Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 25, views: 10.011 •

De ontwikkeling van City of Heroes is per direct gestopt. De mmorpg zal nog voor het einde van dit jaar uit de lucht worden gehaald. Ook ontwikkelaar Paragon Studios zal zijn deuren sluiten. Uitgever NCsoft wil zich gaan richten op andere games.

Uitgever NCsoft heeft besloten Paragon Studios te sluiten, deelt community manager Andy Belford mee op het weblog van City of Heroes. Per direct is de ontwikkeling van het superheldenspel gestaakt en ook zijn alle lopende abonnementen van spelers stopgezet. Nog voor het einde van het jaar zullen ook de gameservers uit de lucht worden gehaald. Op een later tijdstip zal een exacte datum voor de sluiting van de mmorpg worden bekendgemaakt.

City of Heroes verscheen in 2004 en werd gemaakt door Cryptic Studios. In november 2007 verkocht de ontwikkelaar het spel aan uitgever NCsoft, die Paragon Studios oprichtte om het spel verder te ontwikkelen. In juni 2011 werd het spel gratis speelbaar.

City of Heroes: Freedom logo

Reacties (25)

Hmm, ik snap dat het slecht kan gaan met je spel, maar dit is wel heel erg rigoreus. Is hier meer aan de hand?
Inderdaad, er zit geen Paragon in Guildwars 2 :+
Hadden ze die mensen niet op GW2 uitbreidingen kunnen zetten ofzo? Beetje raar om een hele studio te sluiten terwijl een andere studio zo gigantisch succesvol is bij dezelfde uitgever.
Wie zegt er dat iedereen wordt ontslagen? Zou best kunnen dat ze allemaal opnieuw worden ingehuurd bij de andere studio

[Reactie gewijzigd door bvdbijl op 1 september 2012 16:59]

De communty manager zegt in zijn bericht " To any potential studios looking to grow your team; hire these people. You won't regret it.".
Daar maak ik ook uit op dat in ieder geval een significant deel ontslagen wordt.
Mogelijk speelt een rol daarin de ruim 1400 kilometer afstand tussen ArenaNet en Paragon Studios. Uiteraard betreft het een digitaal product, maar dan alsnog is het vaak wenselijk om fysiek samen te werken met mensen.

Stel het bedrijf waar jij voor werkt gaat over de kop, maar het moederbedrijf heeft een zeer succesvol bedrijf in Helsinki (ruim 1500km van Amsterdam), zou jij gaan?

Velen zullen nee zeggen. En in dat opzicht is het dan ook echt zo raar niet om zo'n studio gewoon te sluiten en veel van de mensen alsnog de laan uit te sturen.

Last but not least, is dit geen vreemde stap wetende dat NCsoft geen gunstige jaarcijfers heeft kijkende naar de recente financiaal meetings. Ook al hebben ze een aantal succesvolle producten, kun je je dan gewoon niet langer veroorloven om de verliesgevende producten aan te houden.

En we weten allemaal erg goed dat binnen het MMO genre er geen voortzetting op een lager pitje bestaat, de spelers zijn keihard, zullen het bedrijf erachter afzijken en trachten plat te branden tot de grond aan toe, etc. NCsoft wil zich gewoon dat soort imago schade besparen.
NCsoft heeft ook een Developer een stukje dichterbij (zelfde staat, maar nog steeds 650km verderop), Carbine Studios, die zijn bezig met Wildstar.

De kans is gewoon groot dat het spel niet meer genoeg opleverde om de personeelskosten en faciliteiten te verantwoorden. Daarnaast moet het concureren met het 'nieuwe' Super Hero MMO spel van de 'makers' van City of Heroes, namelijk Cryptic en hun Champions Online MMO. Natuurlijk zijn alle devs van Ciry of Heroes verhuist naar Paragon toen Cryptic de boel verkocht aan NCsoft. Daarnaast heb je ook concurrentie van DC Universe Online (Sony) en per 1 oktober gaan Marvel Heroes (MMO) in closed beta. Ik denk dat tegen een dergelijke lineup het oude CoH niet meer kan opboxen.

Ik betwijfel trouwens dat Arenanet CoH devs nodig heeft voor GW2, het spel is al klaar.
Dus dan is het logisch dat ze op dit onderdeel verliezen?

Als ze gewoon verlies draaien én het toekomstbeeld ziet er niet goed uit dan kan je natuurlijk beter nu gewoon de handdoek in de ring gooien inplaats van jaren lang een kansloze studio op de been houden.
Ook de ontwikkelaar achter het geflopte Star Trek: Online. Geen groot gemis als je het mij vraagt.
STO is Cryptic, niet NCsoft ;) In 2007 heeft NCsoft alles overgenomen van Cryptic, die op zijn beurt STO is gaan maken, NCsoft ging met NorCal verder met City of Heroes, later is NorCal omgezet naar Paragon Studio's.

[Reactie gewijzigd door SinergyX op 1 september 2012 17:09]

Je haalt City of Heroes en Champions Online door elkaar.

Ook zou ik STO niet als geflopt willen omschrijven, er komt nog regelmatig nieuwe content voor uit en de fleet waar ik in zit heeft nog nooit zoveel actieve leden gehad als sinds de game F2P is gegaan.

Eigenlijk is STO stukken beter geworden sinds Atari zich er niet meer mee bemoeit. Achteraf bezien heb ik er spijt van niet op dag 1 een life-time sub te hebben gekocht.

Mijn fleetmates geven geld uit als water in de C-store en overal en nergens zie je mensen die spelen met C-store schepen, rassen en outfits.
trust me, STO is een gigantische melkkoe die nog jaren melk blijft geven.
Al is het geen volle melk, maar eerder half vol of karnemelk.

Heb het geprobeerd, maar kan niet zeggen dat het echt een heel boeiend spel is.
zowel STO, als heroes, of champions.
Ik heb het geprobeerd, maar na het maken van een karakter kon ik niet eens in het spel zelf komen, :/
Meest bizarre punt is dat bijna niemand dit zag aankomen, er waren net 2 nieuwe sets uitgebracht, de nieuwe expension was in beta, alles liep eigelijk erg netjes.

Gezien de reacties van aantal mensen van Paragon lijkt het ook voor hun een donderslag bij heldere hemel te zijn geweest en vanuit het bericht lijkt het erop dat veel mensen niet bij GW2 aan de slag kunnen (mogelijk wel wat community managers, maar developers/art heeft Arena natuurlijk al).

Geruchten gaan meerdere kanten op, Atari (nu eigenaar van Cryptic) zou steeds meer geld willen hebben voor het spel, NCsoft zou Europa/US langzaam afsluiten of ze zagen veel meer omzet generatie in de kosten van CoH over te zetten naar GW2 (CoH is altijd winstgevend geweest, maar mogelijk in de ogen van NCsoft niet genoeg).

Er is al een petitie gestart vanuit de community, een enorm groot deel van de spelers speelt al sinds 2004, ook proberen ze vanuit Titan network te kijken of ze mogelijk via kickstarter of dergelijke een herstart kunnen geven vanuit de community zelf.

Het is voor mij nog steeds 1 van de beste MMO's, ik speel het ook al sinds 2004 (beta) en ondanks de F2P vorig jaar was de game nog steeds in volle ontwikkeling.
Atari is geen eigenaar meer van Cryptic, het is sinds 2011 van Perfect World. Volgens mij heeft Cryptic de boel geheel verkocht aan NCsoft en betalen dus niets meer aan Cryptic.

Wat verwacht je van een kickstarter? Het CoH IP heeft volgens mij door zijn lange staat van bekendheid een behoorlijke 'waarde' opgedaan, waardoor het aankopen van het IP een aardige smak geld zal kosten imho. Daar komt dan nog eens bij dat je alle client code, servercode, devs, etc. moet overnemen, ik betwijfel dat CoH $10+ miljoen gaat ophalen via kickstarter...

Ik verwacht dat het CoH IP vrolijk de kast in gaat en er ooit nog wel eens uit wordt gehaald als de markt klaar is voor een CoH2, wellicht in een GW2 stijl (dus éénmaal kopen, daarna altijd kunnen spelen). De MMO markt is momenteel in teveel flux, subscription based modellen gaan dezelfde weg op als de dodo en F2P staat nu echt niet meer garant voor een succesvolle game. Teveel aanbod imho, waardoor de markt in teveel stukjes wordt verdeelt die individueel niet meer dezelfde opbrengst genereren als vroeger.
aha, er komen servers beschikbaar bij NC soft om Guild Wars 2 wat beter te laten draaien? :P
ze hebben sinds gister a 5 servers voor eu en 5 voor US erbij gedaan en de caps op bestaande omhoog gehaald

http://wiki.guildwars2.com/wiki/Game_status_updates

[Reactie gewijzigd door dakka op 1 september 2012 18:52]

Van die link:
We added three new worlds in Europe yesterday, three new worlds in America today, and increased the population limits on all worlds.
ja die update is van vandaag, gister 30 aug waren er al 2 voor iedere kant toegevoegd

edit: ze lopen achter, het is all 1 september blijkbaar

[Reactie gewijzigd door dakka op 1 september 2012 21:36]

Een druppel op een hete plaat, bepaalde servers blijven full en dat is ontzettend irritant als je net op die server met al je makkers in een Guild wil zitten/spelen en er 2 gewoon niet meer op de server bij kunnen. Het spel is slachtoffer van zijn eigen succes en er loopt nogal veel in het honderd.

OT: Dat is het grote nadeel van mmo's, als ze er van de ene dag op de andere met stoppen dan ben je toch mooi je geld kwijt, er is namelijk geen SP om op terug te vallen.. Verminder het aantal servers om kosten te drukken, verkoop desnoods de franchise en/of de studio,... Dat had veel netter geweest.

[Reactie gewijzigd door MClaeys op 2 september 2012 02:00]

Maar de helft van de features in-game werkt nog niet...
Ik heb het ook een tijdje gespeeld. Heb destijds kunnen deelnemen aan de beta en sindsdien is het spel mij bijgebleven. Tot een kleine 2 jaar terug was ik van mening nooit en te nimmer voor een game te betalen. Nu ik een vaste baan heb is die mening veranderd.

Toen ik begon met spelen vond ik het al een redelijk saaie bedoeling. De game was dan wel een stuk uitgebreider dan in zijn beta fase, maar voor mijn gevoel lang niet zo actief. Uiteindelijk wel een leuke supergroup gevonden, maar toch viel het me allemaal wat tegen. Je merkte toen eigenlijk al dat de game niet helemaal door nc-soft werd gesteund.

Toen de game f2p werd, was het helemaal duidelijk dat het niet lang meer zou duren. Men bleef meer en meer van dezelfde content toevoegen.

Enkele maanden geleden heb ik mijn abbonnement dan ook opgezegd en speel het spel niet meer.

Ik hoop wel dat ze weer met een soortgelijk concept komen, maar dan in een moderner jasje. De overige superhelden-games schijnen het toch net niet helemaal te zijn vergeleken met CoH.
City of Heroes draaide geen verlies, maar ongeveer $10 millioen winst per jaar. ($800,000/maand volgens NCsoft)

Geld lijkt dus niet de reden, maar een "company refocus".
Het is heel plotseling, er zou over een maand nog een expansion (de 24e) uitkomen, die was al in Beta, en de volgende expansion was ook al geplanned. Ook de mensen bij Paragon Studios lijken volledig hierdoor verrast te zijn.

City of Heroes heeft wat gedateerde graphics, vooral in de oudere gedeeltes. In de in 2011 toegevoegde "Ultra" mode, zien de nieuwere areas er wel goed uit. Het spel en de community zijn wel heel leuk.

Ik speel City of Heroes en WoW, en het voordeel van CoH is dat het even oud is, en dus niet probeert een WoW clone te zijn. Het is compleet origineel en onafhankelijk.

Ik heb ook Champions Online en CD Universe Online geprobeerd, en ik vind CoH nog steeds de beste Superhero MMO.

Er is hoop dat omdat de game wel winst maakte, er een koper gevonden kan worden. Daarnaast is een groote gedeelte van de communitie acties begonnen, onder het motto "We are Heroes. This is what we do".

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Desktops Samsung Smartphones Sony Microsoft Games Apple Politiek en recht Consoles Smartwatches

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013