Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 157, views: 35.780 •
Submitter: Nozem1959

TomTom heeft bevestigd dat het in de komende zomer een navigatieapplicatie voor het Android-besturingssysteem wil uitbrengen. De software was al enige tijd beschikbaar voor iOS, maar een Android-versie liep vertraging op.

Tegenover Pocket-lint bevestigde Peter-Frans Pauwels, een van de oprichters van het Nederlandse navigatiebedrijf, dat een Android-app in de zomer moet uitkomen. Dat kan dus zeer binnenkort zijn. Gedetailleerdere informatie over de release wilde hij echter niet prijsgeven. Ook de prijs die de app krijgt, is nog niet bekend, maar die is waarschijnlijk vergelijkbaar met die van de iOS-versie. De Benelux-versie voor iOS kost bijvoorbeeld 59,99 euro.

Volgens Pauwels wordt de Android-app vergelijkbaar met de iOS-versie. Wel zullen enkele aanpassingen worden doorgevoerd om de interface te optimaliseren voor Googles mobiele besturingssysteem. Hoe de interface er precies uit komt te zien, is nog niet bekend.

Een Android-versie van de TomTom-app werd al lange tijd verwacht, maar de release heeft waarschijnlijk vertraging opgelopen. Een jaar geleden gaf het bedrijf namelijk al aan 'binnenkort' met een Android-app te komen.

Reacties (157)

Reactiefilter:-11570157+183+23+30
1 2 3 ... 6
De vlag kan uit!
Beter laat dan nooit.
Hoop niet dat ze zoals bij versie 1.0 voor de iPhone lanceren met vrijwel geen features. Er is daar ook pas veel later vanalles bijgekomen als file-informatie, kaart-updates, multi-stop routes, enz.

Vrijwel alles zit inmiddels wel in Google Maps, dus als ze nu een (qua features) halve release doen, dan gaat natuurlijk nog niemand hier blij mee worden.
deze features zitten reeds beta versies die nu worden getest .
Uit het originele artikel:

"Pauwels confirmed that TomTom for Android will offer the same feature set [as the iOS version]."

[Reactie gewijzigd door Inny op 7 juni 2012 13:10]

"beter laat dan nooit"is een gezegde welke niet altijd opgaat in het android universum. Zoals bij vele "officiele" apps die pas na geruime tijd beschikbaar zijn, zijn er ook voor tomtom vele alternatieven te verkrijgen. Alternatieven die gratis zijn (google maps+nav) of al veel langer beschikbaar, dus al een (grote) gebruikersgroep (sygic bv).

Als tomtom dan niet iets kan aanbieden wat maakt dat hun product zich echt onderscheidt (in positieve zin), vrees ik dat "nooit" in dit geval beter is dan "laat". En gezien hun product op ios vraag ik me af wat ze denken meer te kunnen bieden.

Helaas denken veel bedrijven er zo over, pas na een flinke tijd komt hun app op android (en waarschijnlijk ook op wp7), echter dan zijn er al zat alternatieven die beter zijn (beter is subjectief natuurlijk) en het "officiele" product voegt niets toe. Gevolg is een slechte verkoop en geklaag van het bedrijf in kwestie dat "er zo weinig te verdienen valt".

Ik vrees dat tomtom over een jaar gaat klagen dat er "zoveel piraterij" is, dat "gebruikers niet willen betalen", of welke smoes dan ook om te verbloemen dat ze simpelweg de boot gemist hebben door jaren te wachten met het uitbrengen van een goede app.

Natuurlijk hoop ik dat ik het fout heb, was in mijn wm5/6 dagen een tevreden klant van tomtom..
pas na een flinke tijd komt hun app op android
Je kan het ook zo zien als dat het gewoon fscking veel meer moeite kost om een app te porten naar Android dan de bedrijven dachten. Bedrijven geven natuurlijk niet graag toe dat ze het porten onderschat hebben. Zeker al niet omdat de 'Android' versie veelal gebracht wordt als promotie, om te laten zien dat je als bedrijf met de tijd meeloopt.

Er waren 3 jaar terug natuurlijk ook niet zo heel veel Android developers, dus die moesten ook nog eens opgeleid worden.

En dan heb je ook nog het probleem dat iOS en Android met hun App Store het erg makkelijk maken voor kleine teams om apps uit te brengen. Dus al die developers proberen allemaal voor zichzelf te werken en denken er niet aan om voor een bedrijf te gaan werken totdat bewezen is dat ze niet genoeg kunnen verdienen. Dat kost wel een jaartje of 2.

Ik denk dat de waarheid meer in deze richting ligt.

Android is een onvolwassen platform met onvolwassen developers. Beide moeten volwassen worden, en gezamelijk volwassen worden is nooit gemakkelijk.
ik geloof er helemaal NIETS van dat TomTom 3 jaar (ok, 34 maanden) nodig heeft gehad om te porten. Echt niet.

Moet je eens kijken hoeveel games of andere programma's vrij snel na elkaar op de markets verschenen. 3 jaar werken aan een release zou schandelijk zijn in dit geval. Als het echt zo moeilijk is, snap ik niet hoe Google het ontworden heeft.

Anyway, ik denk eerder dat TomTom een deal had met Apple, en dat de TomTom voor de Android pas op 17 augustus 2012 uit mag komen, omdat het dan exact 3 jaar later is dan op de iPhone. Ze waren exclusief op iPhone geloof ik, en misschien had Apple bedongen dat ze 3 jaar exclusief moesten blijven...
Dat is precies mijn vermoeden - een exclusiviteitscontract met Apple. Het is onzin dat het porten zolang moet duren. Dat is ook de enige verklaring dat ze er helemaal nooit iets over gemeld hebben. Hebben ze in die drie jaar ooit gemeld dat ze een Android app gingen maken? Ik heb het nooit gehoord of gezien, en ik denk dat het toch wel (hier) de nieuwspagina's zou halen.
Een Android-versie van de TomTom-app werd al lange tijd verwacht, maar de release heeft waarschijnlijk vertraging opgelopen. Een jaar geleden gaf het bedrijf namelijk al aan 'binnenkort' met een Android-app te komen.
nieuws: TomTom komt binnenkort met Android-applicatie
Omdat mensen dan een iPhone zouden aanschaffen i.p.v. een Android, omdat TomTom niet voor laatstgenoemde beschikbaar is? Alsof mensen een smartphone selecteren op basis van welke navigatieapps er beschikbaar voor zijn :+ Hoe dan ook, TomTom heeft zich aardig in de vingers gesneden door zo bizar lang te wachten (en dan is het ook nog maar afwachten of er echt deze zomer een app beschikbaar is.. Ze hebben nog 3,5 maand.)
Je kunt er een smiley bijzetten, maar toen ik een vervanger zocht voor mijn SE eXperia X1 met WM6.5 erop wilde ik ook op mijn nieuwe toestel TomTom kunnen draaien. Android viel in eerste instantie af, tot ik zag wat Sygic bood. En sindsdien ben ik een blije Sygic gebruiker op mijn SGS II.

Om ooit nog over te stappen naar TomTom moeten ze voor een scherpe prijs een meerwaarde bieden. Voor 60 euro wil ik de applicatie met Europa-dekking en minimaal 3 jaar lang kaartupdates. Ik vrees dat dat niet overeen gaat komen met wat TomTom wil...
Ik zou eens op LinkedIn zoeken hoeveel (ex-) tomtom'ers er zijn met Android ervaring. Ik gok zomaar dat je op meer dan 100 mensen uitkomt: bij mijn netwerk kom ik aan 138 resultaten. En ik vermoed dat er heel veel mensen nog niet hebben ingevuld dat ze met android hebben gewerkt.
zoeklink

Meer durf ik niet zeggen, ik heb een NDA getekend. Ik weet wel dat vrijwel al mijn kennissen in mijn lijstje van linkedin bij tomtom voor het eerst een stuk Android- of zelfs java-code zag, wat de theorie van Retepv ondersteunt.

[Reactie gewijzigd door MBV op 7 juni 2012 14:27]

Ik snap je reactie niet, zijn er nu veel mensen bij tomtom met android ervaring, weinig mensen met die ervaring of veel mensen met die ervaring echter die ervaring is niet groot (bij elke persoon)?

Hoe dan ook blijft het een feit dat er al talloze perfect werkende alternatieven op de markt zijn voor android. En je vraagt je af waarom het hun wel lukte terwijl tomtom er bijna drie jaar over moest doen.

Misschien is het een bewuste beslissing geweest om niet genoeg kennis aan te trekken of niet genoeg geld beschikbaar te stellen, maar die beslissing zorgt ervoor dat tomtom achteraan in de rij komt. En tenzij ze met zeer extreem goede ideeŽn komen, vrees ik dat het wachten ze veel klanten scheelt.
Ik denk dat men het de investering niet waard / te risicovol vond om alleen voor Mobile te ontwikkelen, gezien de tot nu toe zeer matige bereidheid tot bestedingen in de Google Play market. Men heeft waarschijnlijk gewacht op een automotive klant voor een Android client en die client binnen een half jaar geport naar Mobile.
Maar ligt dat aan tomtom of android. feit blijft dat vele andere developers blijkbaar wel de kennis en techniek in huis hebben om prefect draaiende navigatie apps te maken. Sygic, navigon en vele anderen konden blijkbaar wel snel na het uitkomen van de eerste versie van android al een navigatie app op poten zetten.

Ik vraag me af waar het probleem dan ligt als tomtom dat blijkbaar niet voor elkaar krijgt. Helaas heeft tomtom in mijn ogen wel vaker de bal laten vallen en ik ben van mening dat je het zo laat aan komen kakken niet (geheel) aan android/google kan wijten.

Mogelijk is het een kwestie van prioriteiten, maar dan heeft tomtom zich in de vingers gesneden. Nu is het, beetje afhankelijk van de uiteindelijke uitwerking, "too little, too late".
Naja dit is wel heel erg laat. Ik heb zelf al CoPilot gekocht en dat werkt prima. TomTom loopt hier wel een beetje de boot mis, ze hebben het jarenlang tegengehouden omdat ze liever units verkochten. Ze lopen inmiddels zwaar achter op de concurrentie die allang Android versies heeft.
Ik heb ook copilot en die heeft alles wat ik nodig hebt, goede voice commands, duidelijke kaarten, vaste flitsers, multi-stop routes.

Als tom tom er was geweest had ik daar misschien naar gekeken, maar nu blijf ik bij CoPilot.

Sygic en CoPilot (en nog enkele anderen) zijn zeer goede GPS applicaties, die weinig te wensen overlaten. Om dan nog maar te zwijgen over maps, en de aankondiging vandaag van google om maps offline beschikbaar te maken.
Achterlopen is natuurlijk relatief. Als TomTom meer geld heeft verdiend met de verkopen van de PND's en het negeren van Android, dan CoPilot aan Android heeft verdiend, dan heeft TomTom het juist goed gedaan.
Waarom zou je kiezen voor een betaalde TOMTOM app terwijl je de gratis Google Maps/ Navigatie kunt gebruiken.
Deze is altijd up-to-date en heeft ook de file melding.
Offline navigeren in het buitenland is een heel stuk makkelijker met tomtom dan met Google Maps ;)

Daarnaast zijn er mensen die helemaal nooit een mobiele internetverbinding hebben, en voor hen is dit al helemaal een oplossing.
Daar heeft google al aan gedacht ;)

nieuws: Google werkt aan offlinemodus Google Maps

Inladen thuis via wifi en hoppa!
Het is nu al mogelijk om stukken van mappen te cachen, dus als je weet in welk deel je je ongeveer gaat bevinden kun je het hele gebied gewoon gebruiken...
Dat cachen werkt redelijk goed, maar is lang niet zo compleet als google maps online. Zo zijn veel POIs niet aanwezig in de offine, cache versie, die wel online beschikbaar zijn. Doorgaans heb je een adres waar je heent wilt navigeren en is dat geen enkel probleem.

Er is nog wel een nadeel: je moet soms meerdere gedeeltes van een map cachen, omdat je route niet in 1 cache "vierkantje" valt. Dat is allemaal weer extra voorbereidend werk. Een complete offlineversie van TomTom zorgt er voor dat je nergens meer over na hoeft te denken. Doorgaans vind ik de TomTom software fijner dan google navigatie, maar voor mij is dat verschil niet de 60 euro waard (die de iOS versie kost, dus reken even met die prijs), maar dat is voor iedereen verschillend.
is nog niet echt het toppunt van gebruikersgemak en ik had er onlangs (reis naar italie) niet zoveel aan... Ik wou de route ernaartoe cachen maar dat ging niet... oftewel nog niet echt te gebruiken als internationale offline navigatiesysteem...
Neemt niet weg dat dat bij TomTom waarschijnlijk minder omslachtig gaat zijn natuurlijk!

Moet zeggen dat TomTom erg laat is alle concurrenten hebben al lang een Android app. Als ik offline navigatie wou hebben had ik al lang en breed wat aangekocht (NAVIGON), maar goed altijd fijn om meer keus te hebben!
De komende offlinemodus van Google Maps maakt het mogelijk de plattegronddienst te blijven gebruiken, ook als er geen mobiele internetverbinding is. Gps en kompas blijven in die modus functioneel, aldus Google.
Er wordt niet gesproken over navigatie, en afaik wordt de navigatie van Google Maps door de server uitgevoerd, niet de client.
Daar heeft google al aan gedacht ;)

nieuws: Google werkt aan offlinemodus Google Maps

Inladen thuis via wifi en hoppa!
Toch zijn er mensen die liever met TOMTOM werken dan met Google Maps.Behalve dat was er ook vraag naar.
Moet je alleen al wel vast weten waar je naartoe gaat. Heeft Google Maps overigens ook live verkeersinformatie zoals dat TomTom wel heeft (of althans mijn TomTom Live!)?

Google Maps is leuk, maar het heeft denk ik nog wel wat stappen te gaan voordat het echt goed als navigatie systeem gebruikt kan worden ... of in ieder geval met hetzelfde gemak als TomTom.
Helemaal mee eens (tot op de dag van vandaag dan)
Binnenkort komt Google uit met een offline versie. nieuws: Google werkt aan offlinemodus Google Maps
Dus dan gaat die reden ook niet meer op.

Ik vind 60,- voor een navi gewoon veel geld.
Voor 60,- kun je veel data verbruiken als dit toch nodig mocht zijn aan verbinding.
Alleen heb je voor die 60 euro de navi voor altijd. Die data die je ervoor kan kopen gaat op, die navigatie niet. Als je een hele lange tijd ermee navigeert en heb je dat er allang uit. Zelf gebruik ik Navigon al een paar jaar, en die heeft me nooit teleurgesteld en gebruik deze regelmatig. Dus een kleine prijs voor een hoop gemak.
ik heb ooit (2003) een PDA gekocht inclusief tomtom en een externe BT GPS ontvanger (die ik nog steeds gebruik :) ) voor 700(!) euro. En toen vond ik het al een investering.
Helemaal mee eens (tot op de dag van vandaag dan)
Binnenkort komt Google uit met een offline versie. nieuws: Google werkt aan offlinemodus Google Maps
Dus dan gaat die reden ook niet meer op.
Zoals hierboven al vermeld. In dat artikel staat niets over turn-by-turn navigatie.
Lees het artikel eens goed
Google heeft nieuwe functionaliteit voor zijn Maps- en Earth-diensten aangekondigd. Maps komt onder meer offline beschikbaar en Earth gaat steden realistischer in 3d weergeven. De beelden daarvoor zijn vanuit vliegtuigen gemaakt.

Google kwam met zijn aankondigingen op een moment dat er berichten zijn dat Apple van de Maps-dienst af wil en zijn eigen variant voor iOS wil introduceren. De komende offlinemodus van Google Maps maakt het mogelijk de plattegronddienst te blijven gebruiken, ook als er geen mobiele internetverbinding is. Gps en kompas blijven in die modus functioneel, aldus Google. De offlineoptie komt 'binnenkort' naar Android, belooft het bedrijf.
Dat GPS en kompas blijven werken betekent niet dat je ook kan navigeren!

Ik betwijfel dus of men inderdaad ook met turn-by-turn navigatie offline komt.
Maar de GPS en kompas werken sowieso al als je geen dataverbinding hebt. Daar heb je geen internet voor nodig.
Waarom in hemelsnaam 60 euro uitgeven voor TomTom ipv. 5 euro voor Navdroyd?!? :/

En met Navdroyd kun je altijd en voor eeuwig je maps (van OpenStreetMap gesourced) gratis wisselen / updaten... TomTom kennend komt er maar af en toe een update en mag je er weer voor dokken ook (ook als je bijvoorbeeld een nieuw kaart wil bijvoegen).

Aan iedereen die denkt TomTom te willen gebruiken wil ik sterk aanraden om eerst Navdroyd te bekijken!
5 euro of 60 euro ... het scheelt idd 55 euro, maar dat is niet genoeg (of althans niet voor mij) om uberhaubt na te gaan denken om TomTom niet te nemen. Het is natuurlijk 1100% duurder, maar dat telt wat mij betreft alleen als je het over honderden, zo niet duizenden euro's hebt. 55 euro is nog gewoon genoeg om je voorkeur uit te laten spreken of zelfs maar te denken "ik vind de kleurtjes van TomTom leuker".
belachelijke redenering:

"TomTom kennend komt er maar af en toe een update en mag je er weer voor dokken ook (ook als je bijvoorbeeld een nieuw kaart wil bijvoegen).

Aan iedereen die denkt TomTom te willen gebruiken wil ik sterk aanraden om eerst Navdroyd te bekijken!"

Ik krijg, al dan niet op iOS, live kaartupdates als ik de Tomtom app start (omdat ik dat zo heb ingesteld, maar je kan ook handmatig laten updaten), en die updates zijn al meer dan 2 jaar volledig gratis.

Zo gebruik ik al 2 jaar TomTom West-Europa als gps systeem in de auto, en dat voor (destijds in promotie) 50 euro. 2 jaar up-to-date kaarten, super navigatiesysteem, en dat abbonnement voor live traffic informatie & mobiele flitsers betaal ik er graag bij. Dat heeft me - in het verleden - al enkele keren een boete van enkele 100en euro gescheeld, en uren van mijn (soms wel) kostbare tijd.

Vooral als je van Amsterdam naar Parijs moet, of van Brussel naar Hannover, is die verkeersinformatie goud waard, omdat dat je enige betrouwbare bron is, zeker als je Frans / Duits niet zo goed is om het op de radio te begrijpen.

Verder zijn die offline kaarten van heel west Europa verdomd handig, zo heb ik in Barcelona constant mijn tomtom op de iPhone gebruikt om (ook te voet) te navigeren. Wel zo handig, en ter plekke volledig gratis - want roaming is best wel duur. Bij mijn operator valt het nog mee (0,5§ per megabyte), maar mijn collega moest 2,5§ per megabyte betalen.

Dus om even de PNDs van Tomtom over dezelfde kam te scheren als de smartphone apps? Nee, think again!
Okť, I stand corrected over de gratis updates. Zo "belachelijk" was mijn redenering toch niet - in het verleden was dat zeker het geval voor de PNDs.

Is dat verkeersinformatie gratis in het buitenland voor de app versie? Lijkt me niet.

Offline kaarten in andere landen - tsja... kun je dan "zomaar" een land of werelddeel toevoegen als je dat wil? Gratis... gewoon downloaden? Dat je heel west Europa op de TomTom hebt is ťťn ding, maar ik kon bijvoorbeeld Singapore en MaleisiŽ zomaar toevoegen voor dat ik op vakantie ging... en heb zelfs een update van de MaleisiŽ kaart er op gezet in een hotelkamer ergens.

M.a.w. al is de TomTom app misschien wel een erg goede stukje software, ik blijf erbij dat VOOR EEN TWAALFDE VAN DE PRIJS je moet je afvragen of Navdroyd niet voldoet! Ik wilde mensen maar wat nuttig advies geven... :)

[Reactie gewijzigd door MossMan op 8 juni 2012 11:36]

feit, alleen jammer dat NavDROYD niet op iOS beschikbaar is :)

en als je wil, kan je bij tomtom gerust Singapore erbij aan toevoegen door de desbetreffende apps te kopen (en die kosten waarschijnlijk rond de 30§)

Verkeersinformatie is in het buitenland niet gratis, maar het verbruikt enkele kilobytes en je kan roaming in de app van Tomtom afzetten (of gewoon in de settings van je device)

Als je naar Singapore of MaleisiŽ gaat weet je dat meestal wel een paar dagen op voorhand en kan je over wifi de app nog downloaden en installeren. En begrijp me niet verkeerd, maar ik ben er vrij zeker van dat de Navdroyd-cache van gans West-Europa meer is dan die 1,7GB van Tomtom, zeker met alle POIs erbij en IQ route functies waardoor je, ook zonder dataverbinding, toch nog min of meer de verkeerssituatie kent op een bepaald tijdstip in een bepaalde periode van het jaar (vergeleken met de afgelopen jaren)..

Tomtom heeft best wel veel functies (navigeer naar Facebook event, facebook vriend, check-ins, POIs met telefoonnummer, direct zoeken via Google naar een locatie, IQ routes, traffic- en mobiele flitsinfo, ... zijn een greep uit het assortiment functies) waar je eigenlijk niet bij stilstaat.

Nevertheless, als je een android toestel hebt, gebruik dan zeker Navdroyd.. Scheelt voor jou 1/12e van de prijs en voor mij gezeur ;)
Waarom je specifiek voor TomTom moet gaan is uiteraard maar de vraag, maar de voordelen zouden in de offline-kaart moeten zitten en wellicht dat TomTom stelt dat haar kaarten beter zijn toegespitst op lokale markten of actueler zijn.

Verder zal het vooral in details zitten zoals hints over de maximale snelheid en andere van dat soort puntjes.
Ik kom zelf uit de regio Eindhoven.
In het weekend was daar de nieuwe A2/N2 in gebruik genomen.
's Maandags had Google zijn Maps al aangepast aan de nieuwe situatie.
Daar kan Tomtom van leren.
Ik heb zo'n Tomtom kastje. Als je kijkt wat ze daar voor kaart updates durven te vragen.... Echt belachelijk!
Mijn TomTom iPhone app had al de nieuwe rondweg Sneek en rondweg Eindhoven erin nog voordat je er in het echt overheen kon rijden. (via gratis updates)

[Reactie gewijzigd door CJ_Latitude op 7 juni 2012 13:06]

hahaha, dat is ook fijn dat ze alles al updaten terwijl het er nog niet is.

On-topic:
Die gratis updates (auto TOMTOM versie) komen niet van TOMTOM zelf af maar van van mede TOMTOM gebruikers die de maps aanpassen.
Dit kun je zelf ook via de software die op de pc staat.
Waar waarom zelf gaan 'hobbyen' terwijl Google alles gratis aan levert.

Ik heb zelf ook een standaard TOMTOM One, maar deze (incl gratis updates) heeft de randweg van Eindhoven nog niet erin staan.
Dan moet ik toch degelijk de betaalde update van 35,- ofzo kopen.

[Reactie gewijzigd door mayckelvz op 7 juni 2012 13:19]

Persoonlijk vind ik zowel Google als TomTom heel traag met kaartupdates. Vrienden gaan verhuizen naar een nieuwbouwwijk waar al ruim 3 maanden de straten liggen en aan de huizen wordt gebouwd. Beide geven nog weiland aan terwijl OpenStreetMap al netjes alle wegen weergeeft, al ruim 3 maanden! Het ligt er denk ik maar net aan welk gebied je zit.

Daarnaast heeft TomTom nog het extra nadeel dat als je kaartupdates wilt je die moet kopen, als dat al kan want na 1 of 2 keer is je device al te oud voor de nieuwe kaarten. Ik snap niet waarom mensen nog maar iets van dat bedrijf kopen.
nog altijd beter dan het inbouw systeem van mijn auto, die waren al verouderd toen hij uitkwam en daar is na 2,5 jaar nog geen update van te bekennen.
Toch mooi dat Google het kaartmateriaal van TomTom (Teleatlas) krijgt he ;)

Op m'n TomTom had ik hem toen ook al goed staan.
Zoals Sorbo ook al zegt, werkt online navigeren in het buitenland toch wat duurder uit dan gratis....

Heb om die reden vorig jaar dan ook sygic op m'n telefoon geÔnstalleerd, erg prettige satnav met goede kaarten. Weet niet precies meer wat ik ervoor betaald heb, maar volgens mij iets van 40 euro voor West-Europa ofzo. Toch nog wat goedkoper dan TomTom.
Sygic draait overigens al op TomTom kaarten...
De enige kans die TomTom nog heeft op de navigatiemarkt is door de app zelf gratis ter beschikking te stellen en dan voor extra functies (zoals desnoods off-line maps en actuele verkeers-informatie) geld te vragen.

Als de kale (online) app niet gratis is, dan kunnen ze het inderdaad vergeten. Daar trapt niemand meer in. Dat verdienmodel is afgelopen.
hmm.. er is toch wel degelijk een verschil in kwaliteit mbt de routes/software..
Op zich wel grappig: iedereen zegt dat verdienmodellen zoals van TomTom achterhaald zjin, en dat gratis de norm is. Vervolgens gaat iedereen klagen als de aanbieders van "gratis" producten geld verdienen middels advertenties die gebaseerd zijn op gegevens van de gebruikers.

Ik denk dat we binnen niet al te lange tijd weer gewoon betaalde diensten krijgen.
Waarom zou je kiezen voor een betaalde TOMTOM app terwijl je de gratis Google Maps/ Navigatie kunt gebruiken.
Deze is altijd up-to-date en heeft ook de file melding.
Vanwege deze gebruikerservaring
Sinned123 in 'nieuws: Google werkt aan offlinemodus Google Maps'
Ik gebruik zelf ook google navigatie als ik korte afstanden moet maken. Maar langer dan 100km rijden gebruik ik Sygi http://www.sygic.com/en Omdat hij ook flitspalen bijvoorbeeld ondersteund.
Waarom zou je koffie en beleg bij je ontbijt willen terwijl je op water en brood ook kunt leven?
Omdat Google Navigate nog lang niet vlekkeloos werkt. Hij heeft mij al eens verkeerd gestuurd. Soms geeft ie helemaal niets aan bij splitsingen op de autoweg. En last-minute gebruik in het buitenland is niet mogelijk of kost je een hoop geld.

Daarnaast vind ik TomTom gewoon een fijnere interface en rij-instructies hebben als Navigate, Sygic, Route 66, etc.


De grootste vraag is wat de prijs gaat worden en hoe lang krijg je daar kaart updates voor. Want met Google Navigate heb je bijvoobeeld wereldwijd je kaarten volledig gratis, als je een data verbinding hebt.

Voor mij zijn de enige twee prijsmodellen die ik zou accepteren:
• Een eenmalige aanschaf (max 50 euro?) met levenslang toegang tot alle kaarten en updates.
• Geen aanschaf van de App en een zeer beperkt bedrag (§10) per jaar voor alle kaarten + updates.

Beide inclusief functies als file meldingen, flitsers (daar waar wettelijk toegestaan), etc.

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 7 juni 2012 15:49]

Ik vraag me echt af hoeveel mensen nog voor de betaalde navigatie zullen gaan, in het bijzonder TomTom. Ik gebruik de google navigatie en die werkt voor mijn idee erg goed. Ook kan ik het verkeers status zien.
ik wil geen slapende honden wakker maken ... mare zou google mapps ofline echt gratis gaan worden, ik zou er graag gebruik van maken hoor, maar ik denk dat er meer dan genoeg mensen zijn die er ook wel geld voor over zouden hebben
bij tomtom moet je kaartupdates kopen, dat heeft bij google maps nog nooit gehoeven.
Zelfs grote verandereingen hebben ze snel verwerkt, zie maar de nieuwe A2 bij eindhoven.
Orly... Ik heb TT voorde iPhone gekocht, en al meerdere updates gehad met nieuwe kaarten, zonder te hoeven betalen.

Voor de standalone PND's moet je idd wel voorupdates betalen, dacht ik.
ok, dan mobiel niet schijnbaar.
maar de navigatie van android zelf werkt uitstekend, ik zie geen reden om daar iets voor aan te scxhaffen.

ik heb sowieso nog nooit een app gekocht op mijn android, maar dat terzijde
(en nee, ook geen gehackte erop staan)
Kijk, het punt hier is een beetje: waarom denk jij dat die app voor jou gemaakt is? TomTom WIL helemaal geen app aan jou verkopen. Want jou kan het alleen maar schelen of je bij B aankomt. Niet of je daar op de snelste manier, met het minste benzineverbruik, de minste afstand en de minste ergernis en verwarring aankomt.

Simpel toch? Als je geen wensen hebt, moet je ook niet lopen zeiken. Want er valt voor jou niks te zeiken.
Ik als student zou deze app graag kopen. De IQ routes en file informatie is superieur aan alle anderen. Qua layout vind ik Tomtom en Maps even aardig, Navigon, Sygic en Route66 vind ik daarentegen een zeer niet eenduidige en bijna kinderachtig interface hebben.

Maps komt in de buurt, maar als je het geld hebt is Tomtom echt beter. Bij Maps zie je bijvoorbeeld niet eens je huidige snelheid of de maximum snelheid, het is gewoon nog geen volwaardige navigatie, Al zal dat zeker gebeuren, maar nu nog niet.

[Reactie gewijzigd door Malarky op 7 juni 2012 13:19]

Tomtom staat al 2 jaar lang op 1 in de 'Top Opgebracht'.


Ze cashen dus goed via iOS, nu is het de vraag of dat via android ook zo is.
Ik gebruik Google Nav en Navigon. Navigon voelt aan als net-niet. Zo draai ik het naast FlitsNav. FN staat keurig bovenin met een icoontje, Navigon moet je steeds weer opstarten om terug te komen.

Daarnaast, je ziet de files wel maar Google Nav zal geen andere route voorstellen als daar geen file staat. Je wordt er gewoon in gestuurd en succes!

Ik ben blij dat TT eindelijk komt en dat wordt een aanschaffertje.
Van de ene kant wil ik eigenlijk wel graag TomTom op mijn Android hebben, maar 60euro voor alleen de Benelux. Dat is echt veel te duur, als dit prijsnivo op Android wordt gehandhaafd kan ik me niet voorstellen dat ze veel gaan verkopen. Alle concurrenten zijn stuk goedkoper.
Inderdaad: Bij Cigyc (zelfs dezelfde kaarten als van TT) heb je voor dat bedrag heel Europa. Benelux kost daar 20 euro.

[Reactie gewijzigd door franssie op 7 juni 2012 12:33]

NAVIGON is ook 60 euro, en bij het tabje 'top grossing' in de market op de 3de plaats...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 7 juni 2012 12:36]

Maar ik vind Navigon vťťl fijner werken vooral omdat Navigon je altijd 3 opties geeft om op je bestemming te komen terwijl Tomtom zelf bepaald hoe we gaan rijden!
TomTom heeft ook gewoon "Alternative Route" als optie. Die kun je zelfs halverwege je route nog kiezen.
Sterker nog, als je HD traffic hebt, dan herberekent je TomTom continue je route in de achtergrond. Daar merk je niks van. Totdat je TomTom een snellere route heeft gevonden. Dan krijg je de keus of je de snellere wil nemen of op de originele wil blijven.

Dus je TomTom heeft maar 1 optie, maar die ene optie is wel beter dan elk van de 3 opties van Navigon. Waarvoor zou ik zelf een keuze willen maken als een computer dat veel beter kan?

Wat ook leuk is aan de laatste iPhone app is dat er 'winding roads' planning op zit. Als je je TomTom eens NIET wil gebruiken om zo snel mogelijk van A naar B te komen, dan kun je een winding roads route plannen. Je TomTom berekent dan de route met de meeste bochten. Leuk voor motorrijders en mensen die hun auto willen gebruiken om eens wat meer van het land te zien dan alleen de snelwegen.

De kracht van TomTom is al jaren dat hij boordevol features zit, en toch makkelijk te bedienen is. Door de makkelijke bediening is het wel eens moeilijk om te zien hoeveel features er wel niet in zitten. Iemand die niet verder kijkt dan zijn neus lang is, zou dan wel eens onterecht kunnen concluderen dat een concurrent beter is. :+
Navigon rekent ook de routes telkens door als je traffic info hebt.
Sterker nog, dat doet ie ook al bij de 1ste 3 keuzes ;)
tof, maar als ik op de E313 in Hasselt ben (BelgiŽ), en Navigon ziet 'oh, er is geen file in Antwerpen, hier zijn 3 routes naar Gent', en 10 minuten later gebeurt er een ongeval in Antwerpen, dan zit ik een uur later in de file. Bij tomtom kijkt die dan 'kan je over Brussel? Nee? Ook file? Dan stuur ik je in Wommelgem de afrit op, en rijd je best binnendoor over Mechelen'.

Al meerdere keren meegemaakt en telkens toch minstens een uur uitgespaard bij TomTom. Dat, en mobiele flitscontroles zijn telkens aanwezig.
Mijn tomtom (v7, nog old skool PDA versie ) vraagt mij hoe ik wil rijden...korste route, snelste, per fiets..en nog een paar...

Maar dat is een optie die je in of uit kunt schakelen. Zet je die vraag uit dan moet je wel aangeven hoe hij altijd moet berekenen.
Dat is wat anders dan vooraf 3 opties op het scherm laten zien waaruit je kan kiezen.
sygic is anders ook 40 euro voor west europa,
toch nog 33% minder... een leuke prijsstelling als je het mij vraagt...
Hopelijk voor hen wordt het een succes, maar de concurrentie heeft natuurlijk al de markt in handen, ze zijn rijkelijk te laat met hun Android-app. Ze zullen het verschil moeten maken met diensten en services, want 'gewone' navigatie is al bij iedereen aanwezig die het nodig heeft. Wie, o, wie, heeft daar bij tomTom beslist dat dit geen prioriteit voor hen was ...
Rijkelijk laat mag ik wel zeggen... Zeker omdat Google net heeft aangekondigd met een volledig offline modus van maps te komen. Dit icm turn by turn navi van google, maakt dat weinig mensen zitten te wachten op een (waarschijnlijk duur) betaalde versie van Tom Tom...
Maar de vraag is of de combinatie van de kaarten en turn-by-turn navigatie ook offline gaat werken. Daar heeft Google niets over gemeld, en tot nu toe gebeurt de routeberekening op de server en niet op je telefoon.
Ze zullen het mijn inziens heel moeilijk hebben tegen het gratis alternatief van Google zelf. Zeker als Google met offline navigatie komt zoals waarvan sprake in een voorgaand nieuwsbericht.

Ik zie de toekomst redelijk somber in voor TomTom. Ze waren ooit marktleider, maar door een gebrek aan innovatie hebben ze zich uit de markt gedrukt. Een beetje analoog aan Nokia (alhoewel die laatste met behulp van Microsoft er misschien wel nog kan bovenkomen, maar het hangt aan een zijden draadje).
Ik hoop dat ze mijn ongelijk kunnen bewijzen, maar ik vrees...
Dit kan wel eens net te laat zijn om veel omzet te halen bij de Android gebruikers, aangezien Google heeft aangekondigd Maps Offline beschikbaar te maken.

Dan moeten ze wel wat meer bieden dan wat Google navigatie bied.
Heel eenvoudig.
Heb je wel eens naar de data-roaming prijzen in het buitenland gekeken?

Bovendien alleen al voor de stem van Bram of Eva zou ik TomTom willen hebben.

Maar alle gekheid op een stokje. Persoonlijk vindt ik TT veel prettiger in gebruik.
Heb het jaren op mijn P1i gebruikt. Helaas kwamen daar geen updates meer voor.
Was dan ook teleurgesteld dat ik geen TT op mijn Android kon krijgen.
Bram was de beste stem die je maar kon wensen in je navigatie!
Helaas is Bram niet meer...
zie:http://www.youtube.com/watch?v=X9lOqly2U_Y
Ik wacht eigenlijk nog op iemand die gaat posten dat Google Maps straks ook offline beschikbaar komen. :+
1 2 3 ... 6

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Nokia Lumia 930 Nokia Lumia Smartphones Google Laptops Sony Apple Games Politiek en recht

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. onderdeel van De Persgroep, ook uitgever van Computable.nl, Autotrack.nl en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013