twee OS'en: W8 en Android (x86).


Wat betreft deze SoC. Op 1GHz zal deze APU het toch moeilijk krijgen om direct te concurreren met Clover Trail, in ieder geval op CPU gebied. Qua GPU heb ik geen idee hoe de PowerVR SGX545 tegenover de R6250 staat.

AMD zal dus voornamelijk op prijs moeten concureren, iets wat ze overigens wel goed kunnen. Ik ben benieuwd naar de eerste tablets. Als ze echt goedkoper zijn als de Atom varianten dan zijn ze zeker het overwegen waard.

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 9 oktober 2012 12:37]

De apu is volgens AMD al in handen van fabrikanten en de eerste Windows 8-tablets die van de chip gebruikmaken moeten nog dit jaar in de winkels liggen.
Ik was even bang dat ze er weer achteraangehuppeld kwamen, maar deze zin geeft toch nog hoop. Zelf ben ik een redelijke groot AMD fan, maar de laatste tijd lopen ze een beetje achter met prestatie.

Wat ik me afvraag is welke resolutie van het scherm zelf wordt ondersteund. Als er een HDMI uitvoer van FullHD is, kan hij dan nog extra beeldpunten op het eigen scherm aanspreken en moet ik dan denken aan 1366x768 of kan dit ook hoger worden? Misschien worden dit toch leuke tablets op multimedia gebied. Iets waar AMD dus wel op voor liep, maar we zullen moeten wachten op benchmarks van deze processors.
lijkt me toch wel, telefoons kunnen al full-hd afspelen op tv e.d als kopie van het normale schem
Benshmarks zijn eigenlijk al te vinden als het gaat om snelheid. Dan kun je gewoon naar de netbooks met AMD APU kijken die op 1.0 GHz loopt.

1080p zal geen probleem zijn. Full HD afspelen kan prima met behulp van de GPU.
Dat de CPU HDMI aankant betekent ook dat hij een minder hoge resolutie aan kan.
Op mijn ACER W501P heb ik ook HDMI, en ik kan net als op een laptop
met Windows XP/Vista/7 ook onder Windows 8 werken verschillende scherm
configuraties:
- met een kopie op beide schermen (beide op 1280x800, mijn tablet resolutie)
- Extended desktop (tablet op 1280x800, HDMI op 1920x1080 of lager)
- Alleen tablet scherm
- Alleen HDMI output
Mooie verbetering, 50% zuiniger. Redelijke concurrent voor Atom, maar uiteindelijk is deze CPU en GPU ook behoorlijk gecapt. Ik ben veel meer ge´nteresseerd in de snellere APU's van AMD, ook mogelijk voor tablets. Zoals de A6-4455m met een 1.3-2.1ghz dynamische clock en 256 stream processor GPU in deze tablet: http://tweakers.net/nieuw...blet-met-trinity-apu.html

Dan beschik je ineens over power. Maar tot nu toe hoor ik weinig over dit prototype.
Het is best mogelijk om snellere processors dan deze Z60 te maken. Het probleem is echter dat die ook meer stroom verbruiken. Met deze Z60 heeft AMD een chip met een verbruik van 4,5W. Een A6-4455m verbruikt 17W Dat is bijna 4x zoveel.

Natuurlijk zijn er mensen die het niet erg vinden om een tablet met 4x zo grote batterij te gebruiken, maar op aspecten als gewicht en afmetingen (en prijs) zal een tablet met een A6-4455m waarschijnlijk minder goed uit de bus komen als een tablet met een Z-60. Het lijkt erop dat veel fabrikanten denken dat de markt voor tablets met een verbruik van onder de 5 watt een flink stuk groter is dan die voor tablets met een verbruik van 17W.
Het gaat niet zo zeer om de batterij grootte (een 17W TDP chip kan in principe net zo laag idlen als een 4W chip), maar vooral over koelingscapaciteit. Ivy Bridge en Trinity chips moeten grotere heatsinks en betere warmteafvoer hebben, en zullen in dikkere, grotere behuizingen moeten om de warmte af te kunnen voeren die zulk hoog piekverbruik met zich mee brengt.
Opzich best nette specificaties. Maar het wordt tijd dat de opvolger uit komt. Staat gepland voor 2013 en wordt op 28nm gemaakt. Dan gaat het pas echt interessant worden.
De concurrentie staat ook niet stil. Valley View, Exynos 5, Tegra 4, Snapdragon S4 Pro...ook dat wordt niet makkelijk.
4,5 Watt TDP voor de CPU/GPU combinatie?
Lijkt mij een probleem?
De ARM based devices gebruiken minder voor het totale apparaat inclusief scherm.
(iPad 1 & 2, Galaxy Tab 10", etc, allemaal 10 uur op 25 Wh en de iPad 3 10 uur op 42 Wh).
Wat is het daadwerkelijke verbruik van deze apu bij vergelijkbaar gebruik?
En hoe ga jij een volwaardige versie van Windows 8 op een ARM gebaseerde chip draaien?
TDP en dan vergelijken op accuduur.. tuurlijk. Het TDP heeft helemaal niets te maken met het verbruik idle.

edit: die had een reactie hoger geplaatst moeten worden.

[Reactie gewijzigd door Darkstone op 9 oktober 2012 09:15]

Windows RT anyone ? :)
Dat is dus niet een volledige windowsversie, die kan alleen Metroapps draaien. Het punt is meer wat de meerwaarde is van een volledige windowsversie op je tablet.

[Reactie gewijzigd door Buggle op 9 oktober 2012 10:59]

Een Tegra 3 heeft ~3W TDP dus zit niet ver hier van af, en Clover Trail moet ook ergens tussen de 3-4W zitten.

Alsnog is deze Z-60 een beetje een anticlimax, volgens de originele roadmaps had hij er al een half jaar moeten zijn, en AMD heeft helaas geen 'design wins' kunnen scoren voor de Windows 8 introductie, alle grote OEMs zijn ofwel voor Clover Trail gegaan, ofwel voor Tegra 3 en Snapdragon S4. Ook de voorganger, de Z-01, heeft uiteindelijk maar in 1 produkt gezeten (MSI WindPad). Ik ben bang dat AMD pas echt een kans heeft in dit segment met Temash, ergens eind 2013.

Ik snap niet helemaal dat de C-50 erbij wordt gehaald, ok die heeft ook Bobcat cores, maar dat is een hele andere chip voor een ander marktsegment (geen SoC, netbook ipv tablets, etc).

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 9 oktober 2012 10:20]

4,5 Watt TDP voor de CPU/GPU combinatie?
Lijkt mij een probleem?
De ARM based devices gebruiken minder voor het totale apparaat inclusief scherm.
(iPad 1 & 2, Galaxy Tab 10", etc, allemaal 10 uur op 25 Wh en de iPad 3 10 uur op 42 Wh).
Wat is het daadwerkelijke verbruik van deze apu bij vergelijkbaar gebruik?
Ik heb wel wat getallen van ARM singel core A8 @1.2Ghz met mali gpu, allwinner a10 soc.

u-boot idle, 0.23A@5V = 1.15W
Android idle. 0.34A@5V = 1.7W
Android busy navigating some web page: 0.55A@5V = 2.75W
Android 2.3.3 + youtube + video 720p = ~4.6W
Android 2.3.3 + SATA HDD + video 1280p = ~7.3W
Ubuntu 12.04 (headless) + SATA HDD + deluge (torrent client) + minidlna (dlna server) = ~5.0W-6.5W (sometimes max 7.8W)

Als je kijken naar zie je dat A8 met mali die filmpje afspeelt zo 4.6w verbruikt.

AMD doet het dus helemaal niet zo slecht, met maximale 4.5w voor cpu en gpu. Je kan uren en uren(+-10 uur moet wel mogelijk zijn) op een 25wh browsen, ook full hd films zal uren gaan op 25wh accu.

[Reactie gewijzigd door mad_max234 op 9 oktober 2012 10:32]

Is die naam toevallig? Of moet de naam aangeven dat deze processor niet beroemd gaat worden als de Z-80?

Ondanks dat het nummer lager is, is deze wel een stukkie vlotter :-)
C-60 is gewoon opvolger van c-50.

AMD heeft drie series apu's

C serie (ultra zuinig, netbooks, tablets)
E serie (zuinig, laptops en netbooks)
A serie (mainstream, ultrabooks, laptops, desktop)
De C-60 is gewoon een C-50 met een turboboost naar 1,3 GHz. Een opvolger kan je het niet echt noemen.

Ik vraag me af hoe ze de TDP van de Z-60 hebben kunnen halveren in vergelijking met de identieke C-50.
misschien is er toch iets meer aangepast dan alleen turboboost?
C serie (ultra zuinig, netbooks, tablets)
E serie (zuinig, laptops en netbooks)
A serie (mainstream, ultrabooks, laptops, desktop)
Je vergeet:

Z serie (tablets)

Vorig jaar had AMD de Z-01, nu de Z-60.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 9 oktober 2012 13:30]

Ik heb al een poosje een ACER W501P, met een C60 APU.
Daar draai ik nu al enkele maanden Windows 8 op.
Sinds twee weken zit ik op de RTM versie...
Draait prima hoor. Geen enkel probleem qua 'performance'...

Vergelijking met ARM hardware is natuurlijk wel interessant.
Een iPad doet veel langer op de accu...
Maar dat is Apple's met windowsperen vergelijken ;-)
maarja, een iPad draait geen volwaardig OS...
Maar is dit nu een x86 voor de Pro of een ARM voor de 'normale'?
x86 voor W8Pro. Het is AMD's tegenhanger van Intels "Clover Trail" Atom, en de opvolger van deze.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 9 oktober 2012 10:16]

AMD maakt geen ARM gebaseerde processors. Dit is dus een x86 chip
Vraag me af of mensen zitten te wachten op de tablet met W8(Pro).. Komt op mij over als de nieuwe lichting Slates welke nou niet bepaald populair waren.

Een desktop/laptop met W8Pro en een tablet met W8RT lijkt me een meer geslaagde combinatie. Maargoed, wat weet ik er nou van, had ook verwacht dat de iPad na de eerste generatie zijn populariteit zou verliezen :p
Vraag me juist af of er mensen zitten te wachten op tablets met Windows8 RT.

Maar even serieus, de enige windows 8 tablet die ik zou kopen is er juist 1 met windows 8 pro. De hele kracht van een windows tablet voor mij zou juist zijn dat je de mogelijkheid hebt alle windows apps te draaien... de RT versie zou voor mij juist een beperking zijn en niet heel veel toevoegen ten opzichte van een android tablet zoals ik die nuheb.

Natuurlijk is qua formfactor de RT aantrekkelijker (tenminste, voor mij) maar met de huidige technieken zijn ook de volwaardige tablets al aardig dun en werkbaar te maken.

Dat is naar mijn idee ook de reden voor het 'falen' van eerdere windows tablets. Het waren redelijk zware en lompe apparaten met daarbij nog een OS wat er niet al te geschikt voor was.

Hoe dan ook, weet niet of ik hier nu heel erg onder de indruk van moet zijn. Na eerdere berichten dat de intel variant niet heel soepel werkte hoop ik dat deze beter zal presteren. Nu heb ik Windows 8 op een netbookje met E-450 cpu draaien, en dat gaat prima... maar of een dergelijke Z-60 het ook zo soepel zal trekken, we zullen zien.

Kan niet wachten tot het eind van deze maand :)
De apu is volgens AMD al in handen van fabrikanten en de eerste Windows 8-tablets die van de chip gebruikmaken moeten nog dit jaar in de winkels liggen.
Ik hoop het voor ze, maar ik ben toch wat sceptisch - alle grote OEMs hebben hun tablet lineup voor dit 'holiday season' al gepresenteerd, en niemand heeft deze AMD chip erin zitten.