Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 144 reacties, 48.109 views •

Er is een document online verschenen met daarin de vermoedelijke plannen van Microsoft over de Xbox 720, de tweede generatie Kinect-technologie en een augmented reality-project dat op Google Glasses lijkt. Het document dateert uit 2010.

Het document werd gepubliceerd op Scribd en ontdekt door Neogaf-leden. Een deel van de presentatie was al bekend, maar nu staat het hele 56 pagina's tellende document online. De plannen dateren uit augustus 2010 en bevatten de visie van Microsoft met betrekking tot de nieuwe generatie Xbox en technologie die verband houdt met de console.

Er zou in 2013 een opvolger van de Xbox 360 moeten komen omdat die generatie dan zijn langste tijd heeft gehad, staat in het document. Ook voorziet Microsoft de komst van nieuwe consoles van Sony en Nintendo en toenemende concurrentie van Google TV en Apple TV. Microsoft beschrijft hoe de Xbox 720 de basis vormt in de huiskamer wat entertainment betreft. Zo zou het apparaat ondersteuning voor blu-ray en 1080p-weergave met 3d moeten krijgen, en zou de Xbox 720 op de achtergrond tv-beelden op moeten kunnen nemen. De Xbox zou rond een Windows 8-platform gebouwd moeten worden om het voor ontwikkelaars makkelijker te maken apps voor zowel pc, mobiel als console te schrijven.

Wat hardwareplatform betreft dacht Microsoft in 2010 aan een processor met zes tot acht arm- of x86-cores die op 2GHz lopen, met daarnaast drie ppc-cores op 3,2GHz voor backward-compatibiliteit. De gpu zou 64 alu's op 2GHz moeten bevatten. Twee arm- of x86-cores en 64 gpu-alu's op 500MHz zouden voor always on-functionaliteit moeten zorgen. Daarnaast zou 4GB ddr4, een grote hoeveelheid flashopslaggeheugen en onder andere usb 3.0, displayport, hdmi en gigabit-ethernet aanwezig moeten zijn, terwijl voor speciale configuraties aan hsdpa en Wimax gedacht wordt. Het hardwareplatform zou ook schaalbaar moeten zijn en ruimte moeten bieden aan meer cores en hogere kloksnelheden. Microsoft streefde destijds naar een prijspeil van 299 dollar, inclusief Kinect 2-hardware, en het platform zou 10 jaar lang mee moeten gaan en het streven zou zijn om 100 miljoen stuks te verkopen.

Kinect 2 zou onder andere accuratere registratie van bewegingen moeten bieden, ondersteuning voor vier spelers moeten krijgen en het mogelijk maken voor accessoires om met de sensor samen te werken. Verder staat in het document het project Kinect Glass onder de codenaam Fortaleza vermeld. De technologie zou lijken op Google Glass en augmented reality via brillen moeten bieden, waarbij de verbinding via wifi of 4g moet verlopen. De Kinect Glass-producten zouden pas in 2014 verschijnen. 

Niet bekend is welke delen van de visie het daadwerkelijk onderdeel worden van het komende Xbox-platform. Er zijn al maanden geruchten over de Xbox 720, die tot teleurstelling van velen niet bij de afgelopen CES-beurs werd aangekondigd.

Microsoft Xbox 720 visie 2010 Microsoft Xbox 720 visie 2010 Microsoft Xbox 720 visie 2010 Microsoft Xbox 720 visie 2010 Microsoft Xbox 720 visie 2010

Reacties (144)

Reactiefilter:-11440127+155+26+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
Als dat aantal cores klopt, dan is dat goed nieuws voor AMD en PC-gamers in het algemeen.

Dat laatste omdat veel spellen ports zijn en daardoor helaas slecht geoptimaliseerd voor moderne CPU's met een veelvoud aan cores. Je zult altijd wat inleveren, maar als je spellen krijgt die al flink multithreaded geschreven zijn zullen ports een stuk beter draaien op moderne PC's. Spellen die al zo opgezet zijn zullen waarschijnlijk ook nog beter schalen over een ander willekeurig aantal cores. Je zal dus minder snel met een briljante hexacore zitten die uit zijn neus staat te vreten, zoals nu regelmatig gebeurt.

Het is goed nieuws voor AMD omdat hun strategie sinds Bulldozer precies die is; meer langzamere cores, in plaats van enkele snellere. Als Microsoft dan geen AMD gebruikt voor de nieuwe Xbox, dan zullen spellen wel beter gaan draaien op hun hardware. Iets wat nu precies een zwak punt is bij hun CPU's (i.c.m. discrete kaart).

Het enige dat wat mij betreft beter kan is de generatieduur. De 360 was al een tijdje bejaard en het ding moet nog ~een jaar mee. Een twee a drie jaar kortere cyclus zou wat mij betreft veel prettiger zijn, voor consolespelers én PC-gamers.
Ja zou kan ik ook wel een spec sheet schrijven, maar vraag me dan wel af of ze dat nog voor een behapbare prijs in de schappen kunnen krijgen.
het is inderdaad wat basaal, maar de insteek is wel goed!

Vooral het windows 8 platform gedeelte spreekt me erg aan. Opzich zijn ze wel slim bezig met dat samenbrengen van al hun platformen. one device die alles voor zijn rekening neemt kwa entertainment klinkt ook goed. ALs ze dat ding inderdaad voor ¤3-400 in de winkel weten te leggen en het lijkt enigszins op dit document koop ik er één. Niet om te gamen want dat doe ik op mijn pc maar als mediacenter :+
Ben er zeker van dat ze fake zijn. op de spec sheet word er zelfs de oude ATI logo gebruikt. Al de "gelekte" documenten zijn trouwens bijna 2 maanden oud:

http://nukezilla.com/2012...ibility-10-year-lifespan/

http://nukezilla.com/2012...s-on-microsofts-kinect-2/

http://nukezilla.com/2012...ugmented-reality-glasses/

Op de 2de plaatje met dat ATI logo word ook de Froblin demo gebruikt, dateert uit 2008: http://www.youtube.com/wa...mbedded&v=bka2zm-vhms
Het document is ook uit 2010 en waarschijnelijk, als het al echt is, gebruikt voor een voorstelling of meeting ofzo van elite werlnemenrs bij Microsoft of grote aandeelhouders e.d...

En het kan toch zijn van dat oude logo, ik bedoel als de persoon die dit document moest schrijven niet ozveel tijd had en hij/zij typt in google afbeeldingen ATI in dan is dat wss het eerste logo dat hij/zij te zien krijgt...

We kunnen alleen maar speculeren, maar er zeker van zijn dat ze fake zijn ? Nee dat kun je niet zeggen... De specs lijken heel normaal en het zou me niet verwonderen moet Microsoft nu nog een "last minute" aanpassing hebben uitgevoerd en de console voorzien van nog krachtigire hardware of zuinigire hardware die nog krachtiger is...

Als ze willen dat de console 10 jaar meegaat willen ze er wss ook wel wat betere hardware in..
Maar toch willen ze denk ik niet dat consoles 10 jaar mee gaan. Dat zou betekenen dat ze meer kosten uit latere updates enz. zouden moeten halen. Tuurlijk, ze halen al bakken met geld uit XBox Live, maar uit economisch en financieel oogpunt snap ik niet waarom ze die consoles zo lang mee willen laten gaan. You get me? :)
Ik vind hem inderdaad als mediacenter erg interessant. Ook spreekt me het idee om alles met elkaar te laten werken heel erg aan. Ik houd er wel van als dat kan. Verder als de performance ook echt ca. 8x zo hoog wordt als die van de huidige X360 dan ben ik best benieuwd naar de game kwaliteit.
Zo veel processing power en toch maar 4gb ram? en dat moet dan 10 jaar mee gaan?.. onderschatten ze dat nou of ben ik zo raar dat ik 4gb ram vandaag de dag echt niet meer genoeg vind?
Mij valt het wel mee, ze zijn inderdaad bij de xbox->xbox360 van 64 naar 512 gegaan (8x zoveel). Maar omdat dit gedeeld geheugen is zou het goed kunnen dat effectief gezien je ook maar 4x zoveel geheugen hebt. Als de xbox720 dedicated video geheugen heeft valt dit reuze mee.

Een overzichtje van andere consoles (RAM geheugen):
4096MB - xbox 720 (<- gerucht!)
512MB - xbox 360 (gedeeld met GPU)
256MB - PS3
64MB - Wii
64MB - Xbox
32MB - PS2
24MB - Gamecube
16MB - Dreamcast
2MB - PlayStation
Volgens mij heeft de PS3 ook 512MB hoor...

Maar 4GB houdt inderdaad niet over, er zijn nu al games die meer dan dat nodig hebben.
En komt er nog dedicated videogeheugen, want daarvan moet je ondertussen ook wel 2GB hebben als je kaart nog een paar jaar mee moet.

Lijkt dus beter dan de 360, maar nog steeds minder goed als mijn PC :P
Als je het zelf wilt zien kijk je op de Sony site: http://store.sony.com/web...r=PS398011#specifications

Copy/Paste van de sony pagina:
Memory
256MB XDR Main RAM
ik weet niet of je het door hebt maar in 4GB ram kan je een half spel al kwijt.. Optimaliseren is ook een kunst die blijkbaar veel tweakers hier tegenwoordig al voor lief nemen.. immers is meer geheugen bij prikken vrij goedkoop geworden.

En als je al ziet wat ze nu al met de consoles kunnen moet 4 gig meer dan voldoende zijn.
Appels en peren.
ps3 heeft maar 256MB
De Ps3 heeft 256 XDR Ram en 256 GDDR3 Ram.
De 256 XDR Main RAM snoept de ps3 van de cpu
het gaat om de 256MB GDDR3 VRAM
omdat er al 1 core is uitgeschakelt en 1 voor de systeemsoftware wordt gebruikt blijft er nog maar weinig over van de 7 core cell processor.

[Reactie gewijzigd door CPU1 op 16 juni 2012 23:02]

Appels en peren inderdaad.... want jouw pc draait een full-blown OS dat met elk denkbare hardware configuratie moet kunnen werken, terwijl je bij een console natuurlijk de code enorm kan optimaliseren...

[Reactie gewijzigd door Tukkertje-RaH op 18 juni 2012 13:19]

Ik heb 4GB ram op mijn pc, en ik moet de game nog tegenkomen die die allemaal gebruikt. Zelfs The Witcher 2 en Battlefield 3 niet.
In dit lijstje mis ik de WiiU, it die onder of boven de laatste? Dat lijkt me wel relevant aangezien deze eerder moet uitkomen als de xbox720. Officiëel is er echter nog niets dus het blijft natuurlijk speculatie. De opvolger van de PS3 komt nog later, dus daar heb ik het niet over.
Ik denk dat je dat helemaal verkeerd begerepen hebt.

Crossplatform zoals Xbox360 PS3 en WiiU.
Krijg je ook een dezelfde game op welke platform. Als Dev heb je te maken met 3 verschillende dev kit en toolsets.

Windows en xbox en ms andere gadgeds. Crossplatform
Is als gamer merk je er geen ruk van dat het met veel meer dezelfde dev tools en API afgeleide gemaakt wordt.
Maar developers merken dat des te meer.

Zoveel mogelijk met Een ontwikkel omgeving en elke platform zijn binary compiled source output.
Offtopic:
Vraag ik mij weer af, moet je dan voor de XBOX 720 nog steeds die aparte DVD player licentie kopen :P (Windows 8 die dat ontbeert..)

Nog meer offtopic:
Komen we ooit nog van dat verschrikkelijke woord "apps" af :( Alles is tegenwoordig een app :S Wats `k beurt!

Ontopic:
Ik zie het apparaat voor die prijs ook wel zitten. Zelf ben ik niet zo`n console game fan maar zodra ik dadelijk applicaties voor Windows Phone, Desktop en XBOX 720 (kan nu al) kan ontwikkelen die op een andere manier kunnen samen werken dan dat ik dat zelf zou moeten implementeren (lazy me..) I Like.. DOH ook al zo`n veel gebruikte term :X
App is niets meer dan een short voor application, get over it!

En de synergie spreek mij ook wel aan, vooral als het meer is dan enkel een game device maar ook media en app platform!
Pagina 46 van het document: "Launch Price Point: $299 (with Kinect V2)"

Lijkt me wel enigszins optimistisch.
Dat lijkt me ook, hoewel de xbox & xbox360 op release dag ook $299 was (arcade versie). Als ze de kinect nog goedkoper hebben weten te maken (was eerst rond 50 euro) dan zou dat misschien nog kunnen werken. Lijkt me dus ook dat ze de kinect loze versie voor 299 verkopen en de 399 euro met kinect.
Backwards compatible, goede hardware en een lage prijs.
Nu zijn we twee jaar verder, hopelijk zien we over een jaar inderdaar zo'n console verschijnen. Als dit klopt, ben ik bang dat de Wii U echt alleen maar gekocht gaat worden voor de Nintendo games zelf. Multiplatform maken ze geen kans dan, helaas.
Het is nog maar de vraag hoe snel third parties gaan adapten naar nieuwe consoles. We zien met handhelds bijvoorbeeld dat ze gewoon weigeren te developen voor nieuwe consoles omdat te weinig mensen het hebben en dan kom je in een deadspin terecht waarbij consumenten de consoles niet kopen omdat er geen games zijn.

Then again, Microsoft kan er waarschijnlijk een miljard inpompen om het platform kunstmatig in leven te brengen.
De handheld markt & de mainstream console game markt is ook bijna niet te vergelijken. Waar de dedicated handheld gaming markt al jaren gedomineerd werd door Nintendo zijn er toch redelijk wat interessante verschuivingen geweest op de console markt. Nintendo vs Sega -> dominantie Playstation 1 & 2 en daarna MS vs Sony. De handheld markt is zo goed als ten dode opgeschreven. Als je nu nog steeds voor 200-300 euro een dedicated handheld aanschaft terwijl je een vergelijkbaar product al dagelijks in je broekzak hebt zitten (smartphones). De smartphone markt is sowieso een gigantische afzetmarkt aan het worden voor de games industrie in het algemeen.

De afgelopen E3 heeft wel degelijk uitgewezen dat devs al druk bezig zijn met de volgende generatie. Epic is al jaren bezig met de Unreal 4 engine die de komende generatie moet gaan ondersteunen. Ubisoft laat met Watch Dogs ook zien dat ze iig al stiekem nieuwe zaken klaar hebben waarmee ze zo next gen titels zouden kunnen maken. En dan is er nog Starwars 1313 een game met een nieuwe engine waar alle journo's helemaal gek van werden en die zeker weten niet op de huidige gen consoles die beelden op het scherm kan toveren. Ok het zijn misschien maar een handvol titels en een aantal ervan zijn ook gepland voor de huidige gen, maar het geeft toch aan dat devs niet stilzitten en ook met spanning zitten te wachten tot ze eindelijk hun nieuwe stuff mogen laten zien. Watch Dogs zag er gelikt uit, maar nog net niet gelikt genoeg om mensen te laten twijfelen dat dat helemaal niet op een 360/PS3 zou kunnen draaien.

Iig ligt MS sowieso qua partnerships al heel ver voor op Sony & Nintendo. De 360 is (zeker in de States) een geweldig media platform en geeft toegang tot een aantal enorme databases met content. Hier gaan ze in de toekomst alleen nog maar meer aandacht op vestigen. Games zullen misschien zelfs niet eens meer de primaire salespitch zijn om dit apparaat aan de massa's te gaan verkopen.
Een nieuwe highend gameconsole (of moet ik zeggen home entertainment console?) met Kinect-2 erbij voor 299 dollar? Daar geloof ik echt niks van.. Voor die prijs moeten ze besparen op de specs of de prijs gaat veel hoger zijn.. Ik hoop zelf op het laatste omdat ik niet zit te wachten op een "budget" console.. Als dat ding 10 jaar meemoet moet hij bij release ook wel highend zijn.. Met goede highend specs en met zo'n lange levensduur vind ik het niet erg om er 500-600 euro voor te betalen bij launch..
De prijs wordt sowieso goedkoper omdat het vermogen bij modernste procedes hoger kan en daardoor high_end steed vermogen lat hoger kan leggen totdat er limiet wordt aangehouden. Die grens ligd nu bij 250watt maar kunnen makkelijk OC'ed worden en trekken dan meer.

Cpu van 150watt piek en 250watt GPU zal het niet worden.
Zoon compact device heefd ook zijn totaal vermogen grens waar ze aan willen houden.
Bij 90watt voor CPU en in de 100watt voor GPU iets wat meer of minder.
Kom je in midrange prijsjes uit kwa chip voor grote OEM deal kan het dan best mee vallen.
En de nextgen zelfs kwa chips goedkoper zijn.
Dat hoeft niet. Microsoft kan ook kiezen om de console met minder winst te verkopen en de winst binnen te halen met licenties, online gaming en accessoires. De console verkoop je 1x maar de royalties op apps en games blijven komen.
Helaas kon men in 2010 nog niet voorzien dat de 'oude' Xbox 360 nog zo goed zou verkopen als 'ie vandaag de dag doet, dus Microsoft zal nog even goed op z'n achterhoofd krabben.

Ik hoop uiteraard dat er volgend jaar een nieuwe Xbox komt, betekent ook gelijk weer een stapje hoger voor PC games. De 360 heeft bij mij iig wel z'n beste tijd gehad.
Diegene die het eerste uitrold met hun next gen zoals MS al met XB2 deed kan een voorsprong van enkele miljoenen gebruikers behalen en een uitgebreidere game aanbod.

Dus voor het nextgen succes en de concurentie af te troeven moeten ze wel.
Als ik puur kijk naar de specs voor de console en dan terug kijk naar wat in de huidige consoles zit dan moet ik toch erkennen dat 4GB behoorlijk veel is voor een console waar bv de Wii U volgens geruchten het met 1 GB zou moeten doen. Qua kracht zou deze console denk ik echt een krachtpatser worden, zeker gezien de optimalisaties voor een console.

Wat me verder opvalt is dat ze nu alles gelijk trekken: console, pc, tablet en telefoon en zelfs tv. Straks is de console de "standaard" pc met Windows 8, 9 etc terwijl voor mobiliteit een tablet of telefoon wordt gebruikt. Ik denk niet dat iedereen er op staat te wachten, maar ik vind het wel lef hebben van Microsoft.
Een standaard PC met PowerPC? Zou IBM overigens wel blij mee zijn.
Nou nee,
Uma 512MB
OS mem gebruik zal heel licht zijn bij consoles Maar dit houd in dat de game en vidmem limiet iets onder de 512MB is.
Vergelijke baar met een 512MB XP win machine met 256MB vid mem. OS mem is dan 512/2 = 256MB en 256MB voor apps in dit geval games.
Doordat hun OS zo lightweight is hebben ze iets van performance voordeel maar daar zijn ook harde grenzen aan. En slaat eerder puur op performance niet op mem grote.

Nu met HD textures en native rendering FHD. Is 1 tot 2GB puur voor Vidmem niet zo extreem meer. En men kan dan veel meer variaties kwa textures aanbieden.
Binnen een frame kan men dus meer variatie aan textures gebruiken.
Ipv veel tile based texturing. Kwa game mem kunnen er vele unieke objecten per frame aanwezig zijn. ipv van dat ene tig keer instancen.
Dus 1 gig game mem is ook leuk. dat is grof 3 tot 4x wat XB2 nu beschikbaar heefd.
Dan heb je ook wat ruimte voor andere dingen zoals de kinect firmware en sftware sound Xact biniries .
Dus 4GB UMA is zeker wel goed te gebruiken.
Zeker als het 10 jaar mee moet dan ga je de vorige gen niet imiteren kwa dinosor spects.

WiiU zij richten op kiddy wat valt onder extreem abstracte thema die gewoon kwa GFX minder verlangen en willen eerder met huidige gen concureren die dan onder de goedkope klasse console vallen en waarschijnlijk niet zullen verdwijnen zoals de PS2 ook al heel lang meedraaid. Zij gaan voor cheap low spects en hun console wordt de zwakste eigenlijk net als de Wii bij de vorige was. Maar kan wel XB2 en PS3 niveau aan GFX tonen met wat extra marge. En dat is de U in WiiU men heefd dan een instap platform ook voor games van de realistische thema waar hardcore gamers op de concurerende platformen voor gaan. Zij het beperkt tot XB2/PS3 spects. Dus hierme ondersteund Nintendo beperkt de thirdparty devs. Eerder die, die huidige gen releases blijven doen. En daarmee WiiU makkelijk in het rijtje XB360 en PS3 crossplatform past.
Ziet eruit als een leuke console waar goed over nagedacht is met low-powerstates en AV-formfactor. De specs zijn ook indrukwekkend met 6-8 x86 of arm cores. Dat hij mogelijk een x86 en dx11 videokaart krijgt is voor de PC gamers ook heel goed nieuws want dan zouden ports prima moeten lopen op (game) pc's
Ik weet niet hoe ze de nieuwe Xbox gaan noemen, maar ik las hierboven dat men de term 360 een beetje misplaatst. De term 360 was bedoeld om het allround game- en entertainment gevoel te geven. De reden waarom ze de 360 niet de Xbox 2 hebben genoemd zoals de PS1,2&3 is omdat bij de release van de Xbox 360 ook al de PS 3 bestond. Mochten ze ervoor hebben gekozen om de Xbox het nummertje 2 te geven, dan zou de console qua naam al gelijk gedateert zijn.
Dus ga er maar niet van uit dat de nieuwe Xbox de 720 gaat heten, ondanks dat het de opvolger van de Xbox 360 wordt.

Hoe de console wel gaat heten, durf ik geen vinger op te leggen, maar ik hoop wel van harte dat ze die specs uit dit bericht erin willen stoppen.

Btw, is er iets bekend over de Kinect v2? Ik hoop echt dat ze niet besluiten om een nieuwe Kinect sensor uit te brengen à 150 euro.
Ik verwacht dat kinect2 geintergeerde tech of standaard bij de console hoord.
Dus dat elke game dit vaker zal toepassen.
Omdat nu Kinect optioneel is.
Ik geloof niet dat het volgende model Xbox '720' of Xbox '2' gaat heten.
720 leest niet lekker en 2 suggereert dat het model achter loop op SP3.

twee opties:
1) Xbox 8 (je zou het kunnen lezen als 'infinity')
2) Xbox metro, daar gooien ze nu toch al hun hoop op.

Afijn, net als iedereen ben ik ook benieuwd (nooit een Xbox gehad, de nieuwe generatie zou wel eens mijn eerste kunnen gaan worden)

[Reactie gewijzigd door sokolum01 op 16 juni 2012 12:54]

Dat vind ik 720 toch stukken beter klinken dan 8/infinity of Metro. Seventwenty. Komt er even lekker uit als threesixty naar mijn mening. Mensen interpreteren het gewoon als 2x360 oftewel 2 keer zo goed, denk ik.
Ik denk dat de deadline voor de officele naam ergen voor de E3 van volgend jaar zal zijn.
En nu zit een marketings suit bij MS te brainstormen.
Xbox Infinity klinkt eigenlijk wel heel goed. Kan geïnterpreteerd worden als een stap omhoog van 360 (all around)
Xbox 365, zoals het office programma?
Vernoemenswaardig is toch wel het feit dat dit document uit 2010 meer dan één maand geleden online werd geplaatst en verwijzingen bevat naar onder andere de nieuwe Metro UI van de Xbox 360 en het recent voorgestelde Xbox Smartglass. Xbox Smartglass werd amper 2 weken geleden voorgesteld op E3. Dat maakt het document toch redelijk geloofwaardig.

[Reactie gewijzigd door Viegie op 16 juni 2012 12:51]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



LG G4 Battlefield Hardline Samsung Galaxy S6 Edge Microsoft Windows 10 Samsung Galaxy S6 HTC One (M9) Grand Theft Auto V Apple iPad Air 2

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True