Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 40, views: 16.189 •

HP heeft de eerste volledige bèta van het webOS-besturingsysteem onder een opensource-licentie vrijgegeven. Er zijn twee versies vrijgegeven: een desktopversie en een embedded-versie.

De vrijgegeven bèta bestaat uit 54 componenten, in totaal goed voor 450.000 regels code. De code is vrijgegeven onder de Apache 2.0-licentie. HP heeft twee versies vrijgegeven: de zogeheten OpenEmbedded-versie is bedoeld om webOS te kunnen omzetten naar nieuwe apparaten en hardware. Deze versie komt onder andere met een ARM-emulator, waarmee belangrijke services als db8 en node.js uitgevoerd kunnen worden.

De desktop-versie brengt alle uitgebrachte onderdelen samen in een eigen versie van de Linux-distributie Ubuntu. Hierdoor kan de gebruiker onder andere de System Manager en agenda- en contactenapplicaties onder Ubuntu draaien, naast vele Enyo-applicaties die door onafhankelijke ontwikkelaars zijn gemaakt. 

HP hoopt dat opensource-ontwikkelaars het project oppakken en nodigt geïnteresseerden mee te doen aan online groepen om zaken als ports, bugs en nieuwe features te bespreken. Mogelijk wil HP later het besturingssysteem weer gaan gebruiken. In augustus vormde HP een klein nieuw bedrijf om aan webOS te blijven werken. Eerder gaf het al grote delen van webOS voor tablets vrij. De volledige versie van Open webOS 1.0 staat nog steeds voor september op de planning.

Open WebOS 1.0 bèta

Reacties (40)

Ik zie webOS enkel gebruikt worden als het ook applicaties van andere OS'en kan draaien. Dus net zoals RIM doet met zijn playbook.
Wel een mooi gebaar om het OS met een open licentie uit te rusten. Het heeft voor HP uiteraard ook zijn voordelen gezien externe ontwikkelaars voor een deel de ontwikkeling van het OS op zich neemt.
Benieuwd als dit OS nog wat gaat worden.
Dat heeft niet zoveel zin dan, dat betekent een compleet andere runtime ernaast draaien, en zoveel resources heeft een mobile OS nou ook niet. De trend is juist om het aantal verschillende runtimes in te perken (Silverlight eruit, Flash eruit, etc). Bij Blackberry is Android-compatibility nog wel te doen aangezien ze beiden Java-based zijn, maar WebOS heeft alleen een HTML5/JS applicatie runtime, het is in feite niets meer dan een webbrowser bovenop een kernel.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 1 september 2012 14:02]

alleen worden apparaten steeds krachtiger. We spreken ondertussen al van quadcores op 1,5GHz met 1 of zelfs al 2GB ram. Nog even en ze zijn even krachtig als een eenvoudige PC.
ARM != x86. Code wordt steeds meer geoptimaliseerd voor ARM. Ik zie mobiele apparaten voorlopig niet het zware werk als encoden/recoden of complexe videobewerking o.i.d. overnemen. Dus de uitspraak: "The desktop is dead!", vind ik nog wel wat ver weg ook al zijn tables/handhelds de markt al behoorlijk aan het overnemen. Consumeren <> produceren verhaal denk ik.
ARM != x86.
Ik snap niet dat je dit zegt. Hij zegt totaal niets over x86. Zijn laatste zin geeft duidelijk aan dat hij het verschil zeker wel kent tussen PC en Smartphone CPU's. Zie ook nergens de uitspraak "The desktop is dead" en zie ook nergens dat Blokker zijn bericht bewerkt heeft :P
Eens met linkkrw, als ik ook even kijk naar het soort games dat bijvoorbeeld op de ipad 3 beschikbaar is, dan ben ik van mening dat tablets de eenvoudige pc al aardig evenaren Ongeacht de processor architectuur discussie, dat lijkt me hier namelijk niet erg relevant voor eindgebruikers zolang ze er maar dezelfde dingen mee kunnen doen.

Voor wat betreft de desktop vs tablet discussie, het zijn twee verschillende apparaten met een verschillend doel. Waar je vroeger in een kamertje ergens achteraf moest zitten om te internetten/emailen/simpele spelletjes doe je dat nu gewoon op de bank met je tablet. Neemt niet weg dat een tablet veel minder geschikt is om content te maken, denk daarbij aan programmeren video bewerking wat al even werd genoemd, maar ook voor de meeste mensen normalere activiteiten als tekstverwerken, spreadsheets, etc. werken gewoon niet lekker op een tablet.

//ontopic Los van een paar losgeslagen tweakers denk ik niet dat hier veel mensen gebruik van gaan maken, alle besturingen systemen waarvan gezegd wordt: kan ook .. draaien, bijna net zo goed als... werkt toch niet voor consumenten.
De "java" van Android en BB zijn alles behalve compatible. BB draaide op een extensie van J2ME (maar weet niet hoe dat nu zit), Android draait op... Android. Een eigen VM, lang niet de volledige J2SE runtime en meer van dat soort fratsen. Het is een soort Frankenstein.

Ze zijn compatible zoals Tizen en FirefoxOS, beide ""HTML5"" frameworks, compatible zijn: op zeer beperkte schaal.
Precies, maar dat betekent dat voor cross-compatibility je "alleen maar" een vertalingsslag tussen twee Java varianten moet maken. Als WebOS bv Android apps wil kunnen draaien, dan moet er een complete Java stack aan WebOS toegevoegd worden, en da's een enorme bak werk.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 1 september 2012 14:22]

Daarmee ben je er nog lang niet. De hele API naar onderliggend systeem is totaal anders. De GUI is totaal anders. Het komt erop neer dat je alsnog Android aan het porten bent naar BB of vice versa. Ik denk dat het een inspanning zal zijn vergelijkbaar met Wine, en dat is ook niet zo maar even gemaakt.
Goh, zouden webOS en win8 dan misschien ook uitwisselbaar zijn? Windows 8 apps hebben ook de mogelijkheid om in html5 en js te worden geprogrammeerd!
Not in a million years. Er is geen standaard voor apps zoals je die gewend bent in HTML5. En als die er zou zijn, dan loopt het ver achter op wat het native platform kan doen.

HTML5 is een buzzword.
Daar ligt wel een compleet andere API achter, maar dat zou in principe wel makkelijker zijn dan Java/Android porten. Maar laten we reeel zijn: welke open source community is er werkelijk geinteresseerd om de volledige Windows RT API te herimplementeren op een ongebruikt OS? Dat is een mega-project a la Wine, en dat is al tig jaar bezig en nog steeds niet af. Een grote fabrikant zal gewoon een WP8 licensie nemen, en vrijwilligers hebben ws wel andere dingen als ideaal.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 1 september 2012 22:48]

Dan ken je Miguel de Icaza nog niet ;-)
Ik hoop zelf ook dat het nog iets gaat worden. Ben van een android phone naar de pre³ gegaan en wat een verademing. Heb hier ook nog de touchpad. Deze apparaten zijn enorm gebruiksvriendelijk en vlot in gebruik.

In principe moet het niet moeilijk zijn om een hybride OS te maken. Ik geloof dat webOS bij zijn release zelfs gebruik maakte van een android kernel.
Ik ben het helemaal met je eens, heb ook een touchpad en vind het héél aangenaam werken.
Véél beter dan de Android 4.0 op men archos 10.1.
Ben het helemaal met je eens. Ik koester mijn Pre2 phone met webOS dan ook.
De Android phone ernaast is van de baas en familie pronkt (en worstelt) lekker met iPhone/iPad, dus tja... je kunt dan goed vergelijken hè.

Touchpad heb ik helaas niet kunnen scoren, jammer maar helaas werd het daarom toch een Android tablet als enige alternatieve keus.

[Reactie gewijzigd door rhk22463 op 1 september 2012 16:55]

Rim tablet, of win9 tablet zijn ook een alternatieve keus, als je niet mee wilt op een iPad.
En dan komt er nog wel boot2gecko(firefox os) en Tizen(zal lijken op Bada+meego)
Amazon Kindle OS ook nog...
Ik zie webOS enkel gebruikt worden als het ook applicaties van andere OS'en kan draaien. Dus net zoals RIM doet met zijn playbook.
Je kan het webOS en Android dualbooten op bijv. een HP TouchPad.Je kan dus sowieso Android apps draaien.
Op het Playbook draai je ook niet zondermeer Android apps,
http://forums.crackberry....ps-playbook-2-0-a-701348/
Een dualboot is net zo makkelijk.

[Reactie gewijzigd door Nozem1959 op 1 september 2012 15:39]

HP had dit toch intern op een ipad draaien? Ben benieuwd of ze een soort van emulator voor de ipad kunnen maken. Lijkt me toch wel vet om mee te werken.
Je zal wel de bootloader van de iPad moeten kraken om ander OSsen te kunnen laden.
Dat is inderdaad wat ik ook heb vernomen: WebOS werd met name ontwikkeld op de iPad stomweg omdat de hardware van de iPad beter was.

Toch vind ik de touchpad een prima apparaatje, dual boot Android en webos.

[Reactie gewijzigd door Rembert op 1 september 2012 21:22]

En, neem ik aan, ook omdat er nog geen ander tablet op de markt was om op te ontwikkelen. ;)

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 1 september 2012 22:18]

Dat is natuurlijk onzin. Er zijn al jaren voor de iPad gewoon tablets op de markt ;)
Mooi dat ze het nu vrijgeven, maar "open source" en "open development" zijn twee verschillende dingen. Dat is ook een bezwaar tegen Android: het is dan misschien wel open source, maar feitelijk heeft Google de touwtjes in handen. (Ook al werken de Russen aan een google-vrije versie van Android). Dat is lang niet altijd in het voordeel van de gebruiker, zij het features, zij het privacy. Zo blokkeerde Sun ook de SVG-import feature in OOo. Geen idee waarom, maar wel vervelend. Na de fork van LO was die feature in no-time aanwezig.

Liever zie ik een community-based platform, zoals Firefox of nog liever Mer. Dat laatste heeft zeker mijn voorkeur, omdat het platform niet zoals FirefoxOS, WebOS en Tizen gebouwd is op "HTML5" (wat imo een verschrikkelijk platform is voor app-development) maar op Qt en het fraaie Qt Quick. Ik ben dan ook erg benieuwd waar Jolla mee gaat komen binnenkort: een unlocked device met Qt als primaire omgeving, en volgens geruchten ook Android compatibiliteit.
Da's op zich geen probleem, iedereen kan met de huidige codebase een "open development" project met WebOS (of Android) starten. Dat de OS projecten van Google/Apple/Oracle/etc ook door die bedrijven geleid worden doet niks af aan het open-source principe, het is gewoon de vraag "wie pakt de handschoen op?". Bij LibreOffice was er een community die het project wilde oppikken, maar die moet er wel toevallig zijn.
Mooi dat ze het nu vrijgeven, maar "open source" en "open development" zijn twee verschillende dingen. Dat is ook een bezwaar tegen Android: het is dan misschien wel open source, maar feitelijk heeft Google de touwtjes in handen.
Dat geldt voor heel veel Open Source projecten. Vaak wordt door een enkeling of kleine groep bepaald wat er wel en niet aan de code wordt toegevoegd. Dit gebeurt bij de Linux-kernel, het door jou aangehaalde Firefox, Ubuntu etc.
Klopt, maar het is meer dan dat. Het gaat er ook om of er een open bug tracking systeem is dat ook door de hoofddeveloper wordt gebruikt, of patches worden geaccepteerd, of mensen van buiten zich kunnen kwalificeren om codewijzigingen in de main branch op te nemen, of er inspraakmogelijkheid is, etc.

Neemt niet weg dat het vaak best prettig is als een bedrijf het voortouw kan nemen om zo continuïteit te waarborgen. Het heeft zo zijn voors en tegens.
gebeurt ook op op wikipedia, een iemand ontfermd zich over een artikel
Qt (met Python erbij :P , PySide) lijkt mij inderdaad een stuk mooier en efficienter dan HTML5 (en ook Android's Java wat mij betreft). Ik hou Jolla goed in de gaten (http://www.twitter.com/jollamobile) en als ze een mooie telefoon uitbrengen voor een schappelijke prijs (geen 300, 400 of 500 euro) dan zal die zeker mijn Android gaan vervangen :D

Ik hoop trouwens dat Jolla OS ook wat van de mooie ideen van webOS gebruikt (zoals dat zoeken vanuit de home screen en dat je daarna van alles te zien krijgt zoals de zoeken op Google met die text, die text als SMS versturen, een app met die naam etc.) en het mooie multitasken met cards. Op mijn Android gebruikt ik nu https://play.google.com/s...pZC50YXNrc3dpdGNoZXIiXQ.., Perfect Task Switcher wat er erg veel van wegheeft, maar lang niet zo mooi en soepel werkt.
Zijn jullie bij tweakers.net ook van plan om een keer OS reviews te introduceren? Nu wordt vaak de hardware gerievewed op performance. Het zou interessant zijn om de performance maar ook zaken als gebruikersvriendelijkheid, (integratie) compatibiliteit en etc. te reviewen bij OS'en.

Zeker omdat er nu steeds meer OS'en populair worden voor zowel desktop en mobile platformen. We hebben zometeen al iOS, W8, Android, Mozilla OS, WebOS voor mobile. Voor desktop en laptop hebben we Mac OS, W8, Ubuntu (wordt wellicht groter door betere game mogelijkheden in de toekomst?), Chrome OS.
Goed idee, mits daarbij ook eens de power user, interoperabiliteit en ontwikkelaar wordt belicht! Mij interesseert het weinig hoe glimmend de knopjes zijn, hoe vloeiend de animatie en hoe mooi de facebook-integratie is en hoe veel GiB "gratis" cloud-storage je krijgt. Ik wil weten hoe makkelijk het is om een third-party PIM-provider te gebruiken met SyncML/CalDAV/CardDAV, of WebDAV, XMPP en SIP ondersteund worden. Ik wil weten welke development tools ondersteund worden, en wat die dan kosten. Ik wil een vergelijk van de frameworks zien. Hoe verhoudt iOS zich tov Android voor simpele, medium en complexe apps? Hoe is de documentatie van WebOS vergeleken met Qt? Etc etc.

Ik snap dat de gemiddelde gebruiker het worst zal wezen, maar het verbaast me dat zelfs de geeks in m'n omgeving dikwijls weinig hiervan weten.
Dat is het misschien niet een interessant verhaal voor tweakers...
Techzine weet te melden:
Voor Open webOS is nog geen hardware aangekondigd, maar het team probeert de Linux-kernel van hun OS gelijk te trekken met die van Android, zodat het gebruik kan maken van de hardware speciaal bedoeld voor Android. Op dit moment wordt Open webOS overigens nog met een ARM-emulator verscheept.
Dat verandert de hele zaak. Voor developers is dit geweldig nieuws.

Zoals ik al eerder schreef is HP zeer serieus met WebOS en wordt het project juist fantastische goed ondersteund. Dat HP er een apart bedrijf van gemaakt heeft is ook geen sterfhuis constructie (Was ook niet nodig want was toch al dood verklaard), maar getuigt er juist van dat HP serieuze plannen heeft. HP is juist bezig vaart te maken.
Als ik de berichten lees dat er in dit nieuwe bedrijf maar 200 mensen gaan werken aan WebOS, dan is dat toch wel een pak minder resources dan er de afgelopen jaren tegenaan zijn gegooid. Als ik het goed begreep zaten er in de Palm tijd 700+ man in het WebOS team, en in de HP tijd niet veel minder. HP laat WebOS inderdaad niet totaal vallen (en daar ben ik blij om), maar om nou te zeggen dat ze vol gas vooruit gaan...

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 1 september 2012 15:37]

Het hele OS bestaat blijkbaar uit 450.000 regels code als 1000 regels een maand werk is (het is wezenlijk minder) dan hebben al de ontwikkelaars die je noemt niet al te hard gewerkt. Die 700 en 200 lijken me een getal voor de bühne, het zijn er waarschijnlijk heel veel minder.

[Reactie gewijzigd door mashell op 1 september 2012 16:55]

Meestal is schrijven ook schrappen. Een boek overschrijven kan met minder regels dan de auteur nodig had om het te schrijven. Programmeren idem; in minder complexe fases zul je sneller schrijven dan erna.

En dan nog de vraag; hoeveel code is 1 regel?
Niet iedereen is developer he :) Natuurlijk werkten er nooit 700 developers aan, maar je zal ook testers, project managers, grafische designers en nog hier en daar een koffiejuffrouw nodig hebben.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 1 september 2012 22:05]

Jammergenoeg was er al een behoorlijke kaalslag op het team gepleegd onder de twijfelachtige leiding van de toenmalige CEO van HP.
Ik denk dat de beste mensen toen hun heil ergens anders hebben gezocht, maar... het lagere aantal mensen nu hoeft niet te betekenen dat er minder aan webOS wordt gewerkt.
Het toenmalige team was natuurlijk ook bezig met de hardware zoals Palm Pre's en Touchpad en dat is nu niet meer nodig omdat dat hardware traject opgegeven is door HP.
We zijn inmiddels weer 2 jaar verder en het team heeft in relatieve stilte ervaring op kunnen doen en een oogje kunnen houden op wat de mensen van Android en iOS presteerden.

Dat ze nu al vol gas gaan lijkt me wat overdreven om te stellen, ze waren 2 jaar geleden goed op dreef maar hebben nu wel een achterstand in te halen. Ze moeten dus nu wel flink aanpoten met de hulp van de Opensource community. Mijn advies: iedereen die kan helpen moet dit mooie OS omarmen en helpen het tot een waardige opponent te maken van de grote jongens Google en Apple 8-)
Dat zal moeilijk worden, voor een enthousiaste open source community developer is het eigenlijk aantrekkelijker om je bij iets als CyanogenMod aan te sluiten, daar is de basis al helemaal af en state-of-the-art en kan je direct beginnen met customization/nieuwe features, terwijl je met WebOS echt nog hard moet gaan sleutelen aan basis functionaliteit en bugfixing/optimalisatie van de core runtime - en dat is niet het meest aantrekkelijke werk, niet voor niets wordt dat 'rotwerk' in bijna open source projecten gedaan door betaalde/commerciele developers.

Ook Tizen en FirefoxOS zijn inmiddels aantrekkelijke projecten voor open source vrijwilligers, met wel uitzicht dat je werk door veel mensen gebruikt gaat worden en op veel devices terecht komt - dus de 'concurrentie' voor developers is groot. En dan is er ook nog Mer, de community-based doorstart van MeeGo. Er zijn inmiddels een dozijn oude Linux-based mobile OSsen die in theorie allemaal ontwikkeld kunnen worden door de open source community (remember Access Linux? LiMo?), maar de meeste zijn op sterven na dood.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 1 september 2012 22:42]